Volgens mij wordt zoiets op een hoger niveau dan de lokale parochie besloten. Maar het is wel degelijk mogelijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:16 schreef Limburg82 het volgende:
Ik meen iets gehoord te hebben dat het vaak afhankelijk is van de pastoor. Krijg je bij de één een 'nee', zoek je een ander.
Dat is/was niet aan de pastoor om daarover te beslissen. Klacht ging ladder op.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:16 schreef Limburg82 het volgende:
Ik meen iets gehoord te hebben dat het vaak afhankelijk is van de pastoor. Krijg je bij de één een 'nee', zoek je een ander.
Nog betere tip: Trouw met je ware liefde.. Dan zit je altijd goed.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
Tip: trouw niet met een katholiek.
Wat een goede tip zeg. Echt out-of-the-boxdenken op een heel nieuw niveau.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:26 schreef I-care het volgende:
[..]
Nog betere tip: Trouw met je ware liefde.. Dan zit je altijd goed.
Idd en doe niet moeilijk dat "ware" liefde van het moment geen garantie zal bieden voor de toekomst en niets van doen heeft met een almachtige, alleswetende en oneindig lieve God. Een god die je ware liefde afwijst kan je maar beter van zijn verlost.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:26 schreef I-care het volgende:
FTFYquote:Op zaterdag 12 december 2015 07:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
Tip: trouw niet met een katholiek voor de kerk.
Het is heden ten dagen toch flink out of the box..quote:Op zaterdag 12 december 2015 10:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een goede tip zeg. Echt out-of-the-boxdenken op een heel nieuw niveau.
Dat is niet vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:26 schreef I-care het volgende:
[..]
Volgens mij trouwt iedereen met de gedachte de ware te hebben gevonden. Want wie gaat trouwen terwijl ze denken dat het niets gaat worden?quote:
Je zou ze de kost moeten geven. Je hoort het natuurlijk altijd pas achteraf.quote:Op zondag 13 december 2015 19:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Volgens mij trouwt iedereen met de gedachte de ware te hebben gevonden. Want wie gaat trouwen terwijl ze denken dat het niets gaat worden?
Zoiets inderdaad. Ware liefde is ook een instelling, van beide partners. En het is niet onverstandig om uit te zoeken wat een goeie relatie nodig heeft en hoe je die het beste kunt onderhouden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd en doe niet moeilijk dat "ware" liefde van het moment geen garantie zal bieden voor de toekomst en niets van doen heeft met een almachtige, alleswetende en oneindig lieve God. Een god die je ware liefde afwijst kan je maar beter van zijn verlost.
Wanneer je samen wilt leven en dat (aan elkaar) bevestigen wil, doe je dat lekker samen en heb je imho geen God noch instemming van iets/of iemand anders (daarbuiten) nodig.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat je verantwoordelijk blijft voor hetgeen zich heeft voorgedaan tijdens dat samenzijn waarbij ik denk aan zorgplichten zoals bv. voor kinderen etc.etc.
Het sacrament van het huwelijk had in de RK kerk ooit natuurlijk die nuttige achtergrond, in tijden waar mensen alleen konden overleven volgens scherp vastomlijnde regels. Dat schiep een onderlinge band, bood sturing, reden voor het bestaan en (broodnodige) zekerheid.
Veel mensen zouden zonder religie, van gekkigheid niet weten wat te doen met hun leven. Stel je 's voor dat God niet bestaat en het leven geen enkele functie heeft....
Imho kan je best met iemand anders in "liefde" samenleven, je verantwoording daarin nemen en daarbij (zo je wilt, in je levensfilosofie) "getrouwd" zijn met (je) "geloof".
De RK kerkclub kan (wil ?) momenteel die en-en-gedachte (nog) niet accepteren omdat dat weer een bommetje legt onder de tanende waarde van de kerk.
De kerken zijn "gelukkig" in beweging en het voordeel van oude "christelijke" geloven is dat zij zich mettertijd wel (zullen, moeten) aanpassen aan maatschappelijke ontwikkelingen.
Zo niet, dan loopt de kerk vanzelf leeg of zal verworden tot een niets betekende farce.
Niet vanzelfsprekend nee, wel een mooi uitgangspunt. Maar je moet wel eerst goed weten wat een ware liefde is, en hoe je dat zo goed als mogelijk is kunt onderhouden.quote:
lief, maar naïef. De meeste mensen die nu nog leven zijn getrouwd om andere redenen, bv: verplichting van familie, maatschappelijke druk omgeving, 'ikwil-hier-weg-dus-hup-ik-neem-deze-maar' , economische zekerheid, etcquote:Op zondag 13 december 2015 19:58 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Volgens mij trouwt iedereen met de gedachte de ware te hebben gevonden. Want wie gaat trouwen terwijl ze denken dat het niets gaat worden?
Dat komt omdat de ware hun pad nog niet heeft gekruist. Eenmaal dat gebeurt nemen ze hem/haar met alles erop en eraan.quote:Op maandag 14 december 2015 06:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Niet vanzelfsprekend nee, wel een mooi uitgangspunt. Maar je moet wel eerst goed weten wat een ware liefde is, en hoe je dat zo goed als mogelijk is kunt onderhouden.
Vlinders in je buik is nog geen liefde gevonden. Iemand aantrekkelijk vinden op uiterlijkheden ook niet, evenals zoeken op voorkeuren op welk gebied dan ook om de meer materiële match te vinden ook weinig met liefde te maken heeft. Maar dat is denk ik wel een vrij groot probleem tegenwoordig, men wil alles, maar vindt daardoor steeds vaker niets.
Het is de verloedering waar de Bijbel over schreef. Het duidt op de eindtijd.quote:Het is toch wel triest te noemen dat liefde zo op de achtergrond aan het raken is in Nederland, en waarschijnlijk ver daarbuiten.
De cijfers liegen er niet om namelijk..
Ik had moeten zeggen: "als men de keuze heeft dan trouwt iedereen met de (op dat moment) ware liefde". Kan me niet voorstellen dat je uit vrije keus met iemand gaat leven waar je niets in ziet. Dat lijkt me een ongelukkiger leven dan ongetrouwd zijn. Ik ben met een atheïst getrouwd ondanks dat onze zienswijze soms hemelsbreed verschillen. Maar zou dat niet gedaan hebben als ik niet zeker wist dat we iets kunnen maken van ons huwelijk. Dat is dan weer een geluk dat we in het westen vrij keuzes hebben.quote:Op maandag 14 december 2015 09:54 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
lief, maar naïef. De meeste mensen die nu nog leven zijn getrouwd om andere redenen, bv: verplichting van familie, maatschappelijke druk omgeving, 'ikwil-hier-weg-dus-hup-ik-neem-deze-maar' , economische zekerheid, etc
Bedoel je te zeggen dat het niet verstandig is uit liefde te trouwen?quote:Op maandag 14 december 2015 09:54 schreef vaarsuvius het volgende:
De ware vinden is een romantisch ideaal dat vrij jong is (het idee is al oud, maar het in de praktijk brengen is voorbehouden aan de westerse mens sinds pakweg de Beatles) Met Romeo en Julia liep het slecht af en dat had een reden!
Heeft niks met dit te maken. Scheiden konden de joden toen als de vrouwen geen kinderen kon schenken. En zeker niet met eindtijd wat toen met het eind van de Romeinse overheersing te maken had.quote:Op maandag 14 december 2015 11:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het is de verloedering waar de Bijbel over schreef. Het duidt op de eindtijd.
een pastoor mag dat niet zomaar bepalen, dat is zaak van een kerkelijke rechtbank (Inquisitie rechtbank)quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:16 schreef Limburg82 het volgende:
Ik doelde op dat er bijna geen liefde meer gaat zijn tussen mensen.quote:Op maandag 14 december 2015 13:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Heeft niks met dit te maken. Scheiden konden de joden toen als de vrouwen geen kinderen kon schenken. En zeker niet met eindtijd wat toen met het eind van de Romeinse overheersing te maken had.
O, en is dat een recent verschijnsel ? Niet de eerste maal dat jij de doelpaaltjes tracht te verzetten.quote:Op dinsdag 15 december 2015 08:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik doelde op dat er bijna geen liefde meer gaat zijn tussen mensen.
Dat hoef je niet voor te stellen hoor.quote:Op zaterdag 12 december 2015 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Veel mensen zouden zonder religie, van gekkigheid niet weten wat te doen met hun leven. Stel je 's voor dat God niet bestaat en het leven geen enkele functie heeft....
Weten wat je met je leven moet doen is een ding. Maar geloof jij niet dat jij stof wordt, en na de dood niks is? In dat geval wat is er nuttig aan het leven?quote:Op dinsdag 15 december 2015 09:30 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dat hoef je niet voor te stellen hoor.
Je vader en jij maken je druk om iets totaal niets zeggende.
Als ie nu getrouwd en gelukkig is met z'n vrouw, wat is dan het probleem?
Ja dat hij niet getrouwd is met jullie moeder, maar wat doe je daar aan? Had ie bij haar moeten blijven wat beiden heel ongelukkig had gemaakt?
Wat die mannen in sinterklaas costuum er van vinden boeit dan toch helemaal niet?
En er zijn genoeg mensen zonder religie die weten wat ze met hun leven moeten doen. Ik weet niet uit welk gat jij komt, waar alleen maar verstrooide mensen niet katholiek zijn.
Ik zie veel meer liefde tussen mensen dan pakweg 30 jaar geleden.quote:Op dinsdag 15 december 2015 08:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik doelde op dat er bijna geen liefde meer gaat zijn tussen mensen.
Is dit Nederlands? Ik heb het 10 x gelezen maar kom er niet uit...quote:Op dinsdag 15 december 2015 09:38 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Verder is meer dan jij zit willen van wat we cultureel meekregen in het westen katholiek bepaalde normen en waarde ook.
Dat ons gevoel van wat goed en slecht is ook best wel diep gegrond zit in onze cultuur waarvan het katholicisme een groot onderdeel is. Maar laten we on topic blijven.quote:Op dinsdag 15 december 2015 11:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is dit Nederlands? Ik heb het 10 x gelezen maar kom er niet uit...
Ik denk dat het gevoel van goed en slecht universeel is, ongeacht religie of afkomst. Wat goed en slecht dan weer inhoudt is van plek tot plek, en van tijd tot tijd verschillend.quote:Op dinsdag 15 december 2015 12:42 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat ons gevoel van wat goed en slecht is ook best wel diep gegrond zit in onze cultuur waarvan het katholicisme een groot onderdeel is. Maar laten we on topic blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |