abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153742528
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist aangemeld op Fok dus ben nog een onervaren gebruiker! Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren en dat misschien ook andere mensen die dit topic lezen verder geholpen kunnen worden.

Ik ben 25 jaar en werk sinds een jaar fulltime. Door altijd te werken, vanaf mijn 12e folders rondbrengen, daarna vakkenvullen en bijles geven naast mijn studie heb ik nu spaargeld opgebouwd van 45.000 euro. Binnenkort wil ik samen met mijn vriendin een appartementje gaan huren of kopen waardoor ik wel minder snel kan sparen maar ik niet al mijn spaargeld zal gebruiken.

Het lijkt me interessant om een deel van het spaargeld te gaan beleggen, waarschijnlijk passief, om voor een verre toekomst een financieel interessanter beeld te krijgen dan alleen maar alles op een spaarrekening te zetten. Een deel van het geld zou dan ook een beleggingshorizon van meerdere decennia kunnen hebben.

Ik ben me aan het inlezen maar ben niet van plan om zo gedreven in beleggen te worden dat ik zelf actief wil gaan beleggen. Daar heb ik de tijd niet voor en dan moet je eenmaal keuzes maken. Wel heb je bijvoorbeeld bij mijn eigen bank ING de optie om beleggen met beheer te kiezen waarbij je alleen aangeeft hoe offensief of juist defensief mijn geld belegd moet worden door experts. Een andere optie is om simpelweg trackers te kopen die bijvoorbeeld de AEX volgen. Hier zitten minder kosten aan verbonden maar levert misschien uiteindelijk toch minder op door een lager rendement. Kunnen jullie adviseren waar ik op zou moeten letten en wat wellicht verstandiger is voor iemand in mijn situatie?

Ten tweede, vaak lees ik dat je gewoon moet beginnen met beleggen omdat het perfecte instapmoment niet bestaat. Ik volg het (economische) nieuws en de beurs redelijk goed en ben dus wel redelijk op de hoogte van wat er deze week allemaal gaat gebeuren en wat de risico's voor de beurs zijn. Is het verstandig om zeker in deze onzekere tijd nog even te wachten met instappen?

Hopelijk heeft iemand tijd om naar mijn vragen te kijken!

Groeten
pi_153743804
Ik heb A Random Walk down Wallstreet gelezen en daar werd ik veel wijzer van. Misschien ook goed voor jou?

Het is inderdaad lastig te bepalen wanneer een goed instapmoment is, maar over het algemeen ga ik ervan uit dat aandelen behoorlijk hoog geprijsd zijn.

Wat je kunt doen is vanaf nu elke maand een x bedrag beleggen en dit uitbreiden over de komende 2-3 jaren. Dan haal je wat risico van het instapmoment af. Wel moet je dan vaak meer broker kosten betalen.
pi_153744048
Als je echt voor de toekomst wil beleggen en zelf niks doen, kun je bij de ING 'geld voor later' kiezen.
Hier zijn de kosten een stuk lager dan ING beheer, die veel meer inspelen op het rendement op korte termijn.

Met geld voor later ben je 0,60% aan kosten per jaar kwijt, exclusief kosten van het fonds (0,15%).
Ikzelf ga een ongeveer gelijk concept opzetten, iets meer fondsen, maar dan zelf beheren en inleggen.
Kosten 2x zo laag, wat ik aan dividend eigenlijk weer terugverdien.

info geld voor later
pi_153744066
dubbel post
pi_153744179
25 jaar oud en 45k bijelkaar gespaard? Wow das veel! Vergeet je niet te genieten van het leven? ;-)

Kijk eens op brandnewday.nl. Kan je goedkoop instappen in allerlei beleggingsfondsen. Is goedkoper dan de reguliere grootbanken.
pi_153744566
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:18 schreef Gijsbertus het volgende:
Als je echt voor de toekomst wil beleggen en zelf niks doen, kun je bij de ING 'geld voor later' kiezen.
Hier zijn de kosten een stuk lager dan ING beheer, die veel meer inspelen op het rendement op korte termijn.

Met geld voor later ben je 0,60% aan kosten per jaar kwijt, exclusief kosten van het fonds (0,15%).
Ikzelf ga een ongeveer gelijk concept opzetten, iets meer fondsen, maar dan zelf beheren en inleggen.
Kosten 2x zo laag, wat ik aan dividend eigenlijk weer terugverdien.

info geld voor later
Geld voor later zou ik persoonlijk niet aanraden. Door even verder te kijken dan je neus lang is en elk jaar even te kijken of je portefeuille nog goed is kun je voor 0.25% hetzelfde krijgen met Zelf Vermogensopbouw van de ING.
pi_153745071
De beurzen zijn nu compleet overgewaardeerd, wacht eerst ff tot het weer in elkaar klapt ergens dit jaar of wellicht volgend jaar.
pi_153745201
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:35 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Geld voor later zou ik persoonlijk niet aanraden. Door even verder te kijken dan je neus lang is en elk jaar even te kijken of je portefeuille nog goed is kun je voor 0.25% hetzelfde krijgen met Zelf Vermogensopbouw van de ING.
Ben ik geheel met je eens.
Dat doe ik zelf ook namelijk.

Maar kan begrijpen dat iemand daar totaal geen zin in heeft en dit liever wilt laten regelen.
Dan is geld voor later een betere optie dan beleggen met beheer.

Wil je echt goedkoop beleggen, moet je je eens verdiepen in degiro.
pi_153745252
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De beurzen zijn nu compleet overgewaardeerd, wacht eerst ff tot het weer in elkaar klapt ergens dit jaar of wellicht volgend jaar.
Met een inleg van ¤ 50 p/m over 30 jaar is een fikse correctie op korte termijn helemaal geen issue.
pi_153745641
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:58 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ben ik geheel met je eens.
Dat doe ik zelf ook namelijk.

Maar kan begrijpen dat iemand daar totaal geen zin in heeft en dit liever wilt laten regelen.
Dan is geld voor later een betere optie dan beleggen met beheer.

Wil je echt goedkoop beleggen, moet je je eens verdiepen in degiro.
Klopt. Dat Zelf Vermogensopbouw van ING vind ik precies een goede afweging tussen veel service en veel geld betalen en weinig service en weinig geld betalen.
pi_153746616
Bedankt voor alle reacties!
Ik geniet zeker wel van het leven. ;) We zijn net terug van een rondreis door Azië en Australië en ook in het dagelijks leven doe ik wel waar ik zin in heb. Zeker nu thuis wonen en fulltime werken is een combinatie waar snel sparen vanzelf gaat.

Ik ga de links met info eens bekijken en wellicht ook het boek opzoeken wat genoemd is.
Het is inderdaad een afweging die ik zelf zou moeten maken tussen hogere kosten en minder zelf doen en lagere kosten en meer zelf doen. Vooral bij het laatste zal ik er echt voor moeten zorgen dat ik goede overwegingen maak bij elke stap die ik doe wat meer kennis vraagt. Me 1 keer goed inlezen en een bewuste keuze maken en vervolgens het beheer deels uit handen geven spreekt me op dit moment meer aan. Uiteraard heb ik dan nog wel een controlerende taak.

Gespreid instappen maakt de risico's wel kleiner. Zou het dan ook nog een mogelijkheid om wat grotere stappen te nemen in het begin zodat ik echt een deel van mijn spaargeld beleg i.p.v. dat ik vanaf nu een deel van mijn inkomen beleg? Dan kan ik over een tijdje bekijken of ik het beleggingsbedrag eventueel wat terugschroef wanneer een bepaald deel van mijn spaargeld is belegd. Op dit moment houd ik echter zo'n groot deel van mijn inkomen over zodat dat misschien ook niet echt werkt.

Heeft iemand ervaring met beleggen via ING? Ik doe nu al mijn bankzaken via ING, vandaar dat het me handig leek om niet constant met geld tussen twee banken te gaan slepen. Al is dat misschien ook maar een kwestie van een plan maken en vervolgens bijvoorbeeld een vast bedrag beleggen.
  maandag 22 juni 2015 @ 15:00:45 #12
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153746921
Via ING zelf vermogensopbouw heb ik goede ervaringen.
Het aanbod is niet super groot, maar er is van alles wel iets.
Ik moet wel even zeggen dat via deze module er alleen beleggingsfondsen beschikbaar zijn, en geen losse aandelen, call, put, turbo's enz.

Ik zou niet met teveel beginnen. Zeker nu met de huidige overwaardering.
Je kunt beter je spaargeld stallen bij de online spaarbanken, zoals leaseplan, moneyou of zwitserleven over diverse spaarrekeningen (per maand rente) en termijndeposito. (niet langer dan 2 jaar zou ik adviseren). En dan vanuit je spaarrekening een x bedrag per maand/ periode storten naar je beleggingsportefeuille (kan ook automatisch).

En oja, als je niet per week je fondsen wil bijhouden/ wijzigen, ga dan voor indexfondsen.
Vanguard, think of blackrock bijvoorbeeld.
pi_153748141
Ik kan je in ieder geval 1 goed advies geven: Ga niet zelf zitten kutten. En vooral niet met turbo's / speeders en andere vage producten die je in 1 klap schathemeltje rijk kunnen maken. Heeft mij een goede 45K gekost namelijk :')
pi_153748157
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Oh, en dit. Bijna alles zit op ATH en als Griekenland een flinke scheet laat kan het zo maar naar beneden tiefen. Op momenten dat je overal en nergens weer van die belegginsspotjes op radio / tv ziet en hoort weet je dat het moment is om NIET in te stappen.

Al eens aan crowdfunding gedacht? 20K spreiden over 40 fondsen en je kunt een prima rendement halen!
pi_153748261
Dus misschien is het sowieso verstandig om nog even te wachten, ook als ik periodiek een lager bedrag wil inleggen?
Ik ga sowieso geen stomme dingen zelf zitten doen! Ik heb niet de drang om zo snel mogelijk rijk te worden. Mijn insteek is om iets verstandig met mijn geld te doen voor de toekomst zodat ik er op de lange termijn meer aan overhoudt dan met sparen. De vermogensbelasting is al meer dan de spaarrente, laat staan met inflatie erbij. ;)
pi_153748449
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 15:53 schreef WdL het volgende:
Dus misschien is het sowieso verstandig om nog even te wachten, ook als ik periodiek een lager bedrag wil inleggen?
Ik ga sowieso geen stomme dingen zelf zitten doen! Ik heb niet de drang om zo snel mogelijk rijk te worden. Mijn insteek is om iets verstandig met mijn geld te doen voor de toekomst zodat ik er op de lange termijn meer aan overhoudt dan met sparen. De vermogensbelasting is al meer dan de spaarrente, laat staan met inflatie erbij. ;)
Goed bezig dan. Ik zou serieus eens kijken naar crowdfunding. 5 - 6 % is goed te doen, soms meer zelfs. Extern iemand inschakelen is beetje kansloos voor 20K-25K maar het valt te proberen.
  maandag 22 juni 2015 @ 16:12:51 #17
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153748946
Crowdfunding is ook een optie. En hebben we hier een goed topic over ;)..
Risico zit tussen en sparen en beleggen in.

Weet wel dat met lange termijn beleggen er ook flinke fluctuaties in zitten. Juist dan blijven zitten. De grote correctiedagen zorgen voor het hoogste rendement. Eenmaal starten is doorgaan tot je pensioen of doelbedrag.
pi_153751048
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 16:12 schreef Gijsbertus het volgende:
Crowdfunding is ook een optie. En hebben we hier een goed topic over ;)..
Risico zit tussen en sparen en beleggen in.
Dat is nog maar zeer de vraag, daarvoor bestaat crowdfunding echt nog niet lang genoeg. Ik zit zelf ook een beetje in crowdfunding, maar het is behoorlijk twijfelachtig wat de daadwerkelijke rendementen zullen zijn. Kan maar zo dat er een aantal bedrijven over de kop gaan.

Ik zou er als ik jou was echt een goed boek over gaan lezen, zoals Random walk down Wallstreet. Die maakt het heel duidelijk dat niemand de markt goed kan voorspellen en je daarom maar gewoon moet beginnen met beleggen. Als je het over de lange termijn (meer dan 20 jaar) doet heb je een grote kans op een mooi rendement.

Ik zo veel te zenuwachtig worden van alles in één keer beleggen, dus om het risico wat te spreiden kun je elke maand 1000 euro inleggen bijvoorbeeld.

Wat ik zelf doe is elke maand een gedeelte van mijn loon op een spaarrekening, een gedeelte in index fondsen, en een gedeelte in deposito's. Daarnaast heb ik nog een klein beetje in crowdfunding en een heel klein beetje in edelmetalen. Spreiden is altijd een goed idee.
pi_153751454
Momenteel zit ik in een soortgelijke situatie, ga vooral NIET beleggen in een actief beheerd fonds ("experts") Onderzoek heeft uitgewezen dat op lange termijn de fondsmanagers er niet in slagen om de benchmarkt te verslaan. Het verstandigst is om een wereldindex te volgen doormiddel van trackers.

Door deze fout niet te maken kan het je op lange termijn erg veel geld besparen. Boeken zoals a random walk down wall street en andere boeken zijn zeker aan te raden! Timen lukt niet, gespreid instappen wel. Dit heet "dollar cost averaging" en is niet winstgevend maar heeft wel een dempende werking. (Je kunt hier onderzoeken over googlen)

Je zit in een mooie situatie om welvarend te worden gezien je leeftijd en reeds opgebouwde kapitaal.

Mocht je meer willen weten, stuur me gerust een privébericht!
  maandag 22 juni 2015 @ 18:09:26 #20
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_153751962
Ik zou een heel groot gedeelte van je spaargeld allereerst in je huis stoppen. Huren zou ik sowieso niet doen, want die markt is helemaal verziekt. Kopen dus :). De vermindering in je hypotheeklasten weegt doorgaans niet op tegen het rendement wat je behaalt met beleggingen, waarbij je overigens een groter risico loopt.

Let wel bij de aankoop van je huis met wat je er aan gaat uitgeven en hoeveel geld er over blijft om daar weer je spaargeld mee aan te vullen. Sowieso is dat uiteraard verstandig, maar je weet dan ook hoeveel % je daarvan (op termijn) kan reserveren voor het wat risicovollere beleggen. Ik zou als ik jou was, wat scenario's uitwerken daarvoor in een excelsheetje met als variabelen 'verwachte inkomsten per jaar', 'verwachte hypotheeklasten', 'verwachte uitgaven per jaar', 'overhouden per jaar (spaarpot)', 'overhouden per jaar (pot beleggen)'.

Wat je trouwens wil is typisch Buy & Hold en ook de beste strategie imo om zorgeloos aan vermogensgroei te doen. Punt is wel dat je het juiste instapmoment moet hebben en dat is wèl goed te kiezen. Check de volgende topics:

WGR / S&P500 bedrijfswinsten en waardering
AEX / Eindejaars market update 2014

Je merkt dat de markt momenteel dus zwaar overgewaardeerd is. Beter wacht je tot de hele flikkerse bende met 50% naar beneden dondert en dan gaan instappen.

Tot slot zou ik altijd beleggen in trackers, omdat die mij het meest transparant en eenvoudigst lijken. Met een mandje eigen gekozen aandelen kun je inderdaad pakweg de AEX verslaan maar ook daaronder blijven steken. Je loopt dus meer risico. Een tracker heeft daarbij iets minder risico doordat je daar belegt in een mandje met veel meer aandelen. Beleggingsfondsen lijken me allemaal bullshit met onnodige intransparante overhead en veelal matige resultaten.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 22 juni 2015 @ 18:36:32 #21
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153752638
De vermindering in hypotheeklasten is onzin.
Als je gaat aflossen op je hypotheek, zeker wanneer je er nu een afsluit (annuïteit), is gewoon zonde van je geld. Je voordeel op aflossen is 58% (bij een loonheffing van 42%) op hypotheek rentepercentage. (stel 3,5% is 2% voordeel). En ook heel belangrijk, eenmaal afgelost = geld kwijt. Spaarrekening/ depositorekening levert op lange termijn veel meer op. Laat staan, beleggen op lange termijn..
Een bank-spaar hypotheek is daar in wel veel voordeliger, maar zijn momenteel niet meer voor nieuwe kopers.

Dat je met je spaargeld een huis kan kopen boven je hypotheekgrens wat maandelijks betaalbaar en je droomhuis is, vind ik wat anders. Huren is sowieso zonde als kopen ook tot de mogelijkheden behoort.

Je kan inderdaad wachten op de crash.. Maar wanneer komt die? Niemand die het weet. Je kunt wel proberen te timen, maar heeft dat wel zijn waarde?
Stel anders een waarde van de AEX (400, ik zeg maar wat) in wanneer je wil gaan starten en een ultimatum (bijvoorbeeld volgend jaar). Dan heb je tenminste richtpunten.

Trackers, indexfondsen en ETF zijn allemaal goede beleggingsmogelijkheden voor de lange termijn.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:44:09 #22
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_153752813
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:36 schreef Gijsbertus het volgende:
De vermindering in hypotheeklasten is onzin.
Als je gaat aflossen op je hypotheek, zeker wanneer je er nu een afsluit (annuïteit), is gewoon zonde van je geld. Je voordeel op aflossen is 58% (bij een loonheffing van 42%) op hypotheek rentepercentage. (stel 3,5% is 2% voordeel). En ook heel belangrijk, eenmaal afgelost = geld kwijt. Spaarrekening/ depositorekening levert op lange termijn veel meer op. Laat staan, beleggen op lange termijn..
Een bank-spaar hypotheek is daar in wel veel voordeliger, maar zijn momenteel niet meer voor nieuwe kopers.
Hmm, de rente is inderdaad extreem laag, wellicht toch daar dan nu een goeie afweging in maken en het op fifty-fifty houden bijvoorbeeld. Sowieso zou ik altijd een deel van je vermogen in je huis stoppen (voor het geval van calamiteiten of wat dan ook), maar goed niet iedereen is zo behoudend of principieel daarin.

Overigens heb ik idd bankspaar en had bij het afsluiten daarvan in ieder geval groot deel van mijn spaargeld in het huis gestopt om maar zo weinig mogelijk per maand kwijt te zijn aan hypotheeklasten. Dat sparen na het kopen van je huis lukt uiteraard wel weer, al betaal ik wel ietsje meer aan woonlasten dan toen ik huurde uiteraard; in de ordegrootte van 200 euro ofzo. Allemaal wel goed te overzien dus.

[ Bericht 3% gewijzigd door Falco op 22-06-2015 19:05:20 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 22 juni 2015 @ 18:52:34 #23
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153752996
Een verdeling maken is inderdaad belangrijk:

- sparen (online spaarrekening) 45%
- deposito 35%
- crowdfunding 15%
- beleggen: 5%

Is wat ik nu doe. 80/20
Deposito heb ik wat meer omdat rente zo laag is, en momenteel denk ik niet meer gaat stijgen dit en volgend jaar.

Als ik een nieuw hebt gekocht, huidige huis is van het weekend verkocht, ga ik mij eens verdiepen in zonnepanelen en eventuele aanpassingen binnen het huis.
pi_153759170
quote:
2s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:44 schreef Falco het volgende:

[..]

Hmm, de rente is inderdaad extreem laag, wellicht toch daar dan nu een goeie afweging in maken en het op fifty-fifty houden bijvoorbeeld. Sowieso zou ik altijd een deel van je vermogen in je huis stoppen (voor het geval van calamiteiten of wat dan ook), maar goed niet iedereen is zo behoudend of principieel daarin.

Overigens heb ik idd bankspaar en had bij het afsluiten daarvan in ieder geval groot deel van mijn spaargeld in het huis gestopt om maar zo weinig mogelijk per maand kwijt te zijn aan hypotheeklasten. Dat sparen na het kopen van je huis lukt uiteraard wel weer, al betaal ik wel ietsje meer aan woonlasten dan toen ik huurde uiteraard; in de ordegrootte van 200 euro ofzo. Allemaal wel goed te overzien dus.
Waarom fifty fifty? Leen wat je lenen kan qua hypotheek en investeer de rest! beleggen heeft een historisch rendement van 8-10% (ligt aan de index) en je bespaart op je hypotheekrente maar 2% (in de toekomst meer als de rente stijgt, maar niet zoveel dat het gunstig wordt tegenover aandelen.

Uiteraard is het wel volatiel, maar hij heeft een lange horizon dus waarom zou hij het niet doen? Langetermijndenken is wereldwijd beleggen het beste.

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:52 schreef Gijsbertus het volgende:
Een verdeling maken is inderdaad belangrijk:

- sparen (online spaarrekening) 45%
- deposito 35%
- crowdfunding 15%
- beleggen: 5%

Is wat ik nu doe. 80/20
Deposito heb ik wat meer omdat rente zo laag is, en momenteel denk ik niet meer gaat stijgen dit en volgend jaar.

Als ik een nieuw hebt gekocht, huidige huis is van het weekend verkocht, ga ik mij eens verdiepen in zonnepanelen en eventuele aanpassingen binnen het huis.
Crowdfunding is veel risicovoller dan aandelen. Bij een recessie gaan veel startups failliet en verdampt je portefeuille. In betere tijden zal het gunstig uitpakken en zul je gestage groei meemaken. Waarom maar 5% beleggen? waarom 50% sparen?

Hou gewoon een emergency fund aan (zelf te bepalen, 5k-10k lijkt me genoeg) en de rest kun je investeren in ofwel crowdfunding ofwel aandelen. Zelf werk ik niet met crowdfunding omdat de aandelenmarkt net zo hoog rendement geeft op lange termijn en zoals gezegd denk ik dat crowdfunding risicovoller is.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 08:26:42 #25
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153767094
Het bedrag aan sparen en deposito's is vrij hoog, omdat ik later hiermee een deel van de hypotheek wil aflossen. Momenteel pak ik meer deposito (tussen kwartaal - 2 jaar) omdat de rente bleef zakken.

Voor crowdfunding heb ik een startkapitaal ingezet (vrij hoge investering) waarmee ik met de maandelijkse aflossingen opnieuw een project kan kiezen (á ¤ 200). Ik zit eigenlijk niet in startups, meer in uitbreidingen en financiering werkkapitaal. De keuze hierin is best veel groot. Mede door het forum hier kun je een goede risico-rendement analyse maken. Ik ben het met je eens dat het een risico blijft, daarom zal het investeringsbedrag niet hoger worden. Louter herinvesteren vanuit aflossingen die ik per maand ontvang.

Met beleggen lig ik vrij laag. Ben hier pas een jaar mee bezig en leg iedere maand een x bedrag in. Dit zal in de toekomst een hoger percentage krijgen.

Dat crowdfunding veel risicovoller is dan beleggen ben ik het niet mee eens. De informatieverstrekking en zekerheden zijn nauwkeurig opgesteld en bekend voor iedere investeerder.
Je hebt dus een soort van vangnet als het bedrijf niet meer rendabel is.
Uiteraard moet je wel een verliespercentage incalculeren op je totale investeringen. Stel een gemiddelde van 5% (is best wel ruim).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')