verzamel bijlees en reactie post
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 16:02 schreef miss_dynastie het volgende:[..]
Ik kan me overigens prima voorstellen dat dat een risico is dat je als verloskundige niet wenst te nemen, in een ziekenhuis kan er nu eenmaal sneller ingegrepen worden en dat kan het verschil betekenen in het geval volbloed geen optie is. Ik denk ook dat het goed is dat medici die vrijheid hebben. Maar de wijze waarop dat gebracht wordt kan écht niet en is klachtwaardig, imho.
Ik ben mij zeker bewust van de extra risico's met bepaalde keuzes die ik maak voor mijzelf.
Ik vind het ook zeer zeker goed dat we er allemaal extra over praten en door bespreken. Maar het gaat idd ook een groot deel op waarop en hoe er gecommuniceerd wordt.
Mocht het zo zijn dat onze wurm in de problemen komt door mogelijk de onderdruk van mijn bloed die echt te hoog word en te hoog blijft.. weet ik en accepteer ik dat ik in het ziekenhuis MOET bevallen. Ik ben dan medisch en dus geen andere optie.
Maar nu er gewoon niets aan de hand is blijf ik ook voor onze rechten "vechten".
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 15:51 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:Nou Stippel, wat een verhaal weer! Het blijft lastig van een afstand te beoordelen, maar het klinkt ronduit belachelijk. Waarom is die thuisbevalling nou zo'n groot risico volgens hen? De communicatie is sowieso bedroevend..
If anything dan promoten ze bij onze praktijk juist een thuisbevalling (tijdje terug nog een informatieavond gehad, en toen stond de teller voor 2015 op 80% thuisbevallingen tegenover 20% poliklinisch).
Ja, ik weet het een heel verhaal wat blijft wenden en keren. Het is zelfs lastig om te beoordelen als je er midden in zit.
Ik begrijp er geen drol van waarom een thuisbevalling zo risicovol moet zijn. Dat zou betekenen dat NIEMAND in deze regio thuis zou mogen bevallen., want er is altijd een kleine kans dat het mis zou kunnen gaan. Is dat waar ze heen willen in de toekomst? Dat je niet eens meer thuis zou mogen bevallen?! Yuk!
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 15:55 schreef LuDann het volgende:[..]
Niet zo raar toch! Gewoon even lekker alles eruit gooien.

Fijn dat je zoveel steun van je directe omgeving hebt. Je mag mij ook altijd appen natuurlijk als je wat kwijt wilt.
[..]
Lief!
quote:
Ik vermoed dat hier ook wat onderbuikgevoelens en vooroordelen meespelen vanwege Stippels' geloofsovertuiging en het niet willen van een bloedtransfusie met vol bloed. Als puntje bij paaltje komt zijn we soms niet zo tolerant als we graag lijken...
Ik denk een stuk onbegrip en vooroordelen en voornamelijk verlamd door haar eigen angsten.
Toen ik er nog geen melding van had gedaan (ik heb er nul seconde bij nagedacht dat ze dat wel eens zouden willen weten tot dat ik het geboorteplan met scenario voor ziekenhuis bij zat te tikken), was het allemaal nog steeds prima om thuis begeleid te worden. Zelfs met mijn BMI die wat hoger ligt maar nog altijd onder de risico grens (dus ook geen rede om door te verwijzen) was geen probleem. Dat ik op de eerste wil bevallen met een normale trap was ook geen probleem. Dat ik zo rustig en op eigen tempo wil bevallen zonder verdovingen en toebehoren ook allemaal prima. Dat ik eventueel in bad wilde bevallen ook allemaal prima.
Pas toen ik had aangegeven geen vol bloed te willen ontvangen ging die ene pas moeilijk doen.
Dat begrijp ik dus echt niet. En geloof er ook niet echt in dat zwaar gereformeerde, evangeliërs, zwaar christelijk praktiserende en jehova getuigen (en ik zal vast wat geloof richtingen vergeten waar bloedkwestie ook speelt) nooit er voor mogen kiezen om thuis te bevallen.
We (mijn meneer en ik) gaan ons zwaar "bewapenen" en geheugen opfrissen en aanvullen zodat we in ieder geval dat gesprek fatsoenlijk in gaan. We voelen ons samen sterk en beide not amused
Saampjes gaan we er gewoon voor keuze te blijven houden ^^,
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 16:06 schreef LuDann het volgende:[..]
Dat ben ik met je eens, medici moeten ook bepaalde vrijheden hebben en keuzes mogen maken. Maar dat moet dan respectvol en rustig overlegd worden waarbij beide partijen een eventueel alternatief kunnen bespreken en niet op deze manier, want die is inderdaad om te huilen.
Of thuis bevallen of in het ziekenhuis nu echt een verschil maakt bij een fluxus qua snelheid van ingrijpen laat ik even in het midden, ik heb daar niet genoeg verstand van.
ik denk dat het om en nabij om ongeveer dezelfde tijd gaat.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 16:12 schreef Kuukske het volgende:[..]
Maar die middelen worden gegeven bij het stoppen van de bloeding. Een transfusie is om je volume weer aan te vullen toch? Dat doen die medicijnen die mignonne bedoelde denk ik niet.
Maar even voor de leek: wat is een transfusie met vol bloed? Een op een? Wat is dan het alternatief?
De middelen zijn idd om bloedingen te stoppen. Je baarmoeder moet dan enorm snel samentrekken van dat spul waardoor het zou moeten stoppen.
Bloedtransfusie met vol bloed is een zakje bloed wat je toegediend krijgt als je enorme tekorten hebt. Overigens gaf de gyno tijdens dat gesprek ook aan dat ze amper nog vol bloed gebruiken...........
(schiet mij ineens te binnen)
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 16:26 schreef mignonne het volgende:Stippel ik zit echt even met mn klus op mn knieën. Plaats je verhaal ajb op de plek waar ik je gister op wees. Echt je hoeft je zoektocht niet alleen te doen.
Over die fluxus... die 25% slaat nergens op, is totaal uit de lucht gegrepen. Iemand die bevalt van haar eerste kind heeft een basiskans van 4-6% op een fluxus. Iemand die geen bloedproducten accepteert heeft GEEN hogere vooraf kans op een fluxus, dat is onzin.
Daarnaast, als je thuis bevalt ga je sowieso niet tot het uiterste wachten. Mijn opties thuis zijn inderdaad medicatie geven (oxytocine en methergine), een infuus aanleggen en eventueel starten met vullen (hoewel het beter is juist om daarmee te wachten). Verder zijn handelingen zoals je blaas leegmaken en zuurstof geven gewoon dingen die je thuis kunt.
Veruit de meeste fluxussen (fluxi?

) zijn prima te managen. Welliswaar vervelend, maar niet zo dat het er uit spuit en er accuut een transfusie nodig is. De meeste vrouwen met fluxus eindigen tussen 1000 en 1500 cc. Tot 2l is er doorgaans geen transfusie nodig. Verder wordt een transfusie over het algemeen gegeven op basis van klinisch beeld en het Hb, meeste ziekenhuizen hanteren een grens van een Hb van 3.5.
Maar nogmaals, stippel heeft geen hogere kans dan SaskiaR bijvoorbeeld om een fluxus te krijgen
(sorry Saskia
ik noem even een dwarsstraat.).
Verder... wat nu gebeurd mag pertinent niet. Er mag geen zorg geweigerd worden. Ja als zorgverlener heb je je eigen grenzen en die kun je gerust aangeven, daar is niets mis mee. Maar er is wel sprake van zorgplicht. Sowieso mag er nooit, onder geen enkele omstandigheid, acute zorg geweigerd worden. Maar buiten dat, niet acute zorg dus bijvoorbeeld spreekuren kunnen ook niet zomaar geweigerd worden. De praktijk kan de zorgovereenkomst opzeggen, maar dat kan niet totdat ze de zorg volledig hebben overgedragen aan een andere zorgverlener waar de cliënt zich wel in kan vinden. Het is absoluut niet de bedoeling dat de verloskundige zegt "zoek het maar lekker uit, wij trekken onze handen er van af" en dat je vervolgens nergens meer terecht kunt en zelf moet gaan zoeken.
Dank!
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 16:41 schreef miss_dynastie het volgende:[..]
Nee, die ken ik niet. Midden van het land, nog nooit gehoord.
Ja, echt op alle mogelijke manieren fout. Geen idee of stippel uit een plaats komt waar men doorgaans gewoon 'ja en amen' zegt tegen de 'deskundige' en ze gewoon geen tegenspraak gewend zijn, of dat het gewoon een heel koppig exemplaar is.
Ik kom uit west Noord Brabant. Ik denk dat grotendeels mensen zich al snel laten leiden in het onbekende en dan maar ja en amen zeggen.
Nou ben ik zelf natuurlijk ook lekker koppig en standvastig aan de dingen die ik voor ogen heb en dat kan natuurlijk enorm wennen zijn ^^,
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 19:13 schreef LuDann het volgende:[..]
Ik had hier overheen gelezen maar zie nu opeens een quote alert.
Ik denk niet dat hij dat gehoord heeft want hij wil dat de baby nog even wacht. Ik krijg ook geen seks op het moment.

Ik ben benieuwd!
Geen sex sucks!

De mijne heeft mij al maandenlang op non actief gezet
quote:
Op vrijdag 10 juli 2015 19:41 schreef kwakz0r het volgende:[..]
Maar is dat gedoe in t zh en de vk nou allemaal omdat je vanuit je geloof geen volbloedtransfusie wilt? Wat een achterlijke reden om zo te doen zeg! Alsof je geen weloverwogen beslissingen kunt maken...
Ik weet wel dat een verhoogd bmi grotere kans op fluxus of heviger bloeden geeft, maar deze tientonner heeft bij haar (volgens de anesthesist ook om die reden gevaarlijkere keizersnede) mooi maar 150cc bloed verloren... Ook dat zegt zo weinig...
Ik hoop dat je andere begeleiding vindt, oprecht, en je weet wie dit zegt

Dat vind ik erg lief van je

En zeker omdat ik weet wie het zegt
Ja puur om mijn geloofsovertuiging.
Ik weet dat de kans bij een verhoogde(re) BMI de kans op fluxus iets wat vergroot, maar niet naar kans van 1 op 4.