Hadith over het vasten:quote:O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die voor u waren was
voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. [al-Baqarah 2:183]
- Enquote:"Allah (c.c.) zegt: alle daden van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem zelf, behalve het vasten, dit is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer een van jullie een dag aan het vasten is, behoort hij alle zinloze gepraat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. Bij God is de adem van een vastende beter dan de geur van muskus"
Voor een gedeelte begint het sowieso morgen.quote:
Ja, turken. Maar die weten nog wanneer ze over 1000 jaar beginnen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor een gedeelte begint het sowieso morgen.
hehehequote:Op woensdag 17 juni 2015 14:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, turken. Maar die weten nog wanneer ze over 1000 jaar beginnen.
quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:30 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja, turken. Maar die weten nog wanneer ze over 1000 jaar beginnen.
Hngg.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:42 schreef GekkePoes het volgende:
Deze maand trouwens de langste dag van het jaar tijdens de Ramadan. Mag er wel water worden gedronken?
- zieken, kleine kinderen en bepaalde anderen zijn vrijgesteld van het volgen van de ramadanquote:This paper uses the Islamic holy month of Ramadan as a natural experiment in diurnal fasting and fetal health. Among births to Arab parents in Michigan, we find prenatal exposure to Ramadan results in lower birth weight. Exposure in the first month of gestation also reduces the number of male births. Turning to long-term "fetal origins" effects, we find Muslims in Uganda and Iraq are 20 percent more likely to be disabled as adults if early pregnancy overlapped with Ramadan. Estimated effects are larger for mental (or learning) disabilities. Our results suggest that relatively mild prenatal exposures can have persistent effects. (JEL I12, J16, O15, O17, Z12 )
Diegene wordt geadviseerd om de tijden te volgen van de dichtstbijzijnde 'reguliere' dagdelen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef BaardaapAd het volgende:
Zijdelingse vraag; als een mohammedaan boven de poolcirkel woont, gaat die dan niet dood? Want daar gaat de zon dus een half jaar helemaal niet onder!
In veel onderzoeken ook weer aantoonbaar gezond.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef BaardaapAd het volgende:
Anyway, serieus; hoewel de ramadan een religieus gebruik is en er mensen zijn die om niet religieuze redenen vasten (alsook mensen van andere geloven die vasten om min of meer religieuze redenen) blijkt dat vasten dus feitelijk een ongezond iets. Aantoonbaar ongezond.
Denk wel dat het gezond is, maar niet met de huidige tijden.quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef BaardaapAd het volgende:
Zo, even een paar feitjes;
- omdat moslims de maankalender aanhouden valt de ramadan ieder jaar (óns jaar) vroeger
- kinderen van moslim vrouwen die tijdens de ramadan in de eerste drie maanden van de zwangerschap zaten hebben significant grotere gezondheidsproblemen tijdens hun leven dan anderen (Almond & Mazunder, https://www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/app.3.4.56)
[..]
- zieken, kleine kinderen en bepaalde anderen zijn vrijgesteld van het volgen van de ramadan
- in veel gebieden komen mensen aan tijdens de ramadan (onderzoek o.a. uit Egypte; de mensen eten niet maar vreten na zonsondergang, zo blijkt)
Zijdelingse vraag; als een mohammedaan boven de poolcirkel woont, gaat die dan niet dood? Want daar gaat de zon dus een half jaar helemaal niet onder!
Anyway, serieus; hoewel de ramadan een religieus gebruik is en er mensen zijn die om niet religieuze redenen vasten (alsook mensen van andere geloven die vasten om min of meer religieuze redenen) blijkt dat vasten dus feitelijk een ongezond iets. Aantoonbaar ongezond.
Het is aangetoond ongezond, als je ziek bent. Voor gezonde mensen hadden ze het volgens mij nog niet onderzocht. (Dat kun je volgens mij nog niets eens goed onderzoeken)quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:14 schreef BaardaapAd het volgende:
Eiwitten eten. Vult beterquote:Op woensdag 17 juni 2015 23:45 schreef Kauai het volgende:
[..]
Ja daar moet ik inderdaad aan werken. Vooral bij suhur
weet jij ook waarom ze dat niet doen?quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:49 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Alevieten vasten niet die 30 dagen dat weet je.
Ik bekijk het per geval, dat weet je.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:49 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Alevieten vasten niet die 30 dagen dat weet je.
Ja, ik meen dat de Koran nergens 30 dagen vermeldt en dat dat uit hadiths volgt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:51 schreef xaban06 het volgende:
[..]
weet jij ook waarom ze dat niet doen?
Insallah. Ik begrijp alleen nog niet of ik 3 of 10 dagen moet doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik bekijk het per geval, dat weet je.
Lastig, je hebt ook een stroming wat zich beroept op antipathie jegens gevestigd Islamitische rituelen --> Sunnisme. Geen idee wat de dominante opvattingen zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:54 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ja, ik meen dat de Koran nergens 30 dagen vermeldt en dat dat uit hadiths volgt.
Trigger: toch?
Minimaal 3 is de Alevitische 'Sunnah', maar vraag het nog even aan Duman.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:55 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Insallah. Ik begrijp alleen nog niet of ik 3 of 10 dagen moet doen.
Om al die kilo's vervolgens weer aan te trekken na de ramadan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:17 schreef Che_ het volgende:
Normaal wilde ik niet afvallen tijdens ramadan, maar nu mag buik wel kleiner![]()
Denk dat ik zo'n 6 kilo kwijtraak
Jouw posttijd.quote:Op donderdag 18 juni 2015 01:01 schreef Intellectueel het volgende:
Ja, lijkt me een goed idee om op de nacht van ramadan herinneringen aan allerlei zoetigheden op te halen.
Astaghfirullah, met zo'n instelling wordt al-sirat al-mustaqim niet zo mustaqim voor jou broeder! Houd je kuisheid en vrees Allah en kiep ind jor mayn dat jij honger spelletjes spelen voor Allah.quote:Op donderdag 18 juni 2015 00:30 schreef TheMagnificent het volgende:
Fijne Ramadan allemaal. Over iets meer dan drie uurtjes gaat het al beginnen.Zo maar even vreten...
Dankjewelquote:Op donderdag 18 juni 2015 03:17 schreef Insomnia_ het volgende:
Ramadan mubarak aan alle islamitische fokkers en speciale groet aan o.us
Wij vasten 30 dagen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Minimaal 3 is de Alevitische 'Sunnah', maar vraag het nog even aan Duman.
Ben je alaviet?quote:Op donderdag 18 juni 2015 07:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wij vasten 30 dagen.
Trigger, hou op.
Alleen maar beterquote:Op donderdag 18 juni 2015 00:50 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Om al die kilo's vervolgens weer aan te trekken na de ramadan.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 03:18 schreef darkmond het volgende:
[..]
Astaghfirullah, met zo'n instelling wordt al-sirat al-mustaqim niet zo mustaqim voor jou broeder! Houd je kuisheid en vrees Allah en kiep ind jor mayn dat jij honger spelletjes spelen voor Allah.
Wrm jullie 30?quote:Op donderdag 18 juni 2015 07:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wij vasten 30 dagen.
Trigger, hou op.
Waar staat dat?quote:Op donderdag 18 juni 2015 10:29 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Omdat je 30 dagen hoort te vasten tijdens de Ramadan.
Ik ben zelf wel een Shia... Maar weet niet precies wat alawies anders doen dan wij.quote:
Gevestigd Islamitische rituelen doesn't equal soennisme. Stop eens met je gehaat richting bepaalde gelovigen. Erdoganin iti gibi zirlama.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lastig, je hebt ook een stroming wat zich beroept op antipathie jegens gevestigd Islamitische rituelen --> Sunnisme. Geen idee wat de dominante opvattingen zijn.
Waarmee moet ik ophouden, ik verwijs notabene naar jou voor het juiste antwoord?quote:Op donderdag 18 juni 2015 07:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wij vasten 30 dagen.
Trigger, hou op.
Ja.quote:
Ik vatte het op alsof je weer deed alsof Alawieten en Alevieten hetzelfde zijn. Wat je de vorige keer ook zei.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarmee moet ik ophouden, ik verwijs notabene naar jou voor het juiste antwoord?
Zo zie je toch maar dat sommige qualificaties die ik je geef gewoon kloppen, of je hebt nu al honger en reageert je af op mij. Heeft niets met gehaat te maken, google eens naar 'müellihe', het is een stroming wat zich politiek als religieus geheel probeerde af te scheiden van de gevestigde Soennitische rituelen, wat in dit geval wel de gevestigde Islam was als opvatting.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:52 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Gevestigd Islamitische rituelen doesn't equal soennisme. Stop eens met je gehaat richting bepaalde gelovigen. Erdoganin iti gibi zirlama.
Wat ben jij dan, Ik dacht altijd Aleviet.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:04 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Ik vatte het op alsof je weer deed alsof Alawieten en Alevieten hetzelfde zijn. Wat je de vorige keer ook zei.
Dan is het handiger als je dit al aangeeft. Je bent zo vaak hatelijk/sarcastisch dat ik soms niet begrijp wat je bedoelt.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo zie je toch maar dat sommige qualificaties die ik je geef gewoon kloppen, of je hebt nu al honger en reageert je af op mij. Heeft niets met gehaat te maken, google eens naar 'müellihe', het is een stroming wat zich politiek als religieus geheel probeerde af te scheiden van de gevestigde Soennitische rituelen, wat in dit geval wel de gevestigde Islam was als opvatting.
Prima. Gewoon vergaderen op het moment dat mijn directe collega's gaan lunchen. Alle beetjes helpen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:56 schreef xaban06 het volgende:
[..]
psychisch wel ja, puur omdat ik weet dat ik niet mag
Hoe gaat het bij jouw tot nu toe?
Ja of gewoon niet shoot first ask questions later? Zoals ik al iig eerder zei er is een opvatting dat Alevieten minimaal 3 dagen vasten.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:13 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Dan is het handiger als je dit al aangeeft. Je bent zo vaak hatelijk/sarcastisch dat ik soms niet begrijp wat je bedoelt.
Ik vast nog niet. Alevieten vasten later.
Het leven moet echt easy zijn als soenniet. Alles lekker duidelijkquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja of gewoon niet shoot first ask questions later? Zoals ik al iig eerder zei er is een opvatting dat Alevieten minimaal 3 dagen vasten.
Of gewoon nergens aan mee doen, helemaal makkelijk, leven als aleviet.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Het leven moet echt easy zijn als soenniet. Alles lekker duidelijk
Hoe bedoel je nergens aan mee doen?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:14 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Of gewoon nergens aan mee doen, helemaal makkelijk, leven als aleviet.
Sunni worden is nog makkelijker.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Het leven moet echt easy zijn als soenniet. Alles lekker duidelijk
Ik moet allessssss gaan onderzoeken. De een zegt dit de ander dat.. kafam karisiyo be.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sunni worden is nog makkelijker.
Waar een wil is, is een weg toch?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:26 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik moet allessssss gaan onderzoeken. De een zegt dit de ander dat.. kafam karisiyo be.
Om vervolgens te melden dat ik deze periode enkele dagen ga vasten en uitgespuugd te worden door een oom. JE WORDT TOCH GEEN SOENNIET HE.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg toch?
Iaw: fok mijn eigen standpunten, ik volg wel mijn herder?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:29 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Om vervolgens te melden dat ik deze periode enkele dagen ga vasten en uitgespuugd te worden door een oom. JE WORDT TOCH GEEN SOENNIET HE.
Als ik dan zeg : oma vast wel altijd met Ramadan, is het antwoord: soennitische onderdrukking.
Uff.
De jouwe of de mijnequote:Op donderdag 18 juni 2015 14:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iaw: fok mijn eigen standpunten, ik volg wel mijn herder?
Nou ja, jouwe, mijne, bekijk het zo, het hoeft niet het een of het ander te zijn, ben je religieus? Zo ja, vast je ook mee met de 'Soennitische' traditie van de Ramadan, naast je 'eigen' dagen kan je alleen maar dichter bij Allah komen?quote:
De Ramadan is ook verplicht voor alevieten. De duur is alleen anders. 3 tot 10 dagen lees ik.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou ja, jouwe, mijne, bekijk het zo, het hoeft niet het een of het ander te zijn, ben je religieus? Zo ja, vast je ook mee met de 'Soennitische' traditie van de Ramadan, naast je 'eigen' dagen kan je alleen maar dichter bij Allah komen?
Blijf in ieder geval trouw aan wat je zelf gelooft en niet wat een ander gelooft.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:45 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
De Ramadan is ook verplicht voor alevieten. De duur is alleen anders. 3 tot 10 dagen lees ik.
Ik wil wel maar kom nooit verder dan twee. Daarin zijn soennieten wel goed in: je vast mee. Punt. Istemessen sociale controle var
True. Doe mn best.quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijf in ieder geval trouw aan wat je zelf gelooft en niet wat een ander gelooft.
Wat is 't verschil dan?quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:04 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Ik vatte het op alsof je weer deed alsof Alawieten en Alevieten hetzelfde zijn. Wat je de vorige keer ook zei.
Dat hij een kitkat crunchy eet tijdens de middagpauze zegt al genoeg. Hoeft hij niet terug naar Ramadan...quote:Op donderdag 18 juni 2015 15:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Had 'Yassim' 2 juni moeten mee doen met Ramadan dan?
De schoft, even forwarden naar ISIS.quote:Op donderdag 18 juni 2015 15:29 schreef Alziend-Oog het volgende:
[..]
Dat hij een kitkat crunchy eet tijdens de middagpauze zegt al genoeg. Hoeft hij niet terug naar Ramadan...
Arabische Alawieten (afsplitsing van 't sjisme) en Turkse Alawieten?quote:Op donderdag 18 juni 2015 15:41 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Google gewoon. Staat ook op wiki.
Turkse alevieten bestaan niet. Wel Koerdischequote:Op donderdag 18 juni 2015 18:33 schreef darkmond het volgende:
[..]
Arabische Alawieten (afsplitsing van 't sjisme) en Turkse Alawieten?
Ik denk bij alawie gewoon aan een stroming die wat te maken heeft met sjisme...
Dana.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Turkse alevieten bestaan niet. Wel Koerdische
ohw zeg ik het weer es verkeerdquote:Op donderdag 18 juni 2015 19:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wa salaam aleikum.
Doe es niet zo seksistisch joh!
nee goed, maar er zijn ook vrouwen hier.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:36 schreef BrandX het volgende:
[..]
ohw zeg ik het weer es verkeerd?
wat zeg ik dan met as salaam?
Ok, dus met 'as' spreek ik eigenlijk alleen het mannelijk deel aan begrijp ik, en als ik alleen de vrouwen zou willen aanspreken zou ik 'wa' moeten gebruiken?quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
nee goed, maar er zijn ook vrouwen hier.
Neeheeeequote:Op donderdag 18 juni 2015 19:37 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ok, dus met 'as' spreek ik eigenlijk alleen het mannelijk deel aan begrijp ik, en als ik alleen de vrouwen zou willen aanspreken zou ik 'wa' moeten gebruiken?
En hoe doe ik dan beiden te gelijkertijd? Is dat een ander woordje of hou je beiden dan gewoon weg en is het alleen salaam aleikum?
quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:39 schreef TheMagnificent het volgende:
Nee, omdat je ''Ramadan mubarak heren'' zei.
Aleikum salaam! En bedankt.
oh fuckquote:Op donderdag 18 juni 2015 19:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Neeheeee
Het was gewoon goed hoe je het zei, alleen je zei 'heren'.
Niets, ik beantwoord je andersom zoals het hoort Wa Aleikoem As Salaam.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:42 schreef BrandX het volgende:
[..]
[..]
oh fuck
ok, maar wat is dan het verschil tussen wa en sa?
pfffffquote:Op donderdag 18 juni 2015 19:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niets, ik beantwoord je andersom zoals het hoort Wa Aleikoem As Salaam.
Wa betekent niets meer dan 'en'.
Ik ben zelf bezig met Farsi ( Perzisch) te leren.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:45 schreef BrandX het volgende:
[..]
pfffff![]()
ok, nou het is maar goed dat ik Russisch aan het leren ben en niet Arabisch
oh dat lijkt me ook een moeilijke taal om te leren.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben zelf bezig met Farsi ( Perzisch) te leren.
Ik heb redelijk wat 'voorsprong' vanwege de Turkse/Arabische taal, maar het is idd nogal moeilijk.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:53 schreef BrandX het volgende:
[..]
oh dat lijkt me ook een moeilijke taal om te leren.
Ja ^^quote:Op donderdag 18 juni 2015 00:31 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Beginnen jullie ook vandaag?
Essek.quote:
Volgend jaar pas.quote:
Waar is de duur van 3 tot 10 dagen op gebaseerd?quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:45 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
De Ramadan is ook verplicht voor alevieten. De duur is alleen anders. 3 tot 10 dagen lees ik.
Ik wil wel maar kom nooit verder dan twee. Daarin zijn soennieten wel goed in: je vast mee. Punt. Istemessen sociale controle var
Eşek schrijf je met 1 ş, blijkbaar dus niet succesvol geassimileerd.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:36 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Essek.
Oorspronkelijk zijn het Koerden. Die zich Turken noemen zijn succesvol geassimileerd door Ataturk.
Same here, ik vind het wel meevallen gelukkig!quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:42 schreef rakotto het volgende:
Nog minder dan een anderhalfuur. Als ik eerlijk mag zijn vind ik de eerste dag makkelijker dan afgelopen jaar.
Maar misschien komt het doordat ik niet hoef te stressen voor tentamens zoals afgelopen jaar.
Ramadan kareem.
Spreek je Turks?quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:46 schreef rakotto het volgende:
[..]
Volgend jaar pas.
[..]
Waar is de duur van 3 tot 10 dagen op gebaseerd?![]()
Ik heb t over Anadolu Alevileri. Anders had ik ook Arap alevileri er bij betrokken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Eşek schrijf je met 1 ş, blijkbaar dus niet succesvol geassimileerd.
Dana, onder de Azerbaijaanse Turken had je had je al Alevieten, zo een 1000 jaar voor Ataturk op het toneel verscheen.
Waarom is er dan wijdverspreid historisch melding gemaakt van verspreiding van Alevitische Turken richting Anatolie?quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:04 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik heb t over Anadolu Alevileri. Anders had ik ook Arap alevileri er bij betrokken.
Wederom;Anadolu alevisi Turk degildir. Voor mij is de discussie klaar.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarom is er dan wijdverspreid historisch melding gemaakt van verspreiding van Alevitische Turken richting Anatolie?
Blijf het herhalen, misschien krijg je andere mensen ook aan je zijde dit te geloven.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:14 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Wederom;Anadolu alevisi Turk degildir. Voor mij is de discussie klaar.
Mij lijkt het logisch dat men het hier gaat hebben over menu's etc
aha dus vandaag was het de eerste vastendag, ik dacht morgen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:42 schreef rakotto het volgende:
Nog minder dan een anderhalfuur. Als ik eerlijk mag zijn vind ik de eerste dag makkelijker dan afgelopen jaar.
Maar misschien komt het doordat ik niet hoef te stressen voor tentamens zoals afgelopen jaar.
Ramadan kareem.
Ga ajb weg met je centraal-aziequote:Op donderdag 18 juni 2015 21:22 schreef TheMagnificent het volgende:
Lol, deze vrouw... Anadolu Aleviligi is doordrenkt met motieven en rituelen uit de Turkse volkscultuur en haar grondleggers komen uit Centraal-Azië. Maar nee, Stimorol weet het natuurlijk weer beter.
Anadolu aleviligi Turks noemen is typisch.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Blijf het herhalen, misschien krijg je andere mensen ook aan je zijde dit te geloven.
Nou ja, een principe kan je een dana ook eten toch.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef xaban06 het volgende:
Kunnen jullie geblaat niet ergens anders voeren? Lekker boeiend wat een aleviet is.
Heb het hier over eten.
niet als het een aleviet dana isquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou ja, een principe kan je een dana ook eten toch.
Dat zeg ik maar ze gaan maar door.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:29 schreef xaban06 het volgende:
Kunnen jullie geblaat niet ergens anders voeren? Lekker boeiend wat een aleviet is.
Heb het hier over eten.
krijg je weer de vraag of alevieten ook halal moeten eten, doe maar niet. Sommige zullen aleviet dana misschien niet als halal zien.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je het maar halal slacht, moet kunnen?
Je eet geen vlees van/door alevieten en je huwt/neemt geen alevieten. Dat iesh harammmmmm.quote:
Sowieso. Je huwt geen koerden dus ook geen alevieten. Ja toch.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:32 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Je eet geen vlees van/door alevieten en je huwt/neemt geen alevieten. Dat iesh harammmmmm.
Ik gun je een konijnpootje.
Bazi gerizekalilar eten varkensvlees en zeggen dan dat Alevieten dat mogenquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:32 schreef xaban06 het volgende:
[..]
krijg je weer de vraag of alevieten ook halal moeten eten, doe maar niet. Sommige zullen aleviet dana misschien niet als halal zien.
Alevieten weten vaak zelf niet wat ze wel en niet moeten laten. Uitzoeken is teveel gevraagd. Buitenstaanders kan ik dus wel begrijpen dat ze niet altijd weten wat alevitisme betekend.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:34 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Bazi gerizekalilar eten varkensvlees en zeggen dan dat Alevieten dat mogen!
Ik snap dus dat je zo dom denkt. Het vergt wat vermogen om daar overheen te kijken.
Daarnaast heb je honger. Wat kookt je chickie zo?
Patat yeme.. dat bevat snelle koolhydraten, je bloedsuikerspiegel gaat het al lastig krijgen.. same voor die borek. Dan krijg je een dip van hier tot Tokio.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:37 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Alevieten weten vaak zelf niet wat ze wel en niet moeten laten. Uitzoeken is teveel gevraagd. Buitenstaanders kan ik dus wel begrijpen dat ze niet altijd weten wat alevitisme betekend.
Wij eten straks linzensoep, kipfilet met gegrilde groente. Beetje patat voor mij. Borek.
Daarna cay, merk je niks meer van.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:38 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Patat yeme.. dat bevat snelle koolhydraten, je bloedsuikerspiegel gaat het al lastig krijgen.. same voor die borek. Dan krijg je een dip van hier tot Tokio.
Borek cok yagli ama yaaaaa.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:39 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Daarna cay, merk je niks meer van.
Borek gemaakt door moeders, gruwelijk lekker.
Cay na vlees is old school slaapmiddelquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:39 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Daarna cay, merk je niks meer van.
Borek gemaakt door moeders, gruwelijk lekker.
Nog niet. Komt helemaal goedquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:37 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Heb je je watermeloen al gescoord?
Marokkanen en visquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:45 schreef Crip het volgende:
Wij eten gegrilde vis, gegrilde kipfilet daarbij gegrilde groente ook. Beghrir en hrira.
En Avocado shake.
We spuiten nog net niet die hrira in onze aderenquote:Op donderdag 18 juni 2015 21:46 schreef Che_ het volgende:
[..]
Marokkanen en vis![]()
Harira standaard met ramadan hahahah alsof het water is
B7al insuline 😂quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:48 schreef Crip het volgende:
[..]
We spuiten nog net niet die hrira in onze aderen
Ik eet gewoon wat mijn moeder maaktquote:Op donderdag 18 juni 2015 22:14 schreef Stimorol- het volgende:
De gulzigheid van sommigen kent geen grenzen
Hi, ik ben Stimo. De aleviet die die paar dagen al lastig vindt maar het wel fijm vindt op alles te zeiken, omdat mensen daar op reageren. Neem me. Met een korrel zoutquote:
Soldaatquote:Op donderdag 18 juni 2015 22:40 schreef sylvesterrr het volgende:
Overleefd!Straks even een uurtje hardlopen.
beetje ayip in Ramadan topicquote:Op donderdag 18 juni 2015 22:22 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Hi, ik ben Stimo. De aleviet die die paar dagen al lastig vindt maar het wel fijm vindt op alles te zeiken, omdat mensen daar op reageren. Neem me. Met een korrel zout
Nog nooit gehad? Omfg zo lekker. Ik weigerde het eerst altijd om te drinken omdat er avocado in zit en ik dat weird vond en niet iets voor een smoothie/shake. Maar sinds ik zag dat vegans heel veel toetjes met avocado maken heb ik het ook geprobeerdquote:
Tuurlijk kan dat! Als jullie close zijn, kan je misschien zelfs bij één van je vrienden het vasten openen en/of breken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:07 schreef Alziend-Oog het volgende:
Smakelijk mensen![]()
Wil eigenlijk echt een dag/periode meedoen, bij vrienden die moslim zijn. Zou ik dat gewoon ter sprake kunnen brengen, of is dat eigenlijk niet zo netjes?
Ik verwacht eerder dat ze het juist heel leuk zullen vinden dat je wil meedoen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:07 schreef Alziend-Oog het volgende:
Smakelijk mensen![]()
Wil eigenlijk echt een dag/periode meedoen, bij vrienden die moslim zijn. Zou ik dat gewoon ter sprake kunnen brengen, of is dat eigenlijk niet zo netjes?
Avocado is alleen goed voor guacamolequote:Op donderdag 18 juni 2015 23:18 schreef Crip het volgende:
[..]
Nog nooit gehad? Omfg zo lekker. Ik weigerde het eerst altijd om te drinken omdat er avocado in zit en ik dat weird vond en niet iets voor een smoothie/shake. Maar sinds ik zag dat vegans heel veel toetjes met avocado maken heb ik het ook geprobeerd
Avocado, banaan, wat versgeperste sinaasappelsap en scheutje melk.
Sommigen doen ook Avocado, dadels, amandelen en melk.
Ama is dat niet erg vet?quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:18 schreef Crip het volgende:
[..]
Nog nooit gehad? Omfg zo lekker. Ik weigerde het eerst altijd om te drinken omdat er avocado in zit en ik dat weird vond en niet iets voor een smoothie/shake. Maar sinds ik zag dat vegans heel veel toetjes met avocado maken heb ik het ook geprobeerd
Avocado, banaan, wat versgeperste sinaasappelsap en scheutje melk.
Sommigen doen ook Avocado, dadels, amandelen en melk.
Nope, ik kan geen Turks.quote:
Gelukkig maar!quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:54 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Same here, ik vind het wel meevallen gelukkig!
اجمعين
Daarvoor ook al.quote:
Is niet de bedoeling om veel te drinken ervan. Gewoon een klein theeglas. Net als een toetje alleen gezonder dan normale toetjes.quote:
ziek vasten is haramquote:Op vrijdag 19 juni 2015 00:13 schreef yvonne het volgende:
Heel veel succes! ik.doe een aantal dagen mee, ben toch ziek.
sociale druk is universeel. sterkte daarmee!quote:Op donderdag 18 juni 2015 14:29 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Om vervolgens te melden dat ik deze periode enkele dagen ga vasten en uitgespuugd te worden door een oom. JE WORDT TOCH GEEN SOENNIET HE.
Als ik dan zeg : oma vast wel altijd met Ramadan, is het antwoord: soennitische onderdrukking.
Uff.
de komende dagen de laatste in mekka gekochte dadels eten, lagen een tijdje in de vriezerquote:Op vrijdag 19 juni 2015 01:26 schreef zarGon het volgende:
Grote 'vlezige' dadels met walnoot. E eeee!
Wel blij dat de zon niet zo intensief als de afgelopen tijd was vandaag..
wie dan?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 01:42 schreef Triggershot het volgende:
Wtf, Turkse artiesten wordt een Griekse naam gegeven en dan gelanceerd in Griekenland als Grieks artiest
Dacht dat het alleen in Egypte was, het wordt ook als iets gezien dat bij de Egyptische Islamitische cultuur hoort. Kan best zijn dat het ook buiten Egypte is...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 01:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
sociale druk is universeel. sterkte daarmee!
ramadan lantaarns ken ik helemaal niet vanuit de turkse cultuur, mensen die het wel kennen vanuit hun cultuur?
[ afbeelding ]
slechts een hek tussen gaza en egypte, dus niet echt verrassend tochquote:Op vrijdag 19 juni 2015 02:18 schreef rakotto het volgende:
[..]
Dacht dat het alleen in Egypte was, het wordt ook als iets gezien dat bij de Egyptische Islamitische cultuur hoort. Kan best zijn dat het ook buiten Egypte is...
thanksquote:Op vrijdag 19 juni 2015 02:20 schreef motorbloempje het volgende:
Goede en gezellige Ramadan gewenst!
Het verschilt tot wel 45 minuten vergeleken bij andere. Sowieso van mei tot juli klopt het niet helemaal om te berekenen.quote:
ik eet sowieso niet tot aan het laatste minuut. 3 uur opstaan en eten.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 03:35 schreef Che_ het volgende:
[..]
Het verschilt tot wel 45 minuten vergeleken bij andere. Sowieso van mei tot juli klopt het niet helemaal om te berekenen.
Die mensen voelen zich bedreigd door het onbekende. Ik snap hun angst wel. Verder kijken dan hun neus lang is is lastig.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 01:28 schreef Slayage het volgende:
[..]
de komende dagen de laatste in mekka gekochte dadels eten, lagen een tijdje in de vriezer![]()
scheelt idd een hele hoop als het lekker koel
@ de azijnpissers, die rutte willen lynchen vanwege zijn ramadan groet, overal is het gebruikelijk dat politici hun islamitische achterban een fijne ramadan wensen![]()
[ afbeelding ]
weet niet of Rutte dat wel ooit doet. Meerderheid van autochtonen zijn atheïst natuurlijkquote:Op vrijdag 19 juni 2015 06:05 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Die mensen voelen zich bedreigd door het onbekende. Ik snap hun angst wel. Verder kijken dan hun neus lang is is lastig.
Daarnaast zie ik een Arabier ofzo nooit Merry Christmas roepen, dus daar zal het ook aan liggen.
Nog altijd zijn moslims hier een minderheid?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 07:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
weet niet of Rutte dat wel ooit doet. Meerderheid van autochtonen zijn atheïst natuurlijk
Check het ad ofzo. Of nog beter: Telegraaf.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:41 schreef motorbloempje het volgende:
Wait, what? Mensen boos vanwege het toewensen van iets positiefs?
Ik snap je punt/vraag niet echt.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:22 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Nog altijd zijn moslims hier een minderheid?
Ok.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik snap je punt/vraag niet echt.
Zag ik niet op wikipedia.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Turkse alevieten bestaan niet. Wel Koerdische
Waarin iedereen op het laatste moment foto's post?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 12:03 schreef darkmond het volgende:
Wordt dit topic net als vorig jaar btw...??
Goeie ouwe tijd
http://www.z24.nl/bijzake(...)t-uit-de-hand-568750quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:41 schreef motorbloempje het volgende:
Wait, what? Mensen boos vanwege het toewensen van iets positiefs?
Stuur selfie dan...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 12:48 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Waarin iedereen op het laatste moment foto's post?
Geen idee wat te denken bij sommige reacties... wauwquote:Op vrijdag 19 juni 2015 13:10 schreef ntm het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/bijzake(...)t-uit-de-hand-568750
Je ziet toch ook geen pannekoekenpan in India? Als de vraag er is zie je het wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 13:38 schreef Che_ het volgende:
Nederland is zo gaar. Je kan nauwelijks fatsoenlijke industriële producten kopen. Zoals een Tanoor oven
Pannenkoekpan? Dat kan in elk willekeurige platte pan. En dat zouden ze dan wel in een tandoor oven maken, pannekoek.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:07 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Je ziet toch ook geen pannekoekenpan in India? Als de vraag er is zie je het wel.
maak er zelf een danquote:Op vrijdag 19 juni 2015 13:38 schreef Che_ het volgende:
Nederland is zo gaar. Je kan nauwelijks fatsoenlijke industriële producten kopen. Zoals een Tanoor oven
Dat is geen industriële en veel te klein.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:17 schreef computergirl het volgende:
[..]
maak er zelf een dan
CUL / We maken een Tandoor [fotodump]
http://dutch.alibaba.com/(...)oor-60062624490.htmlquote:Op vrijdag 19 juni 2015 14:20 schreef Che_ het volgende:
[..]
Dat is geen industriële en veel te klein.
Ik twijfel nog tussen pasta met zelfgemaakte pastasaus (met kip) en basmati rijst met tikka masala.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:37 schreef Che_ het volgende:
Kip is populair
Gegrilde kippenvleugels hier
Twijfel je daar serieus over..dat laatste natuurlijkquote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:50 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ik twijfel nog tussen pasta met zelfgemaakte pastasaus (met kip) en basmati rijst met tikka masala.
Wij willen ook een tandır, maar niet zo een bloempot. Een echte zoals oma heeft.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 13:38 schreef Che_ het volgende:
O ne?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:00 schreef Che_ het volgende:
[..]
Twijfel je daar serieus over..dat laatste natuurlijk![]()
Maak je tikka masala met tandoor
Mn tante had er een in haar schuur in TR. Dan ging ze daar stoer zitten en binnen no time maakte ze brood voor een heel weeshuis. Ik mis die tijdenquote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wij willen ook een tandır, maar niet zo een bloempot. Een echte zoals oma heeft.
Jaa. De hele nacht brood maken.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:22 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Mn tante had er een in haar schuur in TR. Dan ging ze daar stoer zitten en binnen no time maakte ze brood voor een heel weeshuis. Ik mis die tijden![]()
Ah zonde.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:24 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Jaa. De hele nacht brood maken.
Ik neem altijd tandır ekmeği mee als ik terug kom. Allemaal gebroken in kleine stukjes, maar ja.
Bedoel je https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tandoor_bread ? Ik houd het bij naan (van de appiequote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:00 schreef Che_ het volgende:
[..]
Twijfel je daar serieus over..dat laatste natuurlijk![]()
Maak je tikka masala met tandoor
In de grond?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 19:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wij willen ook een tandır, maar niet zo een bloempot. Een echte zoals oma heeft.
Dit is die je zacht maakt met water idd. Ik vind persoonlijk naan lekkerder die gewoon zacht blijft. Maar dit is ook erg lekkerquote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
http://static.panoramio.com/photos/large/89091554.jpg
Dít is tandır ekmeği.
Niet zo lekker dit.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:25 schreef defokkingfoker het volgende:
ik koop gwn altijd dit soort brood bij de turk
[ afbeelding ]
Syrisch of Libanees is het
Lekkerste brood is kete.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:28 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Wel lekker makkelijk![]()
Al is het vers uit de oven het lekkerst
Ah, ik weet alquote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:34 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Nee.
Is deze foto duidelijk?
https://fbcdn-photos-d-a.(...)8bc5685329723255b0e9
Vast geen Erzincan ketesiquote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:34 schreef xaban06 het volgende:
[..]
die heb je in duizend soorten, die mijn moeder maakt is![]()
![]()
![]()
![]()
Pide is ook dat brood wat op een soort van omgeslagen lahmacun lijkt.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:52 schreef Kauai het volgende:
[..]
Luchtig turks brood, dacht dat het zo heet
Etli ekmek noemen ze ook wel pide.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:03 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Pide is ook dat brood wat op een soort van omgeslagen lahmacun lijkt.
Doe je mee?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:27 schreef Intellectueel het volgende:
Leuk eettopic dit. True ramadan spirit.
Wij noemen het gewoon pide. Etli ekmek noemen ze het in Konya en omgeving volgens mij. Als je afbeeldingen 'pide' googelt kom je geen brood tegen maar pide zoals pide ook heet.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:35 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Zo heet dat toch standaard? Etli Pide? Etli ekmek heb ik nog nooit van gehoord?
Ja, als je googlet op google.nl...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:57 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Wij noemen het gewoon pide. Etli ekmek noemen ze het in Konya en omgeving volgens mij. Als je afbeeldingen 'pide' googelt kom je geen brood tegen maar pide zoals pide ook heet.
Klopt. Tweede en derde zijn het moeilijkstquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:48 schreef Kauai het volgende:
Zo, tweede dag zit er ook weer bijna op.Vind die altijd het zwaarst.
moet 5 uur de deur uitquote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:30 schreef ntm het volgende:
Ik ben echt geïrriteerd gewoon. Ben je klaar met eten om 23.00 en dan ga ik alweer het bed in duikenMoet morgen vroeg ook op voor werk, dus lang opblijven zit er sowieso niet in.
Ah, dat is lekker.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 20:05 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
http://static.panoramio.com/photos/large/89091554.jpg
Dít is tandır ekmeği.
Bij dezen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 02:25 schreef TheMagnificent het volgende:
Wist niet dat jij meedeed, sylvesterrr.
heb je geluk dat je sahur nog kan doenquote:Op zaterdag 20 juni 2015 02:18 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Ah, dat is lekker.
Ik wilde gisteravond even twee uurtjes slapen voor het eten... Nu pas wakker.![]()
~23u vasten...
Dan zou ik het gewoon skippen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 03:16 schreef xaban06 het volgende:
[..]
heb je geluk dat je sahur nog kan doenwat als je nou om 4 uur wakker were
Dan zou ik vandaag gewoon niet vasten.quote:
in het weekend ook niet? Of geen auto? Dan blijf je gewoon slapen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 03:37 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Dan zou ik vandaag gewoon niet vasten.
Wel kut trouwens dat mijn familie 90km verderop woont. Even op en neer rijden voor iftar lukt niet, vooral omdat dat zo laat is...
Geen auto, maar wel motor.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 03:41 schreef xaban06 het volgende:
[..]
in het weekend ook niet? Of geen auto? Dan blijf je gewoon slapen.
Owja, waar ook! Niks mis met blijven slapen tochquote:Op zaterdag 20 juni 2015 03:48 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Geen auto, maar wel motor.Dat is het probleem niet.
![]()
In het weekend (op een zaterdag) zou wel kunnen misschien... Blijven slapen? Liever niet.
Teveel slaapplaatsen... Dan moet ik kiezen en daar ben ik slecht in.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 06:08 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Owja, waar ook! Niks mis met blijven slapen toch
Dat zit allemaal tussen je orenquote:Op zaterdag 20 juni 2015 08:24 schreef Kauai het volgende:
Deze week maar niet vasten, moet leren en heb toetsen. Probeerde gister te leren tijdens het vasten en dat ging echt niet
Gemiddeld iedere dag 1 deel? Dan lopen we nu al aardig achter op schema.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 07:53 schreef xaban06 het volgende:
Zo deel 1 bijna vol.
Gaan we gemiddeld iedere dag 1 deel halen? Ik mis nog teveel foto's!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |