![125px-Flag_of_Japan.svg.png]()
Japan heeft de grootse entertainment industrie na de Verenigde Staten. Ze zijn er ook gek op muziek, en door de houding van veel Japanners en wetgeving van de overheid is het ook nog n van de weinige landen waar fysieke muziek gekocht wordt, al merken ze ook in Japan dat de cijfers uit het verleden niet meer gehaald worden. Men verkoopt er nog fysieke muziek door verschillende constructies.
Nu heeft Japan ook een hele lange muziek traditie, met veel artiesten, genres en hits, maar allemaal zijn ze nauwelijks bekend bij ons Westerlingen. Dit komt grotendeels omdat Japan natuurlijk erg inzichzelf is gekeerd en men het buitenland niet nodig had om geld te verdienen aan de export van hun muziek.
Misschien is het bekendste nummer dan ook, die van Kyu Sakamoto, die in 1963 in verschillende westerse landen een hit scoorde. Namelijk Sukiyaki, uitgebracht in Japan door Toshiba-Emi, in Engeland door HMV/EMI en in de Verenigde Staten en Canada door Capitol Records.
Kyu Sakamoto - Sukiyaki De toen 20 jarige Sakamoto, had in eigen land met dit nummer, maar dan met een andere titel, al een dikke hit gescoord, en kennelijk viel het in 1963 dus ook in de smaak bij ons. Ik zou niet weten waarom, maar misschien had men toen der tijd erg veel interesse in het exotische en vreemde Japan van na de tweede wereldoorlog.
![d44eb6817187265d19b685c842c3e8f2.png]()
Wel grappig eigenlijk, want de schrijver van de tekst Rokusuke Ei, was niet zo blij met al die Amerikaanse soldaten in Japan.
quote:
Ei wrote the lyrics while walking home from a Japanese student demonstration protesting continued US Army presence, expressing his frustration at the failed efforts.
LiveDit topic gaat vast niet zo makkelijk als die van Europese landen, maar ik probeer toch af en toe even een leuke bijdrage te leveren, aangezien ik zelf ook nog erg zoekende ben naar oude Japanse hits. extra bijdrage is natuurlijk altijd gewenst en wordt gewaardeerd.