Daar gaat het toch om?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je weet vaak van tevoren niet hoe je buren zijn en als je er net woont en krijgt nieuwe buren die wel lastig zijn, je ziet alles wel erg optimistisch vind ik.
Punt is dat je dan gewoon vast zit.
Vaak gaat het om kleine dingen, maar een opeentelling van een hoop kleine dingen die misgaan kan evengoed nog zwaar zijn (zeggen dat je kunt kiezen om een huis niet te nemen is dom als je niet weet dat 1 jaar later je andere rotburen krijgt).
Ik noemde die buren als voorbeeld dat niet alles maakbaar is.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:53 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Daar gaat het toch om?
Je maakt een keuze en daar hangen consequenties aan . Kan mee vallen of tegen vallen.
Maar je kubt niet verwachten dat er een vangnet wordt opgericht omdat de buren je. Niet bevallen .
En tuurlijk maken veel kleine dingen het samen ook zwaar.
Maar kleine dingen ruimen ook makkelijker op als een groot iets wat het zwaar maakt.
Je moet alleen iets vaker een beetje opruimen .
Ik vind deze filosofisch gezien helemaal prachtig.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:53 schreef nofuelleft het volgende:
En tuurlijk maken veel kleine dingen het samen ook zwaar.
Maar kleine dingen ruimen ook makkelijker op als een groot iets wat het zwaar maakt.
Je moet alleen iets vaker een beetje opruimen .
Jij denkt serieus dat mensen vroeger gelukkiger waren dan nu?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 21:52 schreef Drieklank het volgende:
In mijn beleving is momenteel geen mens gelukkig.
Zij waren met veel minder tevreden, dat wel.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 23:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat mensen vroeger gelukkiger waren dan nu?
Dat idee is niet zo gek omdat mensen 'vroeger' idealiseren en romantiseren en de slechte dingen van vroeger graag vergeten of niet benadrukken.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zij waren met veel minder tevreden, dat wel.
Zo gek is dat idee niet hoor.
Dat doen mensen die "vroeger" hebben meegemaakt w.s.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:33 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat idee is niet zo gek omdat mensen 'vroeger' idealiseren en romantiseren en de slechte dingen van vroeger graag vergeten of niet benadrukken.
Eh?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die dwang om alles maar in een getal te moeten vatten bestond nog niet.
quote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die dwang om alles maar in een getal te moeten vatten bestond nog niet.
Oftewel, de dwang om alles maar in een getal te moeten bevatten, bestond altijd alquote:Op woensdag 12 augustus 2015 01:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
De realiteit vatten in cijfers is iets dat mensen altijd al gedaan hebben.
Inderdaad.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 09:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Oftewel, de dwang om alles maar in een getal te moeten bevatten, bestond altijd al
Jullie willen me gewoon niet begrijpen.quote:
Dat is helemaal niet nieuwquote:Op woensdag 12 augustus 2015 00:56 schreef kaassoufle het volgende:
Sociaal economische klasse is het nieuwe racisme.
Ik noem de 'verharding' van het bestaan eerder een terugkeer naar het normale.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je hebt echt "zelfdestructie" getikt?
[..]
Je bedoelt dat het bestaan van vangnetten mensen tegen zou houden in de ontwikkeling?
Als dat is waar je op doelt, zelf zie ik het juist tegengesteld (heb ik ook meermalen uitgelegd, zekerheid e.d.)
[..]
Exact, maar als je in de haven bent en het blijkt onmogelijk te zijn om aan een boot te komen omdat de leiding de mogelijkheden voor je verkwanseld heeft, dan houdt het toch op?
Voorbeeld is bijvoorbeeld de woningnood. Iedereen constateert dat het de normaalste gang van zaken is dat je tegenwoordig 10 jaar moet wachten op een woning. Heb je overlast van de buren, dan moet je maar gaan kopen...yeah right, alsof dat zo eenvoudig is met een lager inkomen (als je al een baan krijgt tegenwoordig).
[..]
Laten we die groep juist eens voor de verandering niet buiten beschouwing laten?
Ten slotte wordt de groep niet-kunners alleen maar groter bij een vermindering van kansen en bij een verharding van het bestaan (en bij dat laatste hoort ook het uitkleden van het sociale vangnet).
Dat ligt in het dierenrijk niet veel anders. Vooral tussen bijna dezelfde soorten (bv diverse soorten apen of bv rassen van honden) zie je haat en nijd, tussen heel verschillende dieren juist weer veel minder.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 12:35 schreef KingKloon het volgende:
De grootste probleem met de maatschappij, vind ik, is de gebrek aan empathie die mensen hebben voor andere mensen die niet bij hun "groep" behoren.
Nederlanders die geen empathie hebben voor buitenlanders of andersom.
Mannen die geen empathie hebben voor de problemen van vrouwen of andersom.
Hetero's die geen empathie hebben voor homo's of andersom.
Neerkijken op mensen uit een andere subcultuur of sociale klasse, of op mensen die anders denken of reageren.
Dit ga ik niet bestrijden, daar dit voor mij compleet irrelevant is.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik noem de 'verharding' van het bestaan eerder een terugkeer naar het normale.
Het probleem van sommige mensen is dat tegenwoordig tegenslagen in het leven te makkelijk als eigen schuld van het slachtoffer wordt afgedaan...automatisch al (net zoals jij nu doet "er zijn vast nog wel andere opties, je moet gewoon beter je best doen!!" ).quote:Verder kan je inderdaad de boot missen die je had willen pakken maar op die denkbeeldige haven zijn er vast ook andere opties.
Ik heb het specifiek niet over fouten, maar over (kreupelmakende) tegenslagenquote:Hoe je omgaat met de successen maar vooral de fouten die je maakt zorgen ervoor of je wel of niet tevreden bent met je leven.
Oké, die laatste oneliner kan ik verder niet zoveel meequote:The problem is not the problem but how you deal with the problem that makes it a problem or not
Honden van verschillende rassen kunnen prima met elkaar omgaan. Bij mensen moet het ook kunnen, denk ik. We moeten in ieder geval die richting op, als we uiteindelijk allemaal vrede en liefdevol willen leven. Onnodige concurrentie en haat tussen groepen vanwege oppervlakkige verschillen zal gewoon nadelig uitpakken voor de merendeel, behalve misschien de sterkste en efficientste.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
[..]
Dat ligt in het dierenrijk niet veel anders. Vooral tussen bijna dezelfde soorten (bv diverse soorten apen of bv rassen van honden) zie je haat en nijd, tussen heel verschillende dieren juist weer veel minder.
Het punt is ook dat mensen heel snel het gevoel hebben dat het hun eigen schuld is, alles is immers 'maakbaar' toch? Dus als je wat fout doet is het jouw fout, ook al is iets compleet buiten je schuld om. Wat je vervolgens doet met die tegenslag is echter wél je eigen verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het probleem van sommige mensen is dat tegenwoordig tegenslagen in het leven te makkelijk als eigen schuld van het slachtoffer wordt afgedaan...automatisch al (net zoals jij nu doet "er zijn vast nog wel andere opties, je moet gewoon beter je best doen!!" ).
zoals bijvoorbeeld?quote:Ik heb het specifiek niet over fouten, maar over (kreupelmakende) tegenslagen
Ik wil daarmee aangeven dat hoe je met je tegenslagen omgaat nogal uitmaakt.quote:Oké, die laatste oneliner kan ik verder niet zoveel mee
Dan is die haat & nijd dus een nuttig proces om de sterkste en efficiëntste stam boven te doen drijven.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:10 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Honden van verschillende rassen kunnen prima met elkaar omgaan. Bij mensen moet het ook kunnen, denk ik. We moeten in ieder geval die richting op, als we uiteindelijk allemaal vrede en liefdevol willen leven. Onnodige concurrentie en haat tussen groepen vanwege oppervlakkige verschillen zal gewoon nadelig uitpakken voor de merendeel, behalve misschien de sterkste en efficientste.
Is dat dan ook wat we willen? Ik niet in ieder geval.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan is die haat & nijd dus een nuttig proces om de sterkste en efficiëntste stam boven te doen drijven.
Waarom niet? Omdat je jezelf niet tot die groep rekent?quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:30 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Is dat dan ook wat we willen? Ik niet in ieder geval.
Ik weet niet of ik bij die groep hoor. Ik kom wel dichterbij dan de meeste fokkers, denk ik. Maar ik ben niet rijk en machtig en uberslim.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat je jezelf niet tot die groep rekent?
Ik ook. Maar als je een kunstje kunt (en dat kan ik) dan kun je dat ook bij een ander circus doen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:17 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb 2 bedrijfsfaillisementen meegemaakt en ja dat is knap k*t op het moment zelf maar ik ben er in beide gevallen qua bedrijf én salaris op vooruit gegaan. Is het dan nog zo'n probleem of was het eigenlijk maar beter zo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |