Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op dinsdag 30 juni 2015 12:44 schreef Toekito het volgende: Hi mensen. Ik heb een korte vraag. Ik heb een medisch hulpstuk nodig wat in geen zorgpakket in NL zit. Hierdoor moet ik zelf de duizend euro betalen. Die heb ik niet zo liggen.
Dus ik wil daar een crowdfunding voor starten. Nu weet ik wel hoe ik aandacht kan genereren. Maar moet ik qua belasting e.d. nog ergens rekening mee houden als ik een Crowdfunding start?
Graag advies van de crowdexperts van FOK!
quote:
Op dinsdag 30 juni 2015 12:56 schreef crowdiefunder het volgende: Denk dat je dit bij Lendico kunt doen? Bedrag lijkt me vrij laag voor geldvoorelkaar. En inderdaad, kun je het niet lenen in de prive sfeer? Lijkt me gunstiger. Laat het weten als het ergens online staat, maken wij hem vol als het een beetje interessant is
Helaas ken ik niemand die die 1000 euro zomaar even kan lenen/missen. Daarom dat ik een ludieke crowdfunding wil starten. Die deel ik dan uiteraard hier.
Helaas ken ik niemand die die 1000 euro zomaar even kan lenen/missen. Daarom dat ik een ludieke crowdfunding wil starten. Die deel ik dan uiteraard hier.
Maar is het je insteek die mensen terug te betalen of wil je het in de vorm van een gift? En bij terugbetalen, tegen welk rentepercentage? Of regel je gewoon een leuke bbq voor de leners/ gevers. Voor beide zou ik overigens geen platform gebruiken, maar het zelf organiseren. Het moet op zich te doen zijn om bijv. 10 mensen te vinden die je 100 euro willen lenen. Of 20 die je 50 euro willen lenen. En is het nodig om het volledige bedrag te lenen/krijgen of kan je zelf wel 100 euro missen? Dat soort dingen zou ik ook even meenemen.
Maar is het je insteek die mensen terug te betalen of wil je het in de vorm van een gift? En bij terugbetalen, tegen welk rentepercentage? Of regel je gewoon een leuke bbq voor de leners/ gevers. Voor beide zou ik overigens geen platform gebruiken, maar het zelf organiseren. Het moet op zich te doen zijn om bijv. 10 mensen te vinden die je 100 euro willen lenen. Of 20 die je 50 euro willen lenen. En is het nodig om het volledige bedrag te lenen/krijgen of kan je zelf wel 100 euro missen? Dat soort dingen zou ik ook even meenemen.
Als gift idd.
Moet even kijken hoeveel ik er exact aan mee kan betalen. 100 moet wel lukken minimaal. Maar hoop dat ik meer zelf kan betalen.
Maar wilde eerst even tips qua belastingen dat ik niet volgend jaar lekker aan het voetballen ben met die Pacepro en dat dan Oom Belasting dan langs komt.
Hmmja, gift, dan haak ik even af (niets persoonlijks uiteraard ) Succes wel ermee! En als het onder de belastingvrije grens blijft is het geen probleem lijkt me.
Het is mogelijk om de Pace Pro vergoed te krijgen. De vergoeding verschilt per zorgverzekeraar en dient vooralsnog door de drager zelf aangevraagd te worden. We streven ernaar om het mogelijk te maken de Pace Pro direct bij uw zorgverzekering in te dienen. Dit is momenteel helaas nog niet mogelijk. Momenteel wordt de Pace Pro eerst aan Livit betaald en dan kunt u zelf de rekening indienen bij uw verzekering, werkgever, UWV of andere instantie.
Het is mogelijk om de Pace Pro vergoed te krijgen. De vergoeding verschilt per zorgverzekeraar en dient vooralsnog door de drager zelf aangevraagd te worden. We streven ernaar om het mogelijk te maken de Pace Pro direct bij uw zorgverzekering in te dienen. Dit is momenteel helaas nog niet mogelijk. Momenteel wordt de Pace Pro eerst aan Livit betaald en dan kunt u zelf de rekening indienen bij uw verzekering, werkgever, UWV of andere instantie.
Heb CZ gebeld en die vergoeden hem nooit. En zij beweren dat de info van Livit niet klopt en dat er zelden tot nooit vergoed wordt.
Is dat wel zo dat ik achteraf het geld terug krijg dan gaat dat uiteraard naar de mensen die ingelegd hebben. Verder ben ik nog met Stichting Hartekind aan het overleggen hoe zij dit in het verleden voor kinderen geregeld kregen.
Echter ben ik geen kind meer en zullen ze hem in elk geval nooit 100% vergoeden.
Moet even kijken hoeveel ik er exact aan mee kan betalen. 100 moet wel lukken minimaal. Maar hoop dat ik meer zelf kan betalen.
Maar wilde eerst even tips qua belastingen dat ik niet volgend jaar lekker aan het voetballen ben met die Pacepro en dat dan Oom Belasting dan langs komt.
Al zou je hem van één iemand cadeau krijgen, dan nog heb je geen probleem met de belasting. Dus dat kan je van je lijstje afstrepen.
Het inkleden van je vraag om een gift moet je wel goed overdenken. Mensen gaan zich toch afvragen waarom je dat zelf niet bij elkaar gespaard krijgt binnen een redelijke termijn. En wat word je tegenprestatie? Enz
Al zou je hem van één iemand cadeau krijgen, dan nog heb je geen probleem met de belasting. Dus dat kan je van je lijstje afstrepen.
Oké dat beantwoord mijn vraag.
quote:
Het inkleden van je vraag om een gift moet je wel goed overdenken. Mensen gaan zich toch afvragen waarom je dat zelf niet bij elkaar gespaard krijgt binnen een redelijke termijn. En wat word je tegenprestatie? Enz
Daar ben ik nog over aan het brainstormen want het moet wel iets zijn waar men wat aan heeft.
Heb CZ gebeld en die vergoeden hem nooit. En zij beweren dat de info van Livit niet klopt en dat er zelden tot nooit vergoed wordt.
Is dat wel zo dat ik achteraf het geld terug krijg dan gaat dat uiteraard naar de mensen die ingelegd hebben. Verder ben ik nog met Stichting Hartekind aan het overleggen hoe zij dit in het verleden voor kinderen geregeld kregen.
Echter ben ik geen kind meer en zullen ze hem in elk geval nooit 100% vergoeden.
Met alle respect, want je hebt zo'n Pace Pro alleen nodig als je een pacemaker oid hebt, maar als je dit ding wilt om te gaan voetballen, dan kun je blijkbaar nog fysieke inspanningen leveren. Waarom ga je dan niet werken om die ¤1000 bij elkaar te sparen?
Persoonlijk vind ik het niet meer dan terecht wanneer dit niet vergoed wordt door een zorgverzekeraar, want mijns inziens mag je alleen maar van het collectief claimen op het moment dat het rechtstreeks betrekking heeft op je gezondheid. Je (eventuele) operatie zal vast en zeker wel vergoed zijn door de zorgverzekeraar.
Maar goed, als dit jouw manier is dan wens ik je succes en hoop ik dat er voldoende Hart van Nederland publiek is mensen zijn die jou dit gunnen. En mocht je nog een schenker tegenkomen die nog meer kwijt wil, ik heb nog een mooie auto op het oog waar ik momenteel het geld niet voor heb liggen...
Een bedrijf in groei wordt er gezegd. De ratio's zijn niet denderend, maar de zekerheden bieden wel perspectief. Mits het pand en huis garant staan..
Terechte vraag of het onderpand alleen voor crowdfunding is of ook voor andere schulden. Anyway, ik doe mee met een het minimale bedrag
Over dat negatieve bedrag staat ook het een en ander beschreven overigens. Kijken of ze de weg omhoog weer vinden! Het is dan ook zeker een hoog risico.
Met alle respect, want je hebt zo'n Pace Pro alleen nodig als je een pacemaker oid hebt, maar als je dit ding wilt om te gaan voetballen, dan kun je blijkbaar nog fysieke inspanningen leveren. Waarom ga je dan niet werken om die ¤1000 bij elkaar te sparen?
Persoonlijk vind ik het niet meer dan terecht wanneer dit niet vergoed wordt door een zorgverzekeraar, want mijns inziens mag je alleen maar van het collectief claimen op het moment dat het rechtstreeks betrekking heeft op je gezondheid. Je (eventuele) operatie zal vast en zeker wel vergoed zijn door de zorgverzekeraar.
Maar goed, als dit jouw manier is dan wens ik je succes en hoop ik dat er voldoende Hart van Nederland publiek is mensen zijn die jou dit gunnen. En mocht je nog een schenker tegenkomen die nog meer kwijt wil, ik heb nog een mooie auto op het oog waar ik momenteel het geld niet voor heb liggen...
Zoals je wellicht niet weet werk ik ook fulltime. Maar dan nog is 1000 euro niet iets dat ik zomaar heb liggen. Verder vind ik je kortzichtig maar bedankt voor je input
Ik denk dat het punt meer is: heb je het nu perse medisch nodig? Anders kun je natuurlijk gewoon even 1000 euro sparen in een paar maanden aangezien je werkt of eventueel alvast een deel zodat je minder nodig hebt. Om dan als gift te bedelen, sja, dat is wel lekker makkelijk
Zoals je wellicht niet weet werk ik ook fulltime. Maar dan nog is 1000 euro niet iets dat ik zomaar heb liggen. Verder vind ik je kortzichtig maar bedankt voor je input
Kun je dan niet sparen? Het is schijnbaar een luxe product dus ik zie niet waarom je daar niet een paar maanden voor wil werken
Op dinsdag 30 juni 2015 14:33 schreef crowdiefunder het volgende: Terechte vraag of het onderpand alleen voor crowdfunding is of ook voor andere schulden. Anyway, ik doe mee met een het minimale bedrag
Over dat negatieve bedrag staat ook het een en ander beschreven overigens. Kijken of ze de weg omhoog weer vinden! Het is dan ook zeker een hoog risico.
Ik laat deze lopen. Zeker als er geen zekerheid op de overwaarde van het onroerendgoed komt. De kans dat deze tzt omvalt bij wat tegenslag acht ik niet denkbeeldig.