Misschien is dat zo, maar het blijven allemaal veranderingen binnen het kapitalisme.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:07 schreef MouzurX het volgende:
Vergeleken met de VS is Europa extreem-links dus ik ben het niet echt met je eens.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:14 schreef Resistor het volgende:
Valt mij ook op dat de partijen als de SP de regering in Griekenland (die ook best wel links is) niet openlijk steunen, door te roepen dat Griekenland geholpen moet worden, koste wat het kost.
Eigen electoraat eerst?Volgens mij heeft Roemer wel eens openlijk sympathie getoond voor Syriza.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tweede alinea is niet gek, maar de eerste is natuurlijk van de waarheid verwijderd.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
SP. Bedoeld als socialistisch maar al snel verworden tot een eersteklas rancunepartij die zich alleen onderscheidt van de PVV door de groep die het volgens hen allemaal heeft gedaan : Mensen met een inkomen.
Spreek niet van strijdlust bij een partij waarvan het boegbeeld zich tijdens een verkiezingsdebat door een als parlementair verslaggever verklede spindokter van het CDA gewillig in de hoek laat zetten
Want Roemer liet zich niet door Wester als een kind in de hoek zettenquote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tweede alinea is niet gek, maar de eerste is natuurlijk van de waarheid verwijderd.
Het is wel mooi om die successen van links te zien. Het zijn echter nog wel sociaaldemocraten, dus ze omarmen nog wel het kapitalisme als economisch systeem. Ik mis het ideologische links waar ook echt werd geprobeerd om het systeem om te gooien en te zoeken naar andere samenlevingsvormen, in plaats van enkel het systeem van binnenuit te veranderen.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:18 schreef Klopkoek het volgende:
Ideeënarmoede zie je bij het hele politieke spectrum in Nederland in mijn beleving. Derhalve zijn er ook geen goede talkshows en praatprogramma's op televisie, bijvoorbeeld, wat het buitenland in grotere mate wel heeft. Op een website als 'Der Spiegel' (centrum-rechts) kunnen mensen gewoon nog normaal inhoudelijk reageren en correcte reacties schrijven.
Er zit een kern van waarheid in je betoog. Snowden, Assange laten zien hoe moeilijk het is om buiten de kongsi te treden en de moderne informatietechnologie, de hersenwetenschap brengt niet enkel vrijheid/blijheid maar ook de mogelijkheid om bevolkingen te manipuleren.
Overigens zijn in een aantal voormalig Oostblok landen (met lage GINI) de sociaal democraten wel dominant. In Tsjechië hebben ze iedereen weggevaagd, in Slovenië gaat het ook goed, Slowakije. In Zuid Korea heeft het linkse blok de beste uitslag ooit gehaald tijdens de meest recente verkiezing. En zo zijn er nog wel een aantal.
quote:The Communist Party of Japan reiterates that it will make no model of the experiences of any foreign countries, such as the Soviet Union and the People's Republic of China. As a consistent defender of freedom and democracy of the people, it will correctly inherit the original stand of scientific socialism; it will seek a creative development of socialism under the condition of a highly developed capitalist country, Japan; and it will continue to pursue a unique way to an independent democratic Japan and a socialist Japan, hand in hand with the people.
http://www.jpri.org/publications/workingpapers/wp67.html
Cultureel marxisme is vooral een complottheorie man.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:34 schreef LXIV het volgende:
Het economisch Marxisme is getransformeerd naar cultureel Marxisme. Wat dat betreft is links nog springlevend.
Ik ben zelf ook reactionair, dus wat dat betreft klopt het wel.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Cultureel marxisme is vooral een complottheorie man.En nog gevoed door reactionairen.
http://www.theguardian.co(...)e-to-play-the-victim
"het cultureel marxisme' is een uitvinding van rigide rechtsquote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:34 schreef LXIV het volgende:
Het economisch Marxisme is getransformeerd naar cultureel Marxisme. Wat dat betreft is links nog springlevend.
Ik mis de PVV in je lijstje, die is sociaal economisch ook zeer links bezig.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:29 schreef Ouwesok het volgende:
Wat is er momenteel aan links over dat die strijdlust moet tonen
Dat is nu juist een van de onderdelen van het complot. Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds erg vergezocht...quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:54 schreef LXIV het volgende:
Dat artikel in the Guardian klopt deels trouwens wel, alleen zien ze over het hoofd dat het cultureel Marxisme in de plaats is gekomen van het Economisch Marxisme en dat het achterwege blijven van protest of aanvallen op 'het kapitalisme' dus helemaal geen bewijs is dat Marxisten anno 2015 minder actief zouden zijn. Ze hebben alleen hun doelen verlegd. Niet iedereen moet nog langer economisch gelijk zijn, maar wel cultureel gezien.
Ja dag man.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:55 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik mis de PVV in je lijstje, die is sociaal economisch ook zeer links bezig.
Wat is dit dan?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
"het cultureel marxisme' is een uitvinding van rigide rechts
Het bestaat niet.
Van wikipedia/Gramsciquote:Politieke theorie
Gramsci heeft als niet-orthodox marxist veel bijgedragen aan de theoretische ontwikkeling van het marxisme maar ook aan andere perspectieven. Zijn belangrijkste bijdrage is de theorie van de 'culturele hegemonie' opgetekend in zijn werk Quaderni del carcere, bestaande uit 30 naar buiten gesmokkelde notitieboekjes die Gramsci in de gevangenis heeft volgeschreven.
Gramsci bekritiseerde het economisch determinisme zoals dat aan het eind van de 19e eeuw in de socialistische beweging had postgevat: de heersende gedachte was dat het kapitalisme "vanzelf" zou instorten; pas daarna zouden de arbeiders de macht hoeven grijpen, want alleen een crisis in de economische "onderbouw" zou een structurele verandering in de politieke "bovenbouw" mogelijk maken. Hoewel ook Lenin al tegen dit economisme ageerde, keerde het na zijn dood terug in het marxisme-leninisme.
Volgens Gramsci leidde een dergelijke gedachtegang tot een gevaarlijk passieve houding bij de arbeidersbeweging. Een onvermogen om praktisch op te treden had het uiteenvallen van de Tweede Internationale veroorzaakt. Recenter, in 1919-20, hadden de Italiaanse socialisten verzuimd de arbeiders voor zich te winnen, terwijl dit de fascisten wel gelukt was met als gevolg de machtsovername van Mussolini.
Tegenover het economisme stelde Gramsci zijn theorie van de politieke praxis. Deze leunt op o.a. het denken van Machiavelli.
Hoewel Gramsci soms als 'verlicht sociaaldemocraat' wordt beschouwd vanwege zijn culturele interpretatie van de begrippen klassenstrijd en revolutie, bleef hij altijd leninist (Visser 1978). Negri (2006) spreekt over 'de ware Gramsci', de leninist, in tegenstelling tot 'Togliatti's Gramsci'.
Gramsci vergelijkt het kapitalisme met een centaur: het dierlijke lijf is de economische en militaire macht van het kapitaal (dominazione), het menselijke gezicht is de culturele hegemonie (direzione of egemonia).
Culturele hegemonie
Karl Marx schreef al over het "valse bewustzijn" waaronder arbeiders in het kapitalisme leden: religie en nationalisme vertroebelden hun klassenbewustzijn, het inzicht dat zij worden uitgebuit en onderdrukt. Gramsci was ontevreden met Marx' analyse, die voor hem niet kon verklaren waarom de klassenstrijd zo langzaam voortschreed. De opkomst van het fascisme als vals bewustzijn bij uitstek, leidde Gramsci tot de theorie van de culturele hegemonie. Volgens deze theorie worden ideologisch wenselijke sociale patronen door de heersende klasse door middel van cultuur dominant gemaakt. Door dit systeem van culturele waarden worden revolutionairen steeds verder buiten de orde geplaatst.
De term hegemonie was eerder gebruikt door Plechanov om het leiderschap aan te duiden dat de arbeidersklasse in een coalitie met de andere onderdrukte groepen (met name de boeren) moest uitoefenen in de burgerlijke revolutie, de omverwerping van het tsaristische regime (die uiteindelijk in 1905 uitbrak). Ook Lenin was van deze noodzaak overtuigd.
Maar waar hegemonie bij Plechanov en Lenin slechts een organisatorisch middel is voor de arbeidersklasse, wordt het bij Gramsci een analytisch concept. Voortbouwend op Croce maakt hij onderscheid tussen de civiele maatschappij (società civile) en de politieke (società politica). De bourgeoisie oefent in een kapitalistisch systeem niet alleen politieke, economische en militaire/politionele overheersing uit, maar ook civiel, intellectueel en moreel leiderschap, oftewel hegemonie. Deze hegemonie is vóór en tijdens, maar ook na de revolutie nodig om de instemming van de meerderheid te verkrijgen en zo steviger in het zadel te zitten. Wil het proletariaat zijn eigen revolutie bewerkstelligen, dan moet het op dezelfde manier hegemonie verkrijgen.
Hegemonie wordt niet zomaar afgedwongen: om haar te verkrijgen moet een klasse andere sociale groepen in haar strijd betrekken (voor of tegen de heersende orde), en daarvoor moeten politieke compromissen gesloten worden om tot een nationaal belang te komen. Dit levert een sterke nuancering op in het beeld van de klassenstrijd, die zo centraal is in al het marxistisch denken.
Passieve revolutie
Zich afvragend waarom grote revoluties zo zeldzaam waren, kwam Gramsci op het concept van de passieve revolutie: een revolutie die door de staat, en niet door de leden van een bepaalde klasse uitgevoerd wordt. Als voorbeeld hiervan noemt Gramsci het Risorgimento, de Italiaanse eenwording, die weliswaar gedeeltelijk door nationalistische strijders uitgevochten werd, maar voornamelijk door het leger en de diplomatie van het koninkrijk Sardinië-Piëmont, en niet door de mobilisatie van boeren die op landhervorming zonnen.
De passieve revolutie is volgens Gramsci het geëigende instrument van heersende klassen om een wankelende hegemonie opnieuw te schragen in een nieuw nationaal belang.
Ideologie
Ideologie is voor Gramsci niet een onderdeel van de economisch gedetermineerde bovenbouw van de samenleving, maar een materiële, bepalende factor. Ideologie in deze zin is niet een door één denker of stroming bedacht waardenstelsel, maar een psychologisch noodzakelijk "cement" dat de maatschappelijke verhoudingen in stand houdt.
Ideologie is ingebed in de cultuur in de breedste zin van het woord, in de maatschappelijke gedragingen van mensen en in hun 'gezond verstand'. Het marxisme moet volgens Gramsci een kritiek van dit paradoxale, vertekende verstand zijn, met als doel een 'goed verstand' over te houden. Om de overgang van kapitalisme naar socialisme te maken, moet er een 'intellectuele en morele hervorming' plaatsvinden, waarbij een nieuwe ideologie wordt gevormd die de belangen van verschillende onderdrukte groepen uitdrukt.
Ja, zoals ik in mijn eerste post zeg.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:56 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is nu juist een van de onderdelen van het complot. Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds erg vergezocht...
Maar het is een beetje off-topic denk ik. Al beweer je dus dat het marxisme nog steeds dus leeft en links nog wel zijn tanden laat zien, maar zijn aandacht verzet heeft?
Nee dat is het niet. Apartheid was nog zo slecht nog niet, de moord op Kerwin Duijnmijer was geen racisme, de jeugd is verstandig geworden enzovoorts. Ook het feminisme is terug in het hok gestopt.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:34 schreef LXIV het volgende:
Het economisch Marxisme is getransformeerd naar cultureel Marxisme. Wat dat betreft is links nog springlevend.
Vrije markt, vrij ondernemerschap is de meest natuurlijke vorm van economisch handelen van mensen. Het werkt ook het beste.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 22:44 schreef robin007bond het volgende:
Misschien is een revolutie wat overdreven. Wel is het misschien een gemis dat er haast geen linkse partijen meer zijn die de vrije markt niet als vanzelfsprekendheid zien en als "minst slechte van de systemen ziet" of als noodzakelijk kwaad soms.
Dat is ook maar een deel van de maatschappij die zo denkt. Over het algemeen worden ideeen die samenhangen met cultureel Marxisme veel breder gedragen dan 20 jaar geleden. Denk maar aan de Zwarte Piet discussie, de negerzoenen, het homohuwelijk, politiek-correct taalgebruik (bemensing ipv bemanning) et cetera. Dat zijn dan concrete dingen die in onze maatschappij veranderd zijn of die men probeert te veranderen. Wat het volk er van denkt doet er minder toe, dat past zich uiteindelijk vanzelf wel aanquote:Op vrijdag 26 juni 2015 23:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Apartheid was nog zo slecht nog niet, de moord op Kerwin Duijnmijer was geen racisme, de jeugd is verstandig geworden enzovoorts. Ook het feminisme is terug in het hok gestopt.
Dat vind ik niet. Ik ben het met je eens dat PvdA niet meer links is (centrumlinks nu eerder), maar de focus op allochtone kiezers blijkt nergens uit vind ik. Dat is maar een klein deel van het electoraat. Veel PvdA-politici doen daarnaast ook controversiële uitspraken die die achterban niet fijn vindt horen hoor. Wat dacht je van die opmerking van Samson toen hij undercover als straatpolitie werkte? Met etnisch monopolie?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 23:01 schreef Tamabralski het volgende:
Pvda bijvoorbeeld is niet (meer) links. De pvda nuvo is een partij wat de allochtonen ziet als een markt vanwege de stemmen. En dit zien zij goed.
Links is geïnfiltreerd door rechts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |