De vloer hoeft er niet uit, gelukkig. De nieuwe vloer kan er gewoon overheenquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:07 schreef derLudolf het volgende:
Is RAL 9003 niet het meest witte wit? Ziekenhuis wit zeg maar?
Zou je de vloer beneden niet als eerste aanpakken? Als je die vloer eruit haalt komt er 'best wel wat' stof vrijTwee tips: 1. Gebruik niet je normale stofzuiger voor lijm/tegelresten als je er nog langer mee wilt doen; 2. Probeer het niet met hamer en beitel. Met een boorhamer heb je die tegels er in een dag wel uit (als je het alleen doet)
Ik snap dat je met tijd zit, maar eventueel zou je eerst veel spullen voor de woonkamer boven kunnen stallen en het beneden helemaal af maken. Tenminste zo zou ik het doen. Lege ruimtes werken het makkelijkste
Staat genoteerd! Er zit weliswaar een Formido om de hoek, maar die is akelig duur en klein. De Hornbach een stuk verderop en de Praxis die ernaast zit, zullen wel de grootste leveranciers van het klusspul worden.quote:Op woensdag 24 juni 2015 11:43 schreef hottentot het volgende:
Tip 1: Wees niet te zuinig met het kleine materiaal bij de bouwmarkt, niets zo ergerlijk om steeds voor een schroefje of beugeltje heen en weer te moeten rijden en de meeste bouwmarkten bieden je een ruime periode om dingen tegen volledige terugbetaling weer in te leveren.
Hornbach is fijnquote:Op woensdag 24 juni 2015 12:11 schreef Tink89 het volgende:
Staat genoteerd! Er zit weliswaar een Formido om de hoek, maar die is akelig duur en klein. De Hornbach een stuk verderop en de Praxis die ernaast zit, zullen wel de grootste leveranciers van het klusspul worden.
Op het internet kun je vaak spul kopen dat door Pro's wordt gebruikt voor een prijs vergelijkbaar met de bouwmarkten, bouwmarkten zijn vaak duur en de kwaliteit is niet top.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:11 schreef Tink89 het volgende:
ruime periode om dingen tegen volledige terugbetaling weer in te leveren.
Staat genoteerd! Er zit weliswaar een Formido om de hoek, maar die is akelig duur en klein. De Hornbach een stuk verderop en de Praxis die ernaast zit, zullen wel de grootste leveranciers van het klusspul worden
Ben ik ook bang voor. Kleine dingen kunnen echt veel tijd in gaan zitten.quote:
quote:
Ik heb vrij en vriendlief ook en zoals het er nu uitziet hebben we in ieder geval elk weekend beide dagen een persoon of twee om te helpen. Een deel van het behang beneden is eraf en de wanden erachter zijn strak beton. Dat geldt voor boven ook (kinderen heb een deel van het behang er al afgetrokken). Alle muren die geverfd moeten worden, zijn al effen wit (en de plafonds ook), dus die kunnen in één laag.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:08 schreef Chicolade het volgende:
Jeej een klustopic. Bovenverdieping ziet er inderdaad al netjes uit.
Maar wel een strakke planning. Lijkt een beetje op onze eerste planning
. Hou je er rekening mee dat er nog wat tegenvallers voorbij kunnen komen die heel veel tijd kosten (bij ons: met het behang trekken kwam de halve muur naar beneden), ben je bereid om indien nodig een tijdje te 'kamperen' op andere verdiepingen?
Onderschat de tijd niet die het kost om 'even' een missend onderdeel te halen, om puin weg te brengen of om de kozijnen af te plakken voor het schilderen. Ik weet niet hoeveel hulp jullie krijgen van vrienden en pro's, maar het is ons vies tegengevallen hoe lang kleine dingetjes duren
. Aan de andere kant: als je er fulltime aan kunt werken met meerdere mensen moet het vast prima te doen zijn en gaat het heel erg mooi worden
.
Mij is verteld dat stucwerk helemaal droog moet zijn voordat je kunt schilderen of tegelen, om schimmel, afbladderende verf en het stuk trekken van de stuc met je roller/kwast te voorkomen, en dat dit afhankelijk van de omstandigheden 1-2 weken duurt. Je gaat klussen in de winter, dus droogtijden kunnen langer zijn.
[..]
Hornbach is fijn. Ze hebben een laagste prijs garantie, dus als Praxis iets heeft dat goedkoper is, dan loont het alsnog om naar de Hornbach te gaan. Medewerkers daar weten ook beter wat ze doen en wij hebben er al heel vaak goed advies gehad over hoe we projecten aan moeten pakken.
En ik ga ook eens naar Ral9003 kijken, ik ben zelf ook op zoek naar een niet-gele wit die niet meteen ziekenhuis schreeuwt.
Je kunt geluk hebben dat het er bijna uit zichzelf al afvalt, maar je kunt ook de pech hebben dat tegels en behang een vreselijke kutklus word om te verwijderen. De keuken word stucwerk dus die kan wel wat beschadigingen hebben, maar wat tref je achter het behang aan.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:52 schreef Tink89 het volgende:
Waar zouden jullie extra tijd voor uittrekken dan?
Ik probeer geen betweter te zijn hoor, maar in de woonkamer en op de slaapkamers (met uitzondering van de masterbedroom) is het behang er voor 3/4 al af. De roze slaapkamer heeft al geen behang. Wat er dus nog afmoet:quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je kunt geluk hebben dat het er bijna uit zichzelf al afvalt, maar je kunt ook de pech hebben dat tegels en behang een vreselijke kutklus word om te verwijderen. De keuken word stucwerk dus die kan wel wat beschadigingen hebben, maar wat tref je achter het behang aan.
Praktijk leert dat bijna nooit alles meezit, nu is dat in jullie geval niet zo heel erg, en houd je desnoods de meubels 2 dagen onder een kleedje en ben je alsnog klaar.
Jij weet hoe de situatie daar is, en wij weten niet hoe handig jullie zijn of hoe groot de kennis is en in hoeverre jullie dit zelf goed in kunnen schatten. Ben je kundig en heb je er kijk op dan kun je inderdaad een vrij strakke planning maken.quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:01 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik probeer geen betweter te zijn hoor, maar in de woonkamer en op de slaapkamers (met uitzondering van de masterbedroom) is het behang er voor 3/4 al af. De roze slaapkamer heeft al geen behang. Wat er dus nog afmoet:
- de nis in de woonkamer (het oranje behang), de rest van de woonkamer is al klaar.
- de tegels in de keuken.
- Het behang op het kleine kamertje.
- 1 muur behang op de grote slaapkamer.
Van de overloop moet een klein stuk losse vloerbedekking verwijderd worden en verder heb ik voor een heel weekend alleen de basislaag van het nieuwe muurtje staan. is dat echt zo irreëel?
Klopt! Bovendien komt de koof van de afzuigkap op de plek waar de muur nu tegen het plafond stond.quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jij weet hoe de situatie daar is, en wij weten niet hoe handig jullie zijn of hoe groot de kennis is en in hoeverre jullie dit zelf goed in kunnen schatten. Ben je kundig en heb je er kijk op dan kun je inderdaad een vrij strakke planning maken.
We horen alleen te vaak dat mensen zeggen "oh even een muurtje wegbreken" en daarna net zoveel werk hebben om het plafond weer goed te krijgen waar de muur eerst stond.
Maar nogmaals, al zou het wat langer duren, dat maakt voor jullie niet uit.
Toolstationquote:Op woensdag 24 juni 2015 13:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Op het internet kun je vaak spul kopen dat door Pro's wordt gebruikt voor een prijs vergelijkbaar met de bouwmarkten, bouwmarkten zijn vaak duur en de kwaliteit is niet top.
Nu weet ik niet of dat ook voor Hornbach geldt, die ken ik niet zo goed.
Ik heb het dan niet eens over gereedschap maar zaken als bijvoorbeeld verf, schuurpapier, tape, stopcontacten, schroeven. Maar inderdaad, gereedschap koop ik bij voorkeur ook niet in de bouwmarkt.quote:
Gereedschap hebben we, vriendlief heeft alles liggen wat we nodig hebben. Extra dingen (plamuurmessen, schuurpapier, verf, enz.) maken we een lange lijst van door per klus te inventariseren wat we nodig hebben.quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb het dan niet eens over gereedschap maar zaken als bijvoorbeeld verf, schuurpapier, tape, stopcontacten, schroeven. Maar inderdaad, gereedschap koop ik bij voorkeur ook niet in de bouwmarkt.
Dat verkopen ze er allemaal. Bestel er regelmatig kleinmateriaal, boven de 10 euro gratis verzending en de volgende dag geleverd. Erg handig als je iets te kort komt. Als je voordelig een voorraadje wil inslaan ook even bij Ecotools kijken.quote:Op woensdag 24 juni 2015 14:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb het dan niet eens over gereedschap maar zaken als bijvoorbeeld verf, schuurpapier, tape, stopcontacten, schroeven. Maar inderdaad, gereedschap koop ik bij voorkeur ook niet in de bouwmarkt.
Ik weet niet hoe laat je de sleutels krijgt, maar in 1 dag de vloer afdekken en een muurtje slopen en het puin uit de kamer halen (en afvoeren?) en al het bouwmateriaal *ergens* in een kamer opslaan zonder dat het in de weg ligt (duurt ook altijd langer dan je denkt) en de keuken uittekenen, dat klinkt al vrij ambitieusquote:Op woensdag 24 juni 2015 13:52 schreef Tink89 het volgende:
Waar zouden jullie extra tijd voor uittrekken dan?
Als ik een raar onderdeel nodig heb ga ik gewoon de lokale bedrijf terrein gebiedjes af. Meestal wordt je een beetje heen en weer gestuurd. Na een uurtje heb je precies wat je hebben moet en een berg aan adviesquote:Op woensdag 24 juni 2015 14:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 25 juni 2015 07:36 schreef Barrah het volgende:
Gefeliciteerd! Leuk huisje!
Ik kan de stijl van de woonkamer niet echt rijmen met die van de badkamer en de slaapkamer. Lijkt wel een heel andere bewoner qua smaak. Zijn enkele ruimtes soms "gepimpt" voor verkoop?
Over je fanatieke planning is al veel gezegd dat ik niet hoef te herhalen. Ik ga alleen zeggen dat als je uitgaat van het gunstigste scenario, het alleen maar kan tegenvallen. Klussen blijft leuker als je je deadlines haalt en het kenmerk van tegenslagen is dat je ze van te voren niet ziet aankomen. Onderschat ook niet hoeveek tijd in een verhuizing gaat zitten, wat je nog naast het klussen moet doen. Bouw hier en daar een paar bufferdagen in die je kunt gebruiken als klussen uitlopen. Heb je ze daarvoor niet nodig, dan kun je in die tijd misschien binnen of buiten iets extra's doen, of tijd besteden aan jezelf en je sociale contacten (ook belangrijk tijdens zo'n project). Een realistischer planning lijkt misschien trager, maar je zukt merken dat je in dezelfde tijd uiteindelijk meer werk kunt verzetten.
Dit zijn geen adviezen om je te demotiveren, maar juist om straks gemotiveerd te blijven, zowel als het meezit als wanneer het even tegenzit. Uiteindelijk staat voor alles wat je wilt doen gewoon een bepaalde tijd en komt alles aan de beurt. Met doorzettingsvermogen en goede hulp kun je in korte tijd heel veel doen. Heel veel succes en blijf vooral updates plaatsen!
Ik was aan het omleggen van diverse leidingen en het leggen van nieuwe elektra al bijna 3 dagen bezig, toen moest ik de keuken nog gaan plaatsenquote:Op zondag 28 juni 2015 17:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Een geheel nieuwe keuken in twee dagen? Hebben jullie ervaring? Een bekende van me is bezig met het plaatsen van een nieuwe keuken en is al langer bezig geweest met het slopen, we zijn nu een week of acht verder en hij is nog niet klaar/bruikbaar. Nou doet hij rustig aan, maar wij hebben voor het plaatsen van de keuken ook wel een week of drie ingeruimd (inclusief slopen). Het lijkt me heel knap als dit lukt
Drie weken voor het plaatsen?quote:Op zondag 28 juni 2015 17:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Een geheel nieuwe keuken in twee dagen? Hebben jullie ervaring? Een bekende van me is bezig met het plaatsen van een nieuwe keuken en is al langer bezig geweest met het slopen, we zijn nu een week of acht verder en hij is nog niet klaar/bruikbaar. Nou doet hij rustig aan, maar wij hebben voor het plaatsen van de keuken ook wel een week of drie ingeruimd (inclusief slopen). Het lijkt me heel knap als dit lukt
Ja, hij was daar fulltime mee bezig; maar niet van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds, maar gewoon, een uur of acht per dag. Het zat bijvoorbeeld tegen met het wegbikken van de tegels.quote:Op zondag 28 juni 2015 17:16 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Drie weken voor het plaatsen?En meer dan twee dagen met het weghalen van de oude kastjes? Is hij daar fulltime mee bezig?
Ik heb overigens alleen onderkasten, geen inbouwapparaat (behalve de vaatwasser) en alle leidingen zitten dan al op de goede plek. Er is dan nog geen blad (we storten later zelf een betonnen blad). Effectief gaat het dus om in elkaar zetten en plaatsen van 6 kastjes. Dat moet toch wel lukken?
Maar dan tel je bijvoorbeeld het weghalen van de tegels mee, die hebben wij in het eerste weekend gepland. Ook het verleggen van de leidingen enzo hoeft niet in dat weekend.quote:Op zondag 28 juni 2015 17:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, hij was daar fulltime mee bezig; maar niet van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds, maar gewoon, een uur of acht per dag. Het zat bijvoorbeeld tegen met het wegbikken van de tegels.
Die drie weken is onze planning, niet de zijne, hij is al veel langer bezig![]()
Ik zal niet zeggen dat het absoluut onmogelijk is of zo, zoveel kijk heb ik er ook niet op. Maar ik denk zeker dat je enigszins ervaren moet zijn wil je zo'n ambitieuze planning als de jouwe halen. Maar aangezien er kennelijk uitloopmogelijkheid is, er misschien ook niet te zwaar aan tillen? Zolang je kan koken en de vaat kan doen (liefst via de vaatwasser sorry, dat is mijn huishoudhaat![]()
) is er misschien niet al teveel aan de hand?
Nou, dat was maar een voorbeeld van wat er tegen zat. Ook het wegrijden naar de stort van de oude keuken kostte meer tijd dan voorzien. Bijvoorbeeld. Maar nogmaals, laat je vooral niet ontmoedigen door de ervaringen van anderen, misschien zit het wel heel erg mee bij jullie. Wij hebben er alleen fors meer tijd voor gepland, dus ik stond er wel ff van te kijkenquote:Op zondag 28 juni 2015 17:34 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar dan tel je bijvoorbeeld het weghalen van de tegels mee, die hebben wij in het eerste weekend gepland. Ook het verleggen van de leidingen enzo hoeft niet in dat weekend.
De oude keuken gaat naar de schuurquote:Op zondag 28 juni 2015 17:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, dat was maar een voorbeeld van wat er tegen zat. Ook het wegrijden naar de stort van de oude keuken kostte meer tijd dan voorzien. Bijvoorbeeld. Maar nogmaals, laat je vooral niet ontmoedigen door de ervaringen van anderen, misschien zit het wel heel erg mee bij jullie. Wij hebben er alleen fors meer tijd voor gepland, dus ik stond er wel ff van te kijken
Volgens mij gaat het hier al misquote:Op zondag 28 juni 2015 17:00 schreef Tink89 het volgende:
Update! Naar aanleiding van jullie vele pm's en dm's nog eens kritisch naar de planning gekeken:
19-11 - Shoppen! Zorgen dat we zo compleet mogelijk zijn qua klusmateriaal.
[...]
Realistischer?
Txs voor de tip! Een puinzak is inderdaad geen verkeerd ideequote:Op maandag 29 juni 2015 08:54 schreef Puala het volgende:
Een tip, ga voor puinzakken naar de Action. Die kwaliteit was vele malen beter dan die van de bouwmarkt. En het scheelt je ongelofelijk veel geld. Zorg ook even dat je je puinzakken goed dicht kan binden, want het word echt een ongelofelijke bende als je die open laat staan en het gaat regenen.
En verder, ik snap je drang naar een planning. Maar werkt een to do list met logische volgorde niet beter? En dan gewoon van boven naar beneden werken en je ziet het wel wat exact wanneer gebeurt? Zo werkte ik namelijk en dat werkte prima. En soms schipperde ik zelfs nog met de volgorde van die lijst, want dan kwam het net even wat beter uit om een simpel klein en licht klusje na het werk te doen ipv een zware klus die ik eigenlijk in gedachte had.
Vijf jaar? Jeetje... zo lang in de zooi zou ik echt heel ongelukkig van worden, denk ikquote:Op maandag 29 juni 2015 10:04 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier al mis
Ik ben inmiddels al bijna 5 jaar aan het verbouwen in mijn huis (we doen rustig aan, vertrek voor vertrek met pauzes tussendoor), en het is mij volgens mij nog nooit gelukt om voor een grote klus van te voren exact te plannen wat ik nodig had, en daarmee precies uit te komen.
Er is altijd wel IETS wat anders loopt dan je verwacht; is sta soms meerdere keren per dag in de bouwmarkt
En boodschappen doen kost een hoop van je effectieve klustijd
Maar jij denkt dus echt dat mijn inschatting van de snelheid irrealistisch is? Ik ga niet per se voor goedkoop (het is een dure keuken), maar wel voor zo veel mogelijk zelf doen. Mijn vriend is elektromonteur, dus elektra e.d. kan goedkoop en goed. Gasleiding wordt ook gedaan door een bevriende prof. Ook dat kan goedkoop en goed dus.quote:Op maandag 29 juni 2015 12:34 schreef Barrah het volgende:
In een goede planning wordt niet alleen een realistische tijdsduur uitgetrokken voor een klus, maar zitten ook onbestemde uren/dagen voor uitloop of onvoorziene extra werkzaamheden. Zo voorkom je dat elke vertraging op je planning gevolgen heeft voor het totale project.
Als je iets heel snel klaar wilt, laat het dan over aan vakmensen. Bijvoorbeeld: iemand die fulltime keukens installeert krijgt een keuken er wel in 1 of 2 dagen ingeramd (mits elektra e.d. voorbereid), maar zelf kun je dit echt vergeten.
Google maar eens op 'duivelsdriehoek'. Je zult altijd moeten kiezen tussen snel, goedkoop en goed. Alle drie is niet mogelijk. Aangezien je veel zelf wilt doen neem ik aan dat je niet het budget hebt om veel uit te besteden. Dan zul je dus moeten inleveren op de snelheid en kwaliteit. Je hebt hooguit ruimte om te kiezen op welke van die twee je het meeste wilt beknibbelen.
Dit idd. Accepteer dat het mogelijk langer kan duren als het tegen zit. En doe jezelf een lol: spreek met jezelf af dat je er beter langer over kan doen om het goed te krijgen, dan dat je het kosten wat kost binnen een bepaalde tijd afraffelt. Dat eerste geeft veel meer voldoening en een veel ontspanner proces (en bespaart mogelijk zelfs geld)quote:Op maandag 29 juni 2015 13:01 schreef Puala het volgende:
Joh, die planning is prima. Zolang je maar snapt dat het misschien wat tegen kan zitten en daar dan ook begrip voor hebt. En verder is het best toch? Het hoeft niet direct perfect toch? Ja wat je doet wel, maar ik bedoel. Het kan ook gewoon iets langer duren toch als het tegen zit?
Ik zet een nieuwe keuken in een dag weg, onder- en bovenkasten + alle afwerkingen. Heb ik alleen op het einde van de dag een handje nodig voor het blad+ apparatuur, de volgende dag alles aansluiten en gas op die lollie.quote:Op zondag 28 juni 2015 17:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Omg...quote:Op maandag 29 juni 2015 14:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar goed, genoeg over de keuken, leuke gordijnen
Je moet toch wat als je nog vijf maanden op de sleutels moet wachtenquote:Op maandag 29 juni 2015 14:38 schreef Deshain het volgende:
[..]
Omg...
Zie hier de reden dat een planning niet werkt maar een checklist wel, totaal gebrek aan focus bij de vrouwen. Waarom druk maken over praktische zaken als je ook gordijnen, kaarsen en andere rommel kan bestellen.
Tof, kom je helpen?quote:Op maandag 29 juni 2015 14:10 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik zet een nieuwe keuken in een dag weg, onder- en bovenkasten + alle afwerkingen. Heb ik alleen op het einde van de dag een handje nodig voor het blad+ apparatuur, de volgende dag alles aansluiten en gas op die lollie.
En ik ben geen professional![]()
Zolang je een beetje snapt hoe je moet maatvoeren, je beschikt over goed gereedschap en je vooraf naloopt of je alle onderdelen wel hebt stelt het niet zoveel voor.
Haha, nou, op de muren en plafonds komt Ral 9003 en de vloer wordt bijna-zwarte leisteen-laminaat. En ik heb een grijze hoekbank, witte boekenkasten, een whitewash tv-meubel en een kist als tafel. Gigantische keukentafel van thuis vroeger, dus meubels genoegquote:Op maandag 29 juni 2015 14:12 schreef Puala het volgende:
Maar Tink, hoe ga je het verder inrichten?Leuke gordijnen
![]()
Ja, de badkamer en de masterbedroom hebben ze laten doen, net als de meterkast. De keuken hebben ze wel gekocht, maar nooit geplaatst. Die zit nu dus bij de koop inbegrepen.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Leuke gordijnen
Ik vind het echt zo grappig dat jouw huis precies tegenovergesteld is aan wat je meestal ziet: meestal is het beneden helemaal geupdate en boven nog jaren zeventig of tachtig (bij ons straks ook overigens, nou ja, de badkamer blijft voorlopig nog aan dat beeld voldoen, de andere kamers niet), bij jou is het precies andersom
Tjah, de stof was nu 20% afgeprijsd en mijn tante maakt de gordijnen op maat. Daar heeft ze wel even voor nodig, dus stof moest er op tijd zijn. Sowieso kan ik zo de kosten een beetje spreidenquote:Op maandag 29 juni 2015 14:38 schreef Deshain het volgende:
[..]
Omg...
Zie hier de reden dat een planning niet werkt maar een checklist wel, totaal gebrek aan focus bij de vrouwen. Waarom druk maken over praktische zaken als je ook gordijnen, kaarsen en andere rommel kan bestellen.
Oooh, zo bedoelde je de kasten die je hebt overgenomen van de kopers, dat had ik niet begrepen! Hoe ziet de nieuwe keuken eruit dan, qua kastjesmotief?quote:Op maandag 29 juni 2015 16:10 schreef Tink89 het volgende:
Ja, de badkamer en de masterbedroom hebben ze laten doen, net als de meterkast. De keuken hebben ze wel gekocht, maar nooit geplaatst. Die zit nu dus bij de koop inbegrepen.
Tjah... da's stiekem best een goede vraag. Volgens de verkopers (die wel de exacte afmetingen hebben doorgegeven) gaat het om lichte eiken kastjes. Ik heb gegokt op hun smaak voor de badkamer en de keuken erbij genomen.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:15 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Oooh, zo bedoelde je de kasten die je hebt overgenomen van de kopers, dat had ik niet begrepen! Hoe ziet de nieuwe keuken eruit dan, qua kastjesmotief?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
Die gordijnrails kunnen later wel, ga liever gereedschap shoppenquote:Op maandag 29 juni 2015 15:36 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Je moet toch wat als je nog vijf maanden op de sleutels moet wachten. En handig juist om voor de verbouwing al te weten wat voor gordijnrails je nodig hebt
.
quote:Op maandag 29 juni 2015 16:32 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Tjah... da's stiekem best een goede vraag. Volgens de verkopers (die wel de exacte afmetingen hebben doorgegeven) gaat het om lichte eiken kastjes. Ik heb gegokt op hun smaak voor de badkamer en de keuken erbij genomen.Oeh dat is best wel een gokSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hadden ze geen plaatje?
Ik heb je lief mijn hele leven
1,20 m hoog en 2 meter lang. De keukentafel komt er met de kopse kant tegenaan te staan aan de ene kant en aan de andere kant komen keukenkastjes.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:48 schreef Puala het volgende:
Een gipsplaat stoot je wel sneller een deuk/gat in. Maar dat los je op door er een laagje hout achter te doen.. Denk alleen dat het qua kosten je niet extreem veel zal schelen.
Hoe groot wil je het muurtje maken?
Lijkt me wel dat dat kan hoorquote:Op woensdag 1 juli 2015 08:51 schreef Tink89 het volgende:
[..]
1,20 m hoog en 2 meter lang. De keukentafel komt er met de kopse kant tegenaan te staan aan de ene kant en aan de andere kant komen keukenkastjes.
Txs voor de tips! Het is in ieder geval veel sneller dan het bouwen met gasbetonblokken. Bovendien heeft vriendlief ervaring met gipswandjes kunnen we bijvoorbeeld alle houten delen al voor we de sleutel krijgen, op maat maken. Scheelt toch een hoop werk in onze krappe tijd tussen de sleutel en de verhuizing.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:55 schreef Puala het volgende:
[..]
Lijkt me wel dat dat kan hoorPak je gewoon goed stevig hout, goed met elkaar verbinden (niet te zuinig met hout/schroeven), evt. isolatie er in dat het niet hol klinkt als je er tegen aan stoot (isolatiehal helmond, dé goedkoopste plek in brabant), laagje underlayment er overheen, daarna gips en de randjes dichtsmeren zodat het een strak geheel word.
Is alsnog vele handelingen hoor. Een half dagje is optimistisch met droogtijd van die naadjes. Maar het is zeker te doen
Nee, sorry. Echt niet...quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:19 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Txs voor de tips! Het is in ieder geval veel sneller dan het bouwen met gasbetonblokken.
Leg me even uit waarom nietquote:
Als je dit op de mm nauwkeurig krijgt vind ik dat erg knap. Je kunt misschien wel wat voorbereidingen treffen, maar het meeste werk (inclusief zagen) zal "in het werk" moeten gebeuren.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:19 schreef Tink89 het volgende:
kunnen we bijvoorbeeld alle houten delen al voor we de sleutel krijgen, op maat maken.
Al drie keer over nagedacht, met de kasten die we overgekocht hebben, is dit de enige logische opstelling. Mij leek het genoeg, ook omdat het maar 30 cm lang zo smal is. Bovendien kun je een kratje o.i.d. natuurlijk makkelijk over je aanrechtblad heen tillen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:48 schreef Vanillekwark het volgende:
69 centimeter doorloop bij je kookeiland? Dat is echt vies weinig, denk daar nog eens een tweede keer over na
Ik zei niet dat ik een alternatief hadquote:Op woensdag 1 juli 2015 10:08 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Al drie keer over nagedacht, met de kasten die we overgekocht hebben, is dit de enige logische opstelling. Mij leek het genoeg, ook omdat het maar 30 cm lang zo smal is. Bovendien kun je een kratje o.i.d. natuurlijk makkelijk over je aanrechtblad heen tillen.
Maar ik sta open voor suggesties. Op basis van de kasten (2 x ladenkast van 90, 1 vaatwasserkast, 1 kast van 60), de losse koelvriescombi, het losstaande fornuis van 90 en de nadrukkelijke wens dat ik mijn kookplaat niet helemaal in de hoek wil hebben, zijn er volgens mij geen andere opties.
Staat er idd een van 90 naast. Als je die omruilt met die van 60 (nu naast de koelkast), past de koelkast niet meer.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:43 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ik een alternatief had![]()
Kan die van 60 niet naast de kookplaat? Lijkt alsof er nu ene van 90 naast staat?
Volgens je planning ben je toch overal tegelijk bezig dus dat maakt niet uitquote:Op woensdag 1 juli 2015 09:37 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Leg me even uit waarom niet![]()
De basislaag van de betonblokken moet bijvoorbeeld tussendoor 24 uur drogen, dat kost tijd voor we verder kunnen.
Doe maar niet, kan alleen maar fout gaan/is zonde van je tijd.quote:Daarnaast kunnen we heel veel aan dit gipsen muurtje van tevoren al regelen en op maat hebben.
Ten eerste dat die 2,5 week te weinig is als je niet genoeg tijd heb om dingen op de juiste wijze uit te voeren, ten tweede doe je concessies aan de kwaliteit om maar binnen die 2,5 week te blijven.quote:Dat scheelt dan toch tijd in de 2,5 week dat we nog niet in het huis wonen? Waar ga ik de mist in?
Waar zie je dat dan? En ik probeer geen concessies te doen, ik vraag hier om advies met betrekking tot het muurtje. Waarom zou deze oplossing volgens jou kwalitatief minder zijn?quote:Op zondag 28 juni 2015 17:00 schreef Tink89 het volgende:
21 en 22 november: Behang van de muren in de grote slaapkamer (alleen kopse kant, waar het bed komt), kleine kamertje (is er deels al af) en van de rechtermuur in de woonkamer trekken, vloerbedekking overloop verwijderen. Basislaag van muurtje voor de keuken maken en laten drogen. Tegeltjes in de keuken van de muur. Eventueel boven de plafonds al schilderen.
23-27 november: Muurtje afmaken, leidingen in de keuken verleggen (dit wordt gedaan), houtrot in de badkamer aanpakken (= kozijnhoekje uitkrabben en vullen), plinten beneden verwijderen. Extra groep in de meterkast, verwarming verwijderen in de keuken.
28-29 november: Muurtje en keuken stucen. Boven de muren en de plafonds (als die nog niet klaar zijn) schilderen. Beneden de plafonds schilderen.
Ik vind alle ikeabanken lelijkquote:Op dinsdag 7 juli 2015 10:50 schreef Chicolade het volgende:
Mijn ouders waren er niet bijzonder snel op uitgekeken, tegen de tijd dat ze de kleur zat waren was de bank ook 'op', maar leuke bij Ikea is dat ze vaak verschillende kleuren hoezen hebben dus dat je ook zo weer een ander kleurtje kan doen. Ik hou zelf meer van gekleurde 'accenten' (een muur in een kleur, gekleurd tapijt, kussentjes, schilderijen) omdat je die makkelijker/goedkoper kunt vervangen
.
Ah ik dacht dat je bij ikea een bank had gevonden vanwege de 'bij ikea geweest, komen steeds meer tot de conclusie dat de huidige bank niet meegaat'. Al wel eens iets van een lichte groen- of blauwtint overwogen? Dat combineert vaak wel leuk met grijs/zwart/wit. Knalrood/lime op de muren kan ook, maar dat schreeuwt al vrij snel 'vrijgezelle vent', dus dat is meer iets voor details zoals kussensquote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:40 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik vind alle ikeabanken lelijkVooral die met flapjes tot de grond. Bovendien hebben we ze zondag allemaal getest en zitten de banken die ik acceptabel zou vinden qua stijl (de klippan bijv.) niet lekker. Wordt dus wrs geen verwisselbare hoes.
Zelf ben ik ook meer van de accentjes, maar weet echt niet welke kleur het dan moet worden bij een bijna-zwarte vloer, ral 9003 muren en lichtgrijze gordijnen. Ik weiger bruin/beige in huis te halen, dus wordt al snel een kleurtje. Grijs is geen gezicht, want dat past of niet bij de vloer of niet bij de gordijnen. Voor zwart geldt hetzelfde.
Precies, een knalkleur op de muur vind ik te veel 'studentenkamer' of 'single vent van 25 met een rode, sexy muur in de slaapkamer'. Brrt! En ik snap de verwarring, maar nee: voor mij geen Ikea-bank.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:53 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Ah ik dacht dat je bij ikea een bank had gevonden vanwege de 'bij ikea geweest, komen steeds meer tot de conclusie dat de huidige bank niet meegaat'. Al wel eens iets van een lichte groen- of blauwtint overwogen? Dat combineert vaak wel leuk met grijs/zwart/wit. Knalrood/lime op de muren kan ook, maar dat schreeuwt al vrij snel 'vrijgezelle vent', dus dat is meer iets voor details zoals kussens. Vind het idee van een knalkleur bank wel heel leuk! Welke kleur zit je aan te denken?
Is dat die die jullie nu hebben staan? Nee toch? En paars wil ik niet meer, dat had ik twee huizen geleden als accentkleur en ik vond het lastig combineren. Ga meer richting groen nu. Turqoise was het vorige huis... Alle dure items zijn nu wit/zwart/grijs/licht hout, dus kan altijd nog switchen.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 12:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Banken met flapjes![]()
Wij hebben een tijd een paarse bank gehad. Hij was helemaal niet fel, meer paars/grijs. Erg mooi, dat ging helemaal niet vervelen.
Dan moeten we behangen en dat waren we eigenlijk niet van plan. Doen we verder ook nergens, mure zijn geverfd beton en dat strakke vind ik wel heel stoer, eigenlijk. Maar txs voor je reactie! Een gladde houtplaat zou ook nog best een idee zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 14:07 schreef Angelfrouk het volgende:
Spuit elf waarschijnlijk, dus als je er al uit bent, negeer me dan.
Maar waarom bouw je dat muurtje niet van een hoten skelet met van die groene spaanplaat panelen? Behangetje erover en het ziet er goed uit. Veel steviger dan gipsplaat en minder werk (lijkt mij) dan metselen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |