abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154184402
Jongeren laten de computer links liggen. Internet flopt bij de nieuwe generatie. Maar spiritualiteit, dat is een trend onder mensen in de leeftijd van veertien tot negentien.

Jongeren zijn een interresante groep voor de bedrijven. Ze hebben aardig wat geld tot hun beschikking en een behoorlijke invloed op hun ouders als het gaat om de aanschaf van produkten. In de Efteling lieten marketingmanagers van bedrijven als Philips, de Postbank, de Bijenkorf, Douwe Egberts, de Eru kaasfabriek en snoepconcerns als Mars, Jamin en Red Band Venco zich samen met talloze onderzoekers en reclamebureaus op de tweede dag van het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen in tienerland. De eerste dag stond in het teken van de vier- tot twaalfjarigen.

'Internetten' werd de afgelopen jaren nog gepresenteerd als dé trend voor de jongere door de marktonderzoekers. Nu blijkt daar erg weinig van te kloppen. “De computer is te koud en te weinig emotioneel voor jongeren”, aldus Paul Sikkema, onderzoeksdirecteur van het bureau Inter/View. Uit zijn onderzoek blijkt dat minder dan zes procent een Internetaansluiting heeft en dat de gemiddelde puber niet eens één keer per week achter de computer zit. De PC wordt het meest gebruikt voor spelletjes en tekstverwerken. Bij jongere kinderen is de computer nog wel populair. “Misschien dat deze groep de belangstelling behoudt omdat zij er meer ervaring en handigheid in hebben dan de wat oudere generatie”, aldus Sikkema.

FOSSIEL Ron Simon, trendwatcher en adviseur op het gebied van jongerenmarketing, noemt het internet een fossiel. “Internet is duf en suf, de sites zijn te saai. Ik verwacht veel meer van Virtual Reality. Het creëren van een andere werkelijkheid op deze aarde dat wordt de trend onder jongeren.”

De computerspelletjes verliezen hun populariteit volgens Simon. De jeugd gaat terug naar soldaatjes en kaartspelen, zij het in iets andere vorm. War Hammer, een uitgebreid spel met plastic soldaatjes en een boekwerk vol spelregels, gaat het helemaal maken, weet de trendwatcher. Ook het ingewikkelde kaartspel The Gathering wint snel aan populariteit.

Spiritualiteit is een grote trend onder jongeren. “De wereld van Peter Stuyvesant is bereikbaar geworden. Je kunt overal naar toe, de wereld is veel kleiner. Door zich op andere dingen te richten dan het aardse maken ze de wereld groter en zijn er weer onbekende dingen te ontdekken”, aldus Simon. Paul Sikkema wijt die belangstelling voor het bewustzijn aan het wegvallen van zekerheden voor jongeren zoals het vinden van een leuke baan. “Ze proberen nu op een andere manier houvast te vinden”, aldus de onderzoeker.

DRUGS Tegelijk met de spiritualiteit zijn ook de natuurlijke drugs in opkomst. Paddestoelen en allerlei kruiden met een hallucinerende werking gaan de concurrentie aan met de reguliere drugs die nog steeds in trek zijn bij de jongeren.

Sikkema onderscheidt vijf toonaangevende trends in de wereld van de pubers. Bewustzijn, waar de spiritualiteit bijhoort. Celebrate, chique uitgaan, genieten van het goede leven. Neo-optimisme, synoniem voor lekker uit je dak gaan en positief bezig zijn. Fantasy, interesse in het onverklaarbare, verklaart de populariteit van bijvoorbeeld de science fiction televisieserie X-files. En als laatste de Parodie trend, jezelf en de wereld niet al te serieus nemen.
pi_154184416
Bron: Trouw, september 1996
pi_154184446
OP niet gelezen maar: Meer jongeren moeten gaan FOK!ken
(she/her)
pi_154184447
20 jaar later loopt men de hele dag met internet in de hand :S
pi_154184504
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:29 schreef Socios het volgende:
20 jaar later loopt men de hele dag met internet in de hand :S
Mensen van vroeger waren slecht in marktsituaties voorspellen.
pi_154184633
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:31 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Mensen van vroeger waren slecht in marktsituaties voorspellen.
"Computerspelletjes verliezen aan populariteit"

WoW, RE, CoD, Red Alert _O-
pi_154184664
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:34 schreef Socios het volgende:

[..]

"Computerspelletjes verliezen aan populariteit"

WoW, RE, CoD, Red Alert _O-
Dit is een quote van voor de marktcrash van consoles ofzo?

Tevens Goat Simulator.
  woensdag 8 juli 2015 @ 22:39:20 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_154184805
Als de trendwatchers gelijk hadden gekregen liepen we nog steeds allemaal rond in berenvellen.
pi_154184848
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:35 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dit is een quote van voor de marktcrash van consoles ofzo?

Tevens Goat Simulator.
SimCity 2000
pi_154184850
Die spirialiteit maakte haar glazen bol niet heel veel nauwkeuriger.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 8 juli 2015 @ 22:45:55 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154185069
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:28 schreef Socios het volgende:
Bron: Trouw, september 1996
Godver. Oké. Postbank was ook al een weggevertje maar toch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_154186177
1996 called... Oh wacht
Herman Finkers... He buurman, ik hier ?
pi_154188319
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:45 schreef jogy het volgende:

[..]

Godver. Oké. Postbank was ook al een weggevertje maar toch.
mij begon het te dagen bij '...dat minder dan zes procent een Internetaansluiting heeft...'
tegenwoordig heeft 6 procent (of zoiets) van alle mensen in nederland geen toegang tot internet.
  donderdag 9 juli 2015 @ 00:29:13 #14
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154188427
Grappig!

Virtual reality, tja, Google glasses is natuurlijk ENHANCED reality (en het is toch een beetje raar dat je er weinig meer over hoort). En - Oculus ten spijt - VR is nog steeds vrij knullig.

Maar die spiritualiteit, dat zette me aan het denken; zou dat artikel soms er (mede) voor verantwoordelijk zijn dat er de laatste jaren steeds meer televangelisten zijn verschenen in Nederland?

Er is er letterlijk eentje hier vlakbij; de LEVENDE STEEN (met een nieuw complex in Spijkenisse sinds 2013) is wekelijks op SBS.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  donderdag 9 juli 2015 @ 02:26:37 #15
313320 telefoonmaatschappij
DM voor pokemon kaarten
pi_154190288
VR vrij knullig? Heb je ooit een oculus op je kop gehad? :')
If she ain't a FOK!er, you shouldn't fok her
  donderdag 9 juli 2015 @ 10:54:51 #16
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154193268
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 02:26 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
VR vrij knullig? Heb je ooit een oculus op je kop gehad? :')
"Oculus ten spijt", vriend; dat betekent dus dat het nou juist niet aan Oculus ligt.

VR is nog steeds vrij knullig; je sluit jezelf af van de werkelijke wereld maar hebt daarbij dan natuurlijk het probleem dat je je fysiek nog steeds in de werkelijke wereld bevindt; je kunt niet gaan rondlopen met een Oculus op je harses want dan knal je tegen muren, struikel je over meubels enzovoorts. VR, kortom, is - tenzij je een hoogwaardige simulator gebruikt (en die zijn weer heel erg specifiek) - nog steeds amper meer dan een veredeld videospelletje.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  donderdag 9 juli 2015 @ 11:04:04 #17
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154193402
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 00:23 schreef marc0871 het volgende:

[..]

mij begon het te dagen bij '...dat minder dan zes procent een Internetaansluiting heeft...'
tegenwoordig heeft 6 procent (of zoiets) van alle mensen in nederland geen toegang tot internet.
Vond ik ook een beetje vreemd ja _O-. En het toch niet door hebben :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_154193434
ik mis het fidonet :{
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  donderdag 9 juli 2015 @ 15:37:50 #19
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_154199143
voor een paar duizend euro's maak ik als consultant ook wel een *opmerkelijk* en verbazingwekkend pseudo wetenschappelijk rapportje op.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_154199338
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:28 schreef Socios het volgende:
Bron: Trouw, september 1996
Toen verdiende ik als 14 jarige zo easy m'n eerste centjes via internetsites.
pi_154199379
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 10:54 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

"Oculus ten spijt", vriend; dat betekent dus dat het nou juist niet aan Oculus ligt.

VR is nog steeds vrij knullig; je sluit jezelf af van de werkelijke wereld maar hebt daarbij dan natuurlijk het probleem dat je je fysiek nog steeds in de werkelijke wereld bevindt; je kunt niet gaan rondlopen met een Oculus op je harses want dan knal je tegen muren, struikel je over meubels enzovoorts. VR, kortom, is - tenzij je een hoogwaardige simulator gebruikt (en die zijn weer heel erg specifiek) - nog steeds amper meer dan een veredeld videospelletje.
Toch heb ik een aantal dingen gezien die echt heel gaaf waren en het gaat met de grote concurrentie straks heel snel met VR.

[ Bericht 5% gewijzigd door JDx op 09-07-2015 16:16:05 ]
  donderdag 9 juli 2015 @ 15:59:44 #22
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154199621


VIRTUALITY had een paar verschillende VR arcade apparaten / spelen; zoals hierboven heeft in Homersons Scheveningen gestaan indertijd (omstreeks 1990). Leuk idee, maar ... klungelig.

Google glasses en zo - augmented reality - lijkt me beter dan virtual reality, gewoon omdat je dan een mix hebt van de werkelijkheid en de virtuele wereld. Loop je tenminste niet voortdurend tegen dingen aan.

Tot nog toe is de Nintendo 3DS het aardigste virtual reality / augmented reality systeem;

relatief eenvoudig, relatief effectief en redelijk amusant.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_154199698
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 15:59 schreef BaardaapAd het volgende:
[ afbeelding ]

VIRTUALITY had een paar verschillende VR arcade apparaten / spelen; zoals hierboven heeft in Homersons Scheveningen gestaan indertijd (omstreeks 1990). Leuk idee, maar ... klungelig.

Google glasses en zo - augmented reality - lijkt me beter dan virtual reality, gewoon omdat je dan een mix hebt van de werkelijkheid en de virtuele wereld. Loop je tenminste niet voortdurend tegen dingen aan.

Tot nog toe is de Nintendo 3DS het aardigste virtual reality / augmented reality systeem;
[ afbeelding ]
relatief eenvoudig, relatief effectief en redelijk amusant.
Augmented en Virtual reality zijn eigenlijk totaal iets anders, uit de echte wereld ontsnappen of dingen toevoegen aan de echte wereld. Ze zijn niet tegenovergesteld, maar wel compleet anders.
pi_154199733
Qua inzicht in de toekomst zag ik het trouwens beter dan die kerel uit de Trouw:

WFL / Augmented Reality zal de toekomst veranderen! (2006 via m'n oude account)
  donderdag 9 juli 2015 @ 18:41:33 #25
313320 telefoonmaatschappij
DM voor pokemon kaarten
pi_154202877
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 10:54 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

"Oculus ten spijt", vriend; dat betekent dus dat het nou juist niet aan Oculus ligt.

VR is nog steeds vrij knullig; je sluit jezelf af van de werkelijke wereld maar hebt daarbij dan natuurlijk het probleem dat je je fysiek nog steeds in de werkelijke wereld bevindt; je kunt niet gaan rondlopen met een Oculus op je harses want dan knal je tegen muren, struikel je over meubels enzovoorts. VR, kortom, is - tenzij je een hoogwaardige simulator gebruikt (en die zijn weer heel erg specifiek) - nog steeds amper meer dan een veredeld videospelletje.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Sorry dacht dat je iets anders bedoelde.
Toch vind ik het heel erg sick !
If she ain't a FOK!er, you shouldn't fok her
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')