De laatste keer dat de beurzen zo ernstig overgewaardeerd waren, was rond 1930.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:13 schreef WdL het volgende:
Bedankt weer voor de goede tips, mooi dat er meteen een discussie ontstaat die ik kan volgen.
Heb ook wat andere topics gelezen en op internet rondgekeken.
Ik zit er nu aan te denken om bij ING te gaan beleggen in trackers. Dat scheelt zoals gezegd aanzienlijk in kosten die ik af moet dragen aan ING. Een samenstelling moet ik me nog in verdiepen, daar zijn een aantal andere topics ook erg nuttig voor.
Ik ga dan beginnen met het inleggen van een vast bedrag (deel van mijn loon) per periode, en wellicht later nog een (paar) keer een bedrag van mijn spaarrekening inzetten, niet het grootste deel maar bijvoorbeeld 5k-10k. Waarschijnlijk is het voor dat bedrag verstandiger om nog even te wachten wanneer de beurzen minder overgewaardeerd lijken te zien. Blijft natuurlijk deels een gok uiteindelijk.
Een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden: Naar wat ik begrijp kan een ETF dividend opleveren wat op zichzelf al ruim meer kan zijn dan rente op een spaarrekening. Zit je winst vooral in het dividend dat je weer gaat herbeleggen en zo dus je belegde bedrag 'exponentieel' kan laten groeien? Als voorbeeld wat ik bedoel: gemiddeld 4% dividend herbeleggen en je geld laten groeien tot 1,04 tot de macht x aantal jaren? Of moet je winst zitten in het stijgen van de indexen?
Ligt eraan wat de uitkomst van die klap is.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:17 schreef WdL het volgende:
Adviseer je dat voor uberhaupt gaan starten met beleggen of met name grotere geldbedragen in een keer? Ik lees ook dat als je voor pensioen spaart het niet zo heel veel uitmaakt, al is een grote daling een paar maanden na je eerste inleg ook niet echt prettig.
Sowieso wacht ik met spaargeld inleggen, maar wist niet zeker of wachten met periodiek kleinere bedragen ook verstandig is of niet.
Het aflossen van je hypotheek is geen onzin. Het is een veilige, of misschien de veiligste manier van investeren.quote:Op maandag 22 juni 2015 18:36 schreef Gijsbertus het volgende:
De vermindering in hypotheeklasten is onzin.
Als je gaat aflossen op je hypotheek, zeker wanneer je er nu een afsluit (annuïteit), is gewoon zonde van je geld. Je voordeel op aflossen is 58% (bij een loonheffing van 42%) op hypotheek rentepercentage. (stel 3,5% is 2% voordeel). En ook heel belangrijk, eenmaal afgelost = geld kwijt. Spaarrekening/ depositorekening levert op lange termijn veel meer op. Laat staan, beleggen op lange termijn..
Een bank-spaar hypotheek is daar in wel veel voordeliger, maar zijn momenteel niet meer voor nieuwe kopers.
Dat je met je spaargeld een huis kan kopen boven je hypotheekgrens wat maandelijks betaalbaar en je droomhuis is, vind ik wat anders. Huren is sowieso zonde als kopen ook tot de mogelijkheden behoort.
Je kan inderdaad wachten op de crash.. Maar wanneer komt die? Niemand die het weet. Je kunt wel proberen te timen, maar heeft dat wel zijn waarde?
Stel anders een waarde van de AEX (400, ik zeg maar wat) in wanneer je wil gaan starten en een ultimatum (bijvoorbeeld volgend jaar). Dan heb je tenminste richtpunten.
Trackers, indexfondsen en ETF zijn allemaal goede beleggingsmogelijkheden voor de lange termijn.
nee, want je bent het gelijk kwijt. Je voordeel per maand is daar niet tegen opgewassen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 11:00 schreef zuchtje het volgende:
Het aflossen van je hypotheek is geen onzin. Het is een veilige, of misschien de veiligste manier van investeren.
Inderdaad, je moet echt geduld hebben nu. Kan nog best zijn dat aandelenmarkten nog rustig twee jaar rond dit niveau zitten of zelfs stijgen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 10:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
De laatste keer dat de beurzen zo ernstig overgewaardeerd waren, was rond 1930.
Ik zou serieus nog even wachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |