Niet te snel macro's maken....quote:Op donderdag 3 december 2015 08:30 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zit weer met een Excel probleempje. Ik heb een database gecreëerd uit sensorwaardes die in kolom A tellen en kolom B bijhouden of bij een bepaalde telling er 0 of 1 uitkomt. De database komt er dus volledig willekeurig als volgt uit te zien:
[ code verwijderd ]
Er komen hier uiteindelijk misschien wel 35000 rijen uit met data. De bedoeling is dat ik alleen de rijen overhoud waar kolom B overschakelt van waarde, met bijbehorend nummer van kolom A. Dus hij moet automatisch maken van bovenstaand verhaal:
[ code verwijderd ]
Ik denk dat ik hier wel een macro voor kan schrijven maar er staat me iets bij dat er een specifieke functie is die dit doet. Weet iemand dat toevallig?
Ik ga het proberen, thanks. Macro's schrijven heeft inderdaad geen voorkeur, vandaar de vraag.quote:Op donderdag 3 december 2015 08:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Niet te snel macro's maken....
Voeg een kolom toe:
Zet in cel C1: "C"
C2: 1
C3: +(B2<>B3)*1
Copieer C3 naar C4 t/m oneindig naar beneden.
Zet een filter op A1 t/m C1
Selecteer op het uitrolmenu bij C1: "1"
En je hebt de rijen gefilterd die "veranderen"
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?quote:Op woensdag 2 december 2015 22:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Extra check op de naamals(B2="Jan";WAAR;ONWAAR)
Het zijn twintig regels die gedurende de dag veranderen. Als je dan een kleur ziet oplichten op een scherm weet je dat je iets moet gaan doen. Het gaat vooral om het snel zien wie hoever achterloopt of juist al klaar is.quote:Op donderdag 3 december 2015 07:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ipv alle namen verschillende kleuren...
Je kent de filtermogelijkheid? Als je de datum filtert op de datum van vandaag dan heb je alle taken van díe dag bij elkaar. Je haalt je wel een hoop werk op de hals als je alle medewerkers wil associëren met één bepaalde kleur.
Ik ben nooit zo'n liefhebber van die "Mondriaan-schilderijen" die sommige Excel-gebruikers van hun spreadsheet maken.
Heel simpel voorbeeld:quote:Op donderdag 3 december 2015 21:26 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heel simpel voorbeeld:
=ALS(EN(A2=VANDAAG();B2='Jantje');WAAR;ONWAAR)
En dan bij de opmaak kiezen voor de kleur voor Jantje.
Hier ga ik dan van uit dat in A2 een datum staat en in B2 een naam. Deze formule kan je dan toepassen op de hele kolom B. Als je meerdere kolommen een kleur wilt geven moet je $B2 gebruiken.
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?quote:Op maandag 7 december 2015 13:15 schreef Blue_note het volgende:
Weet iemand hoe ik dit het handigste kan aanpakken?
Ik heb 1 'moeder'bestand met allerlei totaal tabellen, totaalcijfers etc.
Aan dit bestand wil ik 15 losse bestanden koppelen die alleen bepaalde tabellen en cijfers te zien krijgen. Het liefst moeten deze losse bestanden zichzelf updaten zodra ik in het moeder bestand iets wijzig (zonder dat de losse bestanden hoeven open te staan).
Met een simpele ='verwijzen naar ander bestand' werkt het niet. Bij opslaan en afsluiten wordt de formule er dan uitgegooid.
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:quote:Op maandag 7 december 2015 13:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?quote:Op maandag 7 december 2015 13:24 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:
Er zijn problemen aangetroffen met bepaald inhoud in XXXX.XLSX. Wilt u de inhoud zo ver mogelijk herstellen? Klik op ja als u de bron van deze werkmap vertrouwt.
Ja:Krijg ik eerst: Het bestand is in Excel geopend nadat de onleesbare inhoud is hersteld of verwijderd. En hij zet de resultaten van de formule om naar harde cijfers (dus de inhoud blijft staan maar de verwijzing verdwijnt).
Beide bestanden staan dan open btw.
Nee: Hij opent het bestand niet
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!quote:Op maandag 7 december 2015 13:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?
Dan heb je je antwoord.quote:Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!
Ja, alleen een aanvullende vraag:quote:
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.quote:Op maandag 7 december 2015 13:52 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ja, alleen een aanvullende vraag:
Op het moment dat ik nu het moederbestand op een andere locatie ga opslaan, dan werkt niks meer. Bijvoorbeeld als er een nieuwe backup server komt.
Is er ook een mogelijkheid om verbindingen te maken die dat probleem niet hebben?
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?quote:Op maandag 7 december 2015 14:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.
Die zal er mbv van een VBA macro vast wel zijn om deze naar de gewenste file te laten zoeken, de vraag is of je dit wilt , of gewoon eenmalig een strakke consequente structuur opzet waardoor alles veel makkelijker kan werken.quote:Op maandag 7 december 2015 14:28 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Ik ga het eens proberen. Thanksquote:Op dinsdag 8 december 2015 14:02 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:
http://superuser.com/ques(...)ne-row-match-of-data
Moeten de 2 oorspronkelijke tabbladen in stand blijven. Maw: zijn er nog dagelijks mutaties die de 2 oorspronkelijke tabbladen ondergaan en die dan elke keer real time in het 3e gecombineerde bestand terecht moeten komen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Mijn vriendelijke dank, ik heb nog even moeten puzzelen in het Engels, en de true en false zijn niet nodig in conditionele opmaak dus moest ik die nog knippen, maar nu werkt het perfect. Beter dan ooit, we zijn er erg blij mee :-)quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.
Nu wordt ie alleen maar waar als Jantje vandaag iets moet doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |