Leg haar uit dat ze zónder medicatie eerder en met meer pijn doodgaat dan met. Dat het onderscheid tussen "chemische" dingen en natuurlijke zaken totaal onzinnig is. Dat dingen uit de natuur je veel sneller kunnen doden dan wat een wetenschapper maakt, en dat wetenschappers ook heel goede dingen maken. Wijs haar op voorbeelden. Leg uit dat in haar voeding al lang calcium zit en het dus niet gevaarlijk is. Praat, eventueel samen, met een arts. Leg je bezwaren uit en vertel dat je je zorgen maakt omdat als er iets met haar gebeurt (en die kans is zonder medicatie erg groot) jij jezelf verantwoordelijk houdt.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:38 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Sorry, maar ze heeft klinisch smetvrees. Weigert om voorspelbare redenen ook therapie, omdat ze altijd gelijk heeft. Dit komt over als hippieshit, maar ik vind het klinisch gewoon niet in orde. Ik zal inderdaad de gevolgen niet dragen, maar wel met een schuldvraag rondlopen de rest van m'n leven.
Dankjewel, zal zulke woorden in overweging nemen als ik haar weer bezoek. Hier heb ik wat aan.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Leg haar uit dat ze zónder medicatie eerder en met meer pijn doodgaat dan met. Dat het onderscheid tussen "chemische" dingen en natuurlijke zaken totaal onzinnig is. Dat dingen uit de natuur je veel sneller kunnen doden dan wat een wetenschapper maakt, en dat wetenschappers ook heel goede dingen maken. Wijs haar op voorbeelden. Leg uit dat in haar voeding al lang calcium zit en het dus niet gevaarlijk is. Praat, eventueel samen, met een arts. Leg je bezwaren uit en vertel dat je je zorgen maakt omdat als er iets met haar gebeurt (en die kans is zonder medicatie erg groot) jij jezelf verantwoordelijk houdt.
Als dat allemaal geen enkele zin heeft zou ik niet weten wat je moet zeggen.
En ik zeg dat bij mensen waarvan IEDEREEN weet dat ze geen realistisch wereldbeeld hebben óók zelf mogen beslissen over hun medicatie.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik overweeg om haar te dwingen. Ik zeg alleen dat je argument over zelfbeschikkingsrecht alleen valide is als diegene een realistisch wereldbeeld heeft.
Nou, ik ben het daar dus niet mee eens. Je bent niet in staat om zulke beslissingen te nemen. Waarom heeft het strafrecht anders zoiets als ontoerekeningsvatbaarheid, waar je strafverlichting kan krijgen?quote:Op zondag 19 juli 2015 21:56 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En ik zeg dat bij mensen waarvan IEDEREEN weet dat ze geen realistisch wereldbeeld hebben óók zelf mogen beslissen over hun medicatie.
Driemaal raden wat iemand met een psychose voor antwoord geeft.
Sja, het is de wet. Of je het ermee eens bent, wordt niet gevraagd.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:59 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nou, ik ben het daar dus niet mee eens. Je bent niet in staat om zulke beslissingen te nemen. Waarom heeft het strafrecht anders zoiets als ontoerekeningsvatbaarheid, waar je strafverlichting kan krijgen?
Gedwongen medicamenteuze therapie mag nooit.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:04 schreef jodelahity het volgende:
Nou ja wat buurpoes zegt klopt in het algemeen, betekent niet dat het naar ons idee goed moet zijn dat het zo is. Maar je moeder mag gewoon medicatie weigeren (voor zover ik weet, ik ken haar situatie niet verder). Bij dreiging voor je eigen leven, dat van anderen, als je opgenomen bent enzovoort kan je wel gedwongen worden.
Wat je zegt over ontoerekeningsvatbaarheid vind ik ook goed, er zijn nou eenmaal grenzen gedefinieert en gradaties. Of die helemaal kloppen en terecht zijn vind ik nogal in twijfel te trekken om het maar gematigd uit te drukken. Maar ja mensen mogen nou eenmaal bepaalde dingen (sterk) geloven. Is eerder te zien als brainwashing dan ontoerekeningsvatbaarheid (ook al overlapt het nogal). Is naar mijn idee allemaal een vrij grijs gebied en de wet heeft het gewoon vastgelegd (wat goed is hoor, je moet toch iets).
quote:Op zondag 19 juli 2015 22:04 schreef jodelahity het volgende:
Nou ja wat buurpoes zegt klopt in het algemeen, betekent niet dat het naar ons idee goed moet zijn dat het zo is. Maar je moeder mag gewoon medicatie weigeren (voor zover ik weet, ik ken haar situatie niet verder). Bij dreiging voor je eigen leven, dat van anderen, als je opgenomen bent enzovoort kan je wel gedwongen worden.
Wat je zegt over ontoerekeningsvatbaarheid vind ik ook goed, er zijn nou eenmaal grenzen gedefinieert en gradaties. Of die helemaal kloppen en terecht zijn vind ik nogal in twijfel te trekken om het maar gematigd uit te drukken. Maar ja mensen mogen nou eenmaal bepaalde dingen (sterk) geloven. Is eerder te zien als brainwashing dan ontoerekeningsvatbaarheid (ook al overlapt het nogal). Is naar mijn idee allemaal een vrij grijs gebied en de wet heeft het gewoon vastgelegd (wat goed is hoor, je moet toch iets).
Ja, tuurlijk is het de wet. Maar ik benadruk dat ik haar nooit zal dwingen. Vind het alleen krom dat er op zulke situaties geen hardheidsclausule bestaat. Maar dit wordt een juridische discussie en daar heb ik niet meer zo'n zin in ...quote:Op zondag 19 juli 2015 22:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Sja, het is de wet. Of je het ermee eens bent, wordt niet gevraagd.
In veel andere landen is er wel een regeling zoals jij die voorstelt, maar je kunt je voorstellen dat t een hellend vlak is. Kun je dan anti-vaxxers ook dwingen tot vaccinatie? Of ga je alleen dwangbehandeling van acute medische problemen toestaan (psychose oid)?
Ow oke. Ik dacht dat dat wel mocht. O.a. ook vanwege de film 'one flew over a coocoos nest' ofzo. Die vent zit opgesloten en moet wel gewoon die pillen slikken. Is een film weet ik, maar ik nam aan dat het dan dus wel gedwongen kon. Bedoel we kunnen mensen gedwongen hun hele leven lang opsluiten in een gevangenis.. dwingen om een pil te nemen lijkt me niet echt over-the-top om het zo maar te zeggenquote:Op zondag 19 juli 2015 22:06 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Gedwongen medicamenteuze therapie mag nooit.
Dus dan gaat men proberen te praten of zetten ze zo iemand in de isoleercel. Wat niet helpt...maar ja, wat moet men anders?
Ja, daar heb je gelijk in. Het is niet altijd zo zwart-wit.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:07 schreef jodelahity het volgende:
Kijk ik zou ook als ontoerekeningsvatbaar gezien kunnen worden. Ik drink alcohol, graag. Het is zo schadelijk gewoon, de mate waarin weten veel mensen niet eens, maar het is veel erger dan veel mensen denken. Ik mag eigenlijk mijn leven wel inkorten met jaren en jaren voor wat extra plezier tussendoor. Je zou ook kunnen stellen dat ik niet goed na kan denken (de gevolgen kan overzien) en daarom gedwongen niet meer drank zou mogen nemen (als voorbeeld).
Zelfde geldt voor je moeder voor zover ik weet. Op een beetje langere termijn kan het heel kut worden voor haar maar dat maakt niet dat ze ontoerekeningsvatbaar is, mensen doen veel vergelijkbare zaken (harddrugs, alcohol)
Dankjewel!quote:Op zondag 19 juli 2015 22:08 schreef Buurpoes het volgende:
TS, ik wil je graag sterkte toewensen. Ik vrees dat je je moeder niet gaat overtuigen. (ik hoop zoooo dat ik dat mis heb!)
Dat is een amerikaanse film toch?quote:Op zondag 19 juli 2015 22:08 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Ow oke. Ik dacht dat dat wel mocht. O.a. ook vanwege de film 'one flew over a coocoos nest' ofzo. Die vent zit opgesloten en moet wel gewoon die pillen slikken. Is een film weet ik, maar ik nam aan dat het dan dus wel gedwongen kon. Bedoel we kunnen mensen gedwongen hun hele leven lang opsluiten in een gevangenis.. dwingen om een pil te nemen lijkt me niet echt over-the-top om het zo maar te zeggen
Klopt maar ik nam aan dat dat hier ook mocht, ze mogen je wel opsluiten je hele leven maar ze mogen niet zorgen dat je geestelijk wat stabiliseert.. ik geloof je dat het blijkbaar niet mag hoor, maar voor mij komt dat nogal raar over.quote:
Heel soms is 'platspuiten zodat iemand enigszins tot rede komt' best een oplossing ja.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:15 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Klopt maar ik nam aan dat dat hier ook mocht, ze mogen je wel opsluiten je hele leven maar ze mogen niet zorgen dat je geestelijk wat stabiliseert.. ik geloof je dat het blijkbaar niet mag hoor, maar voor mij komt dat nogal raar over.
Dwangmedicatie/verhuld mag onder heel strikte voorwaarden. Bijvoorbeeld een patient die zo boos is dat hij zijn medicatie niet meer wil nemen en daardoor zichzelf of anderen beschadigt. Je moet er met meerdere disciplines over nadenken en als er dan geen lichter alternatief is, moet het gemeld worden inclusief plan wanneer het afgebouwd kan worden ed.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:15 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Klopt maar ik nam aan dat dat hier ook mocht, ze mogen je wel opsluiten je hele leven maar ze mogen niet zorgen dat je geestelijk wat stabiliseert.. ik geloof je dat het blijkbaar niet mag hoor, maar voor mij komt dat nogal raar over.
Nee, nog iets wekelijks, maar weet niet wat.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:43 schreef Duikbril112 het volgende:
Is Calcium het enige dat ze hoeft te slikken? Dat kan helemaal geen kwaad.. het is gewoon een mineraal. Echt één van de meest onschuldige middelen die je aanvullend kan nemen. Als het nou ging om prednison of weet ik veel wat voor bende, had ik het begrepen. Maar dit is inderdaad echte waanzin.
vit D?quote:Op zondag 19 juli 2015 22:44 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, nog iets wekelijks, maar weet niet wat.
Een bisfosfonaat.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:44 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, nog iets wekelijks, maar weet niet wat.
Ik heb geen idee wat het is, maar het is in ieder geval een medicijn van de apotheek. En volgens mij zijn die calciumtabletten extra hooggedoseerd voor haar ziekte.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:45 schreef computergirl het volgende:
[..]
vit D?
misschien zijn er ook calcium pillen waar haar pies niet van gaat schuimen, gewoon die van de HEMA of zo?
Dan neemt ze er twee van de hema/natuurvoedingswinkel. Dosering vergelijken en netjes omwisselen voor iets dat ze wel vertrouwd.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:48 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat het is, maar het is in ieder geval een medicijn van de apotheek. En volgens mij zijn die calciumtabletten extra hooggedoseerd voor haar ziekte.
Denk dat TS en zijn moeder het beter in een iets andere hoek kunnen zoeken. Een natuurdiëtist of orthomoleculaire voedingsdeskundige bijvoorbeeld. Indien beschikbaar de uitgeprinte bloeduitslagen inclusief referentiewaarden van het lab mee nemen, zodat er gekeken kan worden naar de grootte van de gemeten tekorten. Dat zet je af tegen benodigde ADH's en haar huidige inname. Dan wordt snel genoeg duidelijk dat ze met één glas melk er niet komt. Kun je gelijk bespreken wat de beste natuurlijke calciumbronnen zijn en welke andere dingen bij opname kunnen helpen en dergelijke. Een goede deskundige zal doktersadvies ook niet zo snel naast zich neerleggen.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:04 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Iemand met kunde in homeopathie of een etnobotanist.
Er zijn juist heel tegenstrijdige geluiden over melk bij osteoporose... Ik zou verwachten dat je moeder als "hippie" dat ook wel zou aanvoeren?quote:Op zondag 19 juli 2015 19:54 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik bezoek haar volgende maand. Ga dan wel een hartig gesprek voeren. Hopelijk heeft ze niks weggegooid. Is trouwens dagelijks een glas melk wel genoeg calcium? Dat vindt ze namelijk van wel.
het gaat volgens mij niet over tekorten in het bloed, maar het skelet dat langzaam schuimrubber wordtquote:Op zondag 19 juli 2015 22:52 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Denk dat TS en zijn moeder het beter in een iets andere hoek kunnen zoeken. Een natuurdiëtist of orthomoleculaire voedingsdeskundige bijvoorbeeld. Indien beschikbaar de uitgeprinte bloeduitslagen inclusief referentiewaarden van het lab mee nemen, zodat er gekeken kan worden naar de grootte van de gemeten tekorten.
Algemeen bedoelt bij dit soort situaties ter bewijs, vandaar ook het indien beschikbaar.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
het gaat volgens mij niet over tekorten in het bloed, maar het skelet dat langzaam schuimrubber wordt
Dan richt ik me eerst op dat tabletje. Dan is de drempel om calcium te eten ook lager.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:52 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dan neemt ze er twee van de hema/natuurvoedingswinkel. Dosering vergelijken en netjes omwisselen voor iets dat ze wel vertrouwd.
Maar dat wekelijkse tabletje doet meer...
Kan het proberen, thanks. Hopelijk is dat genoeg. En ze drinkt sojamelk, vanwege lactose-intolerantie.quote:Op zondag 19 juli 2015 22:52 schreef Toeps het volgende:
[..]
Er zijn juist heel tegenstrijdige geluiden over melk bij osteoporose... Ik zou verwachten dat je moeder als "hippie" dat ook wel zou aanvoeren?
Kan je haar niet overtuigen veel calciumhoudende groenten/noten te eten? En vette vis voor vitamine D? Dan heeft ze wellicht die medicijnen idd niet nodig.
Alleen die twee als ik het goed heb. Volgens mij moet het in de koelkast bewaard worden, of dat was een eerdere tijdens haar behandeling nog. Zal eens kijken als ik er ben en dan dit topic updaten.quote:Op zondag 19 juli 2015 23:03 schreef Re het volgende:
meer calcium is trouwens niet eens goed
http://www.medscape.com/viewarticle/744565
welke andere medicatie heeft ze?, bifosfonaten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |