abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 14:44:22 #1
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153830967
Op het internet kom ik vaker dan wekelijks top-zoveel lijstjes tegen met topbestemmingen, mooiste stranden, leukste wandelroutes, fijnste winkels, et cetera. Enfin, jullie kennen het wel. Soms zit je dan verlekkerd te kijken en voor je het weet heb je de volgende bestemming bedacht en geboekt. Leuk natuurlijk, maar volgens mij is het ook wel interessant om de top tegens uit eigen reiservaring te benoemen. Met verklaring natuurlijk.

De FOK!-anti Top 11 voor travel-vragen waarop men kan antwoorden:

1. Welk land bezoek je nooit meer?

2. In welke stad zullen ze jou niet meer aantreffen?

3. Door welk reisboek kom je niet heen?

4. Welk ander toeristenvolk kom je liever niet meer tegen?

5. Op welk strand dacht je: Moet ik hier echt gaan liggen?

6. Welk vervoermiddel krijgen ze jou niet meer in?

7. Welke taalfout maak je nooit meer als je de lokale taal probeert te spreken?

8. Welke accommodatie mogen ze van jou in de fik steken?

9. Welke ontmoeting op reis wil je zo snel mogelijk vergeten?

10. Welke ‘top’-attractie mag van jou naar de schroothoop?

11. Welke reisgenoot laat je de volgende keer thuis?

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 25-06-2015 15:12:51 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 14:44:49 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153830977
Zoals het FOK! betaamt zal de topicstarter natuurlijk beginnen:

Daar kunnen we kort over zijn: Tunesië. Van de ene tourist-trap naar de andere, nergens kunnen lopen zonder aan de mouwen getrokken te worden, vrouwen die lastig gevallen werden op het strand, elke tour die je boekt begint en eindigt in een winkel waar je tapijten / shisha’s / weetikveelwat aangesmeerd worden. Nooit meer!

Door velen bestempeld als geweldige bestemming, maar mij zul je er niet meer zien: Istanbul. Oplichters, mouwtrekkers, barren die hoerententen blijken te zijn waar je niet uitkomt zonder extreem dure drankjes te hebben gekocht, bier dat alcoholvrij is zonder dat ze het even zeggen, ga zo maar door.

Hij kan dan wel een Nobel-prijs voor de literatuur hebben gewonnen in 2001, maar The Middle Passage van V.S. Naipaul is wat mij betreft compleet onleesbaar. Na drie keer te zijn gestart, heb ik het maar opgegeven. Dodelijk saai. Of in ieder geval slaapverwekkend. Dus mocht je een keer een slapeloze nacht hebben …

Thuis in Amsterdam kom ik liever geen toeristenvolk op de fiets tegen, maar dat spreekt voor zich. En het gaat in dit topic juist over toeristenvolk dat je op reis tegenkomt. En dan staat één incident met kop en schouders bovenaan:
In 2001 nam ik mijn vader mee op rondreis in Mexico en Guatemala. Hij was nog nooit buiten Europa geweest en mijn moeder zou hij nooit zo ver krijgen. Ik was al van plan om te gaan en dus was een gezamenlijke reis een leuk en praktisch idee. Dat m’n moeder als eis stelde dat het toch wel georganiseerd moest zijn, kon ik begrijpen. Geen probleem.
Diverse Maya-tempels hadden we al bezocht en we keken uit naar wat het hoogtepunt van de reis moest worden: de zonsopgang beleven van bovenop de hoogste tempel van Tikal. Midden in de nacht opstaan, in het donker door de jungle lopen en een hoge tempel opklauteren. Tof! Eenmaal boven vonden we een goede plek. In stilte genoten we van het spektakel dat zich langzaam begon af te spelen. En toen arriveerden ze. De hel en de horror tegelijk: Vier Amerikaanse dames van middelbare leeftijd uit New York. Beter bekend als loudmouths. Weg rust, weg ongestoord genieten van de natuur. Gelukkig had mijn immer stille, geen andere talen sprekende en immer conflictmijdende vader een actie in petto die hem door mij voor altijd in een ander daglicht heeft doen plaatsen. Hij draaide zich naar de vier dames toe en sprak de legendarische en effectieve woorden: Shut. The. Fuck. Up!

Hac Sa Beach in Macau. Reden:

Kennelijk gooien ze er tegenwoordig een laag wit of geel zand overheen, maar toen ik in Macau woonde, was het toch echt een zwart strand.

Echt lekker zit ik niet als mijn vriendin de auto bestuurt, maar ik zou wel weer instappen bij haar. Op een paard of een ezel doe ik hoogstwaarschijnlijk ook niet meer, maar wat ik zeker niet meer doe, is per bus op een lange reis gaan. Vreselijk. Toen ik nog jong was, vond ik het al niks. Eerst de halve dag kwijt aan het rondrijden door Nederland om her en der nog wat jongelui op te pikken en vervolgens meer dan 20 uur opgesloten zitten in een warme, stinkende bus.

Tegen een taxichauffeur zeggen dat je naar El mejor club wilt, betekent kennelijk niet dat je naar de beste nachtclub van de stad wordt gebracht. Laten we het daar op houden.

De tent. Dat lijkt me logisch. Op vakantie gaan betekent voor mij ontspannen. Een goed bed en een eigen toilet is dan wel essentieel.

Buiten de eerder genoemde mouwtrekkers en oplichters wil ik de ontmoeting met een vuile pooier in Chang Mai in Thailand vergeten. Helaas hield hij na de opmerking You like girls? zijn open fotoboek van naakte jonge meisjes zo vlak voor mijn gezicht dat afwenden vrijwel onmogelijk was. Na mijn welgemeende Fuck off! volgde helaas een Ah, you like boys! met een open fotoboek vol naakte jongetjes midden in mijn gezicht.

Dit is nog een knap lastige. Niets moet van mij weg, maar wat ik wel zonde vond van tijd en geld, was het fameuze reuzenrad in het Prater-park van Wenen. Oude wankele troep die tergend langzaam ronddraait.

Volgens mij kan ik wel veel hebben, maar één compulsief planmatige collega maakte het op een buitenlandse trip zo bont dat ik daar nooit meer mee weg wil. Die had een reisprogramma opgesteld dat tot op de minuut gevolgd moest worden. Uiteraard dwaalde ik steeds af, want plannen zijn er om gesaboteerd te worden. Vervolgens vond ze het nodig om me een reprimande te geven. Dus met haar nooit meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 25-06-2015 16:44:39 ]
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_153831444
O+ Leuk topic O+
Ja doei.
pi_153831465
Goed topic
Zal eens nadenken.

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2015 15:08:03 ]
pi_153831513
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2015 14:44 schreef UIO_AMS het volgende:

één compulsief planmatige collega maakte het op een buitenlandse trip zo bont dat ik daar nooit meer mee weg wil. Die had een reisprogramma opgesteld dat tot op de minuut gevolgd moest worden.
Een vriend van mij ging eens op stedentripje samen met z'n vriendin. Dat is ook zo'n type. Ik kreeg het reisschema onder ogen, zag er ongeveer zo uit:

0900-0930 ontbijten
0947 Tram 2 naar XXX
1000 - 1130 bezoek museum A
1145-1215 lunchen
etc
:')

Ik ga nadenken over mijn eigen top 11 B-)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_153831626
Moeilijk! :o Mijn reiservaringen zijn doorgaans goed.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 15:20:04 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153831745
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:14 schreef Hallojo het volgende:
Moeilijk! :o Mijn reiservaringen zijn doorgaans goed.
Die van mij doorgaans ook, maar soms zit het tegen. B-).
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 15:22:51 #8
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153831817
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:09 schreef Thetallguy het volgende:
Een vriend van mij ging eens op stedentripje samen met z'n vriendin. Dat is ook zo'n type. Ik kreeg het reisschema onder ogen, zag er ongeveer zo uit:

0900-0930 ontbijten
0947 Tram 2 naar XXX
1000 - 1130 bezoek museum A
1145-1215 lunchen
etc
:')
Vreselijk! Mijn vriendin heeft ook een lichte neiging tot compulsief plannen. :o. Daarom past ze zo goed bij mij. O+.

quote:
Ik ga nadenken over mijn eigen top 11 B-)
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:07 schreef Toto69 het volgende:
Goed topic
Zal eens nadenken.
Ik ben benieuwd. :).
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 25 juni 2015 @ 15:23:14 #9
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_153831829
Poeh, lastig om alles in te vullen, maar één ding is voor mij duidelijk: nooit meer naar Marokko. Wat een vies land was dat en wat een extreem onaangename mensen. Die hele trip was puur weggegooid geld. Op een gegeven moment maar spelletjes gekocht in een winkel en zoveel mogelijk op de hotelkamer gebleven.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 15:26:39 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153831920
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:23 schreef FritzWepper het volgende:
Poeh, lastig om alles in te vullen, maar één ding is voor mij duidelijk: nooit meer naar Marokko. Wat een vies land was dat en wat een extreem onaangename mensen. Die hele trip was puur weggegooid geld. Op een gegeven moment maar spelletjes gekocht in een winkel en zoveel mogelijk op de hotelkamer gebleven.
Het is natuurlijk geen must om alles in te vullen. En uiteraard mag je ook zelf vragen bedenken. Ik had er nog een paar (zoals Welk continent laat je voortaan links liggen?), maar daar had ik ook geen antwoord op.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Licht Ontvlambaar donderdag 25 juni 2015 @ 15:26:43 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_153831923
Heerlijk topic :D ik ga ook eens nadenken!

En nog sorry voor dat reuzenrad :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 15:31:29 #12
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153832046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:26 schreef Sjeen het volgende:
Heerlijk topic :D ik ga ook eens nadenken!
Volgens mij heb jij nog wel pareltjes op dit gebied. B-).

quote:
En nog sorry voor dat reuzenrad :@
Jouw dobbeloptie voor het reuzenrad hadden we weggedobbeld, maar costadibalkoni zette hem zelf terug als te doen-optie in Wenen. En toen landde de dobbelsteen er wel op. ;(.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 25 juni 2015 @ 15:56:29 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_153832605

Ik heb nog geen land meegemaakt waarbij ik dacht: 'Hier kom ik nooit meer.'

Santa Maria, Sal, Kaapverdië. Wat een ellende was dat. Ziet er prachtig uit van een afstandje, maar eenmaal in het dorpje wordt je overspoelt met zonnebrillen en petten (ook heb je er al eentje op je hoofd) en worden ze boos als je niets wil kopen.

Ik kom überhaupt niet door boeken heen. Het laatste boek wat heb ik gelezen was de biografie van Steve Jobs, daar ben ik 1,5 jaar mee bezig geweest :')

Handdoekleggers, je kent ze wel, van die mensen die in zo'n resort idioot vroeg op staan om voor het ontbijt alvast een strandbed/stoel 'reserveren' door er een handdoek op te leggen. En dan vooral ook voor elk gezinslid een strandbed, ookal speelt je kind 99% van de tijd in het water.

Het 'strand' van Kamp Kazela, Medulin, Kroatië. Daar hebben ze hele grote zandkorrels, beter bekend als grind.

De bus. Ik vind het al niets om vanaf het vliegveld met zo'n geval naar mijn hotel te worden vervoerd, laat staan dat ik er langer dan een uur in moet zitten om ergens te komen.

Aangezien ik op de een of andere manier vaak in Spaans- en Portugees-talige gebieden beland, bestel ik nergens meer een cola zonder wordt 'coca' of 'pepsi' ervoor.

Een 'vakantiepark' uit de Sovjet-tijd aan de rand van Budapest, waarvan ik de naam niet eens meer weet. Bedden die nog te klein waren voor mijn grote teen, zo hard als beton.

Ene 'Marco' in Santa Maria, Sal, Kaapverdië. Die wilde me net iets te graag die ene leuke discotheek laten zien toen we overdag langs een verder verlaten weg in een hotelwijk in aanbouw liepen.

Het reuzenrad van bij het ВДНХ/VDNKh in Moskou. Duurt 5 minuten voor een rondje en je ziet nagenoeg niets.

Het liefst laat ik ze allemaal thuis :@ Alleen reizen bevalt mij wel :Y)
So we just called him Fred
pi_153832958

Malta :) En niet omdat ik het er niet naar mijn zin had (in tegendeel), maar omdat ik het idee heb dat ik na een week alles wel gezien heb wat ik had willen zien/doen aldaar. Geen speciale reden om nog een keer terug te gaan. Verder nooit zulke slechte ervaringen/afknappers gehad dat ik ergens helemaal weg blijf.

Birmingham. De tweede stad van Engeland qua inwonersaantal maar het heeft verder echt weinig interessants te bieden.

Pas.

Chinezen die perse met elk object/standbeeld/bordje op de foto willen en daarom alles beklimmen, overal voor gaan staan en ook nog eens elk familielid dit apart laten doen. (denk aan klimmen op de kleine zeemeermin in Kopenhagen bijv,) En dan ook nog eens in de Chinese tourist photo stance.

Dat denk ik bij vrijwel elk strand B-) Ik ben geen persoon die snel ergens aan het strand zal gaan liggen.

Elke busreis langer dan een uur of 4. Tenzij dit de enige optie van transport is. In Laos een keer weinig andere keuzes gehad dan 8/9 uur in de bus zitten.

Postleitzahl zeggen als je Briefmarken bedoelt B-) Verkoopster snapte het niet helemaal.

Zie antwoord van UIO B-)

Die met alle ambulancebroeders, doctoren en zusters in Istanbul. Hoewel het een hele ervaring was om met gillende sirene door Istanbul te crossen in de ambulance is het niet fijn als je vriendin daar enkele dagen in het ziekenhuis moet liggen (alles is weer goed gekomen).

De al eerder genoemde zeemeermin in Kopenhagen. En alle Madame Tussaud/Ripley's Believe it or not-achtige aangelegenheden.

Ik maak het met iedereen leuk en gezellig O+
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 25 juni 2015 @ 16:21:30 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_153833146
Ik heb niet veel gereisd maar ik vind deze vragenlijst zo leuk.

België heeft prachtige steden maar ik kon er toch werkelijk geen schoon hotel vinden. En dan knap ik toch wel af.

Parijs. Slechte herinneringen (m'n ex), duur en druk.

Ik heb ze een tijdje met plezier gelezen maar inmiddels vind ik ze te langdradig: de reisboeken van Paul Theroux. Maar apart zijn ze wel.

Engelsen zijn leuk, maar drinken en lallen wel erg veel.

Oh, gewoon een kiezelstrandje ergens aan de Engelse kust of zo. Maar dat is logisch.

Zo'n touringcarbus omdat je niet even kunt lopen, je benen kunt strekken, naar het toilet kunt wanneer je wil (in een bus naar Spanje werd er pas na 7 uur rijden, gestopt) en de plekken waar de toiletten zijn (van die wegrestaurants zijn zo ontiegelijk smerig dat je van ellende de bus weer inrent). En de trein is geweldig om te reizen maar ook daar is het sanitair te smerig voor woorden. Zo zonde!!

Weet ik niet.

Alle vieze hotels.

De ouders van m'n toenmalige beste vriendin. We waren op vakantie met z'n tweeën in Bretagne, hadden een geweldige tijd, ik had weer (eens) een vakantieliefde en het was één grote dolle boel. De ouders van m'n vriendin 'verrasten' ons door langs te komen, in de veronderstelling dat we ons doodverveelden. Ik had nog twee dagen, de tijd van m'n leven en ik moest mee naar Mont St. Michel, dat wilden ze ons laten zien. Aaarggggghhhhhhhh, elke minuut duurde te lang.

Die piratenboot in De Efteling. Oh, wat was dat eng. En er stond nergens een waarschuwing.

M'n moeder (zaliger). Alleen van wintersport kon ze genieten. Bij alle andere vakanties werd wel duidelijk dat ze het thuis fijner vond. Klagen bij de ober over het eten, subtiele hints dat dit niet zo goed was en dat etc.
pi_153834185

Duitsland, saaie steden.

Marseille, vieze stinkstad.

Nederlanders binnen Europa zijn toch wel het ergste.....

Ierland diverse strandjes gezien.. mwa niet echt lekker liggen daar.

Touring car bus. Als scholier/student iets te vaak gedaan, toppunt was 24u onderweg van Italie waarvan een paar uur stilgestaan omdat de chauffeur het tankstation niet haalde toen er giga werd omgereden om een paar euro brandstof te besparen......

Ben gestopt met mijn Frans.

Tent/caravan.

Ik ben ooit met een aantal stellen weggeweest waarvan 1 vriendin een heel programma had. Lag al om 21.30 op bed want ze had de volgende dag een druk programma. En ondertussen boos worden op de rest van de groep als wij een middag in een parkje gaan relaxen. Die hebben we na de vakantie ook nooit meer gezien :')

[ Bericht 43% gewijzigd door DezeBestaatVastNogNiet op 25-06-2015 17:18:53 ]
pi_153834737
Geen enkel , ondanks dat ik op het moment wel een lijstje heb van landen waar ik nu niet naar toe wil, maar dat is dan meer omdat ik het niet eens ben met het beleid van het land, en dat zijn Uganda (child sacrificial ) en Tanzania (een destructief trophy hunting beleid).

Salou, Lloret, Blanes, etc

Wat ik koop, dat lees ik ook door zoals ik dat gepland heb vooraf.

de zuip, blow en schreeuw toerist.

Meestal deed ik dat dan ook niet.

Suicide busjes

denken dat ik Spaans kan

Belize Bayview Guest house

Het nijlpaard onder de kano van het koppeltje naast mijn kano.

Heel Mozambique

allemaal
pi_153835222
Tof topic, even over nadenken :D
  donderdag 25 juni 2015 @ 18:13:16 #19
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_153835357

Bahrain ws.

Parijs. Te veel Parijzenaren daar.

Russen. Behalve Sasha in Arambol.

Aan de oever van de Prypiat ten hoogte van de centrale.

De Greyhound.

Half 6 is niet 5:30 in Engeland.

Sub Kuch Milega in Tel Aviv. ..als het al niet is ingestort/afgebrand..

Parijs want Parijzenaren.

Tim.
reset
pi_153835942
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:13 schreef Individual het volgende:
Half 6 is niet 5:30 in Engeland.
:D _O_
Vind ik mooi
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_153836134
De FOK!-anti Top 11 voor travel-vragen waarop men kan antwoorden:

Ik heb nog geen land meegemaakt waarbij ik dacht: 'Hier kom ik nooit meer.'

Het eerste waar ik aan moest denken is Venëtie. Enorm druk en heel erg duur. Pula zou je mij ook niet zo snel een tweede keer vinden. Op dat amfitheater na was daar heel erg weinig te beleven.

Alle mensen die gezellig bij je komt zitten omdat jij ook nederlander ben. Ik ben op vakantie laat mij met rust.

Alle stranden zonder zand. :@

Fietstaxi en de bus. Heb de fietstaxi een keer gedaan toen ik dronken was. Ik was toen in slaap gevallen en werd zonder portemonnee en mobiel wakker. :( Bus spreekt voor zich.

Een camping (ja campings :') ) waar in als jonge tjacka heen ging

het voetbalveld zat onder het glas en de stenen

en in het zwembad was mijn broertje bijna verdronken

hengelhoef heette het geloof ik

Elke bekende. :)

de kuip hahahaha kut feyenoord 010

kut kakkerlaken

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Een goede vriend. Alles moest schoon zijn van meneer de goede vriend. Elke dag zijn auto wassen of zijn hotelkamer schoonmaken, omdat of wij in zijn auto zaten. Of andere mensen in zijn hotel waren geweest.

Nee nooit meer.
Groot fan van User Wotte
pi_153836645
Egypte. Kon er geen stap verzetten zonder dat er verkopers van namaak Louis Vuittonnetjes, “Rolexen”, waterpijpen, en sjaaltjes aan je arm hingen.

Budapest. In tegenstelling tot vele anderen vind ik het écht geen leuke stad.

Lonely Planets vind ik geen prettige boeken om te lezen. Toch blijf ik ze kopen want ze staan zo leuk in de boekenkast :')

Amerikaanse jongeren op Spring Break in Mexico. Speciaal een 18+ resort gekozen zodat we geen last zouden hebben van kinderen en een animatieteam, maar toen bleek het net de week van Spring Break te zijn.

Playa Medina in Carúpano, Venezuela. Zand was donker en het water niet helder, en vooral van dat laatste word ik bloednerveus. Als ik m’n voeten niet kan zien als ik in het water sta, ga ik er niet in.

Langeafstandsbussen waar dan ook ter wereld.

(nog) geen heel slechte ervaringen gehad wat accommodaties betreft. Maar kamperen in een tent of (sta)caravan is niks voor mij. Geen primitieve toestanden op vakantie voor mij.

Die met een pipa in Suriname. Nope.

De Eiffeltoren.

De vriendin met wie ik naar Zuid-Korea ging. Ze wilde alleen maar McDonalds en Krispy Kreme donuts eten omdat ze het lokale eten niet vertrouwde. ;(
  donderdag 25 juni 2015 @ 20:28:21 #23
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_153839256

TRV / Lelijkste steden ter wereld #2
reset
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 20:30:44 #24
45833 crew  Fogel
pi_153839343
Ik druk even op de TVP knop :+
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 21:46:35 #25
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_153841418
Leuke bijdragen weer. De verklaringen mis ik wel af en toe. Die vind ik toch wel het meest interessant. Maar zeer blij met jullie posts!
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')