abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juli 2015 @ 21:11:50 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154424865
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is het mooie van voorkennis over de twee genoemde heren bij jou, nu exact dezelfde setting en scenario, maar dan zonder voorkennis en Mister X en Mister Y met de vergelijkbare houding. Zet je weer je stopwatch aan?
Het is volstrekt irrelevant of iemand X, Y, Hovind of Einstein heet. Het gaat altijd om de kwaliteit van de inhoud.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_154424960
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is volstrekt irrelevant of iemand X, Y, Hovind of Einstein heet. Het gaat altijd om de kwaliteit van de inhoud.
De door jou gestelde criteria van kwaliteit en inhoud. Had al eerder aangegeven dat het mij niet om de naam op de ID kaart gaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2015 21:15:58 ]
  vrijdag 17 juli 2015 @ 21:18:12 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154425033
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De door jou gestelde criteria van kwaliteit en inhoud.
Nee, in overleg met de discussiepartner overeengekomen criteria. Als je het niet eens bent over de criteria, bijvoorbeeld over de vraag of de premissen juist zijn, dan is het tijd om een stapje terug te doen en het eerst daarover te hebben.

Anders gezegd: als ik een discussie heb met Dawkins over evolutie, dan kunnen we soortvorming aanvaarden als een premisse. Als ik een discussie heb met Hovind over hetzelfde onderwerp, dan kunnen we dat niet en moeten we dus eerst in discussie over wat soortvorming is en of het plaatsvindt. (Dit heeft natuurlijk niets met namen an sich te maken.)

Zo duidelijk hoop ik. :P
pi_154425062
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 15:10 schreef Triggershot het volgende:
Tot op heden komen de claims van dat Mohammed daar niet / elders is begraven uitsluitend van alleen mensen die er nog nooit zijn geweest, misschien iets voor je om over na te denken.
Mijn post al gelezen ? Iets om over na te denken. Wat nooit bestaan heeft kan ook niet begraven zijn.
quote:
Lol, het bestaan van Mohammed wordt wel door meer onderstaafd dan alleen zogenaamde relikwieen.
Wat tot op heden zonder enig bewijs ' onderstaafd ' is, ook niet door jou.
quote:
Ik vind het best dat je het officiele verhaal in twijfel wilt / kunt trekken met sceptische vragen, maar vooralsnog is er vrij weinig om vanuit te gaan dat hij niet heeft bestaan.
Archeologisch en historisch gezien is er weinig om er vanuit te gaan dat ie wél bestaan heeft.
quote:
Sterker nog, je hebt geen poot om op te staan, gezien de Islamitische staat niet begon met de Ommayaden, maar zelfs historisch met de kalieven van Mohammed, beginnend met Abu Bakr, zijn schoonvader en eindigend met Ali zijn schoonzoon.
Ik had het bij mijn weten niet over de Islamitische staat, niet uit het verleden en nog minder uit het heden. En blijkbaar mist je nog enkele schakels, nl. dat de Islam reeds ontstaan is na het eerste concilie van Nicea. Maar goed, dat is misschien iets voor later.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 17-07-2015 21:27:38 ]
pi_154425158
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:17 schreef vaarsuvius het volgende:
aangezien de kans dat de officiële versie van een religie (goddelijke openbaring) waar is voor een kritisch denkend mens precies 0% is vind ik de alternatieve theorieën heel interessant. Zonder dan meteen te gaan denken dat die mensen (bv het lijstje van Aton) het dan 100% goed hebben.
Ik ben al gelukkig met 80% en dat is 80% meer dan de officiële versie. ;)
pi_154425185
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, in overleg met de discussiepartner overeengekomen criteria. Als je het niet eens bent over de criteria, bijvoorbeeld over de vraag of de premissen juist zijn, dan is het tijd om een stapje terug te doen en het eerst daarover te hebben.
De genoemde heren kunnen best tot een overeenstemming komen over wat kwaliteit en inhoud is binnen hun dimensie van debatteren, maar dat zegt niets over jouw definitie van kwaliteit en inhoud als 3e toeziend persoon, integendeel zelfs, kwaliteit is dat nogal relatief.
quote:
Anders gezegd: als ik een discussie heb met Dawkins over evolutie, dan kunnen we soortvorming aanvaarden als een premisse. Als ik een discussie heb met Hovind over hetzelfde onderwerp, dan kunnen we dat niet en moeten we dus eerst in discussie over wat soortvorming is en of het plaatsvindt.

Zo duidelijk hoop ik. :P
In de voorbeelden die ik opper acht ik jou eigenlijk meer als een 3e persoon die de situatie analyseert en er voor open staat of niet, niet als participant in het debat, waarbij kwaliteit dus een relatief positie krijgt wanneer je het niet eens bent met de premissen. Waarbij niet te vergeten, een van de belangrijkste redenen om niet tot een intersubjectieve juiste overeenkomst te komen juist ligt aan de niet-gekwalificeerde kandidaten van het debat.
pi_154425325
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Mijn post al gelezen ? Iets om over na te denken. Wat nooit bestaan heeft kan ook niet begraven zijn.

hehehe, dus nu spreek je ook nog eens je eigen quote tegen?

quote:
Wat tot op heden zonder enig bewijs ' onderstaafd ' is, ook niet door jou.
Ik ben dan ook geen bewijsfactor in dit alles, dat snap je wel he? Je haalt externe referenties aan, en ik onderwijs je over waar je fout zit met andere referenties :)

quote:
Archeologisch en historisch gezien is er weinig om er vanuit te gaan dat ie wél bestaan heeft.
Er is nog altijd meer historisch en argeologisch onderbouwingen dat hij wel heeft bestaan als individu en biologisch mens.
[..]

quote:
Ik had het bij mijn weten niet over de Islamitische staat, niet uit het verleden en nog minder uit het heden. En blijkbaar mist je nog enkele schakels, nl. dat het ontstaan van de Islam reeds ontstaan is na het eerste concilie van Nicea. Maar goed, dat is misschien iets voor later.
De Islamitische staat is de staat van Mohammed in Madina waar ik het over heb, niet de IS idioten in de Levant. :')

Duuh, gezien de concille in de 4e eeuw was en Mohammed pas in de 6e eeuw na christus is geboren, damn. :')
  vrijdag 17 juli 2015 @ 21:28:18 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154425335
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De genoemde heren kunnen best tot een overeenstemming komen over wat kwaliteit en inhoud is binnen hun dimensie van debatteren, maar dat zegt niets over jouw definitie van kwaliteit en inhoud als 3e toeziend persoon, integendeel zelfs, kwaliteit is dat nogal relatief.

[..]

In de voorbeelden die ik opper acht ik jou eigenlijk meer als een 3e persoon die de situatie analyseert en er voor open staat of niet, niet als participant in het debat, waarbij kwaliteit dus een relatief positie krijgt wanneer je het niet eens bent met de premissen. Waarbij niet te vergeten, een van de belangrijkste redenen om niet tot een intersubjectieve juiste overeenkomst te komen juist ligt aan de niet-gekwalificeerde kandidaten van het debat.
Als je zo'n debat houdt voor een zeker publiek, dan zul je dat publiek - tot op zekere hoogte - moeten zien als discussiepartner.

Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld een wetenschappelijke presentatie houdt of een documentaire maakt: Er is geen direct debat, maar toch word jij als spreker geacht een zekere inschatting te maken van welke premissen je publiek aanvaardt, en welke niet.

Als je die inschatting niet nauwkeurig genoeg maakt dan verlies je het contact met je publiek en kun je net zo goed Chinees spreken.

Als Hovind en Haggard onderling zitten te beppen zal het mij worst zijn welke premissen ze overeenkomen. Maar als ik in het publiek zit dan verlies ik snel mijn interesse als zij uitgaan van premissen die wat mij betreft onzin zijn.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 21:31:31 #159
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154425448
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je begrijpt dat ik de inhoudelijke autoriteit om te spreken over iets niet terugvoer op zijn persoonlijkheid, maar op diens capaciteiten en kwalificaties, je vraagt geen Turkse voetballer over het Nederlandse bezuigingsbeleid in plaats van een parlementarier, ook al heeft de voetballer het rapport gelezen en is hij op de hoogte van alle actualiteiten. Is er iets voor je onduidelijk over het rapport, naar wie richt jij je vragen dan, de parlementariers, of de voetballer in kwestie? Betrokkenheid en inhoudelijk kennis over het onderwerp zijn wat mij betreft cruciale instrumenten waar je niet aan kunt ontkomen voor meer diepgang.
De autoriteit van Galenus, Aristoteles en Augustinus ging ook terug op hun capaciteiten en kwalificaties. Toch gingen ze soms vreselijk in de fout. Hun fouten werden meer dan 1000 jaar lang niet gecorrigeerd, omdat niemand de nieuwkomers respecteerde die het oneens waren met zo'n autoriteit.

Of iemand voldoende betrokkenheid en inhoudelijke kennis heeft, kun je alleen afleiden uit de kwaliteit van zijn betogen.
quote:
[..]

Als en wanneer het mij bekend is dat persoon X zich over vergelijkbare of zelfs betere capaciteiten beschikt dan een Einstein, dan wil ik er best open voor staan en naar luisteren, als de houding is dat we openminded naar alles en iedereen luisteren wat bijvoorbeeld tegen een Einstein ingaat zonder diens achtergronden te kennen, dan is de kans heel groot dat 99,99% van wat je hoort komt van een idioot.
Ja, maar je komt er pas achter of die persoon een idioot is door zijn argumenten en stelling te bestuderen, niet doordat hij tegen Einstein ingaat.

Wat je nu huldigt is letterlijk een middeleeuwse manier van denken.
pi_154425552
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je zo'n debat houdt voor een zeker publiek, dan zul je dat publiek - tot op zekere hoogte - moeten zien als discussiepartner.

Hetzelfde geldt als je bijvoorbeeld een wetenschappelijke presentatie houdt of een documentaire maakt: Er is geen direct debat, maar toch word jij als spreker geacht een zekere inschatting te maken van welke premissen je publiek aanvaardt, en welke niet.

Als je die inschatting niet nauwkeurig genoeg maakt dan verlies je het contact met je publiek en kun je net zo goed Chinees spreken.

Je kunt en zult hoogstwaarschijnlijk de nodige inspanningen verrichten om het begrijpbaar, volgbaar en aantrekkelijk te maken voor je publiek, maar de toegeschreven interactie met het publiek als discussiepartner buiten de gestelde vragen is zeer passief in vrijwel alle publieke debatten. Als het gaat om een wetenschappelijk debat of documentaire kan je voorbij alle subjectiviteit empiriciteit als norm hanteren voor termen zoals 'correct' en 'logisch', maar in beide gevallen is het wat mij betreft een vereiste dat beide kandidaten en in zekere zin ook inderdaad het publiek de basale fundamenten van in dit geval van wetenschap dezen unaniem erkennen, doen ze dat niet, of weten ze niet wat de achtergronden van de kandidaten zijn en ze zomaar wat roepen op basis van eigen inzichten, dan moet je niet raar opkijken als ze daarop worden afgekeurd.
pi_154425811
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De autoriteit van Galenus, Aristoteles en Augustinus ging ook terug op hun capaciteiten en kwalificaties. Toch gingen ze soms vreselijk in de fout. Hun fouten werden meer dan 1000 jaar lang niet gecorrigeerd, omdat niemand de nieuwkomers respecteerde die het oneens waren met zo'n autoriteit.

Of iemand voldoende betrokkenheid en inhoudelijke kennis heeft, kun je alleen afleiden uit de kwaliteit van zijn betogen.

Ik acht dat een oversimplicatie als ik dat zo mag noemen, een van de meest historische redenen waarom men tegen wetenschappelijk progressie was en het verzet daartegen kwam vooral van politiek en religieuze instituten die zelf dogma's en gevestigde systemen hanteerden ter preservatie van het eigen belang en daarmee dus geen antagonisme op het niveau van hoe bijvoorbeeld Aristotles en Galenus hun opvattingen presenteerden. De druk van instituties en dogma's moet je er sowieso buiten houden, een nieuwkomer is het probleem niet, het probleem is of je conform de criteria handelt. Heel simpel, als je uitspraken over cijfers wilt doen, moet je kunnen tellen, als je uitspraken over de wetenschap wilt doen moet je causaliteit erkennen, etc etc, doe je dat niet, of weet ik niet dat de begrippen zijn opgenomen in je betoog en inzichten, dan ga je de nodige kritiek / afkeur van mijn kant krijgen.

quote:
Ja, maar je komt er pas achter of die persoon een idioot is door zijn argumenten en stelling te bestuderen, niet doordat hij tegen Einstein ingaat.

Wat je nu huldigt is letterlijk een middeleeuwse manier van denken.
Hoe kom je daar in godsnaam bij, het probleem is niet ingaan tegen Einstein, anders hadden we hem als nieuwkomer wel mogen schrappen waarbij Einstein juist de nieuwkomer was in het geval van Newton, nogmaals, de nieuwkomer is het probleem niet, (niet)weten of de nodige criteria en instrumenten zijn geraadpleegd in zijn betoog, dat is het probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2015 21:45:19 ]
pi_154425907
Maar goed, ik ga verder even mijn leven voortzetten, lees / reageer later nog op de reacties :*
  vrijdag 17 juli 2015 @ 22:43:06 #163
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154427778
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik acht dat een oversimplicatie als ik dat zo mag noemen, een van de meest historische redenen waarom men tegen wetenschappelijk progressie was en het verzet daartegen kwam vooral van politiek en religieuze instituten die zelf dogma's en gevestigde systemen hanteerden ter preservatie van het eigen belang en daarmee dus geen antagonisme op het niveau van hoe bijvoorbeeld Aristotles en Galenus hun opvattingen presenteerden. De druk van instituties en dogma's moet je er sowieso buiten houden, een nieuwkomer is het probleem niet, het probleem is of je conform de criteria handelt. Heel simpel, als je uitspraken over cijfers wilt doen, moet je kunnen tellen, als je uitspraken over de wetenschap wilt doen moet je causaliteit erkennen, etc etc, doe je dat niet, of weet ik niet dat de begrippen zijn opgenomen in je betoog en inzichten, dan ga je de nodige kritiek / afkeur van mijn kant krijgen.

[..]

Hoe kom je daar in godsnaam bij, het probleem is niet ingaan tegen Einstein, anders hadden we hem als nieuwkomer wel mogen schrappen waarbij Einstein juist de nieuwkomer was in het geval van Newton, nogmaals, de nieuwkomer is het probleem niet, (niet)weten of de nodige criteria en instrumenten zijn geraadpleegd in zijn betoog, dat is het probleem.
Je komt er alleen achter of de nodige criteria en instrumenten zijn geraadpleegd door het betoog te lezen. Je kunt het betoog niet a priori verwerpen omdat de schrijver een onbekende is.
pi_154474299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 10:20 schreef Caxixi het volgende:
TS, op Reddit is een 'exmuslim' thread. Zitten enkele topics tussen die ingaan op je vraag.
Dank u

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 09:35 schreef ATON het volgende:
En uit welke eeuw dateren deze ' historische documenten ' ?
Er is een stuk Koran (HFST 17 - 36) waarvan onlangs, door een nieuwe inkt-onderzoekingsmethode, bekend is geworden dat die van ongeveer 30 jaar na het leven van de profeet afstamt

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 10:09 schreef ATON het volgende:
Popp vindt het niet verbazend dat op de oude munten niet het ' jaar van de hidjra ' staat, maar ' het jaar van de Arabieren ', want volgens hem moest het verhaal van de hidjra toen nog bedacht worden en kende niemand nog een profeet die Mohammed heette.
Maar hoe zou het dan zo kunnen zijn dat er in een korte tijd nadat de profeet geleefd zou hebben zoveel mensen erin geloofde?
Interessante discussie overigens jo
pi_154474700
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 22:25 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:
Er is een stuk Koran (HFST 17 - 36) waarvan onlangs, door een nieuwe inkt-onderzoekingsmethode, bekend is geworden dat die van ongeveer 30 jaar na het leven van de profeet afstamt
Men heeft zelfs al stukjes Koran gevonden nog voordat Mohammed geboren was. Is dat niet vreemd ?

quote:
Maar hoe zou het dan zo kunnen zijn dat er in een korte tijd nadat de profeet geleefd zou hebben zoveel mensen erin geloofde?
Interessante discussie overigens jo
Je gaat er dan van uit dat Mohammed bestaan heeft. Ik heb je net duidelijk gemaakt dat dit niet zo was. Mensen geloofde in Mohammed in de betekenis van een titel. Zie vorige post. Men zou dan kunnen stellen dat ze reeds in de 4e eeuw in ' hem ' geloofden.
pi_154474850
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:27 schreef Triggershot het volgende:
hehehe, dus nu spreek je ook nog eens je eigen quote tegen?
Waar ? Leg uit.

quote:
Er is nog altijd meer historisch en argeologisch onderbouwingen dat hij wel heeft bestaan als individu en biologisch mens.
Waar wacht je op om deze boven water te brengen ??

quote:
Duuh, gezien de concille in de 4e eeuw was en Mohammed pas in de 6e eeuw na christus is geboren, damn. :')
Ga je nu ook al het trolletje uithangen ?
  zondag 19 juli 2015 @ 22:59:55 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154475198
Het is natuurlijk ook maar de vraag wat je dan precies zou verstaan onder het bestaan van Mohammed.

"Saying that the biblical Jesus existed is like saying that Donald Duck existed because Walt Disney based it on some angry duck he saw."

Zowel Jezus als Mohammed hebben vast bestaan. En ik twijfel er niet aan dat ze geen van beide lijken op het beeld dat mensen daar nu van hebben. Dus in die zin hebben ze geen van beide ooit bestaan.
pi_154479253
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 22:59 schreef Molurus het volgende:

Zowel Jezus als Mohammed hebben vast bestaan.
Lees # 118 nog eens. De naam Mohammed is samen met de Koran ontstaan. Geen Mohammed bekend voor deze uitgave.
  maandag 20 juli 2015 @ 05:09:40 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154479513
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 02:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Lees # 118 nog eens. De naam Mohammed is samen met de Koran ontstaan. Geen Mohammed bekend voor deze uitgave.
Maar heb je de rest van de post waar je nu op reageert nu ook gelezen? :)
pi_154479665
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 05:09 schreef Molurus het volgende:
Maar heb je de rest van de post waar je nu op reageert nu ook gelezen? :)
Zeker. En nu mijn vraag opnieuw: Heb jij # 118 gelezen? Graag hierop je bedenkingen of opmerkingen graag.
  maandag 20 juli 2015 @ 07:26:28 #171
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154479709
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:14 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeker. En nu mijn vraag opnieuw: Heb jij # 118 gelezen? Graag hierop je bedenkingen of opmerkingen graag.
Als jij de review had gelezen die ik eerder postte, dan zou je niet meer met het argument uit #118 aankomen. Daarin wordt dat argument namelijk al ontkracht.

Je eist voortdurend dat anderen zonder morren je ellenlange bronnen doorspitten voordat ze reageren, maar je weigert zelf een review van anderhalve pagina te lezen. Hypocriet.
pi_154479837
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als jij de review had gelezen die ik eerder postte, dan zou je niet meer met het argument uit #118 aankomen. Daarin wordt dat argument namelijk al ontkracht.

Je eist voortdurend dat anderen zonder morren je ellenlange bronnen doorspitten voordat ze reageren, maar je weigert zelf een review van anderhalve pagina te lezen. Hypocriet.
Deze vraag was niet voor jou bedoeld.
  maandag 20 juli 2015 @ 08:01:39 #173
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154479896
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Deze vraag was niet voor jou bedoeld.
So? Je plaatst een achterhaald argument. Het maakt niet uit aan wie de vraag bedoeld is. Iedereen die de review heeft gelezen, kan dat argument ontkrachten. Dat je alsnog met dat argument zwaait, betekent dat je ofwel de review niet gelezen hebt (wat je hypocriet maakt) of dat je het negeert (wat je gewoon een idioot maakt).
  maandag 20 juli 2015 @ 08:20:03 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154479994
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:14 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb er geen opmerkingen op. ;) Ik vind het eerlijk gezegd geen interessante post.
pi_154483133
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 08:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb er geen opmerkingen op. ;) Ik vind het eerlijk gezegd geen interessante post.
En waarom niet ? Moet men hier zo nodig de mythische versie volgen ? Ik heb toch ook duidelijk mijn bronnen gegeven. Zijn die voor jou ook maar idioten ?
  maandag 20 juli 2015 @ 12:46:02 #176
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154484492
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 11:41 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet ?
Ik heb gewoon geen interesse in dat historische geneuzel. Mag dat?

quote:

Moet men hier zo nodig de mythische versie volgen ?
Dat is de versie die men volgt. Ik neem daar geen beslissingen in. Voor mij is de constatering dat de mythologische Mohammed en de eventuele echte Mohammed niet op elkaar lijken voldoende. Of die historische Mohammed nou wel of niet heeft bestaan zal me werkelijk aan mijn reet roesten. Het is ook niet relevant voor de Islam. (Net zoals de historische Jezus niet relevant is voor het Christendom.)

quote:

Ik heb toch ook duidelijk mijn bronnen gegeven. Zijn die voor jou ook maar idioten ?
Die zijn wellicht leuk voor mensen met een interesse in geschiedenis. Ik behoor niet tot die mensen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 20-07-2015 12:56:52 ]
pi_154494711
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 22:40 schreef ATON het volgende:
Men heeft zelfs al stukjes Koran gevonden nog voordat Mohammed geboren was. Is dat niet vreemd ?
Heb je de literatuur hiervan?
pi_154495287
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb gewoon geen interesse in dat historische geneuzel. Mag dat?

[..]

Dat is de versie die men volgt. Ik neem daar geen beslissingen in. Voor mij is de constatering dat de mythologische Mohammed en de eventuele echte Mohammed niet op elkaar lijken voldoende. Of die historische Mohammed nou wel of niet heeft bestaan zal me werkelijk aan mijn reet roesten. Het is ook niet relevant voor de Islam. (Net zoals de historische Jezus niet relevant is voor het Christendom.)

[..]

Die zijn wellicht leuk voor mensen met een interesse in geschiedenis. Ik behoor niet tot die mensen.
Je bent ook niet verplicht om op mijn post te reageren hoor, als het je toch niet interesseert.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:35:03 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154495441
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Je bent ook niet verplicht om op mijn post te reageren hoor, als het je toch niet interesseert.
Ik reageerde dan ook niet op jouw post. Ik plaatste een algemene opmerking over de vraag of figuren zoals Mohammed en Jezus hebben bestaan.

Als ik op jouw post had willen reageren had ik die wel gequote.
pi_154495489
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:12 schreef Weetnietwaarhijstaat het volgende:

[..]

Heb je de literatuur hiervan?
Zeer toegankelijk is deze:

" De omstreden bronnen van de Islam" E.Mulder & T. Milo
Loop eens binnen in de bib.
Eerste deel is wel wat saai omtrent de ontwikkeling van het Arabisch schrift, maar wel zeer leerzaam. Interview op Youtube onder zelfde titel.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:59:13 #181
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154496141
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeer toegankelijk is deze:

" De omstreden bronnen van de Islam" E.Mulder & T. Milo
Loop eens binnen in de bib.
Eerste deel is wel wat saai omtrent de ontwikkeling van het Arabisch schrift, maar wel zeer leerzaam. Interview op Youtube onder zelfde titel.
Wel hierop reageren met nog meer leugenachtige propaganda, maar niet op mijn onderbouwde reactie. Dat laat zien hoe zwak je eigenlijk staat. :')
  woensdag 22 juli 2015 @ 11:33:28 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154536424
Speciaal voor ATON:

Oudste Koran-fragmenten ooit ontdekt

Ze zijn ongeveer 1370 jaar oud en vallen daarmee ongeveer samen met de leefperiode van Mohammed. De kans bestaat dat de schrijver Mohammed zelf gekend heeft of tenminste heeft horen prediken.
pi_154536783
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Speciaal voor ATON:

Ze zijn ongeveer 1370 jaar oud en vallen daarmee ongeveer samen met de leefperiode van Mohammed. De kans bestaat dat de schrijver Mohammed zelf gekend heeft of tenminste heeft horen prediken.
Ja en ? Wat wil je daar nu mee zeggen ? Men heeft zelfs geschriften die nog ouder zijn en ook opgenomen zijn in de Koran. En dan ?
  woensdag 22 juli 2015 @ 11:58:14 #184
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154537009
Er zit natuurlijk een verschil tussen oude tekst en oude tekst. :D

Als ik de bijbel overschrijf dan heb ik een oude tekst geschreven, maar dat is volgens mij niet wat hier wordt bedoeld.
pi_154537306
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 11:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Speciaal voor ATON:

bwhehehe. _O-
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:41:07 #186
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154541351
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 11:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja en ? Wat wil je daar nu mee zeggen ? Men heeft zelfs geschriften die nog ouder zijn en ook opgenomen zijn in de Koran. En dan ?
Nou ja, het gaat om Soera 18 en 20. Mijn Arabisch is niet erg goed, maar de Engelse vertaling stelt dat er naar Mohammed verwezen wordt. Zou wel raar zijn als al die Arabieren weten dat Mohammed niet bestond.
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:44:12 #187
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154541420
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 11:58 schreef Molurus het volgende:
Er zit natuurlijk een verschil tussen oude tekst en oude tekst. :D

Als ik de bijbel overschrijf dan heb ik een oude tekst geschreven, maar dat is volgens mij niet wat hier wordt bedoeld.
Carbon-14-datering kan je niet op een tekst uitvoeren, alleen op de materialen waarmee en -op de tekst is geschreven. Dus het gaat om een tekst die geschreven is op (en met) materiaal dat tussen 568 en 645 is gestopt met leven.
pi_154544449
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou ja, het gaat om Soera 18 en 20. Mijn Arabisch is niet erg goed, maar de Engelse vertaling stelt dat er naar Mohammed verwezen wordt. Zou wel raar zijn als al die Arabieren weten dat Mohammed niet bestond.
Zie mijn eerdere uiteenzetting v/d betekenis van ' Mohammed '.
Verder geen commentaar meer.
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:31:39 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154544874
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere uiteenzetting v/d betekenis van ' Mohammed '.
Verder geen commentaar meer.
Nee, er werd niet verwezen naar Jezus. :')

Oh ja, en die uiteenzetting is ondertussen ontkracht door de review die ik gepost heb.
pi_154547512
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Oh ja, en die uiteenzetting is ondertussen ontkracht door de review die ik gepost heb.
Lul maar rustig verder.
pi_154547593
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

welke review is dat?
  woensdag 22 juli 2015 @ 18:14:39 #192
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154547684
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 18:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

welke review is dat?
G.R. Hawting. in: Journal of Qur'anic Studies, 1 January 2006, Vol.8(2), pp.134-137
pi_154547691
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 18:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

G.R. Hawting. in: Journal of Qur'anic Studies, 1 January 2006, Vol.8(2), pp.134-137
Merci
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')