abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155153437
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 12 augustus 2015 17:21 schreef Metro2005 het

Natuurlijk overkomt het leven je, hoe je erop inspeelt is in elk geval iets waar je 100% wél invloed op hebt.
Dat is ook een misvatting of onderschatting van de realiteit.

Hoe mensen op situaties inspelen is ook een kwestie van kansen die zich voordoen, opvoeding, mate van zelfredzaamheid, gezondheid, talenten, intelligentie, sociale omgeving enz.

De invloed van al die externe factoren wordt nogal eens onderschat of zelfs ontkend door de predikers van eigen verantwoordelijkheid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 12 augustus 2015 @ 17:37:59 #252
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_155153515
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:29 schreef Duikbril112 het volgende:

Je hebt simpelweg geen invloed op hoe het leven loopt. Je hebt als mens ook helemaal het bevattingsvermogen niet om alle oorzaak- en gevolgreacties die samenhangen met de uitkomst der dingen, te overzien. Dus je kunt het net zo goed loslaten.
Jij denkt serieus dat de keuzes die jij maakt geen enkele gevolgen hebben? Serieus?

Natuurlijk heb je invloed over hoe je leven loopt. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat je dat niet hebt?

Als jij een studie gaat volgen en daarmee een beter betaalde baan krijgt heb je je leven toch veranderd?

Als jij besluit je huis te verkopen en in je auto te gaan wonen heb je toch invloed op je leven uitgeoefend?

Als jij de keuze maakt om morgen voor een trein te springen heb je toch de keuze gemaakt om je leven te beeindigen.

Ik begrijp werkelijk niet zo goed dat je serieus van mening bent dat het allemaal niks uitmaakt wat je doet omdat het leven je toch wel overkomt.
En wat ik al als toevoeging had gezet: Bepaalde dingen in je leven overkomen je ja. De huizen crisis heeft mij ook 35.000 euro lichter gemaakt, mijn reactie daarop was keihard sparen en blij zijn dat ik nu wél dat koophuis kon kopen dat ik wilde omdat die ook in waarde was gedaald.

Ik heb 2 bedrijfsfaillisementen meegemaakt, dat is me overkomen. Moet ik dan daarna maar denken: Het is me overkomen, nu zit ik in de bijstand.
Of heb ik gesolliciteerd en heb ik nu een beter betaalde baan dan voorheen?

Nogmaals: of ik begrijp je niet goed of jij snapt het zelf niet helemaal ;)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 12 augustus 2015 @ 17:41:13 #253
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_155153585
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is ook een misvatting of onderschatting van de realiteit.

Hoe mensen op situaties inspelen is ook een kwestie van kansen die zich voordoen, opvoeding, mate van zelfredzaamheid, gezondheid, talenten, intelligentie, sociale omgeving enz.

De invloed van al die externe factoren wordt nogal eens onderschat of zelfs ontkend door de predikers van eigen verantwoordelijkheid.
Intelligentie kun je verbeteren, gezondheid heb je deels in eigen hand (even de gehandicapten uitgesloten natuurlijk) en je sociale omgeving kan je ook zelf kiezen.

Hoe je op dingen inspeelt ligt vooral aan jezelf en ik geef toe dat externe factoren die keuzes kunnen beinvloeden maar ze worden nog steeds door jezelf gemaakt.

Niet iedereen die in een arme buurt opgroeid blijft arm en niet iedereen die vroeger mishandeld is wordt later psychopaat natuurlijk. Sterker nog: De meesten niet.
Roepen dat je een slechte jeugd en moeiilijke opvoeding hebt gehad is natuurlijk leuk maar bijna iedereen heeft wel rotdingen meegemaakt in het verleden. En ja dat heeft invloed maar eigen verantwoordelijkheid blijft.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_155154247
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:03 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Nee, als je het ECHT had gewild dan had je het met alle liefde gelijk gedaan.
Maar de lusten van de consumptiemaatschappij vind je waarschijnlijk toch net even te relaxed. :)

En daar hoef je je niet voor te schamen ofzo toch?
Nee, voor nu is het onmogelijk. Ik ben wel van plan naar een ander land te verhuizen lateron, waar ik zo min mogelijk last van deze onzin heb.

Er komt nogal wat bij kijken. Een hutje bouwen in de rimboe is nog het minst waar je je zorgen om hoeft te maken. Je moet zeer gedegen kennis hebben van de natuur, de omgeving, de populatie en de gevaren daarbij. Want zoals je al zegt; sommige dingen zijn wel relaxed, zoals ziekenhuizen e.d. Je bent hier niet gelijk dood bij de eerste de beste ziekte of ontsteking, in de rimboe liggen die verhoudingen net even wat anders. Maar dat er een paar hele positieve dingen in deze consumptiemaatschappij zitten, wil niet zeggen dat het deugt.

