Aanslag op reuze Rambo zet konijnenwereld op zijn kop![media_xll_3124529.jpg]()
Een aanslag op het grootste konijn van Nederland zet de konijnenwereld op zijn kop. In de nacht van woensdag op donderdag werd er opzettelijk brand gesticht naast het hok van Rambo (3,5) en twee weken eerder werd zijn zoon Rocky vergiftigd. Volgens eigenaresse Cynthia Straeter (45) het werk van jaloerse
fokkers.
Het besef dringt vandaag langzaam bij Cynthia door. ,,Als het vier seconden langer had geduurd, dan hadden we er niet meer geweest. Dat vertelde de politie", zegt ze met tranen in haar ogen. ,,De brand werd aangestoken door brandende aanmaakblokjes die in mijn zeldzame lievelingsauto werden gegooid. Dit is één grote ramp, niet te geloven."
Het halve huis is afgebrand. Rambo, haar vijftig andere konijnen, man, dochtertje, hond en twee katten zijn er zonder verwondingen vanaf gekomen. ,,De impact is enorm. De konijnen zitten naast de carport. Ik wilde ze redden, maar ik kon niet door de vlammenzee heen", vertelt ze aangeslagen. ,,Sommige hebben een paar schroeiplekken opgelopen, maar ik heb ze ingesmeerd. Ze zijn gelukkig kerngezond."
Trots van Roggel Het wordt de Limburgse even teveel. Het gezin woont net een jaar in het Limburgse plaatsje, waar het zich al snel thuis voelde. Reuzekonijn Rambo werd zelfs omgedoopt tot de trots van Roggel en kreeg zijn eigen ansichtkaarten.
In de konijnenwereld gaat het er volgens Cynthia serieus aan toe. ,,Als je het goed doet en veel om je dieren geeft, dan deug je niet volgens jaloerse broodfokkers."
Eerder nam ze het op tegen een Britse vrouw die claimde dat haar Darius de grootste ter wereld was, maar volgens de Roggelse bleek het dier al lange tijd niet meer in leven en is haar Rambo de grootste.
Cynthia: ,,Dit had ik nooit verwacht. Twee weken geleden vonden we Rambo's zoon Rocky dood in zijn hok. Omdat we bang waren voor een ziekte, die de andere konijnen mogelijk ook onder de leden hadden lieten we sectie verrichten. Daaruit bleek dat hij is vergiftigd met een snelwerkend gif."
Geloven Wie het verhaal voor het eerst hoort, kan zijn oren ongetwijfeld niet geloven. Een konijnenoorlog? ,,Ik geloofde het ook niet", vertelt Cynthia. ,,Maar ik ontvang al jaren dreigementen via de mail en telefoontjes midden in de nacht."
Cynthia is één van de weinige raszuivere fokkers van Duitse konijnen in Nederland. Deze konijnensoort is het grootste konijnenras ter wereld en worden voor 100 tot 150 euro verkocht. Ze zijn net wat groter dan de Vlaamse reus, die voor 25 euro de deur uit gaan. ,,De dieren worden officieel niet in Nederland erkend", weet Anita Schothorst van de Vlaamse Reuzen Club, die ook van de 'aanslag' heeft gehoord. ,,Het is dan ook een heel eigen wereldje."
Schothorst heeft in ieder geval nog nooit eerder dergelijke verregaande jaloerse acties in de konijnenwereld vernomen. ,,Maar ik heb ook geen idee hoe groot het wereldje rond de Duitse reuzen is. Het blijft een verschrikkelijk verhaal."
Stoppen
Aan stoppen met fokken denkt Cynthia niet. ,,Dat is juist wat ze willen. Ik doe het waarschijnlijk iets te goed. Maar ik doe het niet voor het geld, maar puur voor de liefde. Mijn konijnen worden 24 uur per dag geknuffeld."
Haar dieren houden haar op de been. ,,Ik heb een vijfvoudige hernia, bekkeninstabiliteit en kapotte knieën, maar dankzij mijn konijnen gaat het goed. Ze betekenen emotioneel veel voor me. En elke keer komt dat beeld van die vlammen rond hun hokken weer terug. Ik heb er vannacht niet van kunnen slapen."
Cynthia en haar gezin zijn zo lang elders onder gebracht. ,,Het huis wordt leeggehaald en opnieuw gebouwd."