F3 euroseries is andere spec auto ja.quote:Op maandag 14 september 2015 06:39 schreef Sinister-D- het volgende:
Ik dacht dat het kwam omdat niet alle F3 klassen aan de juiste specs voldeden.
20 inschrijvingen, waarvan er 3 nog geen bevestigde coureur hebben.quote:Op zondag 13 september 2015 21:23 schreef 4-elements het volgende:
Weet iemand iets over de startlijst van de Masters komend weekeinde? Is er dit jaar wel een fatsoenlijke startlijst? Als het net als vorig jaar is, sla ik het maar over. Dat was met net tien wagens een aanfluiting. En dat heb ik het niet alleen over de F3 vorig jaar...
quote:Amid the backdrop of this week’s FIA World Endurance Championship event at the Circuit of the Americas, SCCA Pro Racing and its partners unveiled plans for a new championship to begin in 2016
The American championship will use a locally-developed Crawford chassis and a 2.0-litre Honda engine producing the category-specified 160 PS – both of which are currently undergoing the FIA Formula 4 homologation process.
As testament to the continued global growth and acceptance of FIA Formula 4, the US series will join championships already established in Australia, Japan, Germany, the United Kingdom, Italy, China, and Northern Europe – with new championships set to be launched in Mexico, South East Asia and Spain in the near future.
Stefano Domenicali, President, FIA Single-Seater Commission, says the introduction to the United States is a logical step for FIA Formula 4 and American racing.
“Given the global reach of FIA Formula 4, it is both natural and essential that the category arrives in the United States,” said Mr Domenicali.
“It is obviously a huge motor sport market with a proud and rich history that, perhaps because of its prolific national racing scene, has been under-represented in World Championship motor sport.
“FIA Formula 4 occupies a very important role on the FIA’s single-seater pyramid towards the pinnacle of motor sport; that of being the first step out of Karting, which then leads to Formula 3, Formula 2 and then hopefully, Formula 1.
“The nature of FIA Formula 4 is a national championship, meaning that driver entries are only allowed from the country in which it is run – as a result it is a way of specifically developing young American talent.
“By introducing Formula 4 to the US, the hope is that more Americans get experience that proves valuable as they look to develop their career locally or overseas.
“On behalf of the FIA, I must thank everybody at ACCUS and SCCA Pro Racing, as well as their partners for bringing FIA Formula 4 to the United States.”
The regulations for FIA Formula 4 are based on four pillars, with the aim for each championship to provide:
- consistent organisational standards
- technical fairness
- sporting relevance
- ongoing stability – specifically through cost containment by implementing the key measure of establishing fixed costs for chassis and parts.
F4 allows drivers to compare themselves to the best young talent around the world by establishing similar racing experiences and standards at a national level.
Open to drivers 15 years of age and above, the FIA’s new entry-level single-seater class is organised by FIA-affiliated National Sporting Authorities (ASN), such as ACCUS, with support from sponsors and suppliers.
Bron: FIA
en Nederland (de KNAF) heeft vandaag ook een presentatie gedaan bij de F3 masters dat er komend jaar een BeNeLux F4 kampioenschap komtquote:Op vrijdag 18 september 2015 09:05 schreef nils7 het volgende:
Nieuwe F4 Verenigde Staten.
Best flink nieuws aangezien ze daar weinig met EU/Global classes hebben:
http://www.knaf.nl/sectie(...)mule-4-kampioenschapquote:In 2016 is het voor Nederlandse en Belgische rijders weer mogelijk om binnen de BeNeLux een formulewagenkampioenschap te rijden. De KNAF geeft vol gas om Formule 4 naar Nederland en België te halen. Doelstelling is om een kampioenschap neer te zetten conform de richtlijnen van de FIA, waarbij kan worden gekozen voor een academy-structuur.
De academy-structuur houdt in dat er één of meerdere teams de auto's tegen een vooraf afgesproken prijs gaan runnen. Deze opzet wordt versterkt doordat jonge monteurs en engineers van auto-technische scholen de kans krijgen om onder de vleugels van ervaren engineers uit te groeien tot gewilde krachten in autosportland. De rijders krijgen hiermee een optimale ondersteuning en rouleren gedurende het seizoen tussen engineers en monteurs waardoor teams, engineers en monteurs een neutrale partij vormen in het kampioenschap.
Afhankelijk van de vraag vanuit de markt wordt gedacht aan een academy-structuur in twee varianten. Optie één is dat rijders zelf een Formule 4 auto kopen en die bij het team onderbrengen voor onderhoud en reparatie. Deze constructie is mogelijk vanaf vier inschrijvers. Optie twee is dat rijders de auto huren bij de organisatie. Deze optie is vanaf meerdere rijders mogelijk.
Derde optie is dat rijders met een eigen team inschrijven. Hierbij geldt de verplichting om bepaalde data van de auto vrij te geven. Mocht er voldoende belangstelling zijn voor deze derde optie dan geldt de verplichting om data vrij te geven voor alle rijders en teams. Dit maakt de controle op gelijkheid makkelijker en heeft als voordeel dat rijders van elkaars data kunnen leren. Dit past volledig binnen de academy gedachte.
Auto's
Voor welke optie of combinatie van opties uiteindelijk wordt gekozen is afhankelijk van de interesse vanuit deelnemers. De keuze voor chassis en motor niet. Het kampioenschap sluiten zich aan bij het Duits, Italiaans en Noord-Europees Formule 4 kampioenschap. Dit betekent dat ook in de BeNeLux-zone met een Tatuus chassis met Abarth motor wordt gereden.
Dit heeft als voordeel dat rijders de mogelijkheid hebben om kampioenschappen te combineren, of te starten in de BeNeLux en vervolgens deel te nemen in het Duits of Italiaans Formule 4 kampioenschap. Tatuus en Abarth hebben al bevestigd dat tijdens alle BeNeLux wedstrijden een service truck aanwezig is, mits wedstrijden niet samenvallen met de data van het Duits en Italiaans Formule 4 kampioenschap.
Circuits en kalender
Uitgangspunt van de nog samen te stellen kalender voor 2016 is dat het BeNeLux kampioenschap verreden wordt over 6 of 7 evenementen, op 5 verschillende circuits in 3 landen. Bij de samenstelling wordt rekening gehouden met het Duitse en Italiaanse Formule 4 kampioenschap. Bij voldoende belangstelling vanuit deelnemers is het BeNeLux kampioenschap in 2016 in ieder geval te zien op de circuits van Zandvoort, Assen (Nederland) en Spa-Francorchamps en Zolder (Belgïe). Daarnaast is er de intentie om één wedstrijd in Duitsland te organiseren. Met de Duitse ADAC wordt gesproken over een gezamenlijke race op Spa-Francorchamps.
Kostprijs auto en inschrijfgeld
Bij de introductie van Formule 4 heeft de FIA aangegeven dat een seizoen maximaal 100.000 euro – exclusief schades - mag kosten en heeft om die reden de prijs van chassis, motor, onderdelen en inschrijfgeld voorgeschreven. Het BeNeLux Formule 4 kampioenschap streeft naar een prijsrange van tussen de 70.000 en 100.000 euro exclusief BTW en schades. De belangrijkste door de FIA vastgestelde prijzen (excl. BTW) voor 2016 zijn:
Chassis ¤ 33.000
Abarth Motor ¤ 9.500
Data logging en paddle shift systeem ¤ 5.000
Inschrijfgeld ¤ 5.000
Per raceweekend zijn slechts 6 banden toegestaan. Een motorrevisie - benodigd na 10.000 km - kost +/- ¤ 4.000. Zie www.fia.com voor meer informatie en het FIA F4 homologatie reglement 2016 voor de volledige prijslijst.
Talentontwikkelingsprogramma
De F4-rijders in het BeNeLux kampioenschap kunnen verder rekenen op een fysiek, mentaal en media begeleidingsprogramma vanuit de KNAF (ook de Belgische deelnemers). Dit om de rijders – die veelal aan het begin van hun autosportcarrière staan – te laten ervaren hoe belangrijk het is om scherp en fit aan de start te verschijnen.
Hoe nu verder?
De voorinschrijving van het BeNeLux kampioenschap is per heden geopend en sluit op 15 december 2015. De ondergrens is gesteld op 12 inschrijvingen. Aanvullende Informatie opvragen of inschrijven kan per e-mail bij m.vanwesenbeeck@knaf.nl . De inschrijving is pas definitief nadat er een aanbetaling is gedaan van 2.500 euro (50% inschrijfgeld). Dit bedrag wordt afgetrokken van het definitieve inschrijfgeld en bij onverhoopt geen doorgang vinden van het kampioenschap uiteraard geretourneerd.
daar is rekening mee gehouden bij de plannen, de wagens zijn identiek, dus de mogelijkheid is er om in meerdere kampioenschappen deel te nemen met dezelfde wagen.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik weet niet of dit wel succes gaat hebben. Als je echt interesse hebt in single seater rijden ga je toch in Duitsland of zo rijden?
quote:Bij de samenstelling wordt rekening gehouden met het Duitse en Italiaanse Formule 4 kampioenschap.*knip*. Met de Duitse ADAC wordt gesproken over een gezamenlijke race op Spa-Francorchamps.
gaat dus ook niet gebeuren.quote:Ben bang voor startvelden van 8 wagens.
quote:De ondergrens is gesteld op 12 inschrijvingen.
Ja, hoeven we maar duizend FOK!kers zover te krijgen dat ze jaarlijks 100 euro lappen voor een triviale auto in een triviaal team in een triviale klasse.quote:Op zondag 20 september 2015 12:37 schreef Meike26 het volgende:
Zonder dollen, maar het is theoretisch wel mogelijk om Fok! Racing op te richten. Zoveel is 1 ton ook weer niet, zeker niet in autosport land + groeiende interese in de sport door ene Max Verstappen.
Dan de vraag, wie hier op Fok voldoende managing en leiders skills heeft en hoe er snel een aantal sponsoren gevonden kunnen worden. Zeg dat je alles bij elkaar, inclusief schades, logistiek & andere zaken 3 ton kwijt bent. 2 of 3 coureurs nemen ook nog iets budget mee en je hebt je team klaar. Een beetje sponsor lapt er voor een heel seizoen graag een ton op tafel.
Eigen schuldquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 15:33 schreef Sinister-D- het volgende:
Even gerekend, Stoffel moet dit weekend 35 punten halen om kampioen te worden. Rossi staat 109 achter, en er zijn er nog 148 te vergeven (incl. 4 punter voor een pole en 1 punt voor de snelste ronde).
Maar die 4 punten krijgt ie al niet
quote:
Zit er een keutel dwars ofzoquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 15:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Moet ie maar niet veel te traag rijden voor ie over de finish komt
Jawel, maar ik ben gerust dat het wel goed komtquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 15:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik krijg het gevoel dat je niet gekeken hebt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |