abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 22:33:40 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155278907
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:27 schreef Bartholomeus het volgende:
Neem in ieder geval een model uit de professionele lijnen. Bosch blauw, DeWalt, Makita (opletten dat je de goede serie hebt) en ga zo maar door. De reden is dat je dan in dezelfde lijn ook dezelfde accu's kan gebruiken voor meerdere machines. Bijvoorbeeld een slagschroevendraaier, decoupeerzaag, multitool, you name it. Die extra machines kan je los kopen, scheelt een berg geld.
Ik heb zelf een DeWalt van mijn meisje gehad voor mijn verjaardag en die doet het meer dan goed, er zijn hier ook Bosch blauw en Makita fanboys. Voor incidenteel en hobbymatig gebruik allemaal ruimschoots toereikend.
Waarom ik vaak Bosch blauw aanraad is behalve dat ik het zelf mooi spul vind, dat het middels kleur erg duidelijk is wat pro spul is en wat niet. Bij Makita en Metabo is mij dat bijvoorbeeld niet duidelijk :P bovendien schijnt Bosch Panasonic cellen te gebruiken voor hun accu's, de beste die er zijn. Aangezien die duur zijn om te vervangen was dat bij mij vandoorslaggrvend om voor Bosch te gaan :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155279256
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom ik vaak Bosch blauw aanraad is behalve dat ik het zelf mooi spul vind, dat het middels kleur erg duidelijk is wat pro spul is en wat niet. Bij Makita en Metabo is mij dat bijvoorbeeld niet duidelijk :P bovendien schijnt Bosch Panasonic cellen te gebruiken voor hun accu's, de beste die er zijn. Aangezien die duur zijn om te vervangen was dat bij mij vandoorslaggrvend om voor Bosch te gaan :)
Er is ook niks mis met wat je aanraad hoor, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat er meer merken zijn die hem prima zullen bevallen. Bij merken die beide markten bedienen is het inderdaad oppassen geblazen.

Ik had zelf misschien geen DeWalt gekozen uit onbekendheid met het merk, maar ik ben er prima tevreden mee en inmiddels heb ik ook een handcirkelzaag uit zelfde lijn. Een slagschroevendraaier en decoupeerzaag staan nog op de verlanglijst.
Misschien is het ook handig eens te kijken welke machines eventueel nog meer interessant zijn en wat die dan zouden kosten. Of je voor hobbygebruik nou na 800 of na 700 schroeven je accu moet wisselen doet totaal niet ter zake. En wat een extra set accu's kost, ook niet misselijk. Verkrijgbaarheid van onderdelen mocht er na de garantietermijn iets kapot gaan, en wat dat dan kost.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  Moderator zondag 16 augustus 2015 @ 22:48:05 #103
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155279426
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:43 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Er is ook niks mis met wat je aanraad hoor, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat er meer merken zijn die hem prima zullen bevallen. Bij merken die beide markten bedienen is het inderdaad oppassen geblazen.

Zo vatte ik dat ook niet op hoor ;) Maar ik weet dat ik vaak Bosch aanraad, maar dat is dus omdat ik die machines dus wat meer ken ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155279733
quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zo vatte ik dat ook niet op hoor ;) Maar ik weet dat ik vaak Bosch aanraad, maar dat is dus omdat ik die machines dus wat meer ken ;)
En dat is precies waarom ik over DeWalt begin, hij moet zich vooral niet op 1 merk blind staren :) En het één is ook nieteens per se beter dan het ander, het is vooral het totaalplaatje. Zo is mijn DeWalt accuboormachine brushless, destijds was de Bosch blauw dat nog niet. Geen idee hoe dat nu zit :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_155284991
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2015 21:39 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Die kwam ik ook tegen, maar inderdaad, te duur. Hij heeft wel een veel diepere schuine zaaghoek dan de Metabo (91 vs 47mm), is dat iets waar je in de praktijk tegen aan loopt of valt dat wel mee? Verder is zwaar in principe niet zo'n probleem (scheelt ook maar 2kg met de Metabo), beetje stabiliteit is nooit weg.

Die 47mm die Metabo (KGS254M) noemt is bij de Makita (LS1018L) 50mm en is de capaciteit bij het gekanteld (vertikaal verstek) 45 graden naar links zagen. Naar rechts is dit 31mm. Zie handleiding pagina 62.

De zaagcapaciteit bij normaal verstek (horizontaal) is bij de makita altijd 91mm.

De metabo en makita doen elkaar dus bijna niet onder mbt vertikaal en horizontaal verstek.

Ben zelf nl. ook nog erg aan t twijfelen tussen beide machines...

[ Bericht 2% gewijzigd door Captor op 17-08-2015 09:43:44 ]
  maandag 17 augustus 2015 @ 11:45:57 #106
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155288134
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 07:54 schreef Captor het volgende:

[..]

Die 47mm die Metabo (KGS254M) noemt is bij de Makita (LS1018L) 50mm en is de capaciteit bij het gekanteld (vertikaal verstek) 45 graden naar links zagen. Naar rechts is dit 31mm. Zie handleiding pagina 62.

De zaagcapaciteit bij normaal verstek (horizontaal) is bij de makita altijd 91mm.

De metabo en makita doen elkaar dus bijna niet onder mbt vertikaal en horizontaal verstek.

Ben zelf nl. ook nog erg aan t twijfelen tussen beide machines...
Ah, dan stond het verkeerd vermeld. Vond het verschil al vrij groot. Waarom twijfel jij tussen die twee?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_155289464
De metabo is tov de Makita een stuk goedkoper (zeker via amazon.de, ¤150)) en deze heeft een laser die niet op batterij werkt. De Metabo is ook lichter en ietsiepietse kleiner qua formaat.
Qua zaagbereik maakt het allemaal niet zoveel uit, echter kan de makita vertikaal verstek 2 kanten op en de metabo maar 1. Horizontaal verstek kan de metabo 47/47, de makita 45/60.
Van de Makita zijn alle onderdelen te vervangen/bestellen, hoe dit bij Metabo zit weet ik niet.
Of ze elkaar onderdoen voor bouwkwaliteit durf ik niet te zeggen, als ik op het gewicht moest afgaan wel trouwens :)

Ik heb laatst een vergelijkbare Makita geleend van iemand en was daar erg over te spreken, vooral het 2 kanten vertikaal verstek was erg handig.

Tevens speelt mee dat in mijn woonplaats een Makita dealer zit en dit bij evt. problemen wel erg handig is. Ik weet nl. niet hoe dit zit als je bij amazon.de besteld. Tuurlijk zit er dan ook 3 jaar garantie op maar je zit wel iedere keer met verzenden etc...

Als ik dan dus toch lokaal wil kopen ipv internet valt het prijsverschil wel weer mee... ik neig naar de Makita, vooral omdat je zo'n ding maar 1x in je leven koopt is het de meerprijs mij denk ik wel waard.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:08:38 #108
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155324980
Kwam in m'n zoektocht ook nog de Bosch GSR 18 V-EC tegen, met 2x 4Ah, L-Boxx en 45-delige bitset tegen:



http://www.amazon.de/Bosc(...)chrauber+GSR+18+V-EC

Voor 254,- incl. bitset (237 zonder) lijkt me dat ook wel een mooi pakket. Zwaardere accu en brushless aandrijving...

Vraag me alleen af of kopen in Duitsland nog praktische problemen op kan leveren met garantie enz. Iemand ervaring hiermee?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Moderator dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:54:25 #109
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155331508
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 15:08 schreef InTrePidIvity het volgende:
Kwam in m'n zoektocht ook nog de Bosch GSR 18 V-EC tegen, met 2x 4Ah, L-Boxx en 45-delige bitset ategen:

[ afbeelding ]

http://www.amazon.de/Bosc(...)chrauber+GSR+18+V-EC

Voor 254,- incl. bitset (237 zonder) lijkt me dat ook wel een mooi pakket. Zwaardere accu en brushless aandrijving...

Vraag me alleen af of kopen in Duitsland nog praktische problemen op kan leveren met garantie enz. Iemand ervaring hiermee?
Voor die prijs? Doen! Dat is een monster machine met twee flinke accu's. Die accu's los kosten al ¤160 ;)

Ik heb Bosch besteld in Dld en gelukkig geen ervaring met garantie

quote:
1s.gif Op zondag 16 augustus 2015 22:58 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

En dat is precies waarom ik over DeWalt begin, hij moet zich vooral niet op 1 merk blind staren :) En het één is ook nieteens per se beter dan het ander, het is vooral het totaalplaatje. Zo is mijn DeWalt accuboormachine brushless, destijds was de Bosch blauw dat nog niet. Geen idee hoe dat nu zit :)
Helemaal prima, als iedereen van 'zijn' merk de beste noemt mag de vraagsteller zelf merk kiezen :P

Niet alle (eigenlijk: de meeste niet) machines zijn brushless. De EC uitvoeringen wel (het model bijvoorbeeld dat hij hier zelf voorstelde)

Al het accugereedschap van Dewalt is brushless? Merk je dat ook echt in accuduur of heb je geen goed vergelijk?

[ Bericht 32% gewijzigd door derLudolf op 18-08-2015 18:59:56 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_155332788
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 18:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Voor die prijs? Doen! Dat is een monster machine met twee flinke accu's. Die accu's los kosten al ¤160 ;)

Ik heb Bosch besteld in Dld en gelukkig geen ervaring met garantie

Wat hij zegt :Y

quote:
Helemaal prima, als iedereen van 'zijn' merk de beste noemt mag de vraagsteller zelf merk kiezen :P

Niet alle (eigenlijk: de meeste niet) machines zijn brushless. De EC uitvoeringen wel (het model bijvoorbeeld dat hij hier zelf voorstelde)

Al het accugereedschap van Dewalt is brushless? Merk je dat ook echt in accuduur of heb je geen goed vergelijk?
Niet alles, ook niet binnen de 18v li-ion serie. Mijn accuschroefboor wel, ook een brushless slagschroevendraaier is verkrijgbaar, maar mijn cirkelzaag niet en ik geloof de decoupeerzaag uit deze serie ook niet.
Qua verschil kan ik er weinig over zeggen. Laatst een stuk of 600 gipsplaat schroeven weggedraaid op 1 2ah accu, en toen was hij nog nieteens helemaal leeg. Vond al meer dan toereikend, ik was een oud 12v ni-cad bosch groen dingetje gewend. Maar of dat nou zo bijzonder is in dit segment van de powertool markt?
Vooral het ogenschijnlijk eeuwig door kunnen gaan zonder steeds met een lege accu te zitten is heel erg fijn, en dat het ding echt bizar veel powerrrrrrrr heeft. Maar zoals ik al zei, dat zal die Bosch van hierboven ook net zo goed doen :Y
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_155332876
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 15:08 schreef InTrePidIvity het volgende:
Kwam in m'n zoektocht ook nog de Bosch GSR 18 V-EC tegen, met 2x 4Ah, L-Boxx en 45-delige bitset tegen:

[ afbeelding ]

http://www.amazon.de/Bosc(...)chrauber+GSR+18+V-EC

Voor 254,- incl. bitset (237 zonder) lijkt me dat ook wel een mooi pakket. Zwaardere accu en brushless aandrijving...

Vraag me alleen af of kopen in Duitsland nog praktische problemen op kan leveren met garantie enz. Iemand ervaring hiermee?
Doen. Al zou ik 'm zonder bitset kopen, en dan een Wera setje halen.
pi_155333013
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 19:40 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Doen. Al zou ik 'm zonder bitset kopen, en dan een Wera setje halen.
Voor die 17 eurie zou ik het niet laten, mooi sloop- en raussetje :Y
En dan daarnaast iets goeds inderdaad.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 11:14:19 #113
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155347926
Het is toch de Bosch GSR 18-2-LI Plus geworden!

Voor ¤ 199,- incl. twee 2Ah accu's + L-BOXX (https://www.alternate.nl/(...)0065?tk=5378&lk=8287).



Die brushless Bosch lonkt nog wel, maar past eigenlijk niet in m'n budget en ik ben toch een klein beetje huiverig voor evt. garantieproblemen met/naar Duitsland.

Ik denk daarnaast dat ik met deze ook bijzonder goed uit de voeten kan, bovendien was hij bij Alternate scherp geprijsd (goedkoper dan DE). Heb er alleen een set Bosch bitjes bijbesteld, denk dat ik die nog ga omruilen voor inderdaad een Wera-set.

Nu de afkortzaag nog!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  woensdag 19 augustus 2015 @ 11:49:46 #114
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_155348650
Goeie keuze, ik heb gisteren de GSB 18-2 Li binnengekregen die twee weken geleden op iBood stond met 3 accu's erbij. Voelt echt meteen een stuk degelijker aan dan die Skil crap die ik voorheen had (en waar na twee schroeven altijd de accu leeg was). Denk dat ik hier ook wel even mee uit de voeten kan.

Moet nu dus nog een fatsoenlijk setje boortjes erbij bestellen.
Don't let my username fool you...
pi_155349699
Absoluut een prima machine hoor, krijg je geen spijt van!
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  Moderator woensdag 19 augustus 2015 @ 22:17:34 #116
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155365562
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 11:14 schreef InTrePidIvity het volgende:
Het is toch de Bosch GSR 18-2-LI Plus geworden!

Voor ¤ 199,- incl. twee 2Ah accu's + L-BOXX (https://www.alternate.nl/(...)0065?tk=5378&lk=8287).

[ afbeelding ]

Die brushless Bosch lonkt nog wel, maar past eigenlijk niet in m'n budget en ik ben toch een klein beetje huiverig voor evt. garantieproblemen met/naar Duitsland.
Die garantie ben je toch niet nodig :P Trouwens wel even registreren via de Bosch app, dan heb je garantie op de machine (3 ipv 2 jaar) en ook nog iets voor accu+ladder (hoe lang weet ik niet meer)

Maar mooie keuze, veel plezier er mee!

Alternate zit soms wel 'verkeerd' qua prijs (in het voordeel vd klant). Begin dit jaar een GBH2-28 in lboxx bij ze besteld voor ¤199. Dat was ¤10 goedkoper dan in Duitsland en ¤50 goedkoper als de meeste Nederlandse aanbieders.


quote:
Nu de afkortzaag nog!
Weet je al wat dat gaat worden?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 19 augustus 2015 @ 22:21:59 #117
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155365694
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 11:49 schreef Metalfreak het volgende:


Moet nu dus nog een fatsoenlijk setje boortjes erbij bestellen.
Ook mooie boor, heb ik ook ;)
Voor boren kan ik dit setje aanbevelen
https://www.machinetoebeh(...)-10-100X05-MM?p=3898
Volgens mij goedkoper dan het duurste B&D setje met boortjes 3-4-5-6-8, die ook nog tegenvalt qua kwaliteit.

Heb zelf de caaette tot 13mm maar die past niet in de boor die je hebt gekocht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 19 augustus 2015 @ 23:14:04 #118
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155367368
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 22:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Die garantie ben je toch niet nodig :P Trouwens wel even registreren via de Bosch app, dan heb je garantie op de machine (3 ipv 2 jaar) en ook nog iets voor accu+ladder (hoe lang weet ik niet meer)

Maar mooie keuze, veel plezier er mee!

Alternate zit soms wel 'verkeerd' qua prijs (in het voordeel vd klant). Begin dit jaar een GBH2-28 in lboxx bij ze besteld voor ¤199. Dat was ¤10 goedkoper dan in Duitsland en ¤50 goedkoper als de meeste Nederlandse aanbieders.

[..]

Weet je al wat dat gaat worden?
Hij voelt echt enorm degelijk, ben er erg blij mee :) Die L-Boxx alleen al, 10x steviger dan zo'n groene doos!

Ik heb een half jaar geleden de zwaarste Bosch (groen, PST-1000) deco gekocht, daar heb ik achteraf wel een beetje spijt van... Hij doet het prima, daar niet van, maar dit is toch wel leuker spul :P

Qua afkortzaag neig ik toch wel naar de Metabo KGS 254 M; er zijn wel een paar DeWalts en Bosch's die rond de ¤ 300,- zitten, maar die zijn net een maatje kleiner.

En als ik dan toch een kleinere neem, dan eerder de goedkopere Metabo 216 met misschien wat accessoires erbij. Even uitpluizen dus nog!

Het bitsetje van Bosch (https://www.alternate.nl/(...)1146506?event=search) is overigens ook prima!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_155372792
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 22:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ook mooie boor, heb ik ook ;)
Voor boren kan ik dit setje aanbevelen
https://www.machinetoebeh(...)-10-100X05-MM?p=3898
Volgens mij goedkoper dan het duurste B&D setje met boortjes 3-4-5-6-8, die ook nog tegenvalt qua kwaliteit.

Heb zelf de casette tot 13mm maar die past niet in de boor die je hebt gekocht.
Dat zijn metaalboren, misschien heb ik nog wel vaker houtboortjes of steenboren (voor gasbeton tussenmuren ;) ) nodig. En tot 13mm kan ik evengoed gebruiken hoor, die passen ook in mijn klopboor die ik incidenteel nog eens zal gebruiken.
Don't let my username fool you...
pi_155373539
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat zijn metaalboren, misschien heb ik nog wel vaker houtboortjes of steenboren (voor gasbeton tussenmuren ;) ) nodig. En tot 13mm kan ik evengoed gebruiken hoor, die passen ook in mijn klopboor die ik incidenteel nog eens zal gebruiken.
Als ik in hout boor gebruik ik altijd metaalboren voor de kleine maten. Steenboren moet je er wel bij hebben inderdaad.
pi_155401030
quote:
Qua afkortzaag neig ik toch wel naar de Metabo KGS 254 M; er zijn wel een paar DeWalts en Bosch's die rond de ¤ 300,- zitten, maar die zijn net een maatje kleiner.

En als ik dan toch een kleinere neem, dan eerder de goedkopere Metabo 216 met misschien wat accessoires erbij. Even uitpluizen dus nog!

Was gisteren toevallig bij de Praxis waar zowel de KGS254M en de KGS216M stonden (wel het model van vorig jaar), maar vond de bouwkwaliteit toch een beetje tegenvallen tov de Makita LS1018L die ik ook in het echt heb bekeken... snap nu wel waar die ¤150 euro verschil inzit zeg maar...
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:03:08 #122
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_155401433
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:34 schreef Captor het volgende:

[..]

Was gisteren toevallig bij de Praxis waar zowel de KGS254M en de KGS216M stonden (wel het model van vorig jaar), maar vond de bouwkwaliteit toch een beetje tegenvallen tov de Makita LS1018L die ik ook in het echt heb bekeken... snap nu wel waar die ¤150 euro verschil inzit zeg maar...
De 254M is inmiddels onderweg met de bezorger, dus ik ga het zien :P Kan me inderdaad voorstellen dat er verschil in zit, maar het grotere zaagblad gaf voor mij toch de doorslag (en het budget ;)).

-edit-
Zojuist afgeleverd, zo op het eerste oog voelt hij wel degelijk. Is in elk geval zwaar en stabiel genoeg!

[ Bericht 5% gewijzigd door InTrePidIvity op 21-08-2015 10:44:20 ]
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_155403023
Voor die 150 euro kun je inderdaad ook genoeg andere leuke tools kopen :)
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:27:58 #124
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_155413422
Ik wil dus een invalzaag gaan kopen.

- Hobbymatig gebruik
- Budget 550euro
- Wil eigenlijk wel de frees erop kunnen gebruiken
- Wel professionele merken

Ik neig naar de GKT 55 want ik heb al een aantal gereedschappen van Bosch Blauw en wordt daardoor een soort van 'verliefd' op andere dingen die zij maken. Zo heb ik een Dewalt lamellenfrees maar zou ik die meteen inruilen voor die van Bosch. Terwijl ze allebei goed zijn..
De Mafell kan ook want die past op de Bosch rails, of de bosch past op de mafell rails :P

Iemand ervaring met:
Bosch GKT 55
Mafell MT 55 CC

of eventueel andere merken en types?
  Moderator vrijdag 21 augustus 2015 @ 18:44:50 #125
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_155413864
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 18:27 schreef Maquez het volgende:
Ik neig naar de GKT 55 want ik heb al een aantal gereedschappen van Bosch Blauw en wordt daardoor een soort van 'verliefd' op andere dingen die zij maken. Zo heb ik een Dewalt lamellenfrees maar zou ik die meteen inruilen voor die van Bosch. Terwijl ze allebei goed zijn..
Met je hart heb je al een keuze gemaakt :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')