Ik bedoel, je kan tegen een boer ook zeggen; ach je hele oogst is om zeep geholpen, maar je hebt nog 8 van de 300.000 plantjes die wél goed zijn. Om dat maar even af te spiegelen tegen de "positieve dingen" in deze maatschappij.
Lambo of Rekt
pi_155154721
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:03 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Nee, als je het ECHT had gewild dan had je het met alle liefde gelijk gedaan.
Maar de lusten van de consumptiemaatschappij vind je waarschijnlijk toch net even te relaxed. :)

En daar hoef je je niet voor te schamen ofzo toch?
Er is een apart topic voor discussie.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:40:57 #256
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155011
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:13 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Er komt nogal wat bij kijken. Een hutje bouwen in de rimboe is nog het minst waar je je zorgen om hoeft te maken. Je moet zeer gedegen kennis hebben van de natuur, de omgeving, de populatie en de gevaren daarbij.
Die kennis is niet onmogelijk om te verkrijgen natuurlijk :).
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155155071
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die kennis is niet onmogelijk om te verkrijgen natuurlijk :).
Correct, maar dan zit je nog wel even.. iets waar ik nu weinig tijd voor heb omdat ik deal met andere problemen maar wel hoog op mn prio lijst staat. Ik hoef ook niet totaal afgesloten te zijn van de wereld, zolang ik maar weinig last heb van de so called "elite" en graaicultuur. Dat is dan ook mijn enige doel wat ik voor ogen heb. Zelfs hier heb je geld voor nodig, om zoiets op te zetten.
Lambo of Rekt
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:44:12 #258
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155088
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:43 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Correct, maar dan zit je nog wel even.. iets waar ik nu weinig tijd voor heb omdat ik deal met andere problemen maar wel hoog op mn prio lijst staat. Ik hoef ook niet totaal afgesloten te zijn van de wereld, zolang ik maar weinig last heb van de so called "elite" en graaicultuur. Dat is dan ook mijn enige doel wat ik voor ogen heb. Zelfs hier heb je geld voor nodig, om zoiets op te zetten.
Dat klopt. En wat biedt jou de kans om dat voor jezelf zo uit te zoeken denk je?
pi_155155112
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt. En wat biedt jou de kans om dat voor jezelf zo uit te zoeken denk je?
Rephrase please. Hoe bedoel je?
Lambo of Rekt
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:45:55 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155150
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:44 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Rephrase please. Hoe bedoel je?
Stel het lukt je. Je krijgt wat geld bij elkaar, vergaart de kennis nodig om te overleven en je sluit jezelf af van de samenleving zo ver als je wilt. Wat heeft jou de mogelijkheid gegeven om dat te kunnen doen?
pi_155155168
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:37 schreef Metro2005 het volgende:
Jij denkt serieus dat de keuzes die jij maakt geen enkele gevolgen hebben? Serieus?

Natuurlijk heb je invloed over hoe je leven loopt. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat je dat niet hebt?

Als jij een studie gaat volgen en daarmee een beter betaalde baan krijgt heb je je leven toch veranderd?

Die 'jij' die die keuzes maakt, is ook weer het resultaat van allerlei voorafgaande processen waarop jij geen enkele invloed hebt gehad :P Jij lijkt dan wel zelfstandig en autonoom allerlei keuzes te maken, maar daaronder huist een berg van onbewuste factoren die maken dat en hoe jij je keuzes maakt. Je lijkt dit zelfstandig te doen, maar dat is niet zo. Net zoals dat je eigenlijk ook niet zelf bepaalt welke gedachten je precies invallen op een bepaald moment. Of dat je je eigen haar niet laten groeien en of je je eigen hartslag regelt.
pi_155155175
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Stel het lukt je. Je krijgt wat geld bij elkaar, vergaart de kennis nodig om te overleven en je sluit jezelf af van de samenleving zo ver als je wilt. Wat heeft jou de mogelijkheid gegeven om dat te kunnen doen?
Innerpeace & determination.
Lambo of Rekt
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:48:33 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155209
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:46 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Innerpeace & determination.
Als dat werkelijk waar genoeg is om geluk te bereiken voor jou, is er dan echt wat mis met de maatschappij als deze jou die kans biedt?
pi_155155260
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als dat werkelijk waar genoeg is om geluk te bereiken voor jou, is er dan echt wat mis met de maatschappij als deze jou die kans biedt?
De maatschappij biedt mij die kans niet, luctor et emergo.

Zij willen liever dat je belasting betaalt en doen er alles aan te voorkomen dat je dat niet doet, niet voor het individu (zoals ik) maar het kan niet zo zijn dat de hele kudde datzelfde idee krijgt, dan zullen ze hard ingrijpen.
Lambo of Rekt
  woensdag 12 augustus 2015 @ 18:53:58 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155361
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:50 schreef EggsTC het volgende:

[..]

De maatschappij biedt mij die kans niet
Jawel. Je kunt ontsnappen als je dat wilt. Er zijn genoeg maatschappijen en regimes geweest waar dat of een heel stuk moeilijker was of simpelweg onmogelijk.

Als je echt niet wil hoef je niet mee te doen aan de maatschappij. De maatschappij doet dan ook niets meer voor jou maar dat is geen probleem, toch?
pi_155155498
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Jawel. Je kunt ontsnappen als je dat wilt. Er zijn genoeg maatschappijen en regimes geweest waar dat of een heel stuk moeilijker was of simpelweg onmogelijk.

Als je echt niet wil hoef je niet mee te doen aan de maatschappij. De maatschappij doet dan ook niets meer voor jou maar dat is geen probleem, toch?
Tuurlijk kun je ontsnappen, maar het is bijzonder moeilijk gemaakt. Zoals het ook bijzonder moeilijk is voor die heroine-hoer om te ontsnappen aan haar opgelegde verslaving, zo is die geld-verslaving ons ook opgelegd. Ik zou niet weten hoe te overleven zonder geld (op dit moment), en ik denk dat het ook zeer moeilijk, zoniet onmogelijk is. Je wordt voor een karretje gespannen door de "groten".

Dus je hebt gelijk, ontsnappen is mogelijk... maar zou de kudde dat doen, dan gaan er doden vallen, want hey; wat doe je... hun macht ;(

De echte groten daargelaten, ik heb het over "bedrijven" en "rijken".
Lambo of Rekt
pi_155155520
De discussie kan in het andere topic mensen. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen? ;(
  woensdag 12 augustus 2015 @ 19:03:36 #268
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155155659
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:58 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Tuurlijk kun je ontsnappen, maar het is bijzonder moeilijk gemaakt. Zoals het ook bijzonder moeilijk is voor die heroine-hoer om te ontsnappen aan haar opgelegde verslaving, zo is die geld-verslaving ons ook opgelegd. Ik zou niet weten hoe te overleven zonder geld (op dit moment), en ik denk dat het ook zeer moeilijk, zoniet onmogelijk is. Je wordt voor een karretje gespannen door de "groten".
Nee, de reden dat leven zonder geld heel moeilijk is is omdat leven moeilijk is. De mens als soort was een aantal tienduizend jaar geleden gereduceerd tot slechts een paar duizend individuen.

Communicatie, taal en handel maken leven makkelijker, niet alleen overleven maar ook gelukkig leven. Geld is simpelweg een logisch gereedschap.

Verder is de vergelijking met heroine helemaal maf, daar is niets 'opgelegd' aan.

quote:
Dus je hebt gelijk, ontsnappen is mogelijk... maar zou de kudde dat doen, dan gaan er doden vallen, want hey; wat doe je... hun macht ;(

De echte groten daargelaten, ik heb het over "bedrijven" en "rijken".
Natuurlijk, machthebbenden zijn altijd bang dat te verliezen. Maar dat gebeurt ook. Genoeg volkeren die hun machthebbers diezelfde macht hebben afgenomen. Dat vraagt ook offers, de vraag is of je het dat waard vindt.
pi_155155848
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 19:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, de reden dat leven zonder geld heel moeilijk is is omdat leven moeilijk is. De mens als soort was een aantal tienduizend jaar geleden gereduceerd tot slechts een paar duizend individuen.

Communicatie, taal en handel maken leven makkelijker, niet alleen overleven maar ook gelukkig leven. Geld is simpelweg een logisch gereedschap.

Verder is de vergelijking met heroine helemaal maf, daar is niets 'opgelegd' aan.

[..]

Natuurlijk, machthebbenden zijn altijd bang dat te verliezen. Maar dat gebeurt ook. Genoeg volkeren die hun machthebbers diezelfde macht hebben afgenomen. Dat vraagt ook offers, de vraag is of je het dat waard vindt.
Je kunt hier verder gaan:

R&P / Ontevredenheid over de samenleving/maatschappij - Discussietopic

Is lezen nou zo fucking moeilijk? Het staat zelfs in de OP vetgedrukt. ;(
  woensdag 12 augustus 2015 @ 19:16:58 #270
12221 Tijn