We zullen zien hoe het uitpakt. De ontzuiling of een aanstoot daartoe van Irak is nog erg ver weg. Zo lang religie in heel de Arabische wereld een grote rol speelt is er van ontzuiling totaal geen sprake. En dat religie nog een belangrijke rol blijft spelen staat wel vast.quote:Op zondag 9 augustus 2015 19:35 schreef Smack-a-jack het volgende:
De ontzuiling heeft Nederland in de jaren zestig veel goeds gedaan. Het veranderen van het systeem geeft Irak in ieder geval de mogelijkheid te ontzuilen.
Ervaring met allerlei soorten Arabieren waaronder Irakezen en het kennen van de Arabische cultuur en dus ook politieke cultuur. Maar dit zal je wel weer ontkennen uiteraard.quote:En waar baseer jij dat op?
Laten we NL niet met Irak vergelijken. Zowel op maatschappelijk gebied totaal onvergelijkbaar, als de politiek. In Irak heb je gewoon sektarisch verdeeld land. Dit kan je ontkennen of overheen kijken, maar is de realiteit. Daarnaast is het jou ook bekend dat je een uber-corrupte politiek hebt. Laatst weer demonstraties tegen en ook Sistani zich herhaaldelijk over uitgesproken. Hoe ga je ervoor zorgen dat dat sektarisch verdeelde land niet ook via de politieke weg het land nog verder sektarischer verdeeld? Oftewel groepen uitsluit in de politiek die zich ook daar niet gehoord voelen? In die denkwijze is dit systeem waarschijnlijk geïntroduceerd. Precies zoals Libanon. "Elk groepje wat vertegenwoordigers vastgelegd per wet, kunnen ze niet hierover zeiken". Als je dat weghaalt krijg je niet opeens "een politiek waar alleen competentie geldt" omdat in deze landen helemaal niet enkel op basis van competentie politiek gevoerd wordt laat staan in de bredere samenleving dit leidend is. Sterker nog, het land en de cultuur kent een hoog gehalte van: "aanstellen op basis van loyaliteit of contacten".quote:Democratie in een notendop. Hier word elke vier jaar toch ook het kabinet verwisseld?
Tuurlijk wel. Maar het is wel een systeem aangepast aan de realiteit. Je moet altijd de realiteit eerst bekijken en vervolgens daarop iets afstellen. Dit systeem past in een tot op het bot sektarisch verdeeld land. Is het ideaal? Nee, verre van. Maar het alternatief is politieke dominantie door 1 groep die toevallig demografisch gezien sterker is en vervolgens (al dan niet onbewust) de groepen die demografisch gezien kleiner zijn volledig wegdrukken in politieke vertegenwoordiging. Gevolg daarvan is en kan veel erger zijn.quote:Zie je niet dat er iets fundamenteel mis is met zo'n systeem?
In Libanon houden de groepen elkaar meer in stand. In de zin dat een groep demografisch gezien niet veel groter is. Maar ik vind het daar geen slecht systeem nee. En het is niet "ik weet niet wat je tegen de Arabische cultuur hebt", maar gewoon feiten onderkennen. Nepotisme speelt heel erg in het midden-oosten. En in de Arabische cultuur in het bijzonder. Op de laagste niveau's tot op het hoogste; overheidsbeleid maken. Het is handig om dit in ogenschouw te nemen als je het hebt over een politiek systeem en zeker in sektarische verdeelde landen. Anders ga je een theorie verkopen (enkel vertegenwoordiging op basis van competentie) die in de praktijk anders uitwerkt (sektarische groep X is groter dus wint verkiezingen en heeft hele politiek bestel in zijn hand).quote:Vind jij dat Libanon een goed politiek systeem heeft? Ik weet niet wat je tegen "de arabische cultuur" hebt maar die statement slaat dus helemaal nergens op.
Een systeem gaat geen enkele denkwijze veranderen helaas. Zo makkelijk is dat niet. Systeem moet in beginsel werkbaar zijn. En dan heb je dus met een praktijk te maken. Veranderen van denkwijzen mogen imams, ayatollahs, intellectuelen, prominenten, politici etc doen die vaak meer invloed hebben dan een normale burger op straat. Een democratie schept ook niet ineens als systeem een "democratische cultuur in de harten van de mensen en politici" (oftewel verandering van denkwijze na decennia dictatuur).quote:Je gaat ervoor zorgen dat er een systeem is waardoor de denkwijze van de bevolking kán veranderen.
Dit is het dus; dit heb je dan niet een twee drie weer aangepast.quote:Als het slecht wordt uitgevoerd, staan al die mensen binnen no-time weer op straat.
Die denkwijze is verrot en wachten tot die anders is is natuurlijk helemaal van de zotte.quote:Op zondag 9 augustus 2015 13:38 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Dus je gaat het systeem veranderen zonder de denkwijze van de bevolking te veranderen? Ja dat gaat zeker werken.
Alsof je de denkwijze van die mensen daar kan veranderen door zomaar deze beslissing. Zouden de mensen daar nu denken: 'Goh er komen nu competente mensen aan de macht' of 'er komen nu mensen aan de macht van groep x'quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:30 schreef marsan het volgende:
[..]
Die denkwijze is verrot en wachten tot die anders is is natuurlijk helemaal van de zotte.
Je gaat dus het systeem veranderen en wie daar niet in meekan zorgt voor problemen voor zichzelf. Niet andersom want anders kun je nog tig eeuwen wachten.
En als je dan in de praktijk laat zien dat dat vooroordeel van ze onterecht is, zien ze dat ook.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:41 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Alsof je de denkwijze van die mensen daar kan veranderen door zomaar deze beslissing. Zouden de mensen daar nu denken: 'Goh er komen nu competente mensen aan de macht' of 'er komen nu mensen aan de macht van groep x'
Spoiler alert: Ze gaan het tweede denken.
We hebben het over Irak hé?quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:45 schreef marsan het volgende:
[..]
En als je dan in de praktijk laat zien dat dat vooroordeel van ze onterecht is, zien ze dat ook.
Ja, wachten op een andere manier van denken heeft iig totaal niets opgeleverd, dus slechter dan dat kan de andere optie niet zijn.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:46 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
We hebben het over Irak hé?
Ja oké. Het elimineren van leiders van andere groeperingen zal vast en zeker helpen. Zeker als de premier mensen van z'n eigen groep aan de macht stelt.quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:02 schreef marsan het volgende:
[..]
Ja, wachten op een andere manier van denken heeft iig totaal niets opgeleverd, dus slechter dan dat kan de andere optie niet zijn.
De geestelijkheid in Irak heeft aangegeven zich niet met de politiek te willen bemoeien. De mensen waarderen dat.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:16 schreef Aloulu het volgende:
[..]
We zullen zien hoe het uitpakt. De ontzuiling of een aanstoot daartoe van Irak is nog erg ver weg. Zo lang religie in heel de Arabische wereld een grote rol speelt is er van ontzuiling totaal geen sprake. En dat religie nog een belangrijke rol blijft spelen staat wel vast.
[..]
Inderdaad. Ik heb ook jarenlang ervaring met het midden-oosten. Er gewoond, geleefd, gewerkt, en ik weet dat er veel meer mensen zijn die tegen dat soort gedrag is dan mensen die er voor zijn.quote:Ervaring met allerlei soorten Arabieren waaronder Irakezen en het kennen van de Arabische cultuur en dus ook politieke cultuur. Maar dit zal je wel weer ontkennen uiteraard.
En daar gaat nu wat aan gebeuren, maar jij wilt het oude systeem in stand houden.quote:[..]
Laten we NL niet met Irak vergelijken. Zowel op maatschappelijk gebied totaal onvergelijkbaar, als de politiek. In Irak heb je gewoon sektarisch verdeeld land. Dit kan je ontkennen of overheen kijken, maar is de realiteit. Daarnaast is het jou ook bekend dat je een uber-corrupte politiek hebt.
Heb je gemist dat deze hervormingen juist zijn gekomen vanwege de demonstraties en de (eenmalige, want hij heeft zich er maar 1x over uitgesproken) fatwa van Sistani die Abadi de macht gaf om te hervormen.quote:Laatst weer demonstraties tegen en ook Sistani zich herhaaldelijk over uitgesproken.
Door mensen op kunde en niet op sektarisme aan te nemen.quote:Hoe ga je ervoor zorgen dat dat sektarisch verdeelde land niet ook via de politieke weg het land nog verder sektarischer verdeeld?
Je weet dat soennieten en koerden oververtegenwoordigd zijn? En dat ze meer dan genoeg macht hebben (hebben ze met hun boycotten van het parlement niet zóveel tegengehouden?)quote:Oftewel groepen uitsluit in de politiek die zich ook daar niet gehoord voelen?
En ik keur die denkwijze af. Je introduceert een systeem van sektarisme in een land wat geen sektarisme kent.quote:In die denkwijze is dit systeem waarschijnlijk geïntroduceerd.
Irak is totaal niet te vergelijken met Libanon.quote:Precies zoals Libanon.
Jawelquote:"Elk groepje wat vertegenwoordigers vastgelegd per wet, kunnen ze niet hierover zeiken". Als je dat weghaalt krijg je niet opeens "een politiek waar alleen competentie geldt"
Dus je argument tegen de bestrijding van corruptie is gebaseerd op culturele vooroordelen.quote:omdat in deze landen helemaal niet enkel op basis van competentie politiek gevoerd wordt laat staan in de bredere samenleving dit leidend is. Sterker nog, het land en de cultuur kent een hoog gehalte van: "aanstellen op basis van loyaliteit of contacten".
Volgens mij heb je niet eens gelezen wat de rest van de zeven punten zijn of wel?quote:Concreet ziet het er dan zo uit in Irak; "Dawa-partij wint verkiezingen (sjitische partij), gaat regering vormen met andere partijen (veelal sjitisch), benoemt een regering (veelal sjitisch), benoemt wellicht burgemeesters (sjitisch of mensen die wel meegaan in het beleid van de partij), benoemt in de top van het leger en veiligheidsdiensten mensen (sjitisch, of die meegaan in het beleid van de regerende partij)".
Nee, want je geeft alle mensen die gekozenzijn macht. Mensen die niet gekozen zijn hebben geen macht. Dan is de bullshit van verkiezingen boycotten ook niet meer mogelijk, want dan is het gewoon je eigen schuld dat je niet vertegenwoordigd bent.quote:In een sektarisch verdeeld land heb je dan (nog steeds) het probleem dat een groep zich niet gehoord voelt en ontevreden blijft. Gevolg mag duidelijk zijn.
En waar heb jij wel een ideale democratie gevormd zien worden binnen 12 jaar?quote:Ik zou er niet teveel van verwachten dus zo'n verandering, hoewel optimisme niets mis mee is. Overigens geldt hetzelfde voor niet sektarisch verdeelde Arabische landen als in Irak maar dan niet op basis van sekte maar op basis van politieke ideologie. Zie Egypte voorheen met Moslimbroeders die macht hebben en alles naar hun hand zetten en overal hun mannetjes moeten regeren. Dat ging ook niet om competentie maar gewoon loyaliteit en contacten. En ook daar explodeert het politieke klimaat. Kan je zeggen "is democratie toch??", maar zo werkt het niet ideaal gezien. Alleen in een sektarisch verdeeld land krijg je een nog dubbel licht ontvlambare situatie.
Onzin. Dat is juist waar deze hervormingen voor zijn. Dat mensen anderen niet kunnen aanstellen op basis van geloofsovertuiging maar op basis van kunde.quote:[..]
Tuurlijk wel. Maar het is wel een systeem aangepast aan de realiteit. Je moet altijd de realiteit eerst bekijken en vervolgens daarop iets afstellen. Dit systeem past in een tot op het bot sektarisch verdeeld land. Is het ideaal? Nee, verre van. Maar het alternatief is politieke dominantie door 1 groep die toevallig demografisch gezien sterker is en vervolgens (al dan niet onbewust) de groepen die demografisch gezien kleiner zijn volledig wegdrukken in politieke vertegenwoordiging. Gevolg daarvan is en kan veel erger zijn.
Vind je? Wil je dat ze in Irak ook bewapende milities en een schaduwregering vormen?quote:[..]
In Libanon houden de groepen elkaar meer in stand. In de zin dat een groep demografisch gezien niet veel groter is. Maar ik vind het daar geen slecht systeem nee.
Ik verkondig een theorie. De praktijk hebben we nog niet gezien. En ik heb nog geen enkel argument gehoord wat niet gebaseerd is op vooroordelen.quote:En het is niet "ik weet niet wat je tegen de Arabische cultuur hebt", maar gewoon feiten onderkennen. Nepotisme speelt heel erg in het midden-oosten. En in de Arabische cultuur in het bijzonder. Op de laagste niveau's tot op het hoogste; overheidsbeleid maken. Het is handig om dit in ogenschouw te nemen als je het hebt over een politiek systeem en zeker in sektarische verdeelde landen. Anders ga je een theorie verkopen (enkel vertegenwoordiging op basis van competentie) die in de praktijk anders uitwerkt (sektarische groep X is groter dus wint verkiezingen en heeft hele politiek bestel in zijn hand).
In Irak zijn ze anders prima aangepast aan die democratie.quote:[..]
Een systeem gaat geen enkele denkwijze veranderen helaas. Zo makkelijk is dat niet. Systeem moet in beginsel werkbaar zijn. En dan heb je dus met een praktijk te maken. Veranderen van denkwijzen mogen imams, ayatollahs, intellectuelen, prominenten, politici etc doen die vaak meer invloed hebben dan een normale burger op straat. Een democratie schept ook niet ineens als systeem een "democratische cultuur in de harten van de mensen en politici" (oftewel verandering van denkwijze na decennia dictatuur).
ehm.. dus omdat we niet zeker weten hoe het uitpakt moeten we maar een corrupt systeem intact houden?? Onzin. Alle hervormingen kunnen verkeerd uitpakken. Dat betekent niet dat je een corrupt systeem intact moet houden omdat je bang bent voor verandering.quote:[..]
Dit is het dus; dit heb je dan niet een twee drie weer aangepast.
Jij weet niet hoe democratie werkt?quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja oké. Het elimineren van leiders van andere groeperingen zal vast en zeker helpen. Zeker als de premier mensen van z'n eigen groep aan de macht stelt.
[ afbeelding ]
quote:Iraq’s Sunni Marginalisation
As the world watched in disbelief, jihadist fighters overran Iraq’s second largest city advancing towards the capital. The Islamic State’s ruthless nature and unquenchable thirst for blood instilled fear in first responders. Local residents rejoiced as many of them viewed the Iraqi army as an occupational force rather than a legitimate security entity. ISIS militants were seen as liberators from Baghdad’s military presence as residents stoned vehicles belonging to the fleeing Iraqi army. Following the Islamic State’s capture of the city, pressure on then Prime Minister Nuri al-Maliki to step down escalated quickly. The term “Sunni marginalisation” was coined as ISIS was seen as a direct result of Maliki’s political marginalisation of Sunnis. He was accused of undermining moderate political leaders, which opened the door for ISIS to emerge.
But does this all sound too familiar? Remember in 2006 when Al-Qaeda also had a strong foothold in Sunni provinces? During the Awakening Movement, Sunni tribal leaders were bribed to end the frequent attacks carried out against US and Iraqi military personnel. A monthly salary was dedicated to them in an attempt to have them aid in the fight against Al-Qaeda and its affiliates. Since this is not the first time Sunni extremists take shelter in Sunni provinces, one might ask why ISIS or other extremists enjoy a strong foothold in Sunni-inhabited areas.
1001 - 2
Sunnis have heavily depended on insurgency to demonstrate their discontent with a Shiite majority government. They deployed it as a negotiation card in which they can pressure their rivals to submit to their demands. This is partly drawn from a growing notion that they will be given an inferior status within future governments. However the fact remains, Iraq’s Sunnis need to take a stance and determine their role in a post-Saddam Iraq. This undoubtedly is a key step in moving the country forward. To date their stance has been one rife with negative actions, which have been detrimental to the political process. It has however, served Sunni interests as it forced the Shiites to accept them as an authoritative opposition rather than just a supplicant in the political process. Sunnis have always disrupted the political process one way or another. This persistent disruption has been one of the reasons the previous governments have failed in making any evident progress.
Before Maliki came to power, Sunnis boycotted the 2005 parliamentary election for no other reason but to disrupt the political process. Although snubbing the elections left them significantly underrepresented and weakened, the boycott was seen as a tactical triumph. When this blunder proved costly, Sunnis began to make amends as early as the October constitutional referendum in which a sizeable amount of Sunnis took part. Similarly in the 2010 elections, Sunni bloc National Dialogue Front (NDF) withdrew from the elections after protesting Saleh al-Mutlaq’s disqualification for having ties with the Ba’ath Party. In that election, it further proved how boycotting the 2005 elections was a costly mistake as NDF scrambled quickly to come back in the frame and take part in the elections. Whether the rationale behind boycotting the elections was US occupation or Iranian influence in Iraq, boycotting the elections had negative consequences that limited representation of the Sunni community.
When Sunni blocs did participate in the government, they still identified themselves as an opposition and functioned as a restraint on government actions bringing the political transformation close to collapse. They took hard-line positions against their political partners and were vocal in criticizing the government even though they were part of it. For example, Sunni blocs rejected any counterinsurgency action implemented by the government. Further, they consistently opposed voting on laws in parliamentary sessions because they believed it would be a political gain for the government. Some of these laws that were either delayed or opposed include voting on oil contracts, an infrastructure law, ratifying the budget, eradicating parliamentarian pensions, etc.
The majority Shia have only half the cabinet positions in the new Iraqi Government as well as the previous ones. How can the similar representation as the previous administration end the marginalisation rhetoric? Well, Sunni satisfaction lies in seeing faces that have strongly opposed the previous government come to power in Abadi’s newly formed government, i.e., current deputy prime minister Saleh Al-Mutlaq, vice president Ayad Allawi and Osama Al-Nujaifi. However, do these candidates actually represent the Sunni community?
1001
Not only has the Iraqi Government not politically marginalised Sunnis, but even culturally the government does not marginalise Sunnis since the Sunni Endowment, mosques, and schools are all generously federally funded. In an open letter earlier this year, Sunni Sheikh Khalid Al-Mulla believes his coreligionists are digging themselves into a hole: Sunnis boycott the political process, resort to terrorism, and further alienate themselves from their compatriots (all ethnic groups have been affected by Sunni extremism). Sunnis need to realize that terrorism is a temporary force and empowers them for a short time; terrorism cannot be contained and Sunnis, too, will die in the process and their towns will be demolished. As stated by Dr. Abbas Kadhim, “Perception trumps reality in Iraq,” and citizens blame Baghdad rather than local government for poor services. Sunnis need to accept Iraq’s math (Sunnis still enjoy more than fair share of representation in government), fully embrace the existing democratic process, save their own citizens’ lives by not housing foreign terrorists, preserve and improve their cities (insurgency has never improved a Sunni city), and be a part of what can be a prosperous nation with strong provincial governments.
quote:Prime Minister Haider al-Abadi’s proposed reform agenda was unanimously approved by the Council of Ministers on August 9. Below is a translation of the full text of the plan that has been submitted to the Council of Representatives for approval. The parliamentary session has been scheduled for August 11.
Text of the first package of reforms presented by Prime Minister Haidar al-Abadi in the special session of the Council of Ministers held on August 9, 2015 and which was voted on by the Council of Ministers unanimously.
After putting our trust in God, and in response to the sincere calls of the astute Marja’iya, which clearly called for political and administrative reform, and with respect for the will of our dear people’s legitimate claims, and in accordance with public interest, and based on Article 78 of the Constitution, we have ordered the adoption of the following reforms package:
Administrative Reform:
1) Comprehensive and immediate reduction in the number of security personnel for all state officials, including the three presidencies, ministers, members of parliament, special ranks, director generals, and governors and members of the provincial councils, and to continue identifying other privileges of state officials such as housing and vehicle privileges and reducing them to legal standards. The surplus [security personnel generated by this decision] would be reassigned to the Ministry of Defense and the Ministry of Interior to assist [the ministries] in carrying out their duties in the national defense of the homeland and the protection of citizens.
2) Cancellation of the vice president and deputy prime minister posts immediately.
3) Exclude all senior positions within independent bodies, deputy ministers, advisers and director generals from political and sectarian quotas. A professional committee appointed by the Prime Minister would oversee the selection of candidates based on competence and integrity, and relieve all those who do not have the required conditions to fulfill their duties.
4) Consolidate ministries and independent bodies to increase government efficiency and reduce costs.
5) Holding ministries and other departments not associated with a ministry to account through programs designed for this purpose. A committee evaluates their performance and submits periodic reports to the Prime Minister.
6) Cancellation of contracted advisor posts in ministries and limiting advisor posts in the three presidencies to five advisers each.
7) Revoke the [inequitable] differences in salaries through reform of salaries and allowance systems, and a new salary scale to be created within one month.
8) Cancellation of special provisions for the presidencies, bodies, state institutions and retirees, based on instructions issued by the Prime Minister that take into account fairness and professional competence.
9) Authorizing the Prime Minister to dismiss governors or heads of local councils and their members in cases of faulty performance or violation of applicable laws or corruption cases.
Financial Reform
1) Reforming the structure of expenses and revenues of the state through:
a.Tackling tax evasion both in terms of income tax and broadening the tax base, and the development of a system to prevent corruption and reduce the burden on the self-employed.
b. Application of fair customs tariffs at all border crossing points, including the Kurdistan Region crossing points; and the use of distinguished international companies in this field to prevent corruption and promote the national product; and prevent dumping in the Iraqi markets.
2) Lowering the upper limits of retired officials’ pensions and submitted a draft proposal, within one week, to correct wrong decisions taken previously.
Economic Reform
1) The Crisis Cell shall take the appropriate decisions to activate investment and stimulate the private sector through:
a. Activation of loans to stimulate the economy and reduce unemployment, both the loans endorsed by the cell in respect of loans allocated to the industrial sector and the agricultural sector and the housing sector amounting to 5 trillion dinars, and in respect of loans to support small projects amounting to 1 trillion dinars. The committee in charge shall develop appropriate mechanisms and submit its recommendations before the end of this week.
b. Carrying out the cabinet and the crisis cell’s decisions to pay the dues of private sector companies in an equitable manner to facilitate their work and create new jobs.
c. Completion of the payment term program prepared by the Ministry of Planning in cooperation with the Ministry of Finance within one week, and submitting it to the Crisis Cell for approval, in order to provide services to citizens.
2) Cancellation of all government contract exceptions, excluding current armament contracts in the Ministry of Defense, and authorizing the Prime Minister to grant emergency exceptions.
3) Activation of strategies prepared by state institutions, especially those that have been prepared in cooperation with international organizations.
Services
1) Creating a package of measures to resolve electricity problems in the areas of production, transmission and distribution, and collection, to be completed within two weeks.
2) The adoption of effective community-based monitoring program to detect any decline or failure in the delivery of services in order to hold the negligent accountable, which requires competent service collection, whether at the level of ministries, or local governments.
Combating Corruption
1) Activating the role of the Anti-Corruption Council, chaired by the Prime Minister, and the launch of a “where did you get this” campaign along with the other functions of the Council, and in cooperation with the judiciary.
2) Activating the role of regulatory institutions, identifying corrupt officials and establishing criteria for evaluating the performance of regulatory This requires activating the role of the National Integrity Commission, the reassessment of the offices of inspector generals, while focusing on the core functions of their offices to consolidate them and increase their efficiency.
3) Opening past and current corruption cases under the supervision of a supreme committee composed of specialists to combat corruption, and inviting the judiciary to approve a number of specialized judges, known for their integrity,to investigate and prosecute corrupt officials,and set a time limit to resolve the issues according to the law.
These decisions, which we are launching today, are the first batch of measures along the path of reform that we seek, and the fight against corruption. With the passage of this package, we will take the necessary measures to implement them.
God is the arbiter of success.
Dr. Haider al-Abadi
Prime Minister
08/09/2015
twitter:IraqiSecurity twitterde op zondag 09-08-2015 om 16:55:25"If the Hashd is accused of being militias, then we Christians are militias and are proud" - Rayan al-Kaldani http://t.co/AZStrMeVAu reageer retweet
Die kerel spreekt niet voor ons hequote:Op dinsdag 11 augustus 2015 00:51 schreef Smack-a-jack het volgende:
twitter:IraqiSecurity twitterde op zondag 09-08-2015 om 16:55:25"If the Hashd is accused of being militias, then we Christians are militias and are proud" - Rayan al-Kaldani http://t.co/AZStrMeVAu reageer retweet
Iedereen spreekt voor zichzelf. jij dus ook.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:45 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Die kerel spreekt niet voor ons he
En nu een geloofwaardig bron, dat cijfer zie je nergens terug bij andere bronnenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 18:39 schreef Smack-a-jack het volgende:
[..]
Dan ben je of blind, of baathi. Ik hoop dat je het eerste bent.
[..]
Niemand spreekt voor "ons", wat dat ook moge zijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:45 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Die kerel spreekt niet voor ons he
Jij vind de institute for gulf affairs geen geloofwaardige bron?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 23:03 schreef lDDQD het volgende:
[..]
En nu een geloofwaardig bron, dat cijfer zie je nergens terug bij andere bronnen
quote:Iraakse parlement stemt in met hervormingsplannen
Het Iraakse parlement heeft dinsdag unaniem ingestemd met hervormingen die een eind moeten maken aan corruptie en onnodige overheidsuitgaven. Ook worden overheidsposities geschrapt, waaronder die van de derde vicepresident en derde vicepremier. Het regeringsbeleid van premier Haider al-Abadi werd zonder debat aangenomen.
11 augustus 2015, 19:14
- Bron: ANP, redactie
Irak wordt geregeerd door zoveel leiders vanwege de verschillende etnische groepen in het land. Er zijn daarom één soennitische en twee sjiitische vicepresidenten en één soennitische, één sjiitische en één Koerdische vicepremier. De dubbele regeringsfuncties worden veel bekritiseerd, omdat het systeem corruptie in de hand zou werken en ongekwalificeerde kandidaten zou opleveren, schrijft de BBC.
Geen bonussen meer
Naast het opheffen van dubbele functies wil de regering ook bepaalde overheidsposities opvullen met mensen die onafhankelijk zijn in de politiek en krijgen ambtenaren geen bonussen meer. Daarbij krijgt premier Abadi meer macht. Hij mag nu gouverneurs en hoofden van provinciale en lokale raden ontslaan. De belangrijkste geestelijk leider van Irak, groot-ayatollah Ali al-Sistani, heeft de hervormingen goedgekeurd.
De plannen moeten de nationale eenheid in Irak vergroten. De laatste tijd is er veel kritiek op de regering. Enkele redenen zijn corruptie en de onbetrouwbare elektriciteitsvoorziening in het land. Irakezen hebben door de slechte voorzieningen soms maar een paar uur per dag stroom. Duizenden mensen gingen de straten van de hoofdstad Bagdad en andere steden op om de druk om te hervormen op te voeren.
Het vastblijven houden aan een falend systeem, ja dat is een streven naar succes.quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja oké. Het elimineren van leiders van andere groeperingen zal vast en zeker helpen. Zeker als de premier mensen van z'n eigen groep aan de macht stelt.
[ afbeelding ]
Je vergeet dat dit mensen zijn die terugverlangen naar een dictatuur in Irak. Mensen die per definitie tegen een vrij en democratisch Irak zijn vanwege hun sektarische denken. In Irak is de democratie eindelijk aan het rijpen. En dat doet deze mensen pijn. Want over een tijdje blijkt dat ze al die tijd fout hebben gezeten.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 03:21 schreef marsan het volgende:
[..]
Het vastblijven houden aan een falend systeem, ja dat is een streven naar succes.
Keep on dreaming.
Westerse media die terreur weer goed proberen te praten.quote:Islamitische Staat pleegt bomaanslag in Bagdad: 76 doden
door Laura Klompenhouwer en Philippus Zandstra
BUITENLAND Een met explosieven volgeladen koelvrachtwagen is vanochtend in Bagdad ontploft op een drukbezochte markt. Daarbij zijn tientallen doden gevallen. De verantwoordelijkheid is opgeëist door Islamitische Staat (IS).
Volgens persbureau Reuters kwamen bij de aanslag ten minste 76 mensen om het leven en raakten tweehonderd personen gewond. AP spreekt van 54 doden en 86 gewonden, een aantal dat door medisch personeel in de stad is bevestigd.
MILITAIREN WAREN DOELWIT
De aanslag vond plaats in Sadr City, een shi’itische sloppenwijk in de Iraakse hoofdstad. Een truck vol explosieven ontplofte midden op de drukbezochte Jameela-markt in de wijk, aldus de politiewoordvoerders.
In een verklaring op internet heeft IS de verantwoordelijkheid opgeëist. De sunnitische terreurgroep wilde met de aanslag soldaten en militieleden in de shi’itische wijk raken. IS heeft grote delen van noord- en westelijk Irak in handen.
Het is niet echt goedpraten, het laat vooral zien dat ISIS sjiieten probeert te slopenquote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:51 schreef Smack-a-jack het volgende:
[..]
Westerse media die terreur weer goed proberen te praten.
Al was het de regering die bommen dropte op Fallujah waren het allemaal burgerslachtoffers zeker.
Voor de geleerden onder ons. Maar de schrijver van dat artikel zegt daar dat ze soldaten en militieleden probeerden te raken. Alsof dat al die burgerdoden legitimeert. ISIS wilde ook geen soldaten of militieleden raken. Als ze dat wilden hadden ze een rekruteringscentrum kunnen aanvallen en niet een markt.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:59 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het is niet echt goedpraten, het laat vooral zien dat ISIS sjiieten probeert te slopen
quote:'Koerdische troepen in Irak aangevallen met gifgas'
Koerdische troepen in Irak zijn volgens bronnen binnen het Duitse leger aangevallen met gifgas.
Dat meldt AFP.
Koerdische strijders in Irak maakten eind juli bekend dat Islamitische Staat chemische wapens tegen hen inzet. Dit lijkt nu te worden bevestigd door het Duitse leger, dat de Koerden voorziet van militaire steun, zoals wapens en training.
Meer informatie volgt
twitter:TerreurMonitor twitterde op donderdag 13-08-2015 om 09:32:37Mogelijk een chemische aanval van Islamitische Staat #ISIS op Koerdische #Peshmerga troepen in #Makhmur in #Irak. http://t.co/RAFooowe5a reageer retweet
En dan hebben mensen nog het lef te claimen dat ISIS opkomt voor de soennieten die het o zo slecht hebben in Irak... Zijn de koerden geen soennieten dan?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:11 schreef UpsideDown het volgende:
[..]twitter:TerreurMonitor twitterde op donderdag 13-08-2015 om 09:32:37Mogelijk een chemische aanval van Islamitische Staat #ISIS op Koerdische #Peshmerga troepen in #Makhmur in #Irak. http://t.co/RAFooowe5a reageer retweet
Die ex-baathi bij ISIS weten wel hoe ze chemische wapens moeten gebruikenquote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:22 schreef Smack-a-jack het volgende:
[..]
En dan hebben mensen nog het lef te claimen dat ISIS opkomt voor de soennieten die het o zo slecht hebben in Irak... Zijn de koerden geen soennieten dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |