quote:Op maandag 13 juli 2015 20:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank je wel
Dat is een goede reactie van je moeder...
Ik hoop dat het je lukt om er een beetje overheen te komen en verder te gaan met je leven. Zulke dingen zijn ontwrichtend
[..]
Het kan een valkuil zijn, mits je ook echt de ruimte neemt voor jezelf om alles te verwerken en stil te gaan staan bij wat normaal is. Wanneer je daar echt, en serieus, tijd voor uittrekt, moet het te doen zijn. Lijkt me. Zolang je ook eerlijk blijft reflecteren en op tijd aan de bel trekt wanneer het niet lukt.
(desondanks... ik kan geen eens in een relatie zitten zonder weer in deze cirkel te belanden. Ik faal echt op dat gebied. En dan gaat het enkel en alleen ten koste van mezelf. Dus kinderen, en ik ben al 27, ga ik toch echt niet aandurven. Het is zwak, maar ik vrees toch echt te verknipt te zijn geraakt).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 14-07-2015 09:50:56 ]Tails tell tales
Mijn ervaring/indruk is dat dat helaas vaak heel anders verloopt... bijzonder, wat fijnquote:Op maandag 13 juli 2015 20:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat vind ik erg om te lezen, mijn moeder wist het niet en toen ze er achter kwam Is ze meteen gaan scheiden. Daar ben ik haar nog altijd erg dankbaar voor.
Heel veel sterkte.
quote:Op dinsdag 14 juli 2015 00:26 schreef Forbry het volgende:
[..]Vergelijken heeft geen zin. Ik denk dat iedereen zo zijn dingen heeft en iedereen mijn verhaal ook aan zou kunnen. Het is niets meer dan een kwestie van geluk of pech hebben. Toevallig ben ik goed geweest in pech hebben. Al kun je het ook andersom zien: ik heb ontzettend veel geluk gehad in mijn leven. Ik doe verdorie twee studies met succes, heb een goed sociaal leven, ben zelfstandig... Altijd ben ik alles goed doorgekomen. Dan kun je toch amper nog van pech sprekenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(beetje jammer van alle misbruik/mishandeling/verwaarlozing/etc, maar toch)
Ik vind het overigens heel knap van je ouders dat het ze (relatief) goed gelukt is om kinderen op een goede manier groot te brengen. En ik vind het van jou heel erg goed dat je daar begrip voor hebt. Veel mensen zien ouders als een soort wonderwezens die hun achtergrond moeten vergeten zodra ze volwassen zijn. Helaas werkt het leven en de psyche van de mens niet zo. Desondanks denk ik ook niet dat je alles wat je ouders doen, maar oké moet vinden.
Het is denk ik niet meer dan normaal dat je als mens zulke gedachten ervaart. Iedereen kent ze wel en daar hoef jij je niet schuldig over te voelen. Het gaat erom hoe je handelt. Zelfs als je breekt met je ouders, kan dat op een respectvolle manier zonder een trap na te geven. En nadenken over een eventuele breuk is geen misdaad. Daar zijn schuldgevoelens overbodig bij.
En ach... kinderen krijgen is ook maar een maatschappelijke eis. Het zou fijner zijn voor iedereen wanneer mensen, zoals jullie dus doen, daarin keuzes maken die bij hen past en niet bij de sociale druk. Kinderen moet je proberen te krijgen op het moment dat je het ook 100% wilt en daar ook de opofferingen voor wilt nemen. Dat je dat niet gedaan hebt, vind ik heel sterk en bewonderingswaardig. Daar mogen meer mensen een voorbeeld aan nemen.
En dank je welIk doe gewoon mijn best (waardoor ik soms wat hard ben) en wil gewoon niet haatdragend zijn. Met hard zijn voor anderen, doe je jezelf net zoveel pijn. Daarnaast zijn er altijd omstandigheden waarom mensen handelen zoals ze doen en daar wil ik toch zoveel mogelijk begrip voor hebben (het is maar goed dat ik geen rechter ben
). Je lieve woorden doen me goed
![]()
Hahaha, ik zou waarschijnlijk ook geen goede rechter zijnquote:Op dinsdag 14 juli 2015 10:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Vergelijken heeft geen zin. Ik denk dat iedereen zo zijn dingen heeft en iedereen mijn verhaal ook aan zou kunnen. Het is niets meer dan een kwestie van geluk of pech hebben. Toevallig ben ik goed geweest in pech hebben. Al kun je het ook andersom zien: ik heb ontzettend veel geluk gehad in mijn leven. Ik doe verdorie twee studies met succes, heb een goed sociaal leven, ben zelfstandig... Altijd ben ik alles goed doorgekomen. Dan kun je toch amper nog van pech spreken(beetje jammer van alle misbruik/mishandeling/verwaarlozing/etc, maar toch)
Ik vind het overigens heel knap van je ouders dat het ze (relatief) goed gelukt is om kinderen op een goede manier groot te brengen. En ik vind het van jou heel erg goed dat je daar begrip voor hebt. Veel mensen zien ouders als een soort wonderwezens die hun achtergrond moeten vergeten zodra ze volwassen zijn. Helaas werkt het leven en de psyche van de mens niet zo. Desondanks denk ik ook niet dat je alles wat je ouders doen, maar oké moet vinden.
Het is denk ik niet meer dan normaal dat je als mens zulke gedachten ervaart. Iedereen kent ze wel en daar hoef jij je niet schuldig over te voelen. Het gaat erom hoe je handelt. Zelfs als je breekt met je ouders, kan dat op een respectvolle manier zonder een trap na te geven. En nadenken over een eventuele breuk is geen misdaad. Daar zijn schuldgevoelens overbodig bij.
En ach... kinderen krijgen is ook maar een maatschappelijke eis. Het zou fijner zijn voor iedereen wanneer mensen, zoals jullie dus doen, daarin keuzes maken die bij hen past en niet bij de sociale druk. Kinderen moet je proberen te krijgen op het moment dat je het ook 100% wilt en daar ook de opofferingen voor wilt nemen. Dat je dat niet gedaan hebt, vind ik heel sterk en bewonderingswaardig. Daar mogen meer mensen een voorbeeld aan nemen.
En dank je welIk doe gewoon mijn best (waardoor ik soms wat hard ben) en wil gewoon niet haatdragend zijn. Met hard zijn voor anderen, doe je jezelf net zoveel pijn. Daarnaast zijn er altijd omstandigheden waarom mensen handelen zoals ze doen en daar wil ik toch zoveel mogelijk begrip voor hebben (het is maar goed dat ik geen rechter ben
). Je lieve woorden doen me goed
Jawel.quote:Op maandag 13 juli 2015 15:34 schreef Elan het volgende:
Je breekt niet met je familie en zeker niet met je eigen ouders.
Mooi!quote:Op maandag 13 juli 2015 15:42 schreef Forbry het volgende:
Mijn vriend is juist gestopt met falen vanaf het moment dat hij met zijn ouders brak...
Misschien spiegelen we ouders ook wel aan een soort sprookjesbeeld. Als kind krijg je mee dat alle moeders lief zijn en voor je zorgen en een soort van engeltjes zijn en dan is het soms confronterend dat het ook maar gewoon mensen zijn, met fouten.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 11:52 schreef MevrouwPuff het volgende:
Maar ik zie haar niet als een moeder bij wie ik onvoorwaardelijke steun kan verwachten.
quote:Op dinsdag 14 juli 2015 11:12 schreef aquawoman het volgende:
Ik vraag me af of de mensen die wel hebben gebroken met hun ouders broers en zussen hebben en of die relatie nog wel bestaat.
Ik merk dat ik heel blij ben dat ik een zus heb waarmee ik het kan delen als een van mijn ouders iets heeft gezegd of gedaan waar ik mee zit. Iemand die ze net zo kent als ik en die dezelfde soort dingen herkent, die de hele context weet. Soms kan iets kleins iets bij me triggeren waarvan andere mensen niet begrijpen waarom ik er boos of verdrietig van wordt en mijn zus begrijpt dat volledig.
Maar nogmaals, vergeleken met de meeste verhalen hier, valt het voor mij best wel mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tails tell tales
Ik denk dat het natuurlijk is voor kinderen om ouders op een voetstuk te hebben staan. Het hoort bij het proces van een eigen leven krijgen dat je langzaamaan in ziet dat je ouders ook maar gewone mensen zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 12:17 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Misschien spiegelen we ouders ook wel aan een soort sprookjesbeeld. Als kind krijg je mee dat alle moeders lief zijn en voor je zorgen en een soort van engeltjes zijn en dan is het soms confronterend dat het ook maar gewoon mensen zijn, met fouten.
Ik vind het zelf deels fijn en deels confronterend dat ik nu merk dat de relatie met mijn ouders een omslagpunt heeft bereikt. Zij hebben nu meer nodig dat ik voor hun zorg en ik ben nu de persoon met meer inzichten in plaats van andersom.
Als kind moet je ook niet verwachten dat je altijd in de klassieke ouder kind rol blijft zitten, misschien wringt het daar soms ook wel.
Ja, ze is er altijd voor mij geweest, alleen praten over wat er gebeurd is is heel moeilijk omdat ze heel veel schuldgevoelens heeft, ze heeft het gevoel dat ze mij niet heeft kunnen beschermen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 00:33 schreef Forbry het volgende:
[..]
Mijn ervaring/indruk is dat dat helaas vaak heel anders verloopt... bijzonder, wat fijnen
voor je moeder!
Ik denk dat loyaal zijn en realistisch zijn elkaar niet hoeft te bijten. Ik kan de typische eigenschappen van mijn ouders goed herkennen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet loyaal ben. Ik ga door het vuur voor mijn ouders.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat ik me trouwens serieus afvraag of mensen met de minder goede ouders nou meer "loyaal" zijn naar hun ouders toe (minder hun fouten zullen toegeven etc.)? Dat beeld heb ik altijd een beetje (misschien ook omdat die ouders er vaak wel bewust voor zorgen dat de kinderen loyaal zijn). Of is het mijn verknipte wereldbeeld?
Dat zou kunnen. Er gebeuren nare dingen, bij/ met of door de mensen die je het meest vertrouwt en waar je afhankelijk van bent. Dat zal je gaan vergoeilijken voor jezelf (het is nu eenmaal zo, kan er niets aan doen, de intentie is goed). Mogelijk een patroon dat je je leven lang bijhoudt, ook naar anderen. Lijkt me prima psychologisch te verklaren.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 13:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat ik me trouwens serieus afvraag of mensen met de minder goede ouders nou meer "loyaal" zijn naar hun ouders toe (minder hun fouten zullen toegeven etc.)? Dat beeld heb ik altijd een beetje (misschien ook omdat die ouders er vaak wel bewust voor zorgen dat de kinderen loyaal zijn). Of is het mijn verknipte wereldbeeld?
Ik heb bij mijn,quote:Op dinsdag 14 juli 2015 11:12 schreef aquawoman het volgende:
Ik vraag me af of de mensen die wel hebben gebroken met hun ouders broers en zussen hebben en of die relatie nog wel bestaat.
Ik merk dat ik heel blij ben dat ik een zus heb waarmee ik het kan delen als een van mijn ouders iets heeft gezegd of gedaan waar ik mee zit. Iemand die ze net zo kent als ik en die dezelfde soort dingen herkent, die de hele context weet. Soms kan iets kleins iets bij me triggeren waarvan andere mensen niet begrijpen waarom ik er boos of verdrietig van wordt en mijn zus begrijpt dat volledig.
Maar nogmaals, vergeleken met de meeste verhalen hier, valt het voor mij best wel mee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |