abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 juni 2015 @ 12:05:13 #1
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153635803
Welkom bij het Fok!-imker topic.

Nederlandstalig imker forum www.bijenhouden.nl
De informatiebank voor de imker www.imkerpedia.nl
Wikipedia pagina over de honingbij: https://nl.wikipedia.org/wiki/Honingbij
De Nederlandse Bijenhoudersvereniging (NBV) www.bijenhouders.nl

De honingbij (Apis mellifera) is een vliesvleugelig insect uit de familie bijen en het geslachthoningbijen (Apis).
De honingbij is de bekendste bijensoort vanwege het algemene voorkomen en de grote aantallen exemplaren. De honingbij wordt gewaardeerd door de mens vanwege de belangrijke rol als bestuiver van vele plantensoorten zoals fruitbomen. Daarnaast is de honingbij de belangrijkste leverancier van verschillende natuurproducten zoals honing, bijenwas, koninginnengelei en propolis. De honingbij wordt door mensen op grote schaal in kunstmatige bijenkorven gehuisvest voor productiedoeleinden.

De honingbij wordt echter ook bedreigd door de mens en vele bijenvolken zijn verdwenen. Belangrijke oorzaken zijn verschillende vermoedelijk bijenparasieten en insecticiden, maar veel is onbegrepen. Omdat de honingbij een van de best bestudeerde insecten is, is wel veel bekend over het complexe gedrag en het al even complexe kliersysteem dat daarbij een rol speelt. De honingbij is niet de enige bestuiver, maar vanwege het wereldwijde voorkomen en de grote aantallen is de honingbij een van de belangrijkste bestuivers van bloeiende planten.
Kunstmatige bijenvolken moeten regelmatig onderhouden worden om ze van afval te ontdoen en om de honing te oogsten. Onder natuurlijke omstandigheden bouwen de bijen steeds een nieuw nest om aan nestparasieten te ontkomen. Het onderhoud wordt uitgevoerd door professionele bijenhouders die imkers worden genoemd.

Het bijenvolk kent verschillende verschijningsvormen, die kasten worden genoemd, de 'moer', de 'werkster' en de 'dar'. De moer of koningin is het zeldzaamst. De koningin is degene die het nest in stand houdt door grote hoeveelheden eitjes te leggen, tot 2000 per dag. De werksters zijn net als de moer vrouwelijk. De meeste exemplaren van de honingbij zijn werkster. In de zomer komen de mannelijke bijen tevoorschijn, de darren. Behalve bij de paring, spelen ze een rol bij de temperatuurregeling in de kolonie. Als er niet genoeg stuifmeel in het bijennest aanwezig is worden ze verwijderd. In een nest is in de winter een moer en ongeveer 10.000 werkbijen aanwezig, er zijn dan geen darren. In de zomer zijn enkele honderden darren aanwezig en kan het aantal werksters oplopen tot 80.000.

Verschillende stadia van de bij:
1. Stiften: de koningin legt stiften, zo’n 2000-3000 per dag in het hoogseizoen

2. Rondmade, rechtsboven zie je nog een stift.

3. Afgedekte broed

4. Geboorte van de bij

5. Bij in vlucht, met aardig wat pollen aan z’n achterpoten.

Wat random plaatjes:
Een gemerkte koningin met om zich de hofstaat:

Verschil tussen de Koningin, werkster en een dar:

Een zwerm ( van mij afgelopen mei)




De honingbij leeft zo’n 6 weken. De eerste 3 weken verblijven ze in de kast en doen allerlei werkzaamheden als: poetsen, nektar doorgeven, de koningin voeden.
Na ongeveer 3 weken zit hun werkzaamheden in de kast erop en vliegen ze voor het eerst uit. Eerst wat kleine rondjes om de kast, maar die rondjes worden al snel groter en vliegen ze tot zo’n 3km uit om nectar te verzamelen. Wist je dat voor een kilo honing de bijen zo’n 80.000km moeten vliegen!
Nectar en pollen worden verzameld en de bij keert terug in de kast. Wachters voor de ingang controleren of de bij wel bij het volk hoort en of hij wel nectar bij zich heeft. Een bij zonder nectar is waarschijnlijk een rover, dus die komt er niet in! Wat wel bijzonder is dat een “vreemde” bij, maar wel nectar bij zich heeft, wel wordt toegelaten. Eenmaal in de kast geeft de bij z’n nectar af aan de werksters en gaat weer op pad.

In de kast wordt de nectar tot wel 60x aan andere bijen doorgegeven. Met dat doorgeven worden er enzymen aan de nectar toegevoegd en hiermee ontstaat gaandeweg honing. Uiteindelijk wordt de honing eerst open opgeslagen in de honingkamer. Eerst open en als het percentage water in de honing tussen de 17 en 20% ligt, is de honing klaar en wordt door de bijen afgedekt. De honing is dan klaar om geslingerd te worden.

Wil je zelf ook imker worden? Neem dan contact op met een plaatselijke of regionale imkervereiniging en schrijf je in voor een cursus. Via de imkervereniging wordt je vaak een begeleidende imker toegewezen die je de eerste tijd op weg helpt.

Ik ben sinds vorig jaar imker en leer nog elke keer als ik in de kasten kijk.
Ik zit zelf bij een Duitse Imkerverein en heb de basiscursus en honingcursus gevolgd en mag dan ook mijn honing afvullen in de welbekende Deutsche Imkerbund glazen.

Ik ben begonnen in 2014 met 2 Carnica volkeren, maar afgelopen mei heb ik 2 zwermen gehad en gevangen, dus ik zit nu op 4 volkeren. Ik wil maximaal 5 volkeren gaan houden, grote kans dat volgens jaar ik aan de max zit.

Heb je vragen, stel ze dan gerust!
(ook aanvullingen op de OP hoor ik graag!)

[ Bericht 0% gewijzigd door ueberduitser op 18-06-2015 12:42:03 ]
  donderdag 18 juni 2015 @ 12:05:59 #2
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153635825
laatste post van het vorige deel...

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 08:20 schreef ueberduitser het volgende:
Aangezien ik zaterdag geen jonge broed in het grote volk kon ontdekken, was ik toch wat ongerust of er wel een Koningin in het volk aanwezig zou zijn, dus gisteren maar even snel een doorzicht gedaan. Honingkamer eraf gehaald, die wordt al lekker zwaar trouwens, en bij het 3e raampje in de bovenste broedkamer zag ik jonge broed. Gelukkig maar, de Koningin is aanwezig, is bevrucht en legt inmiddels al stiften. *O* *O* *O*
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 18 juni 2015 @ 12:25:17 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_153636434
Goede OP! ^O^

Wat ik me afvroeg: wat bepaalt dat een bij koningin wordt? Want al die bijen zijn hetzelfde als ze geboren worden, toch?

(misschien topic even laten reeksen met de vorige?)
  donderdag 18 juni 2015 @ 12:40:07 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153636855
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:25 schreef qltel het volgende:
Goede OP! ^O^
^O^
quote:
Wat ik me afvroeg: wat bepaalt dat een bij koningin wordt? Want al die bijen zijn hetzelfde als ze geboren worden, toch?
Correct, alle vrouwlijke bijen zijn in feite Koninginnen. Op het moment dat er een koningin ontbreekt en er is nog open, jonge broed, worden er een aantal van deze cellen voorzien van Gele Royale, supervoeding zeg maar. Door die voeding ontwikkelen zich voorplantingsorganen. De cel wordt groter gemaakt om de koningin te kunnen huisvesten, een zogenaamde moerdop.

Er worden een aantal van deze moerdoppen gemaakt. De eerste die uitkomt wordt meestal de Koningin. Zodra zij uitkomt stuurt ze een soort noodkreet uit, waarop de andere potentiele koninginnen reageren. Nu weet de koningin waar de anderen zijn en die maakt ze dan dood :{
Zodat alleen zij over blijft.
Koningin vliegt uit, wordt door de mannetjes(8-10 stuks) bevrucht en keert terug naar het volk om te beginnen met stiften leggen. Zij komt dan nooit meer uit de kast, tenzij ze gaat zwermen.
quote:
(misschien topic even laten reeksen met de vorige?)
Graag! Kan een mod dat even fiksen?
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 18 juni 2015 @ 13:18:40 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_153637932
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:40 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Correct, alle vrouwlijke bijen zijn in feite Koninginnen.[..enz..]
Kijk, dat wist ik dus niet. Ik vroeg me dat al een tijdje af en alhoewel ik de afgelopen jaren verschillende imkers heb gesproken was ik er nog niet aan toegekomen om dat te vragen.

Het valt me wel op dat bijen erg efficiënt zijn, wie geen nut meer heeft of geen nut kan hebben wordt verstoten of gedood.
quote:
[..]

Graag! Kan een mod dat even fiksen?
Ik heb voor alle zekerheid een TR gemaakt. Ik neem aan dat iemand dat wel zal lezen.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 13:49:15 #6
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153638866
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:40 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

^O^

[..]

Correct, alle vrouwlijke bijen zijn in feite Koninginnen. Op het moment dat er een koningin ontbreekt en er is nog open, jonge broed, worden er een aantal van deze cellen voorzien van Gele Royale, supervoeding zeg maar. Door die voeding ontwikkelen zich voorplantingsorganen. De cel wordt groter gemaakt om de koningin te kunnen huisvesten, een zogenaamde moerdop.
[ afbeelding ]
Er worden een aantal van deze moerdoppen gemaakt. De eerste die uitkomt wordt meestal de Koningin. Zodra zij uitkomt stuurt ze een soort noodkreet uit, waarop de andere potentiele koninginnen reageren. Nu weet de koningin waar de anderen zijn en die maakt ze dan dood :{
Zodat alleen zij over blijft.
Koningin vliegt uit, wordt door de mannetjes(8-10 stuks) bevrucht en keert terug naar het volk om te beginnen met stiften leggen. Zij komt dan nooit meer uit de kast, tenzij ze gaat zwermen.

[..]

Graag! Kan een mod dat even fiksen?
Done :)
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_153639825
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 13:49 schreef senesta het volgende:

[..]

Done :)
Reeksen is niet gelukt.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 14:40:39 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153640237
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 14:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Reeksen is niet gelukt.
Als ik op de titel klik dan krijg ik beiden topics te zien. Jij niet?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_153640306
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 14:40 schreef senesta het volgende:

[..]

Als ik op de titel klik dan krijg ik beiden topics te zien. Jij niet?
Myat heeft wel de nieuwe laten zien, maar de # staat niet in de titel.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 14:44:22 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153640327
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 14:43 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Myat heeft wel de nieuwe laten zien, maar de # staat niet in de titel.
Ah, dat klopt maar het is wel al een reeks. Ik zal de delen er even inzetten :Y
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 14:47:21 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153640392
Ik heb ze er handmatig bijgezet, hoop dat het zo goed gaat, mocht het niet lukken bij het volgende deel dan hoor ik het graag :)
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 18 juni 2015 @ 14:58:46 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153640676
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 14:47 schreef senesta het volgende:
Ik heb ze er handmatig bijgezet, hoop dat het zo goed gaat, mocht het niet lukken bij het volgende deel dan hoor ik het graag :)
Mijn dank is groot! ^O^
  maandag 29 juni 2015 @ 22:52:39 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153939529
Zo, vandaag mijn eerste honing geslingerd!
Aangezien het wat slechter weer was de laatste tijd en weinig dracht, ging m'n begeleider honing slingeren van z'n eigen volkeren. Ik heb in m'n honingvolkje ook aardig wat honing, dus ik wilde ook wel! Hij was zelf tegen de avond klaar en had 70 kilo honing geslingerd.
Ik het apparaat en de zeveb bij hem opgehaald en ik heb toen 8 volgebouwde raampjes uit de honingkamer gehaald.
Netjes met zo'n vork de raat ontdekselt en slingeren maar :)



Het is ruim 12,5 kilo en ik ben best tevreden. Als het weer nu mooi blijft en de linde hier gaat bloeien, heb ik kans dat ik nog een keer kan slingeren en dan alles. Dan hoop ik er zo'n 20-25 kilo uit te halen.

Er loopt nu nog een restje door de zeven heen, misschien tik ik de 13 kilo nog wel aan.
pi_153974455
:9

Al een idee wat je met die 38 kilo honing gaat doen?

Fok!-verkoop? O-)
  woensdag 1 juli 2015 @ 11:56:11 #15
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_153974777
Lindehoning :9~
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 1 juli 2015 @ 12:00:05 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153974862
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:43 schreef B2P het volgende:
:9

Al een idee wat je met die 38 kilo honing gaat doen?

Fok!-verkoop? O-)

lolz, heb er zeker een idee over. Deze 12,5Kg gaat in mijn mooie potjes. Het eerste potje zet ik in de kelder en komt daar niet meer vandaan. De resterende potjes gaan naar bekenden/vrienden. De volgende oogst gaat de verkoop in, heb een bordje besteld voor aan de straat.

quote:
17s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Lindehoning :9~
Heb ze nog niet zien bloeien, ik zal vanavond eens even op fietsie stappen om eens te kijken.
  woensdag 1 juli 2015 @ 23:29:36 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153991629


Eerste potjes afgevuld :):):)
  donderdag 9 juli 2015 @ 13:57:32 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_154197055
Inmiddels is de drinkbak voor de bijtjes ook bijna klaar. Vanavond nog wat vullen en de rand verder afwerken met zwerfkeien.

Ik zal vanavond nog wel even een nieuwe foto maken, het ziet er al heel anders uit nu.

Vanavond komt de Imker die de AVB-controle in handen heeft een na-controle doen. Het is nu volgens mij 8 weken na de vorige controle en als het goed is en over 2 weken is de uitslag binnen, mag ik weer met de bijtjes op stap(niet dat ik dat van plan was, maar het mag)
  donderdag 10 december 2015 @ 10:00:28 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_158145571
Zo dat is lang geleden!


Zo ligt de vijver en de bijenstal er aan het eind van de zomer bij. De bomen zijn nu iets minder groen en de honingkamers zijn van de kasten af.

Ik heb de bijen met mierenzuur behandeld en had erg weinig last van varroa. Veel minder dan vorig jaar. Dit is ook wat ik van de overige imkers heb vernomen.

Daarna heb ik de dames flink gevoerd met api siroop, zo'n 12 kilo per volk. Ze zijn nu ingewinterd, maar heb erg mijn twijfels of ze het allemaal gaan overleven. De volkjes zijn nu erg klein, maar 3 a 4 raampjes, en de winter moet nog komen.
We zien het in het voorjaar wel, kan er verder niet veel meer aan doen, broed is er niet meer.

Aan het einde van de winter wil ik ze nog gaan verplaatsen, ze moeten verder van de vijver af komen te staan. Dan maar eens kijken of ik er een mooie overkapping en betegelde ondergrond voor kan maken. Een echte bijenstal. :P
  donderdag 10 december 2015 @ 10:12:04 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158145699
Een kleine overkapping scheelt al een hoop in de temperatuur in de winter.
  donderdag 10 december 2015 @ 10:30:37 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_158145966
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 10:12 schreef Erasmo het volgende:
Een kleine overkapping scheelt al een hoop in de temperatuur in de winter.
Denk je dat dat de bijen wat uit maakt? Hadden de bijen vroeger ook niet, en toen overleefden ze ook. Of ze overleefden niet.

Flauw, maar die opmerking kreeg ik ook zo. Hebben ze ergens wel gelijk in hoor. Wij willen onze bijtjes mooi vertroetelen, zorgen dat ze het "bequem" hebben, lekker warm in de winter etc. Eigenlijk moeten we dat niet willen doen. Door ze te verwennen, hebben ze het in het voorjaar ook eerder warm, met de kans dat ze te vroeg uit vliegen, met alle gevolgen van dien.
Bijen zijn prima in staat zichzelf warm te houden. De tros in de winter is altijd boven 22 graden, ook al vriest het buiten dat het kraakt.
Op 15cm vanaf de tros kan het al vriezen, terwijl de tros gewoon warm is.

infraroodopname van een bijenkast:
pi_158147615
Mijn vriend gaat dit voorjaar beginnen met een imkercursus! :D
(Ik zelf nog niet want het is vaak op dagen dat ik moet werken. En het zal toch nog even duren voor we zelf ook bijen kunnen houden, want 3 hoog op een klein balkon kan, maar is niet echt ideaal. En het 'duurzaam groenbeleid' van de gemeente helpt ook niet echt mee vrees ik :') )

Ben wel benieuwd naar zijn verhalen straks!
pi_172323389
Wat een leuk topic.

Na aanleiding van de open imkerdagen van afgelopen weekend heb ik besloten om me ook voor een beginnerscursus bijenhouden in te schrijven.

Zijn de imkers hier op Fok! nog een beetje actief?
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  zondag 20 augustus 2017 @ 23:47:46 #24
82453 friskvind
vivere pericoloso
pi_173292408
Ben begonnen met het inwinteren van de bijen. Heb vier van de vijf volken behandeld met mierenzuur. Heftig spul. De bijen worden er even niet goed van, maar veel mijten verdwijnen erdoor.
Samen met het toedienen van oxaalzuur rond kerstmis raak ik de meeste mijten kwijt en komen de bijen goed de winter door.
Ik imker met buckfastbijen, heb een bevruchte koningin besteld in Denemarken bij Keld Brandstrup en deze met succes in een volk ingevoerd. Verwacht veel van het volk komend jaar, want buckfastbijen hebben prima eigenschappen zoals veel broed en grote haaldrift, zijn zwermtraag en niet erg steeklustig.
Als het leven geen zin heeft dan maakt het maar zin.
pi_173295081
Meer imkers op FOK!, leuk!
Spoilers!
pi_174756133
Blij dit topic gevonden te hebben!

Ik ben afgelopen donderdag begonnen met mijn theoriecursus bijenhouden bij Stichting Beelease. In het voorjaar geven ze ook een praktijk cursus. Die ben ik ook van plan te volgen en als alles dan goed is gegaan en ik het idee heb dat ik er klaar voor ben komen ze ook bij mij thuis O+

Nog goede/praktische tips voor de beginner?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')