abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153820226

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair, stoer toch?)
• Eriksd (Mr. droogkloot)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Emeritus Novietenhoeder) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu
• Phaelanx_NL
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)

Ook leuk: de studenten, op oplopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (Novietenhoeder II)
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo, prof. mr. emogif)
• Ties02 (Novietenhoeder I; prof. dr. mr. Strafrecht)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009
• IPA35

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is nog lang niet in zicht, laatste horde Rechtsgeschiedenis!)
• Tchock (ook: tsjolomeoboi - T)
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
• Blistering

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Boterbartje (kwaliteitsuser)

Ambtenaar hahaha
• GeneraalAdmiraal

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

mag het weten
pi_153820342
Deze TT kwam iig goed van pas gistermiddag bij strafproces
mag het weten
pi_153821537
nieuwe vriendin O+
pi_153822224
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 00:54 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ] nieuwe vriendin O+
lieffff
pi_153823465
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 00:54 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ] nieuwe vriendin O+
Heb je al een meet met Spotmeister en Floor? O+
mag het weten
pi_153823513
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 00:12 schreef Joosie200 het volgende:
Deze TT kwam iig goed van pas gistermiddag bij strafproces
Nog even om te reageren op je vraag uit het vorige topic: het was de her.
Eerste kans was overigens ook zo lang ongeveer ;) Maar goed, ons voordeel is het typen :D Zat na een uur al op 3 kantjes getypt, goeie 1700 woorden geloof ik. Uiteindelijk ergens tegen de 6 à 7000 woorden getypt?
pi_153823568
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 08:05 schreef underground1009 het volgende:

[..]

Nog even om te reageren op je vraag uit het vorige topic: het was de her.
Eerste kans was overigens ook zo lang ongeveer ;) Maar goed, ons voordeel is het typen :D Zat na een uur al op 3 kantjes getypt, goeie 1700 woorden geloof ik. Uiteindelijk ergens tegen de 6 à 7000 woorden getypt?
Ah, ja lang leve typen _O_ Geen kramp meer in de polsen en net zo makkelijk ram je op de backspace :*
mag het weten
pi_153823727
Schrijven is ook wel ok...
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_153823748
Hallo 'de wet op het internet' & 'strafrecht en ICT' An die arbeit maar weer..
mag het weten
pi_153825002
Wat is nou het struikelblok bij FAR? Dat vak is toch best gestructureerd?

Afgezien van de ietwat nors/saai overkomende docent.
pi_153825207
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:01 schreef Maharbal het volgende:

Geen hoorcollege-sheets, boeken waar je niet doorheen kan komen, tentamen is zeker op (hoog) niveau maar als je ineens over het leveren van melk of alimentatie in geval van ontbinding van gemeenschap moet hebben, terwijl je als student niet (zo snel) aan dit soort dingen denkt, raak je snel punten kwijt.
Het is toch bijzonder (en jammer :{ ) dat iemand die ik ken, zijn cum laude kwijt is door een 6 voor FAR.
Dat jij een 8 had (dat weet ik nog wel hoor :P ) zou misschien mee te maken hebben dat jij ook fiscaal deed.

Persoonlijk had ik ook moeite met het volgen van zijn colleges. Hij gaat echt heel erg snel en dat is voor mij misschien wat lastiger te volgen, dus daar zit je dan. :W

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2015 10:14:46 ]
pi_153825326
quote:
5s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:01 schreef Maharbal het volgende:

Struikelblok bij dat vak voor mij is niet Ib, Brv of Ob an siche. Struikelblok is veel meer dat hij continu vragen stelt in dermate algemene bewoordingen dat je er alle kanten op kan. Ze zijn te weinig sturend, te weinig concreet.

Ik kan dan wel een poging wagen om een antwoord te geven maar dan gaat de docent in kwestie vrolijk uitwijden over mogelijkheid x, y en z zonder dat specifiek te vragen.

Zo komt het erop neer dat je in feite gewoon elke vraag moet zien als een mini samenvatting per wet. Terwijl de docent het insteekt als een casuïstische vraag en ik het zo dus ook benader.

Alle andere vakken zijn wel concreet in hun vraagstelling, deze docent vertikt dat gewoon keer op keer.
mag het weten
pi_153825411
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:12 schreef Etsu het volgende:

[..]

Geen hoorcollege-sheets, boeken waar je niet doorheen kan komen, tentamen is zeker op (hoog) niveau maar als je ineens over het leveren van melk of alimentatie in geval van ontbinding van gemeenschap moet hebben, terwijl je als student niet (zo snel) aan dit soort dingen denkt, raak je snel punten kwijt.
Het is toch bijzonder (en jammer :{ ) dat iemand die ik ken, zijn cum laude kwijt is door een 6 voor FAR.
Dat jij een 8 had (dat weet ik nog wel hoor :P ) zou misschien mee te maken hebben dat jij ook fiscaal deed.

Persoonlijk had ik ook moeite met het volgen van zijn colleges. Hij gaat echt heel erg snel en dat is voor mij misschien wat lastiger te volgen, dus daar zit je dan. :W
FAR is toch een derdejaars vak? Toen deed ik nog geen fiscaal, maar dat terzijde. Wat ik me nog kan herinneren van de docent is dat hij meer bezig is met het proberen over te brengen van de systematiek achter het vak. Weetjes stampen werkt bij hem dan ook minder.

Mocht het deze keer weer niet gelukt zijn, dan is mijn tip om echt eens even te kijken naar de systematiek van die wetten. Daar wordt het echt heel veel duidelijker van. Bijvoorbeeld die verlegging waar ik het laatst over had. Je moet niet willen onthouden dat in die specifieke situatie (opteren voor levering) artikel 24ba van het Uitvoeringsbesluit aangeeft dat er verlegd wordt.

Systematisch aanpakken: er wordt een onroerende zaak geleverd. Rust er BTW op? In dit geval nee, tenzij je opteert. Volgende stap, wie betaalt de BTW? Hoofdregel, degene die levert. Kijk je een aantal leden verder, dan staat er dat er aanvullende regels gegeven kunnen worden. Et voila. De OB kan heel overzichtelijk zijn. Je moet niet al die kleine uitzonderingen uit je kop willen kennen (op een gegeven moment ken je weliswaar een hoop, als je ze maar vaak genoeg ziet).

(En dan sla ik zelfs stappen over: ondernemer? Is er sprake van levering? Etc. Maar die zijn zelfs meestal gegeven).

quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:19 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Struikelblok bij dat vak voor mij is niet Ib, Brv of Ob an siche. Struikelblok is veel meer dat hij continu vragen stelt in dermate algemene bewoordingen dat je er alle kanten op kan. Ze zijn te weinig sturend, te weinig concreet.

Ik kan dan wel een poging wagen om een antwoord te geven maar dan gaat de docent in kwestie vrolijk uitwijden over mogelijkheid x, y en z zonder dat specifiek te vragen.

Zo komt het erop neer dat je in feite gewoon elke vraag moet zien als een mini samenvatting per wet. Terwijl de docent het insteekt als een casuïstische vraag en ik het zo dus ook benader.

Alle andere vakken zijn wel concreet in hun vraagstelling, deze docent vertikt dat gewoon keer op keer.
Zie hierboven. Op zich is het toe te juichen dat de docent niet super concrete vragen stelt. Die ga je in de praktijk namelijk ook niet krijgen. Dan is het van belang dat je de systematiek en achtergrond van een wet of bepaling kent. Dit geldt niet alleen voor de fiscaliteit.

[ Bericht 11% gewijzigd door Maharbal op 25-06-2015 10:34:03 ]
pi_153825448
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:12 schreef Etsu het volgende:

[..]

Geen hoorcollege-sheets, boeken waar je niet doorheen kan komen.
Dat en geen werkgroeponderwijs, geen verandering qua opzet van zijn colleges (rinse and repeat until infinity) en zijn categorische weigering om überhaupt de moeite te nemen de student daadwerkelijk inzicht te geven in wat er aan mankeert.

Geh, die zekere persoon gaf de capita voor strafproces die ik vorige week vrijdag en afgelopen maandag volgde :D Baalde er nog immer van dat ie door FAR zijn cum laude in rook zag opgaan. :X

Wat ook meespeelt met FAR voor mij is dat het geen zelfde structuur als belasting 1 kent. Daar was het simpelweg eenzelfde rijtje continu uitwerken en toepassen.

Zelfs al is het zoals je zegt Mahar dat het meer om de inzicht achter de werking van tig bepalingen gaat dan simpelweg tig bepalingen in je kop stampen, dan moet ie zulke vragen ook gaan stellen. Leg uit wat de ratio is achter... [insert bepaling]

Wat de docent continu doet is doen alsof je een casus hebt op te lossen maar die casus misbruikt als rookgordijn om zijn geliefde ratio te willen horen over specifieke bepalingen. Je wordt gewoon met een kluitje het riet ingestuurd.

Bij andere vakken waar ik op mijn bek ging kon ik leren van mijn fouten bij de nabespreking. Bij deze docent kan ik dat gewoon niet. Hij geeft geen uitleg, hij kan niet uitleggen waar het bij mij precies aan ontbreekt.

Bij strafproces had ik op den duur door waar het fout ging (bepalingen foutief lezen en jurisprudentie aan elkaar koppelen qua naam en rechtsregel zodat je de boel omdraait) Dat heb ik nu dus kunnen herstellen gisterenmiddag. Idem bij handels op den duur. Bij FAR loop ik al potverdorie drie jaar tegen hetzelfde aan en dat is dat ik geen klap op schiet qua kennis, inzicht in mijn fouten laat staan dat ik progressie zie al die tijd :W

[ Bericht 29% gewijzigd door Joosie200 op 25-06-2015 10:34:20 ]
mag het weten
pi_153825496
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:27 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Dat en geen werkgroeponderwijs, geen verandering qua opzet van zijn colleges (rinse and repeat until infinity) en zijn categorische weigering om überhaupt de moeite te nemen de student daadwerkelijk inzicht te geven in wat er aan mankeert.

Geh, die zekere persoon gaf de capita voor strafproces die ik vorige week vrijdag en afgelopen maandag volgde :D Baalde er nog immer van dat ie door FAR zijn cum laude in rook zag opgaan. :X

Wat ook meespeelt met FAR voor mij is dat het geen zelfde structuur als belasting 1 kent. Daar was het simpelweg eenzelfde rijtje continu uitwerken en toepassen.
De OB/WBR is/zijn net zo gestructureerd als de IB, wellicht zelfs gestructureerder.
pi_153825619
Zo, dat lucht op. Verder met computercriminaliteit :D
mag het weten
pi_153825634
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:30 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De OB/WBR is/zijn net zo gestructureerd als de IB, wellicht zelfs gestructureerder.
Ja. Maar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was het hertentamen van gisteren. Vraag 1 is 40/100 waard en daar worden echt zoveel gebeurtenissen geplaatst waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet. Daar ben je al gauw 1,5/2 uur mee bezig. Heb je nog een uur/halfuur voor de laatste 60 punten, nee dat is lekker. :')

Bij de oefententamens zie ik in de antwoorden gewoon dingen/artikelen die ik zelf nooit opgekomen zou hebben en die hij niet heeft behandeld in de colleges (zo moest ik laatst ineens in box 2 van de IB zoeken, terwijl dat helemaal niet de stof is). Dan raak je punten kwijt.

Geef dan op z'n minst werkgroeponderwijs, dan kunnen we met z'n allen oefenen en dat zou mijn motivatie voor FAR ook flink verbeteren denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2015 10:38:06 ]
pi_153825741
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:37 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ja. Maar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was het hertentamen van gisteren. Vraag 1 is 40/100 waard en daar worden echt zoveel gebeurtenissen geplaatst waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet. Daar ben je al gauw 1,5/2 uur mee bezig. Heb je nog een uur/halfuur voor de laatste 60 punten, nee dat is lekker. :')

Bij de oefententamens zie ik in de antwoorden gewoon dingen/artikelen die ik zelf nooit opgekomen zou hebben en die hij niet heeft behandeld in de colleges (zo moest ik laatst ineens in box 2 van de IB zoeken, terwijl dat helemaal niet de stof is). Dan raak je punten kwijt.

Geef dan op z'n minst werkgroeponderwijs, dan kunnen we met z'n allen oefenen en dat zou mijn motivatie voor FAR ook flink verbeteren denk ik.
Kan het plaatje niet zien hier. Joh, als je iets echt niet snapt kun je het ook altijd hier vragen ^O^
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:46:48 #19
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_153825802
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:37 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ja. Maar:

SPOILER

Kan me ook voorstellen dat je het jezelf moeilijk maakt door van alles te arceren en te omcirkelen. Misschien kun je beter stapje voor stapje werken via de systematiek van de wet zoals haarbal zegt?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:47:12 #20
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_153825813
Maar dat FAR is specifiek iets notarieels ofzo? Ik heb dat niet ..
pi_153825858
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:46 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Kan me ook voorstellen dat je het jezelf moeilijk maakt door van alles te arceren en te omcirkelen. Misschien kun je beter stapje voor stapje werken via de systematiek van de wet zoals haarbal zegt?
Ik cirkel en markeer alles wat ik relevant zie/vind. Dan lees ik het nog eens en werk ik het zin voor zin/gebeurtenis voor gebeurtenis het. Zo heb ik het gedaan gister.

En dat heb ik ook wel gedaan hoor. We mogen in de wetbundel jo.'s plaatsen, maarja.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2015 10:49:51 ]
pi_153825861
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:30 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Eens, maar zijn vragen zijn dat niet. Je moet met een ongestructureerde vraag je een weg banen door gestructureerde wetgeving. Does not compute in mijn beleving. Dan ben je gewoon foutief bezig als docent. Ik heb overigens gisteren stapje voor stapje de structuur per wet doorlopen. Het is wat Etsu al zei, dan betrekt ie x, y en z in het antwoord erbij zonder dat de casus hierop wijst. Hoe moeten wij dat weten, wij kunnen niet in de bovenkamer van die docent komen hoor.
mag het weten
pi_153825910
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:50 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Eens, maar zijn vragen zijn dat niet. Je moet met een ongestructureerde vraag je een weg banen door gestructureerde wetgeving. Does not compute in mijn beleving. Dan ben je gewoon foutief bezig als docent. Ik heb overigens gisteren stapje voor stapje de structuur per wet doorlopen. Het is wat Etsu al zei, dan betrekt ie x, y en z in het antwoord erbij zonder dat de casus hierop wijst. Hoe moeten wij dat weten, wij kunnen niet in de bovenkamer van die docent komen hoor.
Ik kan de vraag helaas niet zien.

Maar nogmaals, ik snap dat het frustrerend kan zijn. Toch is dit wel hoe het in de praktijk werkt. Je krijgt een halfbakken vraag (vaak niet eens een vraag, gewoon een terloopse mededeling van een cliënt waarvan hij geen idee heeft dat het een vraag of probleem is) en daar moet je zelf mee aan de slag. Je moet de vraag herkennen, je moet een probleem herkennen, je moet het zelf proberen te structureren en vervolgens moet je het zelf oplossen.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:54 schreef Etsu het volgende:

[..]

Helpt het als ik een link in de DM stuur?
Hij opent het plaatje hier niet.
pi_153825927
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik kan de vraag helaas niet zien.
Helpt het als ik een link in de DM stuur?
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:57:27 #25
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_153825967
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:49 schreef Etsu het volgende:

[..]

Ik cirkel en markeer alles wat ik relevant zie/vind. Dan lees ik het nog eens en werk ik het zin voor zin/gebeurtenis voor gebeurtenis het. Zo heb ik het gedaan gister.

En dat heb ik ook wel gedaan hoor. We mogen in de wetbundel jo.'s plaatsen, maarja.
Hmm ok. Tja. Lijkt me goede aanpak, alleen dat markeren lijkt vrij onoverzichtelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')