abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154144104

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:43:43 #2
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_154145459
Toch blijft het leuk om bijna dagelijks geld gestort te krijgen... :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_154145795
Ik mis bij de app van Collin een overzicht van de projecten waar ik in heb geinvesteerd, incl. betaalschema. Verder een basic app.; netjes maar niet bijzonder.
pi_154147278
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:53 schreef Camogli het volgende:
Ik mis bij de app van Collin een overzicht van de projecten waar ik in heb geinvesteerd, incl. betaalschema. Verder een basic app.; netjes maar niet bijzonder.
Geen enkele toegevoegde waarde wat mij betreft. Alhoewel hun internetsite is op de mobiel een ramp qua navigatie dus je kunt in ieder geval nu de oude projecten nog eens rustig nalezen.
Een investering kunnen doen onderweg, dat zou wel handig geweest zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 07-07-2015 17:50:00 ]
Pecunia non olet
pi_154150180
De KOM-betalingen, die gisteren volgens het dashboard zijn gedaan, zijn nog steeds niet bijgeschreven op mijn rekening. Hopelijk ligt dat aan slechte communicatie tussen banken (wat anno 2015 bizar is).
pi_154150324
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:37 schreef Camogli het volgende:
De KOM-betalingen, die gisteren volgens het dashboard zijn gedaan, zijn nog steeds niet bijgeschreven op mijn rekening. Hopelijk ligt dat aan slechte communicatie tussen banken (wat anno 2015 bizar is).
Ik heb alles vandaag netjes binnen gekregen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 20:02:44 #7
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_154150892
quote:
Ook nog niks binnen gekregen. Vorige maanden duurde het ook een dag voordat het op mijn rekening stond. 't Kan nog komen. Van rabo naar ing, dat moet toch sneller kunnen? Wie houdt het geld nu vast?
Ere wie ere toekomt: bij GVE kun je er bij wijze van spreken tot op de minuut van op aan dat je geld op een vaste dag binnen komt. En zeker als ze in de "mijn"-omgeving beloven dat het overgemaakt is, staat het uiterlijk dezelfde middag nog op je rekening. GVE heeft het superieure systeem, waar al die andere platforms die ik ken een puntje aan kunnen zuigen.
pi_154151271
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 20:02 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ook nog niks binnen gekregen. Vorige maanden duurde het ook een dag voordat het op mijn rekening stond. 't Kan nog komen. Van rabo naar ing, dat moet toch sneller kunnen? Wie houdt het geld nu vast?
Ere wie ere toekomt: bij GVE kun je er bij wijze van spreken tot op de minuut van op aan dat je geld op een vaste dag binnen komt. En zeker als ze in de "mijn"-omgeving beloven dat het overgemaakt is, staat het uiterlijk dezelfde middag nog op je rekening. GVE heeft het superieure systeem, waar al die andere platforms die ik ken een puntje aan kunnen zuigen.
Dat ligt er dus blijkbaar aan welke bank je hebt. Ik heb namelijk alle betalingen van KoM netjes vandaag binnen, maar bij GvE gaat het bij mij niet zoals jij aangeeft. De ene keer heb ik het 's morgens, dan weer 's middags. Dan weer op de 6e, en de volgende maand op de 8e.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 20:18:28 #9
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_154151388
Is het niet zo dat ING (het voormalige postbank) en ASN wat dit soort dingen betreft inferieur zijn aan bijvoorbeeld Rabo? Ik heb met bovengenoemde vaker dat betalingen een dag blijven hangen.
pi_154151441
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 20:14 schreef didi80 het volgende:

[..]

Dat ligt er dus blijkbaar aan welke bank je hebt. Ik heb namelijk alle betalingen van KoM netjes vandaag binnen, maar bij GvE gaat het bij mij niet zoals jij aangeeft. De ene keer heb ik het 's morgens, dan weer 's middags. Dan weer op de 6e, en de volgende maand op de 8e.
Dat kan ook te maken hebben met wel of geen weekend. Mij maakt het trouwens niet zo veel uit of het precies op de juist dag is, als het maar voor het einde van de maand op de rekening staat. Wel ben ik het met jullie eens dat als ze een betaal datum opgeven dit moet kloppen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 20:20:56 #11
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_154151455
Ligt toch aan welke banken in het spel zijn, als het verschillende zijn duurt het langer?

Anyway ik heb van GVE ze altijd de dag er na binnen werkt goed,
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 7 juli 2015 @ 20:24:54 #12
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_154151566
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 20:14 schreef didi80 het volgende:

[..]

Bij GVE lijken ze 's morgens om 10 uur te beginnen. Om half elf (het mag eens een kwartiertje later worden) staat in "mijn betaalschema" welke projecten op die dag betaald gaan worden. Dat fluctueert niet zo sterk. En meestal staat het dan nog voor de middag op mijn rekening. Maar dat is dan wel van ing naar ing. Bij KOM is het van rabo naar ing.
pi_154151644
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 20:18 schreef Coelho het volgende:
Is het niet zo dat ING (het voormalige postbank) en ASN wat dit soort dingen betreft inferieur zijn aan bijvoorbeeld Rabo? Ik heb met bovengenoemde vaker dat betalingen een dag blijven hangen.
Betalingen die door de ING op werkdagen voor 14.00 uur ontvangen zijn heb je de zelfde dag nog bijgeschreven op je rekening. Na 14.00 uur ontvangen krijg je de dag erna.
pi_154153782
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 20:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Betalingen die door de ING op werkdagen voor 14.00 uur ontvangen zijn heb je de zelfde dag nog bijgeschreven op je rekening. Na 14.00 uur ontvangen krijg je de dag erna.
kan waar zijn, maar KOM heeft gisteravond al aangegeven dat er is betaald. Dat is ruim voor vandaag 14:00 uur.
ING lijkt dus de boosdoener; na mijn aanstaande overstap naar ASN gaat het hopelijk beter.
pi_154154355
Ik heb ABN en bij mij staat er ook nog niets op. Normaal is ABN een snelle bank. Ik vermoed dat ze ze niet allemaal tegelijk overmaken en dat het gaat op naam investeerder en niet op project (wat je eigenlijk zou verwachten).
Pecunia non olet
pi_154154550
edit: klein bedrag in steekflens geïnvesteerd

[ Bericht 72% gewijzigd door komrad op 07-07-2015 22:10:35 ]
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_154155629
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:31 schreef Camogli het volgende:

[..]

kan waar zijn, maar KOM heeft gisteravond al aangegeven dat er is betaald. Dat is ruim voor vandaag 14:00 uur.
ING lijkt dus de boosdoener; na mijn aanstaande overstap naar ASN gaat het hopelijk beter.
Ik heb een rekening bij zowel de Rabo, abn als de ing. Als ik in de ochtend vanaf de Rabo een overboeking doe naar de abn duurt het een dag, doe ik het zelfde vanaf de ing dan staat het de zelfde dag op de abn rekening. Het probleem zit dus echt bij de Rabo. Kijk anders maar eens hier op fok bij het banken forum, daar klagen regelmatig meerdere mensen hierover.
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:13:08 #18
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_154159341
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb een rekening bij zowel de Rabo, abn als de ing. Als ik in de ochtend vanaf de Rabo een overboeking doe naar de abn duurt het een dag, doe ik het zelfde vanaf de ing dan staat het de zelfde dag op de abn rekening. Het probleem zit dus echt bij de Rabo. Kijk anders maar eens hier op fok bij het banken forum, daar klagen regelmatig meerdere mensen hierover.
Dat was me nog nooit opgevallen. Ik weet wel dat Rabo - Rabo zo ongeveer instant is, maar dat kan uiteraard ook voor andere banken gelden.
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:35:19 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_154160031
quote:
Hier ook niet.
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:37:39 #20
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_154160102
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 00:13 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat was me nog nooit opgevallen. Ik weet wel dat Rabo - Rabo zo ongeveer instant is, maar dat kan uiteraard ook voor andere banken gelden.
Dat is bij ING ook zo. Volgens mij is dat bij alle banken zo.
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:47:54 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_154160319
Het ziet er naar uit dat alles lekker loopt met TW Techniek (GVE 5211) Vandaag de 20e betaling mogen ontvangen van de 24 maanden en alles ziet er nog uitstekend uit zo ver ik kan beoordelen.

Dit was één van de toppers met 10% rente waar ik dan ook een voor mijn doen aanzienlijk bedrag in had geïnvesteerd.

Jammer dat dit soort projecten niet meer voorbij komen,,,
pi_154163157
Iemand ook geinvesteerd in Create Passion and business & Adobe solar energy op KoM?
pi_154163288
Create Passion and business is nu alsnog een dag later overgemaakt. Adobe Solar Energy blijft voor de tweede keer achter
pi_154163497
quote:
14s.gif Op maandag 6 juli 2015 16:20 schreef Horsemen het volgende:
Volgens afspraak met Harm van Aygodutch.com net even de site bekeken van AyGoDutch (AGD), waarbij ik overigens niet alles gelezen heb. Op zich ziet het er wel helder uit maar ik heb nog wel wat puntjes die wat mij betreft voor verbetering vatbaar zijn. Als ze dit nu allemaal doorvoeren ontstaat een (bijna ;-) ) perfecte crowdfunding site.

Beste Horsemen,
Hartsikke bedankt voor je feedback. Ik neem het ter Harte. Eens kijken hoe dicht we bij het perfecte platform kunnen komen!.
Thanks again.
pi_154165649
Ik heb mijn betalingen van KoM gisteren gewoon netjes ontvangen. Maar ik zit niet in die Solar Energy.
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')