Zoals het FOK! betaamt zal de topicstarter natuurlijk beginnen:
1. Welk land bezoek je nooit meer?Daar kunnen we kort over zijn:
Tunesië. Van de ene tourist-trap naar de andere, nergens kunnen lopen zonder aan de mouwen getrokken te worden, vrouwen die lastig gevallen werden op het strand, elke tour die je boekt begint en eindigt in een winkel waar je tapijten / shisha’s / weetikveelwat aangesmeerd worden. Nooit meer!
2. In welke stad zullen ze jou niet meer aantreffen? Door velen bestempeld als geweldige bestemming, maar mij zul je er niet meer zien:
Istanbul. Oplichters, mouwtrekkers, barren die hoerententen blijken te zijn waar je niet uitkomt zonder extreem dure drankjes te hebben gekocht, bier dat alcoholvrij is zonder dat ze het even zeggen, ga zo maar door.
3. Door welk reisboek kom je niet heen? Hij kan dan wel een Nobel-prijs voor de literatuur hebben gewonnen in 2001, maar
The Middle Passage van V.S. Naipaul is wat mij betreft compleet onleesbaar. Na drie keer te zijn gestart, heb ik het maar opgegeven. Dodelijk saai. Of in ieder geval slaapverwekkend. Dus mocht je een keer een slapeloze nacht hebben …
4. Welk ander toeristenvolk kom je liever niet meer tegen?Thuis in Amsterdam kom ik liever geen toeristenvolk op de fiets tegen, maar dat spreekt voor zich. En het gaat in dit topic juist over toeristenvolk dat je op reis tegenkomt. En dan staat één incident met kop en schouders bovenaan:
In 2001 nam ik mijn vader mee op rondreis in Mexico en Guatemala. Hij was nog nooit buiten Europa geweest en mijn moeder zou hij nooit zo ver krijgen. Ik was al van plan om te gaan en dus was een gezamenlijke reis een leuk en praktisch idee. Dat m’n moeder als eis stelde dat het toch wel georganiseerd moest zijn, kon ik begrijpen. Geen probleem.
Diverse Maya-tempels hadden we al bezocht en we keken uit naar wat het hoogtepunt van de reis moest worden: de zonsopgang beleven van bovenop de hoogste tempel van Tikal. Midden in de nacht opstaan, in het donker door de jungle lopen en een hoge tempel opklauteren. Tof! Eenmaal boven vonden we een goede plek. In stilte genoten we van het spektakel dat zich langzaam begon af te spelen. En toen arriveerden ze. De hel en de horror tegelijk: Vier Amerikaanse dames van middelbare leeftijd uit New York. Beter bekend als
loudmouths. Weg rust, weg ongestoord genieten van de natuur. Gelukkig had mijn immer stille, geen andere talen sprekende en immer conflictmijdende vader een actie in petto die hem door mij voor altijd in een ander daglicht heeft doen plaatsen. Hij draaide zich naar de vier dames toe en sprak de legendarische en effectieve woorden: Shut. The. Fuck. Up!
5. Op welk strand dacht je: Moet ik hier echt gaan liggen?Hac Sa Beach in Macau. Reden:
![hac-sa-beach3.jpg]()
Kennelijk gooien ze er tegenwoordig een laag wit of geel zand overheen, maar toen ik in Macau woonde, was het toch echt een zwart strand.
6. Welk vervoermiddel krijgen ze jou niet meer in?Echt lekker zit ik niet als mijn vriendin de auto bestuurt, maar ik zou wel weer instappen bij haar. Op een paard of een ezel doe ik hoogstwaarschijnlijk ook niet meer, maar wat ik zeker niet meer doe, is per
bus op een lange reis gaan. Vreselijk. Toen ik nog jong was, vond ik het al niks. Eerst de halve dag kwijt aan het rondrijden door Nederland om her en der nog wat jongelui op te pikken en vervolgens meer dan 20 uur opgesloten zitten in een warme, stinkende bus.
7. Welke taalfout maak je nooit meer als je de lokale taal probeert te spreken?Tegen een taxichauffeur zeggen dat je naar
El mejor club wilt, betekent kennelijk niet dat je naar de beste nachtclub van de stad wordt gebracht. Laten we het daar op houden.
8. Welke accommodatie mogen ze van jou in de fik steken?De
tent. Dat lijkt me logisch. Op vakantie gaan betekent voor mij ontspannen. Een goed bed en een eigen toilet is dan wel essentieel.
9. Welke ontmoeting op reis wil je zo snel mogelijk vergeten?Buiten de eerder genoemde mouwtrekkers en oplichters wil ik de ontmoeting met
een vuile pooier in Chang Mai in Thailand vergeten. Helaas hield hij na de opmerking
You like girls? zijn open fotoboek van naakte jonge meisjes zo vlak voor mijn gezicht dat afwenden vrijwel onmogelijk was. Na mijn welgemeende
Fuck off! volgde helaas een
Ah, you like boys! met een open fotoboek vol naakte jongetjes midden in mijn gezicht.
10. Welke ‘top’-attractie mag van jou naar de schroothoop?Dit is nog een knap lastige. Niets moet van mij weg, maar wat ik wel zonde vond van tijd en geld, was het fameuze
reuzenrad in het Prater-park van Wenen. Oude wankele troep die tergend langzaam ronddraait.
11. Welke reisgenoot laat je de volgende keer thuis?Volgens mij kan ik wel veel hebben, maar
één compulsief planmatige collega maakte het op een buitenlandse trip zo bont dat ik daar nooit meer mee weg wil. Die had een reisprogramma opgesteld dat tot op de minuut gevolgd moest worden. Uiteraard dwaalde ik steeds af, want plannen zijn er om gesaboteerd te worden. Vervolgens vond ze het nodig om me een reprimande te geven. Dus met haar nooit meer.
[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 25-06-2015 16:44:39 ]