Update:quote:Een arrestant is zondagavond overleden nadat hij een dag ervoor in een politieauto onwel was geworden. Bij zijn aanhouding werd door agenten geweld gebruikt. De Rijksrecherche is een onderzoek gestart en ook de familie van Mitch Henriquez vraagt getuigen zich te melden.
,,Met pijn in mijn hart moest ik vandaag afscheid nemen van mijn lieve neefje," schrijft Mary Jacopucci-Wilson op Facebook. Ze hoorde vanmiddag dat haar neef, een 42-jarige Arubaan, tijdens een uitje 'door de politie in elkaar geslagen is'. ,,Ik vind dit niet kunnen. Mensen die deze toetakeling hebben gezien en hebben gefilmd: aub neem contact met ons op."
Het slachtoffer was bij familie op bezoek en bezocht zaterdagavond in het Haagse Zuiderpark het drukke Night at the Park, de betaalde tegenhanger van Parkpop. Rond 21.45uur werd hij gearresteerd omdat hij zou hebben geroepen dat hij een wapen had.
Dat ging niet zonder slag of stoot. Henriquez verzette zich en politiemedewerkers gebruikten geweld om de man onder controle te krijgen. Onderweg naar het bureau werd hij in de politiewagen plotseling onwel. Agenten startten meteen reanimatie, een ambulance bracht hem vervolgens in zeer kritieke toestand naar het ziekenhuis, aldus het OM in een verklaring over het incident.
Op videobeelden is echter te zien dat Henriquez op het terrein van het festival al onwel leek te zijn geworden. De man overleed een dag na zijn arrestatie in het ziekenhuis.
In het onderzoek van de rijksrecherche zal gekeken worden naar de oorzaak van het plotselinge hartfalen en een mogelijk verband met het toegepaste geweld tijdens de arrestatie van de Arubaan. De politie roept op om mensen die de arrestatie hebben gefilmd de beelden in te sturen en getuigen zich te melden.
In een inmiddels opgedoken filmpje is te zien hoe Henriquez op het terrein van Night in the Park al onwel lijkt te zijn geworden.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)dood-arrestant.dhtml
Rooie reporter :https://twitter.com/rooiereporter - Voor livestreams via periscope.quote:Het is aannemelijk dat de Arubaanse arrestant Mitch Henriquez is overleden aan zuurstofgebrek, dat waarschijnlijk is veroorzaakt door het politieoptreden. Dat zei hoofdofficier Kitty Nooy van het Openbaar Ministerie in Den Haag. Zij geeft een toelichting op de voorlopige bevindingen van het Rijksrecherche-onderzoek naar zijn dood.
De vijf agenten die betrokken waren bij de aanhouding zijn buiten functie gesteld, zei het hoofd van de politie in Den Haag, Paul van Musscher.
Zondag overleed de 42-jarige Mitch Henriquez uit Aruba na zijn arrestatie in het Haagse Zuiderpark. Een dag later dook een video op van de aanhouding, waarbij de man door meerdere agenten in bedwang werd gehouden. Hij was in Nederland op familiebezoek en bezocht het muziekfestival Night at the Park.
Sinds het overlijden van Henriquez is het enkele nachten onrustig geweest in de Schilderswijk.
http://nos.nl/artikel/204(...)r-politiegeweld.html
De nick?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 19:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik werk ook niet bij het bedrijf waar ik voor werk, dus dat zegt niet zo veel. Maar goed, het valt me op dat je in veel politietopics te vinden bent en daar eigenlijk altijd bijna a priori al aan de kant van de politie staat. En dat niet alleen, je hebt er ook een handje van om de andere kant meteen tuig van de richel te noemen. Het is ontzettend zwart-wit (of blauw-zwart ?) bij jou. De politie heeft het in jouw ogen eigenlijk altijd goed gedaan en de andere partij is tuig. Dat viel me gewoon op en vandaar mijn vraag.
Hoe lang gaat een kruik te water voor dat die barst?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 22:02 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Die Said die 4 maanden moet gaan brommen en 6000 euries moet betalen, is zo,n linkse rakker. Die zijn m,i nog veel erger dan extreem rechts tegenwoordig.![]()
![]()
Jij kent Said? Of verzin je maar wat?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 22:02 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Die Said die 4 maanden moet gaan brommen en 6000 euries moet betalen, is zo,n linkse rakker. Die zijn m,i nog veel erger dan extreem rechts tegenwoordig.![]()
![]()
Plaats eens een link ervan trots dat ik me niks koop voor iets op faceboek.quote:Op zondag 2 augustus 2015 09:02 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Z,n maatjes stonden voor de rechtbank in Den Haag huilie huilie te doen omdat ze hem vrij wilden hebben. Z,n maatjes van de actiegroep waar hij lid van is. Lees op facebook.
John, een tip: als je een stuk of twintig woorden in willekeurige volgorde achter elkaar zet, heb je nog geen zin.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 22:34 schreef john2406 het volgende:
Als vanuit daar wel snap je toch dat ze ergens iets laten liggen of een achterdeur spannewijd open laten staan of niet.
Die ene komma kan je je niet denken?quote:Op zondag 2 augustus 2015 16:17 schreef k_man het volgende:
[..]
John, een tip: als je een stuk of twintig woorden in willekeurige volgorde achter elkaar zet, heb je nog geen zin.
Je komt niet over alsof je wat tegen extreem rechts hebt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 22:02 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
![]()
Said? Welke said?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 22:02 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
![]()
Geenstijl heeft er, samen met wat anonieme bronnen, een uitgebreid stuk over geschreven:quote:Op zondag 2 augustus 2015 14:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Plaats eens een link ervan trots dat ik me niks koop voor iets op faceboek.
Inderdaad ik kon het niet, wist het ook niet, maar dan nog links zal zijn zwarte schapen hebben en rechts waarschijnlijk ook of niet?quote:Op maandag 3 augustus 2015 13:54 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Geenstijl heeft er, samen met wat anonieme bronnen, een uitgebreid stuk over geschreven:
http://www.geenstijl.nl/m(...)_roustayar_hold.html
Bevat veel links en dergelijke, en ziet er behoorlijk accuraat uit.
Absoluut waar, dat ontken ik ook nergens! Ik gaf alleen het artikel door ter informatiequote:Op maandag 3 augustus 2015 16:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Inderdaad ik kon het niet, wist het ook niet, maar dan nog links zal zijn zwarte schapen hebben en rechts waarschijnlijk ook of niet?
Het is nog steeds een totaal onbegrijpelijke zin. Dat heeft niks te maken met de interpunctie.quote:Op maandag 3 augustus 2015 12:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die ene komma kan je je niet denken?
Moet ik je dan ook nog de plaats aanwijzen waar ik die zou zetten?
Als vanuit daar wel, snap je toch dat ze ergens iets laten liggen of een achterdeur spannewijd open laten staan of niet.
Nou ja op het eind zou ik ook nog een vraagteken zetten,bij mijn spelingsvouten.
Waar een wil is is een weg!quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:06 schreef k_man het volgende:
[..]
Het is nog steeds een totaal onbegrijpelijke zin. Dat heeft niks te maken met de interpunctie.
Wat je ervan moet denken? Dat bepaal je zelf. Dat kunnen wij niet voor je invullen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 00:15 schreef john2406 het volgende:
NWS / Weer man overleden door nekklem?
Houdt het nou echt niet op of wat moet ik hiervan denken?
Ik weet nog niet wat ik doe, als er toevallig iets leuks op is zal ik wel kijken naar de tv.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:39 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Wat je ervan moet denken? Dat bepaal je zelf. Dat kunnen wij niet voor je invullen.
Kijk je vanavond wel even naar de tv? Er worden weer 10 relschoppers in beeld gebracht die nog geen nekklem hebben gekregen en dus nog vrij op straat rondlopen. Name and shame them.
Welk programma?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:39 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Wat je ervan moet denken? Dat bepaal je zelf. Dat kunnen wij niet voor je invullen.
Kijk je vanavond wel even naar de tv? Er worden weer 10 relschoppers in beeld gebracht die nog geen nekklem hebben gekregen en dus nog vrij op straat rondlopen. Name and shame them.
bronquote:Politie kan omstreden nekklem voorlopig blijven gebruiken
De politie kan in ieder geval voorlopig de nekklem blijven toepassen. Dat is de uitkomst van een kort geding dat activist Frank van der Linde tegen de Staat had aangespannen.
Volgens de rechter kan niet worden geconcludeerd dat de toepassing van een nekklem altijd onrechtmatig is.
De politie mag gepast geweld gebruiken. Of dat geweld gerechtvaardigd en proportioneel was, moet in individuele gevallen beoordeeld worden.
Momenteel loopt er een onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie naar het gebruik van de nekklem. Het is aan de minister om op basis van de bevindingen van dit rapport al dan niet actie te ondernemen, een rechter kan daar niet op vooruit lopen, oordeelt de rechtbank.
Niet getraind
Van der Linde, die zelf ervaringen heeft met de nekklem, had een verbod geëist op het gebruik van de techniek, die wel wordt toegepast maar niet aangeleerd of getraind.
De landsadvocaat betoogde dat de nekklem alleen in zeer uitzonderlijke gevallen wordt toegepast en dat hij bewust niet wordt aangeleerd, zodat de techniek alleen als laatste redmiddel wordt toegepast.
Teleurgesteld
Van der Linde reageert teleurgesteld op de uitkomst van het kort geding. ''Je krijgt het gevoel dat er nog meer doden moeten vallen voordat er bezinning komt over waar we eigenlijk mee bezig zijn.''
Begin van de zomer overleed de Arubaan Mitch Henriquez. Dat kwam hoogstwaarschijnlijk door zuurstofgebrek nadat hij was gearresteerd bij een muziekfestival in het Haagse Zuiderpark. Bij zijn arrestatie werd de nekklem gebruikt.
Van der Linde begint een crowdfundingactie: hij moet de proceskosten betalen, oordeelde de rechter, en daar heeft hij geld voor nodig. Het gaat om 1400 euro.
Wat de fuk is dit voor zin man? Ga anders even Nederlands spreken ofzo.quote:Op maandag 3 augustus 2015 12:39 schreef john2406 het volgende:
Als vanuit daar wel, snap je toch dat ze ergens iets laten liggen of een achterdeur spannewijd open laten staan of niet.
quote:Henriquez "gigantisch mishandeld"
De Arubaan Mitch Henriquez,die in
juni overleed door politiegeweld,had na
zijn arrestatie onder meer een gebroken
strottenhoofd.Dat staat volgens de
advocaat van de nabestaanden in het
rapport van de Rijksrecherche.
Hij vertelde erover op televisie bij
Pauw.Henriquez is volgens hem door de
Haagse politie "gigantisch mishandeld".
De Arubaan had bloeduitstoringen bij
zijn slaap,neus en geslachtsdeel.