Waarom haal je dan die titel er in hemelsnaam bij? Jij vind dus gewoon dat iedereen dat moet kunnen. Deels met je eens hoor, maar definieer 'rekenen'?? En wat zijn in jou ogen 'basisvaardigheden'? Ik weet wat de wetgever er onder verstaat, maar jij wellicht toch iets heel anders als ik dit zo lees.quote:Op maandag 20 juli 2015 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, basisvaardigheden rekenen hoor je te beheersen als je meer dan lagere school hebt gedaan.
Het onderhouden klopt zeker. Je bent het behoorlijk snel kwijt als je er niet wekelijks iets mee doetquote:Op maandag 20 juli 2015 18:27 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Waarom haal je dan die titel er in hemelsnaam bij? Jij vind dus gewoon dat iedereen dat moet kunnen. Deels met je eens hoor, maar definieer 'rekenen'?? En wat zijn in jou ogen 'basisvaardigheden'? Ik weet wat de wetgever er onder verstaat, maar jij wellicht toch iets heel anders als ik dit zo lees.
Voorbeeldje: mijn moeder is bijvoorbeeld erg 'slecht' in hoofdrekenen (gymnasium gedaan he, dus alles is relatief). Maar een kei in wiskunde B. En een universitaire graad. Wat zegt dat dan??
Dat ze te weinig training heeft misschien.. 'rekenvaardigheden' moet je onderhouden. Maar niet dat ze dom is of triest of wat voor stickertje je er ook maar op wil plakken
Hoofdrekenen bestaat vooral uit snel handigheidjes 'zien' in getallen. Je hoeft niet dom te zijn om dat niet zo goed te kunnenquote:Op maandag 20 juli 2015 18:31 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Het onderhouden klopt zeker. Je bent het behoorlijk snel kwijt als je er niet wekelijks iets mee doet.
Ik probeer het wel bij te houden door simpele dingen niet door mijn computer te laten doen maar door ze op kladpapier uit te rekenen.
Ik heb het niet over hoofdrekenen, ik heb het over het verschil niet weten tussen een procent en een punt, over procenten niet snappen, niet kunnen vermenigvuldigen of delen, en dan heb ik het nog niet over verzamelingen of rente op rente.quote:Op maandag 20 juli 2015 18:27 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Waarom haal je dan die titel er in hemelsnaam bij? Jij vind dus gewoon dat iedereen dat moet kunnen. Deels met je eens hoor, maar definieer 'rekenen'?? En wat zijn in jou ogen 'basisvaardigheden'? Ik weet wat de wetgever er onder verstaat, maar jij wellicht toch iets heel anders als ik dit zo lees.
Voorbeeldje: mijn moeder is bijvoorbeeld erg 'slecht' in hoofdrekenen (gymnasium gedaan he, dus alles is relatief). Maar een kei in wiskunde B. En een universitaire graad. Wat zegt dat dan??
Dat ze te weinig training heeft misschien.. 'rekenvaardigheden' moet je onderhouden. Maar niet dat ze dom is of triest of wat voor stickertje je er ook maar op wil plakken
Ik trek me niets aan maar wil graag meer weten voor ik jouw conclusie wellicht ook trekquote:Op maandag 20 juli 2015 19:01 schreef Duderinnetje het volgende:
Ach Piet heeft gewoon weer wat clichématige koffie-automaten-wijsheden verzameld![]()
What else is new. Trek het jullie toch niet aan.
Dude, heb je nog geneukt?quote:Op maandag 20 juli 2015 19:01 schreef Duderinnetje het volgende:
Ach Piet heeft gewoon weer wat clichématige koffie-automaten-wijsheden verzameld![]()
What else is new. Trek het jullie toch niet aan.
Ah zo, nou ja, wij hadden het over hoofdrekenen volgens mij, beetje verwarrend dan hequote:Op maandag 20 juli 2015 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het niet over hoofdrekenen, ik heb het over het verschil niet weten tussen een procent en een punt, over procenten niet snappen, niet kunnen vermenigvuldigen of delen, en dan heb ik het nog niet over verzamelingen of rente op rente.
Ja,maar je vergeet Piet. Een paar jaar geleden besloot een of andere minister (weet niet meer welke) dat hoofdrekenen niet zo belangrijk meer was,klassen nog groter konden (nu weer kleiner) en meer van die gein. Hoofdrekenen...wie heeft het niet gehad als vak op je rapport. De welbekende tafels die je moest opdreunen en meer van die gein. Ik moet zeggen: Zelfs anno 2015 merk ik dat vakken die ik vroeger vreselijk vond (latijn..hoofdrekenen daarvoor) heb ik nu nog steeds deels profijt van.quote:Op maandag 20 juli 2015 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, basisvaardigheden rekenen hoor je te beheersen als je meer dan lagere school hebt gedaan.
Ik sluit het ook niet uit, ik heb het niet specifiek over hoofdrekenen maar over slechte rekenvaardigheden.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:05 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ah zo, nou ja, wij hadden het over hoofdrekenen volgens mij, beetje verwarrend dan he![]()
Maar hier blijft mijn vraag wel deels mee staan.
quote:Op maandag 20 juli 2015 19:06 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja,maar je vergeet Piet. Een paar jaar geleden besloot een of andere minister (weet niet meer welke) dat hoofdrekenen niet zo belangrijk meer was,klassen nog groter konden (nu weer kleiner) en meer van die gein. Hoofdrekenen...wie heeft het niet gehad als vak op je rapport. De welbekende tafels die je moest opdreunen en meer van die gein. Ik moet zeggen: Zelfs anno 201 merk ik dat vakken die ik vroeger vreselijk vond (latijn..hoofdrekenen daarvoor) heb ik nu nog steeds deels profijt van.
Ik heb het niet alleen over de jeugd, maar ik vind idd wel het onderwijs slecht hierin. Er wordt imho vooral aangeleerd dat rekenen moeilijk is, het lijkt vooral gericht op het halen van een examen en niet op daadwerkelijk wat leren.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:06 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja,maar je vergeet Piet. Een paar jaar geleden besloot een of andere minister (weet niet meer welke) dat hoofdrekenen niet zo belangrijk meer was,klassen nog groter konden (nu weer kleiner) en meer van die gein. Hoofdrekenen...wie heeft het niet gehad als vak op je rapport. De welbekende tafels die je moest opdreunen en meer van die gein. Ik moet zeggen: Zelfs anno 2015 merk ik dat vakken die ik vroeger vreselijk vond (latijn..hoofdrekenen daarvoor) heb ik nu nog steeds deels profijt van.
Oh van mij hoeft een Schriftgeleerde (om maar wat te noemen) niet zo veel van natuurkunde of biologie te weten eigenlijk.. Beetje algemene kennis is leuk, maar ik geloof dat de meeste hoger opgeleiden dat nog wel hebben of daar iig later zelf nog wel wat achteraan gaan.. (uitzonderingen zijn er uiteraard altijd..)quote:Op maandag 20 juli 2015 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik sluit het ook niet uit, ik heb het niet specifiek over hoofdrekenen maar over slechte rekenvaardigheden.
En dan heb ik het nog niet over hele basale zaken mbt natuurkunde of biologie.
Ik betwijfel dat en denk dat niet voor niets zoveel hoger opgeleidenen naar alternatieve genezers rennen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:10 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Oh van mij hoeft een Schriftgeleerde (om maar wat te noemen) niet zo veel van natuurkunde of biologie te weten eigenlijk.. Beetje algemene kennis is leuk, maar ik geloof dat de meeste hoger opgeleiden dat nog wel hebben of daar iig later zelf nog wel wat achteraan gaan.. (uitzonderingen zijn er uiteraard altijd..)
En dan zwijgen we maar over simpele maatschappelijke dingen in connectie met geschiedenis van het verleden. Weet men gewoon niet....omdat ze het niet meer op school leren of krijgen...quote:Op maandag 20 juli 2015 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik sluit het ook niet uit, ik heb het niet specifiek over hoofdrekenen maar over slechte rekenvaardigheden. En dan heb ik het nog niet over hele basale zaken mbt natuurkunde of biologie.
Ik vermoed dat dat daar dus niets mee te maken heeft.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat en denk dat niet voor niets zoveel hoger opgeleidenen naar alternatieve genezers rennen.
Dat heeft geen lor met kennis te maken.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat en denk dat niet voor niets zoveel hoger opgeleidenen naar alternatieve genezers rennen.
Oh ze leren het wel hoor (als in: krijgen het aangeboden).. onthouden, dat is een ander dingetje..quote:Op maandag 20 juli 2015 19:12 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En dan zwijgen we maar over simpele maatschappelijke dingen in connectie met geschiedenis van het verleden. Weet men gewoon niet....omdat ze het niet meer op school leren of krijgen...![]()
Jongens/meisjes... Willem van Oranje... zegt jullie dat wat?
"Eeeeh heeft die te maken met het NL elftal?"
Dat is wat je dan als volwassen man op internet tegen een andere volwassene zegt?quote:
Ik vind het wel een zeer relevante vraag eigenlijk. Nu we het over algemene ontwikkeling en kennis hebben en zoquote:Op maandag 20 juli 2015 19:14 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat is wat je dan als volwassen man op internet tegen een andere volwassene iemand zegt?
Ja nee, nu maak je het te complex hoor!! We hebben maar 1 kam hier!quote:Op maandag 20 juli 2015 19:14 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Verschilt wel per kind he! Mijn neefje van bijna 8 zag laatst Ali B op televisie en zei 'hé! Die lijkt op Johan de Witt!'
Dat krijgen ze wel, vraag is of ze het boeit. Net al al die oudjes die het vroeger allemaal zo goed geleerd zeggen te hebben maar er ook geen lor van weten. Uiteindelijk roep je ook maar wat zonder actuele kennis van de inhoud van het onderwijs heb ik het idee.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:12 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En dan zwijgen we maar over simpele maatschappelijke dingen in connectie met geschiedenis van het verleden. Weet men gewoon niet....omdat ze het niet meer op school leren of krijgen...![]()
Jongens/meisjes... Willem van Oranje... zegt jullie dat wat?
"Eeeeh heeft die te maken met het NL elftal?"
Ach ja, dat gebeurt hier wel vakerquote:Op maandag 20 juli 2015 19:16 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Dat krijgen ze wel, vraag is of ze het boeit. Net al al die oudjes die het vroeger allemaal zo goed geleerd zeggen te hebben maar er ook geen lor van weten. Uiteindelijk roep je ook maar wat zonder actuele kennis van de inhoud van het onderwijs heb ik het idee.
Was in onze jeugd (en wat jij wel moet kennen denk ik) zelfs een liedje ofzo?quote:Op maandag 20 juli 2015 19:14 schreef Duderinnetje het volgende:
Dat is wat je dan als volwassen man op internet tegen een andere volwassene iemand zegt?
quote:De cultparodie "Noggeneukt?!" van De Student van Tegenwoordig verwierf met name in de studentenstad Utrecht grote bekendheid
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |