Een auto van Sky, de ploeg van Tourwinnaar Chris Froome, probeert zich zaterdag door het Nederlandse legioen op de Alpe d'Huez te wurmen. Er wordt bier tegen het raam gekwakt. Er wordt hard op het dak geslagen. Er wordt gescholden.
Het was óók een feestjeHet zijn beelden waar je het schaamrood van op de kaken krijgt. De ploegleider van Sky, nota bene de Nederlandse oud-renner Servais Knaven, is woest. ,,Goed bezig jongens,'' roept hij ironisch naar de Nederlandse fans.
Voor de duidelijkheid: het was vooral een heel mooi feestje, afgelopen zaterdag, toen de renners in de ontknoping van de Tour de France de 'Hollandse berg' Alpe d'Huez moesten beklimmen. Het gros van de 15.000 Nederlandse fans, gewaarschuwd en begeleid door Nederlandse politieagenten, gedroeg zich goed. 'Onvergetelijk' vonden de Nederlandse renners, zoals Koen de Kort.
Maar reden voor gêne was er ook. Een deel van het Nederlandse supporterslegioen op de Alpe d'Huez misdroeg zich net zo als de zo bekritiseerde Franse wielerfans. De smeekbede van de Nederlandse ambassade, die zelfs oranje kaartjes met gedragsregels in het Nederlands had verspreid, bleek aan hen niet besteed.
PuinhoopEerst was er het wangedrag tijdens de etappe, daarna kwam de puinhoop achteraf. De ochtend na de etappe was bocht zeven, de 'Nederlandse bocht' van de beklimming, een vuilnisbelt. Ingezakte partytenten, afval, doorgezakte stoeltjes, verlaten barbecues lagen pal naast het kerkhofje van Saint-Ferréol in het gehuchtje Huez. Nergens langs de weg naar boven is het zo erg als in de Nederlandse bocht.
,,Ze komen om te feesten, en niet voor de Tour,'' is de conclusie van oud-renner Michael Boogerd over de biergooiers. Hij vindt dat het tijd is om maatregelen te nemen op de berg, die elke keer meer Nederlandse fans trekt. ,,De tijd dat je op Alpe d'Huez zonder dranghekken naar boven kunt, is voorbij. Wat ik zag gaat behoorlijk ver. Het lijkt ook steeds langer te duren dat ze er staan. Iedereen lijkt dronken.''
Ook oud-renner en commentator Danny Nelissen is er klaar mee. ,,Dit kan echt niet,'' zegt Nelissen. ,,Ik heb ook filmpjes gezien van Lotto-Jumbo, die auto en renners werden óók bekogeld met bier. Deze mensen staan er al heel de dag, sommigen al heel de week te drinken.''
Nelissen weet een oplossing. ,,De Tourdirectie zegt dat er geen 28 kilometer hek geplaatst kan worden. Utrecht heeft laten zien dat dat wél kan. Het is natuurlijk heel duur, maar de Tour verdient genoeg geld. Ze moeten zorgen voor veiligheid. En Tour-directeur Prudhomme moet meer doen dan een voorzichtige politieke reactie geven. Wie zwijgt stemt toe. Dan denkt de fan: blijkbaar kan het dus wel.''
![media_xll_3188807.jpg]()
![media_xll_3188806.jpg]()
Michael Boogerd neemt het nog een beetje op voor de Nederlanders. Misschien, zegt hij, waren het wel verdwaalde Fransen die joelden naar de auto en naar Froome. ,,Ik vind wat ik zag niet echt Nederlands.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)h-tijdens-Tour.dhtmlJe zal er maar tussenstaan als echte wielerliefhebber.

Dit is nog erger dan de "Oranje-supporters"
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !