abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 27 juni 2015 @ 21:51:18 #1
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_153890200
Heeft iemand 'Waking up' van Sam Harris al gelezen? Ik heb het net uit, en kan het erg aanraden. Ik ben ook benieuwd naar reacties van anderen, vooral gezien Harris' reputatie als hardline atheist en skepticus in het rijtje Hitchens, Dawkins en Dennett.
Hij verzekert zijn skeptische vrienden dan ook nadrukkelijk dat hij zijn 'bullshit indicator' nog steeds heeft, maar hij vindt het ook jammer dat hij met zijn spirituele ervaringen bij de skeptici op totaal onbegrip stuit:

quote:
'The only people likely to acknowledge the legitimacy of this experience will be representatives of one or another Iron Age religion or New Age cult'.
Tsja, het is niet makkelijk om atheist te zijn.

Desondanks schrijft hij nu toch:

quote:
'At its best, religion is a set of stories that recount the ethical and contemplative insights of our wisest ancestors.'
Daar slaat hij de spijker op zijn kop. Was dat nou zou moeilijk om in te zien?...…

Het is een verrassend boek over bewustzijn en spiritualiteit, waarin Harris zichzelf een zoeker noemt, en waaruit blijkt dat hij al tientallen jaren praktiserend boeddist is, mediteert, en in langdurige retraites is geweest bij goeroes uit Birma, India en Tibet.
Harris doet Descartes-achtige uitspraken als:
quote:
'Consciousness is the one thing in this universe that cannot be an illusion'.
Hij schaart zich bij degenen (zoals Pinker, Nagel, McGinn) die betwijfelen of bewustzijn ooit door de wetenschap verklaard kan worden, en schrijft:
quote:
'many truths about ourselves will be discovered in consciousness directly (door introspectie) or not discovered at all'.
Hij zegt zelfs dat hij hij open staat voor bewijs van dingen als telepathie en helderziendheid, en dat hij agnostisch is over de relatie tussen bewustzijn en de fysische werkelijkheid: 'Als het een emergente eigenschap is van hersenaktiviteit hebben we geen enkel idee over hoe zo'n wonder van emergentie zich zou kunnen voltrekken.'

Wat betreft bijna-dood-ervaringen zegt hij: 'In principle, my mind is open. (It really is).'

Het doel van meditatie is volgens Harris om het Zelf, het Ego, met al zijn wereldse beslommeringen, uit het denken weg te krijgen en dan puur bewustzijn te ervaren.
Vandaar:
quote:
'Many scientists and philosophers believe that consciousness is always tied to one of the five senses, and that the idea of pure consciousness apart from seeing, hearing, smelling, tasting, and touching is a category error and a spiritual fantasy. I am confident that they are mistaken.'
Een dergelijke uitspraak doet normaal gesproken de gelovige materialist schuimbekken van verontwaardiging.....

Ook blijkt dat hij uitgebreid bewustzijnsverruimende middelen heeft gebruikt (LSD), om nog verder te kunnen gaan dan mogelijk was met meditatie.
Een citaat over het Mind at Large van Aldous Huxley, die ook experimenteerde met LSD:
quote:
'The brain does exclude an extraordinary amount of information from consciousness. And, like many who have taken psychedelics, I can attest that these compounds throw open the gates. Positing the existence of a Mind at Large is more tempting in some states of consciousness than in others.'
Nog wat opmerkelijke citaten:
quote:
'The aims of spirituality are not exacly those of science, but neither are they unscientific. Search you mind, or pay attention to the conversations you have with other people, and you will discover that there are no real boundaries between science and any other discipline that attempts to make valid claims about the world on the basis of evidence and logic.'
quote:
'Altered states of consciousness are empircal facts, and human beings experience them under a wide range of conditions.'
quote:
'But consciousness is different. It appears to have no form at all, because anything that would give it form must arise within the field of consciousness. Consciousness is simply the light by which the contours of mind and body are known. It is that which is aware of feelings such as joy, regret, amusement, and despair. It can seem to take their shape for a time, but it is possible to recognize that it never quite does.'
En hier nog een aardige review van het boek:

http://www.newrepublic.co(...)arriss-waking-review
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_153891132
Meditatie is erg nuchter. Het is ons bewustzijn wat het juist nodeloos ingewikkeld maakt. Maar je kunt het alleen begrijpen door te ervaren, en dat is voor analytisch ingestelde mensen (zoals ik :P ) niet altijd makkelijk.

Ik plaats het in hetzelfde rijtje als gezonde voeding en lichaamsbeweging.

Ik heb interviews van Harris gelezen omtrent het boek. Mss dat ik het nog eens lees, maar uit die interviews kon ik opmaken dat ik veel zaken wrs al in andere literatuur omtrent Mindfulness heb gelezen. :)
-
pi_153891411
Het brein houdt je al continu voor de gek, zo merk je niet eens dat je met je ogen knippert.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_153894220
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 22:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het brein houdt je al continu voor de gek, zo merk je niet eens dat je met je ogen knippert.
Zelfs de wijze waarop je ziet is veelal transparant voor de waarnemer. We zien veel minder in één opslag dan we ervaren.
pi_153899594
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 28 juni 2015 @ 12:28:09 #6
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153899822
Ergens is het ook wel ironisch.. Harris pleit ervoor het woord 'atheisme' niet te gebruiken omdat daar zoveel onnodige misverstanden aan zijn verbonden.

Waarom gaat hij dan, in hemelsnaam, wel aan de haal met het begrip 'spiritualiteit? Dat dat door zo'n beetje iedereen opportunistisch geinterpreteerd zou gaan worden was natuurlijk eenvoudig te voorspellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 28-06-2015 12:35:14 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juni 2015 @ 12:28:12 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153899824
Tjonge. En nu? Ik heb het boek (nog) niet gelezen maar moet ik hem nu vervloeken voor zijn schijnbare afvalligheid van het New Atheist geloof ofzo? Wat is je doel met dit topic?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 28 juni 2015 @ 12:30:12 #8
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153899854
quote:
7s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:28 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. En nu? Ik heb het boek (nog) niet gelezen maar moet ik hem nu vervloeken voor zijn schijnbare afvalligheid van het New Atheist geloof ofzo? Wat is je doel met dit topic?
Het lijkt een soort omgekeerd autoriteitsargument. :D "Kijk, hier is iemand uit 'jullie kamp' die op de zweverige tour gaat. En dus...."

Overigens denk ik dat het vooral schijn is. Schijn die hij naar mijn mening had moeten voorkomen, maar daar is het.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juni 2015 @ 12:33:32 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153899906
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt een soort omgekeerd autoriteitsargument. :D "Kijk, hier is iemand uit jullie kamp die op de zweverige tour gaat. En dus...."

Overigens denk ik dat het vooral schijn is. Schijn die hij naar mijn mening had moeten voorkomen, maar daar is het.
Klopt ja, maar dat zijn we op zich wel gewend van Jerry. Het idee dat je het best oneens met iemand kan zijn op een gebied maar het volledig eens zijn op een ander gebied lijkt hem vreemd te zijn.

Ik ga het boek wel lezen deze zomer, ik ben benieuwd.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153899973
Ik vond het wel een interessant boek eigenlijk...
  zondag 28 juni 2015 @ 12:37:44 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153899981
quote:
14s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Klopt ja, maar dat zijn we op zich wel gewend van Jerry. Het idee dat je het best oneens met iemand kan zijn op een gebied maar het volledig eens zijn op een ander gebied lijkt hem vreemd te zijn.
Het gaat natuurlijk om wat er wordt gezegd, en niet zozeer om wie het zegt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juni 2015 @ 12:42:44 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153900100
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 00:36 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Zelfs de wijze waarop je ziet is veelal transparant voor de waarnemer. We zien veel minder in één opslag dan we ervaren.
Al gauw 80-90% van onze perceptie wordt door onze hersenen 'verzonnen' op basis van ervaringen en verwachtingen. Maar een heel klein deel is echte waarneming. En als die waarneming niet voldoet aan de verwachtingen maak je een grote kans dat het eruit gefilterd wordt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153900702
quote:
'At its best, religion is a set of stories that recount the ethical and contemplative insights of our wisest ancestors.'
Haha!

Nee.
Conscience do cost.
  zondag 28 juni 2015 @ 13:57:13 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153901791
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 13:09 schreef ems. het volgende:

[..]

Haha!

Nee.
Hoe kun je het daar mee oneens zijn? Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153901803
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 13:09 schreef ems. het volgende:

[..]

Haha!

Nee.
Religie codificeert gewoonterecht, vaak dus gewoonteonrecht.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 28 juni 2015 @ 14:03:05 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153901905
quote:
5s.gif Op zondag 28 juni 2015 13:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe kun je het daar mee oneens zijn? Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.
Dat betekent nog niet direct dat die wijsheid afkomstig was van de meest wijze mensen van die tijd. Dat laatste durf ik eigenlijk wel te betwijfelen.

Het is eigenlijk nog niet zo heel lang dat de meest wijze mensen in onze samenleving intellectuele vrijheid genieten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juni 2015 @ 14:06:26 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153901960
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 14:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet direct dat die wijsheid afkomstig was van de meest wijze mensen van die tijd. Dat laatste durf ik eigenlijk wel te betwijfelen.

Het is eigenlijk nog niet zo heel lang dat de meest wijze mensen in onze samenleving intellectuele vrijheid genieten.
Mja, goed punt. Maar het was wel de enige uiting :P.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153902329
quote:
5s.gif Op zondag 28 juni 2015 13:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe kun je het daar mee oneens zijn?
Ik ken die mensen niet en wat ik van de spiritualiteit en het geloof heb meegekregen dankzij de bijbel en koran spreekt dat nou niet bepaald van intelligentie. Vind ik dan heh.
quote:
Dat religies als werkelijkheidsverklaringen niet werken is niet hun schuld, het was gewoon de filosofie en wijsheid van die tijd. Die lui konden niet beter weten.
Ik neem het ze ook niet kwalijk.
Conscience do cost.
pi_153903423
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 12:28 schreef Molurus het volgende:
Ergens is het ook wel ironisch.. Harris pleit ervoor het woord 'atheisme' niet te gebruiken omdat daar zoveel onnodige misverstanden aan zijn verbonden.

Waarom gaat hij dan, in hemelsnaam, wel aan de haal met het begrip 'spiritualiteit? Dat dat door zo'n beetje iedereen opportunistisch geinterpreteerd zou gaan worden was natuurlijk eenvoudig te voorspellen.
Het Boeddhisme waar Harris naar verwijst kent atheïstische kenmerken omdat ze net als atheïsten niet geloven in een scheppende persoonlijke God. Tot zover de overeenkomsten.

Er bestaat een wezenlijk verschil omtrent de wijze waarop men de term bewustzijn in zijn betekenissen wil interpreteren. Die discussie is al zo oud als de mensheid zelf.
pi_153906506
Aanvullend, vanuit Harris perspectief zou je karma het spirituele broertje van determinisme kunnen noemen.
  maandag 29 juni 2015 @ 19:36:51 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_153933566
Waking up is wel echt een slechte titel zeg, ik snap wel wat die reviewer bedoelt met bourgeois theater. Desalniettemin vind ik het wel interessant. Voor mensen die zeggen de vraag belangrijker te vinden dan het antwoord, vind ik de 'New atheists' wel heel hard hun best doen de deur dicht te slaan en te barricaderen. Historisch gezien begrijpelijk, levensbeschouwelijk niet echt. Zodoende is het niet gek dat Harris toch allerlei zaken open probeert te zetten. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, en van wat ik er van lees ben ik dat ook grotendeels niet, maar ik vind hem nu al interessanter. Good for him.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 29 juni 2015 @ 19:44:21 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153933735
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 19:36 schreef speknek het volgende:
Waking up is wel echt een slechte titel zeg, ik snap wel wat die reviewer bedoelt met bourgeois theater. Desalniettemin vind ik het wel interessant. Voor mensen die zeggen de vraag belangrijker te vinden dan het antwoord, vind ik de 'New atheists' wel heel hard hun best doen de deur dicht te slaan en te barricaderen.
Zeggen ze dat? Zoals ik het begrijp zeggen ze voornamelijk dat niet alle vragen even interessant zijn. Met name Dennett houdt ervan om oninteressante vragen te vervangen door in zijn ogen meer interessante vragen. Vragen die de minder interessante vragen overbodig maken.

quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 19:36 schreef speknek het volgende:

Historisch gezien begrijpelijk, levensbeschouwelijk niet echt. Zodoende is het niet gek dat Harris toch allerlei zaken open probeert te zetten. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, en van wat ik er van lees ben ik dat ook grotendeels niet, maar ik vind hem nu al interessanter. Good for him.
"Allerlei zaken"? Waar hebben we het dan precies over?

Dat is het grote probleem met begrippen zoals "spiritualiteit": iedereen verstaat er iets anders onder, en het is zelden concreet of coherent.

Als het de bedoeling van Harris is om details te beschrijven van menselijke psychologie, dan had daar in mijn ogen wel wat meer nadruk op mogen liggen. De manier waarop hij het nu aanvliegt is wellicht goed voor de boekverkoop, maar het druist wel direct in tegen alles wat hij daarvoor heeft gezegd t.a.v. het voorkomen van misverstanden in publieke discussies.

Dus nee, hiermee stijgt hij bepaald niet in mijn achting. (Dat is persoonlijk, natuurlijk.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153935040
Harris is in het eerste hoofdstuk van het boek best wel duidelijk over waarom hij de term 'spiritualiteit' gebruikt.
quote:
Before going any further, I should address the animosity that many readers feel toward the term spiritual. Whenever I use the word, as in referring to meditation as a “spiritual practice,” I hear from fellow skeptics and atheists who think that I have committed a grievous error.
The word spirit comes from the Latin spiritus, which is a translation of the Greek pneuma, meaning “breath.” Around the thirteenth century, the term became entangled with beliefs about immaterial souls, supernatural beings, ghosts, and so forth. It acquired other meanings as well: We speak of the spirit of a thing as its most essential principle or of certain volatile substances and liquors as spirits. Nevertheless, many nonbelievers now consider all things “spiritual” to be contaminated by medieval superstition.
I do not share their semantic concerns.[1] Yes, to walk the aisles of any “spiritual” bookstore is to confront the yearning and credulity of our species by the yard, but there is no other term—apart from the even more problematic mystical or the more restrictive contemplative—with which to discuss the efforts people make, through meditation, psychedelics, or other means, to fully bring their minds into the present or to induce nonordinary states of consciousness. And no other word links this spectrum of experience to our ethical lives.
Throughout this book, I discuss certain classically spiritual phenomena, concepts, and practices in the context of our modern understanding of the human mind—and I cannot do this while restricting myself to the terminology of ordinary experience. So I will use spiritual, mystical, contemplative, and transcendent without further apology. However, I will be precise in describing the experiences and methods that merit these terms.
Zie hierover ook dit filmpje.
Ik snap de bezwaren die sommige mensen hebben bij het gebruik van de term, maar ik had het persoonlijk bezwaarlijker gevonden als hij een term uit het boeddhisme had geleend, of nog erger: zelf een woord had bedacht.

Tevens definieert Harris de term alsvolgt:
quote:
Spirituality must be distinguished from religion—because people of every faith, and of none, have had the same sorts of spiritual experiences. While these states of mind are usually interpreted through the lens of one or another religious doctrine, we know that this is a mistake. Nothing that a Christian, a Muslim, and a Hindu can experience—self-transcending love, ecstasy, bliss, inner light—constitutes evidence in support of their traditional beliefs, because their beliefs are logically incompatible with one another. A deeper principle must be at work.
That principle is the subject of this book: The feeling that we call “I” is an illusion. There is no discrete self or ego living like a Minotaur in the labyrinth of the brain. And the feeling that there is—the sense of being perched somewhere behind your eyes, looking out at a world that is separate from yourself—can be altered or entirely extinguished. Although such experiences of “self-transcendence” are generally thought about in religious terms, there is nothing, in principle, irrational about them. From both a scientific and a philosophical point of view, they represent a clearer understanding of the way things are. Deepening that understanding, and repeatedly cutting through the illusion of the self, is what is meant by “spirituality” in the context of this book.
pi_153951009
De titel spreekt meer een ervaring uit, denk ik. Als je bedenkt dat meditatie je aandacht traint, en dat je al gauw een aanzienlijk deel van de dag (de helft?) je dingen automatisch of met weinig aandacht doet, dan kan het nogal confronterend zijn wanneer je dit gaat realizeren (bij mij was/is dit wel zo iig). En vervolgens geeft meer aandacht mogelijk het gevoel dat je uit "zombie-mode" ontwaakt :P Dat kun je zelfs doorvoeren naar je slapen, door lucide te gaan dromen.
-
  woensdag 1 juli 2015 @ 16:28:10 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153981536
Komt TS nog een keer terug?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')