FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Webshop stort geld niet terug
Thrilleddonderdag 30 juli 2015 @ 17:28
Advies gevraagd :)

Ik heb twee maanden terug een tweedehands pc gekocht via een webshop. Na hem netjes ontvangen te hebben heb ik hem geinstalleerd maar bleek hij niet helemaal te doen waar ik hem voor nodig had. Na wat overleg met de eigenaar van de shop en wat noodoplossingen kwamen we allebei tot de conclusie dat we de koop maar beter konden ontbinden. Was allemaal geen probleem en ik kon de pc retourneren.

Ik heb de pc aangetekend verzonden en de pc is inmiddels 5 weken in het bezit van de webshop, maar ik heb nog steeds mijn geld niet terug. Ik heb elke week contact met de shop maar het zijn elke keer argumenten waar ik niks mee kan (extern bureau wat de administratie doet, ik ga er achter aan, ik ga gelijk bellen, het zou er deze week op moeten staan et cetera)...

Lang verhaal kort: ik ben het zat..

Wat kan ik nou doen om mijn geld terug te krijgen?
pijltjegooiendonderdag 30 juli 2015 @ 17:30
Heb je al referenties van de betreffende webshop gezocht?
Yrealdonderdag 30 juli 2015 @ 17:30
Je kan bellen met je rechtsbijstand, een advocaat, kassa, het juridisch loket of een knokploeg.
Peterdonderdag 30 juli 2015 @ 17:31
Al een aangetekende brief gestuurd waarin je ze in gebreke stelt? En wettelijke rente vordert als ze niet binnen 5 werkdagen betaald hebben oid?
Thrilleddonderdag 30 juli 2015 @ 17:31
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:30 schreef pijltjegooien het volgende:
Heb je al referenties van de betreffende webshop gezocht?
Ja voordat ik bestelde al.. Die waren allemaal goed en wat betreft leveren en ondersteuning/support was het ook top.. Alleen de aftersales/geld retour is ruk, maar daar las ik niks over in de reviews

[ Bericht 53% gewijzigd door Thrilled op 30-07-2015 17:39:33 ]
Thrilleddonderdag 30 juli 2015 @ 17:35
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:31 schreef Peter het volgende:
Al een aangetekende brief gestuurd waarin je ze in gebreke stelt? En wettelijke rente vordert als ze niet binnen 5 werkdagen betaald hebben oid?
Nee, alleen zondag per mail verteld dat ik deze week mijn geld wil zien en dat ik anders stappen ga ondernemen.. Maandag gelijk reactie met excuses en dat ze het van hun eigen rekenimg ( :? ) zouden overmaken.. Heb alleen nog steeds niks gezien, dus vandaar wat voorbereidend werk aan het doen nu ;)
Blijdoenerdonderdag 30 juli 2015 @ 17:43
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:35 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Nee, alleen zondag per mail verteld dat ik deze week mijn geld wil zien en dat ik anders stappen ga ondernemen.. Maandag gelijk reactie met excuses en dat ze het van hun eigen rekenimg ( :? ) zouden overmaken.. Heb alleen nog steeds niks gezien, dus vandaar wat voorbereidend werk aan het doen nu ;)
Sowieso altijd handig om een ingebrekestelling te sturen (op internet genoeg voorbeeldjes), dat is gewoon een officiële brief waarin je schrijft dat je je geld wil.
Want als je aanklopt bij een rechtsbijstandskantoor, juridisch loket o.i.d. dan zal dat ook het eerste zijn dat ze zeggen. Je kunt namelijk niks ondernemen voordat je zo'n brief hebt gestuurd.
Peterdonderdag 30 juli 2015 @ 17:43
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:35 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Nee, alleen zondag per mail verteld dat ik deze week mijn geld wil zien en dat ik anders stappen ga ondernemen.. Maandag gelijk reactie met excuses en dat ze het van hun eigen rekenimg ( :? ) zouden overmaken.. Heb alleen nog steeds niks gezien, dus vandaar wat voorbereidend werk aan het doen nu ;)
Hup hup, aangetekend versturen
( en bovenaan melden dat je een afschrift van deze brief zoals afgesproken naar je rechtsbijstandverzekering hebt gestuurd )
Thrilleddonderdag 30 juli 2015 @ 17:44
Top, van t weekendje ff eentje in elkaar flanzen en dan gaat ie maandag op de post..

Maar dan..? Geloof niet dat een brief meer teweeg brengt dan een mail?
Peterdonderdag 30 juli 2015 @ 17:45
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:44 schreef Thrilled het volgende:
Top, van t weekendje ff eentje in elkaar flanzen en dan gaat ie maandag op de post..

Maar dan..? Geloof niet dat een brief meer teweeg brengt dan een mail?
Is wel nodig voor verdere stappen, dat weten zij ook, dus hopelijk schrikken ze er genoeg van..
Dingflofbipsdonderdag 30 juli 2015 @ 18:02
--

[ Bericht 100% gewijzigd door Nizno op 30-07-2015 18:28:58 ]
Thrilleddonderdag 30 juli 2015 @ 18:04
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:02 schreef Dingflofbips het volgende:


Storneren kan toch alleen bij automatische incasso ?

[ Bericht 5% gewijzigd door Nizno op 30-07-2015 20:32:52 ]
#ANONIEMdonderdag 30 juli 2015 @ 18:04
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:44 schreef Thrilled het volgende:
Top, van t weekendje ff eentje in elkaar flanzen en dan gaat ie maandag op de post..

Maar dan..? Geloof niet dat een brief meer teweeg brengt dan een mail?
Een brief en mail zijn vergelijkbaar ja.

Een aangetekende brief daarintegen.
johnson555donderdag 30 juli 2015 @ 18:13
Hebben ze een fysieke winkel ofzoieta?
Mr.Pingdonderdag 30 juli 2015 @ 19:41
Hoe heb je de betaling gedaan?
Isis20donderdag 30 juli 2015 @ 21:18
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:04 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Een brief en mail zijn vergelijkbaar ja.

Een aangetekende brief daarintegen.
Daarentegen
#ANONIEMvrijdag 31 juli 2015 @ 12:02
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:18 schreef Isis20 het volgende:

[..]

Daarentegen
mijn spellingscontrole keurde het goed ;(
Thrilledvrijdag 31 juli 2015 @ 12:12
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 19:41 schreef Mr.Ping het volgende:
Hoe heb je de betaling gedaan?
per iDeal
Isis20vrijdag 31 juli 2015 @ 18:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:02 schreef d4v1d het volgende:

[..]

mijn spellingscontrole keurde het goed ;(
Komt omdat daarentegen gewoon lelijk is
Thrilledzaterdag 1 augustus 2015 @ 18:32
quote:
Betreft: Ingebrekestelling
Inzake: Bestelling #***, credit #***

Plaatsnaam, datum,

Geachte heer, mevrouw,

Op maandag 22 juni 2015 heb ik per e-mail aan uw bedrijf kenbaar gemaakt dat een PC, welke bij *** op 6 juni 2015 is aangeschaft, niet naar behoren functioneerde en ik de koop hierom wilde ontbinden. Op donderdag 25 juni is de PC aangetekend geretourneerd en ondanks veelvuldig en herhaaldelijk verzoek om het aankoopbedrag terug te storten heb ik nog steeds geen terugbetaling ontvangen op rekeningnr. ***

Ik verzoek u dan ook om per direct een bedrag van ¤ *** (¤ *** + verzendkosten retour) via de normale weg aan mij te voldoen op het hierboven genoemde rekeningnummer. De betaling dient uiterlijk voor 9 augustus 2015 op de rekening te zijn bijgeschreven.

Wanneer de betaling op de vermelde datum nog niet op de rekening is bijgeschreven dan zal ik u in gebreke stellen en overgaan tot verdere maatregelen. De kosten die hier het gevolg van zijn zullen bij u in rekening gebracht gaan worden. Bovendien maak ik in dat geval aanspraak op de wettelijke rente lopende vanaf 25 juni 2015.

In het vertrouwen dat u het zover niet zult laten komen,

Hoogachtend,
Zoiets?
Blijdoenerzaterdag 1 augustus 2015 @ 18:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 18:32 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Zoiets?
Zoiets lijkt mij prima.
Zou er ook nog bij zetten dat ze zelf akkoord zijn gegaan met de ontbinding van de aankoop.
En met deze brief stel je dus iemand in gebreke, dus ik zou 'u in gebreke stellen en' uit de laatste alinea weghalen. (Anders lijkt het net dat het toch geen ingebrekestelling is.)
Of dat klopt met de wettelijke rente weet ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Ik zou zelf trouwens een redelijke termijn van twee weken gekozen hebben in plaats van een.
Pigerzaterdag 1 augustus 2015 @ 19:24
Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar zulke smoesjes komen bij mij neer op dat hij geen geld heeft (of i.i.g. niet genoeg). Een aangetekende brief lijkt me weggegooid geld. Zou het eerst gewoon met een normale brief doen, waarbij je hem wel in gebreke stelt, handelsrente gaat berekenen en aangeeft bij geen betaling een incassobureau in te schakelen.

Vooral dat incassobureau niet vergeten, aangezien hij ook niet zit te wachten op extra kosten.
Thrilledzaterdag 1 augustus 2015 @ 19:38
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 19:24 schreef Piger het volgende:
Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar zulke smoesjes komen bij mij neer op dat hij geen geld heeft (of i.i.g. niet genoeg). Een aangetekende brief lijkt me weggegooid geld. Zou het eerst gewoon met een normale brief doen, waarbij je hem wel in gebreke stelt, handelsrente gaat berekenen en aangeeft bij geen betaling een incassobureau in te schakelen.

Vooral dat incassobureau niet vergeten, aangezien hij ook niet zit te wachten op extra kosten.
Het gaat om nog geen 100 euro, dus lijkt me niet dat dat het probleem moet zijn..
Geraltzaterdag 1 augustus 2015 @ 19:42
Rij er gewoon even langs en neem die kerel mee naar de pinautomaat.

Zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn :)
Thrilleddinsdag 4 augustus 2015 @ 10:29
Gisteren de brief op de bus gedaan (niet aangetekend) en per e-mail als PDF in de bijlage. Uiteraard kom ik nu reviews op internet tegen die hetzelfde mee maken :') Dikke kans dat ik mijn geld dus niet terug zie..

Is het trouwens reëel / rendabel om hier een incassobureau op te zetten o.i.d.? Of maak ik dan alleen maar kosten..? Lijkt me van wel maar heb nog nooit met dit bijltje gehakt.. Ook heb ik (nog) geen rechtsbijstandsverzekering.. Zal hem wel gaan afsluiten maar is nu te laat.
Markdinsdag 4 augustus 2015 @ 11:52
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 19:24 schreef Piger het volgende:
Een aangetekende brief lijkt me weggegooid geld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 10:29 schreef Thrilled het volgende:
Gisteren de brief op de bus gedaan (niet aangetekend)
Dat is nu juist bedoeld om te voorkomen dat men zegt de brief niet ontvangen te hebben
Luxuriadinsdag 4 augustus 2015 @ 13:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 10:29 schreef Thrilled het volgende:
Gisteren de brief op de bus gedaan (niet aangetekend) en per e-mail als PDF in de bijlage. Uiteraard kom ik nu reviews op internet tegen die hetzelfde mee maken :') Dikke kans dat ik mijn geld dus niet terug zie..

Is het trouwens reëel / rendabel om hier een incassobureau op te zetten o.i.d.? Of maak ik dan alleen maar kosten..? Lijkt me van wel maar heb nog nooit met dit bijltje gehakt.. Ook heb ik (nog) geen rechtsbijstandsverzekering.. Zal hem wel gaan afsluiten maar is nu te laat.
Slim hoor :')
GX3dinsdag 4 augustus 2015 @ 13:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 10:29 schreef Thrilled het volgende:
Gisteren de brief op de bus gedaan (niet aangetekend) en per e-mail als PDF in de bijlage. Uiteraard kom ik nu reviews op internet tegen die hetzelfde mee maken :') Dikke kans dat ik mijn geld dus niet terug zie..

Is het trouwens reëel / rendabel om hier een incassobureau op te zetten o.i.d.? Of maak ik dan alleen maar kosten..? Lijkt me van wel maar heb nog nooit met dit bijltje gehakt.. Ook heb ik (nog) geen rechtsbijstandsverzekering.. Zal hem wel gaan afsluiten maar is nu te laat.
Waarom niet aangetekend? :?
("Welke brief? Ik heb geen brief gekregen?")
FortunaHomedinsdag 4 augustus 2015 @ 15:17
Heb je uberhaupt een ontvangstbewijs van de teruggestuurde PC? Zo ja dan kun je na 9 Augustus een rechtszaak tegen ze (laten) starten.
Thrilleddinsdag 4 augustus 2015 @ 15:48
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 19:24 schreef Piger het volgende:
... Een aangetekende brief lijkt me weggegooid geld....
Handige harries, had dan ff daar op gereageerd :')

Nja maakt niet uit, de PC is wel aangetekend verzonden dus daar heb ik sowieso bewijs van dat hij hem heeft.

En een rechtszaak klinkt gelijk wel heel heavy.. geen idee waar ik dan zou moeten beginnen (kosten?)..
Niznodinsdag 4 augustus 2015 @ 15:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 15:48 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Handige harries, had dan ff daar op gereageerd :')
Iedereen meldt aangetekend verzenden. In de eerste 15 reacties was dat toch wel duidelijk ;)
FortunaHomedinsdag 4 augustus 2015 @ 15:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 15:48 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Handige harries, had dan ff daar op gereageerd :')

Nja maakt niet uit, de PC is wel aangetekend verzonden dus daar heb ik sowieso bewijs van dat hij hem heeft.

En een rechtszaak klinkt gelijk wel heel heavy.. geen idee waar ik dan zou moeten beginnen (kosten?)..
Het liefst bij een advocaat :)
Pigerdinsdag 4 augustus 2015 @ 19:05
Alsof TS het geld eerder terug heeft als hij de brief aangetekend verstuurd. Een mail is als bewijs voldoende, een kopie van de brief met datum meestal ook.

Beetje zonder om op een vordering van 100 euro, die je wellicht nooit meer terug krijgt, zoveel kosten te maken.

Is het trouwens een webshop van enig formaat?
Markdinsdag 4 augustus 2015 @ 20:03
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 19:05 schreef Piger het volgende:
Alsof TS het geld eerder terug heeft als hij de brief aangetekend verstuurd. Een mail is als bewijs voldoende, een kopie van de brief met datum meestal ook.
En waarom adviseert iedereen (behalve jij) dan om die brief aangetekend te versturen? Dat is pas bewijs.
Thrilledwoensdag 5 augustus 2015 @ 15:12
Het geld is zojuist terug gestort :')
pvdplanetwoensdag 5 augustus 2015 @ 15:30
Feli!
#ANONIEMwoensdag 5 augustus 2015 @ 15:37
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 20:03 schreef Mark het volgende:

[..]

En waarom adviseert iedereen (behalve jij) dan om die brief aangetekend te versturen? Dat is pas bewijs.
TS heeft zijn geld al terug, dus het is nu een beetje mosterd na de maaltijd, maar TS had het bedrijf al gemaild met verzoek om hem binnen een week terug te betalen, waarna bedrijf hem had teruggemaild. Dan heb je je bewijs al.