Waarschijnlijk omdat de aantrekkingskracht van Zomergasten zit in kijken wat een bepaalde inspirerende persoon wil laten zien of over wil praten. Inspirerend is natuurlijk iets persoonlijks, maar we kunnen wel stellen dat zomergasten altijd mensen zijn die een belangrijke positie betreden, wetenschappers of kunstenaars zijn met een bepaald aanzien.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Absoluut.
Waarom organiseert FOK! niet een wekelijks Zomergasten-interview met een bekende FOK!ker waar dan tevens Youtube fragmenten kunnen worden getoond?
Genoeg FOK!kers met diepgang hoor, mooie achtergrond-verhalen of onvermoede ervaring of (levens)wijsheid.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:07 schreef thettes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de aantrekkingskracht van Zomergasten zit in kijken wat een bepaalde inspirerende persoon wil laten zien of over wil praten. Inspirerend is natuurlijk iets persoonlijks, maar we kunnen wel stellen dat zomergasten altijd mensen zijn die een belangrijke positie betreden, wetenschappers of kunstenaars zijn met een bepaald aanzien.
Ik heb niet het idee op Fok! dat ik van iemand benieuwd zou zijn wat hij of zij wil laten zien. Ook heb ik niet de illusie dat anderen oprecht geïnteresseerd zijn in wat voor fragmenten ik zelf zou willen tonen.
Kortom, ik kijk niet. Elke zomergasten meepakken is al uitdaging genoeg
Werk het uit in in concept-formule en gooi het in de mod/admingroep.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:14 schreef Specularium het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel gewoon een leuk idee.
Heb ik ook. Hoewel ik de andere 5 ooit wel eens ergens voorbij heb zien komen of iets over gelezen heb. Maar echt kennen doe ik ze zeker niet. Dat maakt het ook minder waarschijnlijk dat ik kijk. Ook omdat ik Wilfried zo matig vind bij zomergasten.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ben ik de enige die na de eerste uitzending geen bekende Nederlander meer in het verschiet heeft. Meestal waren er altijd zo'n 3 bekenden en de rest van die intellectuele cultuurtypes. Of hou ik het allemaal niet helemaal goed bij.
help me.morgen even hieraan herinneren .quote:Op maandag 27 juli 2015 00:14 schreef Specularium het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel gewoon een leuk idee.
Correctie. 1 item dus maar als rode draadquote:Op maandag 27 juli 2015 01:26 schreef Grunge. het volgende:
I hij guilty pleasures? Het was dus wat dat betreft alleen maar burgemeester Marronkaan en Islamiet Aboutaleb.
quote:De politicus Aboutaleb overheerst in Zomergasten
Tv-recensie Jean-Pierre Geelen
De mens Aboutaleb stond in Zomergasten geheel in dienst van de politicus Aboutaleb.
De VPRO beloofde 'een avond met een Aboutaleb die de kijker nog niet kent'. Zelf zei de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb aan het begin van de eerste Zomergasten van 2015 dat hij dingen wilde tonen 'die niet per se raken aan het burgemeestersambt'.
Dat laatste was misschien waar, maar het persoonlijke aan deze toegankelijke televisieavond wekte wel af en toe de indruk dat het nadrukkelijk het politieke van zijn denken en doen moest ondersteunen. Een spindoctor zou geen beter menu hebben samengesteld: het bevatte alle noodzakelijke ingrediënten die van de mens de politicus en burgervader maakte, of - al naar gelang de behoefte van de tafelgast - omgekeerd.
De verrassing voor de toeschouwer zat hem niet zozeer in de fragmenten zelf: een aantal ervan staan de geoefende televisiekijker nog vers in het geheugen, als ze al niet tot de canon van (internationale) televisie horen. Het boksgevecht tussen Mohammed Ali en Joe Frazier: het was de eerste televisie die de jonge Aboutaleb ooit zag in Marokko, een ervaring die veel Nederlandse generatiegenoten met hem zullen delen. Zijn journalistieke leermeester Jaap van Meekren die in 1969 voor AVRO's Televizier de schokkend banale selectie van Marokkaanse 'gastarbeiders' vastlegde: het was nog niet eens zo lang geleden ook in Andere Tijden te zien.
Verrassender was het commentaar van Aboutaleb, wat soms frisse en moedige zienswijzen opleverde. Zo was hij niet zozeer geschokt door de selectie van gastarbeiders door ambtenaar Simon Evert Jongejan, maar was hij boos om het feit dat de Marokkaanse regering dat had laten gebeuren. Bij het beroemde fragment over de val van Srebrenica was hij 'onder de indruk van de rust en kalmte' van Tom 'Don't shoot the pianoplayer' Karremans. Na een fragment over de Arabische dichter Adonis (twee jaar terug nog een Uur van de Wolf) toonde hij zich hartstochtelijk aanhanger van dichters, om 'de drang om te zeggen wat je wilt zeggen'.
Veel Arabische machthebbers zijn bang voor het vrije woord, analyseerde hij. 'Zeker als het een dichter betreft die zo vrijelijk dicht dat je nooit helemaal zeker weet wat hij bedoelt.' De schuld ligt in de olie, die Arabische landen 'veel schade heeft berokkend': 'Elke ontwikkeling, in kunst of wetenschap, staat stil.' Hij leek allergisch voor stilstand: Aboutaleb heeft medelijden met politici die al twintig jaar hetzelfde vinden: 'Ze hebben dus niks geleerd, maar stilgestaan, niet bereid te accepteren dat dingen veranderen.'
Uit diezelfde Arabische cultuur kon hij trouwens wel een mooi fragment tonen uit Prince of poets: een soort Idols voor dichters - laat John de Mol het gezien hebben. Na het fragment van een vrouw die zowel tumoronderzoekster als dokter en dichter was, toonde hij zich 'feminist'. Niet alleen zou de verlichting in de Arabische wereld volgens hem wel eens van vrouwen kunnen komen, ook de Nederlandse vrouwenbeweging mocht van hem 'wel een opkikker krijgen'. Hij roemde - zonder Henriette Roland Holst als bron te vermelden - de 'zachte krachten' die zullen overwinnen, en pleitte voor 'het opnieuw herpositioneren van de vrouw als kracht van betekenis in de samenleving'.
Hij omzeilde behendig de vraag van zijn tutoyerende stadsgenoot Wilfried de Jong of hij liever premier wilde worden dan burgemeester zijn
Na een fragment uit de speelfilm The Message ('Syriëgangers zouden deze film moeten zien') doceerde hij nog eens krachtig dat de islam geen enkele aanleiding geeft tot moorden en terrorisme.
Hij omzeilde behendig de vraag van zijn tutoyerende stadsgenoot Wilfried de Jong of hij liever premier wilde worden dan burgemeester zijn. Hij is 'politicus genoeg om te weten dat je nooit een ingewikkeld vraagstuk moet beantwoorden als het zich niet voordoet.'
Zijn veelbesproken en geloofde optredens na de moord op Theo van Gogh en de aanslag op Charlie Hebdo: 'Dat was een rol die je vervult in een functie. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik die rol niet zou hebben'.
Het toonde eens te meer dat de 'persoonlijke' avond van de mens Ahmed Aboutaleb geheel en al in dienst stond van de politicus die we al best goed kenden, en die zijn achterban wilde winnen en op vele fronten wilde dienen. Zoals De Jong hem moest herinneren, na het fragment van Wilders' 'minder, minder, minder': 'Je zou hier als mens zitten vanavond'. De politicus won. Die speelde de rol van de mens Aboutaleb wel met overtuiging.
Hierbij een herinneringquote:Op maandag 27 juli 2015 01:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
help me.morgen even hieraan herinneren .
Lees voor volgende week zondag nog even Bonita Avenue.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ben ik de enige die na de eerste uitzending geen bekende Nederlander meer in het verschiet heeft. Meestal waren er altijd zo'n 3 bekenden en de rest van die intellectuele cultuurtypes. Of hou ik het allemaal niet helemaal goed bij.
Maar een klein stukje gezien maar het leek alsof ik een politicus hoorde praten... blijkbaar is dat gewoon hoe ze praten... ga wel weer kijken als er een wetenschapper of filosoof zit die klinken ook als wetenschapper of filosoof maar daar kan ik beter tegen.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:38 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe luidt jullie eindoordeel over gisteravond?
Ivana Trump blondeerde haar haar. Niet Donald.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:09 schreef Evertjan het volgende:
Geert Wilders is de Donald Trump van Nederland
Dooie lul was het.quote:Op zondag 26 juli 2015 22:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Van Mandela kan ik me dat nog voorstellen. Hij en zijn aanhangers en partijgenoten hebben geweld gebruikt. Maar Gandhi staat juist bekend om zijn geweldloze verzet.
NAVOquote:Op zondag 26 juli 2015 22:50 schreef Evertjan het volgende:
Nederlandse soldaten zijn gewoon in de steek gelaten door de Nederlandse overheid
Zoek m'n topics hierovequote:Op zondag 26 juli 2015 23:09 schreef robin007bond het volgende:
Fantaseren jullie stiekem soms ook over een eigen Zomergasten-aflevering?
Leuk ideequote:Op zondag 26 juli 2015 23:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Absoluut.
Waarom organiseert FOK! niet een wekelijks Zomergasten-interview met een bekende FOK!ker waar dan tevens Youtube fragmenten kunnen worden getoond?
Genoeg interessante FOK!kers. Ik correspondeer al jaren met BNers die ook FOK!ker zijn. Dat wordt wel eens onderschat.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:07 schreef thettes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de aantrekkingskracht van Zomergasten zit in kijken wat een bepaalde inspirerende persoon wil laten zien of over wil praten. Inspirerend is natuurlijk iets persoonlijks, maar we kunnen wel stellen dat zomergasten altijd mensen zijn die een belangrijke positie betreden, wetenschappers of kunstenaars zijn met een bepaald aanzien.
Ik heb niet het idee op Fok! dat ik van iemand benieuwd zou zijn wat hij of zij wil laten zien. Ook heb ik niet de illusie dat anderen oprecht geïnteresseerd zijn in wat voor fragmenten ik zelf zou willen tonen.
Kortom, ik kijk niet. Elke zomergasten meepakken is al uitdaging genoeg
Welke BN'ers zijn ook FOK!kers dan?quote:Op maandag 27 juli 2015 10:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
Genoeg interessante FOK!kers. Ik correspondeer al jaren met BNers die ook FOK!ker zijn. Dat wordt wel eens onderschat.
Prima aflevering en een sympathiek persoon.quote:Op maandag 27 juli 2015 09:38 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe luidt jullie eindoordeel over gisteravond?
Harm Kuipersquote:Op maandag 27 juli 2015 00:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik zal geen namen namen noemen. Willen ze niet. Behalve SCH. Maar die ken jij dan weer niet.quote:Op maandag 27 juli 2015 10:17 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Welke BN'ers zijn ook FOK!kers dan?
Als je SCH een BN'er vind ligt die lat wel erg laag.quote:Op maandag 27 juli 2015 10:21 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zal geen namen namen noemen. Willen ze niet. Behalve SCH. Maar die ken jij dan weer niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |