Aanmelden kleine moeite idd. Afnemen van beenmerg is wel eventjes wat anders...quote:Na wat ik net op internet heb gelezen lijkt het mij een kleine moeite om me aan te melden als stamceldonor, en kun je zo iemand's leven redden.
Stemcellen kunnen tegenwoordig kennelijk ook uit bloed worden gewonnen. Het idee van algehele narcose staat mij namelijk ook niet zo aan en vormde een horde . Maar het afnemen van wat wangslijmvlies en bloed is een klein offer om te brengen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:03 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Aanmelden kleine moeite idd. Afnemen van beenmerg is wel eventjes wat anders...
quote:Afname vanuit het bloed is tegenwoordig ook mogelijk. Door tijdelijke toediening van een lichaamseigen groeifactor neemt het aantal stamcellen in het beenmerg toe. Een deel van de stamcellen verlaat dan het beenmerg en komt in het bloed. De stamcellen kunnen vervolgens uit het bloed gefilterd worden met een celscheider. Dit heet stamcelaferese. De donor hoeft hierbij niet onder narcose. De donor kan tijdens het toedienen van de groeifactoor last hebben van een griepachtig gevoel. Perifere stamceldonatie is de meest gebruikte methode van donatie bij familiedonoren.
Ik zit er ook aan te denken om me maar gewoon in te schrijven en dan maar verder te kijken. Als ik met niemand match zijn vervolgstappen voorlopig nog niet eens nodig.quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:37 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Me n.a.v. dit topic ingeschreven. Ze sturen binnenkort zo'n envelop met speekselbuisje op, dus we zullen zien.
quote:
quote:Het doneren van stamcellen gebeurt anoniem, vrijwillig en onbetaald. Extra kosten kunnen in overleg met u vergoed worden. Een verzekering wordt afgesloten voor eventuele schade als gevolg van stamceldonatie.
Mag ik vragen waarom niet?quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:41 schreef okedoei het volgende:
Nooit zal ik mij hiervoor aanmelden. Net als orgaandonor.
Zoals bij elke medische procedure kan er hierbij natuurlijk ook onverhoopt letsel ontstaan. Een persoonlijke fout van een behandelaar, ondeugdelijke instrumenten... Het risico is volgens mij verwaarloosbaar klein, maar het is natuurlijk mooi dat áls er dan iets fout gaat, het wel verzekerd is.quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat voor schade zou er kunnen ontstaan?
Klasse dat jij je hier mee bezig houdt
Als je goed zoekt vind je wel wat ervaringen van mensen die daadwerkelijk stamcellen hebben gedoneerd.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik las vanavond deze oproep.
Kennelijk kun je, als je een match vormt met een patiënt, flink bijdragen aan iemands genezing. Na wat ik net op internet heb gelezen lijkt het mij een kleine moeite om me aan te melden als stamceldonor, en kun je zo iemand's leven redden.
Zijn er hier mensen die stamceldonor zijn en wat van hun ervaringen kunnen delen?
ik heb me een jaar geleden aangemeld, maar de kans dat ik opgeroepen is superklein dus verder kan ik je niks vertellenquote:Op zondag 9 augustus 2015 23:34 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik las vanavond deze oproep.
Kennelijk kun je, als je een match vormt met een patiënt, flink bijdragen aan iemands genezing. Na wat ik net op internet heb gelezen lijkt het mij een kleine moeite om me aan te melden als stamceldonor, en kun je zo iemand's leven redden.
Zijn er hier mensen die stamceldonor zijn en wat van hun ervaringen kunnen delen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |