abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:08:54 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:19:07 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_155071501
De link "Test *HIER* welke Linux distributie bij je past" in de OP werkt niet meer.
Is dat omdat alle distributies bij je passen of omdat geen enkele meer past...
GNU Terry Pratchett
pi_155072095
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:19 schreef Lod het volgende:
De link "Test *HIER* welke Linux distributie bij je past" in de OP werkt niet meer.
Is dat omdat alle distributies bij je passen of omdat geen enkele meer past...
Is een oude, kan er uit wmb.
జ్ఞ‌ా
pi_155073061
Waarom werkt mijn rsync command niet in als cronjob in osx?

Ik heb

1rsync --delete-after -av --progress --inplace --rsh='ssh -p45818' root@ipadres:/home/admin/domains/ /Users/Username/Documents/backup/

Via terminal werkt het prima!

In mijn cronjob heb ik hetzelfde command, en geeft hij als message:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
X-Cron-Env: <SHELL=/bin/sh>
X-Cron-Env: <PATH=/usr/bin:/bin>
X-Cron-Env: <LOGNAME=Username>
X-Cron-Env: <USER=Username>
X-Cron-Env: <HOME=/Users/Username>
Date: Sat,  8 Aug 2015 23:00:01 +0200 (CEST)

Permission denied, please try again.
Permission denied, please try again.
Permission denied (publickey,gssapi-keyex,gssapi-with-mic,password).
rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [receiver]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at /BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/rsync/rsync-47/rsync/io.c(453) [receiver=2.6.9]
pi_155073472
1-i /pad/naar/id_rsa 
toevoegen aan je ssh command?
జ్ఞ‌ా
pi_155073491
quote:
99s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:29 schreef boskameel het volgende:
Waarom werkt mijn rsync command niet in als cronjob in osx?
Problemen die in een cronjob wel optreden en handmatig niet: het eerste waar ik dan aan moet denken zijn PATH problemen.

In een cronjob wordt je .profile of soortgelijke init-scripts niet geladen, en is de kans zelfs aanwezig dat er helemaal geen directories op je PATH staan. Zo te zien aan je output staan nu alleen /usr/bin en /bin erop.

Nog een tweede keer kijken lijkt het meer op een ssh probleem, weet je zeker dat rsync via cronjob onder met dezelfde user gestart wordt? Ik vermoed dat de 'permission denied' op je ssh-key slaat.
pi_155073653
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:49 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Problemen die in een cronjob wel optreden en handmatig niet: het eerste waar ik dan aan moet denken zijn PATH problemen.

In een cronjob wordt je .profile of soortgelijke init-scripts niet geladen, en is de kans zelfs aanwezig dat er helemaal geen directories op je PATH staan. Zo te zien aan je output staan nu alleen /usr/bin en /bin erop.

Nog een tweede keer kijken lijkt het meer op een ssh probleem, weet je zeker dat rsync via cronjob onder met dezelfde user gestart wordt? Ik vermoed dat de 'permission denied' op je ssh-key slaat.
Path werkt, anders had-ie andere output gehad. Permission denied is een melding van rsync ;). Denk dat rsync de key uberhaupt niet pakt en daarom remote een denied geeft ;)
జ్ఞ‌ా
pi_155073779
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2015 12:55 schreef µ het volgende:

[..]

Path werkt, anders had-ie andere output gehad. Permission denied is een melding van rsync ;). Denk dat rsync de key uberhaupt niet pakt en daarom remote een denied geeft ;)
Je bedoelt ssh denk ik, rsync gaat echt niet zelf die verbinding opzetten, dat delegeert die ;)
En verder is dat toch precies hetzelfde wat ik zeg? Ssh-key niet gevonden, of niet leesbaar -> ssh probeert andere authenticatie-opties, die falen vervolgens met een permission denied.
Ik vervolgde alleen met een vermoeden dat er een rechten/user-issue is met het bereiken van de te gebruiken ssh-key (met iets andere bewoording dan jou vorige post).
pi_155074292
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 13:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Je bedoelt ssh denk ik, rsync gaat echt niet zelf die verbinding opzetten, dat delegeert die ;)
En verder is dat toch precies hetzelfde wat ik zeg? Ssh-key niet gevonden, of niet leesbaar -> ssh probeert andere authenticatie-opties, die falen vervolgens met een permission denied.
Ik vervolgde alleen met een vermoeden dat er een rechten/user-issue is met het bereiken van de te gebruiken ssh-key (met iets andere bewoording dan jou vorige post).
Ah I see. Dan ja ;).
జ్ఞ‌ా
pi_155087786
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zo te zien is die niet actief. Er zijn drie interfaces (lo, eth0 en wlan0 (die uitstaat)) en achter geen van die staat iets van dhcpcd.

Ik heb de server overigens een vast IP gegeven in mijn router. Ligt dat wellicht daaraan?
De laatste vraag: nee, het vaste adres vanuit je router maakt niet uit.

ik weet niet of Ubuntu inmiddels ook over is op systemd, ik ben er inmiddels al zo aan gewend dat ik niet meer zou weten hoe het hiervoor werkte.

1systemctl status dhcpcd
bij mij geeft dit:
dhcpcd.service -- dhcpcd on all interfaces

om de service te starten
1# systemctl start dhcpcd
en om deze service automatisch bij het opstarten te laden
1# systemctl enable dhcpcd
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
  maandag 10 augustus 2015 @ 19:57:19 #11
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155089484
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:10 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

ik weet niet of Ubuntu inmiddels ook over is op systemd, ik ben er inmiddels al zo aan gewend dat ik niet meer zou weten hoe het hiervoor werkte.
[ code verwijderd ]

bij mij geeft dit:

om de service te starten
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Oké, ga ik straks even proberen.
pi_155092810
Hoi vraagje,

Ik moet een doorverwijzing maken in Nginx en zit met het volgende.
Nu is de vraag is de plaatsing van de } bij domein1 goed geplaatst of moet ik dat aanpassen aangezien domein1 niks te maken heeft met domein2. maar domein1 stond er al in toen ik de nginx.conf opende. Bedoeling is namelijk dat domein2test.nl en *domein2test.nl doorverwijzen naar www.domein2test.nl. Kreeg namelijk een foutmelding dat 1 van deze regels niet is toegestaan in de conf. ;(

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
}

# domein1.test.nl
#
}

server {
  listen 80;
  server_name domein2test.nl, *domein2test.nl
  rewrite^ $Scheme://www.domein2test.nl$request_uri Permanent;
  }

}
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_155105828
quote:
5s.gif Op maandag 10 augustus 2015 21:11 schreef De_Dakgoot het volgende:
Hoi vraagje,

Ik moet een doorverwijzing maken in Nginx en zit met het volgende.
Nu is de vraag is de plaatsing van de } bij domein1 goed geplaatst of moet ik dat aanpassen aangezien domein1 niks te maken heeft met domein2. maar domein1 stond er al in toen ik de nginx.conf opende. Bedoeling is namelijk dat domein2test.nl en *domein2test.nl doorverwijzen naar www.domein2test.nl. Kreeg namelijk een foutmelding dat 1 van deze regels niet is toegestaan in de conf. ;(
[ code verwijderd ]

Er is geen beginakollade voor domentest1.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:36:26 #14
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_155124984
Ik heb nu een windows tabletje. Dit is wel gewoon een x86 computer. Maar het lijkt lastig om er gewoon linux op te draaien. Ik snap niet zo goed waarom dat is?
pi_155126295
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 19:36 schreef borbit het volgende:
Ik heb nu een windows tabletje. Dit is wel gewoon een x86 computer. Maar het lijkt lastig om er gewoon linux op te draaien. Ik snap niet zo goed waarom dat is?
32-bit UEFI?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/1341944
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:09:50 #16
68091 borbit
pi_155128242
quote:
Waarom zou het met een 64-bit UEFI wel mogelijk zijn? Er zijn toch gewoon 32 bit en 64 bit versies van de meeste distros?
pi_155128265
Kwam er laatst achter dat een paar van mijn servers in 16bit modus opstarten. Geen idee waarom overigens.
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:17:20 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155128513
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 19:10 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]

bij mij geeft dit:

om de service te starten
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Gaat niet, systemd is kennelijk niet geïnstalleerd op Ubuntu.
pi_155128915
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Draai je LTS? systemd is volgens mij pas vnaaf 15.04
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:42:01 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155129434
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:27 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Draai je LTS? systemd is volgens mij pas vnaaf 15.04
Ja, LTS. Volgens internet gaan ze systemd wel implementeren, maar ik weet niet vanaf wanneer.
pi_155129550
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, LTS. Volgens internet gaan ze systemd wel implementeren, maar ik weet niet vanaf wanneer.
Ik denk niet dat ze
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Ik denk niet dat ze het nog gaan implenteren in 14.04 ik denk gewoon in de volgende LTS versie 16.04.

Ik kan in ieder geval nergens vinden dat ze het nog in versie 14.04 gaan implementeren.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:51:43 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155129785
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:45 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze

[..]

Weet je dat zeker? Ik denk niet dat ze het nog gaan implenteren in 14.04 ik denk gewoon in de volgende LTS versie 16.04.

Ik kan in ieder geval nergens vinden dat ze het nog in versie 14.04 gaan implementeren.
Ja, dat bedoel ik. Ze gaan dat in een latere versie doen, maar ik weet niet of dat 15 al gebeurd is of 16 of nog later is.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:52:52 #23
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_155129827
De Test *HIER* welke Linux distributie bij je past! link in de OP doet het niet meer.
pi_155129881
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik. Ze gaan dat in een latere versie doen, maar ik weet niet of dat 15 al gebeurd is of 16 of nog later is.
In ieder geval in 15.04 die draai ik namelijk en die is met systemd.
pi_155130183
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:09 schreef borbit het volgende:

[..]

Waarom zou het met een 64-bit UEFI wel mogelijk zijn? Er zijn toch gewoon 32 bit en 64 bit versies van de meeste distros?
Ik heb het al een tijd niet gevolgd maar meen dat de meeste (alle?) 32-bit distributies geen 32-bit UEFI ondersteunde. Het zal tegenwoordig via een omweg/aanpassing wel kunnen gezien er ook Atom sticks met Ubuntu te krijgen zijn.

Edit: nog link gevonden: https://sturmflut.github.(...)on-baytrail-tablets/
quote:
Modify the installation medium to boot on 32-bit UEFI
Yes, some genius came up with the idea to put a 32-bit UEFI on a 64-bit device. The Linux kernel shipped with Ubuntu 15.04 supports mixed-mode, so kernel-wise it is no longer a problem. But the Ubuntu 15.04 (Vivid Vervid) ISO does not contain a 32-bit bootloader. Luckily this can be easily fixed.

Get a bootia32.efi file, I used this one from John Wells.
Copy the file into the EFI/BOOT/ folder on the boot medium.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:20:07 #26
68091 borbit
pi_155131197
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:00 schreef Aether het volgende:

[..]

Ik heb het al een tijd niet gevolgd maar meen dat de meeste (alle?) 32-bit distributies geen 32-bit UEFI ondersteunde. Het zal tegenwoordig via een omweg/aanpassing wel kunnen gezien er ook Atom sticks met Ubuntu te krijgen zijn.

Edit: nog link gevonden: https://sturmflut.github.(...)on-baytrail-tablets/

[..]

Oke misschien wel de moeite waard inmiddels. Is ubuntu touch al een ding of is dat nog niet echt bruikbaar. Eerst maar eens testen in een vm.
Al die goedkope x86 tablets lijkt me een onwijze kans voor dingen als ubuntu touch. Dit windows 8 begin ik inmiddels wel een beetje door te krijgen maar is verre van ideaal.
pi_155139432
Goedemorgen,

Gezien de test link niet meer werkt vraag ik het maar hier.
Ik wil op mijn desktop vermoedelijk overstappen naar Linux.
Nu heb ik jaren geleden wel met Debian, Slackware en Ubuntu gewerkt, maar ik weet niet wat ik wil/wat goed voor mij zou zijn.

Ik ben inmiddels gestopt met gamen, dus dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger. Maar doordat Microsoft Windows 10 zo loopt te pushen en ik Windows 8 al een gedrocht vind (en dus 7 draai) wil ik dan toch de stap maar gaan zetten voor de support stopt.

Nu lijken op het eerste gezicht Fedora en Ubuntu de meest geschikte kandidaten. Het gaat hier om een desktop PC, die met name gebruikt wordt om te Fok!ken ;), films en series te kijken en om muziek te luisteren.

Ik zit er over te denken om weer een beetje te freubelen met webdesign, maar een simpele tekstverwerker is daarvoor voldoende en die zit in elke distro en Apache/Gimp/aanvullende software is het probleem niet en niet distro gebonden me dunkt.

Kan iemand mij hieromtrent aanvullend advies geven?
You sound reasonable...Time to up my medication.
pi_155140218
quote:
4s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 03:48 schreef Rafeiro het volgende:
Goedemorgen,

Nu heb ik jaren geleden wel met Debian, Slackware en Ubuntu gewerkt, maar ik weet niet wat ik wil/wat goed voor mij zou zijn.

Ik ben inmiddels gestopt met gamen, dus dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger. Maar doordat Microsoft Windows 10 zo loopt te pushen en ik Windows 8 al een gedrocht vind (en dus 7 draai) wil ik dan toch de stap maar gaan zetten voor de support stopt.

Nu lijken op het eerste gezicht Fedora en Ubuntu de meest geschikte kandidaten. Het gaat hier om een desktop PC, die met name gebruikt wordt om te Fok!ken ;), films en series te kijken en om muziek te luisteren.

Ik zit er over te denken om weer een beetje te freubelen met webdesign, maar een simpele tekstverwerker is daarvoor voldoende en die zit in elke distro en Apache/Gimp/aanvullende software is het probleem niet en niet distro gebonden me dunkt.

Zal weinig uitmaken dan. Ik vind Fedora wel toegankelijk :s). Denk dat dat wel geschikt is voor wat je zoekt.
జ్ఞ‌ా
pi_155143290
Sowieso Ubuntu. Zeker als je al wat ervaring hebt met Debian/Ubuntu.
Wat je wilt kan met iedere distro even goed maar Ubuntu wint het gewoon qua gebruiksvriendelijkheid.
Eventueel kun je Mint ook proberen, niet iedereen vind Unity van Ubuntu namelijk prettig.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 11:22:18 #30
13250 Lod
Sapere aude!
pi_155143844
Voordeel van Mint in dit geval is dat de media codecs al geïnstalleerd zijn, dan hoef je daar niet achteraan (hoewel het ook geen rocket science is).

Ben zelf aan het distro-hoppen op dit moment, maar ik ben al zo gewend geraakt aan Unity dat ik Gnome en Cinnamon niet lekker meer vind werken...
GNU Terry Pratchett
pi_155143949
Maar ubuntu is zo lelijk en er zit zoveel troep in.

Toch? Dat merk ik bij collega's iig. Geef mij maar een clean omgeving...
జ్ఞ‌ా
pi_155146049
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 07:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Er is geen beginakollade voor domentest1.
Is dat nodig als het # ervoor staat?
Rewrite werkt overigens :D
Code aangepast naar

1
2
3
4
5
6
7
8
  server{
  listen 80
  listen 443 ssl spdy;
  server_name domeintest2.nl *domeintest2.nl
  return 301 $Scheme://www.domeintest2.nl
  }

}
  woensdag 12 augustus 2015 @ 13:02:33 #33
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_155146282
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 11:28 schreef µ het volgende:
Maar ubuntu is zo lelijk en er zit zoveel troep in.

Toch? Dat merk ik bij collega's iig. Geef mij maar een clean omgeving...
Welke "troep"?
Eerste wat ik er over hoor :P
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_155146347
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:02 schreef wdn het volgende:

[..]

Welke "troep"?
Shopping suggestions, amazontroep...
జ్ఞ‌ా
pi_155146680
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:02 schreef wdn het volgende:

[..]

Welke "troep"?
GNOME 3
  woensdag 12 augustus 2015 @ 14:19:45 #36
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_155148305
quote:
3s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:05 schreef µ het volgende:

[..]

Shopping suggestions, amazontroep...
Ok mee eens. Maar dat is 1 vinkje uitzetten en daar kan ik nog wel mee leven.
Overigens zal het daar voor mij dan ook bij moeten blijven bij dat ene vinkje.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:19 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

GNOME 3
Unity <3
Gnome komt er niet op bij mij :P
pi_155150160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 14:19 schreef wdn het volgende:

[..]

Ok mee eens. Maar dat is 1 vinkje uitzetten en daar kan ik nog wel mee leven.
Overigens zal het daar voor mij dan ook bij moeten blijven bij dat ene vinkje.
Heeft aardig gebackfired volgens mij in de community, weet niet of cannonical daar iets mee gaat doen nog :+.
quote:
[..]

Unity <3
Gnome komt er niet op bij mij :P
జ్ఞ‌ా
  woensdag 12 augustus 2015 @ 15:47:12 #38
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_155150743
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 15:26 schreef µ het volgende:

[..]

Heeft aardig gebackfired volgens mij in de community, weet niet of cannonical daar iets mee gaat doen nog :+.

[..]

Die backfire was vanwege 2 redenen:

1. geen optie om uit te zetten (behalve dan door in dconf te gaan zoeken)
2. het stond aan.

Ze hadden dat 1 release moeten uitstellen en dan netjes met opties en zo moeten komen.

Ik snap dat mensen dit niet willen zien. Ikzelf had er niet zo een moeite mee (maar zet het ook altijd meteen uit :D )
pi_155151988
quote:
Goedemorgen,

Als aanvulling op de overige reakties: ik gebruik zelf al heel lang openSUSE op de desktop, ben ik zeer tevreden over.
pi_155155129
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 19:36 schreef borbit het volgende:
MS engineering fail. :+
pi_155155444
quote:
Goedemorgen,

Lastig. Ik zou denk ik voor Debian Unstable gaan. Vanwege:

- De software is redelijk nieuw, maar de stabiliteit voor gewoon thuisgebruik is prima. De Debian Stable is goed, maar verwacht dan hele oude software. Zeker met de nieuwe LibreOffice die is uitgekomen zou ik dat zelf liever niet doen, maar dat ligt aan jouw voorkeur
- Alles wat voor Ubuntu te vinden is werkt vaak ook wel op Debian
- Debian wordt gesteund door een non-profitorganisatie. Minder kans dus op verborgen agendas die worden gediend
- Redelijk ethische distro. Niet vrije software kun je inschakelen, maar hiervoor moet de gebruiker toestemming voor geven

mpv is trouwens de beste mediaspeler die je maar kan vinden voor GNU/Linux vind ik. :)
pi_155155669
Debian unstable zit nu met een transitie van gcc.
Het is nu niet echt installeerbaar, hoe het met testing zit weet ik niet.
Nouja het is wel mogelijk maar dan moet je wel even kloten.
pi_155155867
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 19:03 schreef t4rt4rus het volgende:
Debian unstable zit nu met een transitie van gcc.
Het is nu niet echt installeerbaar, hoe het met testing zit weet ik niet.
Nouja het is wel mogelijk maar dan moet je wel even kloten.
Sorry, ik bedoelde Testing ipv Unstable. :@
pi_155156390
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 21:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

probeer eens (zelf niet getest)
1service status dhcpcd
of
1status dhcpcd
pi_155156409
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 12:51 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Is dat nodig als het # ervoor staat?
Rewrite werkt overigens :D
Code aangepast naar
[ code verwijderd ]

Dat hoort wel te werken ja.

Die # is een comment. :P En het is geen code, maar een config-file. :@
pi_155156679
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 19:30 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat hoort wel te werken ja.

Die # is een comment. :P En het is geen code, maar een config-file. :@
Ja config ja :P,

Werk nu ook steeds meer met CentOS 7 en FreeBSD/OpenBSD. Vind BSD wel wennen omdat sommige commands best wel verschillen met arch. XPS 13 is ook binnen wat een sexy ding is dat :9~ . Ga de sprong meteen wagen om Arch als Main OS te nemen ^O^
  woensdag 12 augustus 2015 @ 20:00:40 #47
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155157254
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 19:30 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

probeer eens (zelf niet getest)
[ code verwijderd ]

of
[ code verwijderd ]

Doen ook allemaal niets. DHCPCD lijkt niet geinstalleerd.
pi_155157715
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 20:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Doen ook allemaal niets. DHCPCD lijkt niet geinstalleerd.
dan heet het anders dan bij mij, maar de dhcp-client moet in de basisinstallatie zitten, anders kan je het systeem alleen offline gebruiken.
probeer eens
1service --status-all
kijk eens of je iets met dhcp en/of network ziet
pi_155157767
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 19:42 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Ja config ja :P,

Werk nu ook steeds meer met CentOS 7 en FreeBSD/OpenBSD. Vind BSD wel wennen omdat sommige commands best wel verschillen met arch. XPS 13 is ook binnen wat een sexy ding is dat :9~ . Ga de sprong meteen wagen om Arch als Main OS te nemen ^O^
Tof dat je BSD hebt geprobeerd. Eerlijk gezegd trekt het me niet zo omdat ik meer van de copyleft licenties ben. Sony gebruikt bijvoorbeeld BSD in hun spelcomputers maar dragen geen cent en geen regel code bij aan het project.

Leuk! Veel succes. En anders gebruik je toch Antergos of iets dergelijks om het installeren wat te vergemakkelijken?
  woensdag 12 augustus 2015 @ 20:24:58 #50
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155158006
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 20:15 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

dan heet het anders dan bij mij, maar de dhcp-client moet in de basisinstallatie zitten, anders kan je het systeem alleen offline gebruiken.
probeer eens
[ code verwijderd ]

kijk eens of je iets met dhcp en/of network ziet
Gevonden, de dhcp-client heet kennelijk dhclient. Waar moet ik nu naar zoeken? Of Eth0 een lease heeft? Dit staat er in de lease-file:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
lease {
  interface "eth0";
  fixed-address 192.168.0.106;
  option subnet-mask 255.255.255.0;
  option routers 192.168.0.1;
  option dhcp-lease-time 86400;
  option dhcp-message-type 5;
  option domain-name-servers 192.168.0.1;
  option dhcp-server-identifier 192.168.0.1;
  renew 4 2015/08/13 03:44:27;
  rebind 4 2015/08/13 15:19:12;
  expire 4 2015/08/13 18:19:12;

[ Bericht 38% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 12-08-2015 20:34:00 ]
pi_155160094
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 20:17 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tof dat je BSD hebt geprobeerd. Eerlijk gezegd trekt het me niet zo omdat ik meer van de copyleft licenties ben. Sony gebruikt bijvoorbeeld BSD in hun spelcomputers maar dragen geen cent en geen regel code bij aan het project.

Leuk! Veel succes. En anders gebruik je toch Antergos of iets dergelijks om het installeren wat te vergemakkelijken?
Het BSD gebruik is meer voor op het werk, gebruiken het namelijk vooral als firewall en het eventueel opzetten van vpn's en soms als beveiligde mailserver-verbinding.
Voor de arch installatie heb ik een git scriptje :P
pi_155186815
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 20:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Gevonden, de dhcp-client heet kennelijk dhclient. Waar moet ik nu naar zoeken? Of Eth0 een lease heeft? Dit staat er in de lease-file:
[ code verwijderd ]

Het lijkt erop dat je een vast adres hebt ingesteld (in je computer, niet in de router?), dat kan als er geen andere machine hetzelfde adres heeft en het binnen je locale subnet valt. Kan je je machine pingen vanaf een andere?

Misschien kan je wat meer vinden in dhclient.conf
hier zelfde tekst, maar aangepast voor ubuntu.

als het niet werkt, post dan hier de inhoud van dhclient.conf.
  donderdag 13 augustus 2015 @ 19:20:46 #53
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155186898
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 19:17 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat je een vast adres hebt ingesteld (in je computer, niet in de router?), dat kan als er geen andere machine hetzelfde adres heeft en het binnen je locale subnet valt. Kan je je machine pingen vanaf een andere?

Misschien kan je wat meer vinden in dhclient.conf
hier zelfde tekst, maar aangepast voor ubuntu.

als het niet werkt, post dan hier de inhoud van dhclient.conf.
Ja, de machine werkt nu perfect (nou ja, niet perfect, maar het netwerk is geen probleem :P). Maar als ik 'm nu zou herstarten, werkt het netwerk niet meer. Dan kan ik niet meer vanaf de server pingen en ook niet meer naar de server. En als ik 'm dan nogmaals herstart, werkt alles weer perfect.
pi_155186971
Dat is het mooie van systemd, daar kan je de volgorde van de services beter instellen. Dan wordt eerst de netwerkdriver geladen, daarna pas de dhcp-client en daarna pas de ntp-client.
pi_155203886
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 19:23 schreef BabeWatcher het volgende:
Dat is het mooie van systemd, daar kan je de volgorde van de services beter instellen. Dan wordt eerst de netwerkdriver geladen, daarna pas de dhcp-client en daarna pas de ntp-client.
systemd is erg mooi ja. Het enige jammere vind ik dat het niet GPLv3 gelicenseerd is.
pi_155204467
Waarom doneert Google aan FSF terwijl ze zelf steeds meer vrije software proberen te vervangen met eigen proprietary software op Android?

https://fsfe.org/donate/thankgnus.en.html
https://www.fsf.org/patrons

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2015 10:55:37 ]
pi_155204911
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 10:54 schreef robin007bond het volgende:
Waarom doneert Google aan FSF terwijl ze zelf steeds meer vrije software proberen te vervangen met eigen proprietary software op Android?

https://fsfe.org/donate/thankgnus.en.html
https://www.fsf.org/patrons
Als je maar hard genoeg roept dat je goed bent dan geloven mensen het vanzelf.
జ్ఞ‌ా
pi_155205079
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:12 schreef µ het volgende:

[..]

Als je maar hard genoeg roept dat je goed bent dan geloven mensen het vanzelf.
Hmm, dat zou een motief kunnen zijn inderdaad. :P
pi_155214835
UTC voor je servers of niet?

Zit te twijfelen om het voor nieuwe installs te doen.

( http://yellerapp.com/post(...)up-you-can-make.html )
జ్ఞ‌ా
pi_155216387
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 16:56 schreef µ het volgende:
Op servers wel, op machines waarop ik meer niet-server dingen doe (IRC shells, of zelfs lokale login) niet.

Overal UTC is wel heel hardcore.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_155221060
Ik heb geheel tegen verwachting gekozen voor een dual boot met Linux Mint Cinnamon.
De basis werkt, maar nu wil ik een programma installeren.
De website geeft een Debian en Ubuntu versie aan,welke kies ik dan?
Bij debian had je het fenomenale apt-get -install. :P

En iets dat gewoon irritant is, in FF kan ik niet op het scroll wheel klikken en dan slepen om te scrollen, dat is echt irritant, zo'ń gewenning :@ maar kan het niet snel genoeg vinden.
pi_155221415
En het gebruiken van xrandr | grep -w connected om de "taakbalk" van rechts naar links te krijgen maakte me toch wel een beetje trots :P Daarna nog een line, maar haha.
pi_155221430
(2 monitoren)
pi_155222773
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 16:56 schreef µ het volgende:

Zit te twijfelen om het voor nieuwe installs te doen.

( http://yellerapp.com/post(...)up-you-can-make.html )
Heb het op een testserver en webserver nu een half jaar en bevalt op zich wel.
pi_155225475
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 20:44 schreef Rafeiro het volgende:
Ik heb geheel tegen verwachting gekozen voor een dual boot met Linux Mint Cinnamon.

En iets dat gewoon irritant is, in FF kan ik niet op het scroll wheel klikken en dan slepen om te scrollen, dat is echt irritant, zo'ń gewenning :@ maar kan het niet snel genoeg vinden.
Dat van FF en het scrollen is te veranderen in de instellingen van FF.

In Mint heb je ook gewoon apt-get. :P Sowieso zou ik software buiten de repositories vermijden. Wat zoek je?
pi_155227370
Scrollwheel gebeuren is idd opgelost :P
pi_155230877
quote:
4s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 20:44 schreef Rafeiro het volgende:

Bij Ubuntu en Linux Mint heb je dat ook beiden zijn gewoon afgeleiden van Debian ;). Ik weet niet hoe veel je van linux weet dus de volgende uitleg is misschien een beetje te veel van het goede maar hier komt die ;).

Je kan programma's installeren via de volgende mogelijkheden
-Het befaamde apt-get die je reeds noemde deze haalt software uit de repository van je distro.
-Toevoegen van repository's via (zie onder). Je voegt hier je eigen repository en deze wordt beheert door een derde partij. Voordeel is dat software geupdatet wordt via je reguliere update systeem of via apt-get upgrade && update. Nadeel is dat je die derde partij wel moet vertrouwen.
1sudo apt-add-repository

-Je kan software installeren via .deb het equivalent van .exe/msi in Windows. Het nadeel is dat je geen automatische update's hebt. Alhoewel hier uitzonderingen op zijn de .deb van Google Chrome regelt dat hij een eigen repository krijgt.

.deb installeer met de commando sudo dpkg -i /pad/naar/software.deb of in Ubuntu en Linux mint door dubbel te klikken het software centrum installeert ze dan. Wanneer het moeilijk doet kan je altijd nog een sudo apt-get -f uitvoeren die installeert het dan vaak alsnog en haalt afhankelijkheden binnen.

-Je kan tenslotte software installeren via het software centrum en synaptic package manager dit zijn echter grafische front-ends van apt-get en doen in feite hetzelfde. Synaptic is trouwens een machtig mooi programma om altijd geïnstalleerd te hebben.

Owjah het antwoord op je vraag :P. Vaak staat er wel bij voor welke versie van Ubuntu het bedoelt is en Linux Mint is altijd gebaseerd op Ubuntu versie zoek dat even uit. Linux Mint 17 is volgens mij gebaseerd op Ubuntu 14.04. Heb je het zeldzame geval dat er alleen een Debian versie wordt aangeboden kan je vrijwel altijd kiezen voor de laatste versie. Ubuntu is altijd gebaseerd op de allerlaatste versie van Debian unstable.

Maar als je software zoekt voor Ubuntu en het staat onverhoopt niet de standaard repository's van Ubuntu vindt je het vrijwel altijd door te zoeken op software X for Ubuntu *Versienummer. Eventueel Software X repository als je dat liever hebt (ik heb dat zelf altijd liever).
pi_155231333
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 01:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Bij Ubuntu en Linux Mint heb je dat ook beiden zijn gewoon afgeleiden van Debian ;). Ik weet niet hoe veel je van linux weet dus de volgende uitleg is misschien een beetje te veel van het goede maar hier komt die ;).

Je kan programma's installeren via de volgende mogelijkheden
-Het befaamde apt-get die je reeds noemde deze haalt software uit de repository van je distro.
-Toevoegen van repository's via (zie onder). Je voegt hier je eigen repository en deze wordt beheert door een derde partij. Voordeel is dat software geupdatet wordt via je reguliere update systeem of via apt-get upgrade && update. Nadeel is dat je die derde partij wel moet vertrouwen.
[ code verwijderd ]

-Je kan software installeren via .deb het equivalent van .exe/msi in Windows. Het nadeel is dat je geen automatische update's hebt. Alhoewel hier uitzonderingen op zijn de .deb van Google Chrome regelt dat hij een eigen repository krijgt.

.deb installeer met de commando sudo dpkg -i /pad/naar/software.deb of in Ubuntu en Linux mint door dubbel te klikken het software centrum installeert ze dan. Wanneer het moeilijk doet kan je altijd nog een sudo apt-get -f uitvoeren die installeert het dan vaak alsnog en haalt afhankelijkheden binnen.

-Je kan tenslotte software installeren via het software centrum en synaptic package manager dit zijn echter grafische front-ends van apt-get en doen in feite hetzelfde. Synaptic is trouwens een machtig mooi programma om altijd geïnstalleerd te hebben.

Owjah het antwoord op je vraag :P. Vaak staat er wel bij voor welke versie van Ubuntu het bedoelt is en Linux Mint is altijd gebaseerd op Ubuntu versie zoek dat even uit. Linux Mint 17 is volgens mij gebaseerd op Ubuntu 14.04. Heb je het zeldzame geval dat er alleen een Debian versie wordt aangeboden kan je vrijwel altijd kiezen voor de laatste versie. Ubuntu is altijd gebaseerd op de allerlaatste versie van Debian unstable.

Maar als je software zoekt voor Ubuntu en het staat onverhoopt niet de standaard repository's van Ubuntu vindt je het vrijwel altijd door te zoeken op software X for Ubuntu *Versienummer. Eventueel Software X repository als je dat liever hebt (ik heb dat zelf altijd liever).
Dank u, ik ga nu niets meer doen :P
Vrijdag en biertje op dus enige zelfbescherming, maar ik neem het mee.
Maar alles lijkt verder wel heel soepel te werken :P

Morgen weer genoeg te doen dus.
pi_155231439
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 02:07 schreef Rafeiro het volgende:

[..]

Dank u, ik ga nu niets meer doen :P
Vrijdag en biertje op dus enige zelfbescherming, maar ik neem het mee.
Maar alles lijkt verder wel heel soepel te werken :P

Morgen weer genoeg te doen dus.
Meer dan genoeg Linux-helden hier voor als je problemen tegen komt ook al zijn het hele simpele vragen *;
pi_155231447
Het spelletje dat ik eigenlijk wil spelen is een Apache server opzetten, voor mij als beheerder updatebaar via FTP.
Maar eerst moet ik nog iets ontwerpen waarbij dit past.
En ik moet het coden weer op gaan pakken.
pi_155231482
Tien jaar niet meer echt met Unix gewerkt.
Dus ik ben echt een bang schaapje :P
pi_155237311
http://www.iana.org/time-(...)s/tzdata2015f.tar.gz

Gewoon interessant om te lezen die time zone files. Niet per se om de data, maar er staat ook een hoop historie in.

quote:
# From Peter Ilieve (1994-12-04),
# The original six [EU members]: Belgium, France, (West) Germany, Italy,
# Luxembourg, the Netherlands.
# Plus, from 1 Jan 73: Denmark, Ireland, United Kingdom.
# Plus, from 1 Jan 81: Greece.
# Plus, from 1 Jan 86: Spain, Portugal.
# Plus, from 1 Jan 95: Austria, Finland, Sweden. (Norway negotiated terms for
# entry but in a referendum on 28 Nov 94 the people voted No by 52.2% to 47.8%
# on a turnout of 88.6%. This was almost the same result as Norway's previous
# referendum in 1972, they are the only country to have said No twice.
# Referendums in the other three countries voted Yes.)
# ...
# Estonia ... uses EU dates but not at 01:00 GMT, they use midnight GMT.
# I don't think they know yet what they will do from 1996 onwards.
# ...
# There shouldn't be any [current members who are not using EU rules].
# A Directive has the force of law, member states are obliged to enact
# national law to implement it. The only contentious issue was the
# different end date for the UK and Ireland, and this was always allowed
# in the Directive.

###############################################################################

# Britain (United Kingdom) and Ireland (Eire)

# From Peter Ilieve (1994-07-06):
#
# On 17 Jan 1994 the Independent, a UK quality newspaper, had a piece about
# historical vistas along the Thames in west London. There was a photo
# and a sketch map showing some of the sightlines involved. One paragraph
# of the text said:
#
# 'An old stone obelisk marking a forgotten terrestrial meridian stands
# beside the river at Kew. In the 18th century, before time and longitude
# was standardised by the Royal Observatory in Greenwich, scholars observed
# this stone and the movement of stars from Kew Observatory nearby. They
# made their calculations and set the time for the Horse Guards and Parliament,
# but now the stone is obscured by scrubwood and can only be seen by walking
# along the towpath within a few yards of it.'
#
# I have a one inch to one mile map of London and my estimate of the stone's
# position is 51 degrees 28' 30" N, 0 degrees 18' 45" W. The longitude should
# be within about +-2". The Ordnance Survey grid reference is TQ172761.
#
# [This yields GMTOFF = -0:01:15 for London LMT in the 18th century.]
జ్ఞ‌ా
pi_155237314
En nog veel meer, in de files :s).
జ్ఞ‌ా
pi_155237337
En de eerste faal is al daar, was bezig iets te proberen te installeren en nu heb ik geen geluid meer.
Kan het door een van deze lines komen:

#sudo usermod -a -G audio $(whoami)
#sudo su -c 'echo "@audio - rtprio 99" >> /etc/security/limits.conf

zat een beetje met jackd te mieren om idjc aan te praat te krijgen :X
pi_155237431
quote:
# Date: 4 Jan 89 08:57:25 GMT (Wed)
# From: Jonathan Leffler
# [British Summer Time] is fixed annually by Act of Parliament.
# If you can predict what Parliament will do, you should be in
# politics making a fortune, not computing.
:P

En over NL:
quote:
# Netherlands

# Howse writes that the Netherlands' railways used GMT between 1892 and 1940,
# but for other purposes the Netherlands used Amsterdam mean time.

# However, Robert H. van Gent writes (2001-04-01):
# Howse's statement is only correct up to 1909. From 1909-05-01 (00:00:00
# Amsterdam mean time) onwards, the whole of the Netherlands (including
# the Dutch railways) was required by law to observe Amsterdam mean time
# (19 minutes 32.13 seconds ahead of GMT). This had already been the
# common practice (except for the railways) for many decades but it was
# not until 1909 when the Dutch government finally defined this by law.
# On 1937-07-01 this was changed to 20 minutes (exactly) ahead of GMT and
# was generally known as Dutch Time ("Nederlandse Tijd").
#
# (2001-04-08):
# 1892-05-01 was the date when the Dutch railways were by law required to
# observe GMT while the remainder of the Netherlands adhered to the common
# practice of following Amsterdam mean time.
#
# (2001-04-09):
# In 1835 the authorities of the province of North Holland requested the
# municipal authorities of the towns and cities in the province to observe
# Amsterdam mean time but I do not know in how many cases this request was
# actually followed.
#
# From 1852 onwards the Dutch telegraph offices were by law required to
# observe Amsterdam mean time. As the time signals from the observatory of
# Leiden were also distributed by the telegraph system, I assume that most
# places linked up with the telegraph (and railway) system automatically
# adopted Amsterdam mean time.
#
# Although the early Dutch railway companies initially observed a variety
# of times, most of them had adopted Amsterdam mean time by 1858 but it
# was not until 1866 when they were all required by law to observe
# Amsterdam mean time.

# The data entries before 1945 are taken from
# http://www.phys.uu.nl/~vgent/wettijd/wettijd.htm

# Rule NAME FROM TO TYPE IN ON AT SAVE LETTER/S
Rule Neth 1916 only - May 1 0:00 1:00 NST # Netherlands Summer Time
Rule Neth 1916 only - Oct 1 0:00 0 AMT # Amsterdam Mean Time
Rule Neth 1917 only - Apr 16 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1917 only - Sep 17 2:00s 0 AMT
Rule Neth 1918 1921 - Apr Mon>=1 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1918 1921 - Sep lastMon 2:00s 0 AMT
Rule Neth 1922 only - Mar lastSun 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1922 1936 - Oct Sun>=2 2:00s 0 AMT
Rule Neth 1923 only - Jun Fri>=1 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1924 only - Mar lastSun 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1925 only - Jun Fri>=1 2:00s 1:00 NST
# From 1926 through 1939 DST began 05-15, except that it was delayed by a week
# in years when 05-15 fell in the Pentecost weekend.
Rule Neth 1926 1931 - May 15 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1932 only - May 22 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1933 1936 - May 15 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1937 only - May 22 2:00s 1:00 NST
Rule Neth 1937 only - Jul 1 0:00 1:00 S
Rule Neth 1937 1939 - Oct Sun>=2 2:00s 0 -
Rule Neth 1938 1939 - May 15 2:00s 1:00 S
Rule Neth 1945 only - Apr 2 2:00s 1:00 S
Rule Neth 1945 only - Sep 16 2:00s 0 -
#
# Amsterdam Mean Time was +00:19:32.13 exactly, but the .13 is omitted
# below because the current format requires GMTOFF to be an integer.
# Zone NAME GMTOFF RULES FORMAT [UNTIL]
Zone Europe/Amsterdam 0:19:32 - LMT 1835
0:19:32 Neth %s 1937 Jul 1
0:20 Neth NE%sT 1940 May 16 0:00 # Dutch Time
1:00 C-Eur CE%sT 1945 Apr 2 2:00
1:00 Neth CE%sT 1977
1:00 EU CE%sT
జ్ఞ‌ా
pi_155237880
Geen idee wat ik gedaan heb maar ik heb weer geluid :')
Nou ja ik heb alsa unload en reload gedaan en daarna in de geluidsinstellingen zitten spelen.
Maar het werkt weer. :P
pi_155240987
Ruzie met mijn baas omdat ik weiger op zijn geleverde laptop te werken met Windows 7 :{. Zolang in niet in 2,5 seconden kan regelen dat ik een willekeurige .exe kan installeren kan hij een langzame dood sterven met zijn kutsysteem :{
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:07:33 #78
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155241068
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 17:03 schreef Kandijfijn het volgende:
Ruzie met mijn baas omdat ik weiger op zijn geleverde laptop te werken met Windows 7 :{. Zolang in niet in 2,5 seconden kan regelen dat ik een willekeurige .exe kan installeren kan hij een langzame dood sterven met zijn kutsysteem :{
Dreigen zijn pr0n-folder te encrypten totdat je een fatsoenlijke computer krijgt.

Pluspunten als je zegt dat het een virus is dat je niet kunt oplossen met Windows 7.
pi_155241168
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 17:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dreigen zijn pr0n-folder te encrypten totdat je een fatsoenlijke computer krijgt.

Pluspunten als je zegt dat het een virus is dat je niet kunt oplossen met Windows 7.
Het is gewoon idioterie ik gebruik alleen Excel voor roosters en doe verder alles in de browser zoals bestellingen, voorraadbeheer, mail etc.

Nu heeft die plotseling bedacht dat werknemers een veilig systeem moeten gebruiken wat is dichtgetimmerd. Ik kan niet eens f.lux installeren op dit systeem. Dus ik heb de laptop op zijn bureau neergezet met een memopad "Het is kut" met een huilsmiley.

Kon hij niet waarderen :X }:|

-Edit-
Het stoort mij dus vooral dat ik niks mag installeren om de interface naar mijn eigen wens in te richten of Skype te installeren.
pi_155241246
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 02:15 schreef Rafeiro het volgende:
Het spelletje dat ik eigenlijk wil spelen is een Apache server opzetten, voor mij als beheerder updatebaar via FTP.
Maar eerst moet ik nog iets ontwerpen waarbij dit past.
En ik moet het coden weer op gaan pakken.
Gebruik geen FTP, dat is niet veilig om beheerderstaken mee te doen. Alleen om vrijtoegankelijke bestanden mee te downloaden.

Alternatief is SFTP, dat versleuteld is. En komt meestal wel standaard met een *nix distributie.
pi_155242777
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 17:17 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Gebruik geen FTP, dat is niet veilig om beheerderstaken mee te doen. Alleen om vrijtoegankelijke bestanden mee te downloaden.

Alternatief is SFTP, dat versleuteld is. En komt meestal wel standaard met een *nix distributie.
In glftpd kan je best veel instellen (althans 10 jaar geleden kon dat)
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:32:03 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155242921
Godverdomme, nu werkt PuTTY weer niet. Een overzicht:
- Pingen van en naar de machine gaat gewoon.
- Netwerk is up and running: ik kan alle gedeelde mappen aan op de server.
- Maar als ik PuTTY wil gebruiken, krijg ik de melding: "Verbinding geweigerd."

Het ligt dus niet aan de fysieke verbinding, het IP-adres of ssh. Dat waren de voorstellen van Google. Waaraan kan het nog liggen? Kan het zijn doordat ik de privésleutel op de server gewist heb? (~/.ssh/known_hosts leeggemaakt)
pi_155245949
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het ligt dus niet aan de fysieke verbinding, het IP-adres of ssh. Dat waren de voorstellen van Google. Waaraan kan het nog liggen? Kan het zijn doordat ik de privésleutel op de server gewist heb? (~/.ssh/known_hosts leeggemaakt)
Dat is client-side, daar ligt het niet aan. Dat bestand wordt gebruikt om hosts waarmee eerder contact is gemaakt op te slaan.
Gebruik je passwordauthenticatie?
Je hebt de bestanden /etc//ssh/ssh_config en /etc/ssh/sshd_config. Die tweede zit de fout in.
(ik neem aan dat je hebt gekeken of de ssh-daemon draait?)

Je moet zoeken naar AllowUsers
en PasswordAuthentication
achter AllowUsers moet de gebruikersnaam staan (de gebruikersnaam op de server)
achter PasswordAuthentication moet yes staan

daarna ssh-daemon herstarten
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:56:10 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155248729
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 20:33 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Dat is client-side, daar ligt het niet aan. Dat bestand wordt gebruikt om hosts waarmee eerder contact is gemaakt op te slaan.
Gebruik je passwordauthenticatie?
Je hebt de bestanden /etc//ssh/ssh_config en /etc/ssh/sshd_config. Die tweede zit de fout in.
(ik neem aan dat je hebt gekeken of de ssh-daemon draait?)

Je moet zoeken naar AllowUsers
en PasswordAuthentication
achter AllowUsers moet de gebruikersnaam staan (de gebruikersnaam op de server)
achter PasswordAuthentication moet yes staan

daarna ssh-daemon herstarten
Dat helpt niet.

Ik heb daar bij nader inzien straks ook in zitten wroeten. Misschien heb ik toen iets verkeerdgedaan. Ik zal morgen eens een backup terugzetten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 15-08-2015 22:10:19 ]
  zondag 16 augustus 2015 @ 00:06:28 #86
68091 borbit
pi_155252738
Is Ubuntu touch al een ding? Het lijkt inmiddels redelijk te doen om Ubuntu op een atom tablet te draaien. Kun je dan ook de touch interface krijgen of is die echt nog niet af?
pi_155254051
quote:
7s.gif Op zondag 16 augustus 2015 00:06 schreef borbit het volgende:
Is Ubuntu touch al een ding? Het lijkt inmiddels redelijk te doen om Ubuntu op een atom tablet te draaien. Kun je dan ook de touch interface krijgen of is die echt nog niet af?
De laatste keer dat ik het op een Nexus 7 had gedraaid was een jaar terug en toen was het echt traag als een malle. Denk Bart Smit tablets van 50 euro traag :').

Na de ervaring niet meer teruggekeken eigenlijk. Kan natuurlijk heel erg veel veranderd worden in een jaar tijd :P.
pi_155255716
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 17:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik kan niet eens f.lux installeren op dit systeem.
Redshift _O_
జ్ఞ‌ా
pi_155256116
F.lux is toch dat licht gebeuren?
pi_155256175
quote:
4s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:34 schreef Rafeiro het volgende:
Yes, en RedShift is de open source versie. Ik kan niet meer zonder.
జ్ఞ‌ా
pi_155256244
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:37 schreef µ het volgende:

[..]

Yes, en RedShift is de open source versie. Ik kan niet meer zonder.
Apt-get kende het, maar waar is het gedropped :P
pi_155256266
Redshift vanuit terminal is minder handig :P
pi_155256267
quote:
4s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:41 schreef Rafeiro het volgende:

[..]

Apt-get kende het, maar waar is het gedropped :P
rpm -ql redsift?

జ్ఞ‌ా
pi_155256413
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 02:43 schreef µ het volgende:

[..]

rpm -ql redsift?

Wil nog niet werken, maar de "verduistering" werkt wel.
Morgen weer even klieren.
pi_155256446
xrandr moeten gebruiken om mijn scherm in te stellen....
pi_155256469
using method "randr" verder niks :@
pi_155257194
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 18:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Godverdomme, nu werkt PuTTY weer niet. Een overzicht:
- Pingen van en naar de machine gaat gewoon.
- Netwerk is up and running: ik kan alle gedeelde mappen aan op de server.
- Maar als ik PuTTY wil gebruiken, krijg ik de melding: "Verbinding geweigerd."

En ergens anders vandaan verbinden?

Ik had met een versie van PuTTY ook allemaal vage problemen.
pi_155257254
quote:
quote:
Voor mensen als ik die 's avonds graag laat of nachts werken in een relatief donker omgeving echt de perfecte tool :)
  zondag 16 augustus 2015 @ 08:23:35 #99
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155257851
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 04:23 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

En ergens anders vandaan verbinden?

Ik had met een versie van PuTTY ook allemaal vage problemen.
Déja Dup geeft hetzelfde probleem. "Verbinding geweigerd." Maar Webmin en Samba werken gewoon.
pi_155257972
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 08:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Déja Dup geeft hetzelfde probleem. "Verbinding geweigerd." Maar Webmin en Samba werken gewoon.
En als je eens gewoon met telnet probeert te verbinden met de ssh-poort, krijg je dan ook "verbinding geweigerd"?
  zondag 16 augustus 2015 @ 08:57:53 #101
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155258020
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 08:47 schreef Igen het volgende:

[..]

En als je eens gewoon met telnet probeert te verbinden met de ssh-poort, krijg je dan ook "verbinding geweigerd"?
Ja.
pi_155258031
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 08:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja.
Staat de ssh-daemon aan? Is de firewall ingesteld om verbindingen naar die poort toe te laten?

(Maar hoe kun je dat eerste nou checken als je niet kan inloggen? Ik heb nooit een server gehad waar ik niet ook fysiek bij kon en weet niet wat met die web-management-tools allemaal wel en niet kan)

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2015 09:02:11 ]
  zondag 16 augustus 2015 @ 09:05:49 #103
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155258059
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Staat de ssh-daemon aan?
Zover ik weet wel. Ik heb een paar keer "sudo ssh restart", "sudo service ssh stop" en "sudo service ssh start",
quote:
Is de firewall ingesteld om verbindingen naar die poort toe te laten?
Jep, heb een uitzondering voor ssh gemaakt ("sudo ufw allow ssh")
quote:
(Maar hoe kun je dat eerste nou checken als je niet kan inloggen? Ik heb nooit een server gehad waar ik niet ook fysiek bij kon en weet niet wat met die web-management-tools allemaal wel en niet kan)
Het is een oude laptop. Kwestie van het scherm openklappen en dan typen maar. ;)
pi_155258067
Hmm, apart. Werkt ssh eigenlijk wel als je op die laptop zelf probeert een ssh-verbinding te maken?
  zondag 16 augustus 2015 @ 09:10:37 #105
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155258087
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:07 schreef Igen het volgende:
Hmm, apart. Werkt ssh eigenlijk wel als je op die laptop zelf probeert een ssh-verbinding te maken?
Met de localhost bedoel je? Dat zou ik eens moeten proberen.
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:02:47 #106
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155259416
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 09:07 schreef Igen het volgende:
Nope, ook Localhost wordt geweigerd.
pi_155259447
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nope, ook Localhost wordt geweigerd.
Dan weet ik het ook niet.
  zondag 16 augustus 2015 @ 11:24:54 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155259817
Gelukt, sshd_config verwijderd en openssh-server opnieuw geïnstalleerd. Kennelijk iets verneukt bij het aanpassen van dat bestand.
pi_155269284
Ik heb een server met daarin 2 SAS schijfjes in (hardware) RAID 1 als boot-schijf en 1 extra HDD voor files. Ik moet alle harde schijven formatteren/leegmaken. Nu is die ene HDD formatteren niet zo lastig, maar wat is een snelle en veilige manier om de 2 boot-schijven in RAID 1 te formatteren? Ik moet dus van de complete Ubuntu installatie af.
  zondag 16 augustus 2015 @ 19:14:20 #110
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155271846
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 17:27 schreef vincm het volgende:
Ik heb een server met daarin 2 SAS schijfjes in (hardware) RAID 1 als boot-schijf en 1 extra HDD voor files. Ik moet alle harde schijven formatteren/leegmaken. Nu is die ene HDD formatteren niet zo lastig, maar wat is een snelle en veilige manier om de 2 boot-schijven in RAID 1 te formatteren? Ik moet dus van de complete Ubuntu installatie af.
Als grapjas zou ik zeggen "rm -rf /*" maar ben eigenlijk wel benieuwd.
  zondag 16 augustus 2015 @ 19:47:42 #111
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155272708
En nog maar een stomme vraag: is het mogelijk om vanuit Linux via "mstsc" (een vergelijkbare remote desktop) in te loggen?
  zondag 16 augustus 2015 @ 19:51:04 #112
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_155272812
Weet iemand of het mogelijk is een rbash user in te laten loggen op SSH met een publickey?

Ondanks dat ik /%h/.ssh heb gebruikt voor de authorized_key file lijkt openssh de key niet uit te lezen. Via nano kan ik het bestand wel benaderen.
pi_155273308
quote:
4s.gif Op zondag 16 augustus 2015 19:47 schreef Rafeiro het volgende:
En nog maar een stomme vraag: is het mogelijk om vanuit Linux via "mstsc" (een vergelijkbare remote desktop) in te loggen?
naar een linuxdoos? Dan een vnc server installeren. Vanaf een linuxdoos naar windows: rdesktop :s).
జ్ఞ‌ా
pi_155273334
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 19:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is een rbash user in te laten loggen op SSH met een publickey?

Ondanks dat ik /%h/.ssh heb gebruikt voor de authorized_key file lijkt openssh de key niet uit te lezen. Via nano kan ik het bestand wel benaderen.
Als je auth keys te veel perms hebben dan wil ssh ze wel eens negeren. Tijdens inloggen je logs even in de gaten houden ;).
జ్ఞ‌ా
  zondag 16 augustus 2015 @ 20:17:55 #115
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_155273531
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 20:10 schreef µ het volgende:

[..]

Als je auth keys te veel perms hebben dan wil ssh ze wel eens negeren. Tijdens inloggen je logs even in de gaten houden ;).
Ik heb de debug versie ff gedraaid

debug1: Could not open authorized keys '/home/xxxx/xxxx//.ssh/authorized_keys': Permission denied

.ssh is chmod 700
authorized_keys is chmod 600

Hoort openssh niet zelf die key uit te lezen?
  zondag 16 augustus 2015 @ 20:25:34 #116
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_155273762
Die permissies kloppen.

Dan kan het nog de ownership en group zijn van die file authorized_keys:
die moet ook van de betreffende user zijn en niet van bijvoorbeeld root.

Is die lokatie trouwens niet /home/<username>/.ssh/authorized_keys ?
  zondag 16 augustus 2015 @ 20:31:35 #117
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_155273972
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 20:25 schreef gebrokenglas het volgende:
Die permissies kloppen.

Dan kan het nog de ownership en group zijn van die file authorized_keys:
die moet ook van de betreffende user zijn en niet van bijvoorbeeld root.
Als ik chown gebruik voor die user zegt openssh: Authentication refused: bad ownership or modes for directory

Ik denk dat het makkelijk is om gewoon een normale user aan te maken zonder sudo rechten. Het ging me sowieso om de rechten en niet het locken van een user in een directory. rbash is net iets te problematisch voor mij :P

quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 20:25 schreef gebrokenglas het volgende:

Is die lokatie trouwens niet /home/<username>/.ssh/authorized_keys ?
Ik had de homefolder in een subfolder van m'n eigen homefolder gedaan voor makkelijk beheer dus daarom dat het username/username is
pi_155274217
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 20:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik heb de debug versie ff gedraaid

debug1: Could not open authorized keys '/home/xxxx/xxxx//.ssh/authorized_keys': Permission denied

.ssh is chmod 700
authorized_keys is chmod 600

Hoort openssh niet zelf die key uit te lezen?
Staat Selinux aan?

-edit- lijkt niet relevant
జ్ఞ‌ా
pi_155274246
Ben overigens voorstander van ssh-copy-id, die zet alles meteen goed neer :Y.
జ్ఞ‌ా
  zondag 16 augustus 2015 @ 21:38:37 #120
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155276642
quote:
14s.gif Op zondag 16 augustus 2015 20:09 schreef µ het volgende:

[..]

naar een linuxdoos? Dan een vnc server installeren. Vanaf een linuxdoos naar windows: rdesktop :s).
Naar een windoos.
Maar enigszins werk gerelateerd,dus probeer ik het niet eerder dan morgen :P
pi_155277352
quote:
4s.gif Op zondag 16 augustus 2015 21:38 schreef Rafeiro het volgende:

[..]

Naar een windoos.
Maar enigszins werk gerelateerd,dus probeer ik het niet eerder dan morgen :P
Rdesktop dan. Of remmina ;).
జ్ఞ‌ా
pi_155317784
pi_155331659
quote:
:D wtf
ik heb mijn twijfels over de veiligheid, zo te zien geen ssl, maar als het goed te beveiligen is een prima manier om je server op locatie te benaderen.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:53:30 #124
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_155341622
Lijkt me wel handig om de logfile van een van mijn brouwsels in mij eigen netwerk netwerk te tonen
Vraag me af of het veilig genoeg is om te gebruiken voor remote management.
So we just called him Fred
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:54:01 #125
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_155341638
Heeft iemand een idee wat ik hier mee aan moet: DIG / Server opnieuw geïnstalleerd, hoe MySQL db kopiëren? ?

Edit: Met dank aan fripper is het gelukt inmiddels.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fred op 19-08-2015 01:07:18 ]
So we just called him Fred
pi_155378041
Iemand nog een server nodig :P

http://vocore.io/wiki/index
pi_155393861
mega.co.nz is definitief naar mega.nz verhuist. Fishy.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:47:18 #128
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155424359
Een "rare" vraag:
Ik gebruik nu Exaile om een radio stream te luisteren. Maar die valt als ik niets doe op een moment uit. An sich niet een groot probleem, maar ik laat overdag altijd de radio (deze stream) aanstaan op een laag volume voor mijn vogeltje :@
Maar in tegenstelling tot Winamp in Windows is deze als ik thuis kom van het werk altijd stil. Is hier wat aan te doen of is er een beter alternatief?

En eigenlijk een vergelijkbaar probleem met de monitor.
Elke keer als ik thuis kom, dan is het weer "~ $ xrandr --output HDMI-1 --mode 1920x1200 --primary"
Omdat de oude tweede monitor dan weer als primary staat. Nu is een crontab mogelijk, maar dat lijkt me wat raar, dat moet eenvoudiger kunnen.

Vast een detail gemist, maar er is vast iemand die de oplossing weet :P
pi_155426175
quote:
7s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:13 schreef Aether het volgende:
Iemand nog een server nodig :P

[ afbeelding ]

http://vocore.io/wiki/index
Voor hoeveel? :D

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 23:04 schreef robin007bond het volgende:
mega.co.nz is definitief naar mega.nz verhuist. Fishy.
Echt waar joh? :+
pi_155453726
quote:
4s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 23:47 schreef Rafeiro het volgende:

En eigenlijk een vergelijkbaar probleem met de monitor.
Elke keer als ik thuis kom, dan is het weer "~ $ xrandr --output HDMI-1 --mode 1920x1200 --primary"
Omdat de oude tweede monitor dan weer als primary staat. Nu is een crontab mogelijk, maar dat lijkt me wat raar, dat moet eenvoudiger kunnen.

Vast een detail gemist, maar er is vast iemand die de oplossing weet :P
Zet je de monitor uit als je weggaat? Dat kan iig met displayport wel verwarring veroorzaken, misschien ook met HDMI..
pi_155454589
Gaat het ding niet gewoon in slaapstand of zo? Dat werkt op veel computers gewoon slecht.
  zondag 23 augustus 2015 @ 07:00:51 #132
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155457733
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 00:12 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Zet je de monitor uit als je weggaat? Dat kan iig met displayport wel verwarring veroorzaken, misschien ook met HDMI..
Ik zet ze niet uit meestal, maar:
quote:
14s.gif Op zondag 23 augustus 2015 00:37 schreef KomtTijd... het volgende:
Gaat het ding niet gewoon in slaapstand of zo? Dat werkt op veel computers gewoon slecht.
dat doen ze beide wel.
pi_155457904
Hrm, da's irritant. Met DisplayPort (en dus misschien ook HDMI) kan de zender "zien" of de monitor aan staat of niet, om zo automatisch resoluties en opstelling enzo aan te passen, maar om dat in de slaapstand al te doen lijkt me wel een idioot slecht idee. :{
pi_155460682
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 00:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Voor hoeveel? :D

[..]

Echt waar joh? :+
Alleen de processor + WiFi incl. verzendkosten is $19.
Inclusief de Dock (USB / Ethernet / micro SD) komt het op $45.

Specs: http://vonger.cn/upload/vocore.manual.pdf
MIPS24KEc 360 MHz
• 32 MB RAM

Hard- en software zijn open source.
Bijvoorbeeld hier https://www.olimex.com/Pr(...)open-source-hardware te bestellen.

Deze is € 24:

pi_155478397
Ik wil meerdere tab bladen in een terminal, maar ik faal daar hopeloos in. Hoe doe ik dat :@
pi_155478491
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 21:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik wil meerdere tab bladen in een terminal, maar ik faal daar hopeloos in. Hoe doe ik dat :@
Hoeveel bladen gebruik je en welke terminal??
pi_155478823
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2015 21:11 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Hoeveel bladen gebruik je en welke terminal??
Stuk of 4, de comnandline terminal. Debian distro
pi_155479683
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 21:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Stuk of 4, de comnandline terminal. Debian distro
Welke precies??
  zondag 23 augustus 2015 @ 21:44:15 #139
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155480366
Hmm SSL error met SpotLite, zonder SSL werkt het wel. Iemand een idee? Of een alternatief? :P
pi_155482690
quote:
Gewoon ctrl+shift+t (uit mijn hoofd).
Edit: Ubuntu terminal, that is.

[ Bericht 2% gewijzigd door KomtTijd... op 23-08-2015 22:35:07 ]
pi_155482774
quote:
4s.gif Op zondag 23 augustus 2015 07:00 schreef Rafeiro het volgende:

[..]

Ik zet ze niet uit meestal, maar:

[..]

dat doen ze beide wel.
Dan dat uitzetten. Van je computer dan, van je scherm maakt meestal weinig uit in mijn ervaring.
pi_155489608
quote:
Screen of tmux ;). Werkt onafhankelijk van je terminal emulator (xterm/urxvt/gnome-terminal).
జ్ఞ‌ా
pi_155503613
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2015 22:29 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Gewoon ctrl+shift+t (uit mijn hoofd).
Edit: Ubuntu terminal, that is.
Inderdaad, dank je :)
pi_155544151
Fucking hell,mijn voedingseenheid(een Sharkoon PSU van 700 watt!!) is vannacht rond 02:30 defect gegaan en heeft een kortsluiting veroorzaak(alle apparaten in mijn studiokamer kregen tijdelijk geen elektriciteit,moest even stroomkast induiken).

Gelukkig werkt alles nog(met mijn 5 jaar oude OCZ PSU van 700 watt getest) ,behalve mijn 3 HDD en Blu-Ray brander.Die krijgen helaas geen direct stroom meer via SATA,maar de multicard-lezer wel. :') :% ;(

*noodzakelijk een oude pc gebruiken(quadcore) met Linux Mint 17.1 LiveDVD*

[ Bericht 0% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 26-08-2015 00:25:38 ]
pi_155548967
quote:
4s.gif Op zondag 23 augustus 2015 21:44 schreef Rafeiro het volgende:
Hmm SSL error met SpotLite, zonder SSL werkt het wel. Iemand een idee? Of een alternatief? :P
Nzbserver.com :@
pi_155568537
How Linux was born, as told by Linus Torvalds himself
Linux is 24 years old today. In 1996, he told me how it all started
pi_155575389
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 07:26 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nzbserver.com :@
Kost het wat??
pi_155576008
quote:
4s.gif Op zondag 23 augustus 2015 21:44 schreef Rafeiro het volgende:
DIG / Usenet #42 Met cheap monkeys
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 01:30:27 #149
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_155613085
Ik dacht even een sciptje te maken op mijn Rpi en nu wil ik deze verwijderen, alleen lukt dit niet.

Wanneer ik dit probeer met "rm \home\pi\domoticz\scripts\check_device_online.py" krijg ik de melding "No such file or directory".

Zoals hierboven te zien is bestaat dit bestand wel. Hoe kan ik dit alsnog verwijderen?
pi_155613790
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 01:30 schreef mime_negert het volgende:
Ik dacht even een sciptje te maken op mijn Rpi en nu wil ik deze verwijderen, alleen lukt dit niet.

Wanneer ik dit probeer met "rm \home\pi\domoticz\scripts\check_device_online.py" krijg ik de melding "No such file or directory".

[ afbeelding ]
Zoals hierboven te zien is bestaat dit bestand wel. Hoe kan ik dit alsnog verwijderen?
gebruik \\ ipv \, of gebruik quotes of gebruik tabcompletion
pi_155615668
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 01:30 schreef mime_negert het volgende:

[ afbeelding ]
Je slashes staan de windows-kant (\) op, niet de linuxkant (/). Vandaar ok dat-ie het hele pad laat zien.

Eerst even dit bestand hernoemen:
mv \\[tab] check_device_online.py

Door tab in te drukken moet hij alles netjes aanvullen. Dan heb je het bestand check_device_online.py gewoon in je dir staan ;)
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:04:20 #152
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_155616074
Het gekke is dat het bestand in die screenshot in die directory met een simpele 'ls' voluit met die backslashes getoond wordt. Dat zou toch niet moeten. Blijkbaar zijn die backslashes onderdeel van de bestandsnaam zelf.
Anders kun je ook eens proberen:
1rm \\home\\pi\\domoticz\\scripts\\check_device_online.py

of
1rm -- \home\pi\domoticz\scripts\check_device_online.py
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:30:08 #153
182980 mime_negert
pi_155616504
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 02:58 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

gebruik \\ ipv \, of gebruik quotes of gebruik tabcompletion
Alles in quotes zetten werkte in dit geval
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 08:34 schreef µ het volgende:

[..]

Je slashes staan de windows-kant (\) op, niet de linuxkant (/). Vandaar ok dat-ie het hele pad laat zien.

Eerst even dit bestand hernoemen:
mv \\[tab] check_device_online.py

Door tab in te drukken moet hij alles netjes aanvullen. Dan heb je het bestand check_device_online.py gewoon in je dir staan ;)
Waarschijnlijk als ik nano /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py had gebruikt stond het wel in de juiste directory.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 09:04 schreef gebrokenglas het volgende:
Het gekke is dat het bestand in die screenshot in die directory met een simpele 'ls' voluit met die backslashes getoond wordt. Dat zou toch niet moeten. Blijkbaar zijn die backslashes onderdeel van de bestandsnaam zelf.
Anders kun je ook eens proberen:
[ code verwijderd ]

of
[ code verwijderd ]

Inderdaad, het bestand heeft gewoon een onligische naam doordat ik \ ipv / heb gebruikt.
Beginnersfoutje ~O>

Bedankt allemaal!
pi_155620842
Vraagje:

Ik heb allemaal symlinks staan in mijn home directory naar andere mappen op een andere partitie.

Als ik een image maak van mijn root en home partitie, worden de bestanden zelf van de symlinks meegenomen of wordt enkel de referentie (dus de symlink meegenomen)? Dit omdat ik zit te denken om te migreren naar een SSD, maar de bestanden die dus in de symlinks staan niet mee wil nemen maar op de aparte partitie wil houden.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2015 12:42:05 ]
pi_155621638
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:40 schreef robin007bond het volgende:
Vraagje:

Ik heb allemaal symlinks staan in mijn home directory naar andere mappen op een andere partitie.

Als ik een image maak van mijn root en home partitie, worden de bestanden zelf van de symlinks meegenomen of wordt enkel de referentie (dus de symlink meegenomen)? Dit omdat ik zit te denken om te migreren naar een SSD, maar de bestanden die dus in de symlinks staan niet mee wil nemen maar op de aparte partitie wil houden.
Dat ligt eraan welk van de twee-honderd-een-en-vijftig manieren je gebruikt om een 'image' te maken ;) Ik zou dus even kijken in de documentatie van de tool die je daarvoor wilt gaan gebruiken, en anders gewoon even uitproberen met wat testdata.
pi_155622276
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:16 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat ligt eraan welk van de twee-honderd-een-en-vijftig manieren je gebruikt om een 'image' te maken ;) Ik zou dus even kijken in de documentatie van de tool die je daarvoor wilt gaan gebruiken, en anders gewoon even uitproberen met wat testdata.
Goed idee. :)
pi_155631096
Weet iemand trouwens hier of HDD's veel energie verbruiken als ze niet gemount zijn?
pi_155639458
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:44 schreef robin007bond het volgende:
Weet iemand trouwens hier of HDD's veel energie verbruiken als ze niet gemount zijn?
Ik heb een hadparm-optie (-S 60) volgens mij, dan schakelt-ie na 3 minuten uit.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:59:26 #159
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_155641708
Iemand een Silverlight vervanger voor Linux paraat? Moonlight is de eerste zooi hits op Ducduck, maar dat werkt niet.
pi_155641789
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:59 schreef Rafeiro het volgende:
Iemand een Silverlight vervanger voor Linux paraat? Moonlight is de eerste zooi hits op Ducduck, maar dat werkt niet.
Silverlight kun je wel vergeten. Tenzij je Pipelight gaat gebruiken. :P
pi_155641926
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:59 schreef Rafeiro het volgende:
Hoezo niet? Moonlight werkt best prima. Ik zou niet hopen dat er nog wat anders ontwikkeld wordt aangezien silverlight al uitgerangeerd wordt.
pi_155641975
Ik wil wat terugkijken via RTL gemist :@
Krijg het alleen niet aan de praat.
Audio loopt wel, maar geen beeld.
pi_155642155
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 00:07 schreef Rafeiro het volgende:
Wellicht dat je het via mpv + YouTube-dl kan proberen.
pi_155642493
Het is ook gewoon raar, de laatste paar afleveringen van VI heb ik prima kunnen kijken.
En nu geen beeld meer (Linux Mint 17.2) .
Pipelight ook geïnstalleerd, maar dat helpt ook niet.
pi_155642541
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 00:07 schreef Rafeiro het volgende:
Ja youtube-dl zou wat moeten doen.

RTL :r.
జ్ఞ‌ా
pi_155642606
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 00:27 schreef µ het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon vooral stom dat het niet meer werkt opeens.
Downloaden zal vast wel lukken.
pi_155643768
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:44 schreef robin007bond het volgende:
Als ie niet gemount is kan er nog wel naar geschreven worden, dus een ja hier op antwoorden is niet mogelijk.
pi_155645182
Dat Windows 10 is best wel kek trouwens :), al goede functies uit Linux en Mac OS X gestolen overgenomen.

Ik snap alleen niet dat ze nog steeds geen echt degelijk update-systeem hebben. MS zou toch machtig genoeg moeten zijn dit een beetje te pushen? Zal direct een goede aanslag zijn op crapware shit :(
pi_155646818
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 00:27 schreef µ het volgende:

[..]

pi_155654467
Hmm, twijfel. /var op een andere partitie dan de SSD?
pi_155654812
En grrr.. Mijn super oude PC ondersteunt geen GPT. :'(
pi_155735854
Hetzner biedt nu ook ARM servers aan.

Samsung Exynos-5422 Octa-Core, 2 GB RAM, 32 GB, 10 TB dataverkeer à € 11,78/mnd.
pi_155754956
Scaleway prijsverlaging van € 9,99 naar € 2,99 per maand:
https://www.scaleway.com/pricing/
pi_155756062
Godver. Gisteren per-ongeluk een SD-kaart partitie naar mijn data HDD ge-DD't ipv naar de SD-kaart.

Volgens Gparted beslaat de HDD nu 2 partities van 56MiB en 2,99GiB. Maar ondertussen kan ik via de symlinks nog gewoon bij de video's komen die er op staan/stonden. Hoe ga ik dit nou weer fixxen :')
pi_155757041
Oeps!
  woensdag 2 september 2015 @ 13:40:32 #176
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_155757164
Hey mensjes, ik heb een vraagje. Ik gebruik nu Ubuntu, of Lubuntu om specifiek te zijn. En nu is mijn harde schijf via SATA aangesloten, alleen wordt 'ie aangegeven tijdens de installatie als SCSI1. Alles werkt verder prima, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom dit zo wordt aangegeven.
pi_155758208
Dames & heren,

Iemand zin in een betaald klusje?

DIG / Weergave presentatie SMART-TV

Graag PM!

Gr.
pi_155758271
Ik had de oplossing al gratis gepost, maar je mag best een kratje bier langsbrengen als je wilt hoor :s)
pi_155758320
Ja, nu nog iemand die het bouwt .. :*
pi_155759834
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Godver. Gisteren per-ongeluk een SD-kaart partitie naar mijn data HDD ge-DD't ipv naar de SD-kaart.

Volgens Gparted beslaat de HDD nu 2 partities van 56MiB en 2,99GiB. Maar ondertussen kan ik via de symlinks nog gewoon bij de video's komen die er op staan/stonden. Hoe ga ik dit nou weer fixxen :')
Pertities weer aanmaken met fdisk op precies dezelfde groottes?
జ్ఞ‌ా
pi_155759897
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2015 12:42 schreef KomtTijd... het volgende:

Testdisk heeft mij gered toen ik exact hetzelfde had gedaan :'), volgens mij een onderdeel van photorec. Sowieso een bazenprogramma
pi_155759953
Mja 't makkelijkste lijkt me nu eerst gewoon de data waar ik nog bij kan te kopiëren, alleen dan moet ik even ergens 3TB vrije ruimte vandaan toveren. Gelukkig/helaas staan er alleen maar downloads op, niet heel boeiend dus (maar ook geen backups)
pi_155760012
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:26 schreef KomtTijd... het volgende:
Mja 't makkelijkste lijkt me nu eerst gewoon de data waar ik nog bij kan te kopiëren, alleen dan moet ik even ergens 3TB vrije ruimte vandaan toveren. Gelukkig/helaas staan er alleen maar downloads op, niet heel boeiend dus (maar ook geen backups)
Als je geluk hebt kan testdisk je partitietabel gewoon weer terugplaatsen dan ben je gewoon heel snel klaar :p.

Downloads zou ik ook niet te veel moeite voor doen glasvezel ftw gewoon opnieuw neerladen met die handel.
pi_155760224
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:26 schreef KomtTijd... het volgende:
Gewoon uploaden, heb ik met mijn spul ook gedaan.
జ్ఞ‌ా
pi_155760378
Dan ben ik 3 dagen aan het uploaden.
pi_155760533
quote:
9s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Dan ben ik 3 dagen aan het uploaden.
Ik zie het probleem niet zo :+. Heb je meteen een backup.
జ్ఞ‌ా
pi_155762256
Maar de hele reden dat ik het uberhaupt lokaal heb, is dat ik geen 3 dagen bezig hoef te zijn om het allemaal te downloaden!
  woensdag 2 september 2015 @ 17:21:07 #188
182980 mime_negert
pi_155763594
De goedkoopste oplossing is om alles opnieuw downloaden. Wanneer het vooral om series en films gaat heb je binnen een week weer alles binnen met Sonarr en Couchpotato.

Je kan ook nieuwe hdd kopen en daar alles op kopiëren.

Trouwens, kun je niet de kleine partitie verwijderen en dan de die andere partitie vergroten? Dan heb je alsnog alle data.
pi_155764026
Nee, de grote partitie bestaat niet meer. Hij is alleen nooit geunmount of zo (snap zelf ook niet helemaal hoe dat kan). Maar testdisk loopt, ben benieuwd wat eruit komt
pi_155766132
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 17:36 schreef KomtTijd... het volgende:
Nee, de grote partitie bestaat niet meer. Hij is alleen nooit geunmount of zo (snap zelf ook niet helemaal hoe dat kan). Maar testdisk loopt, ben benieuwd wat eruit komt
Tot remount blijft hij in mem gewoon bestaan als huidige partitietabel.

Ik denk dat je niet meer weet waar je partities precies begonnen? Want als je een partitie verwijdert en precies weer aanmaakt op hetzelfde begin (en met hetzelfde einde) dan komt-ie gewoon terug. Zo moet je soms partities ook vergroten; disk vergroten (virtueel), partitie verwijderen, nieuwe partitie maken op precies dezelfde plek maar groter. En dat werkt :Y.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 3 september 2015 @ 17:33:54 #191
68091 borbit
pi_155790314
Is het goed mogelijk om (x)ubuntu te draaien vanaf een USB stick? Of is dat veel langzamer ten opzichte van een harde schrijf.
Het is een oude apple computer. Geen Imac maar zo een klein plat apple computertje die je gewoon op een normaal scherm/ tobo aansluit.
De computer moet wel blijven zoals die is aangezien het niet mijn computer is. Ik gebruik hem wel af en toe ergens en hij is echt traag en vol. Maar ik wil hem niet aanpassen omdat ik da helpdesk mag gaan spelen.

Ik heb eigenlijk nooit een mac gebruikt buiten deze. Kun je er gewoon een usb stick instoppen en instellen dat ie daarvan opstart? En dan "ubuntu proberen" gebruiken. Als ik het goed heb kun je met unetbootin aangeven dat je ook opslag op de stick hebt.

Het is wel een oud beestje ik weet eigenlijk niet eens of ie usb 2 heeft. Ik denk het wel.
pi_155790457
Als je gewoon een live sessie gebruikt kan dat prima ja. Doe ik ook geregeld als ik bijv. bij mijn ouders even een computer nodig heb.
Een echte installatie op een USB-stick heb ik wel eens geprobeerd maar was echt niet vooruit te branden. Dat had ongetwijfeld veel beter gekund als ik er wat moeite ingestopt had om eea te optimaliseren, maar dat was het in dat geval niet waard. Ergo: Gewoon een live stick gebruiken, werkt prima voor wat jij wilt.

edit: En zorg dat je een snelle USB-stick neemt, niet gewoon de eerste de beste uit de supermarkt kopen. Ook al is het maar USB2.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:45:59 #193
68091 borbit
pi_155791989
Ja je kunt dat niet echt zien he? Bij een sd kaartje staat er meestal nog wel een klasse op.

Ik ga het maar gewoon proberen. Er kan niks kapot aan de computer lijkt me? Ik moet eigenlijk de installatie mogelijkheid er uit slopen. Dan kunnen sommige mensen hem ook gebruiken. Die kunnen er wel mee overweg maar moeten niet de optie hebben om iets aan de harde schrijf van de computer te veranderen.

Update ik heb maar gewoon de goedkoopste uit de computer winkel gehaald. Die jongen daar wist ook niet of het een snelle was. Hij beweerde ook doodleuk dat er maar 1 soort usb is. Dat dat het juist handig maakt dus ik ben er verder niet op ingegaan.

Als het werkt kan ik altijd nog een snellere halen ergens. Eerst maar eens zien of het werkt. Het zal allicht sneller zijn als het hoopje braaksel wat zich op de ingebouwde hdd bevindt.
Ik hoop dat het uberhaupt een x86 systeem is en geen powerPC of iets.

[ Bericht 20% gewijzigd door borbit op 03-09-2015 18:59:46 ]
pi_155795163
Hallo allemaal... Had even een vraagje gezien ik een nieuwe mini pc heb gehaald (64bit,2gb,32rom + 64gb sd). Nu heb ik een dual boot opgezet met ubuntu naast Windows.

Nu ben ik van plan hier mijn download server van te maken. Maar de grote opslag zit op mijn htpc (8tb) waar die mee moet synchroniseren. Hoe kan ik dit het best realiseren met coachpotato, sick beard, etc? Htpc staat maar af en toe aan namelijk...
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
  zaterdag 5 september 2015 @ 16:35:27 #195
68091 borbit
pi_155843092
Ik heb dus een live usb stick gemaakt met persistence. Kan ik dan ook vanaf windows dingen in de home dir zetten?
pi_155843265
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2015 16:35 schreef borbit het volgende:
Ik heb dus een live usb stick gemaakt met persistence. Kan ik dan ook vanaf windows dingen in de home dir zetten?
Das lastig, volgens mij zou je 'm dan eerst moeten mounten. Wat vanuit Windows natuurlijk drama is.
pi_155933759
Voor de mensen met een resolvind DNS server (thuis), ik heb deze config en deze nullzone toegevoegd aan mijn BIND-server en dat bevalt goed.
జ్ఞ‌ా
pi_155964285
Wellicht hebben jullie een idee wbt het volgende...

Een aantal dagen heb ik mijn Kubuntu voorzien van een update van het stabiel en erg soepel functionerende 14.04 naar 14.10 en onmiddelijk naar versie 15.04.

Het probleem is dat de computer nu bijzonder traag is, het laden van een browser of bv dolphin het duurt allemaal erg lang.
Dit trage is ook binnen de browsers van toepassing, een filmpje op youtube even pauzeren lukt al niet.

Het lijkt een beetje op een oude computer die een verziekte installatie van Windows 95 draait qua snelheid. :'( :P

Hebben jullie een idee om hem weer normaal te laten functioneren? scannen op virussen is gedaan en was clean. :s)
pi_156022009

Artikel nog niet gelezen, maar nu al de moeite waard.... https://decorrespondent.n(...)81985505244-893856b1
pi_156025705
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 september 2015 13:02 schreef KomtTijd... het volgende:
[ afbeelding ]

Artikel nog niet gelezen, maar nu al de moeite waard.... https://decorrespondent.n(...)81985505244-893856b1
_O-

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2015 16:09:47 ]
pi_156029305
Even een rare vraag, kan even geen duckduckgo formulering verzinnen.
Het gebeuren met de monitor is opgelost, maar ik zet 's ochtends een muziekje aan zodat mijn vogel overdag ook wat te horen heeft.

Als mediaspeler hiervoor gebruik ik Exaile. Iemand een idee hoe je kan zorgen dat de muziek gedurende de dag blijft spelen? Het volume staat laag, maar ik merk gewoon dat mijn vogeltje dan vrolijker is.
  zaterdag 12 september 2015 @ 23:19:37 #203
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_156038057
Heb je misschien zo'n energy safe mode aan staan die de computer simpelweg doet zwijgen na een x-aantal minuten? Of het komt door de screen locker, zoiets.
pi_156212422
Off-topic, maar heeft iemand al een Greasemonkey scriptje om die achterlijke RSS balk bovenin van de nieuwe layout weg te halen?
pi_156213261
Tuurlijk, maar waarschijnlijk krijg je direct een permban wegens samenzweren en complotteren de grote leider te verstoten als je die deelt, dus dat moet je zelf maar uitvinden :P
pi_156213296
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 september 2015 00:24 schreef KomtTijd... het volgende:
Tuurlijk, maar waarschijnlijk krijg je direct een permban wegens samenzweren en complotteren de grote leider te verstoten als je die deelt, dus dat moet je zelf maar uitvinden :P
:D

Vroeger waren daar nog instellingen voor op zich. Nu niet meer. En dat gemarquee is echt storend. (Plus, 1990 belde...)
pi_156213352
Mja iedereen vindt het een kutding maar blijkbaar is het een dingetje want hij is zo gemaakt dat je hem ook niet te makkelijk met custom CSS kunt verbergen.
pi_156214048
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 september 2015 00:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Mja iedereen vindt het een kutding maar blijkbaar is het een dingetje want hij is zo gemaakt dat je hem ook niet te makkelijk met custom CSS kunt verbergen.
Die indruk kreeg ik idd al ja. Dan maar met Ctrl-W. Meer tijd om te hacken. :+

Heb nu een BGP-sessie tussen m'n DSL router en mijn eigenlijke router. Nou nog verzinnen wat ik er mee ga doen, met zooo'n groot netwerk. :')
pi_156238768
*hoi*
Eindelijk kan ik weer mijn octo-core desktop-pc gebruiken(na 28 dagen!!) *O*

Geluid werkt niet(kan even niet via HDMI,configuratie is wazig) en Steam start niet eens op. _O- :')
  zondag 20 september 2015 @ 12:32:32 #210
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156238886
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
*hoi*
Eindelijk kan ik weer mijn octo-core desktop-pc gebruiken(na 28 dagen!!) *O*

Geluid werkt niet(kan even niet via HDMI,configuratie is wazig) en Steam start niet eens op. _O- :')
Octo-core? Kan 'ie ook de uitslag van WK-wedstrijden voorspellen?
pi_156251287
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Octo-core? Kan 'ie ook de uitslag van WK-wedstrijden voorspellen?
Nee :+
pi_156265752
Hoi,

Is het op een of andere manier MC met maar 1 map te tonen? Nu heb je twee verkenners (om het zo maar even te noemen) naast elkaar.

Vind het best handig maar ik draai nu alles vanuit tmux. Als ik een extra map open wil hebben doe ik dat wel in een nieuw pane.

Heb gegoogled en volgensmij kan t niet. Maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Alternstieven voor MC mogen ook

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2015 12:40:53 ]
pi_156267726
Nou, ik had ook weer een leuk probleempje.

Had dus geüpgrade naar Windows 10. De upgrade had iets in Grub kapot gemaakt, dus Linux wou niet meer starten.
Bleek dus dat Windows daarna ook niet meer wou opstarten. Iets mis met de 'BCD'. Alle herstelopties van de herstel-cd geprobeerd, niks hielp. Gek genoeg kon Windows wél opstarten als ik vanaf de herstel-cd startte, dan zei 'Windows 10 starten' en dan herstartte.

Gisteren toch maar eens Grub geherinstalleerd. En wat blijkt? Nu werkt Windows ook weer.

Zit er in Windows (op EFI) ook ergens een bootmenu verstopt waarin ik voor Linux zou kunnen kiezen ofzo? En dat Windows daarom ook van slag raakt van een kapotte grub-installatie?
pi_156267761
Je windows bootloader kan geen linux starten. Als je linux geinstaleerd hebt staan moet je windows geen boatloader laten instaleren (als dat een optie is tijdens de windows instalatie..) en vervolgens via Linux Grub opnieuw configureren.

Wat je nu gedaan hebt (volgensmij) is de windows bootloader instaleren over Grub heen waardoor grub dus kapot is.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2015 12:46:41 ]
pi_156267854
Windows heeft wel een bootmenu, maar dat is (of was altijd) en hel om te customizen en praktisch onmogelijk om te gebruiken voor dual/multiboot met non-microsoft besturingssystemen.
Het is niet voor niets dat iedereen daar altijd grub voor gebruikt.
pi_156276585
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 12:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Windows heeft wel een bootmenu, maar dat is (of was altijd) en hel om te customizen en praktisch onmogelijk om te gebruiken voor dual/multiboot met non-microsoft besturingssystemen.
Het is niet voor niets dat iedereen daar altijd grub voor gebruikt.
Inderdaad... Grub is daarnaast ook veel gebruikersvriendelijker :p
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_156276719
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 12:45 schreef d4v1d het volgende:
Je windows bootloader kan geen linux starten. Als je linux geinstaleerd hebt staan moet je windows geen boatloader laten instaleren (als dat een optie is tijdens de windows instalatie..) en vervolgens via Linux Grub opnieuw configureren.

Wat je nu gedaan hebt (volgensmij) is de windows bootloader instaleren over Grub heen waardoor grub dus kapot is.
Ja en nee. Ja, grub was kapot, maar de Windows-bootloader gaf ook een blauw stop-scherm zolang grub kapot was dus grub was ook niet helemáál overschreven. :D

Nou ja, het is nu dus weer goed i.i.g.

(En ik kies in principe via het BIOS-bootmenu gelijk al of ik Grub of de Windows-bootloader wil hebben.)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2015 19:03:37 ]
pi_156295422
Er is iets fout gegaan met AMD Radeon driver(fglrx) afgelopen zondag,waardoor ik geen geluid heb en mijn instellingen voor grafische kaart is onzichtbaar. :') |:(
pi_156296106
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:47 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Er is iets fout gegaan met AMD Radeon driver(fglrx) afgelopen zondag,waardoor ik geen geluid heb en mijn instellingen voor grafische kaart is onzichtbaar. :') |:(
Je verwacht het niet :{ :'(
pi_156299162
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:47 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Yo, gebruik gewoon de standaarddriver joh. :P
pi_156316976
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:18 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je verwacht het niet :{ :'(
Het is fglrx-updates 2:15.200-0ubuntu4.2 ;)

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 16:35 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Yo, gebruik gewoon de standaarddriver joh. :P
Dat is het juist,die is geïnstalleerd maar wilt niet echt meewerken. :+
pi_156317376
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:03 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Het is fglrx-updates 2:15.200-0ubuntu4.2 ;)

[..]

Dat is het juist,die is geïnstalleerd maar wilt niet echt meewerken. :+
fglrx is niet standaard. ;)
pi_156322644
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:24 schreef robin007bond het volgende:

[..]

fglrx is niet standaard. ;)
Het is gelukt me alsnog gelukt: eerst apt-get autoremove gedaan(meerdere keren in-uitloggen),pas na de 3e keer verwijderen van fglrx-updates & co en opnieuw installeren+ systeem rebooten( 4e keer!!) heb ik weer grafische instellingen(gek genoeg is mijn AMD CCC in het Nederlands,terwijl alles altijd Engels is) en geluid via HDMI!!
pi_156340748
Ik typte:

mount /dev/sda3 /home

Nu zit /home dus vast aan de inhoud van /dev/sda3. Daardoor staat mijn homemap nu in /home/home. Hoe krijg ik /home weer normaal? Zodat het alleen een home-map is en niet meer gekoppeld staat aan de /. Dus gewoon zoals het was?
pi_156351695
Je bedoelt de inhoud een map omhoog verplaatsen? Eh sja, dat kan op duizenden manieren. Gewoon drag-and-droppen in je file manager is meestal het makkelijkst...
pi_156352432
  donderdag 24 september 2015 @ 17:56:42 #228
131603 Afwazig
Serious business
pi_156354615
Bijna iedereen in China gebruikt volgens mij nog XP, wat ik zo heb gezien. :')
pi_156367602
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 18:50 schreef Igen het volgende:
Bijna iedereen in China gebruikt volgens mij nog XP, wat ik zo heb gezien. :')
_O-
pi_156369017
quote:
The other major caveat here is that it is standard practice in China, like in many countries, for a local PC seller to load up a new purchase with whatever pirated software the buyer asks for. So a Dell PC coming pre-loaded with NeoKylin does not directly translate to an actual NeoKylin user. The OS might just be replaced with a pirated version of Windows downstream.
Ik denk dat dit wel de harde realiteit zal zijn. Zeker als je leest hoe restricted dat neokilin is qua software installaties.
pi_156376977
  zondag 27 september 2015 @ 15:21:28 #234
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_156422104
Stomme vraag maar heeft iemand een idee om Game of War (android spelletje) via de PC speelbaar te krijgen? Via Windows heb ik een manier gevonden, maar dat draai ik niet meer :P
pi_156429543
quote:
Pfoe, da's toch weer één van de 27 uurtjes van:
iamdevloper twitterde op woensdag 15-04-2015 om 16:55:50 Over 1 year, the average Vim user saves 11 minutes in productivity.However, they lose 27 hours through evangelising Vim to non-users. reageer retweet
pi_156432227
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:46 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Pfoe, da's toch weer één van de 27 uurtjes van:
iamdevloper twitterde op woensdag 15-04-2015 om 16:55:50 Over 1 year, the average Vim user saves 11 minutes in productivity.However, they lose 27 hours through evangelising Vim to non-users. reageer retweet
_O- :D
జ్ఞ‌ా
pi_156432237
Ik kan echt niet zonder vim overigens :P.
జ్ఞ‌ా
pi_156444401
quote:
4s.gif Op zondag 27 september 2015 15:21 schreef Rafeiro het volgende:
Stomme vraag maar heeft iemand een idee om Game of War (android spelletje) via de PC speelbaar te krijgen? Via Windows heb ik een manier gevonden, maar dat draai ik niet meer :P
Android in vmware?
  maandag 28 september 2015 @ 21:53:08 #240
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156460208
Vraagje, ik probeer nu al een paar dagen wat met linux te klooien op een oud bakkie, heb tot nu toe mint en kali geprobeerd maar beiden zijn traag als dikke peop....
Nu is t maar een sempron3100 met 512Mb, maar ik zoek dus een superlichte distro om mee te spelen, Kali loopt constant vast in z'n "verkenner"scherm, mint is niet vooruit te branden, iemand tips voor ik het opgeef?

ik ben naast de traagheid, maar goed, t is een oud ding, niet echt wild geworden tot nu toe, veel gekut in de command line, veel zoeken en googelen, veel dingen die niet willen werken, driver ellende, het idee dat je windows moeiteloos voor linux kan inruilen is nog heel ver weg naar mijn idee...
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  maandag 28 september 2015 @ 22:23:48 #241
131603 Afwazig
Serious business
pi_156461187
Probeer eens Lubuntu of Elementary OS.
  maandag 28 september 2015 @ 22:24:45 #242
131603 Afwazig
Serious business
pi_156461219
Of Xubuntu. Die draait wel iets zwaarder dan de twee bovengenoemde.
pi_156461267
Wat had je dan gedacht? Dat een antiek traag sempron systeem met nauwelijks geheugen ineens magisch sneller zou worden door een linux-based OS te gebruiken?

Een lightweight IDE gebruiken zoals LXDE of XFCE kan wel wat schelen. Of zelfs Openbox, maar dan ga je wel wat gebruiksgemak inleveren.

Ik zou voor een populaire distro als Lubuntu (LXDE) of Xubuntu (XFCE) gaan dus. Met zo weinig RAM is de 32-bit build kiezen misschien verstandig.

En dat gedeelte in de kleine lettertjes moet haast wel verkeerd gebruik zijn, herken dat totaal niet
pi_156461276
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:24 schreef Afwazig het volgende:
Of Xubuntu. Die draait wel iets zwaarder dan de twee bovengenoemde.
Niet zwaarder dan Elementary hoor. :P
pi_156461382
Xubuntu met 512MB is ook al afzien hoor. 2GB is wel het minimum om beetje prettig te werken. Zo'n oude bak is al te traag voor veel websites. Start firefox op en het geheugen is vol. Ik zou er zelf niet eens een grafische omgeving opzetten maar er een router of mail-/webserver oid van maken.
pi_156461548
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:30 schreef Farenji het volgende:
Xubuntu met 512MB is ook al afzien hoor. 2GB is wel het minimum om beetje prettig te werken. Zo'n oude bak is al te traag voor veel websites. Start firefox op en het geheugen is vol. Ik zou er zelf niet eens een grafische omgeving opzetten maar er een router of mail-/webserver oid van maken.
Ik neem aan dat het puur om "omdat het kan" of een beetje spelen gaat. Voor serieuze toepassing zou ik het ding naar de milieustraat brengen en van de energiekosten die je de eerste maand bespaart, een veel krachtiger Raspberry Pi 2 kopen.
  maandag 28 september 2015 @ 23:50:02 #247
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156463746
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:23 schreef Afwazig het volgende:
Probeer eens Lubuntu of Elementary OS.
Thnx!
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 22:26 schreef KomtTijd... het volgende:
En dat gedeelte in de kleine lettertjes moet haast wel verkeerd gebruik zijn, herken dat totaal niet
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 22:35 schreef KomtTijd... het volgende:
Voor serieuze toepassing zou ik het ding naar de milieustraat brengen en van de energiekosten die je de eerste maand bespaart, een veel krachtiger Raspberry Pi 2 kopen.
Bedankt voor je hulp, ik ben weer weg hier...
pi_156464010
quote:
15s.gif Op maandag 28 september 2015 23:50 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Vanwaar deze sarcastische (?) houding?
pi_156464039
quote:
15s.gif Op maandag 28 september 2015 23:50 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Thnx!

[..]

[..]

Veel plezier met windows :W
  dinsdag 29 september 2015 @ 00:06:39 #250
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156464210
quote:
5s.gif Op maandag 28 september 2015 23:59 schreef KomtTijd... het volgende:
Vanwaar deze sarcastische (?) houding?
Omdat er tussen de regels door zo'n "ohw god weer zo'n know not die komt zeuren" er vanaf druipt, daarom...
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:00 schreef d4v1d het volgende:
Veel plezier met windows :W
^^ Dat dus, ik kloot 20+ jaar met windows, nu een dik jaar met OS X en wilde wat tijd verdrijven met Linux, ben er nu 4 dagen verder mee en alles wat het doet is vastlopen, constant in de command line moeten kutten om shit aan t werk te krijgen, chipsets die niet ondersteund worden etc etc, tuurlijk, op een beest van een machine zal t vlot draaien, net als W10 en OS X, ik zocht juist een lichte distro om op een oud gebakje mee te experimenteren, ergens is ooit blijven hangen dat Linux juist op oude computers zo lekker vlot kan draaien, nou tot nu toe niet dus, vraag je dat hier, krijg je deels antwoord en deels de hautaine air van :"wij linux gebruikers"over je heen, en deels zo'n flikker je oude bak maar weg antwoord, prima, dan blijf ik uit dit topic wel weg. :{
pi_156464645
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:06 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Omdat er tussen de regels door zo'n "ohw god weer zo'n know not die komt zeuren" er vanaf druipt, daarom...

[..]

^^ Dat dus, ik kloot 20+ jaar met windows, nu een dik jaar met OS X en wilde wat tijd verdrijven met Linux, en er nu 4 dagen verder mee en alles wat het doet is vastlopen, constant in de command line moeten kutten om shit aan t werk te krijgen, chipsets die niet ondersteund worden etc etc,
Begrijp je niet dat hier de "Alles aan linux is kut en klote en wat jullie ook zeggen ik ga me er toch niet in verdiepen lalalalala" vanaf druipt? Met dit soort posts kan niemand je helpen. Stel een gerichte vraag als er iets mis gaat of je snapt iets niet, en we helpen je met alle liefde verder.
quote:
tuurlijk, op een beest van een machine zal t vlot draaien, net als W10 en OS X, ik zocht juist een lichte distro om op een oud gebakje mee te experimenteren, ergens is ooit blijven hangen dat Linux juist op oude computers zo lekker vlot kan draaien, nou tot nu toe niet dus, vraag je dat hier, krijg je deels antwoord en deels de hautaine air van :"wij linux gebruikers"over je heen, en deels zo'n flikker je oude bak maar weg antwoord, prima, dan blijf ik uit dit topic wel weg. :{
We hebben je een paar lichtgewicht distro's gewezen (Mint wat je al geprobeerd had is iig sowieso niet lichtgewicht, die andere ken ik niet), dus dat kan al wat helpen. Maar dat neemt niet weg dat tijden gewoon veranderen, iets simpels als webbrowsing is anno 2015 enkele ordegroottes zwaarder dan in 2004 toen die Semprons populair waren. En dat kan linux niet magisch veranderen. Als dat is wat je gehoopt had, zul je dat toch als een mythe moeten beschouwen.

En sja, wat je tegenwoordig voor 15 euro aan hardware koopt is gewoon krachtiger dan zo'n oud sempron systeem. Dat is ook gewoon de realiteit.
pi_156469048
:o ;)
quote:
Microsoft kiest Ubuntu als distro voor HDInsight op Azure
Microsoft kiest Ubuntu op zijn Azure-platform om zijn eerste Linux-clouddienst aan te bieden. Het op Hadoop gebaseerde HDInsight gaat draaien op Ubuntu en Hortonworks. Microsoft zegt dat zijn doel is big data naar de massa te brengen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 11:42:47 #253
131603 Afwazig
Serious business
pi_156469527
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 22:26 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Niet zwaarder dan Elementary hoor. :P
Oh. Naar mijn idee was Elementary een stuk lichter dan Xubuntu :P.
pi_156498224
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 10:55 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Android in vmware?
Idee is leuk, maar ik krijg het niet werkende :(
pi_156514998
Bij de Android SDK zit een Android emulator, maar daar zomaar een spel in werkend krijgen is misschien niet al te makkelijk. Zie of je een apk kunt downloaden (volgens mij zijn er sites waar zo goed als alles van de Play store heen lekt?) en die erop kunt installeren met adb.
pi_156635445
quote:
Linux Kernel Dev Sarah Sharp Quits, Citing 'Brutal' Communications Style
A prominent Linux kernel developer announced today in a blog post that she would step down from her direct work in the kernel community. “My current work on userspace graphics enabling may require me to send an occasional quirks kernel patch, but I know I will spend at least a day dreading the potential toxic background radiation of interacting with the kernel community before I send anything,” Sharp wrote. Back in July, 2013 Sarah made a push to make the Linux Kernel Development Mailing List a more civil place.
pi_156635956
En toch kan ik altijd wel lachen om Linus die Lennart afblaft. Al ben ik over het algemeen wel een voorstander van het uitroeien van verzuring en "testosteron" in de community...
pi_156638320
pi_156646383
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:06 schreef YuckFou het volgende:

[..]

[..]

^^ Dat dus, ik kloot 20+ jaar met windows, nu een dik jaar met OS X en wilde wat tijd verdrijven met Linux, ben er nu 4 dagen verder mee en alles wat het doet is vastlopen, constant in de command line moeten kutten om shit aan t werk te krijgen, chipsets die niet ondersteund worden etc etc, tuurlijk, op een beest van een machine zal t vlot draaien, net als W10 en OS X, ik zocht juist een lichte distro om op een oud gebakje mee te experimenteren, ergens is ooit blijven hangen dat Linux juist op oude computers zo lekker vlot kan draaien, nou tot nu toe niet dus, vraag je dat hier, krijg je deels antwoord en deels de hautaine air van :"wij linux gebruikers"over je heen, en deels zo'n flikker je oude bak maar weg antwoord, prima, dan blijf ik uit dit topic wel weg. :{
Een beetje weerstand van een gebruiker terwijl jezelf nog geen 5 minuten hebt lopen googelen? Ow jah wij Linux gebruikers zijn zo gemeen.
pi_156660305
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Ow jah wij Linux gebruikers zijn zo gemeen.
Ja, eigenlijk wel. We bijten ook naar het schijnt ;(
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:07:14 #262
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156661176
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Een beetje weerstand van een gebruiker terwijl jezelf nog geen 5 minuten hebt lopen googelen? Ow jah wij Linux gebruikers zijn zo gemeen.
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren hier, maar vooruit, het was gewoon een vraag, een die deels beantwoord werd en waarvoor ik dank je wel heb gezegd en de andere antwoorden die nogal zuur waren, maar voor ik een vraag stel duik ik eerst google in en zoek ik voor zover ik het kan zelf wel uit, vandaar ook dat ik zowel met Mint als met Kali heb lopen experimenteren en nu lubuntu op een notebookje heb draaien wat na m'n eerste post werd aangeraden.
De AMD machine heb ik terug in de kast gezet, de videochip erin werd niet door linux ondersteund en dat zorgde voor een proc belasting van 100% dus feitelijk was alles daarmee onwerkbaar.
pi_156661382
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 09:07 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren hier, maar vooruit, het was gewoon een vraag, een die deels beantwoord werd en waarvoor ik dank je wel heb gezegd en de andere antwoorden die nogal zuur waren, maar voor ik een vraag stel duik ik eerst google in en zoek ik voor zover ik het kan zelf wel uit, vandaar ook dat ik zowel met Mint als met Kali heb lopen experimenteren en nu lubuntu op een notebookje heb draaien wat na m'n eerste post werd aangeraden.
De AMD machine heb ik terug in de kast gezet, de videochip erin werd niet door linux ondersteund en dat zorgde voor een proc belasting van 100% dus feitelijk was alles daarmee onwerkbaar.
Geen probleem maar ik vind het wat kort door de bocht om alle Linux-gebruikers hier weg te zetten als zuur omdat ze een paar zure reacties krijgt.
pi_156661500
quote:
Matthew Garrett Forks the Linux Kernel
Just like Sarah Sharp, Linux developer Matthew Garrett has gotten fed up with the unprofessional development culture surrounding the kernel.

"I remember having to deal with interminable arguments over the naming of an interface because Linus has an undying hatred of BSD securelevel, or having my name forever associated with the deepthroating of Microsoft because Linus couldn't be bothered asking questions about the reasoning behind a design before trashing it," Garrett writes.

He has chosen to go his own way, and has forked the Linux kernel and added patches that implement a BSD-style securelevel interface. Over time it is expected to pick up some of the power management code that Garrett is working on, and we shall see where it goes from there.
http://mjg59.dreamwidth.org/38136.html
  woensdag 7 oktober 2015 @ 09:29:38 #265
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156661504
Net zo kort door de bocht als er vanuit gaan dat elke user die hier iets vraagt te lui is om zelf te googelen
pi_156661784
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 09:29 schreef YuckFou het volgende:
Net zo kort door de bocht als er vanuit gaan dat elke user die hier iets vraagt te lui is om zelf te googelen
Overigens denk ik dat het advies van de milieustraat wel vrij reëel was. Vroeger dacht men graag dat Linux geweldig was op ouwe hardware: Ja, het was best geschikt voor simpele dingen zoals een routertje en misschien een webservertje ofzo. En dat ongetwijfeld nog steeds.

Maar de standaard desktopomgevingen zijn inmiddels geen haar beter dan Windows geloof ik, als het om prestaties op oudere hardware gaat. En een AMD Duron is idd peanuts vgl met een Raspberry Pi terwijl 'ie stroom zuipt als een wilde. En Raspberry Pi's worden juist enorm goed ondersteund door alle distro's. :)
pi_156686348
Zijn er mensen die nog whatsapp gebruiken dan?
pi_156686687
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:56 schreef KomtTijd... het volgende:
Zijn er mensen die nog whatsapp gebruiken dan?
Helaas. :'( Anders verval ik in sociaal isolement.
pi_156686965
Ik hang nog een beetje in 1 of 2 groepsgesprekken in Whatsapp, voor de rest praat iedereen via Telegram.
pi_156687159
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik hang nog een beetje in 1 of 2 groepsgesprekken in Whatsapp, voor de rest praat iedereen via Telegram.
Nja. Telegram vertrouw ik ook niet echt eerlijk gezegd. Hun crypto is ook niet fool-proof. ;(

Er is helaas geen goed alternatief. TextSecure kan ik niet gebruiken omdat ik geen Play Store heb. Telegram is wel vrije software, maar ik vind de netwerkdingetjes dubieus en waaah. :'(

WhatsApp is echter helemaal proprietary. :r Blaaaaarrgh
pi_156687199
Ik vouw alvast een aluminium hoedje voor iedereen hier
pi_156687229
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nja. Telegram vertrouw ik ook niet echt eerlijk gezegd. Hun crypto is ook niet fool-proof. ;(

Er is helaas geen goed alternatief. TextSecure kan ik niet gebruiken omdat ik geen Play Store heb. Telegram is wel vrije software, maar ik vind de netwerkdingetjes dubieus en waaah. :'(

WhatsApp is echter helemaal proprietary. :r Blaaaaarrgh
Als het je daarom gaat is het allemaal lood om oud ijzer. Telegram wordt iig niet in Amerika gehost, dat is misschien een pré.

Maar dat het gewoon op je tablet en computer en overal op werkt (er is zelfs een CLI implementatie waar je tegenaan kunt scripten op je linux bak) is wel fucking relaxed.
pi_156687253
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:41 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Als het je daarom gaat is het allemaal lood om oud ijzer. Telegram wordt iig niet in Amerika gehost, dat is misschien een pré.

Maar dat het gewoon op je tablet en computer en overal op werkt (er is zelfs een CLI implementatie waar je tegenaan kunt scripten op je linux bak) is wel fucking relaxed.
Ja, dat is wel chill inderdaad..

Maar ik ben principieel echt een groot voorstander van encryptie en goede crypto. Plus Telegram ligt er de laatste tijd vaker uit. ;( Ik weet niet bro, het is lastig voor mijn hoofd.
pi_156687298
Nog nooit meegemaakt dat Telegram het niet deed.
pi_156687563
quote:
5s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Nog nooit meegemaakt dat Telegram het niet deed.
Gebeurt steeds vaker, afgelopen zaterdag een paar uur zelfs.
జ్ఞ‌ా
pi_156692460
quote:
3s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:57 schreef µ het volgende:

[..]

Gebeurt steeds vaker, afgelopen zaterdag een paar uur zelfs.
Jup, sucks.
pi_156692721
Oh afgelopen zaterdag zou ik er idd niets van gemerkt hebben. Maar had er ook niets over gehoord.
pi_156692919
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:51 schreef KomtTijd... het volgende:
Oh afgelopen zaterdag zou ik er idd niets van gemerkt hebben. Maar had er ook niets over gehoord.
Heel europa en een deel van ME lag eruit voor ongeveer een uur of twee :+.
జ్ఞ‌ా
pi_156700927
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:03 schreef µ het volgende:

[..]

Heel europa en een deel van ME lag eruit voor ongeveer een uur of twee :+.
Wanneer was dat dan? :P
pi_156704839
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:02 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Wanneer was dat dan? :P
Ja zaterdag dus :+.

telegram twitterde op zaterdag 03-10-2015 om 13:37:09 Some of our users in Europe and Asia are having connection issues at the moment. Hang on, we're working on it, back soon! reageer retweet
Zullen we maar weer ontopic gaan? :+
జ్ఞ‌ా
pi_156709590
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 07:29 schreef µ het volgende:

[..]

Ja zaterdag dus :+.

telegram twitterde op zaterdag 03-10-2015 om 13:37:09 Some of our users in Europe and Asia are having connection issues at the moment. Hang on, we're working on it, back soon! reageer retweet
Zullen we maar weer ontopic gaan? :+
Niet gemerkt. :P

The Penguin OS rules!!!
pi_156713777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:29 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Niet gemerkt. :P

The Penguin OS rules!!!
De gebruikers daarentegen... :N

:7
జ్ఞ‌ా
pi_156723155
Als ik in Gnome nadat ik ben ingelogd voor het eerst "Bestanden" open, dan duurt het ongeveer 2 minuten (en veel ratelen van de harde schijf) voordat het programma is opgestart. Iemand een idee waarom dat zo lang moet duren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2015 23:51:52 ]
pi_156723498
Geen idee, doet 'ie bij mij nooit? Misschien een keer vanuit de terminal starten en kijken of je wat debug info krijgt?

Net trouwens eindelijk eens naar die HDD gekeken waar ik een dd-fuckup mee gemaakt had. Partitie teruggeschreven met gdisk en gerepareerd met e2fsck en vrijwel alles teruggevonden in lost&found. *O*
pi_156723860
Geen debug-info in de terminal, maar ik heb wel via 'top' uitgevonden dat een achtergrondproces 'gvfs-trash' werd gestart. Ik bleek meer dan 10.000 bestanden in de prullenbak te hebben en blijkbaar wil "Bestanden" niet starten voordat de hele prullenbak is gescand. Afijn, met een lege prullenbak gaat alles weer prima.
pi_156724082
Ok weird. iig mooi dat het gefixed is.
pi_156772863
http://sta.li/

Bijzonder.
pi_156782306
Dat is pas testen ;)
quote:
Netflix: Chaos Engineering Upgraded
Several years ago we introduced a tool called Chaos Monkey. This service pseudo-randomly plucks a server from our production deployment on AWS and kills it. At the time we were met with incredulity and skepticism. Are we crazy? In production?!?

[...]

Chaos Kong
Building on the success of Chaos Monkey, we looked at an extreme case of infrastructure failure. We built Chaos Kong, which doesn’t just kill a server. It kills an entire AWS Region.

[...]
pi_156793796
Welke kernel versie heeft ook alweer *Buntu 15.10?? :P
pi_156795456
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 23:11 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Welke kernel versie heeft ook alweer *Buntu 15.10?? :P
3.19 zo te zien? http://packages.ubuntu.com/vivid/linux-image
pi_156795607
Telegram wordt alleen maar gebruikt door mijn nerdvrienden dat gaat nooit een succes worden tenzij WA het echt vies hard weet te verneuken.

Voor de rest kan ik vinden van WA wat ik wil maar ik ontkom er simpel niet aan
pi_156796630
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 00:30 schreef Kandijfijn het volgende:
Telegram wordt alleen maar gebruikt door mijn nerdvrienden dat gaat nooit een succes worden tenzij WA het echt vies hard weet te verneuken.

Moet je maar geen vrienden hebben :').

జ్ఞ‌ా
pi_156796830
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 00:30 schreef Kandijfijn het volgende:

Dit. ;(
pi_156797293
quote:
WTF is dit nou weer??kernel versie 4.2 is al maanden uit!!
pi_156797573
* µ werkt nu sinds een paar weken met Awesome WM. Werkt goed :Y.

Zeker met 3 schermen :Y.
జ్ఞ‌ా
pi_156798761
pi_156799681
quote:
Ninite.com voorkomt al veel van deze shit :7
pi_156799960
Ik heb weer een leuke bug.

Ben wat aan het knoeien met C#. Begonnen op Windows, maar nou heb ik in Linux dus ook maar eens MonoDevelop geinstalleerd.

Probleem: als ik een unit-test onderbreek met een breakpoint en dan de functie "step into" gebruik, dan worden de parameters verkeerd geinitialiseerd. Een double die ik met waarde 0,5 in de functie stop, heeft in de functie zelf ineens de waarde 0. Of 6. Of 13. Als ik de unit-test gewoon draai zonder debugger / breakpoint, dan werkt het prima (behalve dan dat de unit-test dan alsnog faalt natuurlijk, want daarom wilde ik überhaupt debuggen, maar goed.)

Raar, want C# is toch allemaal "managed code"? Dus corruptie door buffer-overflows en verkeerde pointers mag eigenlijk niet voorkomen.

Sowieso is het natuurlijk wel ironisch dat uitgerekend het debuggen van unit-tests niet goed werkt. Is de debugger voor unit-tests soms niet unit-getest? :P

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 12:02:40 ]
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:01:01 #300
370767 Rafeiro
do alentejo
pi_156896758
Een rare en wellicht onnozele vraag:

quote:
/tmp $ tar -xvJF tor-browser-linux32-5.0.3_en-US.tar
tar: Cannot use multi-volume compressed archives
Try 'tar --help' or 'tar --usage' for more information.
Dan doe ik het precies volgens de instructies.
Ik kijk series, dus heb vaker met multi-volume te maken.
Enig idee waarom dit niet wil?
pi_156898366
quote:
4s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 14:01 schreef Rafeiro het volgende:
Een rare en wellicht onnozele vraag:

[..]

Dan doe ik het precies volgens de instructies.
Ik kijk series, dus heb vaker met multi-volume te maken.
Enig idee waarom dit niet wil?
JF in hoofdletters typen? Bash is hoofdlettergevoelig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')