Griekenland wil een primair overschot van 2% de EU e.d 2,5% maak er gewoon 2,25% van wat extra bezuiningen op het leger in combinatie met een europees leger / grensbewaking o.i.dquote:Op vrijdag 19 juni 2015 01:38 schreef de_ier het volgende:
Varoufakis heeft zijn voorstellen geheel online gezet.
Onder andere heeft hij keihard gezegd dat hij een begrotingsoverschot van X% belooft - als het minder dan X% wordt dan mag er gesneden worden in alle uitgaven.
Euroministers toonden geen interesse. Die willen Varoufakis gewoon vertellen hoe hij die X% voor elkaar krijgt, dat mag hij zelf niet bepalen.
De Euroministers tonen zich onredeljk. Ik denk dat de Eurogroup gewoon zit te wachten op een nieuwe regering. Syriza maakt hier zeer redelijke voorstellen, maar als Eurogroup een deal maakt met Syriza dan wordt straks Podemos gekozen.
Ze hopen dat ze straks maar Samaras weer krijgen, en zullen hem alles geven wat Syriza nu vraagt. Zou mij niet verbazen.
Voor het eerst ook demonstranten gezien die gisteravond protesteren tegen die Syriza-bende. Dat leken me overigens hele verstandige mensen. Die zullen wel vandaag de laatste centen van hun bank weghalen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 06:52 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Vandaag lange rijen voor Griekse pinautomaten... bankrun, Banrun, Bankrun...![]()
![]()
Zojuist op het nieuws, ongepland spoedoverleg van de ecb vandaag!!
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)gloop-griekse-banken
Viel mij ook op. Ook linkse stemmers trouwens.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:37 schreef Falco het volgende:
[..]
Voor het eerst ook demonstranten gezien die gisteravond protesteren tegen die Syriza-bende. Dat leken me overigens hele verstandige mensen. Die zullen wel vandaag de laatste centen van hun bank weghalen.
Hoe kom je daar bij? Dat lijkt me eerder propaganda?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:08 schreef Reya het volgende:
Opvallend is dat zowel The Financial Times als (in iets mindere mate) The Economist nog zo'n grote nadruk leggen op de mogelijkheid van een onderhandelde oplossing. Niet alleen is het huidige klimaat volledig verziekt, ook is er in het algemeen een gebrek aan politieke wil aan Griekse zijde om op lange termijn de Griekse economie weer gezond te krijgen.
quote:"Het enige antigif tegen propaganda en boosaardige lekken is transparantie", aldus de Griek. "Na zoveel desinformatie over mijn presentatie tijdens de eurogroep is het enige antwoord om mijn exacte woorden online te plaatsen. Lees ze en oordeel voor uzelf of de voorstellen van de Griekse regering een basis voor onderhandelingen vormen."
http://www.demorgen.be/bu(...)-collega-s-a2364942/
Mooi pokerspel is het tochquote:** Russia and Greece have reached in agreement on the black sea pipeline link and the Greek Energy Minister said that the pipeline agreement is vital for European stability
Mensen kunnen natuurlijk alsnog hun zichtrekeningen leegtrekken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:27 schreef SeLang het volgende:
Btw: is er geen live cam naar een Griekse pin automaat? Ik ben best benieuwd...
Of misschien is het zo dat iedereen met een halve hersencel z'n geld er allang uit heeft en het spaargeld dat nu nog in Griekenland staat is van demente bejaarden en andere mensen met een geestelijke handycap.
Of thrill-seeking hipsters met een GoPro die hun Griekse banktegoed op facebook posten: "kijk eens wat ik durf!"
Officieel zou dat geld altijd beschikbaar moeten zijn maar in de praktijk is dat niet zo. Ik weet dat in elk geval in de VS banken dat routinematig overnight ergens parkeren tegen rente. Geen idee of dat in de eurozone ook de praktijk is maar ik vermoed van wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Mensen kunnen natuurlijk alsnog hun zichtrekeningen leegtrekken.
Tja, als je niet voldoende geld hebt in kas om de klanten terug te betalen, dan maak je gewoon gebruik van een ELA lening van de ECB, toch?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Officieel zou dat geld altijd beschikbaar moeten zijn maar in de praktijk is dat niet zo. Ik weet dat in elk geval in de VS banken dat routinematig overnight ergens parkeren tegen rente. Geen idee of dat in de eurozone ook de praktijk is maar ik vermoed van wel.
Ergens heb ik het idee dat Grieken daar niet al te veel fiducie in gaan hebben.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Officieel zou dat geld altijd beschikbaar moeten zijn maar in de praktijk is dat niet zo. Ik weet dat in elk geval in de VS banken dat routinematig overnight ergens parkeren tegen rente. Geen idee of dat in de eurozone ook de praktijk is maar ik vermoed van wel.
Ik had ook al lopen zoekenquote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:27 schreef SeLang het volgende:
Btw: is er geen live cam naar een Griekse pin automaat? Ik ben best benieuwd...
In de laatste cijfers die ik zag is de ELA funding momenteel evenveel als de funding met spaargeld. Echt obsceen. Aan de andere kant vind ik het dan weer onbegrijpelijk dat ze kennelijk nog steeds de helft kunnen funden met spaargeld. Ik ben dus dubbel geschoktquote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:40 schreef miro86 het volgende:
[..]
Tja, als je niet voldoende geld hebt in kas om de klanten terug te betalen, dan maak je gewoon gebruik van een ELA lening van de ECB, toch?
De rente is niet per definitie vast (maar over het algemeen wel hoger dan op een reguliere sparrekening), maar het geld staat inderdaad wel voor een bepaalde tijd vast.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 11:07 schreef de_ier het volgende:
Vaste rente rekeningen bedoel je? 3 maanden, 6 maanden vast enz?
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 11:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Shit has hit the fan.![]()
Broker(s) stoppen met het verhandelen van Griekse aandelen:
https://twitter.com/ArendJanKamp/status/611798149473148928
twitter:MartvanderVelde twitterde op vrijdag 19-06-2015 om 11:08:57@ArendJanKamp Grappig dat je de Griekse posities op voorhand niet meer mag verkopen bij de @DeGiro. Dat is nou niet echt accept gyros. reageer retweet
Zag het ook jaquote:Op vrijdag 19 juni 2015 11:26 schreef Falco het volgende:
[..]
[ afbeelding ]twitter:MartvanderVelde twitterde op vrijdag 19-06-2015 om 11:08:57@ArendJanKamp Grappig dat je de Griekse posities op voorhand niet meer mag verkopen bij de @DeGiro. Dat is nou niet echt accept gyros. reageer retweet
Ja die 3 miljard verhoging is waarschijnlijk precies de outflow van spaargeld van vandaag.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:45 schreef Sloggi het volgende:
http://nos.nl/artikel/204(...)krediet-grieken.html
Om de vrijdag door te komen, kan Griekenland in het weekend de euro uit worden geloodst...
Ze kunnen nu waarschijnlijk niet anders om het tot het weekend te rekken. En ik begrijp de ECB ook wel dat zij niet vandaag de stekker eruit trekken maar dat over laten aan de regeringsleiders maandag.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja die 3 miljard verhoging is waarschijnlijk precies de outflow van spaargeld van vandaag.
Wel schandalig dat ze dit blijven faciliteren
De niet Eurolanden hebben toch ook een aandeel in het reddingspakket.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:59 schreef komrad het volgende:
[..]
Ze kunnen nu waarschijnlijk niet anders om het tot het weekend te rekken. En ik begrijp de ECB ook wel dat zij niet vandaag de stekker eruit trekken maar dat over laten aan de regeringsleiders maandag.
Neemt niet weg dat het natuurlijk nooit zo ver had mogen komen en dit iedere Europeaan (behalve Selang want buiten de Eurozone) weer wat belastingeurootjes gaat kosten
Beiden denk ik. Die pinautomaten moeten fysiek bijgevuld worden.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 15:55 schreef Fukushima het volgende:
die 3miljard is toch giraal geld of zijn er nu vrachtwagens onderweg met een hoop papiergeld?
Ja, Zweden en Denemarken doen er ook aan mee.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 15:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De niet Eurolanden hebben toch ook een aandeel in het reddingspakket.
Laat maar lekker klappen die banken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:45 schreef Sloggi het volgende:
http://nos.nl/artikel/204(...)krediet-grieken.html
Om de vrijdag door te komen, kan Griekenland in het weekend de euro uit worden geloodst...
enquote:ECB approved 1.8 bln euros increase in Greek ELA - MNI
The European Central Bank on Friday raised by 1.8 billion euros the ceiling on emergency liquidity Greek banks can draw from the country's central bank, news agency MNI said, citing sources.
Reuters could not immediately confirm the report. It easlier reported that the ECB had raised the ceiling and would meet again on Monday.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL5N0Z52VF20150619
quote:Greek deposit outflows reach about $1.3 billion Friday: bankers
Greeks pulled more money from banks on Friday with outflows estimated at around 1.2 billion euros ($1.3 billion), bringing the total outflow for the week to about 4.2 billion euros, three bankers told Reuters on Friday.
"Today was a more difficult day compared to yesterday," one of the bankers said. "Monday will likely be tough as well."
Earlier on Friday, the European Central Bank raised the emergency liquidity ceiling banks can draw from the domestic central bank, a banking source told Reuters, without specifying by how much.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKBN0OZ1R020150619
Ik hoop dat we later nog eens horen wat er achter de schermen allemaal gebeurt...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 16:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Wat ik niet snap is dat de ecb nu weer de ela verhoogd heeft. Ik zou zeggen als ecb, we verhogen de ela niet, leg maar kapitaalrestricties op,mwant de ela zit al aan de afgesproken max. , ik vind dit ongeloofwaardig van de ecb. De grieken kunnen de gelduitstroom heel makkelijk beperken met kapitaalrestricties en moeten dat natuurlijk ook doen. Ik snap wel dat ze dat niet willen, maar door zo makkelijk de ela te verhogen stroomt hetbgeld alleen maar nog veel harder weg, zeker als de uitkomst van het overleg maandag zo ongewis is..
Hier nog een.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik hoop dat we later nog eens horen wat er achter de schermen allemaal gebeurt..
Je ziet alles wat tussen vrijdag avond en maandag ochtend gebeurt pas maandag ochtend op je balans en dan heb je tot maandag avond/dinsdag ochtend om het op te lossen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:09 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Hier nog een.
Leuk dat de ELA verhoogd wordt maar zondagmiddag is dat ook alweer op gepind.
Dat was alleen mbt Ierland (UK deed daar ook aan mee).quote:Op vrijdag 19 juni 2015 16:20 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ja, Zweden en Denemarken doen er ook aan mee.
Ik heb zo weinig mogelijk geld op een Eurorekening staan.
Als alle rekeningen in Griekenland leeg worden getrokken dit weekend gaan ze echt niet maandag pas de balans aanpassen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:14 schreef miro86 het volgende:
[..]
Je ziet alles wat tussen vrijdag avond en maandag ochtend gebeurt pas maandag ochtend op je balans en dan heb je tot maandag avond/dinsdag ochtend om het op te lossen.
Maar zo werkt het wel. Natuurlijk kunnen wel de pinautomaten leegraken omdat daar maar een beperkte hoeveelheid cash in zit.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:32 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als alle rekeningen in Griekenland leeg worden getrokken dit weekend gaan ze echt niet maandag pas de balans aanpassen.
quote:** EU's Tusk says the summit on Monday 'will not be final step', this is in regards to Greece, he also stated that is Greece must deicide between making a deal with their creditors or a potential default
Afgelopen donderdag was toch de aller-aller-aller laatste deadline? Hoe lang gaan ze nou nog door met deze onzin.quote:** German Chancellor Merkel has stated that the summit on Monday will only produce decisions if there are foundations in place otherwise it could become an 'advisory summit'
Oneindig. Net zolang tot Griekenland een deal accepteert... verwacht ikquote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
Afgelopen donderdag was toch de aller-aller-aller laatste deadline? Hoe lang gaan ze nou nog door met deze onzin.![]()
Neem nou eens een beslissing.
Dan nog is die 7 miljard over een paar maanden weer op en begint het weer opnieuw.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:30 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Oneindig. Net zolang tot Griekenland een deal accepteert... verwacht ik
Die Samaras heeft wel een enorme turd sandwich achtergelaten voor het jaar 2015. Geen wonder dat hij ineens zin in verkiezingen had eind 2014.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan nog is die 7 miljard over een paar maanden weer op en begint het weer opnieuw.
Precies. Er wordt nu gesteggeld over 7 miljard hulp die is toegezegd maar nog niet gegeven is omdat griekenland niet aan de eisen voldoet.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:04 schreef de_ier het volgende:
[..]
Die Samaras heeft wel een enorme turd sandwich achtergelaten voor het jaar 2015. Geen wonder dat hij ineens zin in verkiezingen had eind 2014.
[ afbeelding ]
Ik ben ook benieuwd, maar als de ecb de funding afkapt kan griekenland toch gewoon direct kapitaalrestricties instellen? Dan heb je het probleem van de gelduitstroom meteen opgelost en is er geen geldtekort meer.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik hoop dat we later nog eens horen wat er achter de schermen allemaal gebeurt...
De hoofd reden is denk ik dat als de ECB de funding afkapt, dan kan Griekenland niet veel anders meer doen dan uit de euro stappen (of iig een parallel currency invoeren, wat op hetzelfde neerkomt). Zij willen niet worden gezien als degene die effectief Griekenland uit de euro trapt. Dat moet een politieke beslissing zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |