quote:Pro Evolution Soccer 2016 preview
Elk jaar gaan de footies van EA en Konami weer de strijd met elkaar aan en sinds de vorige consolegeneratie is het elk jaar weer FIFA dat als winnaar uit de bus komt. Het lijkt er echter op dat daar dit jaar verandering in komt, want met Pro Evolution Soccer 2016 maakt Konami een ontzettend sterke comeback.
Doeltreffend verbeteren
Vorig jaar legde Konami al de basis door terug te gaan naar de roots van de franchise, maar tegelijkertijd een voetbalgame te af te leveren die anno 2015 zijn mannetje staat. Dit jaar wil de ontwikkelaar die sterke basis verbeteren en dat doet het onder andere door ruim duizend nieuwe animaties toe te voegen. Het resultaat mag er zeker zijn, want de spelers bewegen ongelooflijk realistisch en dit zorgt ervoor dat het voetbalspektakel op het veld echt tot leven komt.
Ook de A.I. van doelmannen is verbeterd. Niet alleen reageren ze accurater dan in PES 2015, ook heeft voortaan elke goalkeeper zijn eigen persoonlijkheid. Weet je ondanks deze slimmere A.I. toch een goal te maken, dan kun je door het indrukken van knoppen zelf kiezen hoe je jouw euforie tot uiting brengt. Het zijn kleine details, maar wel het type gameplay-functies dat typisch is voor PES en de serie een eigen gezicht geeft.
Het kan vriezen...
Eén van de belangrijkste nieuwe toevoegingen in PES 2016 is het dynamische weersysteem. Niet langer zijn weersveranderingen vooraf vastgelegd: onweer of stortregen kan nu op elk moment uitbarsten en dat zorgt voor een constante spanning. Hiermee heeft PES plotseling een grote voorsprong op FIFA, waar een dergelijk systeem nog altijd schittert door afwezigheid.
De laatste opvallende vernieuwing is de dynamische camera. Deze past zich automatisch aan op basis van de balpositie, waardoor je nog meer het idee krijgt te kijken naar een voetbalwedstrijd op tv. Hoewel ik PES 2016 niet ontzettend uitgebreid heb mogen spelen, leek de camera tot dusver goed te werken en te zorgen voor een toffere spelervaring.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De PES-games worden al jaren geteisterd door een gebrek aan licenties en dat is in deze game niet anders. Nog steeds mist Konami enkele belangrijke internationele licenties, wat voor veel voetbalfans een groot gemis zal zijn. Tegelijkertijd heeft het wel de UEFA Champions League en UEFA Europa League, twee licenties die FIFA nog niet heeft.
Voorlopige conclusie
Met Pro Evolution Soccer 2016 presenteert Konami zijn beste footie sinds jaren en voor het eerst lijkt EA serieuze concurrentie te hebben. De nieuwe animaties komen geweldig tot hun recht, de verbeterde A.I. van doelmannen is zeer welkom en de dynamische camera zorgt voor veel spektakel. Bovendien heeft PES met het dynamische weersysteem en de UEFA-licenties twee belangrijke voorsprongen op FIFA. Wordt EA dit jaar dan eindelijk van zijn troon gestoten? In september weten we het.
Yep.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:55 schreef Vijf_voor het volgende:
Sinds PES5 ben ik over gegaan op FIFA, maar ik zit er toch over te denken om dit jaar weer eens PES te halen. Werkt Online wel een beetje goed tegenwoordig?
Dit, ik volg mee!quote:Op donderdag 13 augustus 2015 15:07 schreef Toefjes het volgende:
De manier waarop EA het afgelopen jaar met zijn community is omgegaan is voor mij de voornaamste reden dit jaar hoogst waarschijnlijk voor PES te kiezen.
Een spel met glitches releasen, waarvan ze wisten dat die de Ultimate Team economie zouden schaden, en ondertussen mensen toch aanmoedigen fifa points te kopen tegen woekerprijzen is een bijna misdadige werkwijze.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:30 schreef Maver24 het volgende:
EA is heel slecht naar zijn community toe met communiceren. Klantenservice is ook geen steek beter. Wat een droeftoeters daar allemaal. Pes ga ik dit jaar ook weer halen, vooral voor MyClub, hoop dat ze dat een beetje hebben uitgebreid. Zijn daar al screenshots van te zien?
Zolang miljoenen mensen de game ieder jaar blijven kopen zullen ze vrij weinig veranderen helaas.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:36 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Een spel met glitches releasen, waarvan ze wisten dat die de Ultimate Team economie zouden schaden, en ondertussen mensen toch aanmoedigen fifa points te kopen tegen woekerprijzen is een bijna misdadige werkwijze.
Vooral houden zo, het is (te) verslavendquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:37 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Zolang miljoenen mensen de game ieder jaar blijven kopen zullen ze vrij weinig veranderen helaas.
Zelf heb ik helemaal niks met FUT of MyClub.
Manual passen of schieten.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 17:08 schreef Vijf_voor het volgende:
Wat doet L2 trouwens? dan zie je een pijl verschijnen
Wat is er met pes op de PC dan?quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:58 schreef Doublepain het volgende:
Heelijke demo trouwens
Verder over community gesproken, ze steken wel een mes in de rug van pc gebruikers. ( 2 jaar al)
Maar who cares about pc gamers
Idem dito. PES gaat dit jaar in huis gehaald worden. Hopelijk zetten ze nog wat stappen de komende tijd. Maar dit ziet er al goed genoeg uit om het te proberen dit jaar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 17:19 schreef Steinerized het volgende:
Eerste keer sinds lange tijd dat ik PES speel (normaliter speel ik altijd FIFA), maar wat speelt deze demo heerlijk.
Andere skere versie, niet die op de console komt iig, terwijl dat voorheen altijd wel zo was.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 17:14 schreef ZwevendToetsenbord het volgende:
[..]
Wat is er met pes op de PC dan?
Is myclub een beetje leuk?quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:39 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Vooral houden zo, het is (te) verslavend
Ik ga hem waarschijnlijk halen voor PS3.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:54 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Andere skere versie, niet die op de console komt iig, terwijl dat voorheen altijd wel zo was.
ws wel omdat de next gen versies de nieuwe engine(oa de nieuwe Metal Gear gebruikt hem) gebruiken van Konami en ik denk dat de PS3 dat niet aankan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:03 schreef ZwevendToetsenbord het volgende:
[..]
Ik ga hem waarschijnlijk halen voor PS3.
Is het daar ook bedroevend mee gesteld zoals EA opties uit de oude console sloopt (zoals clubs).
Dat ligt aan je tv want hier zien de graphics van PES er zeer goed uit, het gras is adembenemend.quote:Op zondag 16 augustus 2015 00:51 schreef Fokker101 het volgende:
Vind PES nou lelijk lijken.. FIFA blijft beter, maar dat blijft altijd de eeuwige discussie.
Nee niet grafisch maar manier van voetballen etc. Heb een prima TV.quote:Op zondag 16 augustus 2015 12:02 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Dat ligt aan je tv want hier zien de graphics van PES er zeer goed uit, het gras is adembenemend.
Dan moet je duidelijker in je omschrijving zijn.quote:Op zondag 16 augustus 2015 12:24 schreef Fokker101 het volgende:
[..]
Nee niet grafisch maar manier van voetballen etc. Heb een prima TV.
Sorry lieverd.quote:Op zondag 16 augustus 2015 12:25 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Dan moet je duidelijker in je omschrijving zijn.
Je moet nu gewoon timen wanneer je dus de tackle zet..quote:Op zondag 16 augustus 2015 16:55 schreef Stringer het volgende:
Damn, AI is wel doeltreffend zeg op Topplayer. Vrijwel elke bal die vanuit de 16 komt gaat er wel in.
Nou verdedig ik ook nog niet heel best.
Ben heel benieuwd hoe het vs human player speelt. Voor mij persoonlijk waar het omdraait.
Vind het verdedigen wel lastig, is weer even wennen als je van FIFA komt. Lijkt op een soort combinatie van hoe verdedigen vroeger én nu bij FIFA werkt: namelijk beetje legacy defending (1 x kruisje/drukken) maar ook heel goed timen met instappen ( 2 x kruisje). En rondje voor de bottenbreker.
quote:Konami has officially confirmed its acquisition of the official UEFA Euro 2016 license. As rumored before, the European national team tournament, extended to 24 teams, will not be included in PES 2016 from the start. Still possible to be in the form of a chargeable DLC, Konami has announced it will confirm those details in early 2016.
Konami Gets UEFA Euro 2016 License
Konami Digital Entertainment B.V. has acquired the official UEFA EURO 2016 license.
EURO 2016 will see 24 teams gather in France for initial group matches before progressing to knock-out stages. Qualified teams from all over Europe will compete for the famed Henry Delauney Cup, with the first game played on June 10th, and the final taking place in France’s stunning Stade de France a month later on July 10th. During this time, 50 matches will be played, showcasing Europe’s greatest football talent.
KONAMI will also be proudly displaying the Henry Delauney Cup at this year’s gamescom – Europe’s largest consumer gaming event – in Cologne, from August 5th-9th.
“We are extremely proud to be working with UEFA regarding EURO 2016,” stated Erik Bladinieres, European Brand Director of Football for Konami Digital Entertainment B.V. “The PES series is famed for showing football at its very best and is created by a team that truly loves and understands it. We are committed to representing EURO 2016 moving forward in a way that truly reflects the status of this epic tournament. EURO 2016 is a stunning gathering of European talent and we are committed to producing the definitive representation of top-level football.”
Guy-Laurent Epstein, Marketing Director at UEFA Events S.A. added: “We are very happy to expand our successful collaboration with Konami Digital Entertainment B.V. to our national team competitions. Konami are a great licensing partner and have provided top quality video games for our club competitions since many years. We look forward to their newest extension of the PES series, created specifically for UEFA EURO 2016, further engaging with football fans in Europe and around the world.”
UEFA EURO 2016 license will not be featured in PES 2016 which is scheduled to be released on September 17th, though further information on how the license will be activated will be coming early next year.
Ja, maar als je 'm mist ben je volledig gezien. En dat hebben ze bij FIFA nu gefixed; je kan je tackle halverwege afbreken/snel weer opstaan geloof ik. Dat vind ik een goede aanpassing, ergerde me redelijk aan.quote:Op zondag 16 augustus 2015 19:36 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Je moet nu gewoon timen wanneer je dus de tackle zet..
Dat vind ik dus slecht van FIFA, een ingezette tackel is ingezet, als je te laat bent is dat voor eigen risico.quote:Op zondag 16 augustus 2015 20:13 schreef Stringer het volgende:
[..]
Ja, maar als je 'm mist ben je volledig gezien. En dat hebben ze bij FIFA nu gefixed; je kan je tackle halverwege afbreken/snel weer opstaan geloof ik. Dat vind ik een goede aanpassing, ergerde me redelijk aan.
Ofcourse, maar in het echt blijf je ook niet doorsliden als je door hebt dat je er naast zit.quote:Op zondag 16 augustus 2015 20:35 schreef ZwevendToetsenbord het volgende:
[..]
Dat vind ik dus slecht van FIFA, een ingezette tackel is ingezet, als je te laat bent is dat voor eigen risico.
quote:Conclusion
Generally, if you enjoyed PES 2015 on Playstation 4 or Xbox One and you are content with a moderate evolution of that game, PES 2016 won't disappoint you. If that isn't the case though, you'll have to wait another year, at least.
"In the end, Konami fights to win back players from FIFA"Anyway, to be fair, let's assume that Konami willingly didn't address PES 2015's glaring shortcomings in terms of tactics, game speed, stats-reflection or passing ranges. In the end, Konami fights to win back players from FIFA, so it only makes sense to cater to that audience and make the transition between both games as smooth as possible. It's just frustrating to see that so many aspects of football are represented much better in games released ten years ago.
What do you think about the points we've raised? Did you play the game or watch gameplay videos and disagree with some parts of our preview? Do you want to add something else or have a specific question? Let us know in the comments below.
Inderdaad. Gewoon lekker met AS Roma spelen, niets mis mee.quote:Op zondag 23 augustus 2015 11:22 schreef Aiciu het volgende:
Licensies boeien me niet, daar let ik toch niet op.
met de pass (x, A) knopquote:Op zondag 23 augustus 2015 17:11 schreef Aiciu het volgende:
Hoe kop je verdedigend een bal weg?
Ik heb het idee dat vierkantje niet werkt en met rondje ben ik bang dat ik een sliding maak
Je kan nu datapacks downloaden via je computer met usb..quote:Op zondag 23 augustus 2015 11:22 schreef Aiciu het volgende:
Ik ga ook voor pes dit jaar. Vorig jaar fifa al geboycot en na het spelen van de demo ben ik overtuigd om voor pes te gaan.
Licensies boeien me niet, daar let ik toch niet op.
Kan dat ook al met PES2015 op PS4?quote:Op zondag 23 augustus 2015 17:47 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Je kan nu datapacks downloaden via je computer met usb..
Dus licenties los je zo op
Dit geldt als het goed is alleen maar voor de PS4..quote:Op zondag 23 augustus 2015 22:41 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Kan dat ook al met PES2015 op PS4?
Waarom niet? Alleen de tegenstander ziet je aangepaste data niet.quote:Op zondag 23 augustus 2015 23:51 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Je hebt geen fuck aan die packs als je toch alleen maar online speelt.
Dus heeft het geen zin om in een gemodificeerde player kit te lopen als de ander het niet eens kan zien. Alleen voor de master league spelers heeft het een toegevoegde waarde.quote:Op maandag 24 augustus 2015 00:07 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Waarom niet? Alleen de tegenstander ziet je aangepaste data niet.
Wat een rare redenering. Iemand die daar behoefte heeft zal zelf ook zo'n datapack geïnstalleerd hebben.quote:Op maandag 24 augustus 2015 00:24 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Dus heeft het geen zin om in een gemodificeerde player kit te lopen als de ander het niet eens kan zien. Alleen voor de master league spelers heeft het een toegevoegde waarde.
Het is geen rare redenering maar een persoonlijke opvatting. Wat heb je aan een fucking pack als de ander het niet eens kan zien. Maar goed, je moet wat als je geen licenties hebt en je graag ergens tegen aan wilt kijken.quote:Op maandag 24 augustus 2015 00:27 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Wat een rare redenering. Iemand die daar behoefte heeft zal zelf ook zo'n datapack geïnstalleerd hebben.
Dat is toch prima? Het lijkt mij dat je zo'n fucking pack installeert omdat je je stoort aan het ontbreken van een paar licenties, en niet zo zeer voor je tegenstander. Zoals gezegd kan die ander het fucking pack ook installeren wanneer deze er net zo over denkt.quote:Op maandag 24 augustus 2015 00:59 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Het is geen rare redenering maar een persoonlijke opvatting. Wat heb je aan een fucking pack als de ander het niet eens kan zien. Maar goed, je moet wat als je geen licenties hebt en je graag ergens tegen aan wilt kijken.
Je moet er maar van houden om je zelf voor de gek te houden. Je eraan storen dat er te weinig licenties zijn, hiervoor een pack downloaden, maar de oplossing blijkt geen oplossing te zijn wanneer je online speelt. Een ander ziet jou nog steeds in die fucking rode shirt met fictieve badges erop. Maar vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind het onzinnig.quote:Op maandag 24 augustus 2015 01:14 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Dat is toch prima? Het lijkt mij dat je zo'n fucking pack installeert omdat je je stoort aan het ontbreken van een paar licenties, en niet zo zeer voor je tegenstander. Zoals gezegd kan die ander het fucking pack ook installeren wanneer deze er net zo over denkt.
quote:
Dat scheelt weer een hoop irritatie, thanksquote:Op zondag 23 augustus 2015 17:47 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Je kan nu datapacks downloaden via je computer met usb..
Dus licenties los je zo op
WTF did I just read?quote:Op maandag 24 augustus 2015 01:40 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Je moet er maar van houden om je zelf voor de gek te houden. Je eraan storen dat er te weinig licenties zijn, hiervoor een pack downloaden, maar de oplossing blijkt geen oplossing te zijn wanneer je online speelt. Een ander ziet jou nog steeds in die fucking rode shirt met fictieve badges erop. Maar vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind het onzinnig.
Als je gewoon van singleplayer houd dan is dat heel simpel op te lossen plus je hebt nu de supercup, CL en EL. Verder komt er een DLC met het EK..quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:32 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Ik vind PES ook mooier alleen het gebrek aan die licenties zorgt ervoor dat ik hem nooit koop.
Hoe op te lossen? Ik hou van singleplayer en speel bijna nooit online.quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:51 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Als je gewoon van singleplayer houd dan is dat heel simpel op te lossen plus je hebt nu de supercup, CL en EL. Verder komt er een DLC met het EK..
Op de PS4 en PC kun je een option file toevoegen via USB, dan kloppen alle namen, shirts, emblemen, etc.quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:58 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Hoe op te lossen? Ik hou van singleplayer en speel bijna nooit online.
Oh echt, vind ik die file op een bepaalde site of?quote:Op maandag 24 augustus 2015 13:59 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Op de PS4 en PC kun je een option file toevoegen via USB, dan kloppen alle namen, shirts, emblemen, etc.
Alleen op de XBox One zal dat nog steeds niet kunnen geloof ik.
Ja de fansites, PESfan enzo.quote:Op maandag 24 augustus 2015 14:01 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Oh echt, vind ik die file op een bepaalde site of?
Oke thanks. Zal het even in de gaten houden hiero.quote:Op maandag 24 augustus 2015 14:03 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Ja de fansites, PESfan enzo.
Zal ook wel hier geplaatst worden!
Dat ligt gewoon aan het team of de competitie. Eredivisie is gelicenseerd, maar de Premier League dacht ik niet. Dus op de dag van release een option file downloaden en klaar is kees.quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:39 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Bruut spel hoor. Erg goede demo. Realistische gezichten en ook de gameplay speelt lekker weg. Alleen in de demo zijn het wel de echte namen en shirts, in het volledige spel is dat niet? Maar als je dat op kunt lossen met een file zou het spel echt wel beter zijn dan Fifa 16.
Alleen Engelse en Duitse teams zijn zonder licentie dacht ik.quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:39 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Bruut spel hoor. Erg goede demo. Realistische gezichten en ook de gameplay speelt lekker weg. Alleen in de demo zijn het wel de echte namen en shirts, in het volledige spel is dat niet? Maar als je dat op kunt lossen met een file zou het spel echt wel beter zijn dan Fifa 16.
Die moeten altijd nog gemaakt worden, denk niet meteen na dag 1. Je kan hetzelf ook doen trouwens, editing gaat heel diep.quote:Op maandag 24 augustus 2015 20:42 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat ligt gewoon aan het team of de competitie. Eredivisie is gelicenseerd, maar de Premier League dacht ik niet. Dus op de dag van release een option file downloaden en klaar is kees.
Er zijn mensen bezig om de file op day 1 beschikbaar te hebben.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 09:41 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Die moeten altijd nog gemaakt worden, denk niet meteen na dag 1. Je kan hetzelf ook doen trouwens, editing gaat heel diep.
Inderdaad. Bij vorige edities was die altijd al op de eerste dag beschikbaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 09:43 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Er zijn mensen bezig om de file op day 1 beschikbaar te hebben.
Cool, waar volg je dat?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 09:43 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Er zijn mensen bezig om de file op day 1 beschikbaar te hebben.
Maar dat was de PC versies, die modders konden toen al de demo updaten van teams weet ik nogquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 09:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Inderdaad. Bij vorige edities was die altijd al op de eerste dag beschikbaar.
Nicequote:Op dinsdag 25 augustus 2015 10:08 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
PESworld is er mee bezig iirc.
Met welke controls kan je goed dribbelen? Fifa had zo'n speciale knop waarin je in een soort dribbel modus kwam. En hoe wegdraaien?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:27 schreef MMaRsu het volgende:
Hier werkt dribbelen en wegdraaien imo het beste. Doe nooit trucs met PES. Tis geen fifa street
Zal het eens uitproberen binnenkort. Sowieso is de een-twee mijn favoriete manier om mensen voorbij de komen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:29 schreef Lastpost het volgende:
Ligt er een beetje aan of je vanuit stilstand/loop gaat dribbelen of in de sprint.
Ik combineer het sprinten (zonder directe tegenstander) met het vanuit 'stilstand' met de linkerpook en de rechtse om een actie uit te voeren of een schijnbeweging. Dat is vrijwel allemaal gewoon te doen met de linker en rechterpook samen te gebruiken. Met R1 daag je een beetje uit in de hoop dat de tegenstander 'hapt' en gewoon R2 en linkerpook als je op volle snelheid er langs wilt.
Als je gewoon met de bal aan de voet zonder gekkigheid een man voorbij wilt zul je gewoon op het juiste moment de linkerpook moeten gebruiken zonder iets anders, alleen dat is een stuk lastiger volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |