Ik natuurlijk soberso van de plaatselijke delicatessen proeven. Maar daar wil ik niet al te vroeg mee beginnen. Ik wil eerst wat dingen bezoeken.quote:
Kijk anders hier eens: http://www.lonelyplanet.com/bulgaria/sofia/things-to-doquote:Op vrijdag 31 juli 2015 16:21 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik natuurlijk soberso van de plaatselijke delicatessen proeven. Maar daar wil ik niet al te vroeg mee beginnen. Ik wil eerst wat dingen bezoeken.
Waar delicatessen staan, lees: dames.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 16:21 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik natuurlijk soberso van de plaatselijke delicatessen proeven. Maar daar wil ik niet al te vroeg mee beginnen. Ik wil eerst wat dingen bezoeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Teis91 op 01-08-2015 03:05:07 ]FR1908
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:04 schreef Dven het volgende:
Valt weinig bijzonders te doen. Best maar een stuk in je kraag zuipen.
Rila is geen optie wanneer je er maar een dag bent. Sowieso ook niet zo heel bijzonder.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 02:57 schreef Teis91 het volgende:
Ik ga er over twee weken zelf ook heen en heb deze dingen uitgezocht:Deze route maar wandelen dan!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Enige leuke aan die stad is dat je er bijzonder goed op stap kunt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:08 schreef Hallojo het volgende:
[..]![]()
Dan maar een beetje rondwandelen en een kroeg induiken.
Ziet er wel tof uit ja. Kan je daar makkelijk komen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:22 schreef simonblue het volgende:
Als je meer van de natuur houdt dan van oude gebouwen, kun je ook nog naar de Mount Vitosha en de Stoen River: http://www.tripadvisor.nl(...)ia_Sofia_Region.html
Omdat ik zondag weer terug moet en het vliegtuig gaat al 's morgens vroeg.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:45 schreef Dven het volgende:
Waarom zit je eigenlijk één dag in Sofia?
quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 02:57 schreef Teis91 het volgende:
Ik ga er over twee weken zelf ook heen en heb deze dingen uitgezocht:Hoe was het?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Ik vond Sofia een erg toffe stad, vriendelijke mensen en genoeg te zien voor een dag. Jij al geweest?quote:
Ik ga morgenquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:37 schreef Teis91 het volgende:
[..]
Ik vond Sofia een erg toffe stad, vriendelijke mensen en genoeg te zien voor een dag. Jij al geweest?
Je hebt een beetje de pech dat het kutweer wordt op de Balkan. Zou lekker een beetje in het oude centrum blijven hangen. Studenskigrad (Studentenstad) is misschien ook al tot leven gekomen. De wijk zit zoals de naam al zegt boordevol studenten en er is altijd ergens wel iets tofs te doen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:47 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik ga morgenWelke dingen mag ik niet missen?
Morgen 21 graden en bewolkt zegt mijn weerbericht. Zo lang het niet gaat regenen is dat primaquote:Op vrijdag 25 september 2015 10:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Je hebt een beetje de pech dat het kutweer wordt op de Balkan. Zou lekker een beetje in het oude centrum blijven hangen. Studenskigrad (Studentenstad) is misschien ook al tot leven gekomen. De wijk zit zoals de naam al zegt boordevol studenten en er is altijd ergens wel iets tofs te doen.
Er zijn meer taxi's dan mensen in Bulgarijequote:Op vrijdag 25 september 2015 10:16 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Morgen 21 graden en bewolkt zegt mijn weerbericht. Zo lang het niet gaat regenen is dat prima![]()
Mijn hotel zit in het centrum, dus ik zal daar wel rond gaan hangen.
Zondagochtend om 5:00 uur moet ik alweer naar het vliegveldZijn er nog een beetje taxi's te krijgen rond die tijd?
Wizzair inderdaad. Metro zat ik al aan te denken maar wordt krap aan. Het vliegtuig gaat om 6:30 uur de lucht in, vanaf terminal 1.quote:Op vrijdag 25 september 2015 10:31 schreef Dven het volgende:
[..]
Er zijn meer taxi's dan mensen in BulgarijeKies wel OK Taxi. Of laat je hotel er eentje bestellen (mits degelijk hotel
) De metro gaat ook vanaf 05.00. Misschien kan je daarvoor kijken. Al vlieg je gezien het uur waarschijnlijk met Wizzair? Metrohalte is namelijk bij de andere terminal. Moet je nog even een gratis hubje pakken naar de juiste terminal.
De kathedraal en het nationale theater vond ik mooi. Sla het cultuurpaleis trouwens maar over, dat is echt helemaal nietsquote:Op vrijdag 25 september 2015 09:47 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik ga morgenWelke dingen mag ik niet missen?
Ik dacht dat Vitosha alleen maar winkels was. Maar zo te horen is het daar 's avonds goed toevenquote:Op vrijdag 25 september 2015 14:36 schreef Teis91 het volgende:
[..]
De kathedraal en het nationale theater vond ik mooi. Sla het cultuurpaleis trouwens maar over, dat is echt helemaal nietsVerder gewoon een beetje door het centrum heen lopen, vond het s'avonds op de Vitosha Boulevard wel gezellig
Dat was ooit het geval, nu zijn het vooral cafeetjes en restaurantjes. Je hebt ook leuke tentjes op Neofit Rilski en Tsar Shsihman. Lavanda was erg lekker afgelopen maand.quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik dacht dat Vitosha alleen maar winkels was. Maar zo te horen is het daar 's avonds goed toeven
In de bergen?quote:Op zaterdag 26 september 2015 16:05 schreef Hallojo het volgende:
Fucking hele dag regen. Dan maar bier drinken op Vitosha.
Vitosha blvdquote:
Ik ook weerquote:
Ik ben afgelopen december nog een keer een weekend geweestquote:Op maandag 3 oktober 2016 00:54 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Die ene dag is je dus goed bevallen. Ondanks de regen.
Wanneer ga je?
Dan heb je vast aanraders. Heb me er verder eigenlijk nog niet zo in verdiept, maar begreep al wel dat er niet zoveel te doen is.quote:Op maandag 3 oktober 2016 00:55 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik ben afgelopen december nog een keer een weekend geweestEind november ga ik weer terug voor een zaterdagavond stappen.
Er is inderdaad niet zo heel veel te doenquote:Op maandag 3 oktober 2016 01:04 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dan heb je vast aanraders. Heb me er verder eigenlijk nog niet zo in verdiept, maar begreep al wel dat er niet zoveel te doen is.Ik weet niet of ik op stap ga.
Nou ja, dat is op zich ook geen probleem natuurlijk.quote:Op maandag 3 oktober 2016 01:16 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Er is inderdaad niet zo heel veel te doenPaar mooie kerkjes en dan houdt het wel op. En Vitosha Boulevard is wel leuk om even overheen te flaneren
Kroegbezoek wordt wel noodzakelijk, denk ik.
Weinig zaken die dicht zijn het het weekend. Ik snap alleen niet zo goed wat je in Sofia moet willen zoeken.quote:Op maandag 3 oktober 2016 01:22 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Nou ja, dat is op zich ook geen probleem natuurlijk.Ik ben er van zaterdagavond tot en met maandag, dan zijn er misschien ook nog wel veel dingen dicht? Ach ik zal me er best 2 dagen kunnen vermaken gok ik.
Minst boeiende stukje Bulgarije. Er wonen ook alleen maar mensen omdat het toevallig de hoofdstad is en daar de hoogste lonen worden betaald. Zelfs de meeste Bulgaren zelf moeten helemaal niets van Sofia hebbenquote:Op maandag 3 oktober 2016 07:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoor er eigenlijk alleen maar slechte verhalen over. Hoe is jullie ervaring?
Goedkoop drinken daargelaten. Vind ik minder interessant.
Ik heb een paar dagen vrij en wilde er nog even uit dit jaar, maar heb al best veel geld uitgegeven aan reizen en deze tickets waren goedkoop. En ja ik weet dat het geen geweldige stad is, maar ik vermoed dat ik me er best 2 dagen kan vermaken.quote:Op maandag 3 oktober 2016 07:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Weinig zaken die dicht zijn het het weekend. Ik snap alleen niet zo goed wat je in Sofia moet willen zoeken.
Bazentip : Pak de bus/trein/taxi naar Veliko Tarnovoquote:Op maandag 3 oktober 2016 12:15 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik heb een paar dagen vrij en wilde er nog even uit dit jaar, maar heb al best veel geld uitgegeven aan reizen en deze tickets waren goedkoop. En ja ik weet dat het geen geweldige stad is, maar ik vermoed dat ik me er best 2 dagen kan vermaken.
Lol zou een keer naar je toe liften toch? Maar neuh, dat is een hele dag heen en terug reizen joh.quote:Op maandag 3 oktober 2016 13:00 schreef Dven het volgende:
[..]
Bazentip : Pak de bus/trein/taxi naar Veliko Tarnovo
Geen ervaringen, wanneer ga je?quote:Op maandag 3 oktober 2016 16:22 schreef Loll het volgende:
Ook ik ben de binnenkort een paar dagen in Sofia. Ik zag op de site van het hostel dat je ook ergens een schietbaan hebt zitten in Sofia. Iemand daar ervaringen mee?
18 tot 22 oktoberquote:Op maandag 3 oktober 2016 21:39 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol zou een keer naar je toe liften toch? Maar neuh, dat is een hele dag heen en terug reizen joh.
[..]
Geen ervaringen, wanneer ga je?
Dan kom ik ja aflossen.quote:Op maandag 3 oktober 2016 23:43 schreef Loll het volgende:
[..]
18 tot 22 oktoberde tickets waren goedkoop naar Sofia
Kings of Shooting bedoel je? Hip en duur. Wat mij betreft de 50 euro niet waard maar aangezien je in NL niet zo gemakkelijk met een AK o.i.d. kan schieten voor jou waarschijnlijk welquote:Op maandag 3 oktober 2016 16:22 schreef Loll het volgende:
Ook ik ben de binnenkort een paar dagen in Sofia. Ik zag op de site van het hostel dat je ook ergens een schietbaan hebt zitten in Sofia. Iemand daar ervaringen mee?
5 uurtjes in totaal joh, is nietsquote:Op maandag 3 oktober 2016 21:39 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol zou een keer naar je toe liften toch? Maar neuh, dat is een hele dag heen en terug reizen joh.
[..]
Geen ervaringen, wanneer ga je?
Klopt idd het ging vooral om de AK47quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 10:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Kings of Shooting bedoel je? Hip en duur. Wat mij betreft de 50 euro niet waard maar aangezien je in NL niet zo gemakkelijk met een AK o.i.d. kan schieten voor jou waarschijnlijk wel
Ik heb geen tips.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:19 schreef Loll het volgende:
[..]
Klopt idd het ging vooral om de AK47Heb jij nog tips voor sofia mbt tot het nacht leven? En nog tips voor activiteiten overdag? Misschien weet Liesje ook nog wel wat leuks
Nee niet echt. Enige wat ik doe als io in Sofia ben is proberen er zo snel mogelijk weer uit te geraken. Maar uitgaan moet er wel lukken. Dat ligt op de Balkan sowieso op een veel hoger niveau dan Nederland.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:19 schreef Loll het volgende:
[..]
Klopt idd het ging vooral om de AK47Heb jij nog tips voor sofia mbt tot het nacht leven? En nog tips voor activiteiten overdag? Misschien weet Liesje ook nog wel wat leuks
Charleroi is helaas kut. Ik vlieg eind november vanaf Eindhoven voor ¤ 23,00.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 17:53 schreef Dven het volgende:
Voor 16 euro retourtjes naar sofia vanaf charleroi eind november
Denk dat het welvaartsniveau in Bulgarije nog hoger is dan in Charleroi.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 23:18 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Charleroi is helaas kut. Ik vlieg eind november vanaf Eindhoven voor ¤ 23,00.
Maar het vliegveld ligt wel lekker dichtbij de stad.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 23:49 schreef MCH het volgende:
[..]
Denk dat het welvaartsniveau in Bulgarije nog hoger is dan in Charleroi.
Had ik ook de eerste keerquote:
quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 00:36 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Had ik ook de eerste keerProtip: In geval van regen de kroeg in en zuipen.
Eerste regendag de kroeg in en de tweede regendag uitbrakken in het water.quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 00:55 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Of lekker warm zwemmen en in bad.
Same here en natuurlijk is er weer geen waterpark/zwembad daar 😂. Hopelijk trekt het weer nog een beetje bij.quote:
Volgende keer toch maar naar Boedapest?quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 10:43 schreef Loll het volgende:
[..]
Same here en natuurlijk is er weer geen waterpark/zwembad daar 😂. Hopelijk trekt het weer nog een beetje bij.
Niet echt de tijd van het jaar voor. 's Zomers de hitte ontvluchten (zover die in Sofia al bestaat..) en 's winters wintersporten. Maar je zit nu precirs in één van die 4 maanden van het jaar dat het niet warm of koud isquote:Op vrijdag 14 oktober 2016 22:22 schreef liesje1979 het volgende:
Wil misschien wel even op The Vitosha Mountain kijken, iemand daar al eens geweest?
Mee eens. Het is nu gewoon kut weer daar. Als het koud is kun (kon - het is wel erg lang geleden dat ik dat gedaan heb) je wintersporten en in de zomer kun je wat verkoeling opzoeken. Nu is het alleen nat en koud.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 17:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Niet echt de tijd van het jaar voor. 's Zomers de hitte ontvluchten (zover die in Sofia al bestaat..) en 's winters wintersporten. Maar je zit nu precirs in één van die 4 maanden van het jaar dat het niet warm of koud is
Ja daarom ga ik ook naar Sofia en niet naar een andere Europese stad op mijn wensenlijst.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 17:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Niet echt de tijd van het jaar voor. 's Zomers de hitte ontvluchten (zover die in Sofia al bestaat..) en 's winters wintersporten. Maar je zit nu precirs in één van die 4 maanden van het jaar dat het niet warm of koud is
Ja is allemaal wel goed te doen maar het is gewoon een beetje guur. De koudste oktober die ik in 5 jaar heb meegemaakt. Boven op Vitosha zit je met gevoelstemperaturen rond het vriespunt. Niet het soort weer om even lekker op een berg te gaan wandelenquote:Op zaterdag 15 oktober 2016 22:07 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ja daarom ga ik ook naar Sofia en niet naar een andere Europese stad op mijn wensenlijst.
Maar uitzicht is wel tof toch? En herfstkleuren?
Dven toch, ik ben niet van plan uren te gaan wandelen daar, gekkie!quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 22:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja is allemaal wel goed te doen maar het is gewoon een beetje guur. De koudste oktober die ik in 5 jaar heb meegemaakt. Boven op Vitosha zit je met gevoelstemperaturen rond het vriespunt. Niet het soort weer om even lekker op een berg te gaan wandelen
Op zaterdag heen en op zondag terug.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 23:00 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Wow. Ik heb geen vrije dagen meer dit jaar anders zou ik gelijk boeken
quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 22:40 schreef Loll het volgende:
Eerste ervaring goedkoop eten en wat ben ik blij dat ik in Nederland woon. Je hebt steden als Zoetermeer Almere Lelystad of Tilburg (woon zelf niet in dit rijtje) maar vergeleken met Sofia zijn die steden wonderschoon en netjes onderhouden. Al heeft het met het Sovjet tijdperk toch wel een klein beetje charme.
Dat vind ik dan weer zonde. Ik wil minimaal één volle dag hebben. Maar ik ben me nu weer aan het inlezen over Moskou. Staat ook hoog op het verlanglijstjequote:Op zondag 16 oktober 2016 00:09 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Op zaterdag heen en op zondag terug.
O ja, die gedachte bekruipt mij ook vaak nu ik weer in zo'n netjes onderhouden Nederlandse stad woon, maar gelukkig niet eentje uit het genoemde rijtjequote:Op dinsdag 18 oktober 2016 22:40 schreef Loll het volgende:
Eerste ervaring goedkoop eten en wat ben ik blij dat ik in Nederland woon. Je hebt steden als Zoetermeer Almere Lelystad of Tilburg (woon zelf niet in dit rijtje) maar vergeleken met Sofia zijn die steden wonderschoon en netjes onderhouden. Al heeft het met het Sovjet tijdperk toch wel een klein beetje charme.
Moskou is zo duurquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 22:44 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer zonde. Ik wil minimaal één volle dag hebben. Maar ik ben me nu weer aan het inlezen over Moskou. Staat ook hoog op het verlanglijstje
Visum is al meer dan ¤ 100. En de vluchten zijn ook niet zo goedkoop.quote:
Klinkt als een hoop gezoek. Waarom moest er zelfs een taxi aan te pas komen om een restaurant te vinden? Zijn die zo dun gezaaid in Sofia? Of wilde je naar een specifieke tent?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 22:57 schreef Loll het volgende:
Ben vandaag aangekomen op de wonderschone airportSlaapplaats opgezocht en wat eten gekocht en een restaurant opgezocht, 1:15 uur gezocht en uiteindelijk via een taxi terecht gekomen. Restaurant Divaka (internationale naam) heerlijk gegeten en waren per man iets van 15 euro per man kwijt aan eten en best gek gedaan daar
![]()
En idd je gaat Nederland echt meer waarderen
Ik zou graag in Hotel Ukraina willen logeren. Het hotel waar vroeger standaard elke gast werd afgeluisterd, in een fraai Stalin-wolkenkrabbertje. Maar dat is tegenwoordig een Radisson en fucking duur.quote:
We waren er langs gelopen omdat in de map voor toeristen de internationale naam staat en op de gevel de Bulgaarse. Verder stond hij er 3x op en had het maar 1 filiaal. En de taxi hebben we gepakt omdat we er helemaal klaar mee waren.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 23:00 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Klinkt als een hoop gezoek. Waarom moest er zelfs een taxi aan te pas komen om een restaurant te vinden? Zijn die zo dun gezaaid in Sofia? Of wilde je naar een specifieke tent?
Jullie blijven best lang, tot zaterdag toch? Ga je ook nog iets buiten de stad doen? En het weer valt ook mee he? Wordt ook nog wat beter zag ik.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 00:11 schreef Loll het volgende:
Wat ik tot nu aan positieve dingen vind zijn leuke winkeltjes je komt niet zoveel ketens tegen. En het eten was dus goed en goedkoop. Evenals het bier en de drankjesmorgen gaan we een pubcrawl doen kijken hoe dat bevalt.
Het is al een maand te koud. Weer valt helemaal niet meequote:Op woensdag 19 oktober 2016 00:17 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Jullie blijven best lang, tot zaterdag toch? Ga je ook nog iets buiten de stad doen? En het weer valt ook mee he? Wordt ook nog wat beter zag ik.
Waarom?quote:
Opeens veel langer wachten bij de gate op vliegveld Eindhoven.... Om het kwartier zeuren ze via de intercom of je krasloten wilt kopen of cosmetica en verder crossen ze de hele tijd met karretjes eten door het vliegtuig en word er gevraagd of je wat wilt. Verder vond ik vliegveld Eindhoven helemaal niks maar dat is natuurlijk niet de schuld van Ryanair.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 08:21 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Waarom?Ik moet over een paar weken ook de heenweg met Ryanair
Was het eten uiteindelijk wel goed?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 00:05 schreef Loll het volgende:
[..]
We waren er langs gelopen omdat in de map voor toeristen de internationale naam staat en op de gevel de Bulgaarse. Verder stond hij er 3x op en had het maar 1 filiaal. En de taxi hebben we gepakt omdat we er helemaal klaar mee waren.
Heeft heerlijk gesmaakt 👌quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Was het eten uiteindelijk wel goed?
Nu hopen dat je maar geen voedselvergiftiging opgelopen hebt.quote:
Want daar heb jij vaak last van in Bulgarije?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:05 schreef Dven het volgende:
[..]
Nu hopen dat je maar geen voedselvergiftiging opgelopen hebt.
Wekelijks. Niet te vertrouwen.Wordt niet voor niets het India van Europa genoemd.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:07 schreef MCH het volgende:
[..]
Want daar heb jij vaak last van in Bulgarije?
Heftig zeg, lees je dit Liesje?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Wekelijks. Niet te vertrouwen.Wordt niet voor niets het India van Europa genoemd.
Beste kan men gewoon naar goed Bulgaars gebruik op een dieet van rakia leven.quote:
Ben je misschien op heel weinig andere plekken geweest?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:20 schreef Sarasi het volgende:
Ik vond Sofia echt prachtig. Lieve mensen, prachtige stad wb architectuur en geschiedenis, erg indrukwekkend om alle invloeden van het communisme te zien, geweldig eten, rakia...![]()
Het is mijn nieuwe lievelingsstad, eigenlijk.Maar toen ik er was, was het 30 graden en zonnig.
Neuh, eigenlijk best veel. Sofia gezien tijdens mijn Balkan trip twee weken geleden, waarin ik ook in Belgrado, Sarajevo, Mostar, Split, Zadar, Zagreb en Ljubljana geweest. Hiervoor was Stockholm mijn lievelingsstad, maar ik ben gewoon echt verliefd geworden op Sofia. Ik vind Sofia gewoon heel mooi. Ieder z'n ding, denk ik.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 14:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Ben je misschien op heel weinig andere plekken geweest?
Ik zou maar snel een testament op laten stellen. Mijn persoonlijke gegevens voor de erfenis via DM.quote:
Nog op veel andere plekken in Bulgarije geweest?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 15:04 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Neuh, eigenlijk best veel. Sofia gezien tijdens mijn Balkan trip twee weken geleden, waarin ik ook in Belgrado, Sarajevo, Mostar, Split, Zadar, Zagreb en Ljubljana geweest. Hiervoor was Stockholm mijn lievelingsstad, maar ik ben gewoon echt verliefd geworden op Sofia. Ik vind Sofia gewoon heel mooi. Ieder z'n ding, denk ik.
Rila (mountains, monestary & dorp), verder niet. Een volgende keer wil ik wel wat meer van de oostkust zien nog.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Nog op veel andere plekken in Bulgarije geweest?
Goh, de stoeltjes moeten ook gevuld worden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 22:49 schreef Yreal het volgende:
Moet zeggen dat het wizzair blaadje Sofia aardig ophemelt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BAM dit is 3KB
Vergeet se steden in het binnenland niet hequote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Rila (mountains, monestary & dorp), verder niet. Een volgende keer wil ik wel wat meer van de oostkust zien nog.
Die pak ik dan onderweg wel mee ja. Nog aanraders?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 07:20 schreef Dven het volgende:
[..]
Vergeet se steden in het binnenland niet hede kust is helaas op een paar plekken na noet zo heel bijzonder.
Sowieso mag je Plovdiv en Veliko Tarnovo beide niet missen. Mocht je niet van hitte houden beide in de zomer geen optie omdat het twee van de warmste steden van het land zijn maar zeker de moeite waard.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 08:05 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Die pak ik dan onderweg wel mee ja. Nog aanraders?
Haha, heb het opgeslagen, thanks!quote:Op donderdag 20 oktober 2016 09:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Sowieso mag je Plovdiv en Veliko Tarnovo beide niet missen. Mocht je niet van hitte houden beide in de zomer geen optie omdat het twee van de warmste steden van het land zijn maar zeker de moeite waard.
Plovdiv
[ afbeelding ]
Veliko Tarnovo
[ afbeelding ]
Beide ontzettend veel te doen en te zien, al geniet Veliko Tarnovo (uiteraard) mijn voorkeur
Mocht je meer interesse in het land hebben dan staan hier nog wel een paar goede aanraders tussen!quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:02 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Haha, heb het opgeslagen, thanks!
Nu wil ik weer op vakantie.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Mocht je meer interesse in het land hebben dan staan hier nog wel een paar goede aanraders tussen!
TRV / Roadtripinggg
Komt vanzelfquote:
Hmhm. Ik zal in ieder geval laten weten wat mijn oordeel is dan.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Komt vanzelf
Tegen die tijd alleen wel eventjes laten weten dat VT de grootste godenstad van de Balkan is
Waarom precies, zijn de hoeren daar goedkoop?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Komt vanzelf
Tegen die tijd alleen wel eventjes laten weten dat VT de grootste godenstad van de Balkan is
Dan heb ik er alle vertrouwen in dat je tot een juist oordeel komtquote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:44 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Hmhm. Ik zal in ieder geval laten weten wat mijn oordeel is dan.
Nee, daarvoor moet je in Sliven zijn.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:46 schreef MCH het volgende:
[..]
Waarom precies, zijn de hoeren daar goedkoop?
Leef je nog? Morgen kom ik je aflossen.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef Loll het volgende:
Vandaag wat minder weet maar toch een leuke dag gehad. "Gewinkeld" op de boulevard en in de Sofia Mall best wel een leuk winkelcentrum ook wel grappig om de supermarkt in de kelder te bezoeken. We hebben daar gegeten bij "Happy (grill)" een soort laplace maar dan meer als carte en een stuk meer keus. Tussen door ook nog het Alexander iconen kapel/kerk bezocht erg bijzonder om een keer te zien.
Zoals verwacht gaat het morgen regenenquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 15:39 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Leef je nog? Morgen kom ik je aflossen.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 15:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Zoals verwacht gaat het morgen regenen
En anders gewoon de kroeg inquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:21 schreef liesje1979 het volgende:
[..]Ik ben er pas morgenmiddag. En volgens mij wordt het zondag en maandag wel iets beter.
Have fun! Post je nog wat leuke foto's?quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:22 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Precies!
Ik heb er echt zin in.
Nou, da's eigenlijk wel een goeie opmerking. Als het daar heel lelijk is, wil ik het ook wel zienquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:42 schreef UIO_AMS het volgende:
Mag ook als ze niet leuk zijn, hoor.
Laten we de lat niet te hoog leggen voor haar.
Het is wel Sofia..
Yes vandaag geschoten een flinke stadswandeling gemaakt en wezen eten bij de happy grill in de Sofia Mall erg goedkoop eten soort La place achtig idee. Leuke serveersters en muziek eten wordt in het zcicht bereid en het is er gewoon erg netjes. Gisteren niet zoveel gedaan behoorlijk last van een kater mede door het tijdsverschil.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 15:39 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Leef je nog? Morgen kom ik je aflossen.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 20:57 schreef Loll het volgende:
[..]
mede door het tijdsverschil.
Ga je in je eentje of met meerdere mensen @liesje?
Happy Grill is inderdaad één van de grotere ketens. Alleen in Sofia zitten er al iets van 10.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 20:57 schreef Loll het volgende:
[..]
Yes vandaag geschoten een flinke stadswandeling gemaakt en wezen eten bij de happy grill in de Sofia Mall erg goedkoop eten soort La place achtig idee. Leuke serveersters en muziek eten wordt in het zcicht bereid en het is er gewoon erg netjes. Gisteren niet zoveel gedaan behoorlijk last van een kater mede door het tijdsverschil.
Ga je in je eentje of met meerdere mensen @liesje?
Zuurquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 09:56 schreef liesje1979 het volgende:
AAAAAAAAAAAAAAARGH!! Ik heb me uitgerekend vandaag verslapen. En flink ook, kan wel janken.
Watquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 09:56 schreef liesje1979 het volgende:
AAAAAAAAAAAAAAARGH!! Ik heb me uitgerekend vandaag verslapen. En flink ook, kan wel janken.
Jeeeeeeemigquote:
Aaaah wat kut voor je liesje! Je had je er zo op verheugdquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:58 schreef liesje1979 het volgende:
Zei ze stoer. Maar heb hier wel even zitten janken eerlijk gezegd. Nu maar proberen te relativeren.
"Het had erger geweest als je een reis naar Veliko Tarnovo had gemist"quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:58 schreef liesje1979 het volgende:
Zei ze stoer. Maar heb hier wel even zitten janken eerlijk gezegd. Nu maar proberen te relativeren.
Dat is wel echt super zuur. Maar Sofia loopt inderdaad niet weg, vliegtickets kosten je de kop niet en je kunt altijd wel ergens een lang weekend vinden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:58 schreef liesje1979 het volgende:
Wat is deze?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 23 oktober 2016 02:11 schreef Joezi het volgende:
Kennen jullie die mop van ene Liesje die naar Sofia ging?!?!?!?Rot joch.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanmiddag was ik zo wanhopig dat ik een tiicket van 239 euro wilde kopen, met australian. Maar dat kon niet meer zo kort van tevoren. Ook bij Lutsana niet En ergens anders heen is ook duur een dag van t voren.
Je had een fake bommelding kunnen zetten, dan had je m makkelijk gehaald, dom van je... dit weet elke backpacker.... .. ... ..quote:Op zondag 23 oktober 2016 02:26 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Rot joch.
Vanmiddag was ik zo wanhopig dat ik een tiicket van 239 euro wilde kopen, met australian. Maar dat kon niet meer zo kort van tevoren. Ook bij Lutsana niet En ergens anders heen is ook duur een dag van t voren.
Ik ging met een koffer, Die nog gepakt op mijn bed ligt. Het is te vroeg voor grapjes, Morgen misschien.quote:Op zondag 23 oktober 2016 02:31 schreef Joezi het volgende:
[..]
Je had een fake bommelding kunnen zetten, dan had je m makkelijk gehaald, dom van je... dit weer elke backpacker.... .. ... ..
Hoe laat ben je naar bed gegaan? Geen wekker gezet? Dat is nou exact waarom ik geen vluchten in de (vroege)ochtend boek, of expres een nachtje doorhaal.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 09:56 schreef liesje1979 het volgende:
Okee. Ik noteer in mijn agenda: morgen flauwe grapjes makenquote:Op zondag 23 oktober 2016 02:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik ging met een koffer, Die nog gepakt op mijn bed ligt. Het is te vroeg voor grapjes, Morgen misschien.
Een nachtje doorhalen? Ik probeer meestal wel om te slapen maar in de praktijk lig ik naar het plafond te staren tot de wekker gaat.quote:Op zondag 23 oktober 2016 03:14 schreef 0906 het volgende:
[..]
Dat is nou exact waarom ik geen vluchten in de (vroege)ochtend boek, of expres een nachtje doorhaal.
Ik wil in eind januari naar Sofia om ook te gaan skien in Vitoshko, wat is handig. Aan de voet van de berg slapen Simeonovo of Dragalevtsi. Of kan ik beter gewoon down town sofia gaan zitten en met de taxi oid op en neer.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Jeeeeeeemig![]()
Dat is wel héél erg zuur
Dan heb je nu snilquote:
Denk dat het een beetje om het even is. Waarom wi teraporten op vitosha ipv i. De bekendere gebieden?quote:Op maandag 28 november 2016 21:18 schreef groggy het volgende:
[..]
Ik wil in eind januari naar Sofia om ook te gaan skien in Vitoshko, wat is handig. Aan de voet van de berg slapen Simeonovo of Dragalevtsi. Of kan ik beter gewoon down town sofia gaan zitten en met de taxi oid op en neer.
Wie kan mij van meer info voorzien
Thnx, combinatie van ook Sofia willen bezoeken en korte reisperiode.. Of heb je dan een suggestie.?mijn huidige idee is: Vrijdag avond aankomen, zaterdag skiën, zondag skiën en maandag terug. Het heeft dan zelfs mijn voorkeur om in Sofia te verblijven.quote:Op maandag 28 november 2016 22:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Denk dat het een beetje om het even is. Waarom wi teraporten op vitosha ipv i. De bekendere gebieden?
Man, wat heb jij gezopen?quote:Op maandag 28 november 2016 22:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Denk dat het een beetje om het even is. Waarom wi teraporten op vitosha ipv i. De bekendere gebieden?
Домашна Ракияquote:
Voor zo'n korte periode inderdaad best maar in Sofia blijven ja.quote:Op maandag 28 november 2016 22:40 schreef groggy het volgende:
[..]
Thnx, combinatie van ook Sofia willen bezoeken en korte reisperiode.. Of heb je dan een suggestie.?mijn huidige idee is: Vrijdag avond aankomen, zaterdag skiën, zondag skiën en maandag terug. Het heeft dan zelfs mijn voorkeur om in Sofia te verblijven.
sneeuw? Sold.quote:Op maandag 28 november 2016 23:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Voor zo'n korte periode inderdaad best maar in Sofia blijven ja.
Zal voorlopig wel goed wit blijven in ieder geval
Jeez, zelfgestookte shit. Geen wonder dat je blind bentquote:
Gelukkig komt die ongein in Bulgarije niet voorquote:Op dinsdag 29 november 2016 00:59 schreef miro86 het volgende:
[..]
Jeez, zelfgestookte shit. Geen wonder dat je blind bent
Jep. Hier heeft het ook de hele nacht gesneeuwd. Maar ondergrond is te warm om het te laten blijven liggen. Wordt wel goed koud de komende tijd.quote:
Schrijf je al een beetje Cyrillisch?quote:
Ik ben Russisch aan het leren.quote:Op dinsdag 29 november 2016 06:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Schrijf je al een beetje Cyrillisch?
Ben alweer terugquote:
Zaterdag gedronken. Ben geen fan gewordenquote:
Tip : Begin met Bulgaars. Veel gemakkelijker om te leren en vanaf daar veel gemakkelijker om Russisch te lerenquote:
Ja pffrrt, ik heb nu al studieboeken en CD-ROM's aangeschaft over Russisch.quote:Op dinsdag 29 november 2016 08:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Tip : Begin met Bulgaars. Veel gemakkelijker om te leren en vanaf daar veel gemakkelijker om Russisch te lerenIn de tijd dat je NL - Russisch leert maak je ook het sprongetje NL - Bulgaars - Russisch
Normaal gesproken heb je geen huisgemaakte gedronken maar een slap fabrieksaftreksel. Dat is vaak écht bocht ja.quote:Op dinsdag 29 november 2016 08:37 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Zaterdag gedronken. Ben geen fan geworden
60-80% betekent dat men suiker heeft toegevoegd om de alcoholpercentage te verhogen. Als je puur stookt, dan kom je zelden boven de 60% uit.quote:Op dinsdag 29 november 2016 06:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Gelukkig komt die ongein in Bulgarije niet vooralleen topkwaliteit
Ga dan gewoon! Tickets kosten geen drol zoals je zietquote:
Komt nog wel, ga denk ik eerst maar eens naar Budapest. En Tallinn staat ook hoog op de verlanglijst.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:16 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ga dan gewoon! Tickets kosten geen drol zoals je ziet
wel jammer dat er in de voorwaarde staat dat ik die 2¤ niet terug krijg...quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:16 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ga dan gewoon! Tickets kosten geen drol zoals je ziet
was even bang na dat topic, maar ik heb geen plannen in de richting.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:29 schreef Dven het volgende:
uitkijken hoor, jullie Ollanders liggen onder een vergrootglas aangezien er gisteren een Nederlander een Bulgaarse de strot heeft door willen snijden
Stelletje oplichtersquote:Op vrijdag 16 december 2016 12:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
wel jammer dat er in de voorwaarde staat dat ik die 2¤ niet terug krijg...
Even een berichtje maken op klacht.nlquote:Op vrijdag 16 december 2016 12:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
wel jammer dat er in de voorwaarde staat dat ik die 2¤ niet terug krijg...
Ergens wel sneu dat dit dé aanrader is voor een miljoenenstad.quote:Op maandag 19 december 2016 11:15 schreef Loll het volgende:
[..]
Naar de schietbaan vip shooting goedkoop en erg leuk
Met echte kogels?quote:Op maandag 19 december 2016 11:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Ergens wel sneu dat dit dé aanrader is voor een miljoenenstad.
Nee, van chocolade.quote:
Jups je kan schieten met uzi en dessert eagel en nog een hoop andere guns. Voor de rest zou ik naast de bekende toeristische hotspots niet echt een aanrader weten.quote:
Skiënquote:Op maandag 19 december 2016 12:01 schreef Loll het volgende:
[..]
Jups je kan schieten met uzi en dessert eagel en nog een hoop andere guns. Voor de rest zou ik naast de bekende toeristische hotspots niet echt een aanrader weten.
Bus (binnenkort vliegtuig) naar VTquote:
Wat dan? Want ik heb ook geen idee wat ik er moet gaan doenquote:Op maandag 19 december 2016 11:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Ergens wel sneu dat dit dé aanrader is voor een miljoenenstad.
Dat is het punt : Er is niet zoveel. Het is met recht één van de minst interessante steden van Bulgarije.quote:Op maandag 19 december 2016 21:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat dan? Want ik heb ook geen idee wat ik er moet gaan doen
Nederlands kwaaltje, anderhalf uur al lang vindenquote:Op dinsdag 20 december 2016 09:22 schreef ufopiloot het volgende:
Plovdiv is wel erg mooi en interessant, maar dat is ook alweer dik 1,5 uur rijden.
Meer om het praktische als iemand voor het eerst naar Sofia gaat. Als je als toerist voor een stedentrip naar Sofia vliegt moet je dan toch wat zien te regelen om in Plovdiv te komen. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is met trein/bus?quote:Op dinsdag 20 december 2016 09:50 schreef Dven het volgende:
Nederlands kwaaltje, anderhalf uur al lang vinden
Vrij gemakkelijk. Centraal busstation ligt naast het Centraal treinstation. Ieder half uur is er wel een bus, iedere uur een trein. Gaat 24/7 door.quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:03 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Meer om het praktische als iemand voor het eerst naar Sofia gaat. Als je als toerist voor een stedentrip naar Sofia vliegt moet je dan toch wat zien te regelen om in Plovdiv te komen. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is met trein/bus?
In dat geval inderdaad even een half uurtje over de gele klinkers lopen in Sofia en dan de bus naar Plovdiv pakkenquote:Op dinsdag 20 december 2016 10:12 schreef Dven het volgende:
Vrij gemakkelijk. Centraal busstation ligt naast het Centraal treinstation. Ieder half uur is er wel een bus, iedere uur een trein. Gaat 24/7 door.
Of een busje naar het mediterrane zuidenquote:Op dinsdag 20 december 2016 10:16 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
In dat geval inderdaad even een half uurtje over de gele klinkers lopen in Sofia en dan de bus naar Plovdiv pakken
En wat is jouw ervaring in VT? De stad lijkt mij wel de moeite waard, maar hoe is de omgeving?quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:18 schreef Dven het volgende:
Of een busje naar het mediterrane zuiden
Dat. Bulgaarse platteland ziet er wel erg armoedig en rommelig uit.quote:Op dinsdag 20 december 2016 10:37 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
En wat is jouw ervaring in VT? De stad lijkt mij wel de moeite waard, maar hoe is de omgeving?
Wat mij echt niet aanstaat in Bulgarije is de oude troep, overal. Dit is eigenlijk mijn beeld rondom Sofia tot de kust aan toe. Ik lijk ook nergens een mooie, opgeruimde, nette straat te zien.
Zoom op een willekeurig plekje in op streetview in Polen, Letland, Rusland of waar je ook maar kan bedenken in Oost Europa en in 90% van de gevallen kom je op een netjes opgeruimde weg terecht (al dat niet verhard), mooie grasveldjes met wat boompjes, een tuinhek of een heg, met een mooie oprit/voortuin en vervolgens een mooi huis.
In Bulgarije zijn zelfs de kleinste dorpen helemaal tegen elkaar aan volgebouwd en is het straatbeeld vooral vieze, kapotte wegen, veel puin, ingestorte muurtjes en slecht onderhouden huizen met tussendoor veel leegstand. Voor mijn gevoel moet het in het noorden/noordoosten wel mooier zijn en veel landelijker.
Voorbeeldje:
Willekeurig de streetview ingezoomd in Bulgarije:
https://www.google.nl/map(...)g!2e0!7i13312!8i6656
Willekeurig de streetview ingezoomd ergens in Letland:
https://www.google.nl/map(...)A!2e0!7i13312!8i6656
Wat een wereld van verschil, zeker als je de twee schermen snel wisselt. En dat terwijl Bulgarije op papier veel rijker is. Veel netter, groener, opgeruimd, meer ruimte.
Dit speelt ook een beetje in Sofia vind ik. Steden als Boedapest, Bratislava, Warschau etc. hebben echt veel meer te bieden en zijn vele malen mooier. Alleen Boekarest is een beetje vergelijkbaar.
Ik woon er niet zonder reden al vijf jaarquote:
Om je een beeld te geven van de directe omgevingquote:De stad lijkt mij wel de moeite waard, maar hoe is de omgeving?
Ben ik het deels mee eens. Maar is puur afhankelijk van waar je zit.quote:Wat mij echt niet aanstaat in Bulgarije is de oude troep, overal. Dit is eigenlijk mijn beeld rondom Sofia tot de kust aan toe. Ik lijk ook nergens een mooie, opgeruimde, nette straat te zien.
Je kan Bulgarije in geen enkel opzicht vergelijken met de noordelijke Slavische landen. Letterlijk een wereld van verschil. Dat er op het platteland veel dorpen in verval zijn is een feit, een tendens die al een jaar of dertig aan de gang is, zéker in het noorden van het land. Het land ontvolkt ook in rap tempo (inmiddels minder dan 7 miljoen inwoners, terwijl dat er in 1990 circa 9 miljoen waren) en zeker op het platteland is dit het geval. Er zijn naar ik weet maar drie gemeenten waar het aantal inwoners groeit : Sofia, Varna en Veliko Tarnovo. Wat overigens een zegen is voor de natuur. Ongerepte wouden en natuurgebieden kan je hier overal vinden. Het is maar net wat je wil zien uiteraard. Jij ziet oude vervallen dorpjes, ik zie de meest prachtige en diverse natuur van Europa. Vuile straten kom ik hier overigens niet tegen. Iedere ochtend staat er een heel leger werkers klaar om de straten te kuisen.quote:Zoom op een willekeurig plekje in op streetview in Polen, Letland, Rusland of waar je ook maar kan bedenken in Oost Europa en in 90% van de gevallen kom je op een netjes opgeruimde weg terecht (al dat niet verhard), mooie grasveldjes met wat boompjes, een tuinhek of een heg, met een mooie oprit/voortuin en vervolgens een mooi huis.
In Bulgarije zijn zelfs de kleinste dorpen helemaal tegen elkaar aan volgebouwd en is het straatbeeld vooral vieze, kapotte wegen, veel puin, ingestorte muurtjes en slecht onderhouden huizen met tussendoor veel leegstand. Voor mijn gevoel moet het in het noorden/noordoosten wel mooier zijn en veel landelijker.
Voorbeeldje:
Willekeurig de streetview ingezoomd in Bulgarije:
https://www.google.nl/map(...)g!2e0!7i13312!8i6656
Willekeurig de streetview ingezoomd ergens in Letland:
https://www.google.nl/map(...)A!2e0!7i13312!8i6656
Wat een wereld van verschil, zeker als je de twee schermen snel wisselt. En dat terwijl Bulgarije op papier veel rijker is. Veel netter, groener, opgeruimd, meer ruimte.
Dit speelt ook een beetje in Sofia vind ik. Steden als Boedapest, Bratislava, Warschau etc. hebben echt veel meer te bieden en zijn vele malen mooier. Alleen Boekarest is een beetje vergelijkbaar.
Heeft nog steeds enorm veel potentie. Maar het misbruik is niet alleen door corrupte politici. Alle staatseigendommen zijn na de val voor een habbekrats verkocht aan de heren directeuren die zodoende nog beter in de zetel kwamen te zitten. En toen is de ons-kent-ons-cultuur een beetje begonnen. Weinig talentvolle en kundige personen krijgen topposities met prachtige lonen terwijl de mensen die daadwerkelijk iets kunnen doen of betekenen er niet doorheen komen. Daarmee ook de gigantische braindrain die al vele jaren aan de gang is. De hoop is met name gevestigd op de terugkeer van alle jongeren die vertrokken zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2016 12:30 schreef ufopiloot het volgende:
Prachtig zeg, dat is wel een bezoekje waard in de lente. Bedankt voor de post, dat maakt wel meer duidelijk en inderdaad heb ik niet goed naar de GDP's gekeken. Met mijn vriendin heb ik deze discussie ook gehad en zeker wat betreft de dorpen had ze wat leuke pagina's gevonden;
Er zijn 1837 dorpen met minder dan 100 inwoners.
Van deze dorpen zijn er 575 met minder dan 10 inwoners.
Dat verklaart het verval wel, want voor die paar 80-90 jarigen die er nog wonen gaat men niet meer de straat opschonen. Alle potentie op het platteland is eind jaren 80 volgens mij snel verdwenen bij het veranderen van het systeem en verdelen van het land. Bulgarije werd van een voedsel exporteur opeens een importeur en volgens mij werkt dat ook veel door.
Bij mijn vriendin leeft dat ook heel erg dat Bulgarije enorme potentie had maar dat dit na de val van het socialisme al jarenlang wordt misbruikt door corrupte politici die in tijdens hun jaren zo snel mogelijk proberen te pakken wat ze kunnen.
Interessante stuff om nog even over na te denken. VT is dus wel aan te raden om te settlen
Bulgarije is ook een geplande bestemming voor 2017. Jij raadt dus aan 1 dag Sofia en de rest VT en vicinity?quote:Op dinsdag 20 december 2016 14:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Heeft nog steeds enorm veel potentie. Maar het misbruik is niet alleen door corrupte politici. Alle staatseigendommen zijn na de val voor een habbekrats verkocht aan de heren directeuren die zodoende nog beter in de zetel kwamen te zitten. En toen is de ons-kent-ons-cultuur een beetje begonnen. Weinig talentvolle en kundige personen krijgen topposities met prachtige lonen terwijl de mensen die daadwerkelijk iets kunnen doen of betekenen er niet doorheen komen. Daarmee ook de gigantische braindrain die al vele jaren aan de gang is. De hoop is met name gevestigd op de terugkeer van alle jongeren die vertrokken zijn.
Veel willen dit ook wel maar heb zelf al van dichtbij meegemaakt dat ze simpelweg geen kans maken op een goede job hier, terwijl ze in het westen continu goede en hoge functies bekleden. Die denken dan ook 'laat maar zitten'.
Waar ik met name angst voor heb is dat de grote landbouwproducenten voet aan de grond krijgen. Agrocultuur wordt hier nog steeds op ouderwetse wijze uitgevoerd. Wat enorm veel voordelen oplevert voor de flora en fauna. Wat mij betreft moet de focus in Bulgarije dan ook volledig op enerzijds massatoerisme aan de toch al verziekte kust en de skiresorts en de meer duurzame en culturele toerisme in de binnenlanden.
Veliko Tarnovo is in ieder geval een prachtige omgeving om te wonen. Veel buitenlanders die hier ooit eens gekomen zijn om een half jaartje te werken zijn al jaren vastgeplakt. En van de backpackers en reizigers die ik ontmoet hoor ik steevast dat ze er spijt van hebben dat ze een week in Varna/Sofia/Plovdiv hebben doorgebracht en slechts maar een dagje in VT. Komt ook redelijk vaak voor dat ze dan alsnog dagen blijven hangen, ondanks dat de rest van de planning daardoor in de war wordt geschopt.
Alleszins een bezoek waard, mocht je een keer in de gelegenheid zijn ook zeker niet laten liggen
1 dagje Sofia omdat je dan ieder geval kan zeggen dat je er geweest ben. De rest van de tijd gewoon lekker aan de uiterste noord- of zuidkust en rond VT of in de bergstreken verblijvenquote:Op dinsdag 20 december 2016 14:28 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Bulgarije is ook een geplande bestemming voor 2017. Jij raadt dus aan 1 dag Sofia en de rest VT en vicinity?
Nee, ik heb het alfabet geleerd, dat vond ik wel genoegquote:Op dinsdag 20 december 2016 14:47 schreef ufopiloot het volgende:
Mooie post, zeker interessante informatie.
Het gaat allemaal een beetje offtopic (mis een Bulgarije-topic in KAA), maar heb jij in Nederland een cursus Bulgaars gevolgd voor je vertrek? Ik ben op dit moment met wat online-cursussen bezig, maar ik mis de prikkel om door te zetten. Met een fysieke klas waar ik bijvoorbeeld 1 avond in de week les neem boek ik denk ik veel meer progressie.
Binnen een jaar of 5 ga ik ook jouw kant op, niet VT maar rondom Sofia/Pernik. VT voor de weekendjes
Mijn vriendin zal in Sofia aan het werk gaan, buiten Sofia heeft zij weinig tot geen baankans met haar diploma.quote:
Welk vakgebied?quote:Op dinsdag 20 december 2016 15:50 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Mijn vriendin zal in Sofia aan het werk gaan, buiten Sofia heeft zij weinig tot geen baankans met haar diploma.
En de schoonfamilie woont in Pernik, dus daar willen we dan ook niet te ver vandaan wonen (maar wel op gepaste afstand). Dus niet per sé Pernik, maar alles wat <45 minuten buiten Sofia ligt is eigenlijk acceptabel voor haar reistijd.
Juridisch, rechten gestudeerd in Sofia en daarna in Leiden. Mocht je in VT wat weten dan woon ik liever bij zo'n rotspartij in de buurtquote:
Ik ben zelf meer thuis in de arbeidsmarkt voor buitenlanders maar ik zal mijn oren en ogen open houdenquote:Op dinsdag 20 december 2016 16:05 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Juridisch, rechten gestudeerd in Sofia en daarna in Leiden. Mocht je in VT wat weten dan woon ik liever bij zo'n rotspartij in de buurt
Nee, daarvoor zou ik circa twee jaar geleden al een OP schrijven. Is er vooralsnog niet van gekomenquote:Op dinsdag 20 december 2016 16:21 schreef MCH het volgende:
DIT KAN INMIDDELS WEL HET CENTRALE BULGARIJE TOPIC WORDEN??????!!!!!!!!
Je capslock stond aanquote:Op dinsdag 20 december 2016 16:21 schreef MCH het volgende:
DIT KAN INMIDDELS WEL HET CENTRALE BULGARIJE TOPIC WORDEN??????!!!!!!!!
Maar jij bent inmiddels wel een beetje de ambassadeur geworden. Al moet je nu wel ff met wat andere mooie foto's komen binnenkort, dezen ken ik al.quote:Op dinsdag 20 december 2016 16:23 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, daarvoor zou ik circa twee jaar geleden al een OP schrijven. Is er vooralsnog niet van gekomen
quote:Op dinsdag 20 december 2016 16:33 schreef MCH het volgende:
[..]
Maar jij bent inmiddels wel een beetje de ambassadeur geworden. Al moet je nu wel ff met wat andere mooie foto's komen binnenkort, dezen ken ik al.
je hebt me nou nog steeds niet overtuigd...quote:Op woensdag 21 december 2016 09:15 schreef Dven het volgende:
Moest helaas naar de kroeg dus geen tijd gehad om te updaten. Wel zelf een fotootje getrokken want weer een onverwachte paar cm snil
[ afbeelding ]
Sommige mensen verdienen het nu eenmaal om in beerput Sofia te verblijvenquote:Op woensdag 21 december 2016 23:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
je hebt me nou nog steeds niet overtuigd...
ga anders wel lekker in athene ouzo drinkenquote:Op donderdag 22 december 2016 07:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Sommige mensen verdienen het nu eenmaal om in beerput Sofia te verblijven
Ik vermaak me altijd wel in Sofia, maar ik ben er dan ook niet zo langquote:Op donderdag 22 december 2016 07:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Sommige mensen verdienen het nu eenmaal om in beerput Sofia te verblijven
Tsja. Dat zijn dan ook dingen die je in iedere willekeurige stad in ieder willekeurig land kanquote:Op donderdag 22 december 2016 09:06 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik vermaak me altijd wel in Sofia, maar ik ben er dan ook niet zo langFf hapje eten bij de Happy Bar & Grill en daarna Vitosha Street Cafe in.
Klopt! Maar je kan er wel lekker etenquote:Op donderdag 22 december 2016 09:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Tsja. Dat zijn dan ook dingen die je in iedere willekeurige stad in ieder willekeurig land kanZeker die happy is gewoon een vreetschuur met iets van een 25 vestigingen.
Gewoon lekker een Mehana induiken, wat domashna rakiya erbij, beetje chillen met die eckte Bulgaren dit datquote:Op donderdag 22 december 2016 09:23 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Klopt! Maar je kan er wel lekker eten
Gewoon avondje chillen dus en dan weer door?quote:Op donderdag 22 december 2016 10:43 schreef Dven het volgende:
[..]
Gewoon lekker een Mehana induiken, wat domashna rakiya erbij, beetje chillen met die eckte Bulgaren dit dat
Geen blote tieten he. Alleen korte rokjesquote:Op vrijdag 23 december 2016 20:28 schreef ufopiloot het volgende:
Happy is inderdaad wel leuk, maar niets speciaals en gewoon een kopie van de zoveelste Applebee's, Chili's, TGI Fridays, Hooters, Ruby Tuesday, en elke andere denkbare keten. Al doet het wat betreft de serveersters wel vaak aan Hooters denken
Een kip is geen mus.quote:
Oh, is dat zo'n soort tent?quote:Op dinsdag 27 december 2016 20:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Geen blote tieten he. Alleen korte rokjesEn je kunt er gewoon lekker eten
![]()
Het is gewoon een restaurant, alleen lopen de serveersters in een kort rokjequote:
Hebben ze er geen tapasbar ofzo?quote:Op dinsdag 27 december 2016 21:14 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Het is gewoon een restaurant, alleen lopen de serveersters in een kort rokje
Ja, hebben ze: http://www.vinoandtapas.com/enquote:Op dinsdag 27 december 2016 21:15 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Hebben ze er geen tapasbar ofzo?
quote:Op dinsdag 27 december 2016 22:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ja, hebben ze: http://www.vinoandtapas.com/en
Bij mij in het hostel zeiden ze dat die lift alleen in het weekend open was.... Kan Dven dit bevestigen of ontkrachten?quote:Op woensdag 28 december 2016 23:16 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Stel he? Je wilt die berg op met die stoeltjeslift, gewoon om even boven te kijken zeg maar. Moet je dan een skipas hebben of hoe werken zulke dingen? Iemand die dat weet?
Zat je er wel in het skiseizoen?quote:Op donderdag 29 december 2016 01:48 schreef Loll het volgende:
[..]
Bij mij in het hostel zeiden ze dat die lift alleen in het weekend open was.... Kan Dven dit bevestigen of ontkrachten?
De gondels werken altijd, liften afhankelijk van de sneeuwcondities.quote:Op donderdag 29 december 2016 01:48 schreef Loll het volgende:
[..]
Bij mij in het hostel zeiden ze dat die lift alleen in het weekend open was.... Kan Dven dit bevestigen of ontkrachten?
Geen skipas nodig. Omgerekend vijf euro (op en neer). Enkel naar boven 4 euro. Mocht je bejaard of student zijn dan iets goedkoperquote:Op woensdag 28 december 2016 23:16 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Stel he? Je wilt die berg op met die stoeltjeslift, gewoon om even boven te kijken zeg maar. Moet je dan een skipas hebben of hoe werken zulke dingen? Iemand die dat weet?
Top, dank je voor de info. Gaan we dus doen.quote:Op donderdag 29 december 2016 11:51 schreef Dven het volgende:
[..]
Geen skipas nodig. Omgerekend vijf euro (op en neer). Enkel naar boven 4 euro. Mocht je bejaard of student zijn dan iets goedkoper
Student toch?quote:Op donderdag 29 december 2016 13:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Top, dank je voor de info. Gaan we dus doen.En nee ik ben niet bejaard.
Ik vind van wel, dus gewoon zeggen dat je student bentquote:Op donderdag 29 december 2016 14:21 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Euhm, ik leef wel vrij studentikoos, telt dat ook?
Ik ga niet liegen voor een euro korting.quote:Op donderdag 29 december 2016 14:24 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik vind van wel, dus gewoon zeggen dat je student bent
Al sla je me doodquote:Op donderdag 29 december 2016 14:26 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik ga niet liegen voor een euro korting.
Dven? Weet jij of je ook met een slee naar beneden kan van die berg? Zo'n rubberband?
Volgens mij wil jij overal heen waar ik ook heen wil.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:18 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Komt nog wel, ga denk ik eerst maar eens naar Budapest. En Tallinn staat ook hoog op de verlanglijst.
Lol! Naja over ruim 1,5 maand kan ik Sofia en Budapest wel wegstrepen. En daarna ben ik toe aan de zomerse bestemmingen denk ik.quote:Op zaterdag 31 december 2016 15:56 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Volgens mij wil jij overal heen waar ik ook heen wil.
Talinn staat nog op mijn verlanglijstje, Sofia ook (en anders Plovdiv).
Maar Sint Petersburg, Vilnius en Kiev staan nu wel bovenaan.
Plovdiv is leuk! Volgens de Bulgaren die ik ken mooier dan Sofia.quote:Op zaterdag 31 december 2016 15:56 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Volgens mij wil jij overal heen waar ik ook heen wil.
Talinn staat nog op mijn verlanglijstje, Sofia ook (en anders Plovdiv).
Maar Sint Petersburg, Vilnius en Kiev staan nu wel bovenaan.
Dit kan ik beamenquote:Op zondag 1 januari 2017 19:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vilnius is ook leuk, ben er twee keer geweest. Het KGB museum is een aanrader!
vilniusquote:Op zondag 1 januari 2017 19:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Plovdiv is leuk! Volgens de Bulgaren die ik ken mooier dan Sofia.
Vilnius is ook leuk, ben er twee keer geweest. Het KGB museum is een aanrader!
Vannacht -19quote:
Dit. Maar -19 is wel erg koud.quote:Op woensdag 11 januari 2017 12:39 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Vannacht -19Wel de sneeuw laten liggen aub
![]()
Er is vast wel iemand die je warm wil houden.quote:Op woensdag 11 januari 2017 21:33 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dit. Maar -19 is wel erg koud.
Een lekkere Bulgaar ofzo?quote:Op woensdag 11 januari 2017 22:01 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Er is vast wel iemand die je warm wil houden.
Er schijnen daar wel een hoop Bulgaren rond te lopen, dus wie weetquote:Op woensdag 11 januari 2017 22:35 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Een lekkere Bulgaar ofzo?
Ik zag laatst ergens van die handwarmertjes, misschien toch maar even een paar kopen.
Veel plezier!quote:
Ik verwacht wel een uitgebreid verslag.quote:Op zondag 22 januari 2017 14:16 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Het is volgend weekend. Wordt vast leuk.
quote:Op zondag 22 januari 2017 14:22 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik verwacht wel een uitgebreid verslag.
daar ben ik echt benieuwd naar. Ik ga echt meer heel kortquote:Op zondag 22 januari 2017 14:17 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Laat even weten of er veel sneeuw ligt.
Veel plezier!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |