abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2015 @ 21:41:14 #1
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154371792
Ik heb net dit filpmje gezien over Zionisme etc:
De manier waarop deze man het allemaal vertelt is wel erg overtuigend, maar hij bestempeld iedereen zomaar als 'Rotschild Zionist'. Ik geloof wel degelijk iets van dit hele gebeuren, maar wat vinden jullie hiervan? Geloven jullie dit ook allemaal?
leef de leven
pi_154372393
Nee. Zijn er ook niet nog verschillende soorten zionisten? Of moeten we het alleen met de Rothschilds doen
  woensdag 15 juli 2015 @ 22:03:21 #3
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154372716
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 21:55 schreef Dingflofbips het volgende:
Nee. Zijn er ook niet nog verschillende soorten zionisten? Of moeten we het alleen met de Rothschilds doen
geen idee, moet me er nog even in verdiepen, heb alleen die video gezien en ik vind het wel interessant.
leef de leven
  woensdag 15 juli 2015 @ 22:29:37 #5
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_154373643
Hoi RRuben ... KAK! ;)

Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar heb wel een idee waar het over gaat. Zionisme is een gevoelig onderwerp en veel mensen verwarren het met antisemitisme. Ik zou er graag wat meer over vertellen, maar voor je het weet zit ik hier op BNW weer vast in een eindeloos welles nietes spelletje. Je kan denk ik beter zelf wat meer info zoeken op internet over dit onderwerp. Ik kan je wel vertellen dat het zeker geen onzin is, alleen moet je een beetje uitkijken dat je niet alles gelooft wat er over geschreven is. :)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  woensdag 15 juli 2015 @ 22:52:02 #6
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154374391
quote:
3s.gif Op woensdag 15 juli 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
Hoi RRuben ... KAK! ;)

Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar heb wel een idee waar het over gaat. Zionisme is een gevoelig onderwerp en veel mensen verwarren het met antisemitisme. Ik zou er graag wat meer over vertellen, maar voor je het weet zit ik hier op BNW weer vast in een eindeloos welles nietes spelletje. Je kan denk ik beter zelf wat meer info zoeken op internet over dit onderwerp. Ik kan je wel vertellen dat het zeker geen onzin is, alleen moet je een beetje uitkijken dat je niet alles gelooft wat er over geschreven is. :)
ja ik ga hier zeker meer over opzoeken. Het is wel vervelend dat je meer dingen moet geloven dan dat het gewoon een bewezen feit is.
leef de leven
  woensdag 15 juli 2015 @ 22:59:15 #7
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_154374614
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 22:52 schreef RRuben het volgende:

[..]

ja ik ga hier zeker meer over opzoeken. Het is wel vervelend dat je meer dingen moet geloven dan dat het gewoon een bewezen feit is.
Heeft niets met geloven te maken, Zionisme bestaat en is een feit. Staat zelfs op wikedpedia. Het gaat er alleen om dat je niet alle verhalen moet geloven die erover geschreven worden. Sommige bronnen geven het Zionisme overal de schuld van en daar moet je een beetje voor uitkijken. Als ik wat meer tijd heb zal ik wel eens kijken of ik wat bronnen voor je kan vinden. :)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  woensdag 15 juli 2015 @ 23:02:29 #8
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154374730
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2015 22:59 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Heeft niets met geloven te maken, Zionisme bestaat en is een feit. Staat zelfs op wikedpedia. Het gaat er alleen om dat je niet alle verhalen moet geloven die erover geschreven worden. Sommige bronnen geven het Zionisme overal de schuld van en daar moet je een beetje voor uitkijken. Als ik wat meer tijd heb zal ik wel eens kijken of ik wat bronnen voor je kan vinden. :)
Ja ik bedoelde dus meer die zaken waar het zionisme mee te maken zou hebben. Ik ga morgen wel even op 'onderzoek' uit :D extra bronnen zijn natuurlijk altijd welkom. ^O^
leef de leven
pi_154378158
Ongelofelijk, in dat filmpje maakt hij iedereen uit voor Rotschild Zionist en wat voor kwaadaardige plannen ze dan mogen hebben, word mij ook niet helemaal duidelijk.
ADHD-C
  donderdag 16 juli 2015 @ 09:18:04 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154381131
Zionisme is niet meer of minder dan Pro-Israel op een soms zelfs ietwat fanatieke wijze en David Icke is heerlijk om naar te luisteren juist omdat hij soms wel volledig van het padje af lijkt te zijn wat mij betreft.

Overigens is het bespreken van Zionisme helemaal geen probleem verder, zolang het maar niet vervalt in een heel relaas tegen de joden in het algemeen. Er zijn ook volledige non-joodse mensen die toch Zionisten zijn, dus het is eerder een politieke instelling dan een religieuze lijkt me.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 16 juli 2015 @ 09:37:54 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154381375
Hij begint in ieder geval wel goed met zijn disclaimer. Waarschijnlijk heeft hij die knee-jerk 'oh antisematisme' reacties ook vaak genoeg voor zijn neus gekregen :').
Vrijheid
  donderdag 16 juli 2015 @ 10:21:38 #12
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_154382046
Anti-Zionisme is niet per sé anti-semitisme. Daar heeft David gelijk in!

De meeste 'Jews against Zionism' die hij hier alleen aanhaalt zijn echter:
- Geen groot geheim. Genoeg ANP/ Reuters etc. foto's en berichten over de 'Neturei Karta' te vinden.
- Geen grote groep. De 'Neturei Karta' heeft maar een paar duizend aanhangers.
- De groep heeft banden met de Palestijnen en Iran. Meerdere aanhanger zijn in Israël ook veroordeeld voor spionage bijvoorbeeld.
- Extreem religieuze denkbeelden. Ze willen de staat Israël vernietigen/ opdoeken want; alleen de Messias mag Israël stichten. Het Israël wat nu gesticht is, is godslastering.

De laatste is ook de reden waarom meer ultra-orthodoxen anti-zionisme zijn.

Waarom schets hij het beeld wat hij schetst in zijn intro? Hij is er niet open en eerlijk over in ieder geval. Hij doet aan informatie picking.

Verder zijn er natuurlijk ook gewoon (vaak linkse) politieke tegenstanders van de politieke koers van Israël, die worden ook onder anti-zionisme geschaard. Prima.

Wat David alleen doet, met zijn voorstelling van oa. een Rothschild connectie, een sinistere groep Joden met duistere agenda's en wereldbeheersingsplannen, grote rijkdommen en macht, etc. is wél anti-semitisme óf die gedachtegangen en beschuldigingen hebben hun wortels in het anti-semitisme.

Je kunt dus wat mij betreft het beste een onderscheidt maken tussen politiek anti-zionisme, religieus anti-zionisme en conspiracy anti-zionisme.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_154408799
Zionsime is nu anno 2015 de naam van een beweging dat verband houdt men het verlangen terug te keren naar het oorspronkelijk vaderland gesymboliseerd door Zion , de berg waarop Jeruzalem is gelegen.

Tegenwoordig is het een politieke beweging die zich als doel heeft van een eigen woonplaats voor het Joodse volk in Palestina.
Althans dat waren de woorden van Herzl.

Politieke zionistische bewegingen en de vestiging daarvan kwamen door zowel possitieve als negatieve omstandigheden.
Possitief: de invloed van de Verlichting ( Haskalah)
Deze verlichting die onstaan is in veel landen kwam ook bij Joodse religie binnen.
Negatief: pogroms in Oost Europa en met name in Rusland , Polen en Roemenie en het groeiend antisemitisme in Duitsland en uiteraard de mislukking van de emancipatie en daaraan verbonden burgelijke gelijke rechten in Oost Europa.

Je zou het niet zeggen maar sinds het onstaan van het politieke zionisme zijn er meer verschillen gekomen dan dat er een eenheid ging ontstaan. Er ontstonden ook religieus zionisme ectera. De kloof werd juist groter.

Oke,in de bijbelse literatuur neemt land een heel belangrijke centrale plaats in. Zoals je leest werd het volk uitgekozen om heilig (apart) te zijn. En zo koos God ook het land Israel tot zijn woonplaats.
Aan Abraham en zijn nageslacht wordt het land beloofd. Niet alleen het volk Israel wordt Gods erfdeel genoemd maar ook het land
Maw : het verbond van de tora (Bijbel) verbindt volk en land dus.
Als het land wordt verontreinigd door het niet volgen van de woorden van de tora dan spuwt het zijn bewoners uit ( zie Leviticus maar te lezen in Numeri)

De 'balingschap' werd dus als straf ervaren 'vanwege onze zonden'. Snappen jullie dit?

Desondanks dat men dat zo ervaarde bleven mensen in het verre Babel trouw aan Zion gedenken.
Men dacht : "de zonden die het land besmeuren worden uitgeboed in de verstrooiing"

Men dacht dus dat zegen en vloek was verbonden aan wel of niet nakomen van de geboden. Als de kinderen van Israel de tora ter harte zal nemen zal God zich naar zijn verstooide volk keren om het te verzamelen en het te brengen naar het land van de vaderen

Door hun bewogen geschiedenis heen bleven Joden dus dromen van een uiteindelijke terugkeer naar het land. Dat visioen van het verzamelen van de ballingen uit de 4 hoeken van de wereld en van het herbouwde Jeruzalem bleef ook levend. Dat zien we terug in Psalmen

De rabbinen in hun literatuur zoals talmud en midrashim benadrukken de betekenis van het land Israel en de stad Jeruzalem voor het Jodendom. De mondelinge leer speelt een cruciale rol.
Men leerde Joden dat het leven in Israel tegen alle geboden van de tora opweegt. Dus voor een Jood is leven in het land van de voorvaderen het grootste gebod

Maar je leest ook dat Jeruzalem het licht is van de wereld omdat het staat zo in de Bijbel. Aldus de rabbijnen

Zoals ik al eens eerder heb uitgelegd hoopte het volk nationale vrijheid te krijgen middels de wapens. Dus fysieke kracht dus oorlogen. En deze manier van oorlog ( zie Kochba) ging AlTIJD gepaard met Messiaanse verwachtingen. Zie ook Jezus.

Onder leiding van Kochba in jaar 132 ontstond een machtige revolutionaire beweging die zich van het Romeinse onderdrukking wilde doen.
Meer dan 3 jaren van vechten en vechten werd deze opstand keihard bloederig neergeslagen.
Deze Joodse opstanden bleven duren tot in de 8ste eeuw. Tot die tijd bleven er Joodse revolutionairen en probeerden zij het land te bevrijden maar altijd zonder succes. Altijd.

En het is door DIT (militair) falen , door deze militaire mislukkingen, dat het religieuze verlangen begon te groeien. Die was er al maar werd hierdoor versterkt. En dat religieuz verlangen was oa: de terugkeer naar Zion.
Vergeet niet dat de rabbijnen heel goed waren in kopieren als iets verboden werd of iets mislukte.
Als de romeinen iets verboden dan deden ze hetzelfde maar dan anders. Neem bijvoorbeeld dat stuk over de Messias. Als de Messias komt dan drijft hij de Romeinen uit Israel dachten ze. En zijn we allemaal gewoon verlost. En ze dachten altijd dat dit gebeurdt vandaag, morgen , volgende week , volgende maand of volgend jaar
Maar ja, ze zitten nog steeds te wachten op de messias

En ander bekende voorbeeld van rabbijnen die alles veranderen omdat ze dat verboden werden is de natuurlijk de bijbelse kalender. De Romeinen verboden de Joden om zich te houden / herinneren aan de nieuwe maan. Nou dan veranderen we het toch dachten de rabbijnen. Want als de Messias komt dan herstelt hij orignele kalender wel! Vandaag of morgen of volgende week of volgende maand of volgend jaar. En tot die tijd volgen we toch een andere kalender eentje die gecalculeerd is

Tot op de dag van vandaag bidden Joden en rabbijnen overal ter wereld : mag de messias snel komen zodat hij de bijbelse kalender herstelt

Dus deze manier van dingen veranderen door de rabbijnen omdat het verboden werd of door onzekerheid is dus ook zo met de belofte die in de tora staat.

Omdat het militair maar niet lukte vroegen de rabbijnen zichzelf af 'waarom'. En om zichzelf en anderen te troosten verkondigden de rabbijnen dan maar:

"De Messias zal het volk weer naar Israel voeren"

Ja dat kon toch niet anders? Alles faalde...

Tot voor de middeleeuwen probeerden veel Joden de gevaarlijke reis naar Jeruzalem te maken. Om zich bij de kleine Joodse gemeenschap te gaan voegen. En vele sloegen daarin. En anderen niet. De reis was gevaarlijk.

Maar in de middeleeuwen werd door Ramban een religieus verbod ingevoerd op het bewonen van het land. Hij leerde mensen om niet het land te gaan bewonen.

Eeuwenlang namen Israel en Jeruzalem in de Joodse opvatting een centrale plaats in. Die terug te vinden is op oude landkaarten waar Israel dan ook wordt voorgesteld als het centrum van de wereld.
In de Joodse opvatting was Zion , het synoniem voor Jeruzalem en Israel, niet een symbool maar een werkelijkheid die nooit helemaal uit de herinnering is verdwenen. Joden bidden nog altijd 3x per dag het achtiengebed waarin dat verlangen van terugkeer zeer duidelijk terug te vinden is.
Maar ook op Sederavond zingen ze : "...het volgend jaar in (het herbouwde) Jeruzalem"

Dus Zionisme staat nooit echt los van de belofte aan Abraham en zijn nageslacht zoals te lezen is in de Psalm : " Als ik jou ( Jeruzalem) vergeet , vergete mij mijn rechterhand"

Maar in de Joodse samenleving in de 19e eeuw groeide de opvolger van het oude religieus zionisme in het moderne politieke zionisme. En waarom dan? Nou heel simpel door de vernieuwingsbewegingen in West Europa. Het vrijheid , gelijkheid en broederschap aight? En het atheisme. Scheiding tussen kerk en staat. En de Joden maakten hiervan gebruik en als reactie op het fel oplaaiende antisemitisme. En hierdoor ontstond dus het idee van een Joods nationaal tehuis.

Blijkbaar waren de Joden daar rijp voor. De oproep van Herzl tot het stichten van een Joodse staat zou een radicale omwenteling teweeg brengen binnen de in de Joodse religieuze cultuur.
Het is te vergelijken dat de Paus homoseksueel wordt en gaat trouwen.

Velen waren heel enthousiast. Eindelijk het afschaffen van de ballingschap (welke de redenen voor die balingschap ook weer eens is verzonnen hehe)

De grote religieuze nationalist ABraham Hakohen Kook zag de Joodse vestiging in Israel als " het begin van de ontluikende verlossing"
Zeker na de holocaust betekende voor veel Joden deelname aan de opbouw van de Joodse gemeenschap in Israel als het meewerken aan een explosie van leven.

Maar veel Joden waren door de toenemende gelijke behandeling in de 19e eeuw meer en meer ingeburgerd. En daarom zagen ze zichzelf niet meer als uitverkorene volk. Schoren hun baarden af. Spraken allerlei talen. Studeerde zelfs verboden boeken. Atheisme kwam ook de Joodse scholen binnen.
Mede door de gelijke behandeling en invloed van het Westen werd er in de Reform gebedenboeken de verwijzingen naar Zion GESCHRAPT.
Ook de ballingschap werd niet meer begrepen als een woord dat oproept tot terugkeer. Langzaam aan werd alle verbindingen met het verleden afgesloten. En merendeel van de Joden die Rusland verlieten gingen naar Amerika niet naar Israel dus. Want er was een nieuw land van belofte: Amerika
Geen Jood wil terug naar Simon Dubnows idee van de diaspora als de Joodse spirituele natie den dienste van de mensheid

Religieuze Joden waren het erover eens dat een spirituele heropleving ook een matriale basis nodig heeft en niet alleen een spirituele want dat is een ziel zonder lichaam.

Tuurlijk de staat Israel is een feit en bijna elke Jood is hoe dan ook betrokken wat er zich afspeelt in Israel. Is het niet goedschiks dan wel kwaadschiks. Maar deze betrokkenheid betekent echter niet dat een Joods bestaan buiten Israel niet mogelijk of zinvol zou zijn. Nog altijd wonen de meeste Joden buiten Israel.
Joden kunnen nog altijd buiten Israel wonen met hun Joodse identiteit.

Maar met een nieuwe vorm van antisemitisme hebben Joden zowel buiten als in Israel te maken. Religieus of niet. En dat is antizionisme : dat Israel onder de naties als de zondebok aanwijst.
Israel is geen probleemloos vakantie land. Er zijn zeer veel politieke en sociale en economoische problemen.
Echter is dit land met al zijn problemen gericht op het Joodse hart.

Naar het land Israel terugkeren wilde men eigenlijk de voltooiing in zicht brengen. Of iin de toekomst Israel werkelijk centrum van het Joodse geestesleven zal worden zoals de religieuzen denken weet ik niet.
Achad haAm, deze denker sprak over de opbouw van een gemeenschap in Israel waarin oude Joodse waarden weer zouden op gaan leven. Hij zei dat Israel dan een lichtend voorbeeld voor de mensheid zou kunnen worden (zoal de tora zegt)
Tegenover Nietzsches Ubermensh stelde Achad HaAm de Tsaddik voor namelijk de morele held.
Volgen haAm is was het nationalisme van de volkeren geworteld in macht. Dat van Joden in de kracht van de geest

Maar Israel en diaspora zijn betrokken op elkaar. Zoals ik al eerder zei in het Hebreeuwse woord voor ballingschap golah of galut huist de gedachte dat het land 'ontbloot' werd van zijn bevolking

Zionisme is dus hetzelfde als het Jodendom. Die twee kun je niet apart zien. Net zoals je Jezus niet apart kan zien bij het christendom.

Maar het Zionisme (de terugkeer naar Zion) heeft een eeuwelange ontwikkeling meegemaakt. Teksten uit de bijbel heeft generaties lang en eeuwenlang Joden beinvloed.

Net zoals dit ook geldt voor het Westen met hun christendom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Szikha op 17-07-2015 10:24:35 ]
pi_154409454
Ps : Herzl heeft nooit steun gekregen van de Joodse rijke lieden. Sterker nog toen Herzl zijn voorstel van een nationaal tehuis voor de Joden deed aan baron Maurice zei deze dat het 'onmogelijke voorstel was' en dat Herzl nooit steun zou krijgen. Want de 'rijken geven alleen om zichzelf'

Toen Herzl eindelijk zijn idee aan de Rothschild en andere rijke Joden kon voorstellen lachten ze hem uit. "Fanast" was Herzl in hun ogen.

Je leest dit in zijn dagboek hoe teleurgesteld Herzl was "vandaag ben ik een eenzaam man en morgen mischien een leider van 100.000 man"

En die leider werd hij. Maar zijn achterban was niet de rijke Joden maar de arme gewone Joden. Die groeide en groeide. Zijn achterban bestond vooral uit Joden in Oost Europa. Ze zagen Herzl zelfs als de moderne Messias.

Rotshild en andere rijke Joden hadden voor Herzl al land overal in de wereld gekocht voor Joden. In Argentinie in Palestina in Zuid Afrika. Maar het idee van een Joods nationaal tehuis vonden ze lachwekkend en stonden niet achter Herzl

Pas na Herzl zijn dood kwam alles op gang.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 11:32:43 #15
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154410371
Zo een hele lap tekst :o ik lees het wel even goed door
leef de leven
pi_154424400
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:32 schreef RRuben het volgende:
Zo een hele lap tekst :o ik lees het wel even goed door
Sorry :@ hier nog meer. Probeer het een beetje uit te leggen. Het ontstaan. Het verloop van modern Politieke zionisme. Dat is heel lang. Het is ook niet anders. Het is niet 123 ontstaan.

Na de franse revolutie moest er een keuze gemaakt worden namelijk voor of tegen de emancipatie van de Jood
Ruim 40.000 Joden in Frankrijk werden in 2 fasen geeemancipeerd:

* In 1790 de sefardische Joden in het zuiden (vaak afstammelingen van de conversos)

* In 1791 : de azkenazische Joden in het noord. Hun voorouders waren na het bloedbad van Chmielnicki naar de Elzas en Lotharingen gevlucht.

De Europese Joden probeerden vol hartstocht in de verlichte cultuur binnen te dringen.

Het verzwakken van de kerkelijke invloed en de verbreiding van het seculiere denken en de levensstijl van de sefardische Joden die veelal met gemak de wereld van de niet-Joden nadeden (oa in Amsterdam , Engeland , Italie, Frankrijk) kwam op het pad van de azkenazim

Langzaamaan begon het te veranderen. Bepaalde aspecten van de Joodse beschaving werden afgestoten. Joden schoren hun baarden af. Aan de Joodse kant van de kloof werd tolerantie gezien namelijk de Joden begonnen het christendom niet meer als afgoderij te beschouwen maar juist als een passende geloof voor niet- Joden.
Deze gedachtengoed drong nu goed door in het hart van het Jodendom

En sommige Joden in West en Midden Europa begonnen vraagtekens te stellen bij het idee van uitverkoren volk en voelden heel weinig behoefte om de rabbijnse wet te gehoorzamen.Ze gingen twijfelen aan de zin van het wachten op de Messias en begonnen te denken aan een messiaanse tijdperk. Zoals in het Westen ook begon: broederschap, vrijheid en burgelijke gelijkheid.

Joden begonnen te schrijven in allerlei Europese talen. Uit de culturele confrontraties met het hellismsme, de islam, Spanje en Italie hadden Joden weer nieuwe literatuur ontwikkeld. De 18 eeuwse Joodse mannen en vrouwen die schreven in de taal waarin ze leefden , én in het Bijbels Hebreeuws dat ze weer tot leven probeerden te brengen (wat een dode taal was)
En zij waren de scheppers van de beweging die bekend is geworden als de haskalah : de Joodse Verlichting. De leden van deze nieuwe Joodse verlichting werden 'maskilim' genoemd ( verlichten)

De vader van de Joodse verlichting was Mozes Mendelssohn de Duitse Jood geboren in 1729. Hij beheerste het Duits en het Hebreeuws en had kennis van Latijns, Grieks, Engels, Frans en Italiaans. Hij ontmoete Gotthold Ephraim Lessing , de Duitse schrijver die hem in de kringne van de Duitse Verlichting bracht.
In 1754 begon Mozes samen met Lessingfilosfische werken te publiceren.

Volgens Mozes stond hetJodendom dichter bij de natuurlijke religie dan het christendom of welk enig ander geloof omdat het niet gebaseerd was op dogma's en opvattingen. Toen Medelssohn een 1 of andere zenuwziekte kreeg richte hij zijn aandacht op de Joodse gemeenschap. Hij raakte betrokken bij de strijd voor gelijke burgerrechten voor het Duitse Jodendom. Want de meeste Joden leefden in een soort vernederende ongelijkheid en waren niet in staat om in vrijheid te verhuizen , of in steden te vestigen , ze werden uitgesloten van bepaalde beroepen. Mendelssohn wist van Amerika en hun idee tot scheiding van kerk en staat en juichte dat idee toe.

Hij was voor het Hebreeuws en Duits en had een hekel aan het Jiddisch. Hij vertaalde de bijbel in het Duits en schreef commentaar bij de tora ( 5 boeken van mozes)
Dit was bedoeld om de Joodse jongeren makkelijker toegang te laten krijgen tot de Duitse cultuur. Binnen 1 generatie had zo goed als iedere Jood die kon lezen in West en midden Europa de Mendelssohnbijbel in huis. Mendelssohn was het levend voorbeeld dat het Duitse Jodendom met de Duitse cultuur samen kon gaan. Hij liet de Joden en de Duitsers zien dat een Jood in beide culturen kon leven.

Na zijn dood begon de acceptatie van Joden te versnellen. In 1778 hadden Joodse intellectuelen een school opgericht in Berlijn. Daar werd Duits, Frans, algebra , geschiedenis, aardrijkskunde, Hebreeuws en het leren van een ambacht of landbouw beroep geleerd. De Joden wisten maar al te goed dat Joden alleen door onderwijjs kon worden veranderd van gettho bewoners naar volwaardige inwoners in de verlichte wereld. De school had meteen heel veel succes. Er kwamen meer en meer van zulke scholen.

Intussen waren er overal in Europa waar Joden woonden nieuwe scholen opgericht. Het Duitse Jodendom verlangde naar emancipatie. De gettho beperkingen werden versoepeld. Bekeringen onder de Joodse intellectuelen. In die laatste periode van de 18e eeuw waren de verlichte Duitse Joden er zeker van dat hun inspanningen een nieuw soort verlossing zouden brengen voor de Joden. Een Hebreeuwse krant werd opgezet en allerlei instanties opgericht om hun denkbeelden te bevoorderen. De Joden gingen zich steeds meer versmelten met de niet-Joodse wereld. Ook gingen ze niet meer trouwen met Joden. Nu begon liefde belangrijke rol te gaan spelen. Ze lieten zich volledig leiden door de verlichte wereld. De rabbijnse wet was voor hen niet meer belangrijk

Maar.... in de eerste periode van de 19e eeuw kwamen overal in heel Duitsland antisemitische pamfletten. In de zomer van 1819 waren er anti-Joodse rellen. "Hep Hep" schreeuwde de meute en plunderde de huizen en winkels van Joden. Van dat vrolijke emancipatie proces van de Joden kwam een einde. Duitse Joden begonnen een strijd voor emancipatie die 10 tallen jaren zou duren en zij werden het prooi van de toenemende neurotische onzekerheid.

De Joden hadden altijd veel hartstocht voor de Duitse cultuur. Ze storten zich ook volledig in de Duitse wereld. Boeken , toneelstukken en werken over ethiek alles. En Rabbijnen preekten in het Duits

Sommige rabbijnen waren hier wel bang voor. En drongen aan op een radicale hervorming van het geloof om deze emancipatie te stoppen (oa Abraham Geiger)
Anderen zoals Samual R Hirsch zochten nieuwe methoden om de oude orthodoxe ideen te interpreteren. Weer anderen zoals Zechariah Frankel zochten een middenweg

Al deze reacties op de emancipatiestrijd zouden door emigranten naar Amerika worden gebracht en leiden tot 3 Joodse stromingen in de nieuwe wereld namelijk de liberale, de orthodoxe en de conservatieve.

Toen Napoleon in 1815 was verslagen en Duitsland voor goed was bevrijd van de Franse bezetting voegden Joden zich toe bij de Duitse mars naar de eenheid. Maar ze kwamen in universiteiten antisemitisme tegen. Omdat de Joden zo graag de Duitse cultuur omarmde leken de Joden niet op te merken hoe defensief de Duitsers eigenlijk waren. Hoe bang of terughoudend de Duitsers reageerden op de Joden

In 1848 werden de straten van Duitsland gevuld met massa mensen die om vrijheid riepen. Maar de revolutie faalden en veel Duitse Joden verloren het geloof in deze Duitse wereld en begonnen aan een nieuw leven : naar Amerika met hun ideeen over hun geloof

Het Hebreeuws verdween als taal bij de verlichte Duitse Joden begonnen weer Jiddisch te spreken.

De nieuwe politieke partijen in Duitsland met hun openlijke antisemitisme was verbijsterend. Hoe moest je als Duitse Jood in vredesnaam reageren op Das Judentum in der Fremde van Bruno Bauwer in 1869? Waarin alle walgelijke haat te vinden is ? En die later door het Duitsland van Adolf Hitler zou worden gebruikt?

De enige mogelijke reactie, volgens de Joden is een verdere versnelling van emancipatie. Dat de Joden hun liefde toonden en de Duitsers ervan overtuigden dat ze met heel hun hart van Duitsland hielden. En dat deden ze dus. Een voor een vielen alle Joodse verbindingen met vroeger weg. Het verlangen naar een ver vaderland verdween. Trouw aan het verbond..

Aan het eind van de 18e eeuw waren er (ruw geschat) 2,5 miljoen Joden op de wereld waarvan ongeveer 2 miljoen in Europa woonden. 80 jaar later waren er bijna 7 miljoen Joden in Europa en nog eens half miljoen in andere delen van de wereld. De Joodse bevolkingsgroei was 2x zo hoog als die van niet-Joden. In 1914 waren de 7,5 miljoen Joden toegenomen tot meer dan 13 miljoen/ Bij het uitbreken van de WO2 waren er ongeveer 15 miljoen Joden op de wereld.

We gaan even terug in de tijd maar dan naar Rusland. In 1850 leefden er +/- 2 miljoen Joden in Rusland. 50 jaar later was dat aantal gestegen naar 5 miljoen ondanks de grote emigratie van Joden. In West Europa was het proces van de Joodse emancipatie voltooid. Voor het Joodse leven in heel WestEuropa bleef het antisemitisme hangen maar toch was de Jood nu vrij. Hij kon stemmen en zich kandidaat stellen een vrij beroep kiezen en dienst nemen bij het leger. De Joden waren in West Europa overal burger behalve in Oost Europa

De Russen wisten niet zo goed wat ze met hun Joden aan moesten. Het Vorstendom Moskou de kern van het latere Russische rijk stond zeer achterdochtig tegenover vreemdelingen. Ze voelden zich wel aangetrokken maar ook afkeer door de westerse ideeen. Dat is altijd geweest in Rusland. Ze beschouwden de buitenlanders als vijanden van het heilige vaderland. Ze schrokken dus voor de meer dan 3 miljoen Joden die het plotseling op hun grondgebied kregen als gevolg van de Poolse deling.

Tsaren en tsarina's zagen de Joden als een probleem dat alleen kon worden opgelost door assimilatie of uitbanning. Maar Joden die assimileerden werden door de Russen ervan beschuldigd dat ze probeerden de macht in het vaderland over te nemen. En Joden die emigreerden werden gezien als ecomisch verlies en als verraders
Rusland wist dus niet wat het aan moest met zijn Joden.

Omdat Rusland niet wilde dat ze zich over het hele land zouden verspreiden hebben ze hen in 1815 beperkt tot een gebied. Dat gebied had 25 provincies van de Zwarte Zee tot de Baltische Zee met een oppervlakte van bijna 2 miljoen vierkante km. De Joden vormden daar 1/9 deel van de bevolking. Om naar de grote steden te gaan wonen hadden Joden speciale vergunningen nodig. Maar die werden alleen gegeven aan Joden die meewerkten aan de Russische economie. Denk aan bankiers en zakenlui
Maar vaak werden deze Joodse bankiers of eigenaars later dan toch weer weggestuurd uit de steden om terug bij de alle andere Joden te gaan wonen.

Deze streek was overbevolkt en is bekend geworden als de Tsjerta

Er woonden ook veel Grieks orthodoxe boeren in die streek in vreselijke omstandigheden. De russen vonden het veel makkelijker de uitbuiting van de boeren aan de Joden te wijten dan aan de katholieke edelen. In de christelijk wereld van Rusland was de Jood dus een vreemde eend. De Jood was verworpen en veracht en gehaat en gevreesd.

In 1812 viel Napoleon Rusland binnen. De Joden in Oost Europa zagen vol blijdschap hem tegemoet. Ze zagen hem als de messias en hingen zijn potret aan de muur en hielpen zijn leger van voedsel. Op 14 september trok Napoleon Moskou binnen. En de volgende dag begon de stad te branden tot 19 september bleef het vuur branden

De Russen die Napoleon zagen naderen verbanden hun akkers en graan.Napoleon had geen winterkwartier en geen proviand voor zijn soltaten en door de witte nachtmerrie van een Russische winter keerde hij terug naar huis. Minder dan 1/5 van zijn leger overleefde het. De verdrijving van Joden uit de dorpen van de Tsjerta die stop was gezet door de invasie van Napoleon werd in 1822 weer doorgezet.

En toen werd Nicolaas I ( 1825 tot 1855) tsaar van Rusland. Hij stelde een systeem in voor verplichte jonge Joden in het Russische leger. Joden tussen 12 jaar en 25 jaar konden worden opgeroepen en ze zouden dan 25 jaar in het leger blijven. Helaas waren veel Joodse kinderen jonger dan 12 jaar.
De wet was van toepassing op de Joodse gemeenschappen in Litouwen en de Ukraine

De Joodse ouders wilden niet dat hun kinderen onder deze voorwaarden gingen dienen in het leger van deze tsaar. Dus de Joden vervalsten geboortebewijzen , ze verborgen hun kinderen of verminkten hun kinderen zo erg dat ze werden afgekeurd. Joden die van de tsaar de wet moest uitvoeren en de Joodse kinderen moest gaan halen werden gezien als schurken en kidnappers. Vaak onder geschreeuw van de ouders en buren werden de kinderen weggenomen. Velen van jonger dan 12 jaar en werden uiteraard nooit meer terug gezien.

In 1844 stelde de Russische regering een kaarsenbelasting in. Over alle kaarsen die de Joden voor rituele doeleinden gebruikten moest belasting voor worden betaald.Ook moesten Joden belasting betalen op ritueel geslacht vlees. De Joden haatten de belasting vooral arme Joden. Deze wet werd in 1848 afgeschaft en de Russen wilden weer dat de Joden onderwijs zouden krijgen zodat hun assimilatie met de Russische samenleving beter werd.

Er kwamen dus scholen door de verlichte Joden. Er begonnen boeken over wiskunde en astronomie te verschijnen. Verlichte Joden dachten dat het lot van hun mensen te kunnen verbeteren door hen te laten opleiden in landbouwberoepen oa en door moderne scholen te openen. Veel Joodse artsen en kooplieden zagen goedkeurend neer op deze ontwikkeling. Maar sommige van deze vroege verlichte Joden werden afvallig en de volkmassa's van Russische Joden keerden de Joodse verlichting en het hervormingsprogramma de rug toe. Joden die de verlichting aannamen kwamen in kleine groepjes bijeen in de steden van de Tsjerta.

Het allereerste begin van een Hebreeuwse literatuur ontstond in Wilna/ vilnius 1841. Deze nieuwe generatie verlichte Joden waren zich bewust van de kloof die hen scheide van de traditionele Joden (vooral van de chassidim)

De dood van Nicolaas I in 1855 en de versoepling van de beperkingen tegen de Joden overtuigde de aanhangers van de Russisch-Joodse verlichting ervan dat de emancipatie nu voor de deur stond. Belangrijke Joodse kooplieden, intellectuelen, artsen, apothekers kregen zekere rechten. Ze konden zich nu overal in Rusland vestigen. En in 1861 werden Russische boeren geemancipeerd van lijfeigenaren tot landeigenaren.

De westerse wetenschap en filosofie begonnen door te dringen in Rusland. Het geloof in de waarheden van het atheisme, de natuur en het socialisme overspoelde de Russische jeugd en ook bij de Russische Joden. Het drong zelfs binnen in de talmud scholen. De Joden lazen verboden boeken en kregen visioenen van een betere wereld waarin ze nu leefden. Veel Russische Joden geloofden in een Messiaans geloof en sloten zich aan bij revolutionaire groepen.
Deze werden dan weer opgejaagd , verbannen, doodgeschoten en opgehangen of ze rotten weg in gevangenissen.

Nu begon de emancipatie toch ook in Rusland voor de Joden. Eerst zeer vertraagd en onzeker maar toen de regering de druk uit het verleden liet vervallen en Joden deel konden nemen aan het cultuur traden ze toe tot de kunsten. Ze werden journalist , jurist, dichter, toneelschrijver, componist, schilder of beeldhouder.

Plotseling waren Joden vertegenwoordigd in het economische politieke en culturele leven van het vaderland. Veel Russen schrokken en waren niet zo enthousiast over deze Joodse deelname in het Russische leven. De meeste liberale en socialistische denkers uit die tijd ( waar onder Bakunin ) zagen de Joden met minachting. De Joden werden nog altijd afgeschilderd als een vreemd iets dat de Russische samenleving vergiftigde.

Maar de emancipatie van de Joden ging lekker door. Joodse kinderen met muziekale aanleg kregen toestemming om te studeren aan de academies buiten de Tsjerta en hun familie mocht bij hen komen wonen. De viool werd het onafheidelijke gezelschap van Joodse jongeren. Ze werden gestimuleerd door ouders.

Het Russische Joodse culturele leven bloeide. De stad Odessa werd een belangrijke centrum van de Russische haskhala. Hier kwamen dichters, geleerden , schrijvers ( in het Hebreeuws en Jiddisch). Kortom de stad zat vol Joodse creativiteit.

Nog even nog heel even dan zouden de antisemieten hun bek houden dachten de Joden. Dan zouden alle Joden geemancipeerd worden en zouden ze Rusland tonen hoezeer ze hun vaderland liefhadden en wat een goede patrioten ze in feite konden zijn. Hoeveel ze konden bijdragen aan de tot standhouden van een groot Russische natie!

Maar rond 1880 heerste er hongersnood. Joden begonnen weg te trekken naar West Europa en Amerika. En toen...toen wierp iemand in maart 1881 een bom die de tsaar Alexander II in stukken scheurde. Er kwam een opstand en er was veel verwarring

Alexander III werd de nieuwe tsaar en het regiem verenigde het volk door de Joden de schuld te geven van de moordaanslag. Aan de vrolijke Joodse bloei kwam abrubt een einde in het bloedbad van (door de overheid gestimuleerde) progroms en de Meiwetten van 1882

Het hoofd van de Russisch orthodoxe kerk Konstantin Podedonostsev zei :

" 1/3 van de Joden zal zich bekeren, 1/3 zal sterven en 1/3 zal het land uit vluchten"
Одна треть вымрет, одна выселится, одна треть бесследно растворится в окружающем населении

En dat gebeurde. De Joden vluchtten het land uit.

En dan begint het. In 1881 schreef de arts Pinksker anoniem een boek 'Auto emancipatie' genaamd in het Duits. Hij was de eersten die de Verlichting zag als antwoord op het lijden van de Russische Joden. De pogroms en het openlijke antisemitisme van de regering was de reden dat hij inzag dat de Europese haat tegen de Joden niet zouden verdwijnen. Hij zei dat de Joden als een afzonderlijk etnische entiteit zal blijven bestaan die de wereld niet kan accepteren. Volgens hem was de enige oplossing van de Joden om zichzelf te emanciperen door een eigen land te gaan stichten. Of zoals hij schreef een toevluchtsoord. Dit boek van Pinksker had enorm veel invloed op de Russische Joden. Terwijl het in Duitsland onder Joden geen enkele invloed had en zelfs volledig werd genegeerd.

Na de progoms ontstonden in Rusland vele zionistische groepjes maar die werden uiteindelijk 1 beweging waar Pinsker lid van werd. In dat zelfde tijd vertrokken (zeer) jonge Joden naar Palestina om zich daar te vestigen.
Ver van het gepraat van intelectule Joden in Zionistische vergaderingen. Ze wilden het land bewerken.De Russische zionistische hoofdbeweging geloofden niet meer in dat de Joden in Europa zouden blijven wonen. Hun doel was om Joden naar Palestina te brengen dat onder het Ottomaanse rijk zat. En ze geloofden dat ze hiervoor toestemming zouden krijgen bij alle grootmachten.

In 1891 werden alle Joden uit Moskou verdreven/ gezuiverd. In 1894 werd Nicolaas II tsaar
Hij was woest op de Joodse betrokkenheid bij de revoloutie en sprak hij vreselijk anti semitisch in de Russische pers.

En dan in aprik 1903 toen pasen en pesach op hetzelfde dag viel brak er in Kishinev een vreselijke pogrom uit. 49 Joden werden vermoord en 500 gewond en meer dan 2000 gezinnen dakloos
Velen vluchten naar Amerika en Palestina

De pogroms in Rusland veranderde de verlichte Joden. Zij werden aanhangers van Zion.
Zo ook Theodor Herzl. Een Weense Jood. Hij was afgestudeerd in rechten en werd een schrijver en een journalist. Hij reisde veel door Europa en kende vele talen. Hij schreef toneelstukken en verhalen die succesvol werden opgevoerd in theaters in Duitsland en Oostenrijk.

In januari 1895 werd Drefyus in het openbaar vernederd en verloor zijn rang. Herzl hoorde een grote meute Parijzenaren schreeuwen : Dood aan de Joden

Deze gebeurtenis liet diepe sporen achter bij Herzl. Hij begon daarover te schrijven. Een roman. Hierin droomde hij over de toekomst voor het Joodse volk. Hij schreef en schreef. En titel was : het Beloofde land

Maar zijn roman verdween. Het werd een praktische programma. En Herzl ging dus op pad.

In Parijs ontmoette hij de Joodse Baron Maurice de Hirsch. Hij had een enorme fortuin en een grote naam. Maurice had al een nieuwe Joodse kolonie in Argentinië opgezet. Hij vond ook dat emigratie de enige oplossing was voor de Joden.

Herzl was het met hem eens en toonde hem zijn aantekeningen. Zijn idee over een Joods tehuis. Herzl zei dat hij hiermee naar de Duitse Keizer zal gaan want die zal het begrijpen en het kunnen beoordelen. Maurice vroeg aan Herzl hoe hij dit dan wilde realiseren? Hoe hij aan de fondsen wilde komen. En Herzl zei dat hij een lening zou aanvragen.

Maurice lachte hem uit. Joden zullen niets geven. Deze mensen geven niets om het lijden van arme mensen.

Maar Herzl raakte geobsedeerd door het idee. En bleef aantekeningen maken. Zijn idee hoopte hij ooit aan de Rothschild familie te kunnen voor lezen. Zijn idee voor een Joodse staat. Herzl dacht dat het Rothschild fortuin het fundament zou worden voor het uitgebreide emigratie en vestiging van Joden.

Herzl nam ontslag bij de Weense krant. Hij ging naar Berlijn en Munchen om zijn aantekeningen en verzoek aan de Rothschilds voor te lezen. Hij las zijn aantekeningen voor aan Joden in Wenen , Londen en Parijs. Meer dan twee uren lang naar Herzls verhaal te hebben geluisterd nam niemand hem serieus.

Herzl was al ziek en de dokter zei dat hij een zenuwinzinking had. Herzl voelde zich eenzaam. En hij besloot om zijn aantekeningen in boekvorm te gaan maken. Zijn boek werd gepublicieerd in 1896 te Wenen. Titel van het boek is Der Judenstaat. De boek werd vertaalt in het Hebreeuws, Frans, Russisch , Engels en het Roemeens. Vandaag de dag is het te lezen in meer dan 20 talen.

In dit boek behandeld hij de Joodse vraagstuk. Herzls bevindingen waren dat het probleem nooit kan worden opgelost door assimilatie. Want de Joden wilden niet weg en de niet- Joden wilden de Joden niet in hun midden. Dus Herzl vond dat er alleen een politieke oplossing mogelijk was. En dat was een stichting van een onafhankelijke Joodse staat. Die gerealiseerd moest worden met toestemming van de grote wereldmachten.
Herzl had het liefst dat deze staat in Palestina realiseerd zou worden. En hij wist precies hoe.

Maar de orthodoxe Joden. En Joden in West Europa die geassimilieerd waren vonden zijn plan maar extremistisch. Maar de Russische Zion bewegingen die al zo wankel stonden ontvingen zijn boek met open armen.

De Zionistische studenten in Oostenrijk en elders vroegen aan Herzl dat hij leider wilde worden. Want ze vonden zijn idee prachtig. En dus werd Herzl leider van de grootste zionistische beweging.

Herzl reisde naar het Oosten. Daar zag hij de door armoede geteisterde Joodse volksmassa. Hij zag hun innerlijke wens voor het land Israël. En toen begreep hij dat deze gevoelens van deze Joden moest worden omgezet in politieke actie. En na deze bezoek stond de Joodse staat in zijn gedachten gelijk aan het land Israël. Zijn achterband bestond uit 100.000 Joden.

In 1886 ontmoette Herzl de groothertog van Baden. Hij was de oom van keizer Wilhelm 2 van Duitsland. Deze groothertog gaf zijn steun aan de zionistische zaak.

Hierna reisde Herzl naar Constantinopel. Want als de Sultan zou instemmen met de stichting van de Joodse staat in Israël ( Palestina) dan zouden de Joden geld bijeen brengen om de groote financiele crisis van het Ottomaanse rijk op te lossen.

Maar de Sultan wees het plan af.

Daarom reiste Herzl naar Londen. De gewone Joodse volksmassa juichten hem toe. Maar de Joodse leiders en de rijke lieden helemaal niet. Baron Edmond de Rothschild geloofde totaal niet in Herzl zijn plan. Daarom besloot Herzl zich te richten op zijn achterban namelijk de grote Joodse massa.

In maart 1897 riep Herzl de zion beweging op tot een algemeen Zionistisch congres. Dit moest hét nationale vergadering van het Joodse volk worden. Herzl werd uitgelachen en de meesten vonden het compleet nutteloos.
Maar in augustus vond de eerste Zionistische Congres plaats in Bazel. Zij aanvaarde het programma van Herzl. En Herzl werd tot president gekozen. Nu was het Joodse volk massa toch echt zijn achterban.

Omdat Herzl vertouwd was met de taal van de diplomaten en koningen stemden ze mischien in met zijn plan voor het Joodse volk. Ze zouden het mischien niet aanvaarden maar tenminste wel serieus nemen. Ze moeten oog hebben voor het groeiende besef van de politieke macht dat de Joden hadden.

Maar de Joodse bankiers weigerden nog altijd elke steun. Dit was de obstakel voor Herzls plan. Hij ondervond geen sympathie bij de Joodse kapitalisten.

In 1898 ontmoette Herzl de Duitse keizer iets buiten Jeruzalem.

In 1902 bood het Ottomaanse rijk Herzl Mesopotamië aan. Hiervoor vroegen de Ottomanen wel flink veel geld. Maar Herzl wees dit aanbod af.

Kort daarna werd een nieuw boek van Herzl gepubliceerd. Altneuland ( oud en nieuw land)
Hierin beschrijft hij het woeste land van Palestina.

Hierne begon Herzl te onderhandelen met de Britten. Zij boden hem Oeganda aan. Het gebied dat nu Kenia heet. Herzl legde dit aanbod in 1903 voor aan het 6e Zionisch Congres. Dit aanbod bracht veel ophef binnen de beweging. En het had niet veel gescheeld of de beweging viel uit elkaar. Een groot deel wilde dit aanbod aannemen en groot deel weer niet. Uiteindelijk werd het op het 7e Zionitische Congres in 1905 afgewezen.

Na de pogrom in Kishnew bezocht Herzl Rusland. De Russische Joden ontvingen hem als grote koning. Zij waren onderdrukt door het strenge regiem van tsaar Nicolaas II. En Herzl zag dit.

Ondertussen bleef Herzl het proberen bij koningen en de bankiers.

In januari 1904 mocht Herzl bij de Paus komen. De Paus zei heel simpel : " Er zijn twee mogelijkheiden. Of de Joden houden zich vast aan hun geloof en blijven dus wachten op de Messias die wat ons betreft reeds is verschenen. In dat geval ontkennen de Joden zijn Goddelijkheid van Jezus en kunnen wij hen ( de Joden) niet helpen.
Of de Joden gaan naar Palestina heen zonder godsdienst en dan kunnen wij nog minder possitief tegenover hen ( de Joden) staan"

In al die tussentijd onstonden er allerlei zionisten. Seculier, religieus, socialistisch. Allemaal mensen die elke willekeurig stuk land aanvaardbaar vonden als Joodse staat. En mensen die vasthielden aan het land van de aartsvaders.

Herzl werd ziek. Zijn hart. En kreeg een longonsteking. Op 3 juli 1904 hij was toen 44 jaar oud, begaf zijn hart het en stierf
Wat Herzl achterliet was een kolonisatiefonds met hulpbronnen en een internationale Joodse politieke organisatie

Niets van wat hij had gedaan of wilde doen bleek van blijvende betekenis. De Joden bleven het land koloniseren. De eerste immigratiegold die na 1881 Palestina binnenkwamen had deze landbouw vestigingen al zo vastgezet voor de nieuwe nedezettingen in het land. Deze kolonisten kwamen uit Rusland en Roemenie. Allen jonge mannen en vrouwen die niets van landbouw wisten. Onder de brandende zon. Zij zette hun eerste landbouwkolonies op in 1882

Omdat de kolonisatie poging begon in te zakken begon de Rothschild familie deze in leven te houden. In een periode van 15 jaar werd er meer dan 1,5 miljoen Britse ponden ingepompt.

De Turken kregen toch wel genoeg van de groeiende Joodse aanwezigheid. Al in 1882 verboden ze immigratie van Joden in Palestina. Maar de Joden bleven het land illegaal binnentreden.

Rond eind 19e eeuw begonnen het een beetje te wankelen. Door armoede. De kinderen van de kolonisten samen met de nieuwe Joden vertrokken naar de steden.

In 1903 kwam weer een golf Joden het land binnen. Wederom Joden uit Oost Europa en Rusland. Vooral in 1905 door de mislukte revolutie in Rusland. Maar ook Persische Joden en Joden uit de Kaukasus. De Oost Europese en Russische Joden waren vluchtelingen. De Joden uit de Kaukasus niet. kwamen uit Zionistische overwegingen. En deze laatste groep waren het meest dominant aanwezig. Zij zouden de wapens opppaken. Zij zouden de kolonisten gaan beschermen. Ze zetten wachtploegen op. Het land zou nu gaan veranderen. Men richte politieke partijen op. Zette een pers op. Het Hebreeuws werd de landtaal. Ze bewerkten allemaal het harde land. Ja, ze wachten vastberaden.

In 1908 lieten de Turken de Arabieren ( christelijk en moslim) toe om wapens aan te schaffen. De Joodse nederzettingen kregen het hierdoor steeds zwaarder te verduren. De zionitische pogingen van de Joden om te onderhandelen met de bewoners mislukten.
In 1914 waren er 85.000 Joden in het land.

Let op: in 1878 waren er ongeveer 500.000 inwoners. Daarvan waren 20% Grieks. De grootste groep bestond uit Bosniërs. Andere groepen waren de Circassieers. Joden en Arabieren

Cijfers:
90.000 Grieken
150.000 Bosniërs (moslim)
3.000 Albaniers
100.000 Circassieers (moslim)
25.000 Turkse Turken
50.000 christelijke Arabieren
10.000 moslim Arabieren
45.000 Joden

En 40.000 restgroep ( Afghanen , Perzen, Armeniërs, Druzen, Algerijnen , Koerden, Sudaniërs, Marokannen ectera)

Dus van een moslim meerderheid welke de meesten zijn samengesmolten met Arabieren waren er nu 85.000 Joden in 1914

Omdat de eerste wereldoorlog voor de deur stond waren de Turken een beetje bang. Ze wisten dat veel Joden spionage verrichten voor de Engelsen. En tijdens de eerste wereldoorlog werden de Joodse kolonisten vervolgd door de Turken.

De Arabieren werden door beloftes en geld van Engeland overgehaald om tegen de Turken te gaan keren. Zij bliezen de belangrijke spoorwegen van de Ottomanen op. Zowel Joden als Arabische moslims vechten zij aan zijn. Maar ieder voor hun eigen doel.

En Engeland wist dit maar al te goed!

Dus de ideeen die door Herzl in beweging waren gebrachten werden nu langzaamaan werkelijkheid. De Engelsen die voor hun oorlogsinspanningen de steun van het Jodendom zochten waren zich bewust van de aanwezigheid van Joden als een internationale politieke eenheid.

Daarom werd op 2 november 1917 de Balfour verklaring afgelegd. Engeland verkondigde dat zij possitief stonden tegenover de vorming van een Joodse staat in Palestina. Wat nog altijd deel uit maakte van het Ottomaanse rijk

op 31 oktober 1917 vielen de Engelsen Palestina binnen. In december kwam generaal Allenby Jeruzalem binnen. De vrome Joden hielden hem (uiteraard) aan de de messias.

In 1918 viel geheel Palestina onder Brits gezag. Aan het eind van de oorlog was het aantal Joden in het land gedaald tot minder dan 60.000. Bij het verdelen van de buit na de oorlog werd Palestina een Brits mandaatgebied.

In de jaren 20 kwam de tweede immigratiegolf opzetten. Vooral uit Polen. En begon de Joodse bevolking gestaag te groeien. Maar ook de Arabische immigratie begon op gang te komen.
Dit kunnen we goed terug zien in de conflicten die eigenlijk nu pas begonnen.

De Arabieren waren niet gediend van de Joodse aanwezigheid. De steeds meer verlechtere houding van de Engelsen jegens het Zionisme en de Arabieren begonnen het land te ontregelen.
De Joden waren nu ver doorgedrongen.

De Britten wilden een halt toeroepen. In hun Witboek, wat eigenlijk gewoon het terugfluiten van de Balfour was verboden zij de Joden om nog te komen. Er mochten in vijf jaar tijd maar 75.000 Joden komen. De Arabische immigratie werd niet tegengehouden. Engeland was daar niet tegen opgewassen.

In januari 1933 kwam Hitler aan de macht. Er was een economische depressie. En meer dan 100.000 Joden kwamen het land binnen. Zij waren emigranten uit Duitsland. Hun kennis van industrie brachten ze mee. Veel Britten vroegen geld aan de Duitse Joden. Dat was een voorwaarde om te komen wonen in Palestina. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Ha%27avara-Abkommen

De meeste Poolse Joden bleven in Europa wachten op de Messias. Aan het eind van de jaren 30 namen de Arabische en Joodse ongereldheden toe.

op 1 september 1939 vielen de Duitsers Polen binnen.

Dus aan de omzwervingen de de Europese Joden kwam een eind.
pi_154427632
Hasbara is an Hebrew word defined as explanation.

The purpose of Hasbara is to explain and educate western people about the Israeli mission.

Hasbara can take many forms, adverts, websites, comments on blogs, letter writing, protests and so on.

For a fuller idea of the depth of Habsara check this tool-kit from the We Believe in Israel Website. (made by BICOM).

The difference between propaganda and hasbara?

I would say Hasbara is more of a soft sell at first, it seeks to inform, influence and educate the ignorant to the Israeli cause.

The narrative of Hasbara has a victimized quality underpinning it, a very passive-aggressive approach, Israel is always defending not attacking.

They play the mis-understood victim and invite their critics to attack them.

The sub-current being that Israel’s message is not understood.

Israel views that the reason for this is either lack of education or stupidity.

So the Hasbara agents explain until they realise that they are getting nowhere and then respond with disdain and disgust.

SOCIAL STRATEGIES

Key individuals are identified, some support Israel others oppose.

These are the influencers, on Twitter they are people with over 1 000 followers and over 1 000 tweets.

By seeking to influence and control these key individuals, Hasbara agents can influence many many more.

Hasbara trolls on twitter try to act as shepherds for the tweeps, making them go this way or that.

A troll traditionally on the Internet is someone who indulges in off-topic abuse.

1. a troll is someone who posts inflammatory

2. extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking readers into an emotional response

3. or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.

I think that calling someone – anti-semite or neo-nazi or racist is inflammatory, unless that is their actual beliefs, which is the case in most hasbara trolls, who received intense one-sided, propagandist education.

Hasbara Tactics

By controlling information one can control people and the social networks.

Hasbara volunteers help to police social networks for Israel.

The big media are dealt with through BICOM and AIPAC, whilst the social media are policed unofficially by the Hasbara troll brigade.

Priority is to stop influencers being compromised by anti-Israel sentiment.

Hasbara Troll attributes

- Supreme point of view ;)

- The Hasbara troll knows best ;) ;) ;)

- Condescending & Patronising

- Socialist (Smart and ‘caring’)

- Do not have to be Jewish but Pro-Israel

- Internet experts

- Narcissistic ;)

- Provocative ;) ;) ;)

- Dis-ruptive ;) ;) ;)

- Like to ask the questions, not answer questions ;) ;) ;)

- Control freaks :chuckle: :chuckle: :chuckle: ;)

- Inflamed by anyone being critical of Israel :O

- ‘Moral’ Guardians :D

- Classic insults: Anti-semite, Neo- Nazi, White Supremacist, Holocaust denier :thumbup:

- Adept with social networks well trained on IT

Hasbara trolls use internet alerts to warn them when hot keywords are mentioned.
Keywords such as Holocaust, Hitler, Israel, Jewish, Judaism etc.

When those words are mentioned they are alerted and they go to investigate who is talking about what.

I have seen this happen many times with Gilad Atzmon, someone will post something from Gilad, shortly afterwards they are bombarded by hasbara trolls.

Initially they explain where they had gone wrong and try to ‘educate’ people with their ideology.

Usually they say something like

"Do you know Gilad Atzmon is a notorious… anti-semite?" neo-nazi, holocaust denier. etc.. etc.

The way to spot the troll is the inflammatory language.

If Gilad was a anti-semite it should be self evident but he says quite clearly in his book “the Wandering Who”.

“In this book i will try to untangle the knot. I will present a harsh criticsm of Jewish politics and identity. Yet it is crucial to mention at this early stage that there will be not a single reference to Jews as ethnicity or race. In my writing, I differentiate between Jews (the people), Judaism (the religion) and Jewish-ness (the ideology). This book does not deal with Jews as a people or ethnicity. If anything, my studies of this issue suggest that Jews do not form any kind of racial continuum. In short, those who are searching for blood or race-related interpretation on Zionism will have to look for it in someone else’s work.”

(Gilad Atzmon P15 Chapter 1 -The Wandering Who)

Types of Jewishness

1. Jews (the people) – born a jew, being jewish.

2. Judaism (the religion) – Jewish beliefs.

3. Jewish-ness (the ideology) – Jewish ideas

Despite Gilad Atzmon making a clear and unequivocal point above, it has not stopped many zombie zionist hasbara trolls from accusing him time and time again and many others of anti-semitism or being a neo-nazi. What is wrong with these pathetic and misguided people? Can’t they read, or have their brains just curdled in their own cranium. The truth is they choose not to read or listen or debate.

I would actually say, those people who advocate every interventionalist war in the name of freedom of speech, democracy and pluralism, are operating in the west as gatekeepers, censors and resent any form of intellectual debate

– Gilad Atzmon

These people are the new Book burners, those that oppose freedom in all its forms. These Hasbara trolls oppose free speech and try to suppress open and free debate and instead replace it with their own hasbara wash & spin.

It is astonishing the amount of times I have seen trolls warning people not to read this book or that book. Why do we have all these twitter trolls trying to influence what people choose to read?

Are they the people of the anti book?

- Gilad Atzmon

We must unite to name and shame these despicable individuals as they try to suppress free and open debate. These people pose a great threat to our political systems and must be identified to stop them spreading their vile mis-information far and wide.

Zionists

Trolls

Troll techniques

1. Turn up randomly asking question about Israel, trying to engage/educate.

2. Guilt by association, they point to some source your are linked to as being anti-semitic or neo-nazi.

3. Opportunity to redeem – the offer chance to recant from your naive ways.

4. Smears and insults – if the top 3 fail then it’s just character assassination.

5. Name bombing – using seo in blackhat ways to denounce and smear people. ie website with 37 mentions of someones name will prob get a Page one on Google.

6. Hasbara trolls generally follow the rules of social networks, because they want to continue to influence people and subvert open and free debate.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_154427694
First Hasbara Law

Eliminate any discussion about XXXish atrocities and all kinds of detrimental truths!

Try to distract right away and stop it by ALL means!

Everything is allowed, i.e. insult, lie, division, defamation, distortion, spam, falsified quote, quote out of context, ridiculing, howling, virtual trampling, starting threads defaming your adversary until the whole forum is on the edge and convinced you are right, bombarding the moderators with whining/malicious complaints ... use your imagination!

If you don't succeed fast enough, try to get others involved by pm and incite them to join you in your more than legitimate fight against the "nazi", "hater", "anti-Semite", "fascist", "racist", "homophobe" .... use your imagination! Everything is allowed and necessary to silence the adversary.

Second Hasbara Law

The System is Good!

Convince critical slaves that our system is good and right and the best ever by ALL means!

We own this system and we created it for a reason: our supremacy.

The only problem is that every now and then a few disobedient slaves incite others to think on their own. This is destructive.
Your task is to get them back in row before they are able to harm our system seriously.

Our information system is GOOD, our political and financial system is GOOD, our health and education system is GOOD, our science system is GOOD and the most advance mankind ever was given by us! Constantly remind the slaves that we are GOOD and that our ingenious brains are the basis of any civilised human development! Tell them they can't do without our system, otherwise there will be -> WAR. (see: "war" in the Third Hasbara Law)

If you are confronted with stubborn critical slaves simulate positive response, understanding and agree that there might be some minor aspects to be improved in our system. Preferentially operate in teams and keep them occupied and distracted from the crucial subjects with endless discussions on pointless side topics until they most probably give in, before you evade to the First Hasbara Law, if nothing stops them from proving the truth for all to see.

hird Hasbara Law

The Truth is a LIE!

If you are by no means able to convince critical slaves of OUR truth and they stubbornly go on exposing their miserable truth you must resort to throwing a good old temper tantrum!

Never forget that we own this system and we created it for more than one reason, here: our reality.

Now it is time to insult, distort, swear, yell, cry ... as if they are after your blood and use a rollercoaster of every possible emotion from aggression to faked understanding and even sadness and disappointment to shock and thus silence the haters of our truth.

In the last consequence tell them there will soon be WAR again, because of THEIR behaviour.
This should finally tip them over the edge, because they will try to refute this allegation and thus you eventually succeed in distracting from the topic.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_154427829
TS negeer Szikha. Er zit zoveel aanwijsbare onzin is zijn post . Zou een paar dagen bezig zijn om alle leugens recht te zetten. Zoals je misschien begrijpt heb ik daar nietzoveel trek in :P( overduidelijk een hasbara trol)

Voor het echte verhaal achter de groep zal je moeten putten uit andere bronnen

Pm me if interested ;)

[ Bericht 43% gewijzigd door Ali_boo op 18-07-2015 00:05:35 ]
  zaterdag 18 juli 2015 @ 06:18:15 #20
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154433326
Haha, heb dat 2de nog niet gelezen, maar is toch zielig om te negeren? :P
leef de leven
pi_154554697
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2015 23:02 schreef RRuben het volgende:

[..]

Ja ik bedoelde dus meer die zaken waar het zionisme mee te maken zou hebben. Ik ga morgen wel even op 'onderzoek' uit :D extra bronnen zijn natuurlijk altijd welkom. ^O^
Benjamin Freedman speach van 1961. Gewoon te vinden op youtube . Voor de echte inside info mbt het zionisme

Introductory Note: Benjamin H. Freedman was one of the most intriguing and amazing individuals of the 20th century. Mr. Freedman, born in 1890, was a successful Jewish businessman of New York City who was at one time the principal owner of the Woodbury Soap Company. He broke with organized Jewry after the Judeo-Communist victory of 1945, and spent the remainder of his life and the great preponderance of his considerable fortune, at least 2.5 million dollars, exposing the Jewish tyranny which has enveloped the United States. Mr. Freedman knew what he was talking about because he had been an insider at the highest levels of Jewish organizations and Jewish machinations to gain power over our nation. Mr. Freedman was personally acquainted with Bernard Baruch, Samuel Untermyer, Woodrow Wilson, Franklin Roosevelt, Joseph Kennedy, and John F. Kennedy, and many more movers and shakers of our times. This speech was given before a patriotic audience in 1961 at the Willard Hotel in Washington, D.C., on behalf of Conde McGinley's patriotic newspaper of that time, Common Sense. Though in some minor ways this wide-ranging and extemporaneous speech has become dated, Mr. Freedman's essential message to us -- his warning to the West -- is more urgent than ever before. -- K.A.S.

woensdag 22 juli 2015 @ 23:17:54 #22
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_154556193
Jezus, allemachtig wat sommigen hier hun levenswerk van gemaakt, wow.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  donderdag 23 juli 2015 @ 00:12:53 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154557304
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 06:18 schreef RRuben het volgende:
Haha, heb dat 2de nog niet gelezen, maar is toch zielig om te negeren? :P
Ik zou het ook zeker niet negeren hoor. Interessant leeswerk in ieder geval. Erg uitgebreid O+.
Vrijheid
  donderdag 23 juli 2015 @ 08:30:50 #24
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_154559575
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:14 schreef Ali_boo het volgende:
Benjamin Freedman speach van 1961. Gewoon te vinden op youtube . Voor de echte inside info mbt het zionisme
Dus daar heb je het vandaan?..

Niet een heel "onomstreden" persoon ook, met niet geheel "onomstreden" vriendjes, maar dat zal wel weer 'defamation' zijn? Niet afdoen aan de kern van de boodschap? Verzonnen zijn door onze 'so-called Jewish' Khazar overlords?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_154569851
quote:
6s.gif Op donderdag 23 juli 2015 08:30 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dus daar heb je het vandaan?..
Hij was een van de eerste Joodse mensen die claimde dat ze niet de nakomelingen van sem zijn maar van een Turkse/Mongolian warmongering cult

In 1976 schreef Arthur Koestler de besteller , The 13th tribe . De Joodse auteur bevestigde dat ze afstammen van de Ashkenazi/Khazaaren

In 2010 schreef Shlomo Sand ,The invention of the jewish poeple . Waarin hij die claims van zijn voorgangers bevestigde

De meest overtuigende bewijs komt toch van Dr. Eran Elhaik. Waarin hij zijn claims met DNA ondersteund. Putting the final nail in the coffin of the Khazaria ''myth''

Dit weerhoudt de critici echter niet om tot de dag van vandaag Mr Freedman antisemitische , Holocaust ontkennende , baby etende nazi sympathisant te noemen

Volgens hun eigen regels zou het een zelf hatende jood moeten zijn maar ach wat boeien de details nou echt

Je hoort vaak mensen zeggen: Ben geen antisemiet maar een anti-zionist . Als je wiki erop naslaat zal je niets verkeerds vinden over het zionisme dus daarmee zal je ook de kritiek mbt deze mensen niet goed kunnen plaatsen. Echter als je er diep genoeg induikt zal je ondervinden dat de kritiek die deze bedreigers meer dan terecht is

Szikha begint met de leugen dat ze afstammelingen van Sem zijn en daarmee de '' gekozen'' volk van G-d zijn. Naarmate hij zijn verhaal verder vertelt worden de leugen absurder, worden crusiale feiten niet genoemd of ik het zeldzame geval dat er een kern van waarheid in zit word het op zon manier verdraaid dat het een hele andere beeld schetst van de situatie zoals het zich toen afspeelde

Wanneer TS het verhaal van Szikha als waar aanneemt . Zal hij nooit te weten komen waarom mensen wereldwijd kritiek hebben op het Zionisme . Hij zal het labelen want volgens onze vriend Szikha is anti zionisme verkapte antisemitisme

Heb veel liever dat TS diep in de materie duikt, zich aan de feiten houdt en zich niet laat verblinden door labels . Wanneer het moment daar komt wanneer die een goed beeld heeft waarom zoveel mensen zich uitspreken tegen het zionisme mag die zelf bepalen of het antisemitisme is of niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')