Heb weer wat filmpjes gezien de afgelopen week.
Only God Forgives (2013)De nieuwste Refn. Het verhaal stelt niet heel veel voor, Ryan Goslings broer wordt vermoord en zijn campy moeder vliegt daardoor over naar Bangkok en beveelt Gosling om wraak te nemen. Er zit wel veel symboliek in deze film, verwijzingen naar vergeving en God bijvoorbeeld zoals de titel misschien al laat suggereren. Ook zit er wel wat excessief geweld in deze film, kan ook niet anders met Refn natuurlijk, maar oi oi oi wat is het allemaal prachtig in beeld gebracht. De artsy shots met neon kleuren en tierlantijntjes zijn een genot voor het oog, dit in combinatie met een sfeervolle 80s score van Martinez zorgt voor een uitermate hypnotiserend geheel. Deze film is overigens niet voor iedereen weggelegd, gezien het extreem trage tempo en als je denkt dat Gosling in Drive al te weinig te vertellen had, ga je hier nog vies op je neus kijken.
IMDb: 5,7
Ik: 7
Bronson (2008)Nog een Refn film, maar dit keer in biografisch werk over de Engelse crimineel Michael Peterson aka Charlie Bronson. In tegenstelling tot Only God Forgives is deze film erg donker en rauw. In deze film mis ik een soort boodschap of rode draad in het verhaal, want eigenlijk is het gewoon een opsomming van gebeurtenissen, waardoor het vrij oppervlakkig blijft. Tom Hardy vertolkt de rol van Bronson wel op fantastische wijze in deze film.
IMDb: 7,1
Ik: 6+
Under The Skin (2013)Under The Skin is een low-budget arthouse film waarbij Scarlett Johansson (
) een alien speelt die undercover op de aarde is om zo mannen te verleiden en in de val te lokken. Hierbij werden soms zelfs mannen in haar busje gelokt die hier geen weet van hadden en dus geen acteur waren. Ik had veel goede dingen over deze film gehoord en normaal ben ik wel fan van dit soort films. Het kon me echter niet bekoren, ik vond de film niet erg mooi (op de momenten dat Scarlett haar prooi te pakken heeft na, dit was erg stijlvol gedaan) en ook het verhaal maakte weinig indruk op me. Het was heel erg karig en bijna niks werd uitgelegd, toen ik na het bekijken van de film wat meer achtergrond informatie had gelezen werd alles een stuk duidelijker en interessanter, maar hier hadden ze wat mij betreft veel meer mee kunnen doen in de film. Veel recensenten die de film zagen vonden hem ontzettend spannend en zelfs eng, ik helaas niet en begon me na het eerste half uur dan ook te vervelen. Het tempo van de film hielp ook niet echt, 2 minuten lang naar een spiegel staren bijvoorbeeld kan al snel de verveling opwekken. Hoe erg ik deze film ook tof wou vinden, ik kwam er maar niet in.
IMDb: 6,3
Ik: 4,5
Spring Breakers (2012)Deze controversiële film van Harmony Korine had ik al wel eens eerder geprobeerd te bekijken, maar toen had ik het na een half uurtje wel gezien. Had destijds verwacht dat het een licht filmpje zou worden, maar dat viel toen tegen aangezien de film een donkere vibe heeft. Maar goed, deze week er eens goed voor gaan zitten en heb dit keer wel degelijk genoten van Spring Breakers. Het gaat over een groepje van vier meiden dat op een niet al te legale manier geld bij elkaar spaart om op voorjaarsvakantie te kunnen.Daar loopt het op gegeven moment toch anders dan verwacht als ze rapper/crimineel Alien ontmoeten.
Als je door de huls van de expliciete beelden en oppervlakkige jongeren kan prikken, blijft er een waar kunststukje over. Op de eerste plaats is het prachtig gefilmd, dezelfde soort stijl als Only God Forgives; veel neonlicht en mooie contrasten wat betreft kleurgebruik. Daarnaast werkt ook de muziek erg goed, de feestscènes gaan vaak gepaard met vrij oppervlakkige Skrillex muziek, er zijn daarentegen ook stukken met hypnotiserende synth 80s muziek en zelfs Britney Spears komt eraan te pas in een geweldige scene. De tweede helft van de film is wel een stuk beter dan de eerste helft en dat komt vooral door James Franco die op geweldige wijze Alien neerzet, hij steelt wat mij betreft deze film. Deze film kijk je niet voor het verhaal (al blijft dit gelukkig wel verrassend en onvoorspelbaar), maar voor de audiovisuele ervaring.
IMDb: 5,3
Ik: 7+
It Follows (2014)Het was alweer een tijdje geleden dat ik een echte horrorfilm had gezien, omdat ik klaar ben met alle cliché horrorverhalen die we al 100 keer hebben gezien. It Follows blaast echter nieuw leven in het horror genre, met een interessant plot en een verfrissende stijl. Deze film gaat over een 19-jarig meisje dat gevolgd wordt door ''it'', it kan de gedaante van elk persoon aannemen en volgt je tot je dood. De enige manier om ervan af te komen is door het over te dragen aan iemand anders door middel van geslachtsgemeenschap, als de laatste drager vermoord wordt gaat it weer af op de vorige drager, een vrij hardnekkige soa dus.
Zoals ik al zei, een verfrissende film. De acteerprestaties waren goed, ook de score en cinematografie zaten perfect in elkaar.
IMDb: 6,9
Ik: 8-
Lost in Translation (2003)Na veel lovende verhalen hier heb ik hem ondanks mijn milde aversie tegenover romantische films toch bekeken. Wat mij betreft een solide film met goed acteerwerk en een leuk plot, het gegeven van de cultuurshock werd erg goed neergezet. Verder zag de film er ook puik uit, waardoor ik toch weinig te klagen heb. Het werd voor mij alleen nooit exceptioneel goed, het keek allemaal wel lekker weg, maar ik werd nooit echt verrast of heel enthousiast over iets.
IMDb: 7,8
Ik: 7
[ Bericht 0% gewijzigd door Cikx op 11-08-2015 15:26:23 ]