ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en als je de laatste post te pakken hebt wordt een fraaie anaalplaat op prijs gesteld.
Locon 9903 + Sziget-trein Op zondag 9 augustus vertrok de derde trein naar het Hongaarse Sziget-festival. Deze trein rijdt in Nederland met een e-lok van Locon, onder leiding van Railexperts. Aan de haak heeft de trein een bonte verzameling rijtuigen. Hier wordt het buurtschap Azelo thv Zenderen gepasseerd, gelegen tussen Almelo en Borne. De trein heeft echter nog een lange weg te gaan.
Op zondag 9 augustus 2015 20:55 schreef James1988 het volgende: Die grappenmaker die steeds de OP vernachelt mag ook wel eens een enkeltje Belize Brabant krijgen trouwens.
FYP.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 9 augustus 2015 20:55 schreef James1988 het volgende: Die grappenmaker die steeds de OP vernachelt mag ook wel eens een enkeltje Belize krijgen trouwens.
Ik, totdat (Brabant ) bij de stamgasten in ere wordt hersteld
Held
quote:
Op zondag 9 augustus 2015 21:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Overigens is "intercities" in de OP Engels meervoud en dus fout (meerfout hahaha ). Het Nederlandse meervoud (meergoed hahaha ) is "intercity's".
HARDERWIJK - Een politieagent in Harderwijk maakte vanmorgen onvrijwillig een ritje met de trein. Hij achtervolgde te voet een overtreder (nog onbekend wat hij deed). De overtreder vluchtte de trein op het station in waar de agent hem te pakken kreeg. De conducteur van de stoptrein die niets van de aanhouding had meegekregen blies ondertussen op zijn fluitje, sloot de treindeuren en vertrok naar Ermelo. "Gelukkig niet de intercity" grapt de politie Putten. De overtreder is bekeurd.
Vertel even hoe Zorgen dat je de lapo hebt, nieuw topic aanmaken waarbij je de vorige OP quotetetetet cq kopieert, en wijzigt?
Nou, precies dat. Zo ben ik er ook beland . Mag wel weer weg trouwens. Zo veel feitjes heb ik niet meer te melden nu ik geen regelmatige treinreiziger meer ben. Zelfs geen overbodige.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ik neem aan dat dit betekent dat de zwartrijdende agent 35 euro + ritprijs moest aftikken?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
ze krijgen gewoon reiskostenvergoeding zowel voor woonwerkverkeer en dienstreizen en hebben dus gewoon een geldig vvb nodig als ze niet voor uitvoering van hun werkzaamheden in de trein aanwezig zijn.
waar je even op moet letten is dat je de procedure correct opvolgt (ze kennen hem zelf immers ook precies uit hun hoofd) collega van me heeft het een keer meegemaakt. die komt coupé binnen zit er daar een in uniform had zich niet gemeld niks... dus die vraagt lekker casual: Zo lekker op weg naar huis? waarop die vent ja zegt. Nou toen wilde die graag een vervoerbewijs zien wilde die vent in eerste instantie niet meewerken dus hij ging hem staande houden. wilde die ook niet aan meewerken en zegt ik stap wel uit volgende halte waarop collega zei: lijkt me niet verstandig want dan moet ik je aan gaan houden en ben je nog veel verder van huis. die agent koos dus uiteindelijk eieren voor zijn geld
Op maandag 10 augustus 2015 09:21 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik ben het forenzen nu al zat. 18 minuten wachten in Olst omdat er een spoortje niet bruikbaar is in Zwolle. Amateurs.
"Dames en heren goedemorgen, geheel op tijd en volgens dienstregeling zijn we zojuist vertrokken uit station Breda. U bevindt zich in de intercity naar Den Haag Centraal, en wij zullen nog voor u stoppen te ..."
Bijna goed, de deuren gingen pas om 9:10 dicht terwijl de geplande vertrektijd 9:09 was. Niet op tijd dus. En ook niet volgens dienstregeling.
Op maandag 10 augustus 2015 12:22 schreef Dr_Flash het volgende: Zo. En toen stonden we stil op Hollands Spoor. Wisselstoring. Langzaam aan stappen steeds meer mensen uit.
"This train will be terminated at The Hague Dutch Rail due to a change malfunction"
Op maandag 10 augustus 2015 09:27 schreef James1988 het volgende: "Dames en heren goedemorgen, geheel op tijd en volgens dienstregeling zijn we zojuist vertrokken uit station Breda. U bevindt zich in de intercity naar Den Haag Centraal, en wij zullen nog voor u stoppen te ..."
Bijna goed, de deuren gingen pas om 9:10 dicht terwijl de geplande vertrektijd 9:09 was. Niet op tijd dus. En ook niet volgens dienstregeling.
Zo een had ik gister ook. "Deze trein is twee minuten later vertrokken dan gepland maar dat valt nog binnen de marge van 3 minuten. Deze trein is dus op tijd vertrokken. Namens de directie van de Nederlandse spoorwegen wensen wij u een prettige treinreis."
Zo een had ik gister ook. "Deze trein is twee minuten later vertrokken dan gepland maar dat valt nog binnen de marge van 3 minuten. Deze trein is dus op tijd vertrokken. Namens de directie van de Nederlandse spoorwegen wensen wij u een prettige treinreis."
"Deze trein is te laat vertrokken. Maar niet heel veel te laat, dus op tijd"
Met het noemen van zo'n marge kun je ook alle kanten op natuurlijk. "Deze trein is vertrokken met een vertraging van 45 minuten. Maar dat valt nog binnen de marge van 1 uur, dus we zijn nog op tijd".
Op maandag 10 augustus 2015 18:55 schreef b2py het volgende: Je hebt altijd van die HC's die vertrouwen op hun eigen horloges of op de vaak verneukt tikkende stationsklokken.
Vaak verneukt? Het gebeurt echt zeer zelden dat ik er daar een van zie falen.
In Breda zijn de klok in de hal en de twee klokken buiten heel nauwkeurig... 2 keer per dag geven ze netjes 12:00 aan. Dat is al maanden zo. Soms loopt er eentje, en de volgende dag staat hij weer op 12:00
Het gros van de klokken loopt niet gelijk met elkaar.. Er komt verbetering in met die nieuwe klokken maar dat duurde een jaar of 10 kan ik me herinneren...
Het gros van de klokken loopt niet gelijk met elkaar.. Er komt verbetering in met die nieuwe klokken maar dat duurde een jaar of 10 kan ik me herinneren...
Op maandag 10 augustus 2015 19:27 schreef Prins_Pils het volgende: En de bron van dat 'het gros' verkeerd loopt dan wel niet gelijk met elkaar? En gaat dat dan over luttele seconden of over minuten verschil?
Eigen waarneming, regelmatig gezien dat het tijdsverschil structureel 1 a 2 minuten is tussen klokken op hetzelfde perron, minuut na minuut na minuut. Ook op Somda wordt er 'geklaagd' over door HC's en mcn'en.
De reisinformatie in Rotterdam is weer eens slecht, de ene helft van de reizigers is van mening dat de trein naar Lelystad gaat ("dat zeiden de borden") en de andere helft denkt dat hij naar Venlo gaat ("dat zeiden de borden!"). Probeer ik een NS'er aan te spreken op het perron (inclusief hand op de schouder leggen), loopt hij gewoon stoïcijns door zonder me überhaupt aan te kijken.
Zulke omgangsvormen moet ik eens proberen te gebruiken op m'n werk, dan kan ik meteen bij m'n baas op het matje komen
Eigen waarneming, regelmatig gezien dat het tijdsverschil structureel 1 a 2 minuten is tussen klokken op hetzelfde perron, minuut na minuut na minuut. Ook op Somda wordt er 'geklaagd' over door HC's en mcn'en.
Ik maak het echt praktisch nooit mee en ik kom vaker op stations dan jij, conclusie; Je praat apenschijt.
Vrijdag en zondag weer een paar staaltjes van ronduit schofterige reisdesinformatie meegemaakt. Sommige NS'ers zal het echt volkomen aan hun reet roesten wat de reiziger wordt aangedaan.
Op maandag 10 augustus 2015 19:33 schreef James1988 het volgende: De reisinformatie in Rotterdam is weer eens slecht, de ene helft van de reizigers is van mening dat de trein naar Lelystad gaat ("dat zeiden de borden") en de andere helft denkt dat hij naar Venlo gaat ("dat zeiden de borden!"). Probeer ik een NS'er aan te spreken op het perron (inclusief hand op de schouder leggen), loopt hij gewoon stoïcijns door zonder me überhaupt aan te kijken.
Zulke omgangsvormen moet ik eens proberen te gebruiken op m'n werk, dan kan ik meteen bij m'n baas op het matje komen
Oeh, hadden ze collectief ergens last van? De HC's in de treinen waar ik mee onderweg was vandaag waren ook niet bijzonder blij en de buschauffeur keek echt alsof hij door twintig negers in zijn reet geneukt was.
Op maandag 10 augustus 2015 18:43 schreef boriq het volgende: Als ik zo een gokje mag doen met de dienstregelingen op Rolandrail denk ik dat de lege walsdraadtrein uit Almelo naar de Kijfhoek.
Ok, complimenten voor de machinist die probeert de schade in te halen. Rond 19:35 uit Rotterdam vertrokken, 19:46 uit Dordrecht, en ik verwacht om om 20:00 in Breda langs het perron te staan.
Op maandag 10 augustus 2015 19:59 schreef James1988 het volgende: Ok, complimenten voor de machinist die probeert de schade in te halen. Rond 19:35 uit Rotterdam vertrokken, 19:46 uit Dordrecht, en ik verwacht om om 20:00 in Breda langs het perron te staan.
Yep, terwijl hij met +15 was vertrokken uit Rotterdam.
je kunt daar zoveel goedmaken als je op tijd vertrekt kun je 1 keer aanzetten naar 140 uitschakelen en na lage zwaluwe nog een keer naar 130 en je rolt op tijd Breda binnen.
je kunt daar zoveel goedmaken als je op tijd vertrekt kun je 1 keer aanzetten naar 140 uitschakelen en na lage zwaluwe nog een keer naar 130 en je rolt op tijd Breda binnen.
Als je de wind niet van opzij hebt tenminste
Ik had het een keer met de Fyra. Bij vertrek uit Rotterdam werd er omgeroepen dat de trein klassiek naar Breda ging rijden en dat de reis ongeveer tien minuten langer zou duren, maar de deuren gingen in Breda gewoon geheel op tijd en volgens dienstregeling open.
Dat kan bijna niet, want ze krijgen een minuten-signaal van de moederklok in Utrecht.
Dus zonder je te bekommeren om de kolenpremie kan het nog sneller?
je kunt gewoon vol doorknallen en veel te vroeg aankomen. Volgens EZR basismethode rijden en 8 minuten voor geplande aankomst tijd uitschakelen of EZR pro zoals ik net beschreef. Bij die laatste heb je tevens minste kans om rood tegen te komen naast het feit dat je minder energie verbruikt...
Rotterdam - Breda kan 5 minuten sneller dan de dienstregeling, zoals vanavond bewezen.
En de ICd kan ook sneller, ik maak 't vaak genoeg mee dat Breda - Rotterdam in 18 tot 20 minuten wordt afgelegd terwijl er 25 minuten voor staat in de dienstregeling.
Ik wil morgen graag zowel Leuven als Brussel bezoeken. Nu is een Go-Pass slechts een retourtje die geen omreizen toelaat.. Wat is dan toch de goedkoopste manier om beide steden te bezoeken? Vroeger kreeg ik nog weleens het reisadvies dat Roosendaal - Brussel-Noord - Leuven de snelste optie was maar ze hebben tegenwoordig ook een snelle verbinding direct vanuit Mechelen - Leuven blijkbaar.
Rotterdam - Breda kan 5 minuten sneller dan de dienstregeling, zoals vanavond bewezen.
En de ICd kan ook sneller, ik maak 't vaak genoeg mee dat Breda - Rotterdam in 18 tot 20 minuten wordt afgelegd terwijl er 25 minuten voor staat in de dienstregeling.
Beide kunnen inderdaad een stuk sneller. Heb met de sprinter van Rotterdam naar Breda een keer een slordige 10 minuten er uit gereden (vertrok met +14, kwam met +2 aan, maar had geluk met de treindienstleider, het materieel en het weer). De ICd laat ik standaard al vanaf de tunnel Oude Maas uitrollen, en dan nog kom je 3 minuten te vroeg binnen (om 18/19 ipv 21).
Beide kunnen inderdaad een stuk sneller. Heb met de sprinter van Rotterdam naar Breda een keer een slordige 10 minuten er uit gereden (vertrok met +14, kwam met +2 aan, maar had geluk met de treindienstleider, het materieel en het weer). De ICd laat ik standaard al vanaf de tunnel Oude Maas uitrollen, en dan nog kom je 3 minuten te vroeg binnen (om 18/19 ipv 21).
Op maandag 10 augustus 2015 22:02 schreef MTL het volgende: De ICd laat ik standaard al vanaf de tunnel Oude Maas uitrollen, en dan nog kom je 3 minuten te vroeg binnen (om 18/19 ipv 21).
Van mij mogen alle machinisten dat wel doen, juist door dat te vroeg binnenkomen is de IC naar Den Haag van :22 nog te halen.
Jep, daar worden we dan ook op beoordeeld. Overigens doe ik het uiteraard alleen als het kan en doe ik het ook voor een comfortabele en rustige rit. Met ICd zul je er overigens weinig van merken. Zelfs al met zo vroeg uitschakelen komt de snelheid niet meer dan 10-15 km/u onder de maximale toegestane snelheid. Daar merk je dus geen ene fluit van. Ja, hooguit dat je net even wat rustiger door de wissels heen gaan en niet dwars door de coupé heen geslingerd wordt (zie punt comfortabel).
Jep, daar worden we dan ook op beoordeeld. Overigens doe ik het uiteraard alleen als het kan en doe ik het ook voor een comfortabele en rustige rit. Met ICd zul je er overigens weinig van merken. Zelfs al met zo vroeg uitschakelen komt de snelheid niet meer dan 10-15 km/u onder de maximale toegestane snelheid. Daar merk je dus geen ene fluit van. Ja, hooguit dat je net even wat rustiger door de wissels heen gaan en niet dwars door de coupé heen geslingerd wordt (zie punt comfortabel).
Ik heb nog nooit het gevoel gehad met 160 of 140 oncomfortabel door een wissel te denderen dus dat scheelt..
Op maandag 10 augustus 2015 22:13 schreef greavy het volgende: Ik dacht dat je de IC Venlo-Den Haag bedoelde, maar jij bedoelt natuurlijk die naar Lelydorp.
's Ochtends wel ja. 's Avonds pak ik of de directe IC naar Venlo, of de combinatie Benelux + ICd.
Beetje random misschien zo tussendoor, maar toen ik jaren geleden nog in Hilversum op school zat, reden er van die (oudere) treinen met van die eigen coupés. Ik weet niet tot waar die trein precies reed, maar ik stapte altijd op Amsterdam CS op. Rijden deze treinen eigenlijk nog? Ik vond het wel iets hebben altijd
Pay close attention or else you'll miss what's happening
Op maandag 10 augustus 2015 22:44 schreef Simterklaas het volgende: Beetje random misschien zo tussendoor, maar toen ik jaren geleden nog in Hilversum op school zat, reden er van die (oudere) treinen met van die eigen coupés. Ik weet niet tot waar die trein precies reed, maar ik stapte altijd op Amsterdam CS op. Rijden deze treinen eigenlijk nog? Ik vond het wel iets hebben altijd.
Niet in Nederland. Jij bedoelt ICL en dat reed tijdelijk tussen Amsterdam en Amersfoort (-Deventer) vanwege een materieeltekort. Nadat er nieuwe dubbeldekkers instroomden is het spul retour Duitsland gegaan.
Niet in Nederland. Jij bedoelt ICL en dat reed tijdelijk tussen Amsterdam en Amersfoort (-Deventer) vanwege een materieeltekort. Nadat er nieuwe dubbeldekkers instroomden is het spul retour Duitsland gegaan.
Jammer, het had altijd wel iets speciaals.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
Hohohoho, de 1e klas ICM (koploper) heeft ook coupetjes
De IC Berlijn heeft toch ook nog coupé's? Of zijn die er allemaal uitgegaan bij het ICmod-programma?
Hebben die in de eerste klasse niet nog een paar coupés zitten?
De hele Avmz (1e klas rijtuig aan de Amsterdamse kant) is coupés, ik geloof 9 in totaal. Daarnaast heeft het 2e klas rijtuig aan de kant van de Bistro ook 6 coupés, waarvan 1 kleinkindabteil en 1 conducteursruimte.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Is nog steeds het geval, hoewel het comfort nogal achteruit is gegaan: in plaats van het oude Avmz-interieur waar je heerlijk onderuitgezakt in weg kon dromen zit je nu op harde ICE-stoelen...
Oud:
Nieuw:
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Oud-ombudsman Brenninkmeijer doet nieuw onderzoek naar de rol van de NS bij de aanbesteding van het ov in Limburg.Minister Dijsselbloem twijfelt niet aan de integriteit van de eerste onderzoekers,van advocatenkantoor De Brauw,maar hij wil toch een second opinion,schrijft hij aan de Kamer.
De uitkomsten van het onderzoek mogen op geen enkele manier ter discussie staan,vindt Dijsselbloem.De Brauw is ook huisadvocaat van de NS.
Bij de aanbesteding in Limburg was sprake van onregelmatigheden en van voorkennis van de NS.De kwestie leidde tot het vertrek van topman Huges.
Het spoor in Nederland is ten dode opgeschreven. Het kan niemand ene tieves schelen gewoon. Nou, dan niet
Ik heb het al eens eerder gezegd, en ik vind het nog steeds: de Nederlandse spoorsector haalt het qua professionaliteit bij lange na niet bij de Britse.
