abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154235726
Dus!

Twee weken geleden zijn hier twee slaapkamers gestukadoord, alles netjes glad! Nu is het plan om die kamers te gaan schilderen, latex om precies te zijn. Maar gips zuigt, dus ik zal er iets mee moeten.

Mijn zoektocht op teh intarwebz levert me meer op dan me lief is, hoe langer ik zoek hoe meer variaties ik tegenkom.
Er is een kamp dat voor het gebruik van een speciaal voorstrijk middel is. Dat is wel helder, instructies volgen en laten drogen, dan latex erop.
Er is ook een kamp tégen die speciale middelen. Er zouden glimmende plekken en patronen ontstaan, het zou beter zijn om de latex te verdunnen met water. Verhoudingen variëren van 1 op 10 tot wel 1 op 2. Ik kwam er zelfs een tegen die het gebruik van een paar eetlepels behanglijm in de verdunde latex aanbeveelde.
Dan is er nog een kamp dat de latex zo op het gips smijt, want dat kan prima als je goede latex hebt. Ofzo.

Dus. Wie is er stucadoor of schilder en kan in deze berg van (mis)informatie enige helderheid scheppen?

Uiteraard heb ik de stucadoor zelf om advies gevraagd, maar de beste man is op vakantie en reageert dus nog niks te best. Maar ik wil morgen eigenlijk wel aan de slag :{
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_154235993
Mijn vriend is schilder en hij adviseert voorstrijken met voorstrijk/fixeermiddel.
pi_154236087
Simpelste en beste optie: emmertje voorstrijk voor muurverf.

Goedkoopste oplossing: latex 1:10 verdunnen en daarmee een laagje zetten.
Variant daarop: latex met water verdunnen en een beetje behanglijm erdoor (ik zeg broodje aap).

Onzin optie: gewoon ertegen pleuren. Dat is problemen zoeken.

Dus laat je niet gek maken haal een emmertje, 3 uur wachten en schilderen.
Laat die handjes wapperen!
pi_154236132
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Niet voorstrijken is in ieder geval geen optie, dan trek je de latex een paar jaar later zo weer van de muur. Voorstrijkmiddel is prima, verdunde latex heb ik geen ervaring mee maar dat is ook goed heb ik begrepen. Maak gebruik van goede verf, sikkens, sigma of wijzonol bijvoorbeeld. Makkelijk aan te brengen, strak resultaat.
pi_154236504
Ik ga niet voor de goedkoopste oplossing, ik moet er immers nog jaren tegenaan kijken. Daarom neig ik ook sterk naar een emmertje voorstrijk. Maar verpesten wil ik het dus ook niet :P
pi_154236510
Hangt er een beetje vanaf. Stucwerk moet nromaliter wel voorgestreken worden, anders houdt de verf niet goed. Maar dat voorstrijken doe je wel alleen als het een zuigede ondergrond is (normaliter is stucwerk dat). Je kunt het testen door de muur nat te spetteren met water, trekt het erin moet je zeker voorstrijken, trekt er niets in en druppelt het eraf moet je dat dus niet doen.

Vroeger deed men ook wel voorstrijken met verdunde verf, zodat de latex ook in het stucwerk terecht kwam en zo beter zou hechten. Maar voorstrijk is niet voor niets bedacht, het zou toch wel beter moeten werken.
Whatever...
pi_154236891
Voor alles geldt dat je het gelijkmatig moet aanbrengen.

Dat kun je niet verpesten.
pi_154248431
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 23:15 schreef Spanky78 het volgende:
Hangt er een beetje vanaf. Stucwerk moet nromaliter wel voorgestreken worden, anders houdt de verf niet goed. Maar dat voorstrijken doe je wel alleen als het een zuigede ondergrond is (normaliter is stucwerk dat). Je kunt het testen door de muur nat te spetteren met water, trekt het erin moet je zeker voorstrijken, trekt er niets in en druppelt het eraf moet je dat dus niet doen.

Vroeger deed men ook wel voorstrijken met verdunde verf, zodat de latex ook in het stucwerk terecht kwam en zo beter zou hechten. Maar voorstrijk is niet voor niets bedacht, het zou toch wel beter moeten werken.
Dat hoeft niet waar te zijn, verdunde verf duur verkopen omdat er een ander etiket op zit is ook voordelig voor de fabrikant :+. Maar ik zou inderdaad gewoon de 'officiele' voorstrijk gebruiken, voorstrijk is vaak goedkoper dan (verdunde) kwaliteitsverf en is ervoor bedoeld.
pi_154250372
41 eurie voor 5 liter alebastine dekkend wit voorstrijk is ook niet bizar goedkoop anders. En dat is voor 35m2, ik moet er ruim 60 :{
pi_154251239
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:28 schreef Bartholomeus het volgende:
41 eurie voor 5 liter alebastine dekkend wit voorstrijk is ook niet bizar goedkoop anders. En dat is voor 35m2, ik moet er ruim 60 :{
17,74 ex btw voor 5 liter Alabastine voorstrijk bij de bouwmaat. Ik denk dat jij de verkeerde zit te bekijken.
pi_154255244
Voorstrijken, voorstrijken, voorstrijken, het kan niet vaak genoeg gezegd worden
pi_154257880
Deze heb ik.
Bij de gamma, waar ik blijkbaar ouderwets teveel betaald heb.

Kan je als particulier überhaupt terecht bij bouwmaat?
pi_154263987
Gewoon voorstrijken met alebastine. Emmertje van 5 liter halen, kan je ca 50 a 60 m2 mee doen. Kost je 20 a 25 euro. Of haal het bij een bouwmarkt waar de verf een kortingsactie heeft (voorstrijk valt onder verf). Dan ben je voor 15 euro klaar.
Even een dagje in laten trekken en dan minimaal 2 keer latex er over heen. Prima resultaat, heb het afgelopen week zelf zo gedaan
pi_154279338
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 22:53 schreef Bartholomeus het volgende:
Deze heb ik.
Bij de gamma, waar ik blijkbaar ouderwets teveel betaald heb.

Je hoeft ook niet de witte te hebben, de transparante is prima.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_154282623
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 22:53 schreef Bartholomeus het volgende:

Nee, maar bij Pontmeyer kan je als particulier wel een pas krijgen.
  zondag 12 juli 2015 @ 22:18:10 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154282725
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 21:15 schreef A_Fortiori het volgende:
Voorstrijken, voorstrijken, voorstrijken, het kan niet vaak genoeg gezegd worden
Dit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154283475
Goedkope latex verdunnen om als voorstrijk te gebruiken, daarna twee lagen kwaliteitsverf.

Zodra er vocht in de ondergrond zit, zuigt en vlekt het enorm minder.

En volgens mij heeft de verfhandel voorstrijk goedkoper dan die afzetters van Allebastine.
.
pi_154292959
Voorstrijken.

Let wel op evt druppels. Deze meteen wegvegen met een natte doek.

Ik heb hier alle muren die opnieuw gestuct zijn gedaan met voorstrijk "eigen merk bouwmarkt" aangebracht met een roller.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_154293374
Hier al 2 huizen gewoon met water verdunde latex gedaan, verf zit er na 8 en 3 jaar nog steeds prima op...
pi_154293818
Probleem is denk ik eerder vlekken door het zuigen, ipv loslaten.

Zeker op lange muren kan het zeer opvallend zijn.
.
  maandag 13 juli 2015 @ 11:24:41 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154294176
Een beetje achteraf.. maar het had ook wit gestuct kunnen worden.. voordeel is dat het dan "door" wit is..
Enne alabastine is goed voor de portemonnee van bastine, maar verder wil ik er niet mee werken.. het is rotzooi.. en nog veel te duur ook (sommige muurverf reageert er op)

Je kan het simpel zelf maken met behangplaksel
  maandag 13 juli 2015 @ 11:25:30 #22
45206 Pietverdriet
pi_154294206
Sterk zuigende muren zuigen het water en het bindmiddel uit de verf op en laten het pigment aan de oppervlak. Een goede grondering of voorstrijkmiddel zorgt dat dit niet gebeurd en de muurverf aan het oppervlakte droogt. Dan heb je
- een betere hechting
- een betere dekking
Verder zorgt een voorstrijkmiddel of grondering ervoor dat kleurstoffen uit de muur niet gaan bloeden naar het oppervlakte.
Dit is trouwens goedkoper en beter dan verdunde latex erop zetten.
pi_154305998
gepigmenteerde witte grondverf van ELF :)
pi_154306030
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 11:24 schreef Zolderkamer het volgende:
Een beetje achteraf.. maar het had ook wit gestuct kunnen worden.. voordeel is dat het dan "door" wit is..
Enne alabastine is goed voor de portemonnee van bastine, maar verder wil ik er niet mee werken.. het is rotzooi.. en nog veel te duur ook (sommige muurverf reageert er op)

Je kan het simpel zelf maken met behangplaksel
voor 10 euro koop je 10 liter voorstrijk ;)
Kun je gewoon met een vergifspuit erop knallen.
  maandag 13 juli 2015 @ 18:52:32 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154306502
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 18:39 schreef hans1985 het volgende:

[..]

voor 10 euro koop je 10 liter voorstrijk ;)
Kun je gewoon met een vergifspuit erop knallen.
Je kan het er ook gewoon tegenaan gooien...
Maar als het een beetje netjes moet, dan rol je het liever gewoon...
Heb je een veel gelijkmatigere verdeling...

Niet alle voorstrijk werkt met ieder merk verf trouwens, ik heb vaak genoeg gezien dat voorstrijk nawerkt met de verf, en je craquelé vorming krijgt, daar heb je met behang plaksel voorstrijk geen last van.. ;)
  maandag 13 juli 2015 @ 18:53:40 #26
45206 Pietverdriet
pi_154306531
als je een minerale verf gebruikt zoals Keim moet ie een voorstrijkmiddel op basis van waterglas gebruiken btw.
pi_154471252
Even hierop inhaken: bij de Hornbach verkopen ze huismerk diepgrond als kleurloze voorstrijk voor op gipsplaten, is alle voorstrijk gewoon diepgrond? :P En zo ja, kan ik de diepgrond die ik gebruik om zanderige ondergrond voor te strijken voor het stucen (Knauf diepgrond), dan ook gebruiken als voorstrijk voor het verven? Want daar heb ik nog een pot van staan.
  zondag 19 juli 2015 @ 20:51:02 #28
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154471362
Dat is lastig te zeggen want het is niet altijd hetzelfde.

Meestal wel, gewoon een acrylaatdispersie.
pi_154471546
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:51 schreef Gieliovd het volgende:
Dat is lastig te zeggen want het is niet altijd hetzelfde.

Meestal wel, gewoon een acrylaatdispersie.
Ah er zijn dus verschillende soorten diepgrond? Goed om te weten :).
  zondag 19 juli 2015 @ 22:21:13 #30
45206 Pietverdriet
pi_154474190
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:56 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Ah er zijn dus verschillende soorten diepgrond? Goed om te weten :).
Ja, je moet de juiste gebruiken voor de verf die je erover zet. Een veegvaste muurverf vraagt een andere dan een minerale verf.
pi_154501317
Goed, het zit er op. Met een roller inderdaad, en veel geduld. Beste lamp langszij voor het strijklicht, kwastje en een klein rollertje voor de randen en hoeken. Alles is nu mooi egaal spierwit. Het had misschien ook gekund met de transparante, maar met die witte kun je wel precies zien waar je al geweest bent en waar eventuele aanzetten of banen zitten. En dat is voor een voorstrijkn00b best handig :Y
Next up: latex op de muren. Gewoon Histor 9001, zit beneden ook op de muren en het plafond. Maar daar zit iets met structuur op de muur, granol ofzo, en spac op het plafond.
Zal ik die standaard latex nog een beetje aanlengen met water zodat het wat beter vloeit?
pi_154501335
[Knip]
  maandag 20 juli 2015 @ 22:38:46 #33
45206 Pietverdriet
pi_154501531
Iets aanlengen kan, maar niet teveel, heel goed roeren is iig belangrijk, neem zo een opzetstuk voor de boormachine.
pi_154502460
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Iets aanlengen kan, maar niet teveel, heel goed roeren is iig belangrijk, neem zo een opzetstuk voor de boormachine.
Die heb ik. Roeren met zo'n houtje is voor het plebs :P
Kreeg de tip op zoek naar een stucadoor, van dus een stucadoor. De verf zou iets aangelengd beter vloeien en daardoor een gladder resultaat geven. Hij had het over 2 á 3 kopjes water op een hele emmer. Dus dat zou rond 300ml zijn.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 06:27:07 #35
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154506051
Ik gebruik voor het spuiten altijd heet water.

Wellicht ook handig voor als je met de hand werkt. Warmere verf.
pi_154506525
Goed trouwens dat je de voorstrijk gerold hebt. Sommige mensen doen het met een blokkwast maar dan verbruik je meer en het kan zijn dat je de aanzetten dan door de verf heen gaat zien. Voorstrijk altijd rollen.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_154525495
De latex ga ik ook gewoon rollen trouwens, anders ben ik langer bezig met afplakken en achteraf schoonmaken van de machine dan met het spuiten op zich. Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan en ook dat wil ik niet verkloten. Stel dat het mislukt, moet ik er nog jaren tegenaan kijken :')
pi_154641294
Baanvorming :'(

Ik heb denk ik te netjes willen werken waardoor ik met een bijna droge roller over verf heb gerold die al aan het opdrogen was. In het strijklicht vanuit het raam naar de deur ziet het er niet uit :(
Maar wat nu? Nog eens eroverheen met meer verf gaat niet helpen ben ik bang. Alles glad schuren dan maar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')