Gewone boortjes kun je gewoon blijven gebruiken als je een gewone boorkop in die sds klikt.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:26 schreef FerLaS87 het volgende:
Ik zou als je nooit ( of bijna nooit) hoeft te boren in beton niet kiezen voor een boorhamer, zoiezo vanwege de boren die hebben een sds aansluiting wat niet nodig is voor baksteen en toch de speling die zo'n ding heeft waardoor je gaten snel te groot worden.
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:34 schreef Barrah het volgende:
[..]
Gewone boortjes kun je gewoon blijven gebruiken als je een gewone boorkop in die sds klikt.
En als je gaten te groot worden dan pak je toch gewoon een dunner boortje? Al heb ik hier nooit last van eigenlijk, misschien druk je te hard? Machine het werk laten doen he.
80% van de binnenkant van mijn huis is van knoeterhard beton dus ik zou niet zonder kunnen.
Ligt dan aan jou, of aan de machine?quote:Op maandag 15 juni 2015 15:46 schreef FerLaS87 het volgende:
[..]
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.
Dit dus.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:21 schreef hottentot het volgende:
Boorhamer (niet hamerboor) natuurlijk, al was het alleen maar om van dat smerige gejank van een klopboormachine af te zijn.
En voor het boren in metaal en hout zou ik een klein licht handzaam machientje er los bij kopen, die zijn maar iets van 30,- voor een redelijke voor thuisgebruik.
Maar goed dat zou mijn voorstel zijn als je die paar tientjes extra kunt missen, anders kan het ook wel met een klopboor.
Daar dacht ik ook aan, maar het moet dan toch wel een machine zijn waar ik alles ,behalve de baksteen, goed mee kan doen dus ook, als het nodig is grotere diameters in hout en soms Trespa; dus ¤ 30 ga ik dat vast niet mee redden.quote:En voor het boren in metaal en hout zou ik een klein licht handzaam machientje er los bij kopen, die zijn maar iets van 30,- voor een redelijke voor thuisgebruik.
Ja dat is waar ik dus al bang voor was, te grote gaten, dat is wat ik nu dus heb.quote:en toch de speling die zo'n ding heeft waardoor je gaten snel te groot worden.
Argumenten voor/tegen klop/hamer idd, nauwkeurigheid van "gewoon"boren doet bij mij vooralsnog de doorslag geven naar een goede klopboor , dit is theorie , ik heb nooit met een SDS hamerboor gewerkt en dus ook geen ervaring met gewoon boorwerk.quote:Als ik dit topic doorlees krijg ik toch een andere indruk, maar doe er mee wat je wilt
Voor gaten in zacht materiaal zoals kalkzandsteen kun je de klopstand gewoon uitzetten. Al kun je daarvoor net zo goed een lichtere accuschroefboormachine pakken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:11 schreef Bigs het volgende:
Toen ik een huis had met prefab betonmuren was ik heel blij met m'n boorhamer. Nu woon ik in een huis met kalkzandsteen en gasbeton muren en dan pak ik liever de klopboor. Die is sterk genoeg en geeft voor mijn gevoel net iets meer controle. De boorhamer gebruik ik alleen voor betonnen plafondplaten. Zelfs de bakstenen buitenmuur doe ik gewoon met de klopboor eigenlijk.
Heb jij waaibomenkalkzandsteen ?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:44 schreef Barrah het volgende:
Voor gaten in zacht materiaal zoals kalkzandsteen kun je de klopstand gewoon uitzetten.
Ik heb kennelijk een compensatieboorhamerquote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Heb jij waaibomenkalkzandsteen ?
Dat hoef ik bij mijn kalkzandsteenmuren niet te proberen zonder klop of hamerstand op de boormachine.
RLX was zeker Rex?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:06 schreef macthe het volgende:
@ bigs
Dit advies uit de praktijk geeft voor mij de doorslag ,bedankt .
ik kies dus nu voor een goede kwaliteit boormachine met klopstand erop , i.p.v. een boorhamer en een goedkope "gewone" boor.
Gerelateerde vraag: welke zijn goede merken steenboor ? de enige die nog leesbaar zijn in mijn doos: zijn een extra lange Wolfcraft en een RLX boor.
Ik pak gewoon de hele boorkop er voor weg, ideaalquote:Op maandag 15 juni 2015 15:46 schreef FerLaS87 het volgende:
[..]
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.
niet meer leesbaarquote:RLX was zeker Rex?
bedankt voor de tipsquote:k zou gewoon wat boren van Hitachi, Bosch (Robustline) of Rotec gaan
Deze manier is inderdaad handig .quote:Ik pak gewoon de hele boorkop er voor weg, ideaal
Heb laatst een paar heller steenboren gekocht, ben daar wel tevreden over.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:06 schreef macthe het volgende:
Gerelateerde vraag: welke zijn goede merken steenboor ?
sds boort perfecte gaten, slleen de montsge o=pluggrn dirrcht in otto rn fidhrt pluggrn nrmr.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:26 schreef FerLaS87 het volgende:
Ik zou als je nooit ( of bijna nooit) hoeft te boren in beton niet kiezen voor een boorhamer, zoiezo vanwege de boren die hebben een sds aansluiting wat niet nodig is voor baksteen en toch de speling die zo'n ding heeft waardoor je gaten snel te groot worden.
Slaappillen kicken in..quote:
quote:slleen de montsge o=pluggrn dirrcht in otto rn fidhrt pluggrn nrmr.
Of zijn spellingscheck faalt. 😋quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Ben je weer op je hoofd gevallen Hans ?
Medicijnen en veel bier gaat ook niet goed samen.![]()
een medicatie gaat niet met bier een slaap pillen samen ;+quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Ben je weer op je hoofd gevallen Hans ?
Medicijnen en veel bier gaat ook niet goed samen.![]()
Mijn dichtsbijzijnde buren zitten op 200 m......quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Woon je vrijstaand ?
Zo nee, dan heb ik medelijden met je buren.
Fijn voor ze. Desondanks zou ik toch voor een hamerboor kiezen. Het werkt sneller en beter. Het niet aan hoeven horen van een jankende boormachine zou voor mij voldoende aanleiding zijn om een hamerboor aan te schaffen. Ik werk al meer dan 15 jaar met die dingen, boren perfecte nauwkeurige gaten. Niks geslinger.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:37 schreef macthe het volgende:
[..]
Mijn dichtsbijzijnde buren zitten op 200 m......
Dat begrijp ik , met beton is het een noodzaak , ik heb vrijwel enkel baksteen hier.( oude boerderij)quote:Desondanks zou ik toch voor een hamerboor kiezen. Het werkt sneller en beter.
Ik snap daar ook niets van, dan heb je toch of twee linkerpoten of aftandse rotzooi in de handenquote:
Het hebben van hogere toeren heb je een punt mee. Dat je stenen in de spouw vallen heeft eerder met de bouw te maken dan met de boormachine, die brengt slechts het probleem aan het licht.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:46 schreef macthe het volgende:
[..]
Dat begrijp ik , met beton is het een noodzaak , ik heb vrijwel enkel baksteen hier.( oude boerderij)
Eerst twijfelde ik , daarom dit topic, maar ik heb besloten dat ik het nadeel van soms moeten kloppen ipv. hameren , neem .
het voordeel van geen sds kop vervangen voor een gewone als ik gewoon wil boren,ook hoge toeren mogelijk , plus het feit dat je toch wel heel voorzichtig moet zijn wil een halve steen niet in de spouw vallen , begrijp ik uit ervaring van anderen.
Dank je , ik sta trouwens nog steeds in dubio over de metabo of makita; maar het komt niet op een dag .quote:Iig veel plezier met je aankoop
Neem in elk geval geen Makita HP 1631. Deze heeft een erg slechte boorkop, mijn pa heeft er ook een met verrotte boorkop. Ik krijg die boorkop ook niet los.quote:Op donderdag 18 juni 2015 12:12 schreef macthe het volgende:
[..]
Dank je , ik sta trouwens nog steeds in dubio over de metabo of makita; maar het komt niet op een dag .
| 1 | Neem in elk geval geen Makita HP 1631. Deze heeft een erg slechte boorkop, |
Maar eentoerig , ik wil hoog en laagquote:Onderstaande heeft, in dezelfde prijsklasse als die Makita, een veel betere kop.
http://www.toolmax.nl/bos(...)lticonstruction.html
Dat zat ook niet op die Makita, die je zelf wel in de OP noemde volgens mijquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:00 schreef macthe het volgende:
[ code verwijderd ]
Ik had op engelse fora ook al gelezen over mindere boorkoppen van Makita , als dit echt zo is dan is dat niet best
[..]
Maar eentoerig , ik wil hoog en laag
Klopt helemaal , ik heb inmiddels mijn criteria bijgesteld naar de Makita HP2051FH en de Metabo SBE 710SPquote:Dat zat ook niet op die Makita, die je zelf wel in de OP noemde volgens mij
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |