Geld voor later zou ik persoonlijk niet aanraden. Door even verder te kijken dan je neus lang is en elk jaar even te kijken of je portefeuille nog goed is kun je voor 0.25% hetzelfde krijgen met Zelf Vermogensopbouw van de ING.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:18 schreef Gijsbertus het volgende:
Als je echt voor de toekomst wil beleggen en zelf niks doen, kun je bij de ING 'geld voor later' kiezen.
Hier zijn de kosten een stuk lager dan ING beheer, die veel meer inspelen op het rendement op korte termijn.
Met geld voor later ben je 0,60% aan kosten per jaar kwijt, exclusief kosten van het fonds (0,15%).
Ikzelf ga een ongeveer gelijk concept opzetten, iets meer fondsen, maar dan zelf beheren en inleggen.
Kosten 2x zo laag, wat ik aan dividend eigenlijk weer terugverdien.
info geld voor later
Ben ik geheel met je eens.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:35 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Geld voor later zou ik persoonlijk niet aanraden. Door even verder te kijken dan je neus lang is en elk jaar even te kijken of je portefeuille nog goed is kun je voor 0.25% hetzelfde krijgen met Zelf Vermogensopbouw van de ING.
Met een inleg van ¤ 50 p/m over 30 jaar is een fikse correctie op korte termijn helemaal geen issue.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De beurzen zijn nu compleet overgewaardeerd, wacht eerst ff tot het weer in elkaar klapt ergens dit jaar of wellicht volgend jaar.
Klopt. Dat Zelf Vermogensopbouw van ING vind ik precies een goede afweging tussen veel service en veel geld betalen en weinig service en weinig geld betalen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:58 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Ben ik geheel met je eens.
Dat doe ik zelf ook namelijk.
Maar kan begrijpen dat iemand daar totaal geen zin in heeft en dit liever wilt laten regelen.
Dan is geld voor later een betere optie dan beleggen met beheer.
Wil je echt goedkoop beleggen, moet je je eens verdiepen in degiro.
Oh, en dit. Bijna alles zit op ATH en als Griekenland een flinke scheet laat kan het zo maar naar beneden tiefen. Op momenten dat je overal en nergens weer van die belegginsspotjes op radio / tv ziet en hoort weet je dat het moment is om NIET in te stappen.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De beurzen zijn nu compleet overgewaardeerd, wacht eerst ff tot het weer in elkaar klapt ergens dit jaar of wellicht volgend jaar.
Goed bezig dan. Ik zou serieus eens kijken naar crowdfunding. 5 - 6 % is goed te doen, soms meer zelfs. Extern iemand inschakelen is beetje kansloos voor 20K-25K maar het valt te proberen.quote:Op maandag 22 juni 2015 15:53 schreef WdL het volgende:
Dus misschien is het sowieso verstandig om nog even te wachten, ook als ik periodiek een lager bedrag wil inleggen?
Ik ga sowieso geen stomme dingen zelf zitten doen! Ik heb niet de drang om zo snel mogelijk rijk te worden. Mijn insteek is om iets verstandig met mijn geld te doen voor de toekomst zodat ik er op de lange termijn meer aan overhoudt dan met sparen. De vermogensbelasting is al meer dan de spaarrente, laat staan met inflatie erbij.
Dat is nog maar zeer de vraag, daarvoor bestaat crowdfunding echt nog niet lang genoeg. Ik zit zelf ook een beetje in crowdfunding, maar het is behoorlijk twijfelachtig wat de daadwerkelijke rendementen zullen zijn. Kan maar zo dat er een aantal bedrijven over de kop gaan.quote:Op maandag 22 juni 2015 16:12 schreef Gijsbertus het volgende:
Crowdfunding is ook een optie. En hebben we hier een goed topic over..
Risico zit tussen en sparen en beleggen in.
Hmm, de rente is inderdaad extreem laag, wellicht toch daar dan nu een goeie afweging in maken en het op fifty-fifty houden bijvoorbeeld. Sowieso zou ik altijd een deel van je vermogen in je huis stoppen (voor het geval van calamiteiten of wat dan ook), maar goed niet iedereen is zo behoudend of principieel daarin.quote:Op maandag 22 juni 2015 18:36 schreef Gijsbertus het volgende:
De vermindering in hypotheeklasten is onzin.
Als je gaat aflossen op je hypotheek, zeker wanneer je er nu een afsluit (annuïteit), is gewoon zonde van je geld. Je voordeel op aflossen is 58% (bij een loonheffing van 42%) op hypotheek rentepercentage. (stel 3,5% is 2% voordeel). En ook heel belangrijk, eenmaal afgelost = geld kwijt. Spaarrekening/ depositorekening levert op lange termijn veel meer op. Laat staan, beleggen op lange termijn..
Een bank-spaar hypotheek is daar in wel veel voordeliger, maar zijn momenteel niet meer voor nieuwe kopers.
Waarom fifty fifty? Leen wat je lenen kan qua hypotheek en investeer de rest! beleggen heeft een historisch rendement van 8-10% (ligt aan de index) en je bespaart op je hypotheekrente maar 2% (in de toekomst meer als de rente stijgt, maar niet zoveel dat het gunstig wordt tegenover aandelen.quote:Op maandag 22 juni 2015 18:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Hmm, de rente is inderdaad extreem laag, wellicht toch daar dan nu een goeie afweging in maken en het op fifty-fifty houden bijvoorbeeld. Sowieso zou ik altijd een deel van je vermogen in je huis stoppen (voor het geval van calamiteiten of wat dan ook), maar goed niet iedereen is zo behoudend of principieel daarin.
Overigens heb ik idd bankspaar en had bij het afsluiten daarvan in ieder geval groot deel van mijn spaargeld in het huis gestopt om maar zo weinig mogelijk per maand kwijt te zijn aan hypotheeklasten. Dat sparen na het kopen van je huis lukt uiteraard wel weer, al betaal ik wel ietsje meer aan woonlasten dan toen ik huurde uiteraard; in de ordegrootte van 200 euro ofzo. Allemaal wel goed te overzien dus.
Crowdfunding is veel risicovoller dan aandelen. Bij een recessie gaan veel startups failliet en verdampt je portefeuille. In betere tijden zal het gunstig uitpakken en zul je gestage groei meemaken. Waarom maar 5% beleggen? waarom 50% sparen?quote:Op maandag 22 juni 2015 18:52 schreef Gijsbertus het volgende:
Een verdeling maken is inderdaad belangrijk:
- sparen (online spaarrekening) 45%
- deposito 35%
- crowdfunding 15%
- beleggen: 5%
Is wat ik nu doe. 80/20
Deposito heb ik wat meer omdat rente zo laag is, en momenteel denk ik niet meer gaat stijgen dit en volgend jaar.
Als ik een nieuw hebt gekocht, huidige huis is van het weekend verkocht, ga ik mij eens verdiepen in zonnepanelen en eventuele aanpassingen binnen het huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |