FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / auto kopen bij dealer; wat is de afding-marge?
JeOmawoensdag 5 augustus 2015 @ 13:26
Ik heb vrijwel geen verstand van auto's (en ken ook niemand die dat wel heeft) en heb interesse in een occassion. Ook OMDAT ik er weinig van weet gaat mijn voorkeur uit naar kopen bij de dealer.

Ik snap dat het een hele algemene en vage vraag is, maar is er iets te zeggen over hoeveel geld af te dingen valt op een auto van enkele jaren oud met pak 'm beet 30.000 km op de teller? Er staat bijvoorbeeld ook "rijklaar maken" voor een honderdje of 5 waarvan ik geen idee heb hoe logisch dat is.

Maar even een voorbeeld: een auto die voor 15.000 euro te koop staat en daar nog 500 euro rijklaar maken ("afleverkosten") bij staat komt totaal op 15.500.

Waar begint "redelijk", waar eindigt "belachelijk"? ;)

Thanks voor wat-voor-advies-dan-ook.
de_boswachterwoensdag 5 augustus 2015 @ 13:29
Ik weet dat toen ze mijn oude auto een aantal jaren geleden overkochten voor 2500 euro hij twee weken later te koop stond voor 3250 ofzoiets. Zoveel marge zit er volgens mij niet op die gebruikte barrels.
Neem aan dat ze bij de vorige eigenaar ook niet de indruk willen wekken hem te hebben opgelost.
Dus bij wijze van spreken de auto uit jouw voorbeeld te kopen voor 10.000 en hem vervolgens voor 15.000 in de verkoop te doen. Die afleverkosten is trouwens dikke bullshit volgens mij, qua hoogte van het bedrag dan.
Klonkwoensdag 5 augustus 2015 @ 13:29
Gewoon zo laag beginnen als je durft :P

Je merkt vanzelf dat de dealer begint te lachen en het niet als een serieus bod ziet :D

Ik zou gewoon ergens in de buurt van de 13.750 / 14.000 gaan zitten in jouw geval, wie niet waagt die niet wint.
JDudewoensdag 5 augustus 2015 @ 13:30
quote:
3s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:29 schreef de_boswachter het volgende:
Die afleverkosten is trouwens dikke bullshit volgens mij, qua hoogte van het bedrag dan.
Jep, die kwart tank benzine, een vluchtige blik op het oliepeil en een keer een doekje over het dashboard kun je ook prima zelf.
de_boswachterwoensdag 5 augustus 2015 @ 13:31
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:30 schreef JDude het volgende:

[..]

Jep, die kwart tank benzine, een vluchtige blik op het oliepeil en een keer een doekje over het dashboard kun je ook prima zelf.
Inderdaad.
hoaswoensdag 5 augustus 2015 @ 13:32
Oh en rijklaar maken betaal ik niet, nooit!
Pizza_Boomwoensdag 5 augustus 2015 @ 14:47
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:26 schreef JeOma het volgende:
maar is er iets te zeggen over hoeveel geld af te dingen valt op een auto van enkele jaren oud met pak 'm beet 30.000 km op de teller?
Het kan, maar ik vind dat wel een risico. Een auto vind het over het algemeen niet leuk om korte stukjes te rijden, waar je met een paar jaar en 30k wel kans op hebt. Hoeft niet, kan wel.
#ANONIEMwoensdag 5 augustus 2015 @ 16:10
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:32 schreef hoas het volgende:
Oh en rijklaar maken betaal ik niet, nooit!
Lekker boeiend. Of je het nou aan post x of aan post y betaalt, uiteindelijk is het bedrag onder de streep het enige dat telt.
#ANONIEMwoensdag 5 augustus 2015 @ 16:11
TS, heb je een auto om in te ruilen? Zo niet, dan kun je sowieso wel afdingen.
Ferrari_Tapewoensdag 5 augustus 2015 @ 17:28
quote:
7s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 16:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Lekker boeiend. Of je het nou aan post x of aan post y betaalt, uiteindelijk is het bedrag onder de streep het enige dat telt.
Als ik autoverkoper was zou ik die 500 afleverkosten gewoon bij de prijs tellen, en dan zeggen dat er geen afleverkosten bij zitten hihi.
FoXjedonderdag 6 augustus 2015 @ 15:51
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 17:28 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Als ik autoverkoper was zou ik die 500 afleverkosten gewoon bij de prijs tellen, en dan zeggen dat er geen afleverkosten bij zitten hihi.
Dit. Maar ik doe die shit ook nooit. Ik heb een bevriende monteur, en elke auto die ik koop gaat daar meteen naartoe voor verse vloeistoffen enz. Zo'n showroom pipo heeft echt geen technische kennis.
JDxdonderdag 6 augustus 2015 @ 15:53
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 17:28 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Als ik autoverkoper was zou ik die 500 afleverkosten gewoon bij de prijs tellen, en dan zeggen dat er geen afleverkosten bij zitten hihi.
En het er dan alsnog bij op zetten zodat je het als korting kan geven :P
JDxdonderdag 6 augustus 2015 @ 15:55
Ik heb ooit bijna 2000 euro korting gekregen op een auto van rond de 10k.

Je moet gewoon even kijken wat een gelijkwaardige (bouwjaar, km-stand, aantal vorige eigenaren, NAP, wel eerlijk vergelijken) auto kost op Marktplaats en dan nog 10% eraf ofzo.
FoXjedonderdag 6 augustus 2015 @ 15:55
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 15:53 schreef JDx het volgende:

[..]

En het er dan alsnog bij op zetten zodat je het als korting kan geven :P
:7
#ANONIEMdonderdag 6 augustus 2015 @ 18:11
Misschien iets off-topic, maar je kan ook overwegen 2e hands en dan de auto bij een (goede) garage door te laten lichten.
Ferrari_Tapedonderdag 6 augustus 2015 @ 21:57
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 15:53 schreef JDx het volgende:

[..]

En het er dan alsnog bij op zetten zodat je het als korting kan geven :P
Omg en al die n00bs die je de hemel in prijzen en op feestjes reclame voor je maken 'je moet naar JDx autos gaan want die geeft je die afleveringskosten kado!'
Geraltdonderdag 6 augustus 2015 @ 22:27
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 13:26 schreef JeOma het volgende:
Er staat bijvoorbeeld ook "rijklaar maken" voor een honderdje of 5 waarvan ik geen idee heb hoe logisch dat is.
Dat is heel logisch en er wordt alles tussen gratis rijklaar maken en 700 euro voor geteld.

Veel meer als de olie peilen en de ruitensproeiervloeistof bijvullen en een keer door de wasstraat smijten en uitzuigen moet je je er niet bij voorstellen.

Ook niet bij een dealer.

Of het moet zijn dat er bv een klein deukje in de auto zit wat je gezien hebt en waarvan je afspreekt dat ze dat eruit halen. Dat soort kleine dingetjes kunnen er ook wel bijhoren. Veel meer is het echter niet.

Ik weiger die rijklaarmaak kosten dan ook altijd te betalen en lul die er (minimaal) vanaf. Dan heb ik toch een klein beetje een goed gevoel omdat ik die kosten niet betaald heb, maar tegelijkertijd weten de dealer en ik dat ik alsnog in mn nek geslagen ben :')

Prijs kan altijd wat vanaf. Enige probleem wat veel mensen hebben is dat ze ineens verliefd worden op die ene auto en er dan niet meer van weg kunnen lopen als er eigenlijk naar hun zin niet genoeg van de prijs af gaat. Verkopers hebben daar een antenne voor en zien dat. En die zullen dan dus ook minder makkelijk zakken met hun prijs.

Dus gewoon eraf lullen wat jij vind dat eraf moet en als ie dat niet wil doen hem succes met de verkoop wensen en weglopen. Diezelfde mooie occasion van dat type en uitvoering komt heus binnenkort weer ergens voorbij :)
Geraltdonderdag 6 augustus 2015 @ 22:34
Ergo: ja rijklaarmaakkosten gebruiken heel veel bedrijven en zorg voor jezelf dat je van te voren weet dat als die auto er voor jou perfect uit ziet wat je er maximaal aan uit wil geven. En breng dan uiteraard een bod uit wat daaronder ligt.

Als de dealer of verkoper of handelaar niet wil zakken tot je maximale prijs wat je bedacht had maximaal te willen besteden loop weg van die auto. Ook als dat om slechts 500 euro gaat.

Je moet wel een heel speciale auto op het oog hebben als zo een zelfde die en alle opties heeft die je wilt en de kleur en de staat EN je prijs niet binnenkort weer voorbij komt.

Zelf had ik een auto op het oog voor mijn vriendin in een uitvoering die bijna nooit voorbij komt als occasion en dan voornamelijk wat betreft de opties en uitvoering. Die dealer wilde niet helemaal mee in de prijs, maar daar heb ik dan wel voor mijn maximale prijs 2 nieuwe voorbanden van een fatsoenlijk merk uit kunnen slepen.

Als hij dat niet gedaan had had ik hem evengoed laten staan. Waarschijnlijk had mijn vriendin dan nog steeds de Seat Toledo die ik nu rij, want ze staan in die uitvoering en met die opties echt heel weinig te koop voor het geld wat ik wilde uitgeven maximaal :)
ZwartmetSuikerdonderdag 6 augustus 2015 @ 22:44
Ga vooral bij meerdere verschillende auto's kijken zo dat je weet wat je kan verwachten en wat gangbare prijzen zijn.

En neem asjeblieft iemand mee die er verstand van heeft, al is het maar een beetje. Het is één van de duurste aankopen van je leven waarschiji.
maickeltjemaandag 10 augustus 2015 @ 19:16
Inderdaad iemand meenemen die er verstand van heeft.

Gewoon brutaal zijn en ik zou een openingsbod doen incl afleverkosten van 12.000-12.500
Kanjermaandag 10 augustus 2015 @ 19:32
Leuk om te lezen, al die bandenschoppers hier.

Per saldo kan je er niet veel van zeggen, verschilt per bedrijf en/of per auto.

Als jij komt kijken naar bv een Renault Espace die al acht maanden in de showroom staat krijg je er makkelijker meer vanaf dan als je gaat voor die Twingo die net drie dagen in de showroom staat.

Bij een echte goede dealer doen ze trouwens wel meer bij een afleverbeurt, maar ook dat hangt van de auto af.

Bv banden onder de drie mm. vervangen, distributie binnen een half jaar aan de beurt? vervangen.
Bij de ene auto moeten dingen wel bij andere niet het is een gemiddelde.

Beste advies is en blijft, iemand meenemen die er verstand van heeft, en geduld hebben, durf weg te lopen.
Zolderkamermaandag 10 augustus 2015 @ 19:37
TS laat een aankoopkeuring doen.. degene die dat uitvoert verteld je ook wel iets over de prijs..
Vlassie1980dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:01
Als ik je een tip mag geven: Neem contact op met een aankoopadviseur, die zijn objectief en hebben er verstand van. Voor jou is de onderhandeling over een auto geen dagelijkse bezigheid maar voor de verkoper wel. Een aankoopadviseur kent dit wereldje perfect. De kosten die je maakt voor een aankoopadviseur haal je er zo uit en dan heb je ook nog zekerheid dat je geen barrel koopt.
hebikweerwoensdag 12 augustus 2015 @ 12:00
Bij mijn huidige auto heb ik bijna 4000 euro af kunnen dingen omdat ik de demonstratieauto heb gekocht.
Synasthesiawoensdag 12 augustus 2015 @ 12:37
Mijn vorige auto was 4 jaar oud toen ik hem kocht (bij merkdealer) en had erg veel last van steenslag op bumper + motorkap & flink verkleurde zijspiegel kappen, deze hoorden rood te zijn maar waren bijna helemaal wit.

Heb kunnen aantonen dat aan de andere kant van het land hetzelfde model en uitvoering in een andere kleur en 9k km minder op de teller voor ¤1300 minder te koop stond.
Toen zijn de bumper + motorkap & zijspiegels opnieuw gespoten, daarnaast nog ¤1000 van de prijs afgekregen en was het een nette deal.
Pap89woensdag 12 augustus 2015 @ 12:43
Kreeg begin van het jaar 8800 voor mijn oude en stond te koop voor 9500, wat dan nog de vraagprijs is.
Dus zoveel ruimte zit er niet in.
NightFlightwoensdag 12 augustus 2015 @ 13:23
Bij occasions is rijklaar maken BS; bij nieuwe wagens kan er iets gerekend worden voor het op naam zetten en kentekens plaatsen.

Zonder inruil kan er altijd minimaal 10% korting gegeven worden. Zonder kosten rijklaar maken.
ColtZ40woensdag 12 augustus 2015 @ 13:31
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:23 schreef NightFlight het volgende:
Bij occasions is rijklaar maken BS; bij nieuwe wagens kan er iets gerekend worden voor het op naam zetten en kentekens plaatsen.

Zonder inruil kan er altijd minimaal 10% korting gegeven worden. Zonder kosten rijklaar maken.
Onzin, er zijn genoeg modellen waar minder dan 4% marge op zit....

En in kosten rijklaar maken van een nieuwe auto zit ook het transport van fabriek naar importeur en dealer. Ook moet hij gepoetst worden en voorzien worden van automatten.

En die opmerking over de afleveringskosten bij een occasion slaat ook al nergens op. Jij wil graag een occasion kopen die vies is, apk net verlopen en laatste beurt 20000km geleden....

Best wel een domme post NightFlight.... :6
Zolderkamerwoensdag 12 augustus 2015 @ 17:03
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:31 schreef ColtZ40 het volgende:
Jij wil graag een occasion kopen die vies is
Wie ruilt een vieze auto in?
Een beurtje doe ik ook het liefst zelf.. Leer je direct alle ins en outs van het mobiel kennen

Maar los van dat, kun je overal wel aparte kosten voor gaan berekenen natuurlijk..
Een auto heeft een prijs, het gelul om maar een goedkopere prijs te kunnen plakken omdat er nog weet ik het wat voor kosten overheen komen slaat natuurlijk nergens op..

Net als het adverteren met een deel van de prijs, om verderop in de advertentie te lezen dat het een aanbetaling is.. Ik snap niet wat er in hun hoofd omgaat... die mensen denken dat je op die manier makkelijk kan vergelijken ofzo? Ik heb het idee dat die enkel naar views kijken, maar ze zullen nooit iets aan mij verkopen op die manier..

Waar is het oude vertrouwde wereldwijd bekende: "Chef, prijs bouwjaar?" gebleven? :'(
Toen je op de automarkt nog een paar sloffen sigaretten bij een auto kreeg.. O+
maickeltjewoensdag 12 augustus 2015 @ 17:10
Rijklaar maak kosten van 500 euro bij een auto die nog maar 30.000 heeft gelopen ( er van uit gaande dat de auto dus niet oud is ) vind ik onzin
ColtZ40woensdag 12 augustus 2015 @ 18:09
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:10 schreef maickeltje het volgende:
Rijklaar maak kosten van 500 euro bij een auto die nog maar 30.000 heeft gelopen ( er van uit gaande dat de auto dus niet oud is ) vind ik onzin
Kan, ik heb anders net 335 euro betaald voor de eerste 30dkm beurt.
Blue_Panther_Ninjawoensdag 12 augustus 2015 @ 18:52
Gewoon beginnen met ¤50 lager maken. :Y :+
Kanjerwoensdag 12 augustus 2015 @ 18:57
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 17:10 schreef maickeltje het volgende:
Rijklaar maak kosten van 500 euro bij een auto die nog maar 30.000 heeft gelopen ( er van uit gaande dat de auto dus niet oud is ) vind ik onzin
Ze berekenen de afleverbeurt natuurlijk niet per auto he?

Bij de ene auto zijn ze inderdaad zo klaar, bij de andere moet er een nieuwe distributie en waterpomp in en vier nieuwe banden, ben je zo 1000/1250 verder.
Zolderkamerwoensdag 12 augustus 2015 @ 19:02
Bij een dealer een occasion kopen is eigenlijk altijd te duur, als je de handelaar weet die de overschot occasions opkoopt ben je vaak spekkoper..

quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:09 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Kan, ik heb anders net 335 euro betaald voor de eerste 30dkm beurt.
Jij bent een consument.. kost voor een dealer zo ongeveer de helft, en een unigarage kan het voor nog minder..
Daarbij mag ik hopen dat een auto met 30.000 km rijklaar is... (joa ik heb hem 30.000 kilometer geduwd ^O^ ) filters, uitlezen, en die paar liter vloeistoffen zijn de kosten niet voor een occasion..

Nieuw rijden kost altijd een hoop in het begin.. voor het onderhoud kom je niet onder een dealer uit, en dan weten ze.. om nog maar niet te praten over afschrijving..
Zolang je hem niet uit het schap trekt in bijv. Wolfsburg is een auto ook niet nieuw meer.. (kun je zelf je auto de eerste keer af fabriek poetsen, en vanaf 0km rijden)
maickeltjewoensdag 12 augustus 2015 @ 20:12
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 18:57 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ze berekenen de afleverbeurt natuurlijk niet per auto he?

Bij de ene auto zijn ze inderdaad zo klaar, bij de andere moet er een nieuwe distributie en waterpomp in en vier nieuwe banden, ben je zo 1000/1250 verder.
Ja en dan ? Afleverbeurt 500. 1000 a 1250 euro kosten gaan bij de auto op en die 500 komt er dan alsnog bij.

Wat een onzin die afleverkosten...
Gebruikersnawoensdag 12 augustus 2015 @ 20:23
En als je niet aan de prijs uitkomt, onderhandel er extra's bij.
Revolution-NLwoensdag 12 augustus 2015 @ 21:33
Importeer zelf uit Duitsland.
Ivo1985woensdag 12 augustus 2015 @ 22:18
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 13:31 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Onzin, er zijn genoeg modellen waar minder dan 4% marge op zit....

En in kosten rijklaar maken van een nieuwe auto zit ook het transport van fabriek naar importeur en dealer. Ook moet hij gepoetst worden en voorzien worden van automatten.

En die opmerking over de afleveringskosten bij een occasion slaat ook al nergens op. Jij wil graag een occasion kopen die vies is, apk net verlopen en laatste beurt 20000km geleden....

Best wel een domme post NightFlight.... :6
Wat een onzin. Transportkosten, rijklaar maken en een paar matten horen gewoon in de prijs van het product te zijn verwerkt.

Voor een tweedehands is het helemaal onzin om kosten rijklaar maken te rekenen. Of deed de auto het niet toen de vorige eigenaar hem inleverde?

Je betaald bij de bakker toch ook niet 2 euro voor een brood en nog 30 cent kosten eetklaar-maken en 10 cent voor het snijden?
Cracka-asswoensdag 12 augustus 2015 @ 22:25
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 15:51 schreef FoXje het volgende:

[..]

Dit. Maar ik doe die shit ook nooit. Ik heb een bevriende monteur, en elke auto die ik koop gaat daar meteen naartoe voor verse vloeistoffen enz. Zo'n showroom pipo heeft echt geen technische kennis.
Dat heb je ook echt nodig voor 'verse' vloeistoffen.
ZwartmetSuikerwoensdag 12 augustus 2015 @ 22:29
quote:
10s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 22:25 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Dat heb je ook echt nodig voor 'verse' vloeistoffen.
Vernsellingsbakolie vernieuwen kan best een klusje zijn.
ColtZ40woensdag 12 augustus 2015 @ 22:52
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat een onzin. Transportkosten, rijklaar maken en een paar matten horen gewoon in de prijs van het product te zijn verwerkt.

Voor een tweedehands is het helemaal onzin om kosten rijklaar maken te rekenen. Of deed de auto het niet toen de vorige eigenaar hem inleverde?

Je betaald bij de bakker toch ook niet 2 euro voor een brood en nog 30 cent kosten eetklaar-maken en 10 cent voor het snijden?
:')
maickeltjedonderdag 13 augustus 2015 @ 10:29
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 21:33 schreef Revolution-NL het volgende:
Importeer zelf uit Duitsland.
Ook een optie...bij de meeste auto's is hier aardig op te verdienen.
Maar veel mensen weten niet hoe het werkt en halen liever bij een dealer een auto weg...lekker makkelijk toch.
FoXjedonderdag 13 augustus 2015 @ 11:09
quote:
10s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 22:25 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Dat heb je ook echt nodig voor 'verse' vloeistoffen.
Let op de enz.
NightFlightdonderdag 13 augustus 2015 @ 15:05
zonder inruil 10% minimaal

En nogmaals; kosten rijklaar maken bij occassions is echt waanzin.
Ivo1985donderdag 13 augustus 2015 @ 21:44
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 15:05 schreef NightFlight het volgende:
zonder inruil 10% minimaal

En nogmaals; kosten rijklaar maken bij occassions is echt waanzin.
Bij een nieuwe ook. Je mag van een hagelnieuw product verwachten dat dit gewoon volledig in orde is en alles werkt. Het is aan de fabrikant en/of verkoper om hiervoor zorg te dragen zonder extra kosten te rekenen.

Alles meer dan de kosten voor de getankte liters brandstof hoort gewoon in de productprijs verwerkt te zijn.
Poekeldonderdag 13 augustus 2015 @ 22:29
Wat een verschrikking, dit topic en vooral de reacties.
Ben zelf al zo'n 7 jaar werkzaam bij verschillende (premium) merken. Eerst als monteur, nu in de aftersales (naast mijn studie).

Kosten rijklaarmaken is, zoals ik het heb meegemaakt (en nog steeds meemaak), sowieso een onderhoudsbeurt incl. verse APK. Daarnaast wordt de auto gepoetst (ja, serieus gepoetst door een poetsbedrijf). De kosten van een onderhoudsbeurt kunnen erg snel oplopen, en ook een serieuze poetser is niet goedkoop.

Buiten dat worden bij de meeste dealers tweedehands auto's allemaal geschouwd. Dit kan ook zomaar een halfuur/3 kwartier duren. Natuurlijk is dit een interne kostenpost, maar deze tijd kan ook verkocht worden aan klanten tegen ¤85-¤100 ex. BTW per uur.

Daarnaast is de vraag "wat kan ik bieden" altijd een vraagstuk met enorm veel factoren:
A: Hoe lang staat de auto in voorraad bij de dealer?
B: Is er inruil?
C: De marge op de auto
D: Is het een courante auto?
E: Technische staat van het vehikel (schouwen)

Het is zo, zo jammer dat merkdealers die achter hun merk staan vergeleken worden met Sjonnie's Autopaleis.
densmeedonderdag 13 augustus 2015 @ 22:36
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:29 schreef Poekel het volgende:
Wat een verschrikking, dit topic en vooral de reacties.
Ben zelf al zo'n 7 jaar werkzaam bij verschillende (premium) merken. Eerst als monteur, nu in de aftersales (naast mijn studie).

Kosten rijklaarmaken is, zoals ik het heb meegemaakt (en nog steeds meemaak), sowieso een onderhoudsbeurt incl. verse APK. Daarnaast wordt de auto gepoetst (ja, serieus gepoetst door een poetsbedrijf). De kosten van een onderhoudsbeurt kunnen erg snel oplopen, en ook een serieuze poetser is niet goedkoop.

Buiten dat worden bij de meeste dealers tweedehands auto's allemaal geschouwd. Dit kan ook zomaar een halfuur/3 kwartier duren. Natuurlijk is dit een interne kostenpost, maar deze tijd kan ook verkocht worden aan klanten tegen ¤85-¤100 ex. BTW per uur.

Daarnaast is de vraag "wat kan ik bieden" altijd een vraagstuk met enorm veel factoren:
A: Hoe lang staat de auto in voorraad bij de dealer?
B: Is er inruil?
C: De marge op de auto
D: Is het een courante auto?
E: Technische staat van het vehikel (schouwen)

Het is zo, zo jammer dat merkdealers die achter hun merk staan vergeleken worden met Sjonnie's Autopaleis.
Zolang je 100 euro ex btw durft te rekenen voor een monteur zal ik het nooit serieus nemen
Poekeldonderdag 13 augustus 2015 @ 22:38
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Zolang je 100 euro ex btw durft te rekenen voor een monteur zal ik het nooit serieus nemen
Prijzen die tegenwoordig, helaas voor Piet Particulier, de norm zijn. Daarom moeten dealers zich op andere vlakken onderscheiden, als het om de aftersales (werkplaats, onderdelen) gaat.

Dat dit niet voor elke dealer geldt, ben ik me van bewust.
Chuck-N0rr1sdonderdag 13 augustus 2015 @ 22:47
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Zolang je 100 euro ex btw durft te rekenen voor een monteur zal ik het nooit serieus nemen
Want? Enig idee wat gereedschap kost, opleiding (ik ga even van dealer uit).
Chuck-N0rr1sdonderdag 13 augustus 2015 @ 22:48
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:29 schreef Poekel het volgende:
Eerst als monteur, nu in de aftersales (naast mijn studie).

Werkplaats is aftersales....
eXplorer1donderdag 13 augustus 2015 @ 22:59
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:47 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Want? Enig idee wat gereedschap kost, opleiding (ik ga even van dealer uit).
Voor dat geld heb je bijna 2 SAP consultants voor je werken.
Chuck-N0rr1sdonderdag 13 augustus 2015 @ 23:28
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:59 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Voor dat geld heb je bijna 2 SAP consultants voor je werken.
Ja en, daarom bestaan er pakket prijzen, dan heb je niks te doen met uurloon bij normale werkzaamheden
NightFlightvrijdag 14 augustus 2015 @ 17:04
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 22:29 schreef Poekel het volgende:

Buiten dat worden bij de meeste dealers tweedehands auto's allemaal geschouwd. Dit kan ook zomaar een halfuur/3 kwartier duren. Natuurlijk is dit een interne kostenpost, maar deze tijd kan ook verkocht worden aan klanten tegen ¤85-¤100 ex. BTW per uur.

Dus als je geen auto's in de verkoop hebt ga je de winst die je zou hebben gemaakt op de verkoop van auto's ook doorberekenen in het uurtarief van je monteurs voor reparatie en onderhoud?