abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juni 2015 @ 17:49:31 #1
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_153553458
quote:
Gemeente De Friese Meren gaat een paar dagen dicht omdat de gemeente verder gaat als De Fryske Marren. Vorig jaar besloot de gemeenteraad dat de naam moest veranderen naar de Friese taal.

Door die naamswijziging krijgt de gemeente ook een nieuwe gemeentecode. Dat is een code van vier cijfers die in vrijwel alle ict-apparatuur is verwerkt, zoals scanners voor vingerafdrukken. "Dat betekent dat we alle inwoners moeten verhuizen van de gemeente De Friese Meren, naar De Fryske Marren", zegt een woordvoerder.

Geen burgerzaken

Omdat de mensen van de publieksbalie niet in het systeem kunnen, gaat het gemeentehuis van vrijdagmiddag 26 juni tot woensdagmiddag 1 juli dicht. Het is dan zelfs niet mogelijk om met de gemeente te bellen. Ook kunnen mensen uit de gemeente geen reisdocument aanvragen, ook niet met een spoedprocedure.

Volgens de woordvoerder zou de verandering normaal vijf dagen kosten. "Maar we hebben met de leverancier kunnen regelen dat het in een weekend en twee werkdagen kan."

De naamsverandering mag van de gemeenteraad maximaal 200.000 euro kosten. Of de gemeente binnen dat budget blijft, is nog niet duidelijk.
http://nos.nl/artikel/204(...)icht-door-frysk.html

Het is de hoogste tijd dat we Fries afschaffen als officiële landstaal. Dit grapje, voorgesteld door de Friese Nationale Partij, kost de gemeenschap alweer enkele tonnen. Zoals bekend worden gemeenten voor het grootste deel gefinancierd door de landelijke overheid, waardoor de rest van Nederland alweer kan bijdragen aan de 'Friese identiteit'.

Men lijkt daar steeds meer het idee te hebben dat ze 'bijzonderder' zijn dan de rest van Nederland, wat ook blijkt uit het feit dat de Friese taal verplicht is gesteld op middelbare scholen door de provincie Friesland (gefinancierd door de rijksoverheid). Merk daarbij op dat Fries op wereldniveau nog nog irrelevanter is dan het Esperanto :'). Kortom, schaf Fries af als officiële landstaal. Als Friesland vervolgens graag onafhankelijk wil worden moeten ze vooral doen, het is toch de armste provincie van Nederland. Een beetje vergelijkbaar met Wallonië in België; ze dragen niks bij aan de maatschappij maar toch eisen ze wel ontzettend veel.

[Je mening geven kan ook via de poll]

Poll: Fries moet worden afschaft als landstaal, want:
Fries heeft geen toegevoegde waarde
Het kost de rijksoverheid teveel geld
Nederland dreigt België 2.0. te worden
Al het voorgaande
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  maandag 15 juni 2015 @ 17:53:21 #2
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_153553558
Voor dat geld kunnen we 6 extra asielzoekers binnenlaten! :(
pi_153553900
Beetje anderen laten betalen om je identiteit op te dringen :') wat een malloten.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_153554118
Die poll kan wel wat beter :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 15 juni 2015 @ 18:14:03 #5
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_153554217
Dit misplaatste elitaire eigendunkje ook van die Friezen. Overal maar leuren met hun taaltje en lelijke vlag. Afsteken en vergeten zeg ik.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  maandag 15 juni 2015 @ 18:18:20 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_153554367
Wat een gehype en fascisme in de OP.
Er is wel meer dat voor jou geen toegevoegde waarde heeft. Allemaal maar afschieten??
Friezen/Friesland/Fries bestaan nou eenmaal, leven en laten leven.
  maandag 15 juni 2015 @ 18:18:24 #7
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153554369
Die partijen zijn door de lokale bevolking gekozen, dus blijkbaar wensen de burgers aldaar dat dit gebeurt. Ik vind het ook onzinnig, maar ik woon daar niet en TS ook niet dus kunnen we beter onze mond houden en concluderen dat de democratie gewoon zijn werk heeft gedaan.

Waar bemoei je je eigenlijk mee TS?
  maandag 15 juni 2015 @ 18:20:11 #8
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153554434
TS lijkt me een beetje het type anti-EU omdat de EU zogenaamd talen en culturen wil harmoniseren. Indien dat klopt is deze OP gewoon heerlijk kunstzinnig van hypocrisie.
  maandag 15 juni 2015 @ 18:47:10 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_153555343
Laat dat de gekozen volksvertegenwoordigers daar lekker beslissen.
pi_153555879
Je moet gewoon je bek houden. En geen culturele genocide willen plegen.
Ура для россии
  maandag 15 juni 2015 @ 19:06:41 #11
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_153556063
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:01 schreef Woestijnvos het volgende:
Je moet gewoon je bek houden. En geen culturele genocide willen plegen.
Je hebt gelijk, ik ben eigenlijk ook voor onafhankelijk. Een ander voordeel van onafhankelijkheid voor Nederland volgt uit deze kaart: http://www.nrc.nl/verkiez(...)erverkiezingen-2012/.
  maandag 15 juni 2015 @ 19:50:52 #12
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_153557870
Fryslan *O* :7
Frysk _O_ O+

Jaloerse Nederlanders :')

De Friese taal moet gewoon blijven en inderdaad, beter worden we gewoon onafhankelijk. Je ziet het ook inderdaad - terecht - in de verkiezingsuitslagen.
Waar Nederland poepbruin kleurt van de Wilders-stemmers met hun linkerarm gestrekt omhoog, blijft Fryslan, samen met onze vriendelijke oosterburen in Groningen, gespaard van dit gezwel en zijn wij frije Friezen en stemmen links en zeker niet extreem-rechts. :r

Fryslan kent gastvrijheid, bij ons zijn mensen welkom, iets dat je Nederland duidelijk niet ziet gezien alle zure reacties.

Ja, het is tijd dat we alleen verder gaan, zure Nederlanders kunnen we missen als kiespijn. Misschien is al die smog in die stinksteden toch niet goed voor de hersenen. :{

En die poll is wel erg suggestief, vind je niet, TS? :')
pi_153559029
Het ontgaat mij ten ene male waarom het dialect daar een bijzondere status heeft gekregen.

Die status moet mi verdwijnen.

Als echter een gemeente de ozb van haar inwoners wil verbrassen en ze daar de meerderheid van de raad achter hebben staan vind ik het best. Maar dat geldt dus ook voor limburgers bv.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_153559047
Zaak van de gemeente.

Ja, lokale overheden ontvangen geld uit het gemeentefonds. Zij hebben tot op zekere hoogte de vrijheid om zelf te bepalen wat zij met hun geld doen. Dat is, kort gezegd, aan de gemeenteraad.

Bovendien is de kans groot dat een dergelijke investering uit de algemene reserve van de gemeente komt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 15 juni 2015 @ 20:35:20 #15
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_153559835
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:18 schreef KoosVogels het volgende:
Zaak van de gemeente.

Ja, lokale overheden ontvangen geld uit het gemeentefonds. Zij hebben tot op zekere hoogte de vrijheid om zelf te bepalen wat zij met hun geld doen. Dat is, kort gezegd, aan de gemeenteraad.

Bovendien is de kans groot dat een dergelijke investering uit de algemene reserve van de gemeente komt.
Derhalve is het geen weggegooid geld :')
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_153559928
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Derhalve is het geen weggegooid geld :')
Vind het zelf een tamelijk overbodige uitgave, maar ik kan mij er verder niet druk om maken.

Als de bevolking/raad van dat gat er gelukkig mee is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 15 juni 2015 @ 20:37:46 #17
pi_153559937
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:17 schreef DS4 het volgende:
Het ontgaat mij ten ene male waarom het dialect daar een bijzondere status heeft gekregen.

Die status moet mi verdwijnen.

Als echter een gemeente de ozb van haar inwoners wil verbrassen en ze daar de meerderheid van de raad achter hebben staan vind ik het best. Maar dat geldt dus ook voor limburgers bv.
Fries is een taal.
Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom. :r
In Dokkum wist men gelukkig wel raad met maffe priesters! :P

Dokkum. _O_
Grutte Pyr! O+ :7
pi_153560521
quote:
13s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Fries is een taal.
Potatos, potatoes...

quote:
Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom. :r
In Dokkum wist men gelukkig wel raad met maffe priesters! :P

Dokkum. _O_
Grutte Pyr! O+ :7
Leuk, maar ik stam af van de Romeinen. Moet ik verder gaan, barbaar? ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 15 juni 2015 @ 21:02:58 #19
  maandag 15 juni 2015 @ 21:07:21 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_153561195
Die 2 ton is peanuts ten opzichte van de totale kosten van al die gemeentelijke herindelingen, waarvan het nut ook niet echt bewezen is.
Van mij mogen ze wel een beetje raar blijven als ze dat willen. Er zijn al veel te veel suffe doorsneeplekken zoals Zoetermeer en Rijswijk met goede zichlocatie langs een gare snelweg en een onbereden hogesnelheidslijn. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 15 juni 2015 @ 21:22:45 #21
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_153561855
quote:
13s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Bovendien waren wij er eerder dan de Nederlanders. Het Friese rijk was er allang voordat de Nederlanders de boel kwamen verzieken hier met hun gekke Gristendom.

Eens met de stelling dat NL is verziekt door het Gristendom. Vraag is wel of die natuurgoden van het Fryske rijk zoveel beter zijn. Hoe zou je het vinden als we Friesland verkopen aan Denemarken? Daar wonen een paar honderd mensen die het Limburgs van het noorden spreken.
pi_153561939
Als de meerderheid van de inwoners dat een goed plan vindt, en dat sluit ik niet uit, lijkt het me prima besteed.
  maandag 15 juni 2015 @ 21:28:48 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_153562098
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:22 schreef Holograph het volgende:

[..]

Eens met de stelling dat NL is verziekt door het Gristendom. Vraag is wel of die natuurgoden van het Fryske rijk zoveel beter zijn. Hoe zou je het vinden als we Friesland verkopen aan Denemarken? Daar wonen een paar honderd mensen die het Limburgs van het noorden spreken.
Zou wel mooi zijn. Fryslân als Leitnation in een Rijk waar Frankrijk bijna 4 keer in past. 🇩🇰
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 15 juni 2015 @ 21:59:06 #24
pi_153563307
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 21:22 schreef Holograph het volgende:

[..]

Fryslan is sowieso een Scandinavisch gebied, ik dacht zelf meer aan Noorwegen, maar Denemarken kan ook. :7
pi_153564110
Als niet-Fries vind ik eigenlijk wel tof dat we nog de taal Fries hebben. Is toch een stukje cultuur van je eigen land.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')