quote:Op woensdag 24 juni 2015 15:54 schreef hoatzin het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 23 juni 2015 16:33 schreef Eficaz het volgende:
Een hoop tekst die duidelijk maakt dat geloof in Jezus niet nodig is om zalig te worden:Ja, dat blijkt expliciet uit het voorgaande:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Johannes 14)
Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?
Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Dus Jezus's mening hierover is toch wat verschillend. Ik neem aan dat "tot de vader komen" hetzelfde is als in de hemel komen. Want daar "ging Jezus heen".Waar zijn vader woont = hemel.quote:2 Waar mijn Vader woont, zijn vele huizen. Als dat niet zo was, zou Ik het u wel gezegd hebben. Ik ga er nu heen om alles voor u in orde te maken.
3 Wanneer Ik daarmee klaar ben, kom Ik terug om u op te halen. Dan mag u voor altijd bij Mij zijn.
4 U weet de weg waar Ik naar toe ga."
Johannes 14:2-4, Het Boek
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 23 juni 2015 16:33 schreef Eficaz het volgende:
Een hoop tekst die duidelijk maakt dat geloof in Jezus niet nodig is om zalig te worden:Ik haak even in, omdat ik, net als Eficaz, geloof dat ook 'niet-christenen' in de hemel kunnen komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Johannes 14)
Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?
Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Dus Jezus's mening hierover is toch wat verschillend. Ik neem aan dat "tot de vader komen" hetzelfde is als in de hemel komen. Want daar "ging Jezus heen".
Jezus zegt dat Hij de Weg/Waarheid/het Leven is, en ik beschouw Jezus dus als het ultieme voorbeeld hoe te leven.
Als Jezus zegt: 'Volg mij' dan bedoelt hij denk ik dus ook dat wij moeten leven zoals Jezus. Dat betekent dus: oog voor de zwakkere in de samenleving, anderen vergeven, etcetera.
Iemand die niet in Jezus gelooft, of nog nooit van hem heeft gehoord, maar wel leeft zoals Jezus heeft geleerd kan dan dus ook in de hemel komen![]()
Dat maakt jij ervan.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat klopt inderdaad, Jezus ging naar zijn Vader, dus naar God en die woont in de Hemel.
Geloof is niet rationeel, dus logische tekstanalyse van oude heilige boeken heeft weinig zin. Iedere gelovige interpreteert het toch op zijn of haar eigen wijze en welke dat is dat wordt door emotie, gevoel bepaalt en niet door de ratio.quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:29 schreef Durus het volgende:
Hoe zit het dan met mensen die goed van hart zijn en daar naar leven?
Oh sorry jullie zijn al verder.. even lezen..
Vaak wordt beweerd dat alleen degenen die de naam van Jezus belijden in de hemel komen, het eeuwige leven zullen hebben. Als we dan Mattheus 25 lezen, zien we dat degenen die goed zijn geweest voor anderen het Koninkrijk in ontvangst zullen nemen.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat het met dat oordeel wel meevalt. Maar ik vind het een mooie boodschap. Je hebt geen tekstanalyse nodig om de kern eruit te halen. Wie goed is voor een ander, krijgt dat terug is mijn idee.quote:Op woensdag 24 juni 2015 19:06 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Geloof is niet rationeel, dus logische tekstanalyse van oude heilige boeken heeft weinig zin. Iedere gelovige interpreteert het toch op zijn of haar eigen wijze en welke dat is dat wordt door emotie, gevoel bepaalt en niet door de ratio.
Hoe combineer je dat met natuurrampen?quote:Op woensdag 24 juni 2015 19:15 schreef Durus het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat het met dat oordeel wel meevalt. Maar ik vind het een mooie boodschap. Je hebt geen tekstanalyse nodig om de kern eruit te halen. Wie goed is voor een ander, krijgt dat terug is mijn idee.
Een hoop tekst die duidelijk maakt dat geloof in Jezus niet nodig is om zalig te worden:Heb ook een Edit in die, mijn post gezet, had iets verkeerd opgeschreven in de haast.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Johannes 14)
Dus Jezus's mening hierover is toch wat verschillend. Ik neem aan dat "tot de vader komen" hetzelfde is als in de hemel komen. Want daar "ging Jezus heen".
Edit: . Edit(verkeerd opgeschreven ivm haast): En als ze iemand niet kunnen vergeven, iemand die zelfs geen berouw heeft en ook nog eens alles ontkent, bijvoorbeeld, beschuldigen dat God hun dan niet vergeeft, als je niet onvoorwaardelijk iedereen vergeeft. Zeggen dat dat moet. Nee dan komt het uit je hart(niet dus).
Laterz!
[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 24-06-2015 20:07:05 ]“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
Idd.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik haak even in, omdat ik, net als Eficaz, geloof dat ook 'niet-christenen' in de hemel kunnen komen.
Jezus zegt dat Hij de Weg/Waarheid/het Leven is, en ik beschouw Jezus dus als het ultieme voorbeeld hoe te leven.
Als Jezus zegt: 'Volg mij' dan bedoelt hij denk ik dus ook dat wij moeten leven zoals Jezus. Dat betekent dus: oog voor de zwakkere in de samenleving, anderen vergeven, etcetera.
Iemand die niet in Jezus gelooft, of nog nooit van hem heeft gehoord, maar wel leeft zoals Jezus heeft geleerd kan dan dus ook in de hemel komen
Ik denk niet dat er dat geschreven staat. Hemelse Koninkrijk is niet hetzelfde als het Koninkrijk der Hemelen. Het Koninkrijk der Hemelen is het Rijk door de ' Hemelen ' aan de Israëlieten geschonken, m.a.w. wat men toen Palestina noemden.quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:37 schreef Durus het volgende:
De Sadduceën vroegen eens aan hem: "Waar is dan het Hemelse Koninkrijk?" Zijn antwoord was: "Dat is onder U".
Ik heb een vermoeden wat hij bedoelde, maar daar nog nooit iemand over gehoord.
Mooie uitleg. Mooie uitweg ook voor mij als ongelovige Thomas. Ik werk in het sociale domein, voor de zwakkeren in de samenleving zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik haak even in, omdat ik, net als Eficaz, geloof dat ook 'niet-christenen' in de hemel kunnen komen.
Iemand die niet in Jezus gelooft, of nog nooit van hem heeft gehoord, maar wel leeft zoals Jezus heeft geleerd kan dan dus ook in de hemel komen
Ik had eens een discussie met een christelijke schrijver. Mijn vraag was: Moet een moslim christen worden, met alle gevolgen van dien (door familie met de nek aangekeken enz) of zou hij ook 'gewoon' een betere moslim kunnen worden.quote:Op woensdag 24 juni 2015 22:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mooie uitleg. Mooie uitweg ook voor mij als ongelovige Thomas. Ik werk in het sociale domein, voor de zwakkeren in de samenleving zullen we maar zeggen.![]()
en laat me daarvoor goed betalen![]()
Liefde en Dankbaarheid.quote:Op woensdag 24 juni 2015 19:19 schreef vaarsuvius het volgende:
Gevoelens waar geloof op gebaseerd is:
Liefde. Men voelt een grote liefde voor het leven, het universum. Dit uit zich in liefde voor Diegene die dat Al heeft veroorzaakt: God.
Dankbaarheid. Men is dankbaar voor het leven, het universum en zoekt iets om die dankbaarheid op te richten: God
Angst. Men is bang voor de hel of de dood of voor het bestaan zelf. God is dan de factor die de angst weg kan nemen.
Existentiële benauwdheid. De gelovige zit zwaar in de knoop met zichzelf en de wereld. Waarom ben ik hier? waarom ben ik zo als ik ben? Waarom kan ik niks (aan mezelf) veranderen? etc.
God is dan een medicijn voor dat soort problemen,
iemand nog aanvullingen?
Romeinen 2 vers 13-15 staat ook geschreven.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat blijkt expliciet uit het voorgaande:
[..]
Waar zijn vader woont = hemel.
Jij had het over 'selectief teksten uitzoeken'? Kijk eens even naar Romeinen 2:12:quote:Op donderdag 25 juni 2015 09:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Romeinen 2 vers 13-15 staat ook geschreven.
13 Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden; 14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, dezen, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet; 15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten...
Of staat dat er gewoon voor niets? Het ene wat er staat, geldt niet omdat iets anders er ook staat?
Dat heet selectief teksten uitzoeken. Nou is dat natuurlijk niet persoonlijk naar jou, maar naar iedereen die zich aangesproken voelt.
Zowel het ene is dan zo en ook het andere. Er zijn zoveel soorten situaties en mensen. en combinaties daarvan.
*Genuanceerd denken! en niet Zwart/Wit.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:De mensen die de wet van God niet kennen, gaan verloren zonder dat er naar de wet verwezen wordt. En de mensen die de wet van God wel kennen, worden door de wet veroordeeld.
ja, nou en wat wil je daar nou mee zeggen: "dat staat er dus oooooohooooooook!!!!!!!!!!!!!quote:Op donderdag 25 juni 2015 09:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij had het over 'selectief teksten uitzoeken'? Kijk eens even naar Romeinen 2:12:
[..]
Niet!!!quote:Op woensdag 24 juni 2015 19:06 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Geloof is niet rationeel, dus logische tekstanalyse van oude heilige boeken heeft weinig zin. Iedere gelovige interpreteert het toch op zijn of haar eigen wijze en welke dat is dat wordt door emotie, gevoel bepaalt en niet door de ratio.
quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:29 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Niet!!!
Teksten in het NT kunnen maar op één manier worden uitgelegd, gewoon lezen wát er staat. in het NT. Bijvoorbeeld gelijkenissen van Jezus die maar op één manier uitgelegd kunnen worden!!!!
Gewoon begrijpelijk lezen, en lézen wát er stáát!!!
Dat evangelische sekten de boel verdraaien en dingen weglaten, tja.....![]()
Heb het zelfs meegemaakt dat men een zin zei, en het gedeelte achter de komma gewoon weg liet.
#Manipulators eerste klas!
En God Zij Dank, kreeg ik toch mijn verstand terug, en verliet die hoek!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
nou moet ik écht deur uit...
Ik bedoel niet dat elk gevoel van toepassing is op elk individu. Maar ik weet zeker dat deze gevoelens allemaal voorkomen oa omdat mensen mij dat zelf verteld hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2015 06:45 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Liefde en Dankbaarheid.
Angst niet, en benauwdheid niet, voor zover dus geen aanvullingen maar afvullingen![]()
Oh ja, Geluk!![]()
![]()
Dat begrijpelijk lezen is nu net het probleem. Wat bedoelde men toen met zekere uitspraken zonder de achtergronden ervan te kennen ?quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:29 schreef Eficaz het volgende:
Teksten in het NT kunnen maar op één manier worden uitgelegd, gewoon lezen wát er staat. in het NT. Bijvoorbeeld gelijkenissen van Jezus die maar op één manier uitgelegd kunnen worden!!!!
Ook hier weer, ik schrijf in algemene termen. Jij als individu gelooft op jouw manier. Maar anderen doen dat op een andere manier. (goed of slecht) Dat jij negatieve ervaringen hebt uit de evangelische hoek betekent niet dat jouw manier de enige mogelijkheid is.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:29 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Niet!!!
Dat evangelische sekten de boel verdraaien en dingen weglaten, tja.....![]()
Heb het zelfs meegemaakt dat men een zin zei, en het gedeelte achter de komma gewoon weg liet.
#Manipulators eerste klas!
En God Zij Dank, kreeg ik toch mijn verstand terug, en verliet die hoek!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
nou moet ik écht deur uit...