abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 16 juli 2015 @ 17:16:38 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_154391973
Vele Nederlanders zijn gegrepen door de emotionele hartenkreet van agent Rick, die op Facebook beschrijft hoe heftig het leven van een politieman is. De brief blijkt echter niet zo authentiek als de politie doet voorkomen. Zijn hartenkreet lijkt namelijk opmerkelijk veel op een Amerikaanse versie uit 2001. Sommige zinnen zijn zelfs letterlijk overgenomen. Is er sprake van een charmeoffensief als tegenwicht voor de stroom aan negatieve berichtgeving?

Ook ons is deze versie net onder ogen gekomen. Hier kunnen we niet omheen, maar we zullen het moeten onderzoeken. We gaan Rick vragen hoe het zit

'Het spijt me dat ik soms onbeleefd lijk. Ik vergat in winkel terug te lachen, omdat ik was afgeleid door de herinnering van een jongen die mij ooit snikkend vertelde hoe zijn broer verdronk, nadat hij hem had moeten wegduwen om zichzelf te redden. En het lag heus niet aan je kookkunsten, maar ik had geen honger meer nadat ik in de zomer een man uit het water viste die zijn schaatsen nog aan had.'

De tekst uit de brief van 'trotse diender' Rick van de politie Midden-Nederland hakt erin. Bijna 2,5 miljoen mensen lazen het bericht dat door de politie via Facebook werd verspreid. ,,Natuurlijk komt het goed uit", erkent Ronald Pronk van de politiebond ANPV. ,,Echt ongelooflijk hoeveel positieve reacties er op dit bericht komen. Zelfs mensen die aangeven in het verleden niet zulke goede ervaringen met de politie te hebben gehad, reageren positief.''

Daglicht
Toch plaatst de opgedoken originele versie van de tekst de hartenkreet van de Nederlandse agent plots in een heel ander daglicht. ,,Ook ons is deze versie net onder ogen gekomen. Hier kunnen we niet omheen, maar we zullen het moeten onderzoeken", stelt Pronk, die navraag gaat doen bij agent Rick.

De timing van het bericht heeft volgens Pronk niets te maken met de commotie waarmee de politie afgelopen tijd in het nieuws kwam. Denk aan het overlijden van Mitch Henriquez in Den Haag en de rellen daaromheen of de geboeide arrestant die van een politieagent in Almere geboeid mee moest rennen naast de motor. ,,Rick heeft zich gemeld met zijn verhaal en wij vonden het goed om dit op onze facebookpagina te plaatsen. Het was niet bewust om tegenwicht te bieden aan de berichtgeving van de afgelopen dagen. Het kwam zo uit", stelt Pronk.

Bij berichten of video's van het publiek, vaak negatief, staat de politie bij voorbaat al 3-0 achter. Ze krijgen niet eens de kans om te vertellen wat hun kant van het verhaal is
Gert Goossens, social mediadeskundige

Prent
Positieve geluiden vinden net zo goed gehoor dankzij de digitale koffieautomaat die Facebook heet. Een klein jongetje dat met zijn knalrode speelgoedauto een 'prent' krijgt van een Rotterdamse agent, foto's van een neergestoken agent in Leerdam of een crowdfundingsactie van GeenStijl voor de 44-jarige agent uit Veghel die een inbreker neerschoot.

Volgens social mediadeskundige Gert Goossens, is het de uitgelezen manier voor de politie om in een goed daglicht te komen. ,,Er wordt ongetwijfeld goed over nagedacht. Bij berichten of video's van het publiek, vaak negatief, staat de politie bij voorbaat al 3-0 achter. Ze krijgen niet eens de kans om te vertellen wat hun kant van het verhaal is."

Dat weet ook politiewoordvoerder Pronk. ,,We doen altijd ons uiterste best bij ons werk, maar alles wordt op een weegschaal gelegd. Het is niet erg dat mensen kritisch naar ons werk kijken, maar het moet niet uit de hand lopen. Daarom plaatsen we bewust sommige berichten, maar het moet geen sensatie worden."

Jammer
Hij vervolgt: ,,Als de emotionele brief niet recht uit het hart komt, dan zou dat jammer zijn. We weten niet wat voor afwegingen agent Rick heeft gemaakt. Met andere berichten willen we puur laten zien wat de realiteit is, zoals bij het incident in Leerdam waar een agent diepe sneeën in zijn hand en arm opliep."

Het laten zien van die realiteit kan nog veel verder gaan. Goossens: ,,Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje paraat en binnen een paar tellen staat het online. Maar ook de politie gaat steeds meer werken met dashcams of zelfs camera's op uniformen. De politie moet niet proberen een facebookwereld te bedenken, een goed nieuwsshow, maar duiding geven aan verhalen kan geen kwaad. Zo kan de politie laten zien dat ze een eerlijk verhaal te vertellen hebben, maar dan moet het wel kloppen."

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)otionele-brief.dhtml

Zo schiet je in je eigen voet.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_154392035
:')
pi_154392138
:') Kneuzen.

En nee, niet alle agenten, maar de lui die met verzonnen verhaaltjes begrip proberen te kweken, zij wel.
pi_154392158
Vind dit echt heel erg dom.Denk dat er genoeg agenten genoeg mee maken in hun werk en dagelijks leven dat ze zelf wel een brief zouden kunnen schrijven.
pi_154392286
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 17:23 schreef Yasmin23 het volgende:
Vind dit echt heel erg dom.Denk dat er genoeg agenten genoeg mee maken in hun werk en dagelijks leven dat ze zelf wel een brief zouden kunnen schrijven.
Zo achterlijk dat het wel opzet lijkt. Achterlijk van de 'schrijver' en ook achterlijk van degene die ervoor heeft gezorgd dat het op sociale media kwam.

Helaas is zelfs bij de politie de 'social meda expert' iemand die toevallig weet hoe je een plaatje kunt uploaden. Of iemand die 'help ik ben een babyboomer en hoe zet ik een plaatje op facebook' op google kan intypen.
pi_154392392
Ze gaan het even navragen...

Trouwste user 2022 donderdag 16 juli 2015 @ 17:45:54 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_154392509
Mijn favoriete oom is agent geweest. Vol humor en sociaal. Kon je van op aan. Echte familieman. Vriend van me was agent en gitarist en zanger in een redelijk bekende band. Ben in aanrakig gekomen op moeilijke emotionele momenten met agenten. Waren zeer begaan en professioneel, zonder afstandelijk te worden. Dat ging echt over leven en dood.

Dit is zo jammer. :{

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_154392607
quote:
De timing van het bericht heeft volgens Pronk niets te maken met de commotie waarmee de politie afgelopen tijd in het nieuws kwam. Denk aan het overlijden van Mitch Henriquez in Den Haag en de rellen daaromheen of de geboeide arrestant die van een politieagent in Almere geboeid mee moest rennen naast de motor
Welnee :D
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Trouwste user 2022 donderdag 16 juli 2015 @ 17:55:23 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_154392668
Wel boeiend.

pi_154392691
Ik kreeg tranen in mijn ogen tijdens het lezen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_154392965
Tsja. Weet je, of het nu echt is of een marketingcampagne; dit zijn wel zaken die echt voorkomen en waar hulpverleners echt mee te maken hebben. Mijn vader is tientallen jaren ambulance verpleegkundige geweest en zou dit verhaal zo geschreven kunnen hebben. Heeft kindjes zien doodgaan, collega die een dodelijk ongeluk heeft gehad etc etc. Dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten en relativeert idd veel zaken. Kan alleen maar respect hebben voor zulke mensen.
pi_154392997
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:17 schreef myShizzle het volgende:
Tsja. Weet je, of het nu echt is of een marketingcampagne; dit zijn wel zaken die echt voorkomen en waar hulpverleners echt mee te maken hebben. Mijn vader is tientallen jaren ambulance verpleegkundige geweest en zou dit verhaal zo geschreven kunnen hebben. Heeft kindjes zien doodgaan, collega die een dodelijk ongeluk heeft gehad etc etc. Dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten en relativeert idd veel zaken. Kan alleen maar respect hebben voor zulke mensen.
Dat sowieso. Alleen je verpest het gelijk door iets te gaan faken.
  donderdag 16 juli 2015 @ 18:36:52 #13
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_154393344
Zwaar kansloos als blijkt dat die brief gewoon vertaald is. :')
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_154393382
Dit is wel erg chanant. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_154393388
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:36 schreef Voszje het volgende:
Zwaar kansloos als blijkt dat die brief gewoon vertaald is. :')

donderdag 16 juli 2015 @ 18:40:17 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154393437
Het idee erachter is mooi, maar de uitvoering is zoals je van een overheidsdienst verwacht.
  donderdag 16 juli 2015 @ 18:41:49 #17
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_154393475
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:38 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dankje!
Die 'confessions' zijn gewoon exact hetzelfde. :')
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_154393563
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het idee erachter is mooi, maar de uitvoering is zoals je van een overheidsdienst verwacht.
Volgens mij is het toch door de Politievakbond geplaatst in eerste instantie?
  donderdag 16 juli 2015 @ 18:48:52 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154393624
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 18:45 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Volgens mij is het toch door de Politievakbond geplaatst in eerste instantie?
Vakbonden zijn minstens zo incompetent als de overheid.
pi_154393691
Ze zijn blijkbaar ook mensen aan het blocken op fb :P

https://www.facebook.com/anpv.politiebond
pi_154393746
Ze maken ook aldoor valse ambtsedige PV's op, dus een valse brief moet ook wel kunnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 16 juli 2015 @ 19:11:26 #22
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_154394202
Sowieso een walgelijke brief :r

Als je je werk als agent niet kan doen zonder tegelijkertijd gewoon normaal mee te kunnen blijven draaien in de maatschappij (lees: sociaal wenselijk gedrag kan blijven vertonen), moet je ander werk zoeken.
Laffe huichelaar
pi_154394320
Ik vond het echt een tenenkrommende tekst, hij werd door diverse FB-vrienden gedeeld.

Er is geen enkel excuus om iemand te wurgen of om een dertienjarig kind aan je motor vast te binden en te gaan rijden. Deze tekst lijkt een soort reactie op dat soort walgelijke uitwassen en dat is achterlijk.
  donderdag 16 juli 2015 @ 19:21:45 #24
6941 APK
Factual, I think.
pi_154394466
Phil Collins draaien om even alle ellende te vergeten maakt het idd al redelijk ongeloofwaardig :D
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_154394516
Volgens mij heb ik die tekst (de Nederlandse) 2 jaar terug ofzo ook al gelezen...
Maar misschien is dat verbeelding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')