17 juli
quote:
PURMEREND - Een man heeft vrijdagmiddag op het Wormerplein in Purmerend een vermoedelijke hartstilstand gehad toen hij werd aangehouden door de politie. Het slachtoffer is gereanimeerd en inmiddels overgebracht naar het ziekenhuis.
Het slachtoffer zou volgens een omstander eerst staande zijn gehouden door de politie, maar vervolgens werd hij door meerdere agenten aangehouden. Wat er precies is gebeurd, is onbekend.
[update 15.30 uur]
De politie meldt aan Dichtbij dat agenten rond 14.10 uur melding kregen van overlast op het Wormerplein. Eenmaal ter plaatse bleek dat de man de boel bij elkaar aan het schreeuwen was. Bij de aanhouding werd de man echter onwel en is vervolgens gereanimeerd. Daarna is hij overgebracht naar het ziekenhuis.
http://www.dichtbij.nl/wa(...)ing-wormerplein.aspx20 juli
quote:
PURMEREND - Volgens het Openbaar Ministerie (OM) zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er bij de aanhouding op het Wormerplein in Purmerend vrijdagmiddag een nekklem is gebruikt. De arrestant raakte na de aanhouding onwel en moest ter plaatse worden gereanimeerd.
Een woordvoerster laat aan Dichtbij weten dat de man op dit moment nog op de intensive care ligt: ''Een arts heeft laten weten dat de man op dit moment niet in levensgevaar is.''
De rijksrecherche doet momenteel uitgebreid onderzoek naar de omstandigheden waaronder de aanhouding is verricht.
http://www.dichtbij.nl/wa(...)ing-wormerplein.aspxVerhaal van een ooggetuige
quote:
Ik heb alles van het begin tot einde gezien,
Man 40jr oud. (gehoord van ziekenhuis)
160/170 lang en loopt er een beetje slordig gekleed dronken sloffend bij.
Man is in zijn eentje en soms luidruchtig, vormt verder totaal geen direct gevaar, alleen flink aangeschoten door alcohol, holland kreten 2-1 heeeeen...
Rode voetbalvlag slordig uit zijkant van zijn broek en erg goedkope gekreukelde oranje (voetbal) pet op.
Bestwel een bovenmiddelmatige bolle ''bierbuik' en de man maakt een verwarde, slome, dronken indruk en heeft verder niemand met 1 vinger aangeraakt.
De man zat eerst 5 minuten op een bankje met zo af en toe luide kreten in de voetbal sfeer.(Holland etc.)
De man was uit zichzelf het plein aan het verlaten toen de 2 opgeroepen agenten hem zagen lopen..
De 2 agenten benaderen de man, en de man zegt op normale toon uit zichzelf: ''Ik ga al...'' en de man is daarna 2 keer luidruchtig met: ''Ik ga toch al... en ''Ik ga niet akkoord'' als hij hoort dat hij meemoet
(dit alles duurt 10 a 20 seconden)
1 agent probeert zijn pols te pakken,(omdat de man wel van straat moet want in je eentje dronken luid korte voetbalkreten zingen kan natuurlijk niet om 14.30 smiddags op een plein vol winkels die open zijn)
maar de man werkt niet direct mee en trekt zijn pols weer los.
De 2 agenten duiken meteen vol boven op de man en hij valt hard voorover op de grond, de vrouwelijke agente verliest meteen haar evenwicht en valt zittend achterover op haar kont (niet al te hard hoor).
De andere agent paste meteen een nekklem toe en hield deze vast (+/- 4 minuten) tot de man niet meer bewoog en tegelijkertijd de versterking aan was gekomen van nog 2 agenten, die niet meer hoefde te helpen,
want de man was bewusteloos (zonder hartslag).
De vrouwelijke agent was meteen weer opgestaan nadat zei haar evenwicht verloor en achterover viel en probeerde daarna weer zijn lichaam in bedwang te houden door op hem te liggen.
omdat de verdachte probeerde tegen te stribbelen. De verdachte gaf daarna met al zijn kracht nog 1 spartel en vlak daarna beweeog de man niet meer.
2 andere agenten naderen en toen liet de nekklem agent wat los en kwam hij er achter dat hij te hard had geknepen.
De politieagenten proberen om beurten de man die al +/-1 minuut niet bewoog te reanimeren middels borstdrukken.
Dit duurt 5 a 6 minuten tot er 2 ambulances arriveren.
Het borstdrukken gaat daarna nog 4 a 5 minuten door tot de man kennelijk weer een harslag krijgt en +/- 3 a 4 minuten later de ambulance ingaat middels een tweedelige ''brancard''.
Eigen conclusie:
De 2 agenten hadden ''alle'' tijd om heel eventjes te wachten op versterking, omdat de man +/-90 kg woog en bestwel fink beschonken was en hadden hem niet meteen hoeven te bespringen.
De vrouwelijke agente is vrij tenger en dit was duidelijk een verkeerd ingeschate situatie van de agenten om de aangeschoten/dronken man even met zijn tween op een veilige manier te overmeesteren.
Het lijkt mij dat als je een dronken man vrijwel meteen met zijn tweeen gaat bespringen hij niet meteen zal meewerken.
De ''tengere''vrouwelijke agent stond met haar handen in haar zei hopeloos toe te kijken wat er zojuist allemaal gebeurd was toen de man zonder hartslag op de grond lag en gereanimeerd werd.
Ik heb nog nooit in mijn leven een melding gemaakt van opgepast gedrag van wie dan ook, maar een politiearrestant (bijna) vermoorden omdat hij alleen dronken en luidruchtig is kan echt niet.
Ik vind dat de agent die de man bij zijn nek heeft gepakt, totaal verkeerd heeft gehandeld door niet eventjes simpel (vrij kort max 1 minuut) op versterking te wachten.
De man was 2 keer luid met: Ik ga al.. en ook 1 keer zachtjes aardig met: Ik ga wel....in de kort +/- max 10 seconden durende woordenwisseling voordat hij met zij gezicht vooruit op de grond gesmeten werd.
Door de nekklem agent heeft de man zeker 10 minuten geen hartslag gehad wat natuurlijk niet gezond kan zijn.
De verdachte verdiende dit totaal niet omdat hij al verzwakt was door de drank en hij alleen verbaal luid was.
Dan hoor je in mijn ogen niet zo erg grof behandeld te worden met een grote kans op de dood tot gevolg, heel erg vind ik dit om dit zo van begin tot eind te zien gebeuren.
Wil graag weten of de man nog leeft weet iemand iets???
Groeten
Bron:
Mogelijke ooggetuige via FBVandaag overleden, gehoord van een vriend. Was tevens een maat van mij van vroeger, gast deed geen vlieg kwaad.
[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 04-08-2015 13:06:23 (Bron toegevoegd) ]