Dit is hooguit in de lagere intelligente of sociale klassen zo. Toen ik op de door mannen gedomineerde betafaculteit werkte heb ik nooit een knokpartij gezien. Wel veel Machiavellistisch gemanoeuvreer, gekonkel en achterklap, vriendjespolitiek en nachten van lange messen.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 09:14 schreef totalvamp het volgende:
meerdere vrouwen samen gaat vaak ook niet goed. Ze spelen vaak geniepige spelletjes en kunnen supergemeen zijn vergeleken mannen.
Mannen maken ruzie, slaan elkaar en daarna is het weer goed.
Vrouwen doen aan psychologische oorlog, die kwetsen je net zo lang tot je je terugtrekt.
Wat is daar talig aan?quote:Op vrijdag 3 juli 2015 13:46 schreef Cockwhale het volgende:
Die inherente eigenschappen die aan mannen en vrouwen worden toegekend zijn vaak nogal lachwekkend. Dat is namelijk veelal een talige/culturele constructie.
Het kan ook zijn dat die vrouwen die er al bij horen, al van naturen meer mannelijke eigenschappen hebben. Niet alle vrouwen hebben natuurlijk het zelfde karakter.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 20:06 schreef Jigzoz het volgende:
Ik noem mezelf graag feminist. Mede omdat ik dus inderdaad geloof dat een door vrouwen geleide maatschappij veel minder gewelddadig, crimineel en machtsbelust zou zijn dan de masculiene maatschappijen zijn.
Punt is dat veel vrouwen juist neigen naar die mannelijke eigenschappen omdat ze lijken te denken dat dat erbij hoort.
Maar zoals hierboven al opgemerkt: we zullen het zeer waarschijnlijk nooit weten.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.quote:Op zondag 5 juli 2015 00:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dat die vrouwen die er al bij horen, al van naturen meer mannelijke eigenschappen hebben. Niet alle vrouwen hebben natuurlijk het zelfde karakter.
Onze hele wereld wordt gecategoriseerd aan de hand van taal. Taal is meer dan een beschrijving. Taal is wet. We begrijpen de wereld vanuit taal en onze identiteit is gevormd uit taal. Je hoeft alleen maar een blik te werpen op de seksualiteit van mensen en hoeveel moeite ze doen om binnen een talige categorie te vallen (en hoe ze daarmee worstelen, hetero, bi, homo -> taal bepaald identiteit, wat geaccepteerd wordt, waar/onwaar oordelen etc.)quote:
Dat is een nogal extremistische toepassing van de Sapir-Whorfhypothese. Ons beeld van de werkelijkheid laat zich inderdaad enigszins leiden door taal, maar niet in de graad die jij hier voorstelt.quote:Op zondag 5 juli 2015 10:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Onze hele wereld wordt gecategoriseerd aan de hand van taal. Taal is meer dan een beschrijving. Taal is wet. We begrijpen de wereld vanuit taal en onze identiteit is gevormd uit taal. Je hoeft alleen maar een blik te werpen op de seksualiteit van mensen en hoeveel moeite ze doen om binnen een talige categorie te vallen (en hoe ze daarmee worstelen, hetero, bi, homo -> taal bepaald identiteit, wat geaccepteerd wordt, waar/onwaar oordelen etc.)
Mannelijke en vrouwelijke identiteit en de tegenstellingen tussenbeide is net zo goed talig. Taal is immers een medium van tegenstellingen.
Taal is per definitie discriminerend. Ik wil niet zeggen dat taal het enige medium is die ons denken in grote mate structureert, maar het is wel één van de belangrijkste. Daarom is het ook mogelijk om mensen te pijnigen met gebruik van taal.quote:Op zondag 5 juli 2015 12:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
want niets in taal geeft aanleiding om die vooroordelen te ontwikkelen.
Bullshit.quote:Op maandag 13 juli 2015 22:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Taal is per definitie discriminerend. Ik wil niet zeggen dat taal het enige medium is die ons denken in grote mate structureert, maar het is wel één van de belangrijkste. Daarom is het ook mogelijk om mensen te pijnigen met gebruik van taal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |