De zones en questlines, bonus objectives, treasures, vignettes en cinematics zijn in WoD wel erg tof. Raids zijn wat mij betreft ook de beste raids ooit qua mechanics en ontwerp etc.
Garrisons zijn op zich ook wel "leuk" alleen het is een beetje té. Het was beter geweest als het garrison voor je gehele faction was waar je bijvoorbeeld gezamelijk progress maakte in het uitbreiden er van. Eventueel met een eigen persoonlijke zone die phased was maar waar alle profession buildings e.d. gewoon gedeeld waren met andere spelers zodat je niet de gehele expansion in je eentje voor je mission table staat maar ook nog het gevoel krijgt dat je een MMO speelt met heel veel andere mensen.
Missions zijn eigenlijk het grootste probleem van het garrison. De rewards zijn té goed en te veel voor wat klikken in een menu. Ze hadden in plaats daarvan beter random daily rewards kunnen doen die bijvoorbeeld kans hadden beter te worden als je betere followers had maar dan zonder input van players. Dus meer een soort dagelijkse verassing zonder dat je er zelf invloed op had door maar missies te spammen en super geoptimaliseerde followers maken zodat je alle goede missions nooit meer kon falen.
De nieuwe systemen in WoD zijn ook erg goed, group finder is fantastisch en een enorme verbetering vergeleken met addons als oQueue. "Flex" raids voor normal en heroic zijn super tof en fixed 20-man is erg goed geweest voor het perfect tunen van Mythic raids die ook echt de beste en uitdagenste "hard modes" ooit zijn.
Toy box en de heirloom collection zijn ook beide een goede toevoeging alleen heeft het niet echt het probleem van heel veel items in je bags opgelost. Er zijn nu gewoon heel vele nieuwe toys wat ik persoonlijk wel leuk vind om te verzamelen maar ik heb bijvoorbeeld nog steeds een volledige 28-slot bag vol met on-use items wat niet als toy is geclassificeerd en nog een hoop in de bank.
De nieuwe player-models zijn ook stuk voor stuk erg goed gelukt en daar is erg veel werk in gaan zitten. Een compleet nieuwe player race maken is al erg veel werk voor alle animaties die het moet hebben en gear die er goed op moet passen. En dan moest het ook nog eens allemaal nog steeds aanvoelen zoals de oude races al 10 jaar waren wat nog eens extra moeilijk is. En dat voor 10 verschillende rassen.
Het is jammer dat qua content deze expansion behalve raids gewoon weinig te bieden heeft. Ze hebben erg veel werk gestoken in Ashran waar ik voordat WoD uit was erg enthousiast over was maar wat is uitgelopen op een fiasco.
In andere expansions vond ik het nog wel leuk om af-en-toe wat alts te levelen maar ik kijk nu zo erg op om een alt te spelen en weer helemaal overnieuw te moeten beginnen met het garrison dat ik het dan maar gewoon niet doe. Als het dan een persoonlijk garrison moet zijn maak het dan in ieder geval account-wide.
De "Garrison Campaign" is ook een leuk idee wat alleen in de volgende expansion wel iets beter uitgewerkt mag worden. Een doorlopende max-level (non daily) questline die elke week een nieuw stuk verhaal verteld is erg leuk en laat spelers ook terugkomen.
Hopelijk hebben te echt met man en macht gewerkt aan de volgende expansion en heeft die veel meer te bieden.
Ik vind het ook zo jammer dat dungeons tegenwoordig niks meer bieden. Raiden is wel leuk maar kost ook veel tijd. 5-mans die gewoon tof en uitdagend zijn (zoals Zul'Gurub en Zul'Aman in Cataclysm) zijn gewoon leuke content. En dan gewoon elke patch een paar nieuwe dungeons met leuke rewards. Ik vond de drie dungeons in 4.3 ook leuk om te doen.
En in plaats van Mythic dungeons net als Challenge Mode niet via LFG bechikbaar te maken mag van mij ook anders. Voor Heroic heb je Proving Grounds silver nodig, doe dan voor Mythic gold. Dat Proving Grounds helpt echt, pas tijdens Timewalking kwam ik ineens alle verschikkelijke spelers tegen die ik de gehele expansion had ontweken omdat die gewoon de Proving Grounds niet konden halen en heroics niet in kwamen.
Dikke lap text en kan nog wel een paar A4''tjes volschrijven maar ja