abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155132780
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:42 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je weet vaak van tevoren niet hoe je buren zijn en als je er net woont en krijgt nieuwe buren die wel lastig zijn, je ziet alles wel erg optimistisch vind ik.
Punt is dat je dan gewoon vast zit.

Vaak gaat het om kleine dingen, maar een opeentelling van een hoop kleine dingen die misgaan kan evengoed nog zwaar zijn (zeggen dat je kunt kiezen om een huis niet te nemen is dom als je niet weet dat 1 jaar later je andere rotburen krijgt).
Daar gaat het toch om?
Je maakt een keuze en daar hangen consequenties aan . Kan mee vallen of tegen vallen.
Maar je kubt niet verwachten dat er een vangnet wordt opgericht omdat de buren je. Niet bevallen .

En tuurlijk maken veel kleine dingen het samen ook zwaar.
Maar kleine dingen ruimen ook makkelijker op als een groot iets wat het zwaar maakt.
Je moet alleen iets vaker een beetje opruimen .
See I'd like to share your point of view
As long as it's my view too
pi_155133937
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:53 schreef nofuelleft het volgende:

[..]

Daar gaat het toch om?
Je maakt een keuze en daar hangen consequenties aan . Kan mee vallen of tegen vallen.
Maar je kubt niet verwachten dat er een vangnet wordt opgericht omdat de buren je. Niet bevallen .

Maar kleine dingen ruimen ook makkelijker op als een groot iets wat het zwaar maakt.
Ik noemde die buren als voorbeeld dat niet alles maakbaar is.

Ik heb het over een opeentelling van kleine dingen die blijven liggen, niemand heeft het over de kleine probleempjes waar toch niemand een probleem van maakt omdat die makkelijk opgelost kunnen worden.

Edit: Elke keuze hangen consequenties aan, daar twijfelt denk ik niemand hier aan. Maar dan moet je wel die keuzes hebben (en moeten kiezen tussen 2 kutkeuzes is geen echte keuze, je snapt wel wat ik bedoel)
pi_155134455
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:53 schreef nofuelleft het volgende:
Ik vind deze filosofisch gezien helemaal prachtig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:52:50 #29
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_155135088
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:52 schreef Drieklank het volgende:

In mijn beleving is momenteel geen mens gelukkig.
Jij denkt serieus dat mensen vroeger gelukkiger waren dan nu?
pi_155135454
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 23:52 schreef Tijn het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat mensen vroeger gelukkiger waren dan nu?
Zij waren met veel minder tevreden, dat wel.
Zo gek is dat idee niet hoor.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 00:33:18 #31
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_155136231
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zij waren met veel minder tevreden, dat wel.
Zo gek is dat idee niet hoor.
Dat idee is niet zo gek omdat mensen 'vroeger' idealiseren en romantiseren en de slechte dingen van vroeger graag vergeten of niet benadrukken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_155136440
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 00:33 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat idee is niet zo gek omdat mensen 'vroeger' idealiseren en romantiseren en de slechte dingen van vroeger graag vergeten of niet benadrukken.
Dat doen mensen die "vroeger" hebben meegemaakt w.s.
Maar dat ze dat doen (en de redenen die jij noemt vergeten of vergoelijken) maakt het niet perse onwaar.
Dat is het idealiseren van het verleden waar wij ons allen schuldig aan gaan maken.

Maar het is dacht ik niet gelogen dat zij met minder tevreden waren.
En verder leidt dit tot niets want je kunt geluk niet meten. Misschien tegenwoordig wel maar toen nog niet.

En ze hadden w.s. ook wel iets beters te doen dan dit proberen te meten. Die dwang om alles maar in een getal te moeten vatten bestond nog niet. Waarmee ik denk ik een aanwijzing heb gegeven dat ze toen inderdaad gelukkiger waren. :)
pi_155136710
Sociaal economische klasse is het nieuwe racisme.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 01:30:40 #34
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_155137604
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 00:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die dwang om alles maar in een getal te moeten vatten bestond nog niet.
Eh?

Dit is een Babylonisch kleitablet dat meer dan 4000 jaar oud is, tentoongesteld in het Heinz Nixdorf MuseumsForum in Paderborn, Duitsland. Op dit soort tabletten werd belasting en boekhouding bijgehouden.

De realiteit vatten in cijfers is iets dat mensen altijd al gedaan hebben.
pi_155141776
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 00:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die dwang om alles maar in een getal te moeten vatten bestond nog niet.
quote:
5s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 01:30 schreef Tijn het volgende:

[..]

De realiteit vatten in cijfers is iets dat mensen altijd al gedaan hebben.
Oftewel, de dwang om alles maar in een getal te moeten bevatten, bestond altijd al :P
  woensdag 12 augustus 2015 @ 10:02:37 #36
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_155142001
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 09:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Oftewel, de dwang om alles maar in een getal te moeten bevatten, bestond altijd al :P
Inderdaad.
pi_155142049
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 10:02 schreef Tijn het volgende:

[..]

Inderdaad.
Jullie willen me gewoon niet begrijpen. :D
Ik zal wel eens kijken of ik beter kan uitleggen wat ik bedoel.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 11:02:23 #38
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_155143362
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 00:56 schreef kaassoufle het volgende:
Sociaal economische klasse is het nieuwe racisme.
Dat is helemaal niet nieuw _O- Het proletariaat roept waarschijnlijk al al sinds we kunnen roepen om een opstand. Dat zal wel in de aard van (sommige) mensen zitten.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 12:35:08 #39
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155145700
De grootste probleem met de maatschappij, vind ik, is de gebrek aan empathie die mensen hebben voor andere mensen die niet bij hun "groep" behoren.

Nederlanders die geen empathie hebben voor buitenlanders of andersom.

Mannen die geen empathie hebben voor de problemen van vrouwen of andersom.

Hetero's die geen empathie hebben voor homo's of andersom.

Neerkijken op mensen uit een andere subcultuur of sociale klasse, of op mensen die anders denken of reageren.
pi_155146309
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 20:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je hebt echt "zelfdestructie" getikt?

[..]

Je bedoelt dat het bestaan van vangnetten mensen tegen zou houden in de ontwikkeling?

Als dat is waar je op doelt, zelf zie ik het juist tegengesteld (heb ik ook meermalen uitgelegd, zekerheid e.d.)

[..]

Exact, maar als je in de haven bent en het blijkt onmogelijk te zijn om aan een boot te komen omdat de leiding de mogelijkheden voor je verkwanseld heeft, dan houdt het toch op?

Voorbeeld is bijvoorbeeld de woningnood. Iedereen constateert dat het de normaalste gang van zaken is dat je tegenwoordig 10 jaar moet wachten op een woning. Heb je overlast van de buren, dan moet je maar gaan kopen...yeah right, alsof dat zo eenvoudig is met een lager inkomen (als je al een baan krijgt tegenwoordig).

[..]

Laten we die groep juist eens voor de verandering niet buiten beschouwing laten?
Ten slotte wordt de groep niet-kunners alleen maar groter bij een vermindering van kansen en bij een verharding van het bestaan (en bij dat laatste hoort ook het uitkleden van het sociale vangnet).
Ik noem de 'verharding' van het bestaan eerder een terugkeer naar het normale.

Verder kan je inderdaad de boot missen die je had willen pakken maar op die denkbeeldige haven zijn er vast ook andere opties.
Hoe je omgaat met de successen maar vooral de fouten die je maakt zorgen ervoor of je wel of niet tevreden bent met je leven.

The problem is not the problem but how you deal with the problem that makes it a problem or not

:)

quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 12:35 schreef KingKloon het volgende:
De grootste probleem met de maatschappij, vind ik, is de gebrek aan empathie die mensen hebben voor andere mensen die niet bij hun "groep" behoren.

Nederlanders die geen empathie hebben voor buitenlanders of andersom.

Mannen die geen empathie hebben voor de problemen van vrouwen of andersom.

Hetero's die geen empathie hebben voor homo's of andersom.

Neerkijken op mensen uit een andere subcultuur of sociale klasse, of op mensen die anders denken of reageren.
Dat ligt in het dierenrijk niet veel anders. Vooral tussen bijna dezelfde soorten (bv diverse soorten apen of bv rassen van honden) zie je haat en nijd, tussen heel verschillende dieren juist weer veel minder.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_155146415
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik noem de 'verharding' van het bestaan eerder een terugkeer naar het normale.
Dit ga ik niet bestrijden, daar dit voor mij compleet irrelevant is.

Het gaat erom of dat hardere wenselijk is en m.i. is dat niet zo.
quote:
Verder kan je inderdaad de boot missen die je had willen pakken maar op die denkbeeldige haven zijn er vast ook andere opties.
Het probleem van sommige mensen is dat tegenwoordig tegenslagen in het leven te makkelijk als eigen schuld van het slachtoffer wordt afgedaan...automatisch al (net zoals jij nu doet "er zijn vast nog wel andere opties, je moet gewoon beter je best doen!!" ).
quote:
Hoe je omgaat met de successen maar vooral de fouten die je maakt zorgen ervoor of je wel of niet tevreden bent met je leven.
Ik heb het specifiek niet over fouten, maar over (kreupelmakende) tegenslagen
quote:
The problem is not the problem but how you deal with the problem that makes it a problem or not

Oké, die laatste oneliner kan ik verder niet zoveel mee
  woensdag 12 augustus 2015 @ 13:10:49 #42
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155146480
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

[..]

Dat ligt in het dierenrijk niet veel anders. Vooral tussen bijna dezelfde soorten (bv diverse soorten apen of bv rassen van honden) zie je haat en nijd, tussen heel verschillende dieren juist weer veel minder.

Honden van verschillende rassen kunnen prima met elkaar omgaan. Bij mensen moet het ook kunnen, denk ik. We moeten in ieder geval die richting op, als we uiteindelijk allemaal vrede en liefdevol willen leven. Onnodige concurrentie en haat tussen groepen vanwege oppervlakkige verschillen zal gewoon nadelig uitpakken voor de merendeel, behalve misschien de sterkste en efficientste.
pi_155146643
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het probleem van sommige mensen is dat tegenwoordig tegenslagen in het leven te makkelijk als eigen schuld van het slachtoffer wordt afgedaan...automatisch al (net zoals jij nu doet "er zijn vast nog wel andere opties, je moet gewoon beter je best doen!!" ).
Het punt is ook dat mensen heel snel het gevoel hebben dat het hun eigen schuld is, alles is immers 'maakbaar' toch? Dus als je wat fout doet is het jouw fout, ook al is iets compleet buiten je schuld om. Wat je vervolgens doet met die tegenslag is echter wél je eigen verantwoordelijkheid.

Voorbeeld:
Je kan best buiten je eigen schuld ontslagen worden omdat bv het bedrijf failliet gaat.
Of je hierna besluit je verdriet weg te eten en je op te sluiten op je zolderkamer of dat je weer volop gaat solliciteren is wel je eigen keuze.

quote:
Ik heb het specifiek niet over fouten, maar over (kreupelmakende) tegenslagen
zoals bijvoorbeeld? :)

quote:
Oké, die laatste oneliner kan ik verder niet zoveel mee
Ik wil daarmee aangeven dat hoe je met je tegenslagen omgaat nogal uitmaakt.
Klein voorbeeld van mezelf:

Ik heb in 2006 mijn eerste huis gekocht, nouja je weet zelf ook wel dat daarna de hele zooi in elkaar donderde en ik uiteindelijk in 2013 mijn huis heb verkocht met een restschuld van 35.000 euro (dat was meer dan een derde van de waarde van het huis ter info)

Ja dat is enerzijds een probleem, aan de andere kant was het ook een kans. het huis dat ik op het oog had was namelijk óók 35.000 euro in waarde gedaald. Het enige nadeel was dat ik die 35.000 euro (2x mijn netto jaarsalaris in die tijd) wel eerst even op moest hoesten dus ik heb me rot gespaard om dat voor elkaar te krijgen.

Uiteindelijk heb ik nu dus het andere huis met een veel lagere hypotheek dan wanneer de crisis niet zou hebben bestaan én ik weet nu dat ik erg goed kan sparen. Is het dan nog steeds een probleem of juist een wijze les of zelfs een geluk bij een ongeluk.

ander voorbeeld:

Ik heb 2 bedrijfsfaillisementen meegemaakt en ja dat is knap k*t op het moment zelf maar ik ben er in beide gevallen qua bedrijf én salaris op vooruit gegaan. Is het dan nog zo'n probleem of was het eigenlijk maar beter zo?

Het is uiteindelijk maar hoe je ernaar kijkt en hoe je met situaties omgaat.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 12 augustus 2015 @ 13:28:34 #44
12221 Tijn