In Engeland zijn er topambtenaren de laan uitgestuurd toen bleek dat ze hadden gefraudeerd bij de gunning van Intercity West Coast aan FirstGroup. Hier zouden ze promotie krijgen
Op maandag 10 augustus 2015 23:32 schreef James1988 het volgende: Ik vind die laatste stoelen er veel uitnodigender uitzien, en (als ze gelijk zijn aan die in de 1e klas CFL KISS) ook prima zitten
Het zit ook niet heel slecht, maar wel een heel stuk slechter dan de oude.
Nee, het is nog erger. Er zijn partijen die het gedrag van NS aanmoedigen en die het schandalig vinden dat de concessie uiteindelijk naar Arriva is gegaan.
Op maandag 10 augustus 2015 23:39 schreef James1988 het volgende: Nee, het is nog erger. Er zijn partijen die het gedrag van NS aanmoedigen en die het schandalig vinden dat de concessie uiteindelijk naar Arriva is gegaan.
Ja! Want aan de DB geven is echt het beste idee aller tijden
Gewoon kappen met dat privatiseringsgezeik en de teugels strak aantrekken.
Sowieso hebben we sinds Neelie Smit-Kroes geen capabele minister meer gehad. Hoofdzakelijk vrouwen, naja daar heb ik zelf wel een mening over, maar ook de mannen brachten er niks van terecht. Het hele spoor is een soort relict uit de sixties geworden. Een stokpaardje van boomknuffelaars die files willen terugdringen. Maar er wordt nog eerder een 10-baans snelweg verbreed naar 14baans dan dat er een spoor verdubbeld wordt. Het spoor is gewoon voor gemankeerden, sloebers en andere tweederangsburgers. Kun je lang en kort over lullen, maar zo is het wel
Op maandag 10 augustus 2015 23:42 schreef Dr_Flash het volgende: Sowieso hebben we sinds Neelie Smit-Kroes geen capabele minister meer gehad. Hoofdzakelijk vrouwen, naja daar heb ik zelf wel een mening over, maar ook de mannen brachten er niks van terecht. Het hele spoor is een soort relict uit de sixties geworden. Een stokpaardje van boomknuffelaars die files willen terugdringen. Maar er wordt nog eerder een 10-baans snelweg verbreed naar 14baans dan dat er een spoor verdubbeld wordt. Het spoor is gewoon voor gemankeerden, sloebers en andere tweederangsburgers. Kun je lang en kort over lullen, maar zo is het wel
Dat klopt helemaal, met als opmerking dat er bouwbedrijven failliet gaan en gered worden omdat diezelfde teringminister incapabel is. Het probleem ligt niet alleen bij het spoor, het ligt aan die smerige zakkenvullers op de hoge posities. Integriteit is iets voor het klootjesvolk zoals jij en ik die als we een euro wisselgeld teveel krijgen dat gewoon aangeven en dan scheef bekeken worden want als je zo eerlijk bent dan heb je natuurlijk wel wat te verbergen.
Ik stel voor om een verbod in te voeren om buiten het thuisland mee te doen aan aanbestedingen voor bedrijven die voor meer dan 1% staatseigendom zijn, of in het thuisland meer dan 60% van de markt in handen hebben. Dat geldt ook voor andere dochters van de moeder e.d.
Ja! Want aan de DB geven is echt het beste idee aller tijden
Liever aan een DB die het (hier) eerlijk doet dan aan de firma list-en-bedrog uit Utrecht.
Neemt niet weg dat DB er in eigen land zo nu en dan ook een potje van maakt, net als de ÖBB.
quote:
Gewoon kappen met dat privatiseringsgezeik en de teugels strak aantrekken.
Dat ben ik niet met je eens. Het privatiserings-/aanbestedingssysteem werkt wel, maar daar waar er geen sprake is van een gelijk speelveld gaat het gruwelijk mis.
quote:
Op maandag 10 augustus 2015 23:45 schreef dennistd het volgende: Ik stel voor om een verbod in te voeren om buiten het thuisland mee te doen aan aanbestedingen voor bedrijven die voor meer dan 1% staatseigendom zijn
Dan blijven alleen FirstGroup en National Express over.
Dat klopt helemaal, met als opmerking dat er bouwbedrijven failliet gaan en gered worden omdat diezelfde teringminister incapabel is. Het probleem ligt niet alleen bij het spoor, het ligt aan die smerige zakkenvullers op de hoge posities. Integriteit is iets voor het klootjesvolk zoals jij en ik die als we een euro wisselgeld teveel krijgen dat gewoon aangeven en dan scheef bekeken worden want als je zo eerlijk bent dan heb je natuurlijk wel wat te verbergen.
Dat is ook een groot probleem ja. Nederland met zijn grote waffel naar Albanië en Burundi wijzen HUU HUU CORRUPTIE HUU HUU. Maar zelf geen haar beter. Zum kotzen.
Liever aan een DB die het (hier) eerlijk doet dan aan de firma list-en-bedrog uit Utrecht.
Neemt niet weg dat DB er in eigen land zo nu en dan ook een potje van maakt, net als de ÖBB.
Als je soms de verhalen leest over hoe DB Schenker voorgetrokken wordt op andere goederenvervoerders is het echt te belachelijk voor woorden. Dat zal in het reizigersvervoer niet veel anders zijn denk ik, hoewel ze elkaar daar natuurlijk minder in de weg zitten.
Op maandag 10 augustus 2015 23:46 schreef James1988 het volgende: Dat ben ik niet met je eens. Het privatiserings-/aanbestedingssysteem werkt wel, maar daar waar er geen sprake is van een gelijk speelveld gaat het gruwelijk mis.
Dat is dus overal.
Ik kan ook wel aanbesteden en in de eisen stellen dat de naam van de winnaar moet rijmen op -Ombardier.
Al die grote bedrijven doen gewoon wat ze zelf fijn vinden, SNCF (belasting voor buitenlandse vervoerders en de staat keurt het goed, honestly?), DB, NS, DSB, SJ, allemaal zijn het ratten. Allemaal kunnen ze het niet. Maar ze zijn "Too Big To Fail".
Daar komt bij dat de DB ook nog eens bijzonder slecht is in het op tijd laten rijden van treinen en kostenefficiëntie. Dan heb ik liever een corrupt bedrijf wat mij minder hard in mijn portemonnee raakt.
Op maandag 10 augustus 2015 23:51 schreef DeaDLocK2K het volgende: Daar komt bij dat de DB ook nog eens bijzonder slecht is in het op tijd laten rijden van treinen en kostenefficiëntie. Dan heb ik liever een corrupt bedrijf wat mij minder hard in mijn portemonnee raakt.
SNCF is niet veel beter wat betreft efficiency, en laten we het dan maar niet over de NMBS hebben
Op maandag 10 augustus 2015 23:50 schreef DeaDLocK2K het volgende: Al die grote bedrijven doen gewoon wat ze zelf fijn vinden, SNCF (belasting voor buitenlandse vervoerders en de staat keurt het goed, honestly?), DB, NS, DSB, SJ, allemaal zijn het ratten. Allemaal kunnen ze het niet. Maar ze zijn "Too Big To Fail".
ja, dus de hele aanbestedingsdiscussie is een poppenkast. En alleen al daarom is het openbaar vervoer als zodanig gewoon ten dode opgeschreven. Gaan we daar dan honderd jaar op wachten tot de laatste buurtbus in Zeeland opgeheven wordt? Of gaan we eens de werkelijkheid onder ogen zien en kappen met dat eindeloze gerotzooi op niks af, met tax payers money? Zeg het maar.
ja, dus de hele aanbestedingsdiscussie is een poppenkast. En alleen al daarom is het openbaar vervoer als zodanig gewoon ten dode opgeschreven. Gaan we daar dan honderd jaar op wachten tot de laatste buurtbus in Zeeland opgeheven wordt? Of gaan we eens de werkelijkheid onder ogen zien en kappen met dat eindeloze gerotzooi op niks af, met tax payers money? Zeg het maar.
En het zou mij niet eens verbazen als ze onderling nog concessies zouden blijken te verdelen ook.
Maar moeten we dat maar voor zoete koek slikken en accepteren dat het vroeger allemaal beter was? Nee toch zeker?
Dat is juist de spagaat, volgens mij is het in het verleden zelden beter geweest op het spoor in Nederland. Misschien buiten de randstad wel maar toen er nog drie treinen per dag tussen Groningen en Assen reden is misschien niet het beste voorbeeld. En ik denk ook echt niet dat het vroeger beter is, ik denk dat het tijd is dat de bezem erdoor gaat en dat er gewoon eens geluisterd wordt naar de reiziger. Arco Sierts wordt vaak weggezet als een idioot maar hij heeft gigantisch veel verstand van het spoor en hij kan beargumenteerd vertellen waarom het niet duurder hoeft te zijn om twee keer zoveel treinen per uur tussen Zwolle en Deventer te laten rijden. Maar dan zeggen ze; NEE DAT IS DIE TERINGHIPPIE NIET NAAR LUISTEREN. Nee, godverdomme, daar moet je wel naar luisteren, dit zijn de mensen die dingen weten, spullen weggeven aan een ander bedrijf omdat ze 'een beter bod' hebben gedaan los je geen fuck mee op, innovatie heb je nodig, investeringen, en wat is nou precies dát wat er niet komt met marktwerking?
Nouja, er zijn grote stappen gemaakt, ook op het Nederlandse net. De een wat positiever dan de ander overigens
Ja, de tarieven zijn zo'n beetje verdubbeld in de laatste 5 jaar en in de 10 jaar ervoor. Staat in geen enkele verhouding met de inflatie. And for what? Een kwartierdienstje hier en daar, als de zon schijnt, het niet harder dan kracht 3 waait en Saturnus in het huis van de Boogschutter staat. Overdag. Tegelijk.
Ik ben er trouwens nog niet over uit of dat te maken heeft met dalende subsidies of met zeer gestegen kosten voor NS (gebruiksvergoeding HRN) want ik vind dat je dat soort dingen in perspectief moet plaatsen en ik heb die cijfers niet zo paraat.
We moeten in Nederland gewoon kappen met het spoor, want de afgelopen dertig jaar heeft niemand er ooit iets fatsoenlijks van kunnen maken en het kost alleen maar geld. Zie dan je eigen onkunde onder ogen en dirigeer al je geld naar asfalt. Kunnen de belastingen ook wat minder worden, als de autobezitters niet meer hoeven opdraaien voor eoa slappelulproject als de HSL zuid.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:03 schreef DeaDLocK2K het volgende: Opheffen van het spoor kost een bak meer geld dan het in stand houden van het nu gebrekkige gezeik.
Nee je bent in de war met Engeland. Je kunt gewoon per direct stoppen met treinen rijden. Worden de files wat langer van en shit, en er zullen wat egootjes moeten stempelen, maar het is niet alsof het aardmagnetisch veld daar van om gaat draaien of zo. Als we heel reizend Nederland bekijken wordt er ongeveer 8 % met het OV afgelegd en 92 % "eigen gelegenheid". Het zou zomaar kunnen zijn dat de rezigerskilometers per jaar met de fiets die per trein overtreffen. Laten we niet doen alsof het OV iets voorstelt in de hele vaderlandse vervoersbehoefte
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:09 schreef Dr_Flash het volgende: Het zou zomaar kunnen zijn dat de rezigerskilometers per jaar met de fiets die per trein overtreffen.
Dat "zou niet zo kunnen zijn", dat is zo. Nederlanders fietsen echt ontzettend veel, ook over langere afstanden.
edit: over de trein weet ik het niet zeker trouwens. Wel tov het aandeel van de bus/tram.
Nee je bent in de war met Engeland. Je kunt gewoon per direct stoppen met treinen rijden. Worden de files wat langer van en shit, en er zullen wat egootjes moeten stempelen, maar het is niet alsof het aardmagnetisch veld daar van om gaat draaien of zo. Als we heel reizend Nederland bekijken wordt er ongeveer 8 % met het OV afgelegd en 92 % "eigen gelegenheid". Het zou zomaar kunnen zijn dat de rezigerskilometers per jaar met de fiets die per trein overtreffen. Laten we niet doen alsof het OV iets voorstelt in de hele vaderlandse vervoersbehoefte
Ja en nee, op Rotterdam-Utrecht en Amsterdam-Utrecht is het grofweg 50% van alle reizigers. Daar worden de files ongeveer tien tot twintig keer langer van. Buiten de randstad zal het ongetwijfeld meevallen hoor.
Ja en nee, op Rotterdam-Utrecht en Amsterdam-Utrecht is het grofweg 50% van alle reizigers. Daar worden de files ongeveer tien tot twintig keer langer van. Buiten de randstad zal het ongetwijfeld meevallen hoor.
Nee daar worden de files niet 10 tot 20 ker langer van. Niemand gaat eerst naar Parijs rijden om daar achteraan te sluiten in de file naar Amsterdam.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: Zo werkt dat niet, 2% meer auto's op de weg is een verdubbeling van de filedruk en filezwaarte.
Ja, maar zo werkt dat ook niet. Dat die files dan 10 keer zo lang worden. Je kunt toch zelf ook nog wel een beetje nadenken neem ik aan
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: En al die marginalen die vanuit Almere naar Amsterdam moeten had ik inderdaad nog niet eens aan gedacht.
Ja maar ja of je een kwaliteitsmens of een tokkie bent, maakt niet uit voor de 30 meter file die je nodig hebt
In het slechtste geval een verdubbeling van het aantal auto's op de weg. Dan sta je gewoon stil van Amsterdam tot Utrecht vv.
Lekker toch En dan maar weer de boel 2 jaar dicht gooien om te verbreden tot 20 baans omdat je zelf ook geen idee hebt Meer vrouwen op RWS dan krijg je wat je verdient
Vraagje: Er is storing tussen Gouda en Den Haag. Reis dus via Rotterdam. Geldt geld terug bij vertraging of belangrijker, als ik laatste tram mis taxi door NS ook als ik op HS ipv CS uitstap?
Je kunt best vrouw zijn als minister van RWS maar je moet man zijn om te zien dat autosnelwegen van meer dan 2 x 4 banen gewoon onzinnig zijn. Dat is waar het fout gaat in dit land. Vrouwen op RWS. Met NUL ruimtelijk inzicht. Geeft niet, kinderen baren kunnen ze wel beter. Maar in godsnaam. serieus? Vrouwen op een ruimtelijke functie?? AT ALL?
Het gaat nog niet goed genoeg in dit land dat we ons DAT kunnen permitteren. Helaas.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:27 schreef Panthera. het volgende: Vraagje: Er is storing tussen Gouda en Den Haag. Reis dus via Rotterdam. Geldt geld terug bij vertraging of belangrijker, als ik laatste tram mis taxi door NS ook als ik op HS ipv CS uitstap?
Wel GtbV voor wat betreft het stukje naar huis ben je overgeleverd aan de NS-goden.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:27 schreef Panthera. het volgende: Vraagje: Er is storing tussen Gouda en Den Haag. Reis dus via Rotterdam. Geldt geld terug bij vertraging of belangrijker, als ik laatste tram mis taxi door NS ook als ik op HS ipv CS uitstap?
Ja, de tarieven zijn zo'n beetje verdubbeld in de laatste 5 jaar en in de 10 jaar ervoor. Staat in geen enkele verhouding met de inflatie. And for what? Een kwartierdienstje hier en daar, als de zon schijnt, het niet harder dan kracht 3 waait en Saturnus in het huis van de Boogschutter staat. Overdag. Tegelijk.
Een enkele reis Deventer-Amsterdam (103te) kostte in 1989 ƒ22. Dat is dus ¤9.98. Als ik de inflatie (http://nl.inflation.eu/in(...)latie-nederland.aspx, historische inflatie) hierop doorbereken kom ik op ¤17,02 dat het in 2014 gekost zou hebben. In de praktijk was dit ¤16,80 wat dus zelfs nog iets goedkoper is dan de inflatie.
Voor een retour ben je wel meer kwijt: dat kostte destijd ƒ34,50, oftewel ¤15,66. In 2014 zou dat met inflatie ¤26,69 zijn, terwijl een retour tegenwoordig de prijs van twee enkeltjes is en dus ¤33,60 kost.
Zolang je dus alleen enkele reizen maakt was 2014 dus zelfs goedkoper dan 1989!
Zou ik eigenlijk nog GtbV kunnen krijgen voor mijn reis vandaag? Ik heb om 18:25 ingecheckt op Den Haag HS, maar 3 minuten later ben ik weer uitgecheckt en met de tram naar Centraal gegaan. Vanaf daar met de RET naar Rotterdam.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:39 schreef James1988 het volgende: Zou ik eigenlijk nog GtbV kunnen krijgen voor mijn reis vandaag? Ik heb om 18:25 ingecheckt op Den Haag HS, maar 3 minuten later ben ik weer uitgecheckt en met de tram naar Centraal gegaan. Vanaf daar met de RET naar Rotterdam.
Ik denk het niet hè?
Iets dergelijks had ik ook. Kun je shaken lijkt me.
Ja maar voor welke REIS ga je claimen? Niet voor Delft - Den Haag HS. En ook niet voor Den Haag CS - Deventer
Dus al was je dankzij HTM SLECHTS een half uur later (met NS was de schade groter geweest) je kan toch gewoon de klere krijgen want al je gebliepte reizen waren op zich op tijd Kanker NS
Ja maar voor welker REIS ga je claimen? Niet voor Delft - Den Haag HS. En ook niet voor Den Haag CS - Deventer
Dus als was je dankzij HTM SLECHTS een half uur later ( met NS was de schade groter geweest) je kan toch gewoon de klere krijgen want als je gebliepte reizen waren op zich op tijd Kanker NS
Ja daar snap ik dus ook niks van he. 'Hoi NS, ik wil met jullie van Den Haag naar Delft' 'Nee kan niet, wij zijn stuk' 'Oh dan reis ik wel met iemand anders. Het is wel jullie schuld dat ik veel te laat aankom, ik wil geld terug' 'Flikker op, je bent vreemdgegaan met HTM, val dood en zoek het uit.'
Ja daar snap ik dus ook niks van he. 'Hoi NS, ik wil met jullie van Den Haag naar Delft' 'Nee kan niet, wij zijn stuk' 'Oh dan reis ik wel met iemand anders. Het is wel jullie schuld dat ik veel te laat aankom, ik wil geld terug' 'Flikker op, je bent vreemdgegaan met HTM, val dood en zoek het uit.'
Absurd toch?
Dat ze het niet leuk vinden als je vreemdgaat met hun dochter is dan wel weer enigszins begrijpelijk
Absurd toch?
Zo zal het waarschijnlijk wel gaan inderdaad. Laffe honden dat het zijn. Met hun grote praatjes over politieagenten.
Op dinsdag 11 augustus 2015 00:49 schreef Prins_Pils het volgende: Maar je hebt wel gelijk, hoe ga je bewijzen dat je die reis wilde maken? Je hebt geen papieren kaartje meer met je eindbestemming erop gedrukt.
Het hebben van een vaste route, of het laten zien van een transactieoverzicht van de totale reis.
In mijn geval: - NS: 18:25 check-in Den Haag HS, 18:27 check-uit - HTM: 18:30 check-in Den Haag HS, 18:34 check-uit Den Haag Centraal - RET: 18:37 check-in Den Haag Centraal, 19:20 check-uit Rotterdam Centraal - NS: 19:21 check-in Rotterdam Centraal, 20:01 check-uit Breda
Uit die reisgeschiedenis zou je kunnen afleiden dat ik van plan was om rond 18:25 van Den Haag HS naar Breda te gaan reizen, de eerste trein waarmee dat kan is de IC van 18:28. Dat NS een taxi niet (volledig) zou willen vergoeden kan ik nog enigszins begrijpen (de kosten daarvan liggen al snel boven wat NS volgens GtbV zou moeten betalen), maar GtbV uitkeren lijkt me op basis van de transactiegeschiedenis wel op z'n plaats.
Het advies van NS op Den Haag HS was "ga maar over Gouda als je naar Rotterdam wil, of over Utrecht en Den Bosch als je naar Eindhoven wil" Even later op Den Haag Centraal werd het nog mooier: "Voor reizigers naar Rotterdam Centraal hebben wij momenteel geen advies" (terwijl het RR-perron vol stond).
Ik heb het aan NS_online gevraagd, maar die zijn best wel stil. Ondanks de 24/7-bereikbaarheid.
Het hebben van een vaste route, of het laten zien van een transactieoverzicht van de totale reis.
In mijn geval: - NS: 18:25 check-in Den Haag HS, 18:27 check-uit - HTM: 18:30 check-in Den Haag HS, 18:34 check-uit Den Haag Centraal - RET: 18:37 check-in Den Haag Centraal, 19:20 check-uit Rotterdam Centraal - NS: 19:21 check-in Rotterdam Centraal, 20:01 check-uit Breda
Uit die reisgeschiedenis zou je kunnen afleiden dat ik van plan was om rond 18:25 van Den Haag HS naar Breda te gaan reizen, de eerste trein waarmee dat kan is de IC van 18:28. Dat NS een taxi niet (volledig) zou willen vergoeden kan ik nog enigszins begrijpen (de kosten daarvan liggen al snel boven wat NS volgens GtbV zou moeten betalen), maar GtbV uitkeren lijkt me op basis van de transactiegeschiedenis wel op z'n plaats.
Het advies van NS op Den Haag HS was "ga maar over Gouda als je naar Rotterdam wil, of over Utrecht en Den Bosch als je naar Eindhoven wil" Even later op Den Haag Centraal werd het nog mooier: "Voor reizigers naar Rotterdam Centraal hebben wij momenteel geen advies" (terwijl het RR-perron vol stond).
Ik heb het aan NS_online gevraagd, maar die zijn best wel stil. Ondanks de 24/7-bereikbaarheid.
Je zal het uiteindelijk wel krijgen hoor. Na veel gesteggeld met de klantenservice. De Klantenservice bestaat bij de gratie van al de mensen die er GEEN gebruik van maken.
Je zal het uiteindelijk wel krijgen hoor. Na veel gesteggeld met de klantenservice. De Klantenservice bestaat bij de gratie van al de mensen die er GEEN gebruik van maken.
^KJ regelt dat soort dingen vaak wel, zonder al te veel gezeik.
Zoals die ene keer met dat incheckpaaltje waarvan de interne klok een uur te vroeg stond en ik dus vol tarief reisde
Langere of duurdere treinreis als gevolg van een calamiteit? Als u te maken krijgt met een calamiteit en verder moeten reizen met bus, tram of metro dan kan het zijn dat uw treinreis minder dan 30 minuten vertraging heeft gehad en u geen recht heeft op Geld Terug Bij Vertraging. Toch kan uw totale reis wel meer dan 30 minuten vertraagd of duurder zijn, vanwege het extra vervoer dat u heeft moeten gebruiken. In dat geval kunt u contact opnemen met NS Klantenservice (telefonisch via 030-751 51 55 of via e-mail). U kunt de details van uw reis doorgeven en u ontvangt de restitutie waar u recht op heeft. U dient wel altijd in en uit te blijven checken, ook in deze situaties, want alleen dan kunnen wij bepalen op welke restitutie u recht heeft.
Ja haha, alleen wanneer je verder moet reizen met ander vervoer wanneer NS dat voor je bepaald heeft he Niet wanneer je dat op eigen houtje gaat doen zonder dat het je geadviseerd wordt. Dat staat er niet bij maar ik durf er bijna vergif op in te nemen dat NS wel zo denkt.
Aan de andere kant: dat staat er niet bij. Dus probeer het
Hey, er werd op een bepaald toch omgeroepen dat er geen advies was voor reizigers richting Rotterdam? Voor "Eindhoven en verder" was dat er wel maar daar moest ik natuurlijk niet heen.
^KJ regelt dat soort dingen vaak wel, zonder al te veel gezeik.
Zoals die ene keer met dat incheckpaaltje waarvan de interne klok een uur te vroeg stond en ik dus vol tarief reisde
Op het moment dat jij dit doorgeeft zou een klantvriendelijk bedrijf pro-actief alle reizigers met een kortingsproduct die door dat specifieke paaltje te gebruiken geen korting hebben gekregen compenseren. Helaas is de NS geen klantvriendelijk bewijs en kunnen mensen die niet in de gaten hebben dat ze te veel hebben betaald fluiten naar hun geld.
Het aanbod van nachttreinen in (West-)Europa wordt toch wel slechter en slechter... Zelf heb ik de laatste Jan Kiepura naar Polen genomen, en ik moet zeggen dat ik het een redelijk ontspannen manier van reizen vind, maar ik begrijp ook dat het voor veel mensen niet ideaal is.
Denken jullie dat nachttreinen hier in enige vorm nog bestaansrecht hebben? Wordt er gewoon met te oud materieel gereden? Wordt er te weinig aan marketing gedaan? Of zal er misschien een heel ander concept voor nachttrein moeten komen?
Je kan tegenwoordig voor een habbekrats vliegen, er zijn voor een habbekrats lange-afstandsbussen te boeken, maar de treinen zijn niet goedkoper geworden en rijden er diverse nachttreinen rond met zwaar verouderde rijtuigen. Men investeert (nog) niet veel, omdat de toekomst niet erg zeker is. Ook de lange haltes onderweg waarbij de rijtuigen uitgewisseld worden, locomotief gewisseld worden enz zijn ook niet bevordelijk voor de reistijd om nog enige concurrentie aan te gaan.
Op dinsdag 11 augustus 2015 09:13 schreef larsico het volgende: Het aanbod van nachttreinen in (West-)Europa wordt toch wel slechter en slechter... Zelf heb ik de laatste Jan Kiepura naar Polen genomen, en ik moet zeggen dat ik het een redelijk ontspannen manier van reizen vind, maar ik begrijp ook dat het voor veel mensen niet ideaal is.
Denken jullie dat nachttreinen hier in enige vorm nog bestaansrecht hebben? Wordt er gewoon met te oud materieel gereden? Wordt er te weinig aan marketing gedaan? Of zal er misschien een heel ander concept voor nachttrein moeten komen?
Combinatie van factoren. Het Duitse materieel is afgeragd en verouderd, de onderhoudstermijnen verlopen in 2017 en dat zal voor het gros van de CNL diensten de das om doen. De Duitsers bieden tegenwoordig nacht ICE's aan maar daar heb je geen speciale lig afdelingen voor zoals in een CNL. Het voordeel voor de Duitsers is dat een vrij intensief netwerk nog buitenom de hogesnelheidslijnen hebben liggen die gebruikt kunnen worden. De Fransen daarentegen leunen volledig op de hogesnelheidslijn op de lange afstand waardoor de reistijden voor een nachttrein veel hoger ligt dan bij een dagtrein. De crux zit hem waarschijnlijk in het tijdstip van aankomst in de ochtend.
Ter vergelijking: ICE Munchen - Berlijn: 6:04 en CNL: 9:45 TGV Parijs - Nice: 5:36 en nachttrein: 12:22
Reistijd ICE zal ongetwijfeld verder dalen met openen hogesnelheidslijnen Erfurt - Halle (Saale) en Erfurt - Leipzig in 2015 en 2017.
Oostenrijk wordt vaak genoemd als land waar het wel kan, maar daar is de infrastructuur ook anders ingericht. De hoeveelheid hogesnelheidslijnen die je daar hebt is significant minder en bestaat tegenwoordig alleen nog uit Wenen - St. Polten. Railjet Wenen - Bregenz: 6:47 en EN: 9:28.
Verder zijn de binnenlandse vliegverbindingen in Oostenrijk significant minder, Wenen - Bregenz is omvliegen via Frankfurt en landen op Friedriechshafen. Kortom, de alternatieven voor een nachttrein zijn er veel minder terwijl in landen als Duitsland of Frankrijk er voldoende binnenlandse vluchten zijn tussen de grote steden.
Ter vergelijking op vrijdag 2 oktober: Berlijn - München bus Megabus ¤5,50(aanbieding?) naar München Hackerbrücke, 20:00 vertrek en 6:30 aankomst, de andere nachtelijke bussen zijn vanaf ¤19 (Postbus) tot ¤50 te boeken. In nog geen 10 uur is dit mogelijk. Snelste nachtbus is 7u45. Er is echter nog aanvullend vervoer nodig, omdat je niet Hbf - Hbf doet zoals de trein.
trein Met de rechtstreekse nachttrein ga je 21:35 weg, en ben je 7:05 in München. De prijzen lopen hier aardig op, maar ik kan via de mobiel nog geen correcte prijzen tevoorschijn krijgen wegens 'niet boekbaar'. Gezien ICE's al niet veel onder ¤70 zitten, zal de CNL dat ook niet zijn
Gisteren was er iemand op Drehscheibe die stelde dat nachttreinen in Finland wèl werken om de volgende redenen (sorry heb niet de tijd om te vertalen nu):
quote:
[FIN] Vorbild Finnland: Nachtreisezugverkehr
In Deutschland werden wieder Nachtzüge eingestellt.
In Finnland gibt es täglich zwei (!) Nachtzugpaare zwischen Helsinki und Lappland (Helsinki-Tampere-Oulu-Kemi-Rovaniemi-(Kemijärvi)). Zusätzlich gibt es saisonal auf der Strecke Helsinki-Tampere-Oulu-Kemi-Kolari ein weiteres Zugpaar.
Warum funktioniert der Nachtreisezugverkehr in Finnland trotz folgender Parameter? - Einwohner Finnland: ca. 5,4 Mio. - Einwohner Helsinki: ca. 600.000 Menschen - Einwohner Rovaniemi: ca. 58.000 Menschen (Kemijärvi: 8.000; Kemi: 23.000; Oulu: 189.000) - Täglich bis zu vier Flüge pro Richtung Helsinki-Rovaniemi durch Finnair - Ein Billigflug Helsinki-Rovaniemi (H+R) pro Tag durch Norwegian
Eindrücke von eigenen Fahrten: - IC mit ca. 4 bis 8 (!!) Doppelstockschlafwagen. Siehe z.B. hier: [tinyurl.com] Im oberen Stockwerk gibt es jeweils 2er-Abteile mit Dusche und WC (entspr. Deluxe in DE), unten 2er-Abteile mit Waschgelegenheit (entspr. Economy in DE). - Keine Liegewagen, aber ca. 2 Sitzwagen pro Zug. - Nur 2-3 Zugbegleiter für den gesamten Zug. Nicht für jeden Wagen ein eigener Betreuer. - Bei meinen Reisen diesen Sommer waren die Züge sehr gut ausgelastet. An einem Montag im Juni sechs (!) Doppelstockschlafwagen vollständig ausgebucht.
Was trägt vmtl. zu der positiven Auslastung bei? - Durch die zwei Zugpaare ideale Abfahrtszeiten für Touristen und Geschäftsreisende in den meisten der relevanten Städte (ab Helsinki ab ca. 19h und 22h, an ca. 7h und 9h) - Sehr moderne, durchdachte, funktionale Schlafwagenabteile mit hohem Komfort und ohne Firlefanz. - Autotransportwagen von Helsinki (aber auch von Tampere) nach Rovaniemi - Zugrestaurants zur Einnahme von Abendessen, Getränken und Frühstück (keine Schlafwagenbetreuer) - Super online Buchungsplattform, inkl. Platzwahl (auf [www.vr.fi]) - Kein Firlefanz bei Tickets: z.B. kein Unterschied 1. und 2. Klasse.
Conclusie: ze maken vooral minder kosten en in Finland hoeft er niet midden in de nacht gerangeerd te worden en ze hebben geen concurrentie van busmaatschappijen, alleen van vliegtuigen.
Er rijden ook bussen op de genoemde trajecten in Finland. Ik heb ze niet genomen maar ze zijn er wel, onder andere Matkahoulko (of zoiets) en nog een paar andere.
Finse treinen hebben ook wel als voordeel dat ze veel groter zijn, in nachttreinen op normaalspoor lig ik normaal behoorlijk krap.
[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2015 10:30:54 ]
Wat ik niet snap van al die poortjes is dat ze op sommige stations deze manshoge poortjes installeren (Enschede, en nu Amersfoort zo te zien) en op andere stations van die lage poortjes die nauwelijks boven de scan-unit uitkomen (Deventer, Amsterdam Centraal). Weet iemand daar de logica achter?
Wat ik niet snap van al die poortjes is dat ze op sommige stations deze manshoge poortjes installeren (Enschede, en nu Amersfoort zo te zien) en op andere stations van die lage poortjes die nauwelijks boven de scan-unit uitkomen (Deventer, Amsterdam Centraal). Weet iemand daar de logica achter?
Op dinsdag 11 augustus 2015 09:56 schreef greavy het volgende: Ter vergelijking op vrijdag 2 oktober: Berlijn - München bus Er is echter nog aanvullend vervoer nodig, omdat je niet Hbf - Hbf doet zoals de trein.
Hoe vaak is het Hbf je eindpunt? Ergo, met de trein ben je ook vaak aanvullend vervoer nodig...
Nou, ProRail en NS wilden graag nog wat aanpassingen doen aan Rotterdam Centraal maar dat is door de architect tegengehouden doordat het gebouw teveel veranderd werd en zijn aanzien verloor.
Op dinsdag 11 augustus 2015 13:23 schreef Kansenjongere het volgende: Als je een functioneel station wil ga je het natuurlijk niet barricaderen met poortjes die de doorstroming belemmeren.
In het wild gespot, een fotograaf die de Traxx 186-018 op Breda fotografeerde rond 1645, voor het eerst sinds jaren dat ik weer eens een fotograaf spot
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op dinsdag 11 augustus 2015 16:56 schreef _serial_ het volgende: In het wild gespot, een fotograaf die de Traxx 186-018 op Breda fotografeerde rond 1645, voor het eerst sinds jaren dat ik weer eens een fotograaf spot
Aanrijding Almelo-Hengelo Vond het al zo raar dat ik net een IC zag rijden met 'Almelo' op het koersdisplay. Moet wel net zijn gebeurd want de dagelijkse autotrein reed hier wel keurig voorbij om 20 uur richting westen. Sprinter Raalte-Enschede staat nu op 'Rijdt niet verder dan Almelo de Riet', vanuit Raalte. Wist niet dat daar gekeerd kon worden?
Op dinsdag 11 augustus 2015 20:25 schreef Prins_Pils het volgende: Aanrijding Almelo-Hengelo Vond het al zo raar dat ik net een IC zag rijden met 'Almelo' op het koersdisplay. Moet wel net zijn gebeurd want de dagelijkse autotrein reed hier wel keurig voorbij om 20 uur richting westen. Sprinter Raalte-Enschede staat nu op 'Rijdt niet verder dan Almelo de Riet', vanuit Raalte. Wist niet dat daar gekeerd kon worden?
Dat zou voor het eerst zijn. Eigenlijk altijd keert Zwolle - Enschede bij een aanrijding tussen Almelo en Hengelo in Wierden omdat er anders in -1 minuut of 29 minuten moet worden gekeerd te Almelo. Die eerste is niet handig met het enkelspoor en die 2e kan niet "vanwege de perroncapaciteit" in Almelo (kan wel, maar willen ze niet)
Op dinsdag 11 augustus 2015 20:29 schreef Prins_Pils het volgende: Pimpel naar Amsterdam staat ook vast achter de aanrijding. Met +232 aan de broek volgens de AV van Deventer op ns.nl
die heeft in Duitsland al problemen gehad. De Pimpel naar Berlijn heeft de aanrijding gehad met een ouder echtpaar op de overweg aan de Almelose kant van station Borne. Man met rollator heeft het niet overleefd, vrouw zou gewond zijn.
True. Maar dan wordt het iets als "Rijdt niet verder dan de paardebloem drie bakstenen voorbij de telefoonpaal op de hoek bij buurvrouw Oale Tettekamp" en dat past niet op de display.
Keren heeft met bediende seinen te maken. Anders kan het natuurlijk wel, maar zit je met overwegen die niet sluiten of juist wel sluiten terwijl de trein er niet overheen komt.
Op dinsdag 11 augustus 2015 20:37 schreef dennistd het volgende: Keren heeft met bediende seinen te maken. Anders kan het natuurlijk wel, maar zit je met overwegen die niet sluiten of juist wel sluiten terwijl de trein er niet overheen komt.
Op dinsdag 11 augustus 2015 20:37 schreef dennistd het volgende: Keren heeft met bediende seinen te maken. Anders kan het natuurlijk wel, maar zit je met overwegen die niet sluiten of juist wel sluiten terwijl de trein er niet overheen komt.
De overweg zal denk ik het probleem niet zijn als je meteen na Almelo links gaat rijden, Almelo de Riet ligt in bajonetligging en dan kom je op het perron vóór de overweg uit. Die hoeft dus niet dicht. Heb even een cabineritje op yt erbij gepakt, er staan wel seinen op het linkerspoor, ook net voorbij het station, maar het zijn allemaal P-seinen.
In Rotterdam was het net ook weer top geregeld in de Benelux. "Dames en heren, het volgende station is Rotterdam Centraal. Vanwege een seinstoring bij Lage Zwaluwe rijdt deze trein helaas niet verder dan Rotterdam Centraal. Reizigers naar Antwerpen en Brussel stappen in Rotterdam over."
Ah, daar was het documentje wel. Als er ergens stront aan de knikker is vind je in dit bestandje van Prorail (via het Locov) over bijsturen op de bladzijdes 51 t/m 54 of een IC danwel sprinter ergens keert of dat het "gewoon" een halte is. Almelo de Riet en Borne staan er bijvoorbeeld beide in als halte en dus zal er niet gekeerd worden pdfje
Al zie ik wel een paar foutjes, vaak wordt er in Raalte of Rijssen ook gekeerd als daar in de buurt iets aan de hand is terwijl ze er als 'halte' in staan. Zullen vast nog wel meer van dat soort fratsen inzitten.
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:04 schreef James1988 het volgende: NS International is een nieuwe reclamecampagne gestart: "Gewoon met de intercity naar Brussel".
Alsof Fyra nooit heeft bestaan en Marjon Kaper nooit heeft staan beweren hoe blij reizigers moeten zijn met de bijbehorende reserveringsplicht.
of de prijsstelling die hoger lag dan de oude Benelux
Op dinsdag 11 augustus 2015 20:56 schreef boriq het volgende: Al zie ik wel een paar foutjes, vaak wordt er in Raalte of Rijssen ook gekeerd als daar in de buurt iets aan de hand is terwijl ze er als 'halte' in staan. Zullen vast nog wel meer van dat soort fratsen inzitten.
Dat documentje beschrijft alleen welke stations in de toekomst nog keervoorzieningen houden. Raalte en Rijssen zijn nu dus wel keerpunt maar als men ooit opnieuw de boel er neerleg niet meer.
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:04 schreef James1988 het volgende: NS International is een nieuwe reclamecampagne gestart: "Gewoon met de intercity naar Brussel".
Alsof Fyra nooit heeft bestaan en Marjon Kaper nooit heeft staan beweren hoe blij reizigers moeten zijn met de bijbehorende reserveringsplicht.
alsof er deze eeuw ooit iets "gewoon" geweest is aan een reis per trein naar Brussel. Het is altijd OF extreem gecompliceerd, OF extreem duur, OF extreem onbetrouwbaar. Of een combinatie daarvan.
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:08 schreef TemulMelvin het volgende: Dat documentje beschrijft alleen welke stations in de toekomst nog keervoorzieningen houden. Raalte en Rijssen zijn nu dus wel keerpunt maar als men ooit opnieuw de boel er neerleg niet meer.
en weer wordt er uit gemakzucht en geldgier afstand gedaan van wat flexibiliteit.
alsof er deze eeuw ooit iets "gewoon" geweest is aan een reis per trein naar Brussel. Het is altijd OF extreem gecompliceerd, OF extreem duur, OF extreem onbetrouwbaar. Of een combinatie daarvan.
Niet te vergeten de steeds erger wordende onbetrouwbaarheid in de periode 2007 - 2012, toen er nagenoeg niks meer werd geïnvesteerd in de Benelux "want de HST komt zo".
Met als dieptepunt natuurlijk nog wel dat er dagelijks één treinpaar werd vervangen door VIRM+varkensneus
Zolang zelfs een station als Mariënberg (dat toch al bediende seinen heeft vanwege de aansluiting daar) gewoon als halte vermeld staat neem ik dat document niet al te serieus...
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:11 schreef James1988 het volgende: Met als dieptepunt natuurlijk nog wel dat er dagelijks één treinpaar werd vervangen door VIRM+varkensneus
ja ik heb nooit begrepen dat die 30 treinpaden per dag er "ineens niet meer waren"
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:17 schreef James1988 het volgende: Of ze heffen dat hele lijntje op. Geerdijk gaat binnenkort dicht dus het begin is al gemaakt.
Dan wordt het topologisch wel een drama in het oosten hoor. Dan kun je de Emmerlijn ook wel sluiten. Wordt het net een soort Ierland: alleen maar hele lange steradiale lijnen en als je van B naar C wilt moet je vrijwel altijd eerst naar Dublin
Ik meen zelfs dat Ierland eigenlijk 2 volledig gescheiden spoornetten heeft. Alles in het noorden geberut via Dublin Connolly en alles in het westen en zuiden via Dublin Heuston. Ertussen kun je de Dart pakken, of de tram, waar ik gisteren in mondaine wereldstad Den Haag ( ) ook toe veroordeeld was.
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:11 schreef dennistd het volgende: Zolang zelfs een station als Mariënberg (dat toch al bediende seinen heeft vanwege de aansluiting daar) gewoon als halte vermeld staat neem ik dat document niet al te serieus...
Uit het documentje:
quote:
Op deze baanvakken is alleen sprake van haltes en keerstations, niet van ontkoppelpunten. In de specificaties wordt uitgegaan van de “status quo” wat betreft keermogelijkheden: er worden geen voorzieningen voor bijsturing gespecificeerd waar deze in de huidige infra (of de “zwarte infra”) nog niet zijn. Tegelijkertijd worden ook geen keermogelijkheden gesaneerd.
Ik snap het ook niet, ideale kandidaat voor een buslijn, hef het op, investeer het geld in spoorverdubbeling en elektrificatie van belangrijkere lijnen. Of je doet het goed en verdubbelspoort het, draad erboven, Emmen doortrekken naar Grunn. Uiteraard met een bocht om Hoogeveen heen.
Dat documentje beschrijft alleen welke stations in de toekomst nog keervoorzieningen houden. Raalte en Rijssen zijn nu dus wel keerpunt maar als men ooit opnieuw de boel er neerleg niet meer.
Ze hadden in Rijssen toch spijt gekregen dat ze het perron van spoor 1 hadden weggehaald (waardoor de sprinter nu 12 minuten stilstaat om een traag door de wissels slakkende Pimpel in te laten halen, waanzin), en ze leggen het nu weer terug? Of willen dat? Dacht ik? Dan kan daar ook gekeerd worden.
Op dinsdag 11 augustus 2015 21:54 schreef dennistd het volgende: Mocht iemand nog een NS-Traxx zien tussen Amsterdam en Oldenzaal: die gaat de gestrande Pimpel (die in Oldenzaal neergezet is) ophalen.
Goed idee wel. Met een eloc een getrande trein met een eloc ophalen. Want die gaat vast niet tegen hetzelfde probleem aanlopen. Toch?
Op dinsdag 11 augustus 2015 22:15 schreef DeaDLocK2K het volgende: Want met een E-loc raken ze geheid nog een bejaarde ofzo? En hoeveel D-locs met treinverwarming zijn er in Nederland? Drie?
het is neuking dertig graden mafkees. Met je treinverwarming
Het probleem is niet de bovenleiding maar de 1700 die meestal niet schoner wordt van zo'n aanrijding. Omlopen (en daarmee dus aan de smerige kant aankoppelen) is dan niet zo'n goed idee. Daarom moet er dus een andere loc komen, in dit geval een Traxx toevallig.
Op dinsdag 11 augustus 2015 22:15 schreef DeaDLocK2K het volgende: Want met een E-loc raken ze geheid nog een bejaarde ofzo? En hoeveel D-locs met treinverwarming zijn er in Nederland? Drie?
De reizigers zijn er in Hengelo al uit gegaan denk ik, daar heeft de trein ook langs het perron gestopt namelijk.
Overigens is in mei ook een Pimpel na een aanrijding Amersfoort-Apeldoorn door een 6400 teruggesleept, het is maar net wat er voorhanden is en hoeveel spoed er bij is.
Op dinsdag 11 augustus 2015 22:21 schreef dennistd het volgende: Overigens is in mei ook een Pimpel na een aanrijding Amersfoort-Apeldoorn door een 6400 teruggesleept, het is maar net wat er voorhanden is en hoeveel spoed er bij is.
Het is de laatste tijd wel erg vaak raak met de Pimpel zeg. Hoe vaak de Pimpel wel niet bij dit soort aanrijdingen betrokken is ...
Fles je weet toch dat deadlock zijn balletjes al bevriezen als het onder de 27 graden komt?
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2015 22:18 schreef dennistd het volgende: Het probleem is niet de bovenleiding maar de 1700 die meestal niet schoner wordt van zo'n aanrijding. Omlopen (en daarmee dus aan de smerige kant aankoppelen) is dan niet zo'n goed idee. Daarom moet er dus een andere loc komen, in dit geval een Traxx toevallig.
Maar hoezo is die trein dan eerst naar Oldenzaal gebracht? Ik zag op TV Oost dat de Pimpel naar Berlijn (die de aanrijding had) op het perron van Borne stond (met een DM'90 naar Raalte ook langs het perron in de tegenrichting). Waar óók iedereen alle narigheid op de loc kan zien maar goed, dat kan even niet anders. Het lijkt me toch dat die narigheid wordt opgeruimd voor de trein weer ergens anders heengaat? Nu zit die loc dan wel achterop maar dat kan nog steeds iedereen zien dus ik snap je argument 'omlopen/smerige kant' dus niet zo goed. De Pimpel naar Amsterdam zal wel in Hengelo geëindigd zijn lijkt me dus die bedoelt iemand hierboven denk ik ook met 'dat iedereen daar eruit is gegaan'.
Heb eens een oudje aan het loket gehad die naar Amsterdam wilde maar per se 'NIET met die Duitse trein!!!' en zonder overstappen. Dat betekende toen voor hem en zijn vrouwmens een reductie van een reismogelijkheid elk half tot elke twee uur
De pimpel komt bij die overweg net met 130km/h de bocht omzeilen. Ze hebben de trein hoogstens 5 seconden kunnen zien en de machinist de oudjes ook... Behoorlijk remvermogen trouwens, de pimpel stond keurig aan het perron van Borne stil. Ik denk dat het bier in het Bistrorijtuig, bij de noodremming zo ongeveer gelanceerd is.
De lok was aan de voorzijde niet echt schokkend smerig
De pimpel komt bij die overweg net met 130km/h de bocht omzeilen. Ze hebben de trein hoogstens 5 seconden kunnen zien en de machinist de oudjes ook... Behoorlijk remvermogen trouwens, de pimpel stond keurig aan het perron van Borne stil. Ik denk dat het bier in het Bistrorijtuig, bij de noodremming zo ongeveer gelanceerd is.
Bewaakte overweg. De rollator van de man stond vast in het spoor. (Bron: RTV Oost) Ook al had de man weg kunnen lopen met hulp van de vrouw (volgens diezelfde bron niet noodzakelijkerwijs zijn echtgenote dus kon ook een thuishulp zijn), dan was er dus alsnog een aanrijding met rollator geweest. Je hebt de voorzijde van de loc gezien dus? De trein stond inderdaad aan het perron dus de machinist heeft inderdaad érg goed opgelet en vol op de rem gehangen, chapeau..
Ik woon vlak bij een fietstunneltje. Gisteravond was ik wandelen en zag bij het fietstunneltje twee meisjes langs de rand lopen, en toen ik even later achterom keek zag ik dat ze op de rand van de tunnel zaten, direct langs het spoor, boven het fietspad. Misschien kun je het je voorstellen, een tunnel onder het spoor waar ze dus zaten boven de weg, aan de binnenkant van de railing. De treinen gaven geen neuk, de eerste remde niet, tyfoneerde niet. Ben bij huis even blijven kijken, misschien had de mcn een oproep gedaan voor langzaam rijden? Nope, de volgende trein reed ook op normale snelheid (60 ivm Snipperling Aansluiting). De volgende trein, uit Zutphen, rijdt daar 100, op het spoor dat het dichtst tegen de plek ligt waar die meisjes op de rand zaten. Reed ook normaal. Zagen ze geen gevaar? De meisjes sowieso niet anders ga je daar niet zitten en over een hek klimmen, maar de machinisten ook niet? Wat had ik moeten doen? Ik zag dat ze daarheen wilden, had ik ze moeten aanspreken? Ja eigenlijk wel, het antwoord 'hou je kankerbek' had ik voor lief genomen, welkom in de Rivierenbijlmer. Had ik de politie moeten/kunnen bellen hiervoor? Geen idee.
Op dinsdag 11 augustus 2015 23:02 schreef Prins_Pils het volgende: Wat had ik moeten doen? Ik zag dat ze daarheen wilden, had ik ze moeten aanspreken? Ja eigenlijk wel, het antwoord 'hou je kankerbek' had ik voor lief genomen, welkom in de Rivierenbijlmer. Had ik de politie moeten/kunnen bellen hiervoor? Geen idee.
Als jij denkt dat het een onveilige situatie is, dan had je dat inderdaad moeten doen.
Leer voor de volgende keer Ik had ze wel kunnen aanspreken maar 99% kans dat het antwoord iets was als 'kanker op joh waar bemoei je je mee wollah dit'. Maar goed, dan had ik ze iig gewaarschuwd. Had ook niet het idee dat ze zichzelf iets aan wilden doen. Treinverkeer kon daar inderdaad anders op reageren... de boel hád stilgelegd kunnen worden omdat ik niets zei. Andere voorbijgangers ook niet. Voel me daar nu eerlijk gezegd een beetje mwah onder..
[ Bericht 1% gewijzigd door Prins_Pils op 12-08-2015 01:39:22 ]
Samen met een paar vrienden stond ik in Engeland op een brug over een spoorlijn om wat foto's te maken van wat er voorbij kwam aan materieel. Ineens kwam er een politiewagen voorbij, die kwamen polshoogte nemen naar aanleiding van een melding die ze gehad - er zouden "kinderen zijn die stenen op het spoor gooien".
Dat was natuurlijk niet zo, maar de verkeersleiding was al wel geïnformeerd. Ongeveer tegelijkertjid met de komst van de politie kwam er een trein langs die echt tergend langzaam reed, ik denk om het spoor te schouwen t.h.v. die brug. De treinen daarna reden weer sneller.
Ik zou haast zeggen dat de machinist van de stopper (die ook aan het perron stond in Borne) het aan heeft zien komen en een alarmoproep gedaan heeft. Vanuit Almelo zie je de overweg pas op 220-200m vanwege de bocht, en 400m achter de overweg stond ie al stil.
Maar hoezo is die trein dan eerst naar Oldenzaal gebracht? Ik zag op TV Oost dat de Pimpel naar Berlijn (die de aanrijding had) op het perron van Borne stond (met een DM'90 naar Raalte ook langs het perron in de tegenrichting). Waar óók iedereen alle narigheid op de loc kan zien maar goed, dat kan even niet anders. Het lijkt me toch dat die narigheid wordt opgeruimd voor de trein weer ergens anders heengaat? Nu zit die loc dan wel achterop maar dat kan nog steeds iedereen zien dus ik snap je argument 'omlopen/smerige kant' dus niet zo goed. De Pimpel naar Amsterdam zal wel in Hengelo geëindigd zijn lijkt me dus die bedoelt iemand hierboven denk ik ook met 'dat iedereen daar eruit is gegaan'.
Over het algemeen spuit de brandweer de boel wel schoon, maar dat is vooral het grove werk. Ik denk dat er in alle hoekjes (zeker bij de koppeling) nog wel wat achterblijft. Het lijkt me dan niet fijn om aan die kant te moeten koppelen...
De trein heeft een tijd in Hengelo spoor 3 bezet gehouden omdat de machinist logischerwijs vervangen is, in die geval door een 'normale' Hengelose machinist die geen wegbekendheid heeft naar Oldenzaal. In Hengelo moest daarom eerst een pilot van Syntus opstappen (waar op gewacht moest worden). Als er geen reizigers meer in hadden gezet zou je hem wel op een perronloos spoor zetten lijkt me.
De informatievoorziening is ook nog als vanouds, op het moment van vertrek *poef* +10. Staat de machinist net een bocht buiten het station en moest hij even pissen of zo?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op woensdag 12 augustus 2015 07:38 schreef Litpho het volgende: De informatievoorziening is ook nog als vanouds, op het moment van vertrek *poef* +10. Staat de machinist net een bocht buiten het station en moest hij even pissen of zo?
Voor de TBP in Zwolle was het onmogelijk om aan te geven dat de trein naar Roosendaal er stond. IC naar Groningen stond aangekondigd. Ik geloof dat het goed is gegaan trouwens want het werd slechts vijftien keer in de trein omgeroepen.