abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juni 2015 @ 13:55:45 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153745122
Nu de vakantieperiode weer nadert gaat ook de tijd weer komen dat er ineens kinderen ziek zijn de dag voor of na de vakantie. Dit omdat ouders voor de vakantiedrukte uit willen rijden. Volgens de wet mag het niet en mag er alleen vakantieverlof worden gegeven wanneer er sprake is van een uitzondering zoals een jubileum trouwdag of wanneer ouders vanwege seizoensgebonden arbeid niet in de zomervakantie weg kunnen. Hoe frustrerend is het dan als een verzoek wordt afgewezen terwijl de kinderen die laatste dagen niks anders doen dan knutselen en films kijken...

De oplossing zou mijns inziens liggen in vrij inzetbare snipperdagen, maar goed, daar is onlangs nog een school voor op de vingers getikt dus dat gaat ook niet landelijk doorgevoerd worden.

De reden dat ik dit topic open? Dat is omdat er ondanks een duidelijk verhaal vanuit de wetgever nogal wat verschil in interpretatie gehanteerd wordt door de diverse scholen. Zo ken ik uit persoonlijke kring mensen die een week eerder mogen gaan omdat ze naar familie aan de andere kant van de wereld gaan en zo op de totale reissom duizenden euro's kunnen besparen. Geen seizoensarbeid of jubileum, toch toegestaan door de directeur.
Een andere school stond niet toe dat een kind de vrijdagochtend voor de zomervakantie vrij mocht zijn, op de dag dat de hele school al om 12.00 uit was. Het verzoek was ingediend vanwege significant lagere reiskosten als er op donderdagavond gevlogen werd. Het kind moest verplicht naar school en had spelletjesochtend als afsluiting van het jaar.
Ook zijn er ouders die niks vragen en het kind gewoon thuishouden/ziekmelden en een eventuele boete van ¤50 per kind van de leerplichtambtenaar voor lief nemen. Ook een keuze...

Wat vinden jullie van de regelgeving, hoe gaan scholen er bij jullie mee om en zijn er nog goede tips en tricks in onderhandeling met scholen? Het topic is zeker niet geopend uit frustratie, maar meer vanwege verbazing om de willekeur die scholen blijkbaar hanteren. Ik zit niet te wachten op 21x de reactie 'wet is wet', want dat besef ik me ook. Ik vraag me alleen af waarom sommige scholen zeer strikt zijn en anderen blijkbaar mogelijkheden zien om de wet anders te interpreteren.
pi_153745190
Het hangt ervanaf of de school het meldt bij de onderwijsinspectie. Sommige scholen zijn strikter dan andere scholen daar doe je niks aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 22 juni 2015 @ 13:58:57 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153745215
Als je samen met de directeur op de Rotary zit geef ik je een goede kans dat het verzoek gehonoreerd wordt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153745250
Dat het hele schoolsysteem hopeloos ouderwets is, is een gegeven. Je doet er alleen niks aan.

Ooit was de lange zomervakantie ingevoerd zodat de kinderen nog op het land konden helpen met oogsten. Anders zouden veel ouders in die tijd hun kind van school halen, en zo was er consensus.
Nu geldt dat niet meer, maar ouder systemen verander je niet zomaar helaas....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_153745274
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:55 schreef Coelho het volgende:
Ik vraag me alleen af waarom sommige scholen zeer strikt zijn en anderen blijkbaar mogelijkheden zien om de wet anders te interpreteren.
Nou simpel.
De ene school is een goede school en de school die de regels negeert is een kutschool waar je je kinderen nog niet eens wil langs laten fietsen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_153745416
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het hangt ervanaf of de school het meldt bij de onderwijsinspectie. Sommige scholen zijn strikter dan andere scholen daar doe je niks aan.
De inspectie kan op vrijdag ook onverwacht langskomen op de school en kijken welke kindertjes er niet zijn.
pi_153745435
Seizoensafhankelijke arbeid van de ouders vind ik een goede reden om voor een kind een uitzondering te maken.
Geld niet. Als je het geld niet bij elkaar kan harken, kan je ook minder (ver) op vakantie gaan. Een weekje naar de Ardennen is voor een kind net zo leuk als 3 weken Bali.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_153745485
Want je gaat tenslotte alleen voor het kind op vakantie
pi_153745496
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:06 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

De inspectie kan op vrijdag ook onverwacht langskomen op de school en kijken welke kindertjes er niet zijn.
Die kans is zo uiterst minimaal dat dit niet gebeurt.
De jackpot win je eerder
pi_153745511
Je weet toch al bij aanvang van het jaar wanneer de volgende zomervakantie is? Ik vind het de eigen verantwoordelijkheid van de ouders om vakanties goed te plannen. Waarom zou een school zich daar druk over moeten maken? Laat die lekker de kinderen onderwijzen.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
  maandag 22 juni 2015 @ 14:08:55 #11
346939 Janneke141
pi_153745516
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Seizoensafhankelijke arbeid van de ouders vind ik een goede reden om voor een kind een uitzondering te maken.
Geld niet. Als je het geld niet bij elkaar kan harken, kan je ook minder (ver) op vakantie gaan. Een weekje naar de Ardennen is voor een kind net zo leuk als 3 weken Bali.
Tja, iedereen zal zo zijn eigen beeld hebben bij wat goede en minder goede redenen zijn. Voorlopig is het zo dat de beslissingsverantwoordelijkheid bij de school ligt en dat de inspectie zich daar amper mee bemoeit - als het ten minste is gedocumenteerd.
pi_153745533
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:08 schreef Janneke141 het volgende:
Tja, iedereen zal zo zijn eigen beeld hebben bij wat goede en minder goede redenen zijn. Voorlopig is het zo dat de beslissingsverantwoordelijkheid bij de school ligt en dat de inspectie zich daar amper mee bemoeit - als het ten minste is gedocumenteerd.
Klopt.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_153745542
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die kans is zo uiterst minimaal dat dit niet gebeurt.
De jackpot win je eerder
Ok jij woont blijkbaar in Schubbekutteveen waar de kinderen in de pauze nog met een hoepel en houten tol spelen.
pi_153745548
quote:
14s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:08 schreef Triptamine2 het volgende:
Je weet toch al bij aanvang van het jaar wanneer de volgende zomervakantie is? Ik vind het de eigen verantwoordelijkheid van de ouders om vakanties goed te plannen. Waarom zou een school zich daar druk over moeten maken? Laat die lekker de kinderen onderwijzen.
^O^
pi_153745560
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:09 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ok jij woont blijkbaar in Schubbekutteveen waar de kinderen in de pauze nog met een hoepen en houten tol spelen.
Hoe weet jij waar ik woon? :?
pi_153745573
In Rotterdam komen ze vaak genoeg hoor.
Daar onderzoeken ze zelfs de middelbare schooljeugd als ze overdag in de stad rondhangen.
pi_153745779
Het lijkt wel alsof de mensen, die er zo op tegen zijn dat kinderen een dagje eerder op vakantie gaan, bang zijn om iets te kort te komen...

Wat maakt jou het uit dat een kind van een ander een dagje eerder op vakantie gaat omdat dat voordeliger of makkelijker is. Afgunst op en top.

Alsof die kinderen de CITO toets afleggen in de dag voor de vakantie. Ze doen waarschijnlijk zeeer weinig de laatste dag(en).
  maandag 22 juni 2015 @ 14:21:37 #18
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_153745855
Ik ben het er volledig mee eens hoor dat er een beleid is. Alleen het beleid zou overal hetzelfde uitgelegd moeten worden.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:18 schreef djedz het volgende:
Het lijkt wel alsof de mensen, die er zo op tegen zijn dat kinderen een dagje eerder op vakantie gaan, bang zijn om iets te kort te komen...

Wat maakt jou het uit dat een kind van een ander een dagje eerder op vakantie gaat omdat dat voordeliger of makkelijker is. Afgunst op en top.

Alsof die kinderen de CITO toets afleggen in de dag voor de vakantie. Ze doen waarschijnlijk zeeer weinig de laatste dag(en).
Dat is inderdaad ook het geval. Het rapport wordt al 2 weken eerder meegegeven, dus in principe zijn ze alleen nog uurtjes aan het vullen.

Wel 12 keer per jaar op de meest onmogelijke dagen een 'studiedag' inlassen (ouders, zie maar hoe je het regelt met opvang), maar geen flexibiliteit als het de ouders een keer anders uitkomt.
En dan heb je ook nog de kinderen die regulier al 10+ ziektedagen per jaar hebben omdat ze bij elke scheet die dwars zit meteen thuis mogen blijven.
pi_153745887
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:18 schreef djedz het volgende:

Op die manier kunnen ze vandaag ook wel thuisblijven een dagje. En volgende week ook.
Het zijn gewoon de regels en anders is het einde zoek.
Straks gaan ze 1 week eerder op vakantie...
Gewoon normaal blijven doen.
Trouwens ook lekker voor de lerares als op vrijdagochtend de halve klas er maar is.
pi_153745975
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:22 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Trouwens ook lekker voor de lerares als op vrijdagochtend de halve klas er maar is.
De lerares moet eigenlijk ook een dag eerder vakantie kunnen nemen. "Tja, de kinderen doen toch niks meer en het is alleen uren vullen". Laat de ouders maar zorgen voor opvang.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:28:40 #21
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_153746030
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:21 schreef Coelho het volgende:
Wel 12 keer per jaar op de meest onmogelijke dagen een 'studiedag' inlassen (ouders, zie maar hoe je het regelt met opvang), maar geen flexibiliteit als het de ouders een keer anders uitkomt.
Dat is inderdaad een vervelende spagaat.
Echter, het loont de moeite eens na te zien of door al die studiedagen de urennorm wel wordt gehaald.

Zo is er bij ons in het dorp een situatie met twee scholen. Een gereformeerd-christelijke CBS met ongeveer 300 leerlingen, en een OBS met een krappe 90 leerlingen (ik ben zelf voorzitter van de MR van de laatste). De CBS heeft ongeveer 4x zoveel studievrij als de OBS. Dat leidde tot problemen op de sportdag; wegens een wolkbreuk verzopen de leerlingen bijna letterlijk op de sportvelden. De OBS had wat speling in de urennorm en kon daarom de kinderen een uur eerder naar huis laten gaan om droge kleren aan te kunnen trekken; de CBS had die ruimte niet en dat leidde dus tot een stuk of 150-200 leerlingen die tweeënhalf uur in drijfnatte kleding in de klas mocht gaan wachten tot de bel ging.

Ga eens te rade bij je MR. Die heeft bevoegdheden over dit soort schoolbeleid.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_153746048
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:21 schreef Coelho het volgende:
Ik ben het er volledig mee eens hoor dat er een beleid is. Alleen het beleid zou overal hetzelfde uitgelegd moeten worden.

[..]

Dat is inderdaad ook het geval. Het rapport wordt al 2 weken eerder meegegeven, dus in principe zijn ze alleen nog uurtjes aan het vullen.

En dan heb je ook nog de kinderen die regulier al 10+ ziektedagen per jaar hebben omdat ze bij elke scheet die dwars zit meteen thuis mogen blijven.
Ik ben het met je eens dat beleid overal gelijk moet zijn. Jammer genoeg zijn mensen niet perfect en sommige proberen altijd iedereen iets te snel af te zijn. Dat hou je toch. Je kan die scholen vast ergens melden. Maar wil jij je kind op een school hebben die laks met regels omgaat? Iets met "het goede voorbeeld geven"?

Scholen zijn er ook niet om flexibel te zijn jegens ouders. Scholen zijn er om onderwijs te geven aan de kinderen. Daar komen ze door krappe budgetten en te veel gedoe en randzaken al steeds minder aan toe.

Hoe groot word de administratieve nachtmerrie als ze op scholen snipperdagen voor kinderen moeten gaan registreren? Wil je de leerkrachten en het ondersteunend personeel nog meer administratie en nutteloos werk laten verrichten of wil je dat ze je kind iets leren?

De school is er niet om de ouders en hun gemak te dienen.
pi_153746066
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:22 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Op die manier kunnen ze vandaag ook wel thuisblijven een dagje. En volgende week ook.
Het zijn gewoon de regels en anders is het einde zoek.
Straks gaan ze 1 week eerder op vakantie...
Gewoon normaal blijven doen.
Onzin om het op die manier te bekijken. Te pas en te onpas een dag vrij nemen slaat nergens op.

Voor een heel aantal ouders is het gewoon makkelijker of voordeliger om een dagje eerder op vakantie te gaan. Wat maakt jou het uit als een kind van een ander een dagje eerder vrij neemt op een moment dat ze niet echt aan het leren zijn maar zoals Coelho zegt: uren aan het vullen zijn.

Niet iedereen pakt de hele arm als er een vinger wordt aangereikt ;)
  maandag 22 juni 2015 @ 14:32:43 #24
346939 Janneke141
pi_153746140
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:30 schreef djedz het volgende:

[..]

Onzin om het op die manier te bekijken. Te pas en te onpas een dag vrij nemen slaat nergens op.

Voor een heel aantal ouders is het gewoon makkelijker of voordeliger om een dagje eerder op vakantie te gaan. Wat maakt jou het uit als een kind van een ander een dagje eerder vrij neemt op een moment dat ze niet echt aan het leren zijn maar zoals Coelho zegt: uren aan het vullen zijn.

De regels zijn er niet voor niets. Op het moment dat je daarmee begint te sjacheren, is het hek van de dam.

Als je kinderen hebt dan weet je dat je met je vakantie moet wachten tot de (zomer)vakantie begint.
pi_153746147
quote:

Makkelijker of voordeliger is een kul-argument.
Een school hoeft zich niet aan ouders aan te passen. De ouders weten meer dan een jaar van tevoren wanneer de vakanties zijn en kunnen zich daar makkelijk op aanpassen.
pi_153746151
quote:

[..]

Voor een heel aantal automobilisten is het gewoon makkelijker of sneller om in de file via de vlugstrook een stuk af te snijden. Wat maakt jou het uit als iemand iemand schijt heeft aan de rest en gewoon doet wat hij/zij wil? We staan daar toch maar allemaal stil en daar is de ruimte.
pi_153746236
quote:
10s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:33 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Voor een heel aantal automobilisten is het gewoon makkelijker of sneller om in de file via de vlugstrook een stuk af te snijden. Wat maakt jou het uit als iemand iemand schijt heeft aan de rest en gewoon doet wat hij/zij wil? We staan daar toch maar allemaal stil en daar is de ruimte.
Appels met peren vergelijken.
pi_153746279
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:36 schreef djedz het volgende:

[..]

Weet ik.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:29 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat beleid overal gelijk moet zijn. Jammer genoeg zijn mensen niet perfect en sommige proberen altijd iedereen iets te snel af te zijn. Dat hou je toch. Je kan die scholen vast ergens melden. Maar wil jij je kind op een school hebben die laks met regels omgaat? Iets met "het goede voorbeeld geven"?

Scholen zijn er ook niet om flexibel te zijn jegens ouders. Scholen zijn er om onderwijs te geven aan de kinderen. Daar komen ze door krappe budgetten en te veel gedoe en randzaken al steeds minder aan toe.

Hoe groot word de administratieve nachtmerrie als ze op scholen snipperdagen voor kinderen moeten gaan registreren? Wil je de leerkrachten en het ondersteunend personeel nog meer administratie en nutteloos werk laten verrichten of wil je dat ze je kind iets leren?

De school is er niet om de ouders en hun gemak te dienen.
Hier enkele goede argumenten.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:38:48 #29
238326 Worteltjestaart
pi_153746308
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:37 schreef Triptamine2 het volgende:
Weet ik.
Eigenlijk vind ik het wel een aardig vergelijk :P

In principe mag het niet, maar nood breekt wet. Het is dan aan de beleidsmaker (bij de vluchtstrook de wetgever, in de klas is dat de school en/of de inspectie) of in dat geval de nood hoog genoeg is.
In beide gevallen is de wet niet heilig in alle gevallen, maar moet gewaakt worden voor misbruik.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_153746315
Als ze nou gewoon die laatste twee weken doen waarvoor scholen bedacht zijn: lesgeven. En het rapport op de laatste dag mee naar huis. Dan zijn er vast weinig ouders meer die hun kind voortijdig op vakantie meenemen.

En inderdaad al die achterlijke studiedagen afschaffen. Wat is dat een stom gedoe zeg...
Professioneel gifmenger.
pi_153746370
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[..]

Eigenlijk vind ik het wel een aardig vergelijk :P

In principe mag het niet, maar nood breekt wet. Het is dan aan de beleidsmaker (bij de vluchtstrook de wetgever, in de klas is dat de school en/of de inspectie) of in dat geval de nood hoog genoeg is.
In beide gevallen is de wet niet heilig in alle gevallen, maar moet gewaakt worden voor misbruik.
Nood breekt inderdaad wet. Als een van de ouders terminale kanker heeft kan een kind echt wel dispensatie krijgen.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:39 schreef Buurpoes het volgende:

En inderdaad al die achterlijke studiedagen afschaffen. Wat is dat een stom gedoe zeg...
Dus je wil goed onderwijs maar de leerkrachten mogen niet bijleren over een wereld die steeds maar weer veranderd?

Goed plan :{
pi_153746424
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:41 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Nood breekt inderdaad wet. Als een van de ouders terminale kanker heeft kan een kind echt wel dispensatie krijgen.

[..]

Dus je wil goed onderwijs maar de leerkrachten mogen niet bijleren over een wereld die steeds maar weer veranderd?

Mijn zoon heeft twee juffen, een stagiair EN een hele hus invallers die afwisselend voor de klas staan. Die studiedagen zijn ingeroosterd vanwege de wettelijke urennorm, niet voor de bijscholing van de juffen.
Professioneel gifmenger.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:43:12 #33
346939 Janneke141
pi_153746425
quote:
Leerkrachten die werken aan hun professionaliteit. Dat moeten we inderdaad niet willen.
pi_153746431
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:41 schreef Triptamine2 het volgende:

Leerkrachten hebben in een jaar zo'n 12 weken vakantie ofzo? Daar kunnen ze makkelijk studeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2015 14:43:37 ]
pi_153746456
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leerkrachten die werken aan hun professionaliteit. Dat moeten we inderdaad niet willen.
Zie mijn antwoord hierboven. Studie is prima, maar regel effe een invaller.

Ik ben zelf docent en ik regel ook invallers als ik zelf verhinderd ben. ^O^
Professioneel gifmenger.
pi_153746464
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:43 schreef Fokker89 het volgende:
Leerkrachten hebben in een jaar zo'n 12 weken vakantie ofzo?
Nee, leerkrachten geven per jaar een week of 12 geen les aan kinderen.
Klein doch belangrijk verschil.
pi_153746492
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:43 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Leerkrachten hebben in een jaar zo'n 12 weken vakantie ofzo? Daar kunnen ze makkelijk studeren.
Nou, die vakantie is ook bedoeld om nieuwe dingen te bedenken voor t komend schooljaar hoor. Laten we daar van af blijven.
Professioneel gifmenger.
pi_153746499
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nee, leerkrachten geven per jaar een week of 12 geen les aan kinderen.
Klein doch belangrijk verschil.
Oke, ze zijn soms in de vakantie een paar dagen bezig voor de school, maar er blijven nog zat dagen over.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:46:51 #39
346939 Janneke141
pi_153746525
Ja hoor, daar gaan we weer.
pi_153746539
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:45 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Nou, die vakantie is ook bedoeld om nieuwe dingen te bedenken voor t komend schooljaar hoor. Laten we daar van af blijven.
Mijn zus was ook basisschoollerares, en nam 2-3 weken per jaar vakantie. In de andere weken was ze bezig met voorbereiden, nakijkwerk, vergaderingen enz enz.
Dat gezeik van "leraren hebben 3 maanden vakantie per jaar" moet ook maar eens afgelopen zijn. Dom geneuzel altijd.
pi_153746546
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:37 schreef Triptamine2 het volgende:

[..]

Hier enkele goede argumenten.
Het wordt uit z'n verband getrokken. Niemand wilt zijn kind hebben op een school hebben die laks omgaat met de regels. Scholen zijn er inderdaad om les te geven maar doen ze dat in de laatste week voor de vakantie?

Het gaat erom dat je niet alles over een kam scheert maar dat je in sommige gevallen eens gaat kijken naar de situatie of er iets aangepast kan worden. Niet iedereen zijn situatie is gelijk. Niet elk medicijn werkt even goed bij iedereen.

Of mogen jan en alleman dan ook 15.000,- ontvangen van de gemeente om zijn huis in te richten? Die vluchteling kreeg het toch ook.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:48:12 #42
346939 Janneke141
pi_153746570
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:47 schreef djedz het volgende:

Of mogen jan en alleman dan ook 15.000,- ontvangen van de gemeente om zijn huis in te richten? Die vluchteling kreeg het toch ook.
quote:

[..]

pi_153746585
;)
  maandag 22 juni 2015 @ 14:49:12 #44
238326 Worteltjestaart
pi_153746589
quote:
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:44 schreef Buurpoes het volgende:
Studie is prima, maar regel effe een invaller.
Je kunt niet altijd een invaller regelen.

Voorbeeld; op onze OBS 1x per jaar herhaling levensreddend handelen en BHV. Elke medewerker van het personeel doet daar aan mee (en als ouder zou ik niet anders willen). Ze plannen dat al expres op de woensdag zodat er maar één dagdeel verzuimd wordt.

Als het kán is een invaller prima (en bij ziekte van een leraar de standaard, desnoods staat de directrice zelf voor de klas aangezien dat hogere prioriteit heeft dan managementgeneuzel), maar het kán niet altijd.
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:45 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Oke, ze zijn soms in de vakantie een paar dagen bezig voor de school, maar er blijven nog zat dagen over.
Puh-lease zeg. Ga eens op een school kijken en laat je voorlichten over hoeveel een basisschooldocent met leertijdfactor 1.0 nou écht werkt.
pi_153746619
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:47 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Mijn zus was ook basisschoollerares, en nam 2-3 weken per jaar vakantie. In de andere weken was ze bezig met voorbereiden, nakijkwerk, vergaderingen enz enz.
Dat gezeik van "leraren hebben 3 maanden vakantie per jaar" moet ook maar eens afgelopen zijn. Dom geneuzel altijd.
Dat zeg ik toch ook? Die tijd is nodig. Dus blijf af van de 'lange' vakanties, want dat zijn helemaal geen lange vakanties. Die tijd wordt nuttig besteed.

Ik val alleen over de studiedagen (zoek een invaller) en over twee weken 'lummelen' voor de grote vakantie.
Professioneel gifmenger.
pi_153746631
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:49 schreef Worteltjestaart het volgende:

Puh-lease zeg. Ga eens op een school kijken en laat je voorlichten over hoeveel een basisschooldocent met leertijdfactor 1.0 nou écht werkt.
Ik heb het over een basisschool leraar, waar ik er toevallig ook 2 van ken, en die zijn het na 4 weken zomervakantie echt wel zat hoor.
pi_153746640
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook? Die tijd is nodig. Dus blijf af van de 'lange' vakanties, want dat zijn helemaal geen lange vakanties. Die tijd wordt nuttig besteed.

Ja, dat bedoel ik. Ik ben het met je eens.
  maandag 22 juni 2015 @ 14:51:50 #48
346939 Janneke141
pi_153746674
quote:
7s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:50 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ik heb het over een basisschool leraar, waar ik er toevallig ook 2 van ken, en die zijn het na 4 weken zomervakantie echt wel zat hoor.
Nou, dat lijkt me prima te extrapoleren naar alle andere leraren in dit land.
pi_153746681
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:49 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[..]

Je kunt niet altijd een invaller regelen.

Voorbeeld; op onze OBS 1x per jaar herhaling levensreddend handelen en BHV. Elke medewerker van het personeel doet daar aan mee (en als ouder zou ik niet anders willen). Ze plannen dat al expres op de woensdag zodat er maar één dagdeel verzuimd wordt.

Als het kán is een invaller prima (en bij ziekte van een leraar de standaard, desnoods staat de directrice zelf voor de klas aangezien dat hogere prioriteit heeft dan managementgeneuzel), maar het kán niet altijd.

[..]

Mijn zoon heeft wel tien 'studiedagen' per schooljaar. Ik zou het prettig vinden als hij dan gewoon les zou krijgen. Regelmaat is zeer fijn voor kleine kinderen.
Professioneel gifmenger.
pi_153746690
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:47 schreef djedz het volgende:

[..]

Het wordt uit z'n verband getrokken. Niemand wilt zijn kind hebben op een school hebben die laks omgaat met de regels. Scholen zijn er inderdaad om les te geven maar doen ze dat in de laatste week voor de vakantie?

Het gaat erom dat je niet alles over een kam scheert maar dat je in sommige gevallen eens gaat kijken naar de situatie of er iets aangepast kan worden. Niet iedereen zijn situatie is gelijk. Niet elk medicijn werkt even goed bij iedereen.

Zou jij een heel schooljaar zo plannen zonder enige extra ruimte aan het einde om eventueel kinderen toch nog naar het volgende jaar over te krijgen? Of iets in te halen wat om wat voor reden dan ook niet is gebeurd? Daarnaast is het niet van belang of ze wel of geen les geven in die weken. Je kind is verplicht er te zijn.

Nogmaals: Is een van de ouders terminaal ziek? Direct dispensatie. Niets aan de hand? Dan houd je je aan de regels die gelden op school.

quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 14:43 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Mijn zoon heeft twee juffen, een stagiair EN een hele hus invallers die afwisselend voor de klas staan. Die studiedagen zijn ingeroosterd vanwege de wettelijke urennorm, niet voor de bijscholing van de juffen.
Ja, maar er zijn genoeg scholen waar 1 leerkracht op 30 kinderen staat. En als die een studiedag heeft kan ie niet even vervanging regelen want *insert allerlei redenen die met geld te maken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')