Twee jaar geleden kochten wij het huis van mijn ouders, mijn ouders kochten het in 1980, dus ik ben er deels opgegroeid.
Het huis is in 1971 gebouwd, en tussen 1980 en 2013 hadden mijn ouders al de nodige aanpassingen gedaan qua isolatie en dergelijke, maar het blijft een redelijk groot huis, dus zeker als er altijd
iemand een koukleum thuis is hou je toch een vrij fors gasverbruik, qua elektriciteit doen we het heel netjes, maar ook dat kan altijd beter.
Het huis:
![DSC_0171%20klein_zpscfuo2iks.jpg]()
De grote zolderkamer:
Before:
![IMG_20150622_111358%20Klein_zpswlu2ur7x.jpg]()
Tijdens het slopen van de schrootjes:
![IMG_20150622_134355%20klein_zpsx21hmhn3.jpg]()
Terwijl mijn vader en oudste zoon samen prutsen om het planchet van de wastafel weg te krijgen:
![DSC_0632%20klein_zpsrhthz1o0.jpg]()
De "kunst" die we vonden bij het verwijderen van de laatste schrootjes:
Die schrootjes zijn zo'n 33 jaar geleden door mijn vader en mij samen aangebracht, en die tekeningen waren voor who-ever ze ooit zou vinden, ikzelf dus 
Het washok/CV-ruimte
(de wasmachine was al weg):
![DSC_0635%20klein_zpsmzcpncr7.jpg]()
![DSC_0634%20klein_zpseg5m9y82.jpg]()
Wat we gaan doen:
• Er komt een
dakkapel van 5,50 meter breed (de huidige 1971 original dakkapel is zo'n 2,75 breed), en die vervangt dus niet alleen de huidige dakkapel, het washok/CV-ruimte krijgt ook een fatsoenlijke gebruiksmogelijkheid, en dat is ook wel nodig, want de ketel wordt vervangen, maar daarover later meer.
De dakkapel wordt overigens geen standaard dakkapel met plat dak, maar het krijgt een schuin dak vanaf de nok.
• De
CV-ketel (Nefit HR weetikveel uit begin deze eeuw) wordt vervangen voor een
Atag Q-solar en op dat schuine dak van de nieuwe dakkapel komen
Viessmann Vitosol 200-T buiscollectoren te liggen (4,54 m² absorberoppervlakte) om te zorgen dat het water in die Q-solar opgewarmd wordt.
Die Q-solar wordt dan niet alleen voor warm water gebruikt maar ook voor verwarmingsondersteuning.
Ik verwacht niet dat m'n verwarming er in de winter op kan draaien, maar als de verwarming in het voor- en najaar deels op de zonneboiler kan draaien dan ben ik al heel gelukkig, want m'n gasverbruik van 1800-2000 m³ per jaar gaat dan flink naar beneden.
• Tot slot, als alles op het dak klaar is, laten we een
carport plaatsen, maar niet zomaar een carport, een carport met een dak van
zonnepanelen, en gezien ons verbruik zo'n 2600 kWh per jaar is, verwacht ik dat we aan 12 panelen van 255 Wp voldoende hebben, zeker zolang er nog gesaldeerd mag worden, en in 2020 kijken we dan wel eens naar een batterij.
Ontwerptekening
de auto is helaas niet bij de prijs inbegrepen 
:
![f3b81c1d-5e8e-41a5-8890-c13b805bb8ec_zpso7lx1ybu.jpg]()
Wullie bin KOEL ©
SonealWhy be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible
?