abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155232726
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 14:04 schreef Kenzi het volgende:

[..]

Misschien moet je eens CCTV aanzetten of een willekeurige Chinese krant open slaan. Er wordt helemaal niks gebagatliseerd over deze ontploffing.

Er wordt bijv enorm veel aandacht besteed aan de brandweerlieden die zijn omgekomen.
Een daarvan is trouwens vandaag levend onder het puin vandaan gehaald. Dus er is nog steeds hoop voor die 36 die er vermist zijn.

En waar was de buitenlandse pers toen op dezelfde dag als de explosie in Tianjin 60 mensen omkwamen in Shanxi door een mijn ongeluk?
Dat was overal te vinden in de Chinese pers. Maar voor de Westerse pers is een explosie natuurlijk sensationeler.
Kenzi, ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar het wordt hier wel redelijk gebagatelliseerd. Ook al heb ik ook een hekel aan het gemak waarmee de NOS roeptoetert over propaganda dit en dat. Feit is gewoon dat als het journaille hier in China over moet gaan op de officiele berichtgeving dat dit meer focust op tamme/gekortwiekte feiten en niet op de achtergrond van de ramp.

Ook al doe je verslag van de feiten en is het daarmee allemaal technisch gezien geen leugen, dan nog is dat een keuze voor een bepaalde manier van verslag doen van het gebeuren. En zelfs al begrijp je de beweegredenen van de autoriteiten dan nog kun je het er niet mee eens zijn. Het probleem is gewoon dat het een precaire situatie is. Niemand weet precies hoe de vork in de steel steekt. En bewoners zullen zeker vragen zetten bij de opslag van bepaalde goederen zo dichtbij woontorens. En dan worden de vragen voor de autoriteiten opeens lastiger. Nu kunnen ze makkelijk een CEO oppakken van het bedrijf waar het spul lag. Maar je kunt je ook afvragen waarom een official ooit heeft goedgekeurd dat er een woonwijk gebouwd mocht worden naast die plek. Of, als het qua tijdlijn andersom is; waarom er ooit een vergunning is afgegeven voor het opslaan van die goederen naast een woonwijk.

Het zijn allemaal vragen die bepaalde mensen in ernstige verlegenheid zullen brengen. En inmiddels woon ik hier lang genoeg dat ik vrij cynisch ben over de daadkracht van de pers om het officiele verhaal te controleren. Er was hier in een gebouw naast m'n complex een brand en moest groot materieel uitrukken. Ik heb met m'n eigen ogen de rook uit het gebouw zien komen. Dat is nu omgevormd tot een brandoefening in de officiele versie. Zelfde als een brand bij een fabriek van bekenden. Paar stapels biljetten naar de brandweercommandant en de brand is opeens verdwenen uit de officiele cijfers waardoor ze geen boete krijgen van een ander departement voor nalatigheid.

Dat is China gewoon. Ik ga er verder geen waardeoordeel over vellen. Heb het prima naar m'n zin hier maar je kunt moeilijk met droge ogen beweren dat het allemaal above board is.